• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Marcel Duchamp

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Marcel Duchamp"

Copied!
15
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Marcel Duchamp

(2)

Marcel Duchamp  28. července 1887 – 2. října 1968) byl francouzský výtvarník a  šachista, který většinu života prožil v USA. Byl ovlivněný futurismem a kubismem. 

Ve Spojených státech přispěl ke zprostředkování znalosti kubismu. V New Yorku založil  spolu s Man Rayem dadaistickou skupinu. V některých obrazech se zabýval analýzou  simultánního pohybu. Měl velký vliv na surrealistické hnutí ve 20. a 30. letech. 

Instalacemi tzv. ready-mades, což byly průmyslově vyráběné předměty Duchampem  pouze signované, ovlivnil směřování výtvarného umění ve 20. století a stal se 

předchůdcem konceptuálního umění, op-artu a minimalismu. Velkou část života se  věnoval šachu, v němž dosáhl úrovně mezinárodního mistra. Duchamp se narodil v  rodině prosperujícího notáře v malém městě v Normandii jako třetí ze sedmi dětí. Jeho  dědeček z matčiny strany byl výtvarník, rodinnou vilu zdobily jeho obrazy a 

rytiny. Duchampovy první malířské pokusy spadají do roku 1902, kdy maluje krajiny  v impresionistickém duchu.

(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)

CONCEPTUAL ART

Konceptuální umění vzniklo v polovině 60. let, nicméně v různých podobách se  tento nevšední experimentální umělecký směr objevuje i dnes. Ve svém počátku  bylo konceptuální umění reakcí na formalitu tehdejšího amerického výtvarného  světa. Jeho název poprvé použil v roce 1961 umělec Henry Flynt v jednom ze  svých článků publikovaných Fluxusem. 

V konceptuálním umění umělec zkoumal vyjadřovací prostředky a funkce, odmítal  tradiční metody výtvarného umění. Nejdůležitějším prostředkem konceptuálního  umění byl koncept či myšlenka, která byla zapojena do tvorby uměleckého díla,  které, protože nebylo postaveno na tradicích výtvarného umění, mohl podle 

návodu stvořit i naprostý laik. Konceptuální umění významně narušilo hranici mezi  tím, co bylo považováno za umění, a tím, co tradičně uměním nebylo. 

(14)

Dadaismus, též Dada, byl avantgardní umělecký směr vzniklý ve Švýcarsku. Mezi roky 1916–1923 byl velmi populární. Vznikl jako revolta skupiny umělců různých národností proti  válečným hrůzám (část jeho představitelů se světové války osobně účastnila). Dadaismus byl prostředek jak vyjádřit zmatek a strach z války, zároveň však toto hnutí nehledalo žádná  východiska (východiskem byl nesmysl) a tak dada sklouzla až k nihilismu. Pro jeho díla je charakteristická úmyslná nerozumnost a odmítnutí převažujících standardů umění, propagovali 

totální anarchii v životě i v kultuře, absolutní svobodu tvorby a umění zbavené sociální funkce.

Podle dadaistů nebyl Dadaismus umělecký směr, ale jeho opak. Jelikož se umění zabývá estetikou, dadaismus ji ignoruje, dále se snažili, aby jejich díla neměla žádný význam – výklad  jejich děl byl zcela závislý na divákovi. Tehdy běžné umění se snažilo působit na lidské city,dadaismus se snažil urážet.

DADAISMUS V UMĚNÍ

(15)

MATURITA COMING SOON

Odkazy

Související dokumenty

V současné době je téma festivalů ve svých různých podobách velmi oblíbené. Velké etablované festivaly se každým rokem těší velké návštěvnosti. Přesto

Vysvětlením základních pojmů a pochopením tázajících je možné vytvořit výsledek, který určí, zda jsou prvky užity adekvátně, vhodně a zda podporují produkt,

Dalším autorem, pro kterého problematika dětských prolézaček představovala víc než jen okrajovou záležitost, byl architekt Gorazd Čelechovský. Jednalo se zde už o

O první psané zákonné úpravě fideikomisu lze hovořit až za vlády císaře Justiniána (6. Tato úprava pak byla v různých podobách převzata ve většině

Jelikož je korupce nedostatečně průhledným jevem a vyskytuje se v různých podobách, není jednoduché určit její míru. Míra korupce je velmi těžko

května 1957 byla zahájena v Obecním domě v Praze výstava skupiny, která byla uváděna na pozvánkách sice jako výstava tvůrčí skupiny Mladé umění, katalog byl však

Kompostování zeleného odpadu šetří stejné množství CO 2 jako jeho přeměna na energii.. LXXXVIII živa 5/2011 Hermann T.: The Scientific Work of J. E... Purkyně and

Do veřejného prostoru se nyní zařazuje také umění jako Umění ve ve- řejném prostoru a myslí se tím souhrnné pojmenování uměleckých děl různých epoch a stylů,