Fakulta architektury ČVUT v Praze vedoucí práce MgA. Ondřej Cílser
letní semestr 2018 / 2019
GALERIE
na ulici Revoluční
Yana Stepankova
OBSAH
1. Úvod
zadání diplomové práce prohlášení diplomanta úvod
2. Analýzy
historický vývoj 3. Návrh
autorská zpráva schwarzplan situace axonometrie schémata 4. Výkresová část
půdorysy pohledy řezy3d řezy
5. Vizualizace 6. Závěr
závěr zdroje
1. ÚVOD
6 7
8 9
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA ARCHITEKTURY
AUTOR, DIPLOMANT: Yana Stepankova AR 2018/2019, LS
NÁZEV DIPLOMOVÉ PRÁCE:
(ČJ)
Galerie na ulici Revoluční.
(AJ)
Gallery at Revolucni str.
JAZYK PRÁCE: ČESKÝ
Vedoucí práce:
Oponent práce:
MgA. Ondřej Císler, Ph.D. Ústav: Ústav nauky o budovách Ing. arch. Martin Stára
Klíčová slova
(česká): Instituce, řeka, městskost, důstojnost, řád
Anotace (česká):
Práce zaobírá doplněním nábřežní linie Vltavy v lokalitě ulic Revoluční a Lannova.
Vzhledem k ustálené pražské typologii předpolí mostů je ústředním tématem práce návrh městské instituce.
Anotace (anglická):
The topic of this diploma project is the continuation of urban structure at Vltava waterfront at Revoluční and Lannova. Given the stabilised urban typology of bridge approach areas, the focus of the project has been placed on the articulation of a modern institution.
Prohlášení autora
Prohlašuji, že jsem předloženou diplomovou práci vypracoval samostatně a že jsem uvedl veškeré použité informační zdroje v souladu s „Metodickým pokynem o etické přípravě vysokoškolských závěrečných prací.“
V Praze dne podpis autora-diplomanta
Tento dokument je nedílnou a povinnou součástí diplomové práce / portfolia a CD.
10 11
ÚVOD
Stanovené území vymezené ulicemi Řásnovka, Klášterská, Dvořákovo nábřeží, Nábřeží Ludvíka Svobody, Holbova, Klimentská a Lannova je místem s vysokým potenciálem pro celé hlavní město Prahu, avšak zároveň místem, které za současného stavu tento potenciál naprosto nenaplňuje jak po stránce významové, tak i po stránce své funkční role v rámci organismu města.
Místo má bohatou historii coby jedna z nejstarších osad na území Prahy, pyšní se přímými vazbami na body se symbolickým významem pro celý národ (například Václavské náměstí), tyčí se nad významově hodnotnou říční páteří města a tvoří předpolí jednoho z pražských mostů. Jen výše uvedený krátký výčet nastiňuje spektrum příležitostí, které z hodnot místa plynou - jak po stránce významové, tak i po stránce energetických toků v rámci města. Avšak navzdory všemu místo zůstává hyzděno dopravním řešením z dob bývalého režimu.
V rámci rešerší dané lokality byly identifikovány hlavní linie uvažování určující pro další rozvahu stran využití místa.
Těmi jsou sledování historického vývoje jako základního ukazatele pro další směřování, dále územně analytické podklady a územně plánovací podklady jako podklad porozumění.. Na ty navazují vlastní analýzy lokality, jejichž záměrem je potvrzení výjimečnosti lokality v pražském kontextu a nastínění logických myšlenkových pochodů směřujících k závěru, že právě sem patří kulturní či správní instituce.
Cílem diplomové práce je návrh stavby, která se řeší nejen otázku splnění technických a prostorových požadavků na současnou galerie, ale i urbanistický podporuje linie kulturních institucí podél Vltavy.
2. ANALÝZY
15 PŘEDLOKAČNÍ OBDOBÍ -PŘED ROKEM 1230
Bubenský brod jako významný komunikační bod
Zkoumaná parcela a její blízké okolí bylo součástí širší pražské aglomerace od 9. století, zdejší osídlení je však ještě staršího původu.
Mimořádný význam zdejšího prostoru pro vývoj pražské raně středověké sídelní aglomerace byl způsoben existencí nejvýznamnějšího pražského brodu přes Vltavu mezi Poříčím a Bubny - tzv. Bubenský brod. Významnou změnu v intenzitě osídlení představuje první polovina 12. století, kdy došlo k velkému nárůstu stavební aktivity a „zaplňování“ pražské aglomerace kostely, dvorci a chatami vytvářejícími pestrý zárodek budoucího města.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK
Výstavba staroměstských hradeb (1232 – 1249)
Zásadním mezníkem ve vývoji zdejší lokality byla výstavba opevnění a bran Starého Města od třicátých let 13. století.
Najednou byl přerušen přímý průběh starších výpadových komunikací ze Starého Města novým hradebním okruhem.
Do té doby jednotné území pražské aglomerace bylo násilně rozděleno na dalších více než sto let na vnitřní město a předměstí a vývoj zástavby před a za hradním příkopem se začal ubírat rozdílnými cestami.
Veškeré zděné objekty do vzdálenosti 50 – 100 metrů za příkopem musely být demolovány, aby byla zajištěna přehledná a účinná obrana hradeb v případě útoku.
POZDNÍ STŘEDOVĚK
Výstavba Nového Města Pražského (1348 – 1390)
Urbanistický počin římského a českého krále Karla IV.
výrazným způsobem ovlivnil další vývoj námi zkoumané lokality, na kterou se po více než stoleté stavební pauze vrátilo městské osídlení, jehož vývoj násilně přerušila
výstavba staroměstských hradeb. Jednalo se o promyšlenou lokaci, při níž byla nově zakládaná čtvrť důmyslně napojena na již existující infrastrukturu a městskou síť.
