• Nebyly nalezeny žádné výsledky

vami, jako by v něm byly jen sam é radosti.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "vami, jako by v něm byly jen sam é radosti. "

Copied!
119
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)
(2)

U T R P E N Í A R A D O S T I O Č I S T C E

(3)

P o m áh ejm e sv ý m d rah ým v Pánu zesn ulým m o d litb o u a d o b rý m i sk u tk y .

V lem v K r is tu odpočívajícím abys, H ospodine, m ísta občerstveni, světla a pokoje dopřál, prosíme.

( Z„ M em enta z a zemřelé.**)

(4)

P R O F . F. S P I R A G O

U T R P E N Í

A R A D O S T I O Č I S T C E

(Překlad z německého)

1 9 3 6

V Y D A L Y Š K O L S K É S E S T R Y O . S. F .

P R A H A X I I , K O R U N N Í 4.

(5)

N I H I L O B S T Á T

D r . Josepbus Beran, censor

I M P R I M A T U R

Pragae, die 27. A u g u sti 1 9 ) 6 P rael. D r . Theopbilus Opatrný,

vicarius gemralis N . E . 11842

(6)

P Ř E D M L U V A

P řed nedávném vyšlo několik knih, v nichž se autoři snaží vylíčiti očistec růžovými bar­

vami, jako by v něm byly jen sam é radosti.

Bude tedy prospěsno, pojednáme-li o něm obšírněji na základě tridentského katechis­

mu, výroků církevních učitelů, sdělení svá­

tých a svatě žijících osob, které byly omilost­

něny zvláštními zjevením i o očistci a jejichž

výpovědi mnozí biskupové nejen schválili,

ale i k čtení doporučili. Pak teprve ať si

každý učiní o očistci správný úsudek.

(7)

I. S O U K R O M Ý S O U D .

I. Každý člověk je hned po smrti Bohem souzen.

Sv. Pavel p r a v í: „U lo že n o jest lidem jed­

nou zem říti, a p otom bude soud.“ (Ž id.

9, 27.) T en to soud sluje tajný nebo soukro­

mý, poněvadž je tu souzen každý sám, na rozd íl od soudu veřejného nebo obecného, který se bude konati v den poslední, kdy se všichni lidé m usí ukázati před soudnou stolicí B oží. O rtel vyřčen ý při soukrom ém soudu se ihned vykon á. C írk ev svata učí, že duše lidí, kteří se p o křtu sv. nedopustili hříchu, anebo kteří sice hřešili, ale za své hříchy již na zem i zadost učinili, přicházejí ihned do n eb e; ti pak, kteří zem řeli ve smrtelném hříchu, jsou odsouzeni na věk y do pekla (K o n c. L yon . 1274), neboť nic nečistého nevejde do nebe. (Z jev. 21, 27.) D u še těch, kteří zem řeli sice bez sm rtel­

(8)

ného hříchu, avšak hříchy své ještě zcela ncodpykali, přijdou na čas do očistce, kde se očišťují.

2. Mnoho dmi jde po soukromém soudu do očistce.

N ěm ecky sluje očistec ,,F egefeu er“ , d o­

slova očistný oheň, neboť tam duše „sk rze oheň dojde spásy“ . ( i. K o r. 3, 15.) Z e v očistci jsou tresty ohněm, tvrdí sv. A m ­ brož, sv. papež Řehoř V elik ý a sv. Tom áš A k v in sk ý . Sv. Bonaventura a Suarěz soudí, že oheň v očistci a oheň pekelný jsou téže povahy. O rigines ( f 254) praví, že m nozí dojdou spasení skrze oheň, aby o lo v o k nim přim íšené se roztavilo a přešlo v čisté zla­

to. I tridentský katechismus u č í: „J est očistný ohen, kde duše zbožn ých jsou u rčitý čas trápeny a tak očištěny, aby m ohly vejiti do věčn é blaženosti, kam nic p oskvrněného n evchází.” (V I., 3.)

(9)

T aké d uchové m ohou trpěti tresty ohněm , jak v y p lý v á ze slo v K risto vých , která pronese při posledním soudu k za­

vržen ým : „O d e jd ě te ode mne, zlořečení, do ohně věčného, který je připraven dáblu a andělům jeh o .“ (M at. 25, 41.) K d o by se divil, jak m ůže duše, t. j. d u ch o vá bytost, trpěti m uka ohněm , nechť u váží slova sv.

kardinála B ellarm ina: „J a k o m ůže duch (naše duše) býti spojen s tělem , tak m ůže býti spojen i s ohněm , aby trpěl trest. Proč by nem ohl Bůh způsobiti, aby duše od těla oddělená nevním ala také p ocity bolestné?”

Sv. Ř ehoř N az., biskup ( f 3 89), nazývá očistec „o h n iv ý m k řtem “ , neboť působí očistně jako k ře s t; Tertullián, kněz v K ar- tagu ( f 240), nazývá jej dočasným peklem , neboť jsou tam m uka táž jako v pekle, ne­

trvají však věčně. M n ozí jej pokládají za předpeklí, pon ěvadž duše tam očekávají svého spasení, tak jako v předpeklí čekali spravedliví na příchod Spasitelův. O čistec

(10)

je i žalářem , neboť duše jsou tam tak dlou­

ho, dokavad nenavrátí posledního haléře.

(M at. 5, 26.) O čistec je však také místem m ilosti, neboť jím Bůh poskytuje hříšní­

kům příležitost odpykati své vin y. A v ša k zcela neprávem se nazývá očistec předne- bím, neboť tím je ráj, nikoli očistec, místo očistné.

Tážeš se, p ro č tak mnoho lidí přichází do očistce a na dlouhý čas ? M arie Lindm aye- rová od p o v íd á: Většina lidí žije způsobem dětí tohoto světa, stará se málo o svoji spásu, proto přichází mnoho dusí a na dlouho do očist­

ce.'''' (M ohou se vlastně pokládati za šťast­

né, že je m ilosrdenství B o ží tak v eliké!) P raví pak dále: „U rážka Boha je něco ne­

smírného. V še, co není odpuštěno na zem i, m usí se odpykati v očistci. D u še v očistci m i ukázaly, jak se všecko na v ě č ­ nosti velm i přesně odvažuje a účtu je.“

O čistec není však jen m ístem spravedl­

nosti, n ýbrž i darem B ožíh o m ilosrdenství.

(11)

Ctihodná K lára M o esová p r a v í: „ Z a očis­

tec m ůžem e děkovati jen nekonečném u m ilosrdenství B ožím u. K d y b y slitování B oží nebylo větší než jeho spravedlnost, kolika duším b ylo by odepřeno štěstí do- stati se do o č is tc e !“

3. V očistci se odpykávají časné tresty za odpuštěné hříchy těžké, hříchy lehké

a hříšné příchylnosti.

Udělením rozhřešení kajícím hříšníkům anebo dokonalou lítostí se mění věčné tresty v dočasné (sv. Bonaventura). Bůh si počíná jako král, který trest sm rti mění v d lo u h o­

letý žalář. Sv. A u g u stin vo lá k B o h u :

„H říc h y těch, jim ž jsi odpustil, nenechá­

váš bez trestu.“ Sv. Bernard p r a v í: „J e to ­ m u jako s lidským tělem ; po ráně zb ývá jízv a .“ H říchy jso u dluhy, a jako se musí dluhy splatiti, nutno jest i hříchy zadost- učiněním smazati. (Sv. Ř ehoř V elik ý.)

