• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Výchovně vzdělávací prostředí a socializační proces sluchově postižených dětí

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Výchovně vzdělávací prostředí a socializační proces sluchově postižených dětí"

Copied!
9
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Školy pro mládež s poruchami sluchu a řeči VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PROSTŘEDÍ A SOCIALIZAČNÍ PROCES

SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ

Martin Haicl

Socializace je proces postupného začleňováni jedince do širších společenských vztahů (Řičan, 1975), jde tedy o směřo- váni ke zvnitřnéní hodnotové normativních, mezilidsky vztaho- vých a rezultativních složek a aspektu společenskokulturního systému do individua a podmínění osobnosti těmito složkami (Helus,, 1976). Sovák chápe socializaci jako proces, jímž se

"speciálně pedagogickými prostředky umožňuje co možná včasné a nejvhodnéjši zapojení defektniho člověka do společnosti spolu s vytvářením podmínek seberealizace ... (Sovák, 1986, str. 24). Dále však Sovák připouští: "Socializační proces probíhá ve společenském prostředí, a to právě působením při- rozeného prostředí, do kterého dítě vzrůstá a v němž bude později žít." (Sovák, 1986, str. 27). V Defektologickém slov- níku pak vyzdvihuje společenské uplatněni (pracovní i účast na kulturním životě) i vnitřní uspokojení jedince (Sovák, 1984).

Socializace je nekončící proces (Říčan, 1975). Soudí se, že začíná narozením (Andréjevová, 1984). Prvním socializačním vztahem, do kterého dité vstupuje, je vztah mezi ním a matkou

(Řičan, 1975). Ve světle poznatku, že lidský duševní život, a tedy i interakce mezi dítětem a matkou, nastává v době pre- natální (Matějček § Langmeier, 1986), jeví se přesunutí po- čátku společenských vztahů (reprezentovaných základním vzta- hem matka - dítě) do období prenatálního.

Speciální pedagogika v úloze védy pokrývající problematiku výchovy, vzdělání a rozvoje osob defektních používá v souvis- losti se socializačním procesem pojmu integrace. Sovák jej předkládá jako nejvyšši stupeň socializace: "Úplné zapojeni jedince stiženého vadou, u néjž byly důsledky vady zcela a bezezbytku překonány (Sovák, 1984, Str. 368). x) Autor i speciálně pedagogická literatura však pojmu integrace pou- žívají ve významu samotného procesu socializace (Sovák, 1963), aktu zapojeni postiženého člověka do pracovního proce- su (Hložánek, 1970-171) či pro označení společného vyučováni zdravých a postižených déti (Sovák, 1981). S pojmem integrace

(2)

se tedy můžeme setkat jako s označením metody výchovy a vzdě- láni, synonymem procesu socializace i nejvyšéim stupněm toho- to procesu, x)

Nazveme-li úspěšně splněni společenských požadavků a zto- tožněni se s nimi integrací, je nutné znovu připomenout, že proces socializace probíhá postupné a neni nikdy ukončen.

Balcar hovoří o sledu vývojových úkolů, které má člověk ve vymezené době zvládnout (Balcar, 1983).

Domnívám se, že speciální- pedagogika musí vzhledem k dia- lektické jednotě obecného, zvláštního a jedinečného řešit ob- sah pojmu socializace ve shodě s obecným chápáním pojmu. Po- važuji proto za vhodné přijmout výše uvedené Říčanovo a Helu- sovo pojetí jako základní přístupové východisko. Jakékoliv

"rehabilitační" chápání procesu socializace jako aktu, fáze či nedialektického procesu pracovního či společenského začle- nění bez souvislosti s dynamickou podstatou tohoto jevu je zavádějici. Zejména tím, že nevytváří prostor pro rozvíjení příslušné speciálně pedagogické teorie.