HISTORICKÝ VÝVOJ
Historie místa jakožto osídlení území je doložena před rokem 1200, Bubenský Brod byla dobrá strategická pozice pro první osídlení. Ve středověku pak proběhla výstavba hradeb s obranným příkopem, které byly následně strženy Karlem IV. v polovině 14. století. Stopy hranice mezi Starým a Novým městem jsou znatelné dodnes, nejvíce v podobě Ulice Národní, Na Příkopě a Revoluční. Významnými aktivačními momenty z hlediska výstavby byly vždy přestavby spojené s církevními investicemi (např. jezuitské koleje, Norbertinum, apod). Významným iniciátorem změny byla výstavba mostu Františka Josefa na Bubenský břeh, který s sebou nesl potřebu rozšíření uličních profilů. Tato skutečnost vyústila přirozeně v asanační opatření rozšířením ulice Revoluční a zavedení tramvajové trati. Důležitým momentem bylo vytvoření nábřeží v návaznosti na změny povahy břehů v celém centru Prahy. Vykoupením pozemků bývalých mlýnů, zavezením Vltavy a vystavěním nábřežní zdi vzniklo prostranství pro výstavbu v podobě jak ho známe dodnes.
Pro snahu navázat na dobové záměry je však důležité především období první poloviny 20. století. Tato doba již okolí vymezeného území znala v podobě srovnatelné s tou dnešní a již tehdy proběhlo mnoho úvah na téma, jak volné prostranství mezi institucemi využít. Všechny propozice však nikdy nebyly převedeny v realitu. Kontinuitu vývoje přerušil komunistický režim, který s územím naložil po svém a uvedl jej do podoby, jak je známe dnes. Z návrhů předcházejícím komunistické nadvládě je evidentní, že město zamýšlelo lokalitu doplnit o další instituci, a to instituci vládní jako např. v plánu F. Krupky z r.1920 či instituci kulturní, jako např v plánu A. Engela z r. 1936.
Tyto teze se shoují s názorem nastíněným v úvodu, že místo má po stránce významové i po stránce energetických toků potenciál k tomu, aby zde kulturní či vládní instituce vznikla či vznikly. Další kapitoly nabídnou soudobé indikátory obhajující toto stanovisko.
16 17 RENESANCE
1420-1630 Mlýny, lázně a obchod se dřevem
V okolí zkoumané lokality můžeme v 16 století pozorovat významný socioekonomický vývoj, ze čtvrti chudších řemeslníků se stává čtvrt rezidenčního charakteru.
Jako významná podnikatelská vrstva se u nábřeží shlukovali obchodníci se dřevem a mlynáři, jedny z nejváženějších profesí doby.
Východní strana dnešní Revoluční třídy byla v 16. století zaplněna poměrně výstavními domy nobilitovaných měšťanů, západní strana, kde se nachází i naše parcela, byla zastavěná nesouvisle spletencem dvorků a zahrádek.
V místě posledních domů blíže Vltavě stávaly už od doby Václava IV.
Lázně. Z renesančního období se na sledovaném území z důvodu regulace níbřeží zachovala pouze mohutná hmota vodárenské věže, vybudované na samotném počátku 17.
století, sloužila až do 1877.
BAROKO
1630 – 1790, vysokoškolské koleje v Petrské čtvrti
Pro Baroko byla důležitá především výstavba severně od zkoumaného místa, v severní části ulice Revoluční.
dějištěm rozsáhlé investiční a stavební akce v režii nově zvoleného arcibiskupa Arnošta Albrechta Harracha.
Vznikly zde v podstatě naráz tři velké komplexy budov pro potřeby katolické církve na scelených pozemcích – Královodvorská kolej, Bernardinum a Norbertinum, čímž byla zásadně a nevratně změněna stará středověká parcelace.
Žádná z těchto tří vysokoškolských kolejí barokní doby se nedochovala do dnešní doby, jejich výstavba však znamenala zásadní proměnu zdejšího území. Tím byl v zásadě nastolen trend vrcholící ve 20. století výstavbou velkých moderních administrativních a obchodních domů.
KLASICISMUS
1790-1860,měštanstvo, obchod
Závěr barokního období byl výrazně ovlivněn Josefínskými reformami, které zásadním způsobem změnily sociální uspořádání v celé zemi, a tedy i v Praze. Moc církve a šlechty byla výrazně oslabena, a do popředí se začaloprosazovat měšťanstvo, zejména obchodníci a majetnější řemeslníci.
Dochovaný z tohoto období je dvoupatrový nárožní dům s částí hospodářského dvora je přístupný segmentovou bránou do nádvoří, vedoucí ze zlomu Novomlýnské ulice.
Severní dvouosá fasáda domu, obrácená dnes do Lannovy ulice, spadala původně přímo do říčního ramene.
MODERNÍ VÝSTAVBA 1860 – 1900, most
Zásadní obrat ve vývoji celé přilehlé čtvrti znamenala stavba nového mostu přes Vltavu, mostu Františka Josefa I., který se tak stal čtvrtým mostem v Praze.
Měl podobu visutého mostu se šikmými řetězy, na nichž byl zavěšen mohutný ztužující plnostěnný železný nosník;
na dvou návodních pilířích byly litinové brány s ložisky závěsných šikmých řetězů. 5. března 1899 byla zavedena tramvajová trať.
Přímo u paty mostu vybudovali stavitelé Otto Ehlen a Josef Kandert monumentální budovu tzv. „Eliščiných lázní“.
Její průčelí s věžičkami ve slohu tudorovské gotiky se stalo nadlouhá léta jedním z nejvýraznějších motivů v panoramatu Prahy v pohledu od Holešovic.
MODERNÍ VÝSTAVBA II.
1900– 1940 regulace nábřeží
Vltavský břeh v této části Starého Města zvaného na Poříč ztratil svůj historický výraz postupně během první poloviny 20. století. Již během regulace nábřeží po roce 1910 byly zasypány náhony a ramena Vltavy a započalo se s bouráním zdejších mlýnů. Na historický původ zdejší zaniklé zástavby tak nyní poukazuje pouze křivolaká uliční čára Klimentské ulice, nepravidelná parcelace mezi ulicemi Novomlýnská a Nové Mlýny a malý ostrůvek historické zástavby v severním sousedství kostela sv. Klimenta.
MODERNÍ VÝSTAVBA III.