(12)

Časné tresty, následky hříchů, si m ůžem e odpykati již zde na zem i konáním dobrých skutků, jako m odlitbou, posty, alm užnou a také tím , že utrpení, jež nás v živ o tě p o ­ tkávají, jako nem oci, strádání a p o ­ dobné, hlavně sm rt trp ělivě přijím ám e.

(K o n c. trident. 14, kap. 9. a kap. 13.) I získáváním odpustků dosahujeme odpuš­ tění časných trestů. N ejsou-li však tresty za hříchy odpykány úplně zde na zem i, musí se zb ytek dotrpěti v očistci. A v ša k tresty na věčn osti nelze srovnati s tresty zde na zem i. Sv. K ateřina Janovská ( f 15 10) p ra v í: „ K d o v tom to živo tě činí pokání za své hříchy, zaplatí několika ha­

léři dluh m noha tisíc dukátů; odkládá-li však s pokáním až na věčnost, platí nepa­

trný dloužek několika haléřů m noha tisíci dukátů .”

I za lehké hříchy, za něž jsme zde na zem i dosti neučinili, budeme pykati v očistci.

N esm ím e je tedy podceňovati. M nozí

(13)

mají na př. z v y k bráti při každé p říleži­

tosti jm éno B o ží anebo nejsvětější jm éno Ježíš (pro K ris to v y rány, M aria atd.) na­

darmo. V očistci jim bude důkladně v ští­

pena úcta k těm to svátým jm énům . Jiní opět rádi lžo u anebo si tropí z jiných žerty.

V očistci jim tento z v y k přijde draze.

M arie Latastová ( f 1847), laička řádu N ej- světějšího Srdce v Paříži, jež měla m noho vidění, p r a v í: „O č istc o v ý m i plam eny musí projiti ti, kd o zem řeli se všedním i hříchy, aby je usm ířili dříve, než vejd ou do nebe.“

Sestra N ativitas sděluje: „M n o z í jsou v očistci i pro malé vin y, na př. pro zb y ­ tečné řeči, náladovost, netrpělivost a p o ­ dobné ned oko n alo sti.“ A p o k ra č u je : „B ů h odstraňuje i nejnepatrnější stopy hříchu, aby nic n ep oskvrnilo svatosti jeho dom u.“

Ž e Bůh nenechá bez trestu ani malé p o ­ klesky, dokazuje ztrestání žid o vského kně­

ze Zachariáše, který ihned oněm ěl, že ne­

uvěřil andělovi. (Luk. x, 20.) T aké M ojžíš

(14)

je nám výstrahou, neboť pro nerozvážnou řeč nesm čl v e jiti do zaslíbené zem ě. (2, M ojž. 20, 10.)

V ohni očistcovém se spálí i příchylnosti k hříchu, t. j. nem írné lpění na tvorech, statcích a rozkošech pozem ských. L idé ne­

střídm í v jídle a pití, pyšní, lakom í, závis­

tiv í a leniví se musí na věčn osti očistiti.

M n ozí tvrdí, že duše v očistci upadají ze stesku po nebi v horečný stav, jenž duši rozpaluje a působí větší utrpení, než m ůže tělu zp ůsobiti oheň pozem ský, a jest p ro ti­

kladem žáru lásky B oží, planoucí v duších nebešťanů.

(15)

I I . D U S E V O Č I S T C I .

I. Duse v očistci potřebuji pomoci.

D u še v očistci jsou hodny politování, byť si byly i svo u budoucí blažeností jisty, n e b o ť:

1. nem ohou, jako je tom u na zem i, do- sáhnouti od Boha odpuštění konáním d o b ­ rých skutků, nýbrž jen utrpením . Pro ně nastala noc, o níž praví K ristus (Jan 9, 4),

„ ž e nikdo nebude m oci pracovati“ . Biskup D r. Pavel K ep p ler z R ottenburgu velm i vhodně řík á : „ K y v a d lo hodin v očistci stále od tik áv á: trpět, čekat, trpět, čekat.

Z o u falá jednotvárnost, která by uspala, kd yb y duše spáti m ohly a kd yb y jim bolesti spáti d o v o lily.“

2. U trpení duší v očistci nepřináší zá­

sluh, t. j. za m uka trpěná v očistci se jim nedostane odm ěny v nebi, kdežto lidem

(16)

na zem i za trpělivé snášení útrap kyne v ě č ­ ná odměna. Sv. Jeroným od volávaje se na místo v E ccl. 9, 5 ( M r t v í . . . nem ohou již zásluh získati) praví, že po smrti není již příležitosti ke konání dobrých skutků.

3. M uka v očistci jsou podle názoru v y ­ nikajících theologů horší než trápení na zem i. Sv. A u gu stin p raví, že oheň očist­

co v ý je horší a palčivější než kterýkoli trest p o ze m sk ý ; rovněž tvrdí, že očistco vé tresty jsou větší než muka m učedníků. Sv. Ber­

nard p odotýká, že oheň očistco vý je horší a palčivější než utrpení pozem ské. P o d o b ­ ně usuzují sv. Ř ehoř V elik ý , sv. A n selm a sv. Bonaventura. Sv. Tom áš A k v . praví, že žár o čistco vý je roven žáru pekeln ém u;

týž oheň, trápící zavržené, očišťuje duše v očistci. T aké Suarěz a sv. Bonaventura jsou názoru, že oheň očistcový a oheň pe­

kelný jsou téže povahy. Sv. M agdaleně z Pazzis v y líčil očistec její bratr, který tam za svoje poklesky trpěl. Podle něho jsou

(17)

muka m učedníků zábavou proti utrpením očistce. Sv. T om áš A k v . dokonce t v r d í:

,,I nejmenší trest v očistci převyšuje všechna utrpení toh oto světa.“ A v ša k sv.

B o n aventura pokládá tento v ý ro k za upří- lišený.

D u še v očistci jsou na tom do jisté m íry hůře než žebráci, neboť ti m ohou prošiti bližní o p om oc, ale duše v očistci ne. M usí jen trpělivě a odevzdaně snášeti svoje m u­

ka. Jen velm i zřídka je některé duši d o v o ­ leno, aby se zjevila na zem i a prosila o p o ­ m oc. O takovém případě píše D r. Raffei- ner (viz str. i oo).

N ejhůře se ved e duším lidí, kteří nená­

leželi k círk vi katolické, neboť na ně se její přím luvy nevztahují. K a to lick á církev se m odlí jen za zem řelé v K ristu , t. j. za ty, kd ož k ní náleželi. Při mši sv. se m odlí kněz v m em entu za zem řelé, „k te ří nás předešli se znam ením v ír y “ . Již sv. A u ­ gustin ( f 430) uvádí, že T ělo Páně se obě­

(18)

tuje jen za údy K ris to v y . Ctih. K ateřina E m m erichová praví, že ti, kd ož nenáleželi k církvi katolické, mají v očistci zvláštní m ísto a trpí více, neboť se jim nedostává pom oci z oběti mše sv. a z m odliteb cír­

k v e za zem řelé.

