• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Grafický design v módě

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Grafický design v módě "

Copied!
68
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Grafický design v módě

Zuzana Kostelanská

Bakalářská práce

2014

(2)
(3)
(4)
(5)
(6)

V súčasnom svete je život človeka viac než kedykoľvek predtým prepojený s neustále sa vyvíjajúcimi technológiami. Cieľom tejto práce je na základe podrobnej analýzy vyskúmať špecifiká tohto vzťahu medzi človekom a technológiami. Táto úvaha nás povedie celou prácou s predpokladom zistiť, do akej miery môžeme mobilný telefón považovať za módny doplnok súčasnosti.

Kľúčové slová:

technológie, mobilný telefón, wearables, šperk, móda, vizuálna komunikácia

ABSTRACT

Nowadays the life of human is more than ever connected with constantly developing technologies. Based on detailed analysis, the objective of this thesis is to investigate specifics of the relationship — relationship of human and technologies. This assumption will lead us through this work with the aim of finding out to what extent we can consider mobile phone as jewellery of present time.

Keywords:

technology, mobile phone, wearables, jewellery, fashion, visual communication

(7)
(8)

OBSAH ... 7  

ÚVOD ... 9  

I TEORETICKÁ ČASŤ ... 10  

1   AKTUÁLNE TECHNOLÓGIE V ŽIVOTE ČLOVEKA ... 11  

1.1   MOBILNÝ TELEFÓN SMARTFÓN ... 11  

1.1.1   Stručná história mobilných telefónov ... 12  

1.1.2   Vplyv mobilného telefónu na sféry ľudského života ... 14  

1.1.2.1   Vplyv na domácnosť ... 14  

1.1.2.2   Vplyv na prácu ... 15  

1.1.2.3   Vplyv na módu ... 15  

1.1.3   Budúcnosť ... 16  

1.2   WEARABLES ... 18  

1.2.1   Stručná história wearables ... 18  

1.2.2   Súčasné príklady wearables ... 20  

1.2.2.1   Google Glass ... 20  

1.2.2.2   Oculus Rift ... 21  

1.2.2.3   Náramkové wearables ... 22  

1.2.3   Pozitívne aspekty wearables ... 22  

1.2.4   Negatívne aspekty wearables ... 23  

2   MOBILNÝ TELEFÓN AKO MÓDNY DOPLNOK ... 25  

2.1   POHĽAD DO HISTÓRIE ... 25  

2.1.1   Obaly na mobilné telefóny ... 26  

2.1.2   Iné ozdoby mobilných telefónov ... 29  

2.2   DÔVODY POUŽÍVANIA KRYTOV ... 32  

3   ANALÝZA SÚČASNÉHO STAVU A TRHU ... 33  

3.1   SÚČASNÝ STAV —MÓDA A MOBILNÉ TELEFÓNY ... 33  

3.1.1   Fashion blogy ... 33  

3.1.2   Celebrity ... 35  

3.1.3   Selfies ... 35  

3.1.4   Módni návrhári ... 37  

3.1.5   Iné doplnky pre mobilné telefóny ... 39  

3.1.5.1   Plug ... 39  

3.1.5.2   Home Button Sticker ... 40  

3.1.5.3   Telefónne slúchadlo ... 40  

3.2   OBALY KATEGORIZÁCIA PODĽA VÝROBCOV ... 42  

3.2.1   Apple ... 42  

3.2.2   Chanel ... 43  

3.2.3   Karl Lagerfeld ... 43  

3.2.4   Kate Spade New York ... 44  

3.2.5   Kenzo ... 44  

3.2.6   Marc by Marc Jacobs ... 45  

3.2.7   Michael Kors ... 46  

3.2.8   Moschino ... 46  

(9)

3.3.2   Do it yourself ... 48  

3.3.3   Doplňujúce dizajn telefónov ... 49  

3.3.4   Ochranné obaly ... 49  

3.3.5   S hrou ... 50  

3.3.6   S pridanou funkciou ... 51  

3.3.7   Surrealistické obaly ... 52  

3.3.8   Peňaženky ... 52  

3.3.9   Personalizované obaly ... 53  

3.3.10   Pre bábätká ... 53  

II PRAKTICKÁ ČASŤ ... 54  

4   GRAFICKÝ DESIGN V MÓDĚ ... 55  

4.1   HĽADANIE INŠPIRÁCIE ... 55  

4.2   VÝBER TÉMY ... 56  

5   PROJEKT ... 57  

5.1   NÁVRH ... 57  

5.2   TRI NÁPADY ... 57  

5.2.1   Doplnky pre celodenné používanie ... 57  

5.2.2   Selfie reflekcie ... 57  

5.2.3   Vzťah mobilného telefónu a šperku ... 58  

ZÁVER ... 59  

ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY ... 60  

ZOZNAM OBRÁZKOV ... 65  

ZOZNAM PRÍLOH ... 66  

(10)

ÚVOD

Je veľmi pravdepodobné, že názov tejto práce vo viacerých ohľadoch pôsobí trochu zavádzajúco. Grafický dizajn v móde znie ako téma, v ktorej sa na prvý pohľad len s veľkou ťažkosťou hľadajú prieniky a spojitosti. Pri hlbšom skúmaní problému zistíme, že v disciplíne akou je grafický dizajn sa prelínajú všetky témy súčasného sveta. Grafický dizajnér by mal byť človekom, ktorý je stále v obraze. Nielen kvôli neustále sa vyvíjajúcim technológiám, ale hlavne preto, aby správne chápal súčasné dianie a mohol reagovať na podnety akéhokoľvek druhu. Pre grafického dizajnéra je nevyhnutné držať krok s vývojovými trendmi v populárnej kultúre, aby mohol správne reflektovať túžby sveta.

Ako študentka vizuálnej komunikácie sa predovšetkým zaujímam o nové technológie a digitálnu kultúru, ktoré nás v súčasnom svete neustále obklopujú. V poslednom čase sa stretávame s rôznymi podobami tzv. wearables, čiže nositeľnej elektroniky. Tieto nositeľné technológie majú u ľudí dvojaký ohlas, buď im pripadajú zbytočné, alebo sú z nich nadšení. Moja práca sa venuje inej digitálnej technológii, a to mobilnému telefónu.

Ten považujem za módny doplnok 21. storočia. Okolo nás môžeme pozorovať takéto tendencie v podobe nielen rôznych dekoračných, ale aj funkčných krytov na mobilné telefóny. Témy sa chytili aj viacerí módni dizajnéri, avšak ešte zďaleka medzi nimi nie je tak rozšírená, ako by tomu nasvedčoval jej potenciál. Doplnky a šperky vždy hrali veľkú úlohu, pretože sú nositeľmi štýlu a individuálneho naladenia.

Táto bakalárska práca je rozdelená do dvoch častí. V prvej — teoretickej časti, sa venujem vzťahu ľudí k technológiám súčasného sveta. Venujem sa polemike okolo wearables, mobilných telefónov a módy. Taktiež podrobne analyzujem súčasnú situáciu na trhu s obalmi na mobilné telefóny. A to nielen z pohľadu módnych návrhárov. V druhej, praktickej časti, opisujem dôvody a východiská, ktoré ma viedli k navrhnutiu kolekcií obalov na mobilné telefóny.

(11)

I. TEORETICKÁ ČASŤ

(12)

1 AKTUÁLNE TECHNOLÓGIE V ŽIVOTE ČLOVEKA

Niet pochýb o tom, že za posledných pár rokov sa technológie okolo nás zmenili na nepoznanie. To, čo kedysi dokázali len najvyspelejšie počítače dnes hravo zvládne mobilný telefón, ktorý má väčšina z nás pri sebe. Môže sa nám zdať, že technológie už dosiahli svoje limity, opak je pravdou. Nič nezastaví ich neustály vývoj. Skutočnosťou ostáva aj to, že väčšina dnešných zariadení je už nejakým spôsobom naviazaná na počítačové technológie, čo znemožňuje ich stagnáciu.

Technológie postupom času prenikli do všetkých oblastí nášho života, od práce až po súkromný život. Nastala nová potreba vzdelávania sa v oblasti internetovej kultúry a bezpečnosti. Žiaľ, to si len málokto uvedomuje.

Považujem za dôležité správne si zadefinovať postavenie človeka k technológiám dnešného sveta. To je dôvod, prečo tejto téme venujem jednu časť v bakalárskej práci.

Rozhodla som sa písať o dvoch typoch zariadení, ktoré sa priamo týkajú mojej témy.

V prvom rade o mobilných telefónoch, ktoré pokladám za mainstream dneška. V druhom rade budem písať o nositeľných technológiach — elektronických zariadeniach, ktoré sú navrhnuté a uspôsobené na to, aby ich človek mohol bežne nosiť. V týchto zariadeniach je veľký potenciál a v budúcnosti sa pravdepodobne stanú mainstreamom.