1940– dnes
Druhá světová válka přispěla ke zhoršení stavu mostu Františka Josefa. Byla vypsána soutěž, uděleny ale byly pouze dvě druhé ceny.
Roku 1941 bylo rozhodnuto o stavbě provizorního
přemostění, aby mohl být starý most uzavřen, poté stržen, a zahájily by se přípravné práce ke stavbě nového mostu.
Přemostění bylo navrženo po proudu, východně od starého mostu; z tohoto důvodu musela být vykoupena a stržena budova Eliščiných lázní – jedině takto bylo možno na mostní provizorium najíždět. Pokračující válka však zabránila v přípravách stavby mostu nového, takže provizorní dřevěný most sloužil až do roku 1952.Výstavba nového mostu probíhala 1949 -1953 a doprovázela ji změna jména na most Švermův.
Rozlehlou budovu ministerstva obchodu vyprojektoval prof.
Josef Fanta v letech 1925 – 26, 1934, téměř současně s protějším palácem Merkur.
18 19 Výškové hladiny
2NP a méně 3NP 4NP 5NP 6NP 7NP 9-12NP atypické objekty ustupující podlaží
Využití budov v území bydlení veřejná vybavenost komerční vybavenost dopravní infrastruktura technická infrastruktura sport a rekreace budovy bez využití polyfunkční budovy
Veřejná vybavenost bezpečnost, záchrana kultura, církev, média sociální služby správa školy, výchova vysoké školy, věda,
výzkum zdravotní služby polyfunkční budovy
Morfologie terénu
20 21 DOPRAVNÍ DOSTUPNOST /AOC/
ZASTÁVKY MHD 01 Revoluční:
- tram 5, 6, 7, 8, 13, 15, 26, 91, 94, 96 - bus 207, 905, 907, 909, 911 02 Nám. Republiky:
- tram 5, 6, 7, 8, 13, 15, 26, 91, 94, 96 - bus 207, 905, 907, 909, 911 03 Nám. Republiky - metro B 04 Hradební - bus 194 05 Petrské náměstí - bus 194 06 Revoluční - bus H1 07 Bílá labuť:
- tram 3, 8, 14, 8, 24, 92 - bus 194, 207, 908, 909 08 Navrhované autobusové zastávky Metro B Plánovaná trasa metra D tramvajové trati
150 100
50 0
03 03
02
05
06 04
01
08
22 23 Projekt rekonstrukce Revoluční ulice /Aoc/
Ideová studie předpolí Štefánikova mostu /Aoc/
25
Z(01) O [S
c] 005 / Petrská čtvrť
Územní plán hl. m. Prahy (Metropolitní plán) | Návrh k projednání dle § 50 stavebního zákona | 005 / Petrská čtvrť 4. 4. 2018
Metropolitní plán 01Z Z
02 Z 03 Z
04 Z 05 Z
06 Z 07 Z
08 Z 09 Z
10 Z 11 Z
12 Z 13 N
14 N 15 N
16 N 17 N
18 N 19 N
20
005 / Petrská čtvrť
01Z
TYP STRUKTURY: rostlá
ZASTAVITELNOST: zastavitelná
Z
stavební
/ O
VYUŽITÍ ÚZEMÍ: obytné
TYP STRUKTURY: rostlá
(01) [ S c ]
STABILITA: stabilizovaná chráněná KATASTRÁLNÍ ÚZEMÍ
Karlín, Nové Město MĚSTSKÁ ČÁST Praha 1, Praha 8 SPRÁVNÍ OBVOD Praha 1, Praha 8
CÍLOVÝ CHARAKTER LOKALITY
Chránit a posilovat cílový charakter zastavitelné stavební, stabilizované chráněné, obytné lokality Petrská čtvrť se strukturou rostlou.
Lokalita Petrská čtvrť je vymezena jako lokalita historického jádra Prahy.
Cílem navržených regulativů je zachování prostorového uspořádání a ochrana charakteristických prvků, jakými jsou zejména výšková kompozice s jednou horizontální úrovni doplněná vertikálami věží kostelů a dalších staveb, propojení uličních prostranství sítí průchodů, průjezdů, pasáží a zástavba uspořádaná do kompaktních, hustě zastavěných bloků.
ROZLOHA 24 ha
Územní plán hl. m. Prahy (Metropolitní plán) | Návrh k projednání dle § 50 stavebního zákona | 005 / Petrská čtvrť 4. 4. 2018
01Z Z 02 Z
03 Z 04 Z
05 Z 06 Z
07 Z 08 Z
09 Z 10 Z
11 Z 12 Z
13 N 14 N
15 N 16 N
17 N 18 N
19 N 20
005 / Petrská čtvrť
01Z
TYP STRUKTURY: rostlá
ZASTAVITELNOST: zastavitelná
Z
stavební
/ O
VYUŽITÍ ÚZEMÍ: obytné
TYP STRUKTURY: rostlá
(01) [ S c ]
STABILITA: stabilizovaná chráněná KATASTRÁLNÍ ÚZEMÍ
Karlín, Nové Město MĚSTSKÁ ČÁST Praha 1, Praha 8 SPRÁVNÍ OBVOD Praha 1, Praha 8
CÍLOVÝ CHARAKTER LOKALITY
Chránit a posilovat cílový charakter zastavitelné stavební, stabilizované chráněné, obytné lokality Petrská čtvrť se strukturou rostlou.
Lokalita Petrská čtvrť je vymezena jako lokalita historického jádra Prahy.
Cílem navržených regulativů je zachování prostorového uspořádání a ochrana charakteristických prvků, jakými jsou zejména výšková kompozice s jednou horizontální úrovni doplněná vertikálami věží kostelů a dalších staveb, propojení uličních prostranství sítí průchodů, průjezdů, pasáží a zástavba uspořádaná do kompaktních, hustě zastavěných bloků.
ROZLOHA 24 ha
Územní plán hl. m. Prahy (Metropolitní plán) | Návrh k projednání dle § 50 stavebního zákona | 005 / Petrská čtvrť 4. 4. 2018
ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE
Tato publikace si dovoluje kategorizaci území uvedenou jak v územním plánu hlavního města Prahy, tak i v Metropolitním plánu, kde je území označeno jako park, rozporovat. Důvodů je více. Jednak je to názor, že lokalita Petrské čtvrti je svou přímou návazností na Staré město příliš centrálně ložená na to, aby plocha o rozloze 18 300 m2 sloužila pouze jako park.