Rozvineme-li poznatek, že plod je schopen sociálního učení (Věrny, cit. sec. Matějček, Langmeier, 1986) a že interakce mezi dítětem a matkou začíná již před narozením, lze se do- mnívat, že (není-li dité např. v připadé nechtěného těhoten- ství matkou odmitáno) se jedinec, vzhledem k primitivním ná- rokům na své chováni, rodí integrován. Stejné tak je do spo- lečnosti úspěšně začleněno každé novorozené, které plní spo- lečenské požadavky - uspokojuje-li materský pud matky, dýchá-li, křiči, přijímá potravu, vylučuje ... Helus sice ci- tuje Tobyho, který hovoří Q novorozeném barbarovi, jenž čini invazi do určitého stylu života a je teprve postupné uváděn v soulad s formami mezilidských vztahů, závislostí a činností (Toby, cit. sec. Helus, 1976), kdyby ale opravdu šlo o barba- ra, společnost by dité persekvovala, trestala, odvrhla by je.

Misto toho se ale dítěti dostává veškeré něžnosti a péče.

Nejiná situace je u sluchové postiženého ditéte, jehož pro- jevy se v novorozeneckém a kojeneckém obdobi od slyšících vrstevníků nijak neliší. Stav souladu je v důsledku sluchové x) Pozn. aut.: Obdobný význam přisuzuje Julius Marko terminu adjustovanost: "Ľudská adjustovanost čiže vpravenost je di- menzia správania, ktorou sa označuje úroveň harmónie vo vzá- jemnom styku jedinca a jeho spoločenského prostredia. Dobre vpravený človek je potom ten, ktorý v psychickej vyrovnanosti realizuje spoločensky žiadúce ciele (Marko, 1971, str. 28).

Opakom adjustovanosti je maladjustovanost.

45

(3)

vady narušen teprve tehdy, když dité neni schopno plnit ros- touci požadavky svého okoli. Dochází k tomu, jestliže dité nereaguje na zavoláni, hlas matky, při marném očekáváni rodi- čů rozvoje řeči, pozdéji při styku se slyšícími vrstevníky, u nichž akcelerace vývoje sociálnich vztahů plynule pokraču-

je. Jak požadavky společnosti narůstají (jsou dány kulturně společenskými tradicemi), zákonité dochází ke stále častějším poruchám interakce sluchové postiženého se slyšicim prostře- dím. Důsledkem této skutečnosti je negativní společenské hod- noceni jedince, "trest" v podobé vyčleněni ze společenských vztahů. Ze strany sluchové postiženého pak docházi k vytvoře- ni určité vnitřni bariéry, potlačeni potřeby vstupovat do zmíněných vztahů a uspokojováni potřeby sociálni interakce kontaktem se stejně postiženými.

Existuje-li tedy velice konkrétní požadavek zajistit v této situaci sluchové postiženým vstup a přijeti do dalších spole- čenských vztahů, které jsou pro úspěšný sociální vývoj osob- nosti nezbytné, přichází pomoc v podobé školského systému, založeném na principu izolace. Problém dostupnosti širokých společenských vztahů se tak mnohonásobné umocňuje.

I kdyby někdejší průkopnici péče o sluchové postižené měli k dispozici dnešni poznatky společenských věd, mohli by zřej- mé při realizaci myšlenky výchovy a vzděláni sluchové posti- žených postupovat jinak než zakládáním internátních ústavů.

K takovému opatřeni by je nutily nejen důvody ekonomickké, organizační a pedagogické, ale především sociálni.

Ješté v roce 1928 napsal František Mik: "Překážkou zvýšení sociálni úrovně hluchých je také, že neni dosud uzákonéna pro né školni povinnost, a tak nesvédomití rodičové namnoze vy- užitkovávají své déti při domácich pracích nebo je nechávají potulovati se a hledati si obživu žebráním" (Mik, 1928-29, str. 57).

