• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Vzdělávací materiál vytvořený

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Vzdělávací materiál vytvořený"

Copied!
3
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Vzdělávací materiál

vytvořený v projektu OP VK

Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211

Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu

Číslo a název klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace

Název tematické oblasti: Programování a algoritmizace (LEGO roboti) Název učebního materiálu: NXT programování robota – jízda po čáře Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ICT0113

Vyučovací předmět: Informační a komunikační technologie Ročník: 1. ročník osmiletého gymnázia

Autor: RNDr. Pavlína Horáčková

Datum vytvoření: 25. 4. 2014 Datum ověření ve výuce: 11. 6. 2014 Druh učebního materiálu: Pracovní list

Očekávaný výstup: Schopnost sestavit jednoduchý algoritmus a upravit ho podle vnějších podmínek.

Metodické poznámky: K programování robota ze stavebnice lego Mindstorms NXT používáme grafické prostředí NXT-G 2.0.

První úloha je dle vzoru, další jsou její modifikací.

Žáci jsou různě rychlí, ti nejrychlejší si navrhnou svou úlohu, při které mohou měnit i robota. Je dobré je nechat zdokumentovat své nápady.

(2)

Pokud vám nestačí místo, můžete použít volný list papíru.

NXT programování robota – jízda po čáře

Pomůcky:

Standardní lego NXT robot (světelný senzor natočený dolů), PC, bílé papíry aspoň A2 s namalovanou nebo nalepenou černou dráhou (šířka 15 – 20 mm, zatáčky poloměr aspoň 15 cm, pro těžší úlohu mohou být i pravoúhlé), stopky. Pro závěrečný závod je dobré mít dráhu větší – aspoň na formátu A0.

Všeobecné pokyny:

Spusťte program NXT Programming. Pojmenujte svůj program podle vzoru Prijmeni_nazev_cislo (např. Novak_jizda_1). Během programování ho stále ukládejte, vytvoříte-li novou verzi, zvyšte číslo v názvu (např. Novak_jizda_2). Na konci hodiny vložte konečné verze všech hotových programů do složky pojmenované vaším příjmením a názvem pracovního listu (např. NOVAK_jizda_vpred_a_vzad), zkomprimujte ji a pošlete na obvyklou adresu.

1. úloha

Prohlédněte si program z uživatelské nabídky (Common Palette) Detect Dark Line. Naprogramujte jej a vyzkoušejte. Přeložte název a vypište, co dělá:

Follow a Line

2. úloha

Upravte program tak, aby robot jel co nejrychleji a přitom neopustil dráhu. Vyzkoušejte různé dráhy.

Počítejte s jeho setrvačností a reakční dobou.

Zapište nastavení:

(3)

Pokud vám nestačí místo, můžete použít volný list papíru.

3. úloha

Upravte program tak, aby robot dokázal projet dráhu s pravoúhlými zatáčkami. Až to bude zvládat, najděte takové nastavení, aby jel co nejrychleji. Počítejte s jeho setrvačností a reakční dobou.

Zapište nastavení:

4. úloha

Připravte svého robota na závod – vylaďte nastavení motorů, nachystejte program pro jednoduchou dráhu, pro dráhu s ostřejšími zatáčkami a pro dráhu s pravoúhlými zatáčkami (můžete použít jeden program pro všechny dráhy nebo mít pro každou jiný). Zkoušejte na velké dráze.

Nastavení utajte před soupeři.

5. úloha

Závod se pojede na tři kola různé obtížnosti – mírné zatáčky, ostré zatáčky, pravoúhlé zatáčky.

Pokud váš robot dokáže projet jednu dráhu, postupuje do dalšího kola. Počet pokusů o projetí dráhy není omezen, na každé kolo bude 20 minut – kolik jízd dokážete stihnout je vaše věc. Předbíhání ve frontě bude potrestáno diskvalifikací. Do konečného součtu se započte pouze váš nejlepší čas v daném kole. Vítězem se stane tým, jehož robot měl nejmenší součet nejlepších časů.

Zdroje: archiv autorky

Odkazy

Související dokumenty

Těžiště opisuje při jednotlivých krocích dráhu charakteristickou tvarem kružnicové obvodové výseče, jak je znázorněno na obrázku č. Těžiště tedy vykonává

 V roce 1837 nastoupil na severní dráhu císaře

Při posuzování zpětného rázu výstřelu tedy můžeme měřit silové působení mezi puškou a střelcem, dále polohu (dráhu), rychlost a zrychlení pušky a

Za jaký čas vykoná závaží dráhu z rovnovážné polohy do horní krajní polohy, z rovnovážné polohy do poloviny horní amplitudy, z poloviny horní amplitudy do horní amplitudy

třeba tu Vlnovku a klikněte na Vlastní dráhu v sekci animace, Kurzor se změní na nitkový kříž, kde kliknete, vytvoří bod Vaší dráhy a ukončení Vaší

Cílem této práce bude studium účinku přírodních látek a jejich syntetických derivátů na Nrf2 dráhu na modelech primárních kultur lidských kožních

V tomto případě musíme zvolit jiný postup řešení, protože budou-li sáňky na asfaltu celou svojí délkou, bude velikost síly tření již stálá.. Uraženou dráhu

Z předchozích řádků je zřejmé, že rozvod bezdětné ženy má nezanedbatelný a nezpo- chybnitelný vliv na její reprodukční dráhu (může to být ovšem i obráceně –