1.1 Mobilný telefón — smartfón

,,Smartfón je chytrý telefón vybavený vyspelým operačným systémom s aplikačným rozhraním, ktoré umožňuje vytváranie aplikácií tretími stranami. Smartfóny ponúkajú svojim užívateľom pokročilé funkcie, takmer zrovnateľné s možnosťami počítačov.“1

Takto definuje slovo smartfón český slovník Sunmarketing. Tento výraz je ešte stále v slovenskom jazyku relatívne nový, nakoľko zatiaľ nie je zaradený do slovníka slovenského jazyka. Doposiaľ je slovo len zaregistrované v tzv. korpuse slovenského

1 Sunmarketing – slovník. Sunmarketing [online]. [cit. 2014-05-05].

Dostupné z: http://www.sunmarketing.cz/nastroje/slovnik/smartphone

(13)

jazyka, v ktorom má 244 výskytov [pozn. informácia ku dňu 5. máj 2014]2, čo z neho robí vhodného kandidáta na zaradenie do slovníka.

Do tejto definície by sa dala doplniť ešte jedna, neodmysliteľná súčasť dnešných mobilných telefónov, a to pripojenie na internet. Pripojenie je častokrát nevyhnutné pre plnohodnotné používanie väčšiny aplikácií, a taktiež pre komunikáciu. Keďže väčšina z nás mobilný telefón vlastní, tak si tieto veci dennodenne uvedomujeme.

Postavenie mobilného telefónu v našom živote sa počas jeho vývoja neustále menilo.

S narastajúcimi schopnosťami telefónu sa zvyšovala aj jeho dôležitosť v našich životoch.

Kedysi slúžil len na telefonovanie a písanie správ medzi ľuďmi, dnes už máme podstatne viac dôvodov na to, aby sme chytrý telefón vlastnili.

Podľa prieskumu americkej spoločnosti PewResearch z januára 2014, ,,90% amerických dospelých vlastní mobilný telefón, 58% vlastní smartfón, 32% elektronické čítacie zariadenie a 42% tablet.“3

Tieto výsledky môžeme konfrontovať s prieskumom firmy Google v Slovenskej republike, ktorého výsledky boli dňa 5. mája uverejnené na webovej stránke denníka SME. Podľa tohto prieskumu 76% ľudí vo veku od 15–34 rokov vlastní inteligentný telefón a 58%

z nich ho využíva pre prístup na internet.4 Aj tieto čísla svedčia o popularite telefónov v súčasnom svete. Ich existencia výrazne ovplyvnila viaceré sféry života človeka.

1.1.1 Stručná história mobilných telefónov

Napriek tomu, že vynález bezdrôtovej technológie spadá už do 19. storočia, prvé mobilné telefóny určené verejnosti sa začali objavovať až v 50 tych rokoch 20. storočia ako súčasť

2 Slovenský národný korpus. Jazykovedný ústav Ľ. Štúra [online]. [cit. 2014-05-05].

Dostupné z: http://korpus.juls.savba.sk:8080/manatee.ks/do_query?query=smartf%C3%B3n

3 Mobile Technology Fact Sheet. PewResearch [online]. 2014 [cit. 2014-05-05].

Dostupné z: http://www.pewinternet.org/fact-sheets/mobile-technology-fact-sheet/

4 PACULÍK, Matúš. Prieskum Google: Slováci si nevedia predstaviť život bez internetu. SME [online]. 2014 [cit. 2014-05-05]. Dostupné z: http://i.sme.sk/cdata/5/71/7190815/ts_infografika_r4566.pdf

(14)

vybavenia automobilov. Prvý skutočne prenosný prístroj sa však objavil až v roku 1973 a jeho konštruktérom bol Martin Cooper z Motoroly. Tento telefón vážil 1.1 kg a na tridsať minútový hovor sa musel nabíjať desať hodín.

Obr. 1 Martin Cooper a prvý mobilný telefón

Ešte v 80. rokoch sa predpokladalo, že mobilné telefóny bude aj vo vyspelých krajinách používať len malá časť obyvateľstva.5

Napriek tomu Motorola v roku 1983 prišla s prvým komerčne dostupným telefónom Motorola DynaTAC8000X. Tento telefón stál 3995 dolárov, čo je v prepočte zhruba 2865 €, takže si ho mohli dovoliť len bohatí ľudia. Napriek tomu však šiel na odbyt.

Dalo by sa povedať, že prvé telefóny neboli navrhované pre bežných zákazníkov. Boli drahé a ich výkon nebol bohvieaký. Situácia sa zmenila až medzi rokmi 1990–1995, keď sa veľkosť mobilného telefónu začala zmenšovať a telefóny si našli svojich prvých majiteľov z radov bežných spotrebiteľov. Ich veľký boom nastal až po uvedení Nokie 5110 a 6110. Na prelome storočí bol mobilný telefón už bežnou záležitosťou a z roka na roka prinášal nové inovácie a zlepšenia týkajúce sa veľkosti, funkcií a dizajnu.

Podľa mnohých internetových portálov je za ďalší významný míľnik vo vývoji mobilných telefónov považovaný iPhone od spoločnosti Apple. Na trh bol uvedený v roku 2007. Aj keď nešlo o prvý smartfón, iPhone jasne definoval smer, akým sa všetci výrobcovia mobilných telefónov v nasledujúcich rokoch vydali. Prišiel s vlastným operačným

5 Mobilní telefon. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-05-07]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mobiln%C3%AD_telefon

(15)

systémom a užívateľským prostredím. Apple zároveň zrušil stylus dotykové pero, ktoré bolo v tej dobe potrebné na ovládanie väčšiny zariadení s dotykovým displejom.

Súčasnému trhu s mobilnými telefónmi jednoznačne dominuje Apple s iPhonom a Samsung s jeho Android zariadeniami.6 A čo nás čaká v budúcnosti, to nik nevie poriadne predpovedať.

1.1.2 Vplyv mobilného telefónu na sféry ľudského života

Niet pochýb o tom, že mobilný telefón zasiahol a ovplyvnil naše životy. Je dôležité uvedomiť si, čo všetko spôsobil, aby sme na to mohli reagovať adekvátnym spôsobom.

Človek sa vďaka telefónu môže dostať k akýmkoľvek informáciám, kdekoľvek sa nachádza. Môže komunikovať s kýmkoľvek na svete, má nonstop prístup k zábave.

Mobilný telefón a internet človeku umožnili čokoľvek a kedykoľvek. Táto sloboda sa ľahko môže stať pascou, pokiaľ tieto nové možnosti nevieme správne využívať.

1.1.2.1 Vplyv na domácnosť

Informačné technológie pomáhajú vyťaženým rodinám ostať v spojení aj na diaľku. Deti sa môžu skontaktovať s rodičmi v prípade naliehavej situácie. To je nespornou výhodou súčasných technológií. Tie však so sebou prinášajú aj rôzne negatívne aspekty. Judi Casey v článku pre Huffington Post z roku 2012 vykresľuje nasledovnú situáciu: ,,Predstavte si súčasnú rodinu zhromaždenú okolo stola na večeru. Možno je zapnutá televízia či notebook na kuchynskej doske a každý má so sebou svoj telefón. Mama a otec neustále pozerajú na maily, aj keď ich pracovný deň technicky skončil. Rodina je síce fyzicky spolu, ale nie sú úplne sústredení a nevenujú pozornosť jeden druhému.“7

Judi Casey vo svojej prezentácii Impact of Technology on our Work and Family Lives výstižne popísala tento paradox: ,,Technológie umožňujú rodine ostať v spojení, keď je

6 VOKÁČ, Luděk. Smartphonům je 20 let. Projděte si jejich historii. IDNES [online]. 2012 [cit. 2014-05-07].

Dostupné z: http://mobil.idnes.cz/smartphonum-je-20-let-projdete-si-jejich-historii-fus- /mob_tech.aspx?c=A121028_220246_mob_tech_vok

7 CASEY, Judi. The Impact of Technology on Our Work and Family Lives. Huffington Post [online]. 2012 [cit. 2014-05-06]. Dostupné z: http://www.huffingtonpost.com/judi-casey/the-impact-of-technology- _b_1932974.html

(16)

ďaleko od seba; technológie udržujú rodinu od seba, keď je spolu.“8 Takéto situácie môžeme v súčasnom svete pozorovať čoraz častejšie. Nielen z dôvodu nárastu dôležitosti technológií, ale najmä preto, že technológie zmazávajú hranice medzi rodinou a prácou.

1.1.2.2 Vplyv na prácu

V dnešnom svete pre mnoho ľudí už nie je práca spojená so stálym pracoviskom a pevným pracovným časom. Pokročilé technológie nám umožňujú pracovať kedykoľvek a kdekoľvek. Tento fakt so sebou prináša tak výhody, ako aj nevýhody. Judi Casey vo vyššie uvedenom článku spomína výskum uskutočnený v roku 2010. Až 83% ľudí v prieskume uviedlo, že technológie zvyšujú ich produktivitu. Až 53% z nich však technológie viní z väčšieho stresu.9

Podľa môjho názoru stres spôsobujú notifikácie. Tie nás neustále upozorňujú na nové udalosti, maily a správy a to naprieč všetkými zariadeniami s pripojením na internet, ktoré vlastníme. Casey ďalej vo svojom článku uvádza príklady nemeckých firiem, ktoré prišli s politikou deaktivovania mailov počas nepracovných hodín.

Samozrejme výhody, ktoré technológie priniesli sú nesporne veľké. Umožňujú napríklad lepší team manažment, možnosť práce z domu, efektívnejšiu komunikáciu, dostupné informácie a podobne.