Další rozporuplná skutečnost je fakt, že do lokality Lannova je plánovaná konečná stanice metra D, jak je uvedeno i v Metropolitním Plánu samotném. Dává tedy smysl, aby v rámci vytěžení takto rozsáhlé investice byl koncovým bodem metra zároveň bod bohatý na veřejný život.
V úvahu je nutno brát i historický vývoj lokality. Konkrétně jde o proces navýšení nivelety břehu a rozšíření nábřeží. Je nutno konstatovat, že v dané lokalitě proběhl tento záměr za účelem umožnění výstavby, nikoliv za vymezením prostoru jako parkové plochy v celém svém rozsahu.
Dále je možno oponovat, že vyrovnáním výškových rozdílů, rozřešením dopravní situace a případným rozvojem ulice Revoluční se charakter lokality změní natolik, že se lokalita stane vysoce atraktivní vzhledem ke své prestižní poloze a následně přitáhne velké množství potenciálních investorů a zajmů. Ostatně, do okolí již proběhla hojně diskutovaná architektonická soutěž na dostavbu nároží Revoluční ulice. V takovém případě se okruh uzavírá směrem k otázce, co by zde mělo stát, na který je tato publikace nabízí odpověď.
26 27
www.geoportalpraha.cz, © Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, stránka vytvořena: 4.2.2019 13:54:00
0 200 400 m
UAP_Hodnoty území
UAP_Limity využití území
UP_Vodní hospodářství a odpady
Územní plán hlavního města Prahy
www.geoportalpraha.cz, © Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, stránka vytvořena: 3.2.2019
0 250 500 m
Mapa On-Line
28 29
galerie Mánes Žofín Národní divadlo
Akademie věd ČR Klementinum
Národní knihovna Rudolfinum
Anežský klášter Národní galerie
úřad městské části Praha 7
ministerstvo průmyslu a obchodu
ministerstvo dopravy ministerstvo zemědělství Strakova akademie
Úřad vlády ČR
Sovovy mlýny
Umělockoprůmyslové muzeum
UKFF UKPF ČVUTFJFI
VŠUP
Taneční kozervatoř
FAMU FSvUK
kozervatoř
Nová scéna
VEŘEJNÉ INSTITUCE V PRAZE S NÁVAZNOSTÍ NA ŘEKU
30 31
galerie Mánes Žofín Národní divadlo
Akademie věd ČR
Národní muzeum
Státní opera Stavovské divadlo
Obecní dům Klementinum
Národní knihovna
městská
knihovna palác Kinských
Národní galerie Rudolfinum
Anežský klášter Národní galerie
Veletržní palác Národní galerie
Národní technické muzeum Národní zemědělské muzeum
Valdštejnská jízdárna
Sovovy mlýny Jízdárna Pražského hradu
Šternberský palác Národní galerie
Schwarzenberský palác Národní galerie
Salmovský palác Národní galerie
Umělockoprůmyslové muzeum
České muzeum hudby
Nová scéna
Kulturní instituce v Praze galerie hudební sály divadelní sály
32 33 Instituce a veřejný prostor
Nábřeží
Instituce a veřejný prostor Předpolí mostů
Instituce a veřejný prostor Orientace a vstupní portály
Z historického hlediska byl most vždy významným místem v území, jejich výstavbou se spojovaly břehy a tím města rostla, důležitým místem bylo nesporně i předpolí mostu, kde se vybíralo mýtné za přechod mostu, výpravné kiosky sloužily na některých mostech až do roku 1925. S výstavbou mostu a tím zlepší dopravního napojení vždy souviselo i pozvednutí stavební kultury v tomtéž místě, v případě pražských nábřeží docházelo i k vytvoření zcela nových stavebních parcel v důsledku regulace Vltavy.
34 35 LONDON, TATE MODERN muzeum moderního umění
a spolu s Tate Britain, Tate Liverpool a Tate St. Ives část Tate Gallery.
Architekt: Jacques Herzog, Giles Gilbert Scott, Pierre de Meuron
Plocha pozemku: 16 800 m2
BERLIN, JÜDISCHES MUSEUM Architekt: Daniel Libeskind Plocha pozemku: 10 000 m2
KODAŇ, KRÁLOVSKÁ KNIHOVNA Černý diamant je moderní pobřežní přístavba staré budovy královské dánské knihovny na Slotsholmen v centru Kodaně v Dánsku.
Architekti: Schmidt Hammer Lassen, Black Diamond Plocha pozenku: 13 000 m2 Kulturní instituce v Evropě
36 37 MILÁN, FONDAZIONE PRADA
BERLIN, OSTROV MUZEÍ
VÍDEŇ, MUSEUMS QUARTIER instituce věnovaná současnému
umění a kultuře.