Situaci v sociálním a ekonomickém postavení sluchové posti-

v žených snad dokumentuje i sděleni 0. Zajice: "... z manželst- ví dvou nevzdělaných hluchoněmých vzešlo za 100 roků 292 po- tomků, z těchto bylo pouze 24 řádných občanů, asi 20 jich skončilo popravou, ostatní byli častěji a vice méně trestáni pro různé delikty (krádeže, loupeže, prostituci atd." (Zajic, 1929-30, str. 27). U příležitosti otevřeni nového internátu školy pro hluchonéném v Kremnici (žáci dosud bydleli v primi- tivních podmínkách různých podnájmů v místě školy) Viliam Ga- ňo napsal: "Značná väčšina našich hluchoněmých deti pochádza z vrstiev sociálne slabých. Podpriemerný telesný vývin, pod- výživa, chudokrevnost sú hlavnými znakmi telesných nedostat- kov. Po stránke duševnej dieta je ešte úbohéjšie" (Gaňo,

(4)

1936,37, str. 25). Sociálni príčinu nedostatečného tělesného vývoje objasnil Kábele, 1976. Ústavy svou internátni péčí sí- ce základni hygienické, životni a společenské podmínky rozvo- je osobnosti zajistily, avšak Gaňův optimismus, který do těchto zařízení vkládal, se bohužel, nenaplnil.

Již tenkrát však odborný tisk přinášel zprávy o úspěšné společné výchově slyšících a sluchové postižených déti. V ro- ce 1926 přetiskla redakce Revue zprávu Idy Jarníkové, zahaju- jící anketu v časopise učitelek škol mateřských o zkušenos- tech se společnou výchovou zdravých a postižených déti. Z in- formace Idy Jarníkové se dozvídáme o úspěšném začlenění ne- slyšícího děvčátka do kolektivu déti mateřské školy (Jarníko- vá, 1926-27). V ročníku 1930-31 se na stránkách Revue objevi- la zpráva z Frankfurtu N/M, kde náhodné uskutečnili společný pobyt slyšících a sluchové postižených déti v dětské ozdra- vovně. "... učitel hluchoněmých, který tam byl, uveřejnil,

jak mnoho získaly a pocit méněcennosti úplně zmizel" (Redakč- ní zpráva, 1930-31, str. 26-27).

Naše země se však marně vyrovnávala s požadavkem vzdělání pro všechny déti. Definitivně jej vyřešil až Zákon o jednotné škole z roku 1948. Poválečná doba ale rodinné výchově naklo- něna nebyla. Na stránkách otázek defektologie v souvislosti s důsledky sluchového defektu u déti navštěvujících běžnou základní školu Gabriel Rehuš napsal: "... výchovu a vzdelanie týchto žiakov môže plne zabezpečit špeciálna škola pro na- hluchlé" (Rehuš, 1960, str. 180). O tvořeni řeči na základě přirozených životních situaci vznikajících v mimoškolní čin- nosti hovořila M. Hapáková (1964-65). Socializací sluchové postižených se zabývali Sovák (1963). Uskutečnil dotazníkový průzkum mezi absolventy učňovských škol pro sluchově postiže- né. Dospél k názoru, že "podmínky pro pracovní i společenskou integraci jsou dosud velmi nepříznivé" (Sovák, 1963, str.

251). Kovář v této souvislosti poukázal na nepatrný výběr pracovních oborů, které v naši zemi sluchové postiženým nabí- zíme (Kovář, 1963). V roce 1967 se ve Varšavě konal 5. sjezd Světové federace neslyšících. Jednoznačně se postavil proti izolaci sluchově postižených. Ve stejném smyslu vyzněla i rozsáhlá studie B. Kováře. "Neslyšící patři do společnosti normálně slyšících a mluvicích lidi a nikoliv do patologické- ho prostředí osob nějakým způsobem postižených" (Kovář, 1968-69, str. 244). Reálnost požadavku Kovář potvrdil i zku- šenostmi z jiných zemi. Postoje odborníků se však různily, fteditel učňovské školy M. Malý a tehdejší odborný učitel K.