1.1.2.3 Vplyv na módu

Analýza postavenia mobilného telefónu v móde sa môže zdať trochu neobvyklá, avšak pre zvyšok tejto bakalárskej práce rozhodne predstavuje kľúčovú časť. Nedávno bol na stránke Dazed Digital uverejnený veľmi zaujímavý článok s názvom I would clap, but I'm tweeting.10 Autorka Susanne Madsen sa v ňom zamýšľala nad tým, že módne prehliadky a fashion weeky sú dnes ako ,,more mobilných telefónov“, pretože každý z návštevníkov sa

8 CASEY, Judi. The Impact of Technology on Our Work and Family Lives. Work and Family [online]. 2010 [cit. 2014-05-06]. Dostupné z: https://workfamily.sas.upenn.edu/print/11779

9 CASEY2012, op. cit.

10 MADSEN, Susanne. Opinion: "I would clap, but I'm tweeting". Dazed Digital [online]. 2013 [cit. 2014- 05-06]. Dostupné z: http://www.dazeddigital.com/fashion/article/17224/1/opinion-i-would-clap-but-im- tweeting

(17)

snaží zachytiť a zdielať čo najviac obrázkov a tweetov z prehliadky. Opisuje, ako sa jej už viackrát stalo, že po skončení prehliadky mala pocit, že ju vlastne ani nevidela. Podľa jej názoru je dnešná móda ,,živená z bezprostredných fotografií a strachu z obídenia nakrátko.“

Obr. 2 Záplava mobilných telefónov na módnej prehliadke

Parížske grafické duo Pinar&Viola tento fenomén záplavy mobilných telefónov zaujímavým spôsobom využilo pre návrh otváracej show amsterdamského Fashion weeku v roku 2013. Išlo o prehliadku MaryMe–JimmyPaul, počas ktorej mohli ľudia na svojich smartfónoch pomocou aplikácie v reálnom čase hodnotiť, či sa im dané „looky“ páčia, alebo nie. Na základe tohto hlasovania bol zvolený záverečný víťazný „look“.

Z neaktívneho diváka sa takto stal priamy účastník módnej prehliadky.

V odvetví módneho sveta sa mobilný telefón stáva kľúčovým módnym doplnkom. Tento trend sa dá čoraz viac pozorovať nielen u módnych blogerov a návštevníkov prehliadok, ale aj u módnych dizajnérov. Bližšie túto problematiku budem rozoberať v tretej časti teoretickej práce.

1.1.3 Budúcnosť

V budúcnosti sa vďaka nositeľnej technológii môže zmeniť spôsob, ktorým komunikujeme s našim mobilný telefónom. V súčastnosti s nami telefón komunikuje prevažne pomocou obrazovky a zvonenia, prípadne vibrácie. My ho taktiež ovládame prevažne dotkymi, aj keď už existujú určité verzie hlasového ovládania. Dá sa predpokladať, že so stúpajúcim množstvom nositeľnej elektroniky, budeme čoraz viac na ovládanie používať práve hlas.

(18)

Celkom zaujímavou víziou budúcnosti je film, ktorý napísal a zrežíroval Spike Jonze s názvom Her. Tento film rozpráva príbeh citlivého chlapa Theodora, ktorý sa spriatelí s vyspelým operačným systémom s menom Samantha. Ich priateľstvo prerastie v skutočnú vzájomnú lásku. Takýto príbeh síce môže pôsobiť trochu ako science-fiction, avšak v budúcnosti nás rozhodne čakajú vyspelé operačné systémy a možno aj skutočné príbehy podobné tomu Theodorovmu.

(19)

1.2 Wearables

Pojmami wearables, wearable technlogoy, wearable computer alebo fashion electronics sa označuje takzvaná nositeľná elektronika. Ide o miniatúrne elektronické zariadenia, ktoré sú navrhnuté a uspôsobené na to, aby ich človek mohol bežne nosiť. Existuje viacero spôsobov, ktorými sa tieto elektronické zariadenia môžu upevňovať na ľudské telo. Medzi ne patrí najmä upevnenie na oblečenie, prípadne upevnenie priamo na telo (keď wearables majú podobu módneho šperku, napríklad hodiniek).

Podľa Steva Manna, popredného výskumníka nositeľnej elektroniky, ktorý v roku 1998 definoval pojem wearables, sa nositeľná a bežná elektronika odlišuje v tom, že nositeľná

„je vždy zapnutá, pripravená a dostupná.“ Práve táto schopnosť, byť vždy pripravený, podľa neho vedie ,,k novej synergii medzi človekom a počítačom.“11 Tieto technológie sa snažia zvýšiť výkonnosť a rýchlosť človeka. Dovoľujú mu riešiť úlohy, ktoré by za iných okolností schopný riešiť nebol.

Podľa predpovede výskumnej spoločnosti ABIresearch z 21. februára 2013, sa nositeľná elektronika ,,stane bežnou záležitosťou pre ľudí v priebehu piatich rokov.“12 Ďalej predpovedajú nárast na trhu wearables, až 485 miliónov zásielok okolo roku 2018. Či s týmto technickým pokrokom súhlasíme alebo nie, zdá sa, že wearables čakájú úspech.

1.2.1 Stručná história wearables

Za prvými predchodcami wearables by sme mohli zájsť až do 16. storočia. Vtedy bol vymyslený prsteň s počítadlom a prvý prototyp vreckových hodiniek, ktoré boli neskôr nahradené klasickými náramkovými. Myšlienka týchto nositeľných zariadení bola obdobná tým súčasným a to v tom, že sa snažili ľuďom zjednodušiť život. Za príklad nositeľnej elektroniky, tentokrát už z 20. storočia, môžeme považovať elektronické časové zariadenie určené na podvádzanie v rulete. Toto zariadenie bolo navrhnuté Edwardom Thorpom

11 MANN, Steve. Definition of "Wearable Computer". Wearcomp [online]. 1998 [cit. 2014-05-03].

Dostupné z: http://wearcomp.org/wearcompdef.html

12 Wearable Computing Devices, Like Apple’s iWatch, Will Exceed 485 Million Annual Shipments by 2018.

ABIresearch [online]. 2013 [cit. 2014-05-03].

Dostupné z: https://www.abiresearch.com/press/wearable-computing-devices-like-apples-iwatch-will

(20)

a Claudom Shannonom v roku 1961. Bolo umiestnené buď v topánke, alebo v krabičke od cigariet a malo za úlohu predpovedať pohyb rulety.13

Tieto vynálezy nekorešpondujú s ďalšími definíciami nositeľnej elektroniky. Tie do tejto definície radia len zariadenia, ktoré sú schopné vykonávať viacero operácií naraz, pričom užívateľ rozhoduje o tom, ktorá operácia práve prebieha. Začiatok takto chápaných wearables je spojený so Stevom Mannom, ktorý už bol vyššie spomínaný v súvislosti s definíciou nositeľnej elektroniky. Je považovaný nielen za významného vynálezcu, ale aj za teoretika v tejto sfére. Bol to práve on, kto navrhol a vyrobil v roku 1981 prvý nositeľný počítač. Ten bol prenosný v batohu a mal konštrukciu upevnenia na hlavu spojenú s displejom pre jedno oko.

Obr. 3 Steve Mann a prvý nositeľný počítač

Počítač dokázal vykonávať viacero činností. Medzi ne patrí napríklad schopnosť programovať, písať, taktiež vytvárať fotografie, video atď. Steve Mann tento vynález zdokonaľoval mnoho rokov. V deväťdesiatych rokoch ho napríklad rozšíril o kameru, ktorá naživo streamovala video na internet. Tak ľudia mohli sledovať, na čom pracuje.14 Postupom času sa vďaka technologickému pokroku začali wearables zmenšovať, a tým sa viac prispôsobovať bežnému, nevedeckému trhu. Sabine Seymour, autorka knihy Fashionable Technology, vidí zásadný zlom v histórii nositeľnej elektorniky v roku 1995.

,,Pred rokom 1995, sme mali Steve Mannovské typy nositeľnej elektroniky. Tie boli

13 MANN, Steve. Wearable Computing. Interaction Design [online]. 2013 [cit. 2014-05-03].

Dostupné z: http://www.interaction-design.org/encyclopedia/wearable_computing.html

14 Ibid.

(21)

vytvárané z inžiniersko-technologickej perspektívy, ľuďmi z oblasti počítačovej vedy. Ako medzník považujem Firefly Dress, ktoré navrhla Maggie Orth v roku 1995. [pozn. Jednalo sa o šaty integrujúce módu, elektroniku a elektronický textil.] Tie začali novú generáciu, prvú generáciu skutočných wearables.“15 V súčasnosti však podľa nej potrebujeme ,,novú vlnu dobre navrhnutých a dobre prevedených módnych wearables. [...] Môže to byť čokoľvek od oblečenia, cez šperky, tašky až po fyzický zážitok, či dokonca tetovanie.“16 V súčasnej dobe o kvalite wearables už nerozhoduje len funkčnosť, ale aj estetická hodnota prevedenia. Všetky prieskumy predpovedajú úspech nositeľnej elektroniky. Aj podľa Sabine Seymour ,,prichádzame do veku, kde sa módne a nositeľné elektroniky stanú všadeprítomné: v každom aspekte života, v športe, zdravotníctve, životnom štýle a v komunikácii.“17

1.2.2 Súčasné príklady wearables

V súčasnosti môžeme na trhu nositeľnej elektroniky zaznamenať mnoho výrobkov.