Architekti: OMA Plocha pozemku: 15 750 m2
je severní část ostrova na Sprévě v Berlíně na níž leží pět světově významných muzeí:
Altes Museum - postavil Karl Friedrich Schinkel Nové muzeum - rekonstrukce
David Chipperfield Bodeho muzeum - Ernst von Ihne Pergamonské muzeum - Ludwig
Hoffmann, Alfred Messel Plocha pozemku 63 500 m2
MUMOK, Muzeum Leopoldových, výstavní síň, vídeňské centrum architektury, taneční centrum, Džungle Vídeň, divadlo mladého publika, Dětské muzeum ZOOM, wienXtra-kinderinfo Plocha pozemku 60 000 m2 Muzejní čtvrti v Evropě
38 39 Výstava/Galerie
Programy a události Konferenční sál Odpočívárna
Kontrolní místnost/Projekční místnost Místnost pro simultánní překlady Pohyblivá plošinová platforma Sedadla, jeviště, skladování zařízení Technická kancelář
Šatna
Multifunkční učebna/ laboratoř Víceúčelová zóna
Projektový prostor / nebo Atrium Služby návštěvníků
Služby návštěvníků/Bag Check Šatna/skříňky
Informační služby Úložný prostor Jídelna Kavárna/bar Restaurace Kuchyně
Příprava stravování Příjem
Kanceláře
Místnost na odpady Úložný prostor Kanceláře Administrativa
Archivistické kanceláře Vzdělávací kancelář Marketing
Konferenční místnost
Společná pracovna/ tiskárna/archiv Archiv/Depozitar
Úložný prostor uměleckých prvků Odeslání / příjem
Skladování bedny Staging
Konzervační studio a skladování zařízení
Registrační/ výstavní/ konzervační technická kancelář Maloobchod
Muzejní obchod Sklad a kancelář Údržba a provoz
Bezpečnostní kancelář / kontrolní místnost Sklad
Serverovna/ pracovní kancelaře Zásobování/zařízení
Zařízení pro údržbu zelených nasazení pozemku Odpočivárna
Šatna
Art rezidence CELKEM
88,50%
11,50%
52,60%
31,60%
10,50%
5,30%
28,60%
18,60%
52,80%
26,00%
20,00%
6,00%
20,00%
15,00%
11,00%
28,60%
14,30%
14,30%
14,30%
20,00%
8,60%
83,30%
16,70%
8,70%
8,70%
15,20%
17,40%
10,90%
28,30%
10,90%
47%
6,80%
3,60%
2,30%
8,40%
6,00%
9,60%
3,60%
2,80%
9,60%
100%
4 000 580510
6066
300
200100 6520 10 715200 130380
510130 10030 10080 55 820230 117117 117165 70 305255 50 24020 2035 4025 6725
815 8 000
Art rezidence 9,60%
Údržba a provoz 2,80%
Maloobchod 3,60%
Archiv/Depozitar 9,60%
Jídelna 8,40%
Služby návštěvníků 2,30%
Víceúčelová zóna 3,60%
Programy a události 6,80%
Výstava/Galerie 47%
STAVEBNÍ ZADÁNÍ
3. NÁVRH
URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ
Řešené území se nachází na ulici Revoluční, které je definováno ze severní strany nábřežím Ludvíka Svobody a z jižní strany Lannovou ulicí. Na pozemku se v součastnosti nachází park, ale realitou je fakt, že do lokality Lannova je plánovaná konečná stanice metra D, jak je uvedeno v samotném Metropolitním plánu, dává tedy smysl, aby v rámci vytěžení takto rozsáhlé investice byl koncovým bodem metra zároveň bod bohatý na veřejný život.
Dále je možné oponovat tím, že vyrovnáním výškových rozdílů, vyřešením dopravní situace a případným rozvojem ulice Revoluční se charakter lokality změní natolik, že se lokalita stane vysoce atraktivní vzhledem ke své prestižní poloze a následně tak přitáhne velké množství potenciálních investorů a zájmů.
Návrh počítá se změnami dopravy v ulici Revoluční. Jako bod zájmu pro tuto lokalitu je návrh galerie výtvarného umění, která se skládá ze tří velkých hmot, které jsou spojeny menšími hmotami - komunikační body. Pozice návrhu na pozemku je taková, aby na pozemku vzniklo předpolí před mostem a zároveň i předprostor pro zdůraznění vstupu do budovy. Jako hlavní orientační strana byla zvolena ulice Revoluční, od které hmoty navrhovaného objektu mění své velikosti a svůj charakter soukromí. Nejbližší hmota k ulici má veřejný parter, který akumuluje život na náměstí před vstupem do galerie a vizuální hranici tohoto náměstí tvoří větší hmota galerie. Hmota galerie skrývá v zorném poli veřejnosti art rezidenci, ale pokud se posunete trochu dále od ulice Revoluční podél Lannové ulice, tak se za art rezidencí objeví velké travnaté plochy a stromořadí, které tlumí hluk od dopravy a vytváří tak i prostory pro dětské hříště a sportovní pochy.
Hlavní vstup do galerie je z křižovatky ulic Revoluční a Lannova. Veškeré zásobování a vjezd do podzemní garáže je z ulice Lannova.
STAVEBNÍ PROGRAM
Pro vytvoření stavebního programu byla udělaná analýza stavebního programu Veletržního paláce, tedy Národní galerie, jako místní reference, soutěže na Guggenheim v Helsinkách a Tate Modern v Londýně - jako celosvětové příklady, které mají nejen stejnou funkci, ale i to, že stojí jako dominanty u řeky.
Stavební program se dá rozdělit na základní skupiny: galerie, administrativa, art rezidence a služby.
Největší objem programu je pro výstavní plochy, do kterých je umožněn jednoduchý přístup veřejnosti a depozitář galerie. Méně prostoru potřebuje admistrativa, která má omezený přístup veřejnosti a technické místnosti bez přístupu veřejnosti.
Součástí stavebního programu jsou i art-obchod, kavárna a restaurace, které jsou veřejně přístupné a umístěné v parteru, který je otevřený k hlavnímu předprostoru galerie.
Navíc do stavebního programu byla přidána art rezidence, jinak řečeno centrum umění, které poskytuje nejen volné plochy pro různé využití, ale i pokoje pro krátkodobý pobyt rezidentů. Hlavním smyslem tohoto prostoru je maximální flexibilita, která umožňuje konání různých typů akcí od kurzů výtvarného umění po hackathon, což je docela důležité pro takovýto typ prostoru v centru Prahy.
ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Prostory galerie jsou navrhované takovým způsobem, aby je bylo možné přizpůsobit jakýmkoliv výstavním expozicím. Prostory jsou rozděleney na tmavé a světlé, dále prostory, které jsou speciální svou světlou výškou pro vysoké exponáty a prostory pro plošné expozice. Různorodost charakteru hal umožňuje v galerii umístit umění, které je různé svými rozměry i materiály, stačí jen pro určitý exponát vybrat právě takový prostor, který mu bude vyhovovat nejvíce.