K p olitován í jsou p roto duše jinověrců, nevěřících v očistec, neboť jejich příbuzní na ně v m odlitbách nevzpom ínaj í a nekonaj í za ně dobrých skutků, považu jíce to v ě tši­

nou za zbytečné. Je tedy velm i záslužné, pa- m atujem e-li v m odlitbách na duše jin o věr­

ců, trpících v očistci. Z e zápisů M arie Lind- m ayerové, uložen ých v archivu arcibiskup­

ského ordinariátu v M nichově a v archivu karm elitánů bavorské provincie, vyjím á­

m e: „B ů h mne osvítil a poučil o duších, které za živ o ta nenáležely k círk vi kato ­ lické. V elm i m nohé z nich ualy věčném u zatracení a jsou spaseny, buď že nem ěly dostatečného porozum ění, nebo by ly ne­

vinné. P roto jim Bůh v poslední hodince

(19)

p oskytl m ilost lítosti, která jim postačila k spasení, a zem řely v m ilosti B o ž í . . . B ylo mi zjeven o, že tyto duše jsou na v ě č ­ nosti zcela bez p om oci. K ristus Pán mně pravil při mši svaté: „ D o b ř e činíš, m od- líš-li se za ně.“

2. Duše v očistci nejsouvŠak zbaveny všech radostí.

M n ohým duším v očistci se dostává útě­

chy od sv. andělů, ano i od M atky B oží.

(V iz str. 75.) Sv. Františka Řím ská praví, že anděl strážný p ro vází duši k očistci, ji pak častěji n avštěvu je a svou p řítom ­ ností a p ovzb u zo ván ím potěšuje. A n d ěl strážný vn uká také pozůstalým , aby se za duše zesnulých m odlili a dávali za ně na mše sv. O n pak přednáší tyto m odlitby B ohu a nastal-li čas vykou p en í, u vádí duši do nebe.*)

*) C írk e v s v . p o tv rz u je v ír a , že sv a ti and ělé u jím a jí se ze m ře lý ch i na v č č n o s ti za zem řelé, to u to m o d litb o u , u žíva -

(20)

K rásně píše prof. Bernard Bartm ann:

„D u š e v očistci dostávají zprávy o nebi, o jeho krásách a nádheře a o nesm írném štěstí patřiti na Boha od svých andělů strážných přím o z nebe. A tak m ůžem e říci, že i v očistci svítí paprsek B oží, i kd yž ne tak jasně jako v nebi, přece jen jasněji než nám pozem šťanům .”

Ipřímluvné modlitby věřících na zem i v lé ­ vají h o jiv ý balzám do jejich utrpení a zkra­

cují jim dobu trestu. Suarěz a jiní theolo­

g o v é učí, že andělé sdělují duším v očistci, kdo se za ně na zem i m odlí. A byť i p o zů ­ stalí na své zem řelé zapom něli, nejsou tito přece bez útěchy, neboť katolická církev

n o u při p o h ř b u : In paradisum ded u can t tc a n g eli, in tuo adven tu su scip ian t tc m artyres e t perd u can t tc in civ itatem sanctam Jerusalem . C h o ru s an g elo ru m tc su scip iat c t cum L a zaro q u on d am paupcre aeternam habcas r e q u ie m ! T . j.:

N e c h ť a nd člé tč d o p r o v o d í d o ráje a m učed n íci p řijm o u při tvém p řích o d u a u v e d o u tebe d o svátéh o m ésta Jerusale­

m a. S b o r andělů p řijm i tč a s L azarem , k d ysi ch u d ým , m čj o d p o č in u tí v č č n é l (P o d le p ražskéh o M anuale rit. z r. 19 16 , str. 12 1.)

(21)

denně při mši svaté vzpom íná svých trpí­

cích údů a často se za zem řelé m odlí. T yto m odlitby jim velm i pomáhají.

D u še v očistci jsou s Bohem ve stálém styku modlitbou. Biskup Kcppler p r a v í:

„M o d litb a a zb o žn ý zp ě v jsou sladkou hudbou, zjasňující i tyto ponuré tem n oty.“

Z v láštn í radost pociťují d ušičky,je -li ně­

která z nich vykoupena a přijata do nebe. Ctih.

K ateřina E m m erichová p r a v í: „ N e lz e v y - líčiti radost a útěchu, p ociťovan ou dušemi, které ještě zůstaly v očistci, je-li některá z nich v y s v o b o z e n a .” ,

D u še v očistci nejsou zbaveny naděje a těší se na nebe, do něhož se všechny dříve či později dostanou. S výhledem na o s v o b o ­ zení snášejí bolesti trpělivě a odevzdaně jako m učedníci, kteří věděli, že mukam i dosáhnou nebeské blaženosti.

D u še v očistci se radují i z toho, že ne­

mohou již hřesiti a že nepodléhají více p o k u ­ šením. Jejich vů le je nyní shodná s v ů lí

(22)

B o ží i snášejí proto své utrpení x velikou odevzdaností. A právě tím se liší toto místo od pekla, kde panuje jen zoufalost a kde se ozývají jen výbu chy vzteku . Biskup K ep p ler z R ottenbu rgu p íš e : „ I kd yž očis­

tec svým trápením je peklem , je současně i rájem, a to pro útěchu, k terou v lé v á láska B o ží ubohým těm duším .“ Svatá K ateřina Janovská p ra v í: „ V ů le duší v očistci se úplně srovnává s vů lí B o ž í; nenazývají svá utrpení trestem a bolest n epovažu jí za trest. K lid n ě a odevzdaně se podrob ují ří­

zení B ožím u, jež béřou na sebe z čisté lás­

ky. Pokládají za důkaz velikého m ilo­

srdenství, že se m ohou v očistci zb aviti skvrn hříchů, s nim iž by nikdy nechtěly předstoupiti před tvář B oží spravedlnosti.

D u še v očistci lze pokládati za svaté, neboť jsou plny lásky k Bohu a jejich touha pat- řiti v tvář B oží je palčivější než žár očist­

ného oh n ě.“ M arie Lindm ayerová p r a v í:

„ V každodenních strastech a p rotiven ­

(23)

stvích přála bych sobě a všem lidem od e­

vzdanosti duší v očistci, neboť pak by ne­

bylo n etrpělivosti na světě.“ Suarěz d o ­ konce soudí, že duše v očistci snášejí muka nejen s nej větší trpělivostí, nýbrž i sp o k o ­ jeně, ba dokonce i s neuvěřitelnou radostí.

Svatý kardinál Bellarmin vyjádřil to p o ­ dobn ě: „D u še v očistci nepropadají zo u ­ falství, ale pociťují n evýslo vn o u radost ve svém hrozném utrpení, a to pro pevnou důvěru ve svou spásu.“ P roto čteme v m e­

mentu za zem řelé při mši s v . : „D o rm iu n t in som no pacis, t. j. od počívají spánkem p o k o je.“

Ctih. K ateřina E m m erichová p raví, že vzpom ínka na m ilosrdenství B o ží a na b u ­ d o u cí vy k o u p en í vtisku je duším v očistci pečeť n evýslo vn é radosti. Sv. K ateřina Ja­

novská uvádí ještě zvláštní dů vod této ra­

d o sti; praví, že m ilosti a důkazů přízně B o ží k duším v očistci p řibývá, a to v té míře, jak na nich u b ýv á poskvrn hříchů.

(24)

Paprsek božského světla m ůže je pak snáze pronikati a tím se zvětšu je jejich radost.

T rp í-li duše v očistci s bezpříkladnou trpělivostí, lze dů vod toho hledati hlavně v tom , že podle v ý p o v ě d í osob, jim ž bylo dopřáno nahlédnouti do věčnosti, spatřily p ři soukromém soudu na okamžik Boha. Ctih.