Viaceré z nich sú zariadenia pre zdravotne postihnutých pacientov. V nasledujúcich príkladoch si však vyberám a stručne popisujem zariadenia, ktoré sú určené celej populácii, nie len jej určitej časti.

1.2.2.1 Google Glass

Google Glass je názov nositeľného počítača s náhlavným displejom vyvíjaným spoločnosťou Google. Projekt bol prvýkrát predstavený v roku 2012, na trh pre bežných spotrebiteľov by sa mal podľa odhadov dostať až na konci roku 2014. Google Glass predstavujú novú formu nositeľnej elektroniky. Užívateľ vďaka nim môže vykonávať obdobné veci ako s mobilným telefónom, avšak v pohybe. Okuliare sú ovládané pomocou hlasu, prípadne dotyku prstov na pravej strane okuliarov, ktorá slúži ako touchpad. Hneď po uvedení sa okuliare stretli s veľkou vlnou kritiky, nielen kvôli podivnému dizajnu, ale aj

15 WIRTZ, Piem. Labs for Fashionable Technology (rozhovor so Sabine Seymour). [online]. [cit. 2014-05- 03]. Dostupné z:http://v2.nl/archive/articles/labs-for-fashionable-technology/?searchterm=jewelry

16 WIRTZ, op. cit.

17 Ibid.

(22)

kvôli bezpečnostnému hľadisku. Niektorí ľudia si dokonca mysleli, že ide len o žart spoločnosti Google.

Obr. 4 Google Glass

1.2.2.2 Oculus Rift

Oculus Rift je projekt vytvorený spoločnosťou Oculus VR. Sú to zvláštne okuliare, najmä pre hráčov počítačových hier. Tento prístroj má hráčov pomocou premietaného obrazu preniesť do virtuálnej reality. O tom, že tieto produkty majú veľký potenciál do budúcnosti svedčí aj fakt, že Facebook mladú kalifornskú spoločnosť odkúpil v roku 2014 za dve miliardy dolárov.

Obr. 5 Oculus Rift

(23)

1.2.2.3 Náramkové wearables

Doposiaľ existujúce náramkové wearables majú spoločné prvky, preto bude úspornejšie ich zaradiť do jednej kategórie. Ide o výrobky ako Samsung Gear, Pebble, Fitbit, či Nike+

FuelBand. Všetky uvedené výrobky komunikujú s mobilným telefónom a ponúkajú obdobné funkcie, ibaže v inom zariadení. Prípadne rozširujú možnosti telefónu, napríklad o meranie tepu, GPS lokalizovanie, funkcie intuitívnejšieho budenia a podobne.

1.2.3 Pozitívne aspekty wearables

Nositeľná elektronika je navrhnutá tak, aby pomáhala zlepšiť životnú úroveň človeka. Či už vďaka zvýšeniu jeho sily, výkonnosti alebo nervovej či fyzickej sústavy. Ana Viseu, výskumníčka vzťahov medzi technológiami a spoločnosťou, vo svojej štúdii Issues of Wearable Computers uviedla, že výskum na poli wearables sa zameriava prevažne na tieto štyri kategórie:18

1. zdravotníctvo/zdravie monitorovanie tela

2. práca zvýšenie efektivity a produktivity, na realizáciu fenoménu tzv. chodiacej kancelárie

3. bezpečnosť rozšírenie alebo zmenšenie fyzických aktivít 4. voľný čas aktivity spojené so životným štýlom

Jedna časť existujúcej nositeľnej elektroniky je navrhnutá tak, aby suplovala funkcie mobilného telefónu. Výhoda, ktorú oproti mobilnému telefónu ponúkajú je tá, že ide o dostupnejšie zariadenia. Väčšinou sú to prevedenia s upevnením na ruku, či už vo forme náramkov alebo hodiniek, ktoré sú s človekom neustále spojené. Tieto zariadenia môžu mať aj ďalšie výhody, medzi ne napríklad patrí: meranie tepu, krokov, spálenej energie, budenie pomocou vibrácie a podobne.

V mnohých smeroch wearables dokážu byť skutočne prospešné. Niet pochýb o tom, že nositeľná elektronika vyvinutá pre zdravotne postihnutých pacientov má svoje dôvody a pozitívne ovplyvňuje ich život. Domnievam sa však, že doposiaľ vyvinuté produkty ešte

18VISEU, Ana. Simulation and Augmentation: Issues of Wearable Computers. [online]. [cit. 2014-05-03].

Dostupné z: http://www.yorku.ca/aviseu/pdf%20files/cepe.pdf

(24)

nie sú dostatočne prepracované na to, aby sa stali mainstreamom. Pravdepodobne toto je však potrebná evolúcia, ktorou si nositeľná elektronika musí prejsť.

1.2.4 Negatívne aspekty wearables

Doteraz existujúca nositeľná elektronika je často kritizovaná. Ide predovšetkým o bezpečnosť. Miera bezpečnosti však závisí od pripojenia a operačného systému. Pre ľudí pôsobí odstrašujúco predstava, že elektronika, ktorá je neustále spojená s ich telom, bude napadnutá hackermi.

Katharine K. Zarrella, redaktorka fashion portálu style.com, vo svojom článku Why Wearable Tech Is The Worst uvádza: ,,Musím byť úprimná: som neskutočne unavená počúvaním, písaním a rozmýšľaním o nositeľnej elektronike. Nemám ani najmenší záujem byť celý deň pripútaná na ďalšie zariadenie. Nonstop vibrácie prichádzajúcich emailov môjho iPhonu mi už spôsobujú búšenie srdca. Nepotrebujem ďalšie prstene, náramky a okuliare, ktoré by ma bez prestávky tiež otravovali.“19

Predpokladám, že s dôvodom, ktorý Katharine K. Zarrella uviedla, bude súhlasiť ďalšie, nemalé množstvo ľudí. Na jednej strane ľudia nepoznajú presný dôvod, pre ktorý by si teraz nositeľnú elektroniku chceli kupovať. Zatiaľ supluje, prípadne zlepšuje funkcie telefónu, čo v mnohých prípadoch nie je dostatočným dôvodom na investíciu nemalého množstva peňazí. Na druhej strane, ľudia sa boja nevratného prepojenia s technikou.

Prípad, že si wearables zaobstarajú pre nich môže pôsobiť ako definitívne podriadenie sa.

Predsa len, ak má človek vibrujúci telefón vo vrecku, môže mu ľahšie odolať.

Ďalším bodom, v ktorom by sa wearables mohli zlepšovať, je rozhodne estetická stránka.

O tom, že si to elektronické giganty uvedomujú svedčí aj fakt, že začali zamestnávať ľudí z módneho priemyslu. Google angažoval Luxotticu,20 spoločnosť vyrábajúcu okuliare pre značky ako Prada, Ray-Ban, Chanel a podobne, aby redesignovali aktuálne Google Glass

19 ZARRELLA, Katharine K. Fashion Over Function: Why Wearable Tech Is the Worst. Style [online]. 2014 [cit. 2014-05-04]. Dostupné z: http://www.style.com/stylefile/2014/03/fashion-function-wearable-tech-worst/

20 Ray-Ban maker Luxottica to work with Google on Google Glass eyewear. TheGuardian [online]. 2014 [cit. 2014-05-10]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/technology/2014/mar/25/ray-ban-maker-to- work-with-google-on-google-glass-eyewear

(25)

okuliare. Apple si taktiež nedávno objednal služby Angely Ahrendts z Burberry a Paula Deneve z Yves Saint Laurent.21 Je pozitívne, že si firmy tento mínus uvedomili a začínajú na ňom pracovať. Bude zaujímavé sledovať výsledky, ktoré táto spolupráca prinesie.

Na nepripravenosť ľudí na takéto technológie poukazuje aj čerstvý článok Hayley Tsukayama v The Washington Post zo 4. mája. Autorka v ňom opisuje zážitky spojené s testovaním Google Glass, ktoré neboli moc príjemné. ,,Ľudia zastavujú v polovici bloku, keď sa k nim približujem. Šepkajú si o mne, keď prechádzam miestnosťou. Cudzinci ma sledujú, niekedy ma dokonca zastavia na rozhovor. Prečo? Pretože nosím Google Glass.

Neznášam ich.“22

21 FOX, Imogen. Burberry boss Angela Ahrendts' shock move to Apple raises questions in fashion circles.

TheGuardian [online]. 2013 [cit. 2014-05-04]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/fashion/fashion- blog/2013/oct/15/burberry-angela-ahrendts-apple-fashion-bailey

22 TSUKAYAMA, Hayley. My awkward week with Google Glass. The Washington Post [online]. 2014 [cit.

2014-05-10]. Dostupné z: http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2014/04/29/my-awkward- week-with-google-glass/

(26)

2 MOBILNÝ TELEFÓN AKO MÓDNY DOPLNOK

Karol Weisslechner, výtvarník, architekt a pedagóg na VŠVU v Bratislave, v rozhovore s názvom Múzy nevzývam na otázku ako bude šperk vyzerať v roku 2655 odpovedal nasledovne: ,,Šperk bude isto z nových materiálov a tvaroslovie bude odzrkadľovať dobu.

Z môjho pohľadu je šperk odjakživa komunikačným objektom a v druhom rade je zrkadlom doby.“23

O tom, že mobilný telefón hrá veľmi dôležitú úlohu v živote dnešného človeka sme sa už presvedčili v predchádzajúcej kapitole. V tejto kapitole, nazvanej Mobilný telefón ako módny doplnok, by som rada nadviazala na túto úvahu a zároveň na úvahu Karola Weisslechnera. Mobilný telefón spoločne s časom, ktorý s nim strávime, skutočne predstavuje zrkadlo našej doby. Považovať tento nástroj za šperk súčasnosti sa zdá byť až ironickým a doslovným interpretovaním Weisslechnerovej definície. Avšak tento trend môžeme aktuálne pozorovať všade okolo nás, dokonca by sme mohli nájsť jeho stopy aj v minulosti.

Ľudia v súčasnej dobe majú tendenciu klásť veľký dôraz na šperky, pretože tie sa stali nositeľom individuálneho naladenia. Úlohu takého šperku dokonale plní mobilný telefón, na ktorý sa v súčasnej dobe vyrába nekonečné množstvo rôznych obalov a krytov.

Aké dôvody majú ľudia na to, aby používali obaly na mobilné telefóny? Prečo máme tendenciu si svoje veci personalizovať?

2.1 Pohľad do histórie

Už v minulosti sme sa stretávali s početnými príkladmi výroby doplnkov a šperkov pre mobilné telefóny. Táto história je len tak stará, ako staré sú mobilné telefóny a najmä ich popularita medzi bežnými ľuďmi.

Výskyt týchto doplnkov by sme mohli rozdeliť do dvoch kategórií — obaly na mobilné telefóny a ozdoby pripájajúce sa na obal (šnúrky na krk, kľúčenky a podobne).

23 JOKELOVÁ, Sylvia. Múzy nevzývam – rozhovor s KarolomWeisslechnerom. [online]. 1999 [cit. 2014-05-06]. Dostupné z: http://www.ui42.sk/sme/miestopre.htm

(27)

2.1.1 Obaly na mobilné telefóny

Keď sa mobilné telefóny začali masovo šíriť, prišla nová potreba v ich vývoji — premeniť ich funkciu z úžitkovej na zábavnú. Tento zlom nastal v polovici deväťdesiatych rokov.

Dizajnéri vtedy priniesli modely telefónov, ktoré umožňovali výmenu krytov. Webová stránka Mobile Phone History uvádza, že prvým takýmto telefónom bol Ericsson GA628, uvedený v roku 1997.24 Užívateľ si na tomto telefóne mohol meniť vzhľad predného panelu v okolí klávesnice.

Obr. 6 Ericsson s predným vymeniteľným panelom

Prvým, plne personalizovaným mobilným telefónom sa v roku 1998 stala Nokia 5110. Na tomto telefóne sa dokonca dala vymeniť aj klávesnica. Jedným z návrhárov tohto telefónu, ktorý odštartoval skutočnú revolúciu, bol Frank Nuovo.

Frank Nuovo, jeden z najdôležitejších dizajnérov spoločnosti Nokia na prelome storočí, sa snažil zmeniť pohľad ľudí na vtedajšie technológie. ,,Urobil pre mobilné telefóny to, čo urobil Swatch pre hodinky. Jeho nápad premeniť mobilné telefóny na módne výpovede bol

24 BRAGGS, Steven. Mobile phones – design history. Mobile phone history [online]. 2012 [cit. 2014-05-06].

Dostupné z: http://www.mobilephonehistory.co.uk/history/design_history.php

(28)

veľmi úspešný.“25 The New York Times v článku o Nuovi26 uvádza, že pokladal mobilné telefóny za tak viditeľný módny doplnok, ako jeho náramkové hodinky Milus. Frank Nuovo bol pravdepodobne prvým dizajnérom, ktorý takýmto spôsobom vnímal technológie. V roku 1998 predstavil sériu veľmi úspešných telefónov Nokia 6110 a neskôr 5110. Podľa článku v The New York Times, ich úspech pramenil v schopnosti meniť vzhľad. Užívateľ si mohol meniť kryty tak, aby mu ladili napríklad s odtieňom laku na nechtoch.

Obr. 7 Nokia a vymeniteľné obaly

O Nuovom blízkom vzťahu k móde svedčí aj fakt, že telefón Nokia 8210, najmenší existujúci telefón v Európe v roku 1999, nebol predstavený na konferencii s elektronickými technológiami, ale počas parížskeho Fashion weeku. Výrobca ho ukázal

25HAFNER, Katie. From Phone To Fashion, Nokia Style; A Designer Who Sets A Worldwide Standard For Technophiles. The New York Times [online]. 1999 [cit. 2014-05-06].

Dostupné z: http://www.nytimes.com/1999/12/09/technology/phone-fashion-nokia-style-designer-who-sets- worldwide-standard-for-technophiles.html?pagewanted=all&src=pm

26Ibid.

(29)

na prehliadke módneho domu Kenzo, ktorý vtedy oslavoval tridsiate výročie svojho založenia. Aj tento model mal vymeniteľné obaly, predávané priamo s telefónom. Nokia dokonca ponúkala priestor ďalším dizajnérom, aby navrhli vlastné obaly.

Nokia odštartovala skutočné šialenstvo. Kryty na mobilné telefóny sa začali predávať na všetkých možných miestach, od trafík, cez benzínové pumpy, až po špecializované obchody výhradne s týmto tovarom. Ich funkcia bola prevažne estetická, boli ozdobené obrázkami a potlačami najrôznejšieho druhu. Táto generácia krytov bola v mnohých smeroch vizuálne podobná tým súčasným. V čom sa však tieto obaly líšili? Telefóny v tej dobe umožňovali výmenu predného aj zadného krytu, takže človek si mohol skutočne celý telefón nadizajnovať presne podľa svojho gusta.

Obr. 8 Personalizovaná Nokia

Rituál výmeny krytu bol však iný, ako je v súčasnej dobe. Užívateľ musel doslova rozobrať celý telefón, a tak videl aj vnútorné súčiastky telefónu. Kryty vtedy predstavovali všadeprítomný produkt, ktorý nebol príliš drahý. Z tohto dôvodu si užívateľ po ich zničení mohol jednoducho kúpiť kryt nový. Tým pádom okrem estetickej funkcie mohli kryty vykonávať aj funkciu ochrannú. Ako som už vyššie spomínala, vymeniť na mobile sa dala aj klávesnica, ktorá následne mohla blikať rôznymi farbami.

Výmenné kryty pravdepodobne dosiahli svoj pomyslený vrchol s mobilným telefónom Nokia 3200. Toto zariadenie vďaka priesvitnému obalu ponúkalo nekonečné množstvo dizajnov, ktoré si užívateľ mohol priamo sám vyrobiť. S telefónom bol dodávaný aj

(30)

vyrezávací prístroj, ktorý akékoľvek fotky či obrázky vyrezal do potrebnej podoby vhodnej vloženia do krytu.

Obr. 9 Nokia 3200

Predpokladám, že ďalší z dôvodov, prečo nenechať mobilný telefón takým, akým ho výrobcovia stvorili, vznikol z potreby človeka chrániť si toto svoje elektronické zariadenie.

Preto ďalšia a veľká časť existujúcich krytov mala ochrannú funkciu šlo o kožené obaly s vynechanou priesvitnou časťou pre displej, prípadne o celotelové tesné priesvitné obaly.

Tieto obaly mali častokrát viac negatívnych stránok ako pozitívnych. Boli ohybné a mali tendenciu sa trhať. Ťažko sa nasúvali a veľmi ľahko sa pod ne zanášala špina. Prekrývali aj klávesnicu telefónu, takže sa s ňou ťažšie manipulovalo. Ľudia si však mohli pod obal vkladať rôzne obrázky či talizmany, a tak si vytárať vlastný dizajn mobilného telefónu.

Často tieto kryty nevyzerali esteticky dobre, no dobre splňovali svoju úlohu ochrancu pred poškriabaním a prachom.