SCHWARZPLAN 1:10 000
SITUACE ŠIRŠÍCH VSTAHU 1:2 000
AXONOMETRIE
48 49 administrativa
veřejný parter výběr místa pro zástavbu
vymezení a umístění hmoty návaznost na okolí
členění hmoty
vznik jednotlivých části budovy definice prostoru kolem budovy, vymezení náměstí před hlavním vstupem
propojení hmot
vymezení vstupního prostoru
galerie
poloveřejný prostor
+ + art rezidence
soukromý blok
GRADIENT MÍRY SOUKROMOSTI BUDOVY POSTUP VZNIKU HMOTOVÉHO ŘEŠENÍ
50 51 SCHÉMA PROVOZU BUDOVY knihkupectví kavárna
garáž galerie rezidence
restauraceadmimistrativa
4. VÝKRESOVÁ ČÁST
54 55
Bar Sklad kavarny
±0.000 1.01
1.02 1.03
1.04
1.05 1.06
1.07 1.08
1.09 1.10
1.11 1.12
1.13 1.14
1.15 1.16
1.17
1.18
1.19
1.20
1.21
1.22
1.23 1.24
1.25 1.26
1.27 1.28 1.29
1.30 1.31
1.32
1.33
1.34
1.35
1.36 1.37
1.38 1.39 1.40 1.41 1.42 1.43 1.44
1.45
-1.20
0 -1.20
0 -1.20
0 -1.20 0
±0.000
0 5 10 20 50
1.01 vstup
1.02 vstupní lobby 1.03 obchod galerie 1.04 lounge místnost 1.05 kavárna 1.06 schodiště 1.07 sklad obchodu 1.08 sklad kavárny 1.09 zásobovací výtah 1.10 obslužní místnost
1.11 záchod
1.12 záchod pro zaměstnance 1.13 dámský záchod 1.14 pánský záchod 1.15 dámský záchod 1.16 pánský záchod 1.17 sklad 1.18 schodiště
1.19 lobby galerie 1.20 šátna galerie 1.21 lockery
1.22 přednášková hala 1.23 sklad
1.24 sklad
1.25 šátna
1.26 schodiště 1.27 pánský záchod 1.28 dámský záchod 1.29 zázemi depositáře 1.30 výtah
1.31 schodiště 1.32 depositář 1.33 depositář 1.34 depositář
1.35 příjmací místnost depositáře
1.36 lobby
1.37 studio pro workshopy
1.38 kuchýň
1.39 sprcha
1.40 sprcha
1.41 dámský záchod
1.42 záchod
1.43 pánský záchod 1.44 sklad
1.45 odpadové hospodářství
PŮDORYS 1NP 1:550
56 57
2.01 2.02
2.03 2.04
2.05 2.06
2.07 2.08
2.09 2.10
2.11
2.12 2.13 2.14
2.15 2.16 2.17 2.18
2.19 2.20 2.21 2.22 2.23
2.24 2.25
2.26 2.27 2.28
2.29
2.30 2.31 2.32
2.33
2.34
2.35 2.36 2.37 2.38
2.39
2.40
2.41 2.42 2.43 2.44 2.45 2.46 2.47 2.48
2.49
2.40
0 5 10 20 50
2.21 chodba
2.22 zásobovací výtah 2.23 sklad
2.24 sklad
2.25 odpadové hospodářství 2.26 uklídová místnost
2.27 chodba
2.28 kuchýň 2.01 vstupní lobby
2.02 restaurace
2.03 bar
2.04 sklad baru
2.05 šátna
2.06 vstup do zachodů 2.07 dámský záchod 2.08 pánský záchod
2.09 záchod
2.10 schodiště 2.11 schodiště
2.12 chodba
2.13 lockery
2.14 šátna
2.15 šátna
2.16 pánský záchod 2.17 dámský záchod 2.18 kuchýň 2.19 sklad 2.20 mytí nábodí
2.29 výstavní prostor 2.30 výstavní prostor 2.31 výstavní prostor 2.32 výstavní prostor 2.33 schodiště 2.34 uklídová místnost 2.35 pánský záchod 2.36 dámský záchod 2.37 sklad galerie 2.38 výtah 2.39 schodiště
2.40 záchod
2.41 pokoj x3 2.42 pokoj x3 2.43 pokoj x3 2.44 pokoj x3 2.45 pokoj x3 2.46 pokoj x3 2.47 pokoj x3 2.48 pokoj x3 2.49 lounge místnost
2.40 záchod
2.01 2.02
2.03 2.04
2.05 2.06
2.07 2.08
2.09 2.10
2.11
2.12 2.13 2.14
2.15 2.16 2.17 2.18
2.19 2.20 2.21 2.22 2.23
2.24 2.25
2.26 2.27 2.28
2.29
2.30 2.31 2.32
2.33
2.34
2.35 2.36 2.37 2.38
2.39
2.40
2.41 2.42 2.43 2.44 2.45 2.46 2.47 2.48
2.49
2.40
0 5 10 20 50
2.21 chodba
2.22 zásobovací výtah 2.23 sklad
2.24 sklad
2.25 odpadové hospodářství 2.26 uklídová místnost
2.27 chodba
2.28 kuchýň 2.01 vstupní lobby
2.02 restaurace
2.03 bar
2.04 sklad baru
2.05 šátna
2.06 vstup do zachodů 2.07 dámský záchod 2.08 pánský záchod
2.09 záchod
2.10 schodiště 2.11 schodiště
2.12 chodba
2.13 lockery
2.14 šátna
2.15 šátna
2.16 pánský záchod 2.17 dámský záchod 2.18 kuchýň 2.19 sklad 2.20 mytí nábodí