K lára M o esová p r a v í: „D u še, jdoucí do očistce, spatří při soukrom ém soudu tvář B o ž í; proto Boha m iluje nejčistší a nejd o­

konalejší láskou. T a v duši působí ne­

smírně žh avou touhu, Boha zn o vu spatřiti a p o žívati.“ Ctih. sestra M arie Fidelis W eis- sová, františkánka z kláštera v R eutberku v B avorsku , se vy slo vu je ste jn ě : „Jakm ile se duše o d lou čí od těla, spatří Boha ve vší jeho velikosti a slávě, avšak jen na o k a­

m žik. Pak ji Bůh odkáže do očistce, kde počne její utrpení. V duši zůstává poznání velik o sti B o ží, je cele odevzdána do vů le B o ží a nechce z očistce v y jiti, doku d není

(25)

dokonale čista.” I m y, jsm e-li p ozván i do vybrané společnosti, obléknem e se čistě a úp ravn ě; nechcem e se tam o b jev iti v o b le­

ku nevhodném . T ak tom u je i s dušem i v očistci. R ády se podrobují očištění, neboť nechtějí vstou piti v e společnost andělů a Svatých ani s nejm enší poskvrn ou.*)

Jak z těchto vidění om ilostněných osob plyne, jsou p ou čován y o duších v očistci' často toliko obrazně. N esm í se tedy vše, co ve vidění spatřily, bráti doslovně, nýbrž zase jen obrazně. Je tom u jako na př. při zobrazován í Boha O tce. O b yčejn ě se zná­

zorňuje jako veleb n ý stařec s dlouhým vousem , sedící na trůně, se žezlem v ruce a se zem ěkoulí p o d nohama. Bůh je ovšem duch, nem ající těla, a tak o vý obraz nemá jiného účelu (jak již řečeno v tridentském

*) C tih . M arie T a ig i v Ř ím ě ( f 1837) v íd a la p o 47 let tajem né slu n ce, v n č m ž p o zn ávala duše v o č is tc i jak o u špi- nčná srdce n eb o jak o d rah o k am y , je jich ž lesk b y l z a te m n č n ; s v a ti pak se jí je v ili ja k o jasná, s k v o u c í slun ce n e b o jak o čisté zářící d ém anty.

(26)

katechism u), než zpřístupniti našim sm ys­

lům jeho vlastnosti a jeho m oc. O braz nám praví, že Bůh je věčn ý a že je pánem nebe a zem ě. Právě tak je tom u při v id ě ­ ních o duších, neboť ty také nemají těl.

(27)

I I I . J A K M Ů Ž E M E P O M Á H A T I D U S Í M V O Č I S T C I .

I. Dusím v očistci lzepomáhati dobrými skutky, je ž za ně obětuje tne.

T riden tský kon cil ve 22. sezení stanovil, že duším v očistci lze pom áhati m odlitbou věřících a hlavně mší svátou.

V tridentském katechism u čte m e : „ M u ­ síme chváliti nekon ečnou dobrotu B o ží a vděčně ji slaviti, neboť nám dovoluje, aby­

chom zadost činili jeden za druhého.”

(2, 5, 76.) K a to ličtí křesťané na zemi tvoří s dušemi v očistci a se svátým i v nebi je ­ dinou v elik o u rodinu B o ží, nazývanou v apoštolském vyzn án í v íry „o b co v á n í svátých” , neboť všichni její člen ové jsou křtem posvěceni, k svatosti p ovo lán i a m nozí z nich již skutečně svátým i jsou.

V šichn i ú d o vé toh oto ob co ván í si vzá ­

(28)

jem ně pom áhají. P roto m ůžem e m y zde na zem i p omáhati duším v očistci m o d lit­

bou a dobrým i skutky. D o b ré skutky jsou podle sv. Cypriána výku pn ým za naše hříchy.

Sv. A u gu stin p r a v í: ,,Modlitba je klíč, jím ž se duším v očistci o tvírá brána nebe.“ Jak velm i pom áhá naše m odlitba zem řelým , dočítám e se v živo tě sv. Per- petuy, která f r. 202 v K arth agu jako m u­

čednice. T a měla, jsouc ve vězen í, ve snu vid ění. Spatřila svého sedm iletého bratra D iokrata na tem ném místě, p okrytého špí­

nou a stenajícího. Jakm ile procitla, počala se za něho vroucn ě m odliti. B rzy pak jej opět spatřila v e snu, avšak již u pramene, z něhož m ohl p it i; byl veselý, pouze v tváři mu zbyla jizva. T ak bylo dáno svě ­ tici na srozum ěnou, jak velice pom ohla svém u bratru m odlitbou.

A č nem ám e m noho dbáti snů, jsou přece jen výjim k y, jak dokazují sny Josefa E g y p t­

(29)

ského, svědčící o tom , že někdy Bůh bývá jejich původcem . P roto p ravil M o jžíšo vi, že h o vo ří k p rorokům i ve snu. (4. M ojžíš,

12, 6

.)

P okud se týká m odlitby, nehledí Bůh tak na její délku, jako na vroucnost, s níž se koná. K ristus Pán p ravil sv. G e rtru d ě :

„Jed in é slo vo pronesené ze srdce více p ro ­ spívá duším v očistci, nežli m noho žalm ů a m odliteb roztržitě odříkávaných, právě tak jako ušpiněnou ruku lépe um yjem e v mále v o d y důkladně ji drhnouce, než když ji jen polévám e sebe větším m n ož­

stvím v o d y .“

M ocněji však než m odlitba působí al­

mužna. Sv. T om áš A k v . praví, že almužna p roto více zm ůže, p oněvadž je projevem lásky k bližním u. U platňují se tu slova písma s v . : „M ilo srd en ství se honosí nad sou d .“ (Jak. 2, 13.)

I pust, poněvadž vyžaduje větší obět, jest účinnější než m odlitba.

(30)

D u ším v očistci lze pom áhati i získává­

ním odpustktl. Při m nohých odpustcích cír­

k e v sv. vý slo vn ě podotýká, že je lze také vě- novati duším v očistci. Působnost jejich neplyne v š a k z rozvazující m oci církve, jako je tom u při rozhřešení, udělovaném při sv.

zp ověd i. Ú činek odpustků záleží v tom , že círk ev prosí Boha, aby byl zem řelým m ilostiv pro přebytečné zásluhy K ris to v y a svátých. Jest jisté, že K ristus Pán utrpe­

ním svým a smrtí podal O tci nebeském u daleko větší dostiučinění za hříchy lidí, než bylo třeba, než jsou tresty, jichž za hří­

chy zasluhují. Jedna kapka jeho B ožské krve, nejnepatrnější jeho úkon, stačil by v yk o u p iti celý svět. T aké R odička B oží získala si utrpením svým m noho zásluh, v žd y ť byla bez hříchu. A svati podali spra­

vedlnosti B oží kajícím i skutky větší dosti­

učinění, než sami potřebovali. T o to pře­

bytečné zadostiučinění, jež nem ůže upad- nouti u Boha v zapom enutí, tvo ří d uchovn í

(31)

poklad, který K ristu s Pán svěřil sv. Petru a jeho nástupcům , aby jej m oudře sp ravo­

vali a věřícím , kteří jsou toho hodni, ro z­

dávali z něho sm írné zásluhy v náhradu za tresty, kterých si za hříchy zasloužili. K d y ž církev sv. udělí od pustky, zaplatí B ohu tolik, k o lik m u hříšník za hříchy dluhuje.

N aše nedoplatky za hříchy hradí církev přeplatky K risto vým i. N ad zem řelým i cír­

k ev již m oci nemá, m ůže se pro ně d o vo- lávati pouze B ožíh o m ilosrdenství.

M noho odpustků m ůžem e pro duše v očistci získati v den Dušiček z. listopadu.

