Jiří WOLKER
1900 - 1924
Proletářský básník
představitel proletářské poezie
poezie v duchu komunismu
revoluční, levicová, politická a uvědomělá
u každého básníka osobitá
požadavek: solidarita dělníků
představitelé: Wolker, Seifert, S.K.Neumann, Jindřich Hořejší, Josef Hora
Jiří WOLKER
Krátký život básníka
moravský básník, pocházel z Prostějova, Wolkerův Prostějov - festival
pocházel z měšťanské rodiny přesto silně vyvinuté sociální cítění
pevný citový vztah k matce
na gymnáziu píše teoretické spisy, básně
v Praze studia práv
Vliv přátelství s Konstantinem Bieblem, V. Nezvalem, Karlem Taigem
1923 onemocněl na TBC
léto strávil na ostrově Krk
Léčba v sanatoriu v Tatranské Poliance
Vánoce 1923 - odvezen domů 3.1.1924 umírá v Prostějově
Dílo
prvotiny v Prostějově
některé pod vlivem dekadence, vliv rodiny
po příchodu do Prahy psal milostnou lyriku
vliv civilismu
Host do domu -1921
zařazeny některé prvotiny
stesk po domově, vliv nového prostředí – Prahy
znak - chlapecké, naivní nazírání na svět
rozpory ve světě, ale nedovede najít správnou cestu, řešení
vše lze řešit vzájemným porozuměním a láskou mezi lidmi
častá personifikace - zlidšťování věcí, svědků denního života
Poštovní schránka, Věci, Okno, Kamna
Pokora- proti sobectví, pro sebe žádá minimum, důraz na prostotu
poezie všedního dne, poezie prostých věcí, autor se zamýšlí nad každodenními skutečnostmi a obyčejnými věcmi, které člověka obklopují
Svatý Kopeček
dodatečně zařazena do sb. Host do domu
vzpomínková autobiografická báseň o dětství i dospívání u babičky; kamarádi, dělníci (konkrétní jména)
úvod - impresionistický obraz kostela, návštěva nemocné babičky
asociace - babička, představy o uzdravení nemocného světa
lošovská silnice - symbol křižovatky světa
víra v revoluci
metoda pásma- Apollinaire - první pásmo v české poezii
Těžká hodina (1922)
2.sbírka - proletářská poezie
úvodní stejnojmenná báseň - chvíle v životě, dospělost uvědomil si - nemá životní zkušeností k řešení problémů
námět: velkoměsto, život dělníků na chudém předměstí
jádro - sociální balady
Balada o očích topičových - člověk se obětuje v práci druhým i za cenu vlastního života: “Dělník je smrtelný, práce je živá.“
SOCIÁLNÍ BALADY
téma: těžká práce a bída dělníků
chce svět změnit rovnost všech, cestou proletářské revoluce
závěrečné básně - osobní lyrika
autor se vyrovnává s nemocí a vidinou blízké smrti
Rekonvalescent, Horečka zelené oči má, Umírající -
poslední dopis dívce, aby zapomněla - v umírání je každý sám
vyšlo posmrtně - Básně z pozůstalosti
vyrovnával se se svým údělem
Balada o snu
hrdinové - dělník Jan a jeho milá, švadlenka Marie
Janovi se zdá sen o krásném, spravedlivém světě
stále jej pronásleduje
svěří se Marii měla podobný sen a zbavila se jej uskutečnila jej
Jan chce sen uskutečnit: “…když velké sny se zabíjejí, mnoho krve teče…“ cesta revoluce
Těžká hodina
Balada o nenarozeném dítěti
Balada o ženě, bohu a muži
U rentgenu
Tvář za sklem - třídní vidění společnosti. Svět= kavárna Bellevue – jen pro bohaté
Balada o námořníku
námořník Mikuláš - vyplouvá na moře
doma zůstává mladá žena slib věrnosti (ocelový nůž – vzpomínka)
na cestách - v krčmě v Marseille pozná děvče, slíbil mu před lety lásku
tu ale sliboval mnoha dívkám X miloval jen svou ženu
dívka skočí do moře
po třech letech návrat domů přistihne ženu při nevěře
zabíjí psa, chce zabít i ženu nevěrnici však nemá smysl zabíjet
trest – samota - strážce majáku
Básnický jazyk
METAFORY: srdce
oči
Dialogy: živost
EPITAF – nápis na hrob - Prostějov
napsal jej v Tatranské Poliance;
“Zde leží Jiří Wolker, básník, jenž miloval svět, a pro spravedlnost jeho šel se bít.
Dřív než moh srdce k boji vytasit, zemřel, mlád dvacet čtyři let.“
Vlivy:
Apollinaire (asociace, pásmo) - polytematičnost
zvukomalba, baladičnost - Baudelaire, Verlaine, Hlaváček, Sova
sociální tematika - Machar, Neruda
zájem o velkoměsto a předměstí
obrazy osobních tragédií