2.29 výstavní prostor 2.30 výstavní prostor 2.31 výstavní prostor 2.32 výstavní prostor 2.33 schodiště 2.34 uklídová místnost 2.35 pánský záchod 2.36 dámský záchod 2.37 sklad galerie 2.38 výtah 2.39 schodiště
2.40 záchod
2.41 pokoj x3 2.42 pokoj x3 2.43 pokoj x3 2.44 pokoj x3 2.45 pokoj x3 2.46 pokoj x3 2.47 pokoj x3 2.48 pokoj x3 2.49 lounge místnost
2.40 záchod
2.01 2.02
2.03 2.04
2.05 2.06
2.07 2.08
2.09 2.10
2.11
2.12 2.13 2.14
2.15 2.16 2.17 2.18
2.19 2.20 2.21 2.22 2.23
2.24 2.25
2.26 2.27 2.28
2.29
2.30 2.31 2.32
2.33
2.34
2.35 2.36 2.37 2.38
2.39
2.40
2.41 2.42 2.43 2.44 2.45 2.46 2.47 2.48
2.49
2.40
0 5 10 20 50
2.21 chodba
2.22 zásobovací výtah 2.23 sklad
2.24 sklad
2.25 odpadové hospodářství 2.26 uklídová místnost
2.27 chodba
2.28 kuchýň 2.01 vstupní lobby
2.02 restaurace
2.03 bar
2.04 sklad baru
2.05 šátna
2.06 vstup do zachodů 2.07 dámský záchod 2.08 pánský záchod
2.09 záchod
2.10 schodiště 2.11 schodiště
2.12 chodba
2.13 lockery
2.14 šátna
2.15 šátna
2.16 pánský záchod 2.17 dámský záchod 2.18 kuchýň 2.19 sklad 2.20 mytí nábodí
2.29 výstavní prostor 2.30 výstavní prostor 2.31 výstavní prostor 2.32 výstavní prostor 2.33 schodiště 2.34 uklídová místnost 2.35 pánský záchod 2.36 dámský záchod 2.37 sklad galerie 2.38 výtah 2.39 schodiště
2.40 záchod
2.41 pokoj x3 2.42 pokoj x3 2.43 pokoj x3 2.44 pokoj x3 2.45 pokoj x3 2.46 pokoj x3 2.47 pokoj x3 2.48 pokoj x3 2.49 lounge místnost
2.40 záchod
PŮDORYS 2NP 1:550
LEGENDA
58 59
3.01 3.02
3.03 3.04
3.05 3.06 3.07 3.08 3.09 3.10
3.11 3.12
3.13 3.14
3.15 3.16
3.17 3.18
3.19
3.20
3.21 3.22 3.23
3.24 3.25
3.26
3.27 3.28
3.29
3.30 3.31 3.32
3.33 3.34
3.35
0 5 10 20 50
3.19 serverovná 3.20 archiv 3.21 dámský záchod 3.22 pánský záchod 3.23 sklad 3.24 schodiště 3.01 vstupní lobby
3.02 chodba
3.03 chodba
3.04 kuchýň
3.05 konferenční místnost 3.06 vzdělavací kancelář 3.07 spoclečná pracovna 3.08 kancelář
3.09 marketingová kancelář 3.10 marketingová kancelář 3.11 administrativa 3.12 administrativa 3.13 zasedací místnost 3.14 administrativa 3.15 archivisticke kanceláře 3.16 archivisticke kanceláře 3.17 schodiště
3.18 kopirovací místnost
3.25 vstupní lobby 3.26 výstavní prostor 3.27 výstavní prostor 3.28 schodiště 3.29 uklídová místnost 3.30 pánský záchod 3.31 dámský záchod
3.32 záchod
3.33 sklad 3.34 výtah 3.35 schodiště
PŮDORYS 3NP 1:550
LEGENDA
60 61
4.01
4.02 4.03 4.04
4.05
4.06
4.07 4.08 4.09
4.10 4.11
4.12
0 5 10 20 50
4.01 výstavní prostor 4.02 výstavní prostor 4.03 výstavní prostor 4.04 výstavní prostor 4.05 schodiště 4.06 uklídová místnost 4.07 pánský záchod 4.08 dámský záchod
4.09 záchod
4.10 sklad 4.11 výtah 4.12 schodiště
PŮDORYS 4NP 1:550
LEGENDA
62 63
5.01 5.02
5.03
5.04 5.05
5.06
5.07 5.08
5.09
0 5 10 20 50
5.01 výstavní prostor 5.02 schodiště 5.03 uklídová místnost 5.04 pánský záchod 5.05 dámský záchod
5.06 záchod
5.07 sklad 5.08 výtah 5.09 schodiště
PŮDORYS 5NP 1:550
LEGENDA
64 65
0.01 -4.500 0.02
0.03
0.04 0.05
0.06
0.07 0.08
0.09 0.10
0.11 0.12
0 5 10 20 50
0.01 parkoviště 0.02 zásobování
0.03 chodba
0.04 odpadové hospodářství 0.05 sklad
0.06 zásobovací výtah 0.07 technická místnost 0.08 technická místnost 0.09 technická místnost 0.10 technická místnost 0.11 schodiště 0.12 lobby
LEGENDA
PŮDORYS 1PP 1:550
KONCEPCE VÝBĚRU MATERIÁLU FASÁDY
Téměř celá budova je prosklená matným, mléčným sklem. Vybraný materiál tedy tvoří různý dojem ve dne i v noci. Za dne je struktura budovy
jasně čitelná díky efektu jemně čitelné struktury uvnitř budovy. Večer, kdy jsou prostory osvětleny umělým světlem, je skrz fasádu jasně vidět strukturu a pozici výstavních hal. Díky tomuto způsobu je fasáda tvořena
vnitřním prostorem.
68 69
Bar Sklad kavarny
±0.000 1.01
1.02 1.03
1.04
1.05 1.06
1.07 1.08
1.09 1.10
1.11 1.12
1.13 1.14
1.15 1.16
1.17
1.18
1.19
1.20
1.21
1.22
1.23 1.24
1.25 1.26
1.27 1.28 1.29
1.30 1.31
1.32
1.33
1.34
1.35
1.36 1.37
1.38 1.39 1.40 1.41 1.42 1.43 1.44
1.45
-1.20
0 -1.20
0 -1.20
0 -1.20 0
±0.000
0 5 10 20 50
1.01 vstup 1.02 vstupní lobby 1.03 obchod galerie 1.04 lounge místnost 1.05 kavárna 1.06 schodiště 1.07 sklad obchodu 1.08 sklad kavárny 1.09 zásobovací výtah 1.10 obslužní místnost
1.11 záchod
1.12 záchod pro zaměstnance 1.13 dámský záchod 1.14 pánský záchod 1.15 dámský záchod 1.16 pánský záchod 1.17 sklad
1.18 schodiště
1.19 lobby galerie 1.20 šátna galerie 1.21 lockery
1.22 přednášková hala 1.23 sklad
1.24 sklad 1.25 šátna 1.26 schodiště 1.27 pánský záchod 1.28 dámský záchod 1.29 zázemi depositáře 1.30 výtah
1.31 schodiště 1.32 depositář 1.33 depositář 1.34 depositář
1.35 příjmací místnost depositáře
1.36 lobby
1.37 studio pro workshopy
1.38 kuchýň
1.39 sprcha 1.40 sprcha 1.41 dámský záchod 1.42 záchod 1.43 pánský záchod 1.44 sklad
1.45 odpadové hospodářství
POHLED JÍŽNÍ / SEVERNÍ
70 71
Bar Sklad kavarny
±0.000 1.01
1.02 1.03
1.04
1.05 1.06
1.07 1.08
1.09 1.10
1.11 1.12
1.13 1.14
1.15 1.16
1.17
1.18
1.19
1.20
1.21
1.22
1.23 1.24
1.25 1.26
1.27 1.28 1.29
1.30 1.31
1.32
1.33
1.34
1.35
1.36 1.37
1.38 1.39 1.40 1.41 1.42 1.43 1.44
1.45
-1.20
0 -1.20
0 -1.20
0 -1.20 0
±0.000
0 5 10 20 50
1.01 vstup 1.02 vstupní lobby 1.03 obchod galerie 1.04 lounge místnost 1.05 kavárna 1.06 schodiště 1.07 sklad obchodu 1.08 sklad kavárny 1.09 zásobovací výtah 1.10 obslužní místnost
1.11 záchod
1.12 záchod pro zaměstnance 1.13 dámský záchod 1.14 pánský záchod 1.15 dámský záchod 1.16 pánský záchod 1.17 sklad
1.18 schodiště
1.19 lobby galerie 1.20 šátna galerie 1.21 lockery
1.22 přednášková hala 1.23 sklad
1.24 sklad 1.25 šátna 1.26 schodiště 1.27 pánský záchod 1.28 dámský záchod 1.29 zázemi depositáře 1.30 výtah
1.31 schodiště 1.32 depositář 1.33 depositář 1.34 depositář
1.35 příjmací místnost depositáře
1.36 lobby
1.37 studio pro workshopy
1.38 kuchýň
1.39 sprcha 1.40 sprcha 1.41 dámský záchod 1.42 záchod 1.43 pánský záchod 1.44 sklad
1.45 odpadové hospodářství
POHLED ZÁPADNÍ / VÝCHODNÍ
72 73
administrace vstupní prostor
výstavní prostory vnitřní zahrada
centrum umění
0 5 10 20 50
PODELNÝ ŘEZ
74 75
nábřeží
Ludvíka Svobody předprostor výstavní prostory chodník ul. Lannova
G
nábřeží
Ludvíka Svobody administrace předprostor ul. Lannova
nábřeží
Ludvíka Svobody centrum umění předprostor ul. Lannova
0 5 10 20 50
SCHÉMA ZÁSOBOVÁNÍ UMĚLECKÝCH PRVKŮ PŘÍČNÝ ŘEZ
76 77 3D ŘEZ / PŘÍČNÝ
78 79 3D ŘEZ / PODELNÝ
kavárna / restaurace / kanceláře vstup galerie / konferenční místnost / depozitář vnitřní dvůr art rezidence
80 81 3D ŘEZ / VÝŘEZ
5. VIZUALIZACE
84 85
86 87
88 89
90 91 DETAIL/ INTERIÉROVÉ SCHODIŠTĚ
92 93 DETAIL/ VÝSTAVNÍ HALA 1
94 95 DETAIL / VÝSTAVNÍ HALA 2
96 97 ART PROSTOR/ REZIDENCE
98 99 DETAIL / KAVÁRNA
6. ZÁVĚR
102 103 ZÁVĚR
Téma řešení území vymezeného touto diplomovou prací bylo propíráno již několikrát v architektonických projektech. Tohle téma je zase aktualni kvuli Metropolitnimu planu a návrhu na řešení dopravy v okolí.
Dle mého názoru je klíčové to, aby na tom území se objevila strukturovaná městská zástavba s vhodným a správným řešením pro fungování města a jeho reprezentace.
Návrh se počítá s blízkosti budov ministerstev v nejbližším okolí a charakterem zástavby v okoli, a podporují ji z urbanistického hlediska a tvoří architektonickou dominantu na břehy Vltavy. Během projektování byli použité reference prostorového a architektonického řešení výstavních prostorů od mezinárodních kanceláři, část kterých byla použita v návrhu.
Cílem práce bylo vytvořit projekt, které bude nejen uzavírat urbanistickou kompozici území, ale i sloužit novým těžištěm a dominantou na břehu Vltavu. Myslím, že můj diplomní projekt to splňuje.
ZDROJE BIBLIOGRAFIE
Přediplomní Seminář - Revoluční - Lannova - Atelier Ondřeje Císlera a Miroslava Pazdery /
Klára Náglová, Jakub Srnka, Novikov Dmytro, Yana Stepankova, Mariana Hanková, Tina Peterkova.
Architectural Standard - Ernst and Peter Neufert - Architect’s Data
Přednáška NS III: Požadavky požární ochrany ‐ vliv na kompozici budov - Doc. Ing. Arch. Zbyšek Stýblo Raumpilot Grundlager - Thomas Jocher, Sigrid Loch.
WEB
https://www.archdaily.com/
http://www.iprpraha.cz/
http://www.stevenholl.com
http://designguggenheimhelsinki.org/
https://www.herzogdemeuron.com https://www.dezeen.com/
KONZULTACE
MgA. Císler Ondřej, Ph.D.
Ing. arch. Miroslav Pazdera Ing. arch. Martin Pospíšil Ing. arch. Eduard Mosieienkov Ing. arch. Martin Stára