Staněk, se kterými spolupracoval M. Sovák při uskutečněni vý- še zmíněného šetřeni, uveřejnili ve své zkušenosti na strán- kách časopisu Péče o sluchové postižené. Karel Staněk pouká- zal na naurotizaci neslyšících ve slyšícím prostředí slyšici-

(5)

mi (Stanék 1968). To však odporuje vlastním závérúm V. sjezdu SFN. Miloš Malý se zabýval negativním vztahem společnosti k neslyšícím a poukázal na zvláštnosti sluchové postižených

(Malý, 1968). Do diskuse, která ješté pokračovala, zasáhl i František Srom, když znovu podpořil možnost zařazováni ne- doslýchavých déti do béžných škol. Vénoval pozornost i pod- mínkám, za nichž lze společnou výchovou uskutečnit (Srom, 1968). Za výraz nejednotného pojetí obsahu pojmu integrace můžeme považovat informaci Miloše Hložánka o úspěšné integra- ci žáků školy na Kopečku u Olomouce (Hložánek, 1970-71).

Principem vřazeni defektniho jedince do společnosti se v obecnéjši roviné zabývala Eliška Freiová (1971/72). nK se- gregaci je ... třeba ... přistoupit jen v připadech nezbytné nutných," sdělil Josef Musil (1971-72, str. 291). Na IV. vě- deckém semináři speciální pedagogiky v Olomouci v roce 1972 z úst B. Blížkovského zaznělo: "Nelogičnost takového systému spočívá v tom, že chceme sice dosánout integrace, ale přitom volime metodu segregace" (Bližkovský, 1974). Vytýkané nedo- statky internátního života se mimo jiné snažilo zmírnit i opatřeni o sníženi počtu žáků v internátních zařízeních:

"Směrnice ... vycházeji ze základních požadavků: vytvořit dě- tem v našich zařizenich takové podmínky, abychom dokázali nahradit rodinnou výchovu" (Mach, 1973-74, str. 2). Stefan Vašek v článku věnovaném problematice přípravy postižené mlá- deže na povoláni uvedl: "Pracovná integrácia privádza so se- bou spoločenskú integráciu. Ved pracovitý, čestný a usilovný robotník či pracovník je spravidla aj dobrým občanom" (Vašek, 1978-79, str. 201). Ředitel bratislavského ústavu pro nesly- šící Alois Mikla v závěru informace o třítýdenním letním tá- boře pro sluchově postižené děti ubezpečil: "Rozhodne sme za integráciu ... ale ved prázdniny sú dlhé a ostáva ešte vela času i na integrovanie" (Mikla, 1978, 79, str. 463). K nej- významnéjšim materiálům tohoto období patřila informace o Saskatoonském projektu (McLeod, 1980-81). Josef Havlín na jubilejních Fulneckých dnech J. A. Komenského sdělil: "Nikde na světě nebyla dosud vytvořena tak ucelená> vysoce promyšle- ná, vpravdě humánní soustava škol pro takto postiženou mlá- dež" (Havlin, 1980-81, str. 56). Věra Bezručková poukázala na nedostatek přirozených situaci v ústavni výchově a upozorni- la, že péče o dité neni záležitosti pouze společnosti, ale především rodiny. Do budoucnosti se dívala s nadějemi: "V re- alizaci nové školské koncepce by měl mit ... socializujici výchovný vliv školy ... své důležité místo" (Bezručková, 1981/82, str. 48). Stanislav Svačina shrnul, že internáty si- ce brzdi vývoj osobnosti a řečové výchově neprospívají, avšak řešeni z důvodů praktických, ekonomických, pedagogických a technických nenalezl, x)

(6)

Zároveň se ale S. Svačina zasadil, aby se neslyšící nevyhý- bali styku se slyšícími (Svačina, 1983-84). Jako nepříznivou

zhodnotila M. Mikošová situaci 136 nedoslýchavých déti, které nebyly zařazeny do speciálního zařízení (Mikošová, 1985-86).