2.1.2 Iné ozdoby mobilných telefónov

Pri pátraní po ďalších doplnkoch som si s nostalgiou spomenula na blikajúce nálepky, ktoré sa lepili zozadu na mobilný telefón a ktoré svietili pri prichádzajúcom alebo odchádzajúcom hovore, prípadne pri sms. Český spravodajský portál idnes.cz v roku 2001 zverejnil nasledujúcu správu o novo existujúcom doplnku: ,,Na trhu se objavil ďalší výrobok, ktorý umožní odlíšit svôj mobilný telefón od tých ostatných. Je ním malá plastová nálepka s rozmermi 38x10 mm, majúca tvar šošovky. Náš vzorok má zelenú farvu, cez

(31)

kterú presvitá strieborné šrafovanie. V jeho strede sú vidieť súčiastky jednoduchého indukčného obvodu.“27

Keďže táto nálepka využívala elektromagnetickú indukciu antény, po umiestnení do jej blízkosti blikala. Pôvod týchto nálepiek by sme mohli nájsť v Ázii, kde si zákazníci vždy na takéto doplnky potrpeli. Portál idnes.cz v roku 2002 priniesol správy z veľtrhu v Singapure a uviedol, že ,,Púzdra na mobily sú zabudnuté, tie sa vypredávajú v krabiciach pri vchode za cenu v prepočte okolo 10 až 20 Kč a podľa našich prieskumov ich dnes nechce už vôbec nikto. Za to na najlepšom mieste v každom obchode a taktiež vo výklade nájdete blikajúce nálepky na mobilné telefóny.“28

Obr. 10 Blikajúce nálepky na mobilný telefón

V roku 2003 portál idnes.cz opäť uverejnil článok o svietiacich nálepkách, už sa však nejednalo o žiadnu novinku. ,,Teraz sa už bežne dajú blikajúce nálepky na mobily zakúpiť aj u nás. […] Ibaže aj v tomto sortimente panujú módne trendy, takže tie nálepky, ktoré boli módne na jar, už na jeseň nemajú na mobile čo hľadať. Tohtoročná jeseň v ,,blikátkach“ patrí zvieratkám, ale na svoje si prídu aj romantici, motoristi a tvrdšie

27 SOUČEK, Přemysl. Svítící "ochrana" na mobil. IDNES [online]. 2001 [cit. 2014-05-07]. Dostupné z: http://mobil.idnes.cz/svitici-ochrana-na-mobil-080-/telefony.aspx?c=A010528_0033448_mob_prakticky

28 MATURA, Jan. Blikající nálepky na mobilu? Tak ty musíte mít!. IDNES [online]. 2002 [cit. 2014-05-07].

Dostupné z: http://mobil.idnes.cz/blikajici-nalepky-na-mobilu-tak-ty-musite-mit-fnt- /telefony.aspx?c=A020703_5077221_mob_prakticky

(32)

nátury. Hlavný trend pre tohtoročnú jeseň je ale v množstve diód v jednej nálepke. Čím viac, tým lepšie a o množstve najrôznejšich farieb to platí dvojnásobne.“29

To, že nálepky, dokonca ešte vo väčšom rozsahu existovali aj dva roky po svojom uvedení, svedčí o ich neobvyklej popularite. Už nemali len tvar obyčajnej šošovky, ale aj iné tvary zvierat, hviezd, srdcí, áut, prípadne boli potlačené rôznymi motívmi tak, aby si na svoje mohol prísť každý človek. Nápad blikajúcich doplnkov sa ďalej rozšíril o sortiment svietiacich stojanov na mobilné telefóny, ktoré mali najrôznejšie tvary a farby. Výrobcovia okrem svietiacich stojanov ponúkali aj iné, napríklad plyšové, tancujúce do zvonenia telefónu, alebo s objektmi v nich plávajúcimi.

Staršie druhy mobilných telefónov okrem celotelovej výmeny krytov ponúkali aj možnosť pripojenia rôznych dodatočných dekoratívnych a funkčných doplnkov. Išlo o prívesky a šnúrky, vďaka ktorým si človek mohol napríklad zavesiť mobilný telefón na krk, alebo na ruku. Veľké množstvo mobilných telefónov malo vtedy na to už aj vopred pripravený kryt, v ktorom sa nachádzali dierky na upevnenie takéhoto doplnku. Dierky nebol problém na počkanie vyrobiť aj v špecializovaných predajniach na príslušenstvo k mobilným telefónom. Jednoduchým spôsobom si tak ľudia mohli k telefónu pripojiť akýkoľvek prívesok. Šnúrky na krk mohli napríklad svietiť v tme, alebo mohli mať akúkoľvek inú podobu, zipsu, šnúrky na topánky...

Za doplnok k mobilným telefónom by sme mohli pokladať aj vyzváňacie melódie, či obrázky na pozadí telefónu. Tie neboli vtedy pokladané za samozrejmosť, pretože sa nedali jednoduchým spôsobom stiahnuť z internetu. Ľudia si ich vyberali z reklám v časopisoch a objednávali pomocou sms správ. Za každú melódiu či obrázok zaplatili malý poplatok.

Človek si starostlivo vyberal melódiu na zvonenie, musel sa s ňou stotožniť, pretože sa stávala súčasťou jeho imidžu.

29 MATURA, Jan. Nejnovější trendy v blikajících nálepkách. IDNES [online]. 2003 [cit. 2014-05-07].

Dostupné z: http://mobil.idnes.cz/nejnovejsi-trendy-v-blikajicich-nalepkach-fia- /telefony.aspx?c=A030909_5232908_mob_prakticky

(33)

2.2 Dôvody používania krytov

Existujú viaceré dôvody, pre ktoré ľudia používajú kryty na mobilné telefóny. Jedným z nich môže byť dojem, že telefóny sú predávané ako neutrálne a nahé objekty vyrobené z materiálov náchylných na poškodenie. Napríklad produkty spoločnosti Apple sú vyrobené z materiálov ako kov a sklo. Tieto zariadenia nie sú práve najlacnejšie, takže je pochopiteľné, že človek si ich chce chrániť. Z takejto premisy teda môžeme vyvodiť prvý dôvod, a tým je potreba ochrannej funkcie krytu.

21. storočie je storočím individuálneho štýlu. Človek si sám vyberá to, čo mu vyhovuje.

V minulosti to tak nebolo. V minulosti všetko určovali trendy, od dĺžky sukní, až po typ klobúku na hlave. V súčasnom svete už nikto nič nediktuje a na prvom mieste je individuálnosť. Všetko je zamerané na osobnosť človeka. Dôvod prečo človek siaha po doplnkoch a šperkoch rôznych druhov je, aby sa odlíšil od ostatných. Ľudia majú tendenciu si veci individualizovať a prispôsobovať. Z tejto úvahy môžeme teda vyvodiť druhú funkciu, alebo skôr potrebu, potrebu personalizácie.

Ďalším z dôvodov môže byť túžba vyjadriť nejaký názor, príslušnosť, či lásku k niečomu.

Toto sa môže týkať záľub, citátov, myšlienok a podobne. Človek tým, že si vyberá a kupuje obal podľa svojho vkusu, vyjadruje svoju osobnosť a individualitu.

Latinský výraz horror vacui, čiže horror of a vacuum, označuje strach zo zanechávania prázdnych priestorov. Je toto ďalší z dôvodov, pre ktorý ľudia siahajú po krytoch na mobilné telefóny? Výrobcovia nám ponúkajú minimalistické dizajny a my sa cítime povinní ich dopovedať. Odjakživa si človek všetky veci prispôsobuje na svoj obraz — nalepením nálepiek, zavesením plagátu, či kreslením obrazov a čiar v pravekej jaskyni.

(34)

3 ANALÝZA SÚČASNÉHO STAVU A TRHU

Mobilný telefón, spoločne s peňaženkou a kľúčmi, sa stal jednou z troch vecí, bez ktorých človek ráno neodíde z domu. Dokonca je veľmi pravdepodobné, že onedlho plne nahradí aj peňaženku, pretože sa s ním budú dať uskutočniť bezkontaktné platby. Je našou neodmysliteľnou súčasťou, ukazovateľom času, komunikátorom, sprievodcom. Mobilný telefón máme v rukách pri mnohých denných príležitostiach. Dalo by sa povedať, že ho držíme v ruke, respektíve ho máme na nejakom viditeľnom mieste takmer nepretržite. Tým pádom tvorí veľkú súčasť nášho imidžu, stáva sa našim šperkom, našim štýlotvorným prvkom.

Obaly na mobilné telefóny sa stali všadeprítomným tovarom. Na mnohých internetových obchodoch pribudla celkom nová kategória módnych doplnkov: Tech accessories, alebo Phone accessories. Obaly sa stali novým, často napodobňovaným a kopírovaným tovarom.

V prvej časti tejto kapitoly sa nachádza analýza súčasného stavu módy s obalmi na mobilný telefón. Rozoberám v nej oblasti, kde tieto kryty hrajú dôležitú úlohu a taktiež iné dopnky pre mobilné telefóny. Druhá časť je analýzou súčasnej situácie na trhu. Vzhľadom k tomu, že v módnom priemysle sa trendy vnímajú trochu inak ako v ostatných odvetviach, je analýza trhu rozčlenená na dve kategórie: obaly od známych mien (návrhári a značky) a obaly podľa nápadov a druhov.

3.1 Súčasný stav — Móda a mobilné telefóny

V súčasnom svete môžeme pozorovať rôzne reakcie na narastajúci trend mobilného telefónu ako módneho doplnku. Vzhľadom k tomu, že módny priemysel má veľký podieľ na tvorbe trendu, je dôležité analyzovať aj jeho postoj voči tomuto fenoménu. Taktiež by som v tejto kapitole chcela nachvíľu odhliadnúť od krytov a pozrieť sa aj na iné doplnky pre mobilné telefóny.

3.1.1 Fashion blogy

Fashion blog alebo módny blog je blog, ktorý sa venuje móde, módnemu priemyslu, obliekaniu a osobnému štýlu. Fashion blog sa môže venovať rôznym témam, napríklad

(35)

druhom oblečenia a doplnkov, trendom v rôznych módnych odvetviach, oblečením celebrít, alebo trendmi v pouličnej móde.30

Módne blogy sa stali dôležitými, lebo majú okamžitý dopad na veľké množstvo ľudí.