K o lik rá t po zp o v ěd i a sv. přijím ání na­

vštívím e v ten den kostel, nebo veřejnou, ano i p olo veřejn ou kapli, a pom odlím e se při každé n ávštěvě na úm ysl sv. O tce 6 O tčenášů, 6 Zdrávasů a 6 Sláva O t c i . . ., tolikrát získávám e plnom ocné odpustky, které se m ohou věn ovati jen duším v o čistc i.

(Pius X I ., 4. července 1930. „T o tie s quo- ties“ .) Cas k získávání odpustků počíná již

(32)

1. listopadu o 12. hodině polední a končí 2. listopadu o p ů ln o ci; trvá tedy celkem 36 hodin. (Sv. offic. 26. 1. 19 11.) Sv. zpo- v ě d lze vyk o n ati jako u p orciu n ku lových odpustků i v některém z osm i předcháze­

jících dnů a k sv. přijím ání m ůžem e jiti i den před D ušičkam i. (K o n gr. odp. 6. 10.

1870.)

D u ším v očistci m ůžem e ob zvláště pro- spěti, obětujeme-li za ně mši sv., jak se v y ­ slo vil ko n cil tridentský v 25. zasedání, a to p ro to , že při mši sv. se n ekrvavým zp ů so ­ bem ob n o vu je obět K risto va. Již od n ej­

starších dob se při mši sv. v mem entu vzpom ín á zesnulých. Sv. C hrysostom ( f 407), biskup cařihradský, p raví, že při službách B o žích sevzp om ín án azem řelé, aby dosáhli zm írnění v bolestech. U vád í rovněž, že se tak děje na přím é nařízení apoštolů.

Sv. C yril, biskup jerusalem ský ( f 389), píše, že křesťané při mši sv. usm iřují Boha

„ja k za m rtvé tak za sebe“ . Z e mše sv. ze­

(33)

snulým velm i prospívá, dočítám e se v ž i­

vo tě sv. M alachiáše, arcibiskupa v irském A rm aghu, který zem řel 2. listopadu 1148 v klášteře sv. Bernarda v Clairvaux. Sv.

Bernard o tom p íše: K d y ž zem řela sestra sv. M alachiáše, ob ěto val za ni mši sv. Pak uplynulo 40 dní, v nichž světec nem ohl za ni mši sv. sloužiti. T u se mu sestra náhle zje v ila ; stála před vchodem do chrámu v stavu velm i zbědovaném a naříkala, že již 40 dní se jí nedostalo útěchy. H ned na­

zítří ob ětoval za ni sv. Malachiáš mši sv.

Z n o va se mu zjevila před kostelem v čer­

ném šatě, avšak již ne tak zbědovaná. S vě­

tec ob ěto val nyní za sestru každý den mši sv. B rzy ji opět spatřil v bílém rouchu, stojící uvn itř chrám u. Sv. Malachiáš ob ě­

toval za ni dále mše sv. a m odlil se vroucně za její vykou p en í. K on ečn ě se m u zjevila v třpytném rouchu přím o před svatostán­

kem uprostřed zahalených postav. I seznal z toho, že byla přijata do nebe.

(34)

T aké obětovánínejsvžíějsi Krve Kristovy p o ­ máhá účinně duším v očistci. Ctih. K lára M oesová, převorka kláštera v Luxem - burku ( f 1895), p ra ví: „C ím častěji jsem O tci nebeském u obětovala nejsvětější K r e v jeho jednorozeného Syna, tím mírnější a snesitelnější byl osud dušiček. O b yčejně duše, za niž jsem obětovala předrahou K r e v K ris to v u , byla zbavena podle našich pojm ů časových nejméně čtvrt hodiny m uk očistných. K d y ž tato doba přešla, trpěla zn ova, ale nikdy více než před tím, naopak často méně.

I o b ě to v á n ím ■smr-klných -ttzkos

4

í--Ježíšo­

vých na hoře O livetské prospějem e duším v očistci. O tom nás poučuje sestra N ati- v it a s : „P á n mně vn u kl, že m ožno duším v očistci účinně prospěti, když za ně obě­

tujem e třeba i kratince Bohu O tci všechna muka, jež Spasitel vytrp ěl v zahradě O li­

vetské. Již jediný tak o vý povzd ech je ceny nesm írné.”

(35)

D u ším v očistci zv lášť prospívá, kd yž za ně obětujeme sv. přijímáni. Ctih. K lára M oesová d o d á v á : „P o k u d mám zkušenost, prospívá duším v očistci nejvíce mše svátá, sv. přijím ání a obětován í nejsvčtější K r v e K r is to v y .”

M nozí lidé se m ylně dom nívají, že svých zásluh pozbudou, obětují-li je někom u ji­

nému, na př. duším v očistci. T ím však ničeho neztrácejí, naopak, rfiají d vojn á­

sobnou zásluhu : neboť jednak vy k on ali dobrý skutek, za druhé, obětováním jeho v y ­ konali skutek m ilosrden ství; současně zí ská- vají přátele v očistci a ti za ně budou jednou v nebi orodovati. V šim něm e si slo v sv. T o ­ máše A k v . : „P o k á n í za bližního konané je Bohu m ilejší, než kd yž se kajem e za sebe.“

K ristus hledí na alm užnu, ob ětovan ou za duše v očistci, jako by jem u byla dávána, neboť p ra vil: „P o k u d jste to učinili jed­

nom u z nej menších bratří m ých, mně jste to učin ili.” (M at. 25, 40.) Sv. G ertrudě zje­

(36)

v il Pán, že vysvo bo zu jem e-li duse z očist­

ce, je mu to tak milé, jako kdyb ychom jeho vy svo b o d ili. Sv. František Saleský p raví, že ten, kdo pom áhá duším v očistci, nejen zarm oucené těší, o nem ocné pečuje, vězně ze žaláře vysvo b o zu je, nýbrž i pohostin • ství prokazuje, kd yž jim zjednává vstup do dom u O tce nebeského, a současně nahé od ívá, pečuje-li o to, aby se oděly rouchem nepom íjející slávy. M arie Lin dm ayerová p r a v í: „L á sk o u k dušičkám si zjednávám e veliké zalíbení u Boha, neboť Pánu B ohu na nich velm i záleží; jsouť nejubožejší m ezi všem i bytostm i a samy si pom oci ne­

m o h o u .“ K ristus Pán nabádá sestru M arii L atastovou, aby se m odlila za duše v očistci a d o d ává: „N e n í nad to nic prospěšněj­

šího, neboť dušičky budou na tě za to jed­

nou v nebi vděčně vzpom ínati a neustále za tebe orod ovati, aby ti Bůh udělil m i­

lostí, jichž potřebuješ, abys stále v d o b ­ rém p o k račo vala."

(37)

M odlímc-li se za všechny duše v očistci, m ůžem e doufati, že Bůh přivlastní tuto m odlitbu především našim p říb u zn ým a přátelům.

B ylo m noho sporu o tom , zda je lépe a potřebnější m odliti se za obrácení hříšníků dosud žijících anebo za vy svo b o zen í duší v očistci. N ěkteří p r a v í: „H říšn íci budou na věky zatraceni, nedostane-li se jim od Boha m ilosti, nutné k jejich obrácení, kdežto duše v očistci jsou již m im o nebez­

p ečí; potřebují p roto hříšníci nutněji naší p o m o ci.“ D ru zí však tv rd í: „H říšn íci m o­

hou si sami p om oci, kdežto duše v očistci ne a jsou odkázány jen na naši p om o c.”

