• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Posudek oponenta diplomové práce –praktická částJméno a příjmení studentaBcA. Lukáš TomekStudijní programN8209 Teorie a praxe audiovizuální tvorbyObor/ateliérAnimovaná tvorbaForma studiaPrezenční Akad.rok2012/13Název práceMlejnkyOponent práceProf. Ondrej

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Posudek oponenta diplomové práce –praktická částJméno a příjmení studentaBcA. Lukáš TomekStudijní programN8209 Teorie a praxe audiovizuální tvorbyObor/ateliérAnimovaná tvorbaForma studiaPrezenční Akad.rok2012/13Název práceMlejnkyOponent práceProf. Ondrej "

Copied!
3
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Posudek oponenta diplomové práce –praktická část

Jméno a příjmení studenta BcA. Lukáš Tomek

Studijní program N8209 Teorie a praxe audiovizuální tvorby

Obor/ateliér Animovaná tvorba

Forma studia Prezenční Akad.

rok 2012/13

Název práce Mlejnky

Oponent práce Prof. Ondrej Slivka ArtD.

Po zastavení animovanej tvorby na Slovensku som sa venoval výtvarnopriestorovým riešeniam výstav pre detváky v Medzinárodnom dome umenia pre deti - Bibiana. Tu som spoznal, že v dnešnom svete na gombíky, už nič digitálne mládež neprekvapí. Čo ich ale vždy zaujalo, boli mechanicky pohyblivé objekty. Keďže v každom z nás drieme dieťa, podobný efekt by sa dal očakávať aj u dospelého publika. Preto som sa veľmi potešil, keď som sa dozvedel, že BcA. Lukáš Tomek sa chystá oživiť mechanické pohyblivé mlynčeky a netrpezlivo som čakal na výsledok. Možno priveľké vkladanie nádejí sa stalo príčinou terajšieho skeptického posudku:

Na oponentúru mi bol predložený krátky animovaný film o celkovej dĺžke štyroch minút a štyroch sekúnd (aj s titulkami), čo prekračuje o 34 sekúnd predpísanú minimálnu metráž. Otázne je, či môžme animačné slučky rovnocenne porovnávať s charakterovou animáciou Tomekovych kolegov (hoci aj z bakalárskych ročníkov)?

Film začína (a chvalabohu aj končí) sviežimi titulkami. Škoda, že tento štandard si typografia nepodržala aj v strede snímky. V nej použitá egyptienka asociuje skôr westerny, nie panoptikum, alebo cirkus. Pritom nápaditejšia typografia mohla predznamenať propagované prostredie alebo tému následnej animácie – upútavky na „čertovsky dobrú“

krajinu. Množstvo titulkov presúva dielo do literatúry. Autor pracuje s iróniou napísaného hesla a „skutočnej“ reality. Fóry mohli byť prepracovanejšie, niektoré ani nezapoja do činnosti divákove mimické svalstvo. Predchádzajúce Lukášove čiernobiele grafiky ma viacej

„chytali za srdce“, ako farebné kompozície diplomového filmu. Pritom ony sú ešte to najlepšie, čo tvorí obsah snímky. Ich chybou nie je použitý sýty kolorit, ale absencia jeho svetelnej modelácie. (Snáď výnimkou je potvora v detskom kočíku.) Priestorové vzťahy zobrazovaných objektov si divák musí domýšľať. Rovnomerné nasvietenie plošného pozadia

(2)

vybodičkovalo akúkoľvek možnosť dosiahnuť pocit tajomnosti. Animácia vychádza z cyklicky sa opakujúcich pohybov vodných mlynčekov, ale práve zmena, spôsobená napríklad mechanickou chybou, zaseknutím, rozpadnutím sa časti strojčeka, by vtipne mohla narušiť túto šablónu. Čo si tak ešte raz pozrieť film Repete od Michaely Pavlátovej? Ona dokázala aj do stereotypu dostať postupnú gradáciu. Samotná animácia pracuje metódou „pošupo“, bez nápaditejšej vnútrozáberovej drobnohry. Čo to robí muž s cirkulárkou? Chystá drevo na zimu? Rakvy v pozadí nám majú povedať, že je stolár?

Úplnou katastrofou je zvuk. Verklíková hudba prevalcuje akýkoľvek pokus vzbudiť záujem diváka a narušiť nemennosť. Absentujú ruchy, ktoré by podčiarkli významnejšiu akciu. Film sa tvári ako reklama, ale svojou formálnou stránkou robí všetko preto, aby otupil zmysly adresáta. Autor zrejme počítal s atraktivitou scén (alebo skôr obscén). Nie som prudérny, ale v zobrazovaných deviáciach mi chýba gagová pointa. Samotné dopracovanie sa k celkovej informácii pomocou odjazdov a nájazdou, sa neustálym opakovaním stáva rutíjnou nudou.