Sprostredkúvajú im svet módnej elity, najnovšie novinky a trendy. Robin Givhan, držiteľka Pulitzerovej ceny a módna redaktorka skonštatovala, že módne blogy zdemokratizovali módny priemysel.31 Urobili ho zrazu prístupným pre bežných ľudí. Ich dôležitosť rovnako spočíva aj v dopade na módny svet. Stali sa kritikmi, trendsettermi a najmä propagátormi. Samozrejme, aj medzi módnymi blogermi je potrebné rozlišovať tých s profesionálnym názorom a amatérov.

V poslednom čase by sme na blogoch, kde módni blogeri denne postujú svoje outfity mohli spozorovať, že začali dávať krytom na mobilné telefóny určitú dôležitosť. Objavujú sa na fotkách, zladené so zvyškom outfitu.

Obr. 11 Módna blogerka Chiara Ferragni

30 Fashion blog. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): WikimediaFoundation, 2001- [cit. 2014-05-09]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Fashion_blog

31 Ibid.

(36)

Pri pózach ich blogeri držia rôznymi spôsobmi. Napríklad v rukách ako listovú kabelku, pri uchu, tváriac sa, že telefonujú, pred sebou, tváriac sa, že niečo fotia, alebo majú tzv.

nezaujatú pózu typu: niečo si pozerám v telefóne. Talianska módna blogerka Chiara Ferragni na svojom veľmi populárnom blogu The Blonde Salad dňa 7. mája 2014 dokonca uverejnila outfit post, v ktorom vystriedala dva rôzne obaly na mobilný telefón.

Mohli by sme skonštatovať, že módni blogeri sa trendu obliekania svojich mobilných telefónov chytili a tento trend ďalej propagujú medzi svojimi čitateľmi.

3.1.2 Celebrity

Celebrity predstavujú veľmi dôležitú časť módneho priemyslu. Prvé oni sú nositeľmi aktuálnych módnych impulzov. Ak by sme mali hovoriť o trhu s krytmi na mobilné telefóny, ľudia sú zvedaví, aké obaly celebrity používajú. Celebrity sú väčšinou spájané s luxusom a vecami, ktoré sú ťažko dostupné pre bežných ľudí. V prípade mobilných telefónov je to však inak. Veľké množstvo ľudí vlastní ten istý model ako oni. To je pravdepodobne dôvod, pre ktorý je táto téma taká populárna. O jej populárnosti svedčí aj fakt, že existuje veľké množstvo webových stránok, ktoré sa zameriavajú výhradne na túto tému — napríklad http://celebswithcells.com. Dizajnérske obaly na mobilné telefóny zvyčajne nemajú až takú veľkú cenu, a tak sa ľudia môžu podobať celebritám a nosiť ich štýl. Niektorým celebritám možno prekáža to, že vlastnia rovnaký objekt ako bežní ľudia, a tak sa snažia odlíšiť aspoň extra drahým obalom, vyrobeným napríklad zo zlata alebo diamantov. Tieto príklady sú však zriedkavé.

3.1.3 Selfies

Ďalší fenomén, ktorý istým spôsobom reflektuje mobilný telefón ako súčasť imidžu a šperku sú selfies. Selfie je autoportrét, zvyčajne odfotený fotoaparátom v mobile, ktorý je držaný v jednej ruke. Selfies následne ich autori publikujú na svojich internetových profiloch.

Tieto autoportréty sa v súčasnosti stali globálnym fenoménom, ktorý neminul pápeža, prezidenta spojených štátov, kozmonautov či celebrity. Pinar&Viola vo svojom článku The dA-Zed guide to selfies pre Dazed Digital správne vystihli tento fenomén: ,,I selfie,

(37)

therefore I am“32, čo by sme mohli voľne preložiť ako: ,,Fotím selfies, čiže som“. Oxford Dictionaries vyhlásil selfie slovom roku 2013. A aby toho nebolo málo, najzdieľanejšou fotografiou na internete je práve selfie fotka Ellen DeGeneres z tohtoročného Oscara.

Selfie je skutočným fenoménom týkajúcim sa veľkého množstva žijúcich ľudí.

Obr. 12 Oscarová selfie

Selfies môžu byť fotené z viacerých dôvodov. Prvým z nich je spravodajský dôvod, určený na zachytenie nejakého okamihu, emócie, zážitku. Spravodajské selfie fotíme vždy, keď prežívame niečo, čo má pre nás význam, čo chceme zachytiť, prípadne keď sa niečím chceme pochváliť. Môže ísť napríklad o selfie z dovolenky či výletu. Tento dokumentačný dôvod môže byť napríklad aj zachytenie toho, čo v ktorý deň máme na sebe oblečené. Pre takúto selfie už existuje aj špeciálny hashtag #ootd, čo znamená outfit of the day, v preklade outfit dňa. Zrkadlové spravodajské selfies fotíme aj v skúšobnej kabínke, keď potrebujeme radu od verejnosti ohľadne kúpy oblečenia. Selfies z workoutov sú pre dnešný svet samozrejmosťou, musíme predsa zachytiť náš pokrok a dať sa pochváliť na internete.

V takýchto vymenovaniach by sme mohli pokračovať skutočne dlho. Žurnalistické selfies sa stali novodobým denníkom ľudí a presne v tom je ich čaro.

32 DEMIRDAG, Pinar. RENATE, Viola. ThedA-Zedguide to selfies. Dazed Digital [online]. 2013 [cit. 2014- 05-10]. Dostupné z: http://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/17112/1/the-da-zed-guide-to-selfies

(38)

Ďalším druhom selfies sú selfies bez dôvodu. Sú to každodenné fotky zachytené z nudy, prípadne z chute človeka sa fotiť. Nemajú zachytiť nič viac, nič menej ako daného človeka, ktorý sa fotí. Medzi tieto selfies patria napríklad aj veľmi populárne elevator selfies, čiže výťahové autoportréty. Selfies sú veľmi populárne, pretože ľudia majú kontrolu nad tým, ako na fotke vyzerajú. Za mnohými fotkami, kde sa ľudia usmievajú a tvária nenútene, môžu byť pokojne aj hodiny prípravy a hľadania toho pravého uhlu. Aj keď sú tieto selfies väčšinou zachytené bez konkrétneho dôvodu, sú veľmi dôležité, pretože ľuďom pomáhajú pri sebapoznávaní. Ľudia takýmto spôsobom v sebe objavujú krásu.

Selfie fotky sa zvyčajne fotia dvoma spôsobmi: z vystretej ruky, pričom na fotke je jej kúsok vidno, alebo notoricky známym spôsob o zrkadlo. Práve fotografia o zrkadlo je to, čo zapadá do témy mojej práce, pretože pri nej obal na mobilný telefón hrá veľkú úlohu.

Pri takejto fotografii obal dopĺňa náš celkový imidž, dotvára fotografiu, stáva sa šperkom, prípadne komunikačným nástrojom. Selfies sú prepojené aj so svetom módy či módnych blogerov, ktorí takéto fotografie veľmi často publikujú na svoje profily. Kryt na mobilný telefón v tom hrá nemalú úlohu. Toto pochopili aj niektorí módni návrhári, ktorí sa tejto témy chytili a začali navrhovať obaly na elektroniku.

3.1.4 Módni návrhári

Mobilný telefón ako šperk začína pomaly prenikať aj do sveta módnych návrhárov.

Niektorí z nich už majú v ponuke doplnky pre elektroniku, akou sú tablety a mobilné telefóny. Máloktorý módny dizajnér však využíva potenciál, ktorý tento šperk súčasnosti ponúka.

Keď módny návrhár Jeremy Scott vo februári 2014 v Miláne predstavil svoju debutovú kolekciu jeseň/zima 2014 pre Moschino, vyvolal ňou veľký ohlas vo všetkých svetových médiách. Inšpiroval sa totiž fast fashion, módou rýchleho občerstvenia a pop kultúry.

Oblečenie inšpirované McDonaldom, obalmi od cereálií, čokolády, či kečupu si našlo svojich priaznivcov po celom svete. Jeremy Scott navrhol aj obal pre mobilný telefón inšpirovaný balením hranoliek z McDonaldu. Obal bol dokonca odprezentovaný modelkou na móle, čo považujem za skutočne progresívny ťah z jeho strany. Nielenže to dopomohlo obalu k neuveriteľnej popularite, ale pravdepodobne bol prvým návrhárom, ktorý takýto doplnok odprezentoval na móle. Presne v takomto prístupe vidím veľký potenciál, ktorý si však málokto z návrhárov uvedomuje. Obal sa stal absolútnym mainstreamom a žiadaným

(39)

kúskom súčasnosti. Môžeme ho vidieť na fotografiách s celebritami, blogermi aj s bežnými ľuďmi.