Sv. Tom áš spor rozhoduje ta k t o : „ M o d ­ litby za zem řelé jsou Bohu milejší než m od­

litby za hříšníky, neboť zem řelí jsou ve větší tísni a sami sobě pom oci n em o h o u ."

N ejlepší jest asi tato ra d a : M odlem e se za duše v očistci, aby ony o ro d ovaly u Boha za obrácení hříšníků.

(38)

Z a zem řelé doporučují se zvláště tyto střelné odpustkově modlitby:

„ D o b r o tiv ý Pane Ježíši, dopřej jim (mu, jí) p okoje věčn éh o .” (300 dní odpustků po každé - Pius X ., 18. 3. 1900.)

„O d p o č in u tí věčn é dej jim , ó Pane, a světlo věčn é ať jim sv ítí; ať od počívají v p o k o ji! A m e n .“ (300 dní po každé - Pius X ., 13. 2. 1908.)

„ P ro to ž T ě prosím e, přispěj duším , které jsi drahou k rví vyk o u p il, a které trpí dosud v očistcovém plam eni.” (300 dní po každé - Pius X ., 13. 9. 1908.)

„B o ž e m ůj, obětujem e T i za duše v očistci všecky p ro jevy lásky, jim iž T ě zde na zem i oslavilo svaté Srdce Ježíšovo právě v této hodině.” (300 dní po k a ž d é - Pius X ., 1 2 .10.

1908.)

O d p u stk y získám e při těchto střelných m odlitbách i tehdy, m odlíme-li se jen v du­

chu, nepohybujíce rty. (Pius X I ., 1. 12.

I 933-)

(39)

2. Kdo na zemi dusím v očistci bodně pomáhal, bude v očistci trpěti jen málo nebo vubec ne.

Ten dojde u Boha slitování, n e b o ť: Bla-^

hoslavení m ilosrdní, neboť oni m ilosrden­

ství d o jd o u .“ (M at. 5, 7.) N a něm se v y ­ plní slova K r is t o v a : „J a k ým soudem v y soudíte, tako vým budete souzeni, a jakou m ěrou m ěříte, tak o vo u vám bude od m ě­

řeno.” (M at. 7, 2.) T om u , kdo pom áhal duším v očistci, se přivlastňují zvláštním způsobem m odlitby církve sv. za zem řelé.

Budou se za něho u Boha přim louvati též duše, které z očistce vysvo b o d il.

T i však, kteří nikdy na duše v očistci nepam atovali a za zem řelé se nikdy ne­

m odlili, na ty jako za trest si též nikdo po smrti nevzpom ene, a i když se bude někdo za ně m odliti, m álo jim to pom ůže. K a r ­ dinál K ajetán p r a v í: T ěm , kdo za živa na zem řelé zapom ínali, nic nepom ohou v o- čistci m odlitby a dobré skutky za ně k o ­

(40)

nané. T a k sp raved livý Bůh trestá jejich dřívější nelásku a tvrdost srdce.“

3. Duse v očistci se odvděčí svým dobrodinaan.

N ěkteří lidé si m yslí, že duše v očistci n evědí, co se na zem i děje, a kdo se za ně m odlí. T o h o názoru je dokonce i sv. T o ­ máš A k v ., který tvrdí, že duše v očistci nevědí, co se děje na světě, poněvadž ne­

patří ještě na tvář B oží. T en to náhled je však m ylný, neboť již sv. A u gu stin praví, že duše v očistci zvláštním zjevením B ožím věd í, co se děje na zem i, p okud jim to ovšem prospívá. Suarěz a jiní th eo logo vé m íní, že andělé zpravují duše v očistci o tom , co se děje v jejich rodinách. P. Pa­

vel M oll dokonce t v r d í: „D u še v očistci se d o vídají o rozepřích svých příbuzných, a to zvyšu je jejich utrpení.” Biskup K ep p ler z R otten bu rgu dodává, že je obecným m í­

něním theologů, proti názoru sv. Tom áše

(41)

A k v ., že duše v očistci orodují za své d o b ­ rodince a přátele, a tudíž m usí věděti, co se na zem i děje.

Svatý farář Vianney d oklád á: „ K d y b y ­ chom věděli, jakou m oc mají tyto dobré duše v očistci nad Srdcem B ožím , a k d y ­ bychom věděli, jakých m ilostí m ožno zís- kati jejich p řím lu vo u ,’' nezapom ínali b y­

chom tolik na ně. M usím e se za ně m noho m odliti, aby i on y za nás m noho p ro sily.”

Svatý kardinál Bellarm in a Suarěz tvrdí, že duše v očistci se m ohou za živ é velm i účinně p řim louvati, neboť jsou to přátelé B oží a Bůh zvlášť velm i rád vyslých á jejich prosby. (Z a sebe však, t. j. za zkrácení nebo zm írnění svých útrap by p rosily marně, ne­

boť svou vin u m usí od pykati úplně.) Ctih.

převorka K lá ra M oesová p r a v í: „D u še v očistci jako sp raved liví a přátelé B oží zm ohou m noho přím luvam i za své d o b ­ rodince ještě v očistci a daleko více po p ři­

jetí do nebe.“

(42)

T aké ctih. K ateřina E m m erichová d o­

kazuje, že dušičky orodují za ty, již se za ně m o d lí: „M o d lí-li se někdo, či trpí-li za du­

še v očistci, p rospívá jim hned tato obět, a jsou tak rády, tak šťastny a tak v d ě č n y ! O bětovala-li jsem za ně své bolesti, při­

m louvaly se za mě.“ P. Pavel M oll praví, že duše, jež m odlitbou vy svo b o d il, přichá­

zely se mu poděkovat.

4. Bohu je milé, žádáme-li duse v očistci o pomoc ve svých záležitostech.

Sv. K ateřina B olognská ( f 1463), jejíž neporušené tělo je v chrámu klarisek v Bo- logn i, p r a v í: „Č e h o jsem dlouho nem ohla dosíci vzýván ím svátých v nebi, obdržela jsem často okam žitě, poprosila-li jsem za to dušičky.” A přip oju je: Chci-li dosáh- nouti určitě některé m ilosti, obracím se k duším v očistci, aby m ou prosbu před­

nesly O tci nebeském u. O byčejně cítím , že

(43)

jejich přímluvě děkuji za vyslyšen í.“ M arie L indm ayerová udává, proč přím luvy duší v očistci tolik p ů s o b í: „P rosím e-li dušičky o pom oc, bývám e brzy vyslyšeni, ne však proto, že nás dušičky vyslyšely, nýbrž že nám Buh vyhověl pro svou ntzměrnou lásku k duším v očistci; neboť B ůh je velm i m iluje.“

Jaký prospěch přináší soucit s dušemi v očistci, ukáže tato příhoda. Jesuita Jakub M on tfort dal vytisk n o u ti r. 1649 v tiskárně V ilém a Friessena v K o líně nad Rýnem kn í­

žečku o duších v očistci. K n ihtiskař v ní o nedělích čítával a seznal z ní, že d o vo lá ­ vání se dušiček v rozličných záležitostech a soucit s nim i jsou velm i účinné prostřed­

ky, abychom od Boha dosáhli vyslyšení svých m odliteb. Po nějakém čase mu on e­

m ocněl čtyřletý synek tak těžce, že se lé­

kaři vzdali veškeré naděje a p řipravovali otce na jeho blízkou smrt. K n ihtiskař se uchýlil do chrám u a vzýv al o pom oc duše v očistci, za něž se m noho m odlíval. U či­

(44)

nil též slib, že uzdraví-li se jeho dítě, daruje kněžím a řeholníkům sto vý tisk ů knihy o dušičkách. A hle, kd yž se vrátil, bylo syn­

k o v i lépe. A č k o li již čtrnáct dní měl silný od por proti všem p okrm ům , žádal jisti a příští den byl úplně zdráv. T ři týdny na to ochuravěla mu náhle manželka, a její stav se tak rychle zhoršil, že nebylo naděje na uzdravení. V e své úzkosti utekl se muž opět k duším v očistci, spěchal do chrámu a slíbil, uzdraví-li se jeho žena, že rozdá 200 zm íněných knih m ezi zbožn é lidi. I tu přispěly duše v očistci přím o zázračně.