Současný ideový trend výchovy a vzděláváni sluchové posti- žených déti však kromě hledáni dokonalejších metod ve výuce i mimoškolní činnosti věnuje svou pozornost spíše problemati- ce komunikace (Czonka, 1984-85, 1987-88, Řeháková, 1985-86, Hrubý, 1986-87, Tureček, 1986-87, Pulda, 1987 atd.), využiti technických a audiovizuálních pomůcek (Žatková, 1986-87, Šte- funko, 1987, Kratochvíl, 1988, Fišerová, 1988) a včasnému za- řazeni děti do speciálně pedagogického procesu. Oficiálni stanovisko stále vyjadřuje Sovákovo tvrzeni, že "pro integra- ci zatím ještě nejsou vhodné podmínky" (Sovák, 1981, str.

51). Stejný pohled má i autorka skript Surdopédia Mária Mend- záková: "U nás zatial platí skúsenost, že sluchovo postihnuté dieta patri do špeciálnoho zariadenia, pretože pri zaškolova- niu s počujúcimi dětmi sú sluchovo postihnuté deti vysmieva- né, odstrkované" (Mandzáková, 1988, str. 21).

Jak je patrno, vývoj názorů na zabezpečení podmínek sociál- ního rozvoje sluchové postižených dětí probíhá velmi nerovno- měrně a často odráži naprosto protichůdné tvrzeni. Je ovliv- něn řadou společenských faktorů a pedagogických trendů.

I když je tento vývoj koncepčně poznamenán subjektivními vli- vy, jako celek reprezentuje úroveň společenského rozvoje

i poznáni. S potěšením však můžeme shledat důležitý posun.

Zatímco dříve byla preferována institucionalizace výchovy a vzdělávání (např. celodenními či celotýdennimi výchovnými programy, dnes dochází k posíleni pozice rodiny, jako základ- ního a nejdůležitéjšiho výchovného článku.

Způsoby, jak školním systémem nevyčlenit sluchové postižené dité z přirozeného prostředi, nalézáme v podstatě dva. Prvni spočívá v zakládáni četných specializovaných třid, druhý, důslednéjši v úpravě podminek, na nichž lze sluchové postiže- né dítě vychovávat a vzdělávat společně se slyšícími žáky.

Bohužel, /projekt dalšího rozvoje československé výchovné vzdělávací soustavy (1976) nepočítá ani s jedním.

x) Pozn. aut.: V bratislavském ústavu pro neslyšící v Hrdlič- kové ulici se o 235 déti stará 121 provozních a pedagogických pracovníků (Mikla, 1986-87). Na dvé déti tedy připadá jeden zaměstnanec. Jsem přesvědčen, že kdyby speciální pedagog pret- coval v kolektivu běžné třídy (jako druhy učitel) právě se dvěma dětmi, nebo kdyby byly pro tyto děti zřízeny speciali- zované minitřidy, výsledek pedagogického procesu by zřetelné předčil současny standard rozvoje sluchové postižených žáků

(7)

Ačkoliv se při řešeni tohoto problému můžeme opřit o četné zahraniční zkušenosti, stále se potýkáme s rozporuplnosti vlastních argumentů. Samotné experimentálni ověřeni nám chy- bi. Stejné tak nevěnujeme pozornost studii úspěšných případů.

Své sděleni proto doplňuji vlastní zkušenosti z letního pio- nýrského tábora slyšících a sluchové postižených děti.

Tábor se uskutečnil pod záštitou fakultní pobočky ČSČK PedF UP v Olomouci na turistické základné u obce Bohuslavice na Prostéjovsku. Čtrnáctidenního pobytu se zúčastnilo 56 děti ve věku 9-14 let, sluchové postiženi účastníci (10 nedoslýcha- vých, 8 déti se zbytky sluchu a 9 neslyšících) tvořili téměř polovinu. Výběr sluchové postižených déti (organizátoři měli jediný požadavek - aby se tábora zúčastnily déti bez závaž- ných poruch chováni) provedly jednotlivé školy pro sluchové postiženou mládež, které o akci projevily zájem (pražské ško- ly, Liberec, Ivančice, Kyjov, Brno, Valašské Meziřiči a Ost- rava). Přihlášeni slyšících déti se uskutečnilo volnou nabíd- kou na ZŠ Heyrovského a Zá v Hradě v Olomouci.

Základni myšlenka -navázáni pozitivních vztahů společen- ských se může uskutečnit jen při společné činnosti - ovlivni- la veškerý táborový systém a program. Oddily byly sestaveny podle věku déti, vzhledem k pohlavi a stavu sluchu záměrně smíšené. Deseti až dvanáctičlenný oddíl vedli dva vedoucí (oddíloví vedoucí zároveň zajištovali provoz celého tábora), zpravidla muž a žena, studenti kateder speciální pedagogiky a speciálních výchov PDF UP v Olomouci.

Koncepce maximální interakce se opirala o atraktivní hry, soutěže a činnosti. Každodenní program se skládal ze tří re- lativné samostatných části - celotáborové hry, činnosti v od- dílech a zájmových kroužcích. Dopoledne a odpoledne střídavé patřila činostem v oddílech a celotáborové hře "Robinson Cru- soe", která se stala pilířem celého programu. Příběh dávného trosečníka poskytl celou řadu přitažlivých námětů, které - upraveny do jednotlivých her (První dny trosečníky, Robin- son loví, Robinson udržuje oheň, Robinson vaři, Robinson vy- rábí nádobí, Pečeni chleba a dojeni mléka, Ztroskotání korá- bu, Příjezd lidojedů atd.) - rozvíjely všechny složky výcho- vy, zejména výchovu tělesnou, mravní, vědeckou (rozumovou) a pracovní. Volnější části dne byla činnost v oddílech. Při- způsobovala se aktuálním podmínkám (koupáni, nákupy, hry, sportovní turnaje atd.) a především přánim dét;í. Relativné nízký počet déti v oddílech umožnil individuální přistup, u déti s vadou sluchu pak podporu rozvoje slovni zásoby, upevňování správné artikulace a prováděni sluchové výchovy.

Třetí programový celek vyplnily zájmové kroužky. Déti se kaž- dý den podle své volby přihlásily do kroužku výtvarného,

(8)

atletického, kroužku pohybových her, turistického, hudebniho (ze strany nedoslýchavých byl velký zájem) a přirodovédniho.

Kroužky se konaly většinou po odpoledním klidu. Program do- plnily noční hry, táborové ohně, péši výlety do jeskyni, na hrad Bouzov či na zámek v Náměšti na Hané.

Tábor si po celou dobu udržel spontánni atmosféru. Vztah mezi dětmi a vedoucími byl srdečný a kamarádský. Vedeni tábo- ra nemuselo řešit jediný konflikt mezi slyšícím a sluchové postiženým dítětem. Snahou ,organizátorů bylo dosáhnout, aby se oddíl byl schopen vypořádat s přestupky svých členů vůči kolektivu či jednotlivcům vlastním skupinovým tlakem. Protože kolektiv byl zastoupen dětmi slyšícími i sluchové postižený- mi, k vyčlenění jedince z kolektivu z důvodu sluchové vady nemohlo dojít. Na skupinu slyšících a neslyšících se nikdy žádný oddíl nerozdělil. Každé dité si našlo svého "důvěrného"

kamaráda. Tato volba byla téměř vždy ovlivněna stavem sluchu.

Zde je ale třeba opustit představu, že dojde k úplnému potla- čení rozdílů mezi osobností slyšíciho a sluchové postiženého jedince. Překážkou je nejen samotná podstata sluchové vady, ale i přetrvávající nezkušenost slyšících i sluchově postiže- ných vstupovat do vzájemných interakci. Neznamená to však, že situaci nelze změnit. Presto bylo možno pozorovat četná kama- rádství mezi slyšícími a nedoslýchavými (velmi často), nedos- lýchavými a dětmi se zbytku sluchu, dětmi se zbytku sluchu a neslyšícími. Volbu ovlivňoval věkový faktor. Negativní vý- jimku v porušeni kolektivních vztahů tvořil neslyšici 121etý M. S. s projevy mentálni retardace a psychopatické osobnosti.

Komunikoval velmi omezené, artikulovanou řeči vůbec. Pod do- hledem dospélého byl zpravidla klidný. Ani zásahy vedoucích nedovedly jeho postavení v táborovém kolektivu změnit.

Ke zjištění vztahů mezi dětmi dostaly poslední den všechny déti za úkol namalovat vlastni oddíl. Výsledky potvrdily po- zorováni. S výjimkou M. S. (namaloval se sám, ale je možné, že nepochopil zadáni) se žádné dité nenamalovalo mimo kolek- tiv ostatních, žádné dítě nenamalovalo oddil rozdělený na skupinu slyšicich a neslyšících, žádné dité nepojalo postavu či obličej osob s vadou sluchu (bez vady sluchu) pejorativně.

Veškeré situování i hodnocení jednotlivců, vyplývajících z kreseb, bylo spiše projevem přirozených lidských sympatii bez závislosti a přítomnosti sluchové vady. Z nejvétši části se déti bez rozdílu malovaly v dominantním postaveni vůči ko- lektivu, vedle vedoucích, v čele nebo uprostřed nejbližšich kamarádů.

Zkušenosti naznačuji, že myšlenka společné výchovy slyši- cich a sluchové postižených děti neni nereálná. Již nyní se však jeví řada faktorů, které úspěch ovlivňuji. Vedle osob-

(9)

nosti děti vidin základni podmínku ve zvládnuti náročného systému přípravy obsahů činnosti a příslušných metod, forem a prostředků. Druhým lidským faktorem jsou spolupracovnici, kteři výchovné vzdělávací práci zabezpečuji. Na nich zatim záleží, jak budou déti reagovat, jak je vlastním příkladem nauči vzájemnému přístupu. A bez jejich talentu, odbornosti, motivace, psychické a fyzické kondice je projekt neuskutečni- telný.

Do budoucna se chystají organizátoři tábora v započaté prá- ci pokračovat. Jejich nejbližšim úkolem je dále mapovat záko- nitosti interakce sluchově postižených a slyšících, sledovat vývoj vzájemných vztahů, naučit se tyto vztahy ovlivňovat.

Sledovat a vytvářet podmínky, v nichž se společná výchova mů- že úspěšně realizovat.

Hodnoceni požadavku umožnit sluchově postiženým jedincům dosaženi nejširšich společenských vztahů je odrazem úrovné společenského vývoje. Myšlenku však nelze zdůvodnit bez opory ve vědeckém poznání. Současná doba přináší nové poznatky z oblasti zákonitosti vývoje sociálních vztahů. Vytvoři-li si speciální pedagogika odpovídající teoretickou základnu, bude schopna dalšího přiblíženi ke svému cili - socializaci de- fektniho jedince. Základni problém speciální pedagogiky tedy nespočívá ve vzájemném poměru integrace a segregace (Sovák, 1986), nýbrž v důsledném hledání prostředků, jimiž lze inte- grace (jako stupné) dosáhnout. Přeneseni metody společného vyučováni slyšících a sluchové postižených déti do celého školského systému nemusí přinést ekonomickou ztrátu. Domnívám se, že taková opatření kromě mnoho jiných pozitivnich výsled- ků uvolni i ortodoxní stanoviska k využiti komunikačních fo- rem vyučováni sluchově postižených. Kontinuitou se slyšícím prostředím si sluchově postižené děti mnohem dřivé uvědomí sociálni význam orální řeči, jak na néj ve výzkumu znovu po- ukázal Stajgrle (1984). Jsem přesvědčen, že doceněni sociál- ních faktorů při výchově a vzděláváni sluchové postižených je otázkou společenského pokroku a jako progresivní prvek najde dříve či později ve společenském systému své misto.

Shrnutí

Autor upozorňuj* na nejednotné chápáni pojmu socializace a integrace ve speciálně pedagogické literatuře. Na přikladu sluchové postiženého ditěte uvádí důsledky obsahové nespráv- ných pojetí procesu socializace. Podává nástin vývoje názorů na společné vyučováni slyšících a sluchové postižených žáků.

Reálnost myšlenky potvrzuje zkušenosti z letního pionýrského tábora.

Literatura: u redaktora.

Odkazy

Související dokumenty