Obr. 13 Moschino obal na mobilný telefón

Ďalší príklad perfektného využitia mobilného telefónu na módnej prehliadke: Cara Delevingne, jedna z najznámejších modeliek na svete, na prehliadke Gilesa Deacona v roku 2014. Cara počas prehliadky v ruke niesla mobilný telefón s krikľavo oranžovým tigrovaným obalom a zároveň natáčala selfie-videá, ktoré neskôr uverejnila na svojom profile na Instagrame. Tieto videá sú považované za vôbec prvé selfies z módnej prehliadky z pohľadu modelky. Jej čin vyvolal veľkú pozitívnu odozvu. Napríklad Susanne Madsen pre Dazed Digital to okomentovala nasledovne: ,,Carino múdre predstavenie — pravdepodobne zorganizované Gilesovým tímom — bol neskutočný a nevyhnutný krok v módnej hystérií zachytávania fotografií [...].“33

Podľa webovej stránky Your Next Shoes obal na Carinom telefóne nebol navrhnutý Gilesom Deaconom.34 Príde mi to ako veľká škoda a hlavne ako premárnená príležitosť navrhnúť niečo, čo sa jednoduchým spôsobom mohlo stať populárnym objektom.

33 MADSEN, Susanne. Opinion: the selfie spiral. Dazed Digital [online]. 2014 [cit. 2014-05-09]. Dostupné z: http://www.dazeddigital.com/fashion/article/18911/1/opinion-the-selfie-spiral

34 Cara Delevingne Takes Selfies While Working the Giles Runway. YourNextShoes [online]. 2014 [cit.

2014-05-09]. Dostupné z: http://www.yournextshoes.com/2014/02/cara-delevingne-selfies-giles-runway/

(40)

Obr. 14 Cara Delevingne na prehliadke

3.1.5 Iné doplnky pre mobilné telefóny

Kreativita ľudí častokrát nepozná hranice, a preto je veľmi inšpiratívne ju sledovať. Čo sa týka mobilných telefónov, doplnky na ne sú častokrát veľmi zaujímavé, o čom sme sa mohli presvedčiť aj v minulosti.

3.1.5.1 Plug

Jedným z existujúcich doplnkov pre mobilný telefón je tzv. plug. Jedná sa o miniatúrny objekt, ktorý sa zasunie do konektoru pre slúchadlá.

Obr. 15 Plug pre mobilný telefón

(41)

Väčšinou ide o objekty so zvieratami, ale existujú aj všelijaké iné druhy, napríklad visiacich príveskov. Vo výsledku môže ísť o zaujímavý efekt, hlavne keď tento objekt nejako reaguje na mobilný telefón. Napríklad zvieratá na ňom môžu akoby visieť, prípadne ležať. Možností však existuje nespočetne. Veľmi populárne sú napríklad aj miniatúrne nápoje napodobňujúce tie podávané firmou Starbucks. Pochybujem však, že ich navrhli priamo oni. Tento objekt môže zároveň slúžiť ako ochrana, pretože zabraňuje usadaniu prachu v audio konektore. Ďaľšou výhodou je, že doplnok je kompatibilný so všetkými mobilnými telefónmi, ktoré majú ako audio vstup 3.5 mm jack. V dnešnom svete takýto vstup má prakticky väčšina mobilných telefónov, takže aj v prípade, že nevlastníte práve najnovší model, tento doplnok vlastniť môžete.

3.1.5.2 Home Button Sticker

Ďaľším existujúcim doplnkom je nálepka, ktorá sa lepí na tzv. home button. Home button je najdôležitejšie a najväčšie tlačidlo na mobilnom telefóne, ktoré má funkciu vstupu/návratu do menu, prípadne na plochu.

Obr. 16 Home Button Sticker

Nálepky sú skutočne rôznorodé, od jednoduchých až po rôzne priestorové objekty s ozdobnými kamienkami. Výrobcovia pri týchto nálepkách uvádzajú, že ochraňujú home button pred poškodením. Po pravde si však neviem predstaviť, akým spôsobom by sa home button mohol poškodzovať.

3.1.5.3 Telefónne slúchadlo

Doplnok, ktorý sa v súčasnosti stal veľmi populárnym je funkčné telefónne slúchadlo pre mobilný telefón. Tento tak trochu retro doplnok má však moderný dizajn. Človek si ho môže pripojiť ku mobilnému telefónu a tak si z neho vytvoriť kanceláriu.

(42)

Obr. 17 Telefónne slúchadlo pre mobilný telefón

Jeho popularita môže tkvieť v nostalgii za starými technológiami, alebo jednoducho v príjemnejšom telefonovaní. Telefónne slúchadlo je štýlový doplnok do moderných domov a kancelárií.

(43)

3.2 Obaly — kategorizácia podľa výrobcov

Nie všetci módni dizajnéri navrhujú kryty na mobilné telefóny. Akvšak nejaké navrhnú, tak zvyčajne majú veľký predpoklad stať sa úspešnými, a to z prostého dôvodu — ceny.

Vzhľadom na to, že ich cena zvyčajne nie je až taká vysoká, môže si ich dovoliť aj človek, ktorý by za normálnych okolností na veci danej značky peniaze nemal. Tým pádom sa dizajnérom zásadne rozrastá množstvo potencionálnych zákazníkov. Jedna vec, ktorá spája všetkých dizajnérov — väčšinou navrhujú obaly výhradne pre iPhone. To je škoda, pretože sa tak pripravujú o zákazníkov. V nasledujúcich riadkoch prinášam rôzne príklady obalov, navrhnutých módnymi dizajnérmi, prípadne inými veľkými spoločnosťami.

3.2.1 Apple

V minulosti Apple nenavrhoval obaly na svoje mobilné telefóny. V online store však ponúkali obaly navrhnuté inými výrobcami. S predstavením iPhonu 5C a 5S prišiel producent s veľkým prekvapením — uviedol na trh obaly s minimalistickým dizajnom.

Jedným z dôvodov, prečo to urobil mohli byť zákazníci, ktorí si pravdepodobne od Apple obaly vyžiadali. Obaly majú minimalistický jednofarebný dizajn, len s vygravírovaným jablkom na zadnej časti. Obal pre iPhone 5C má pre mňa trochu nepochopiteľný vzor z kruhových dier.

Obr. 18 Obaly pre iPhone navrhnuté spoločnosťou Apple

Cez jednú z týchto dier je vidno na nápis na zadnej časti telefónu, čo považujem za mínus a nedotiahnutie dizajnu produktu zo strany Apple. V mnohých recenziách sú kryty kritizované kvôli tomu, že materiál sa rýchlo zašpiní (najmä svetlejšie verzie).

(44)

3.2.2 Chanel

Ak je nejaká značka veľmi populárna, a to Chanel rozhodne je, tak je zvyčajne sprevádzaná veľkým množstvom falzifikátov a napodobenín. Na internete sa dá nájsť nespočetne veľké množstvo obalov na telefóny od Chanelu, avšak sú skutočne navrhnuté týmto módnym domom?

Obr. 19 Chanel

Na mnohých blogoch píšu, že Chanel nikdy žiadne obaly pre mobilné telefóny nenavrhol.

S najväčšou pravdepodobnosťou to je pravda, vzhľadom na to, že sa nedajú nájsť ani na jeho vlastných stránkach, ani na stránkach obchodov predávajúcich dizajnérsky tovar.

Tento fakt mi príde veľmi zaujímavý, pretože to znamená, že obaly museli navrhnúť a vymyslieť samotní výrobcovia falzifikátov. Tí na nový trend reagovali pohotovejšie ako Chanel. Kópie väčšinou využívajú estetiku iných Chanel produktov — najmä kabeliek a kozmetiky. Napriek tomu, že sa nejedná o originálne produkty, kryty sa stali veľmi populárne.

3.2.3 Karl Lagerfeld

Obaly na mobilné telefóny navrhnuté Karlom Lagerfeldom používajú estetiku jeho brandingu.

Obr. 20 Karl Lagerfeld

Odkazy

Související dokumenty

Študent podcenil časovú náročnosť vypracovania BP a veľkú časť práce písal na poslednú chvíľu, v dôsledku čoho práca obsahuje veľké množstvo chýb, viac ako

V rámci analýzy parametra komunikácie so zákazníkom sú hodnotené: webová prezentácia (ako sa firma prezentuje na internete, či investuje do webovej prezentácie

Další cestou pro mě bylo zpracovat zastavení jako zdánlivě nenápadný prvek, napří- klad ve formě dlaţebního prvku, který však, ač se to moţná při teoretickém

Kolesár (2006) zmiňuje, ţe uţ antický Řím měl hospody, které potřebovaly upoutat.. potencionální kolemjdoucí zákazníky. A tak vznikly vývěsní štíty. Na nich byly hospody

A v neposlednej rade veľké ďakujem Filipovi Knollovi, ktorý ani nevie ako mi jeho veta: „Cítim sa ako v Leoninej koži!“, bola inšpiráciou a načrtla tému

Pozitívne hodnotím to, že v závere práce boli vytipované tie časti meracieho systému, ktoré by sa dali vylepšiť v budúcnosti ako aj poznámku o tom, že bolo by potrebné

Zo strany KD sa nimi dá vstúpiť do jednotlivých dielní, na stranu od pošty umiestňujem veľké okná do zdieľaných dielní pre

Na základe tejto práce sa do v budúcnosti dá pokračovať z rôznych pohľadov na túto problematiku, jedným z ďalších pokračovaní by sa ponúkalo sledovať rozdelenie