Stav nem ocné paní se válem lepšil, a za tý ­ den byla úplně zdráva. K n ihtiskař v y p ra ­ v o v a l autoru oné knihy, P. M o n tfo rto vi, tuto příhodu a tak se nám o ní dochovala zpráva.

H olan dský d ivo tvů rce P. Pavel M oll ( f 1896) dal jisté dámě tuto ra d u : „C h ce-li někdo úspěšně ob ch odovati, nechť jen obětuje část příjm ů, na př. 2 % , za duše

(45)

v očistci na mše sv. nebo na jiné dobré skutky. D u šičky jistě vše odplatí svém u do b rod in ci.” D ám a poslechla a byla se svým i úspěchy nadm íru spokojena.

C hvályhodné jest, vedou-li zb ožn í ro ­ diče děti od m ládí k tom u, aby pam atovaly na duše v očistci. Redem ptorista P. U llw er, jenž zem řel na kazatelně v Ces. B udějo­

vicích 1914 se jm énem Ježíš na rtech, měl zb ožn ou m atku, která učila děti již od útlého věk u sebepřem áhání a lásce k du­

ším v očistci. Sly-li do lesa na jahody, tu jim nakazovala, aby p rvní zralou v elko u jahodu p o lo žily na zem i, neboť „ ta náleží duším v očistci” . Z téhož důvodu nesm ěly jisti p rvn í zralou třešni, švestku, hrušku nebo jablko. M atka je poučovala, že ze­

m řelí čekají na naši p om oc a splatí jim štědře tuto obět. P om ohou jim , aby cestou přes pole a lesy nezbloudily, aby nic neza­

pom něly, nebo neztratily a ztracené brzy nalezly. I ze spánku je v určitou dobu, kdy

(46)

si budou přáti, jemně vzbudí. Jan U llw er dbal svědom itě těchto rad a Bůh jej za to odm ěnil kněžským a řeholním p o v o lá n ím ; v klášteře b yl vzorem sebeovládání a d o ­ sáhl vyso k éh o stupně ctností.

Ctih. K ateřina Em m erichová p r a v í: „ N e ­ lze vyjádřiti, jaké útěchy se duším v očistci dostává naším sebepřem áháním a m alým i ob ětm i.“ Sv. A u g u stin d odává: „C h ceš-li, aby se Bůh nad tebou slitoval, měj ty sli­

tován í se svým bližním v očistci.” T aké hájí názor, že ten, kdo se často za m rtvé m odlí, nezem ře nešťastně. Sv. Jeroným p ra v í: „ V ě č n é blaženosti jsme tím blíže, čím v íce soucitu a lásky máme k duším v o č istci."

(47)

I V . K D E J E S T O Č I S T E C .

I. Podle názoru theologů je očistec pod zemí.*)

Sv. Tom áš A k v . p raví, že očistec je h lu ­ boko pod zem í. Sv. Bellarm in rovněž často opakuje, že očistec se nalézá uvnitř zem ě.

Všim něm e si i různých m odliteb círk ev­

ních, na p ř .: „P an e Ježíši K riste, K rá li slávy, v y s v o b o d duše všech věřících zem řelých od útrob pekla a od hlub oké propasti.”

Již židé nazývali říši m rtvých podsvětím

„ š e o l“ , jáma, „k am ž m rtví sestupují” . (Ž alm 113, 25.) K ateřina E m m erichová p ra ví: „V id ě la jsem očistec. Byla jsem uvedena do hluboké, velm i rozlehlé p ro ­ pasti.”

Svatí v id í o svob ozen é duše vystu po vati

*) „ P o d z e m íl“ T ím je m ín čn o m ísto , jež není to to žn é se zem í ž iv ý c h .

(48)

z hlubin zem ě. Sv. Terezie líčí ve svém životo pisu tuto příhodu. Jednoho dne z v ě ­ děla o smrti mnicha, který byl provinciá- lem a za svého živo ta jí prokázal velké úsluhy. A č věděla, že žil velm i ctnostně, obávala se o spásu jeho duše, neboť byl 20 let představeným řádu. Strachovala se vžd y o ty, jim ž bylo svěřeno vedení duší.

I odebrala se do oratoře a zapřísahala Spa­

sitele, aby to málo dobré, jež v živo tě v y ­ konala, připočetl onom u m nichovi, a osta­

tek nahradil ze svých nekonečných zásluh, aby tak duše toh oto řeholníka byla brzy vy svo b o zen a z očistce. V tom okam žiku jej viděla vystu p o vati z hlubin zem ě s ne­

v ý slo vn o u radostí k nebi. A č byl již velm i stár, měl vzezření m ladého, sotva třiceti­

letého m uže a zářil oslňujícím světlem . K rátce na to obdržela přesnou písem nou zprávu o příkladné smrti tohoto řeholníka.

Z mínky zasluhují i slova ctih. K ateřin y E m m erichové o p e k le ; p r a v í: „ H lu b o k o

(49)

pod očistcem , b lízko středu zem ě, se na­

lézá p ek lo .“ R dvněž tvrd í, že není lidí ani na měsíci, ani na hvězdách.

2. Jen výjimkou je některým dusím vykázáno jin é očistné místo, na př. na zemi.

T i, k d ož s m ilostí B oží smějí zříti do věčnosti, tvrd í, že m nohé duše si m usí od- pykávati očistec na zem i, zpravidla tam, kde se nějak p ro vin ily. Ctihodná služeb­

nice B oží K lára M o esová, p řevorka, uvádí, že duše vlažných křesťanů, kteří zanedbá­

vali nedělní mši svátou, bývají často po smrti odsouzeny na dlouhá desetiletí, aby vyčk ávaly přede dveřmi farního chrámu, a tam si od p ykávaly svůj očistec. M nohé duše musí zde trpěti 50, 60, ba i více než 100 let.

Terezie N eum annová viděla faráře, který zem řel raněn m rtvicí. Již 30 let trpěl muka očistco vá ve své jaře. Sv. Františka od N ejsvětější Svátosti zvěděla o duši jistého

(50)

šlechtice, která se očišťovala v hrobě; p o ­ znala i duši soudce, který si očistec o d p y ­ kával ve vězení v Pam peloně, neboť jeho vin o u tam byli žalářováni n evin n í. T aké se jí zjevila jedna spolusestra, a sdělila jí, že se m usí káti ve své cele, nebo v domech, kde d říve v e světě žila a hřešila nebo i v choru. Ctih. Bernard C olnago uzřel v Ř í­

mě duši, jež 43 roky trpěla za své v in y na jedné z řím ských silnic. Kateřina Em m e- richo vá viděla některé duše v jeskyních a jamách, jedn otlivě anebo ve skupinách.