Podľa záverečných titulkov autor načisto podľahol vlastnému kultu osobnosti a odmietol sa podeliť o prácu (a slávu) s ostatnými profesiami. Pracoval metódou ja sám, ale žiaľ, ja nad výsledkom jeho snaženia nejasám. Určite by si film ešte rád podal ruku s nejakým školeným zvukárom. Podľa zvykového a autorského práva, za copyrightom by sa už na plátne nemalo nič objaviť. Iba ak ďalší film. Tu tomu tak nie je. Jelito, ktoré vypadne z análneho otvoru mlynčeka, doplní čiastkový dojem z diela. Určite sa z látky dalo vyťažiť viac.

I keď film odporúčam prijať, verím, že autor sa ho ešte rozhodne opraviť.

Návrh klasifikace C dobře

V Zlíně dne 4.VI.2013

...

..……… podpis oponenta práce

Posudek oponenta diplomové práce – teoretická část

Jméno a příjmení studenta BcA. Lukáš Tomek

Studijní program N8209 Teorie a praxe audiovizuální tvorby

(3)

Obor/ateliér Animovaná tvorba

Forma studia Prezenční Akad.

rok 2012/13 Název práce Netradiční techniky v současné animaci

Oponent práce Ondrej Slivka

BcA. Lukáš Tomek sa vo svojej teoretickej diplomovej práci rozhodol priblížiť čitateľom najnovšie trendy v ofstreamovej animácii. Všetko, čo nepracuje s binárnym kódom autor považuje za tradičné (a musím mu dať za pravdu), takže práca sa venuje výlučne digitálnej animácii a z nej komerčne menej známym softwarom, nekinosálovým cestám šírenia diel, nekomerčným autorom. Je správne, že do práce zahŕňa aj herný priemysel, ktorý v ostatnom čase zarobil niekoľko krát viac, ako animovaná kinematografia. Až si nevdojak kladiem otázku: kdo bude držať v rukách lopaty, keď všetci chcú stískať iba joystick?

(„Kanály treba udržiavať čisté.“ Chammurapiho zákonník cca 1686 p.n.l.) Opusťme však hlavný prúd (kanálov i animácie) a venujme sa predloženej práci:

Téma je aktuálna (veľmi som sa poučil). Text je logicky štrukturovaný a prehľadný. I keď sa autor pohybuje vo virtuálnom prostredí, jazyk práce je pochopiteľný aj postarším profesorom. Na priblíženie a zakorenenie problematiky siaha do histórie. Všetky zásadné objekty záujmu sú zobrazené vloženenými ilustráciami, alebo screenshotmi. Na problematiku sa díva z viacerých uhlov pohľadu (sociologický, technický, ekonomický atď). Animáciu nevníma iba v jej obrazovej podobe, ale spája ju s ostatnými zmyslovými umeniami, ba aj s umením myslieť) V zozname použitej literatúry sú uvedené iba tlačené tituly, chýbajú odkazy na internet.

Predloženú prácu odporúčam prijať a ohodnotiť známkou A – výborne.

Návrh klasifikace A- výborně V Zlíne dne 6.VI. 2013

...

..……… podpis oponenta práce

Odkazy

Související dokumenty

Jindřich Janíček ve své teoretické části bakalářské práce popisuje proces vzniku jeho animovaného dokumentu "I Saw Blue Seas". Práce prokazuje Jindřichovo

Studentka Kateřina přehledným komentářem postupu práce a závěrečnou reflexí jen potvrzuje svůj pečlivý a komplexní přístup k celé bakalářské práci.

Povedané vo všeobecnosti, priestor, ktorý ktorýkoľvek autor vyčlení divákovi pre jeho fantáziu sa nachádza v spektre kdesi medzi polopatistickým gýčom

Pevně věřím, že pro Dávida, tato práce byla jen můstkem k jeho další magisterské práci, ke které Dávid jistě bude přistupovat s větší váhou, pokorou

Marek Šidlovský ve své teoretické části bakalářské práce několikrát zdůrazňoval, že animovaný film chápe jako dílo, na kterém má pracovat tým lidí, každý ve

Je to však právě ona trochu robotická přesnost, která se táhne veškerými prvky filmu.. Nevím, jak to přesně definovat, ale snad bych to mohl přirovnat k obrazu,

Nechci, aby to vyznělo příliš nadneseně, ale smekám před Zuzkou Brachaczkovou – její film je ve své hravosti totálně osvěžující záležitostí, připomínající

Pavel Jindra v teoretické práci velmi srozumitelně referuje o tvůrčím procesu na praktické části jeho diplomové práce. Úvodní kapitoly, zejména