Spatřila duši jistého anglického vo jevů d ce, který kdysi v e válce s Francouzi zle řádil a dopuštěl se hrozných u kru tn ostí; byl p ři­

kov án řetězem k hoře. O znám il jí, že b y m u b ylo pom oženo obětí m še svaté a že by tím d říve došel vysvob o zen í.

M arina z E scobalu tvrd í, že m nohé duše, blízké vysvo b o zen í, smějí prodlévati v chrá­

mě. V živo to p ise ctih. K lá ry M o esové se dočítám e, že vídala v domě Božím dvě řady

(51)

duší, očekávajících vysvo b o zen í. P. P avel M oll praví, že velm i m nohým duším je d o ­ vo len o krátce před vysvo b o zen ím tráviti čas v kostelích před N ejsvětější Svátostí O ltářní.

Jak v y h líž í očistec, o tom nás zpravuje sv. Františka Ř ím ská ( f 1440). O čistec má tři oddělení. Spodní je nejblíže peklu a mají do něho přístup dáblové. (T otéž tvrdí sv.

Brigita, M echtilda z M agdeburku, K a te ­ řina E m m erichová a j.) I stigm atisovaná Barbora P fisterová p raví, že zlí duchové mají přístup do této nejnižší části očistce, aby tam duše děsili a jim se posm ívali. D u ­ še, odsouzené k' trestům m írnějším , jsou ve střední části, kam již dáblové nem ohou.

Sem přicházejí ty, jež si již vy trp ěly část trestů ve spodním oddělení. I K ateřina E m m erichová praví, že trest duší se pone- náhlu mírní. Z tem ných m íst přecházejí do prostorů jasnějších, kde již netrpí naprostou osam oceností, neboť sem do třetího oddč-

(52)

lení mají přístup i andělé, kteří duším p ři­

nášejí útěchu.

Podle K ateřin y E m m erichové je očistec duší, které nenáležely k církvi katolické, oddělen od očistce katolíků.

(53)

V . J A K D L O U H O T R V Á U T R P E N Í D U Š Í V O C I S T C I ?

/. Doba trvání muk očistcových se řídí velikostí a tíž í hříchu.

Z e soukrom ých zjevení se dovídám e t o t o : N ejdelší a nejhorší tresty musí trpěti lidé necitelní; soucitní však bývají brzy vysvo b o zen i. Sv. M arkéta M arie A lac.

z Paray-le-M onial ( f 1690), apoštolka úcty k N ejsvětčjším u Srdci Páně, viděla v očistci duše dvou, za živa velm i vážených lidí, kteří se však dopustili bezpráví na n ěko­

lika rodinách a uvrhli je do bídy. T y to duše b yly odsouzeny k velm i dlouhým m ukám očistcovým . V šechn y m odlitby a mše svaté obětované příbuzným i ob ou za blaho je ­ jich duší, dával Bůh k dobru oněm p osti­

ženým rodinám , jejichž příslušníci neměli následkem ochuzení peněz na mše svaté.

(54)

D u ch o vn í rádce stigm atisované B arbory P fisterové ( f 1909) ze Speyeru vyp ravu je, že u ložil jednou své svěřence, aby se ze­

ptala p rvní duše, kterou příštího rána uzří, na jm éno, a aby jí oznám ila, že za její blaho bude 21. prosince čisti mši svátou. Bar­

bora poslechla a obdržela na svou otázku tuto o d p o v ě d : „Jsem sestra Lucie, bývalá představená tohoto dom u. Pro svou velkou nem ístnou přísnost musím býti v elmi dlou­

ho v očistci. V še, co dosud bylo za mně ob ětován o, dal Bůh k dobru jin ým .“ Z p o ­ vědn ík B arbory Pfisterové byl tím velm i udiven, neboť představená Lucie, zem řela před dvanácti lety ( f 15. února 1885) v p o ­ věsti svatosti.

I těm, kdož své obrácení odkládají až na ko­

nec, p ovede se zle p o smrti. D om inikánu Jindřichu Susovi ( f 1365), jenž měl m nohá zjevení, sdělil Bůh m im o jiné i toto : Jsou lidé, kteří Boha tak pohněvali, že musí býti v očistci až do soudného dne, a nem ohou roz-

(55)

poznati, zda se nacházejí v pekle nebo v očistci. T o jsou oni o p o v ážliví hříšníci, kteří pokání odkládali až na konec živo ta a těm se pak před sm rtí dostane jen malé lítosti. Bůh se na ně tak velice hněvá, že nechce o nich slyšeti, nechce na ně ani m ysliti a také nechce, aby jeho přátelé za ně prosili. O d d alu je jejich v y s v o b o ­ zení také až na konec. I vyplň uje se na nich: „J a k jsi hřešil, tak jsi trestán.” Již svaty Cyprián, biskup kartagský ( f 25 8), tvrdil, že některé duše musí zůstat v očistci až do skonání světa. T otéž praví b elgický d ivo tvo rce P. Pavel M oll ( f 1896): N ě k te ­ ré duše zůstanou v očistci až do soudného dne.“

Ctih. služebnice B oží Canori M ora z Ř í­

ma ( f 1825) rovněž uvádí, že jsou v očistci duše, kterým p řím lu vy nepomáhají. T o též praví stigm atisovaná Barbora Pfisterová ze Speyeru, jíž se zjevil jistý protestantský továrn ík a naříkal, že jest mezi dušemi,

(56)

jejichž utrpení nem ůže býti zm írněno.

Sv. Beda ( f 735) vypravu je událost, jež se stala za jeho času. Jistý hodný A n gličan , jm énem D rithelm , dlouho stonal, až ko- konečně zem řel. Příští den však náhle ožil a k zděšení přítom ných povstal. V šichn i utekli, jen jeho žena měla tolik síly, že u něho setrvala. I sdělil jí, že skutečně ze­

mřel, ale Bůh mu vrátil živ o t. P ra v il:

„ K d y ž m oje duše opustila tělo, byla o d ve ­ dena nebeským prů vod cem do hlubokého, nesmírně rozlehlého údolí, zahaleného hus­

tou tem notou a vzbu zu jící děs. V id ěl jsem tam dvě o d d ěle n í: na jedné straně žár a plam eny, na druhé led a chlad. A n d ěl mi pravil, že toto místo je souzeno těm , kteří své obrácení odsunují až na konec a teprve v okam žiku smrti v zb u d í lítost. T y to du­

še, přecházející neustále ze žáru do m razu, vejd o u do nebe až po posledním soudu, nebude-li jim utrpení zkráceno dobrým i skutky žijících ." D rith elm se pak uchý­

(57)

lil do kláštera a vedl přísný kající živo t.

K d y ž se spolubratři d iv ili jeho tuhém u p o ­ kání, o d p o v íd al: „ M ilí bratři, spatřil jsem m nohem větší přísnost. T o to jsou rozkoše vů či tom u, co jsem vid ěl v očistci.“

M nozí jsou odsouzeni do očistce na dobu rovnou času, po nějž ved li hříšný živo t. Blah.

M arie T aig i spatřila v očistci proslulého hraběte. T en to šlechtic vedl s počátku bujný živ o t, vyhledávaje neustále rozptýlení a zá­

bavy. K e konci živo ta se však obrátil. Byl odsouzen do očistce na tolik let, k olik roků prom arnil. Sestra M arie Lindm ayerová spatřila v očistci znám ého hudebníka, který m noho pil. V id ěla jej jako ropuchu a pra­

v il, že se jí m usil p ro své op ilství zjeviti v této podobě a že m usí tak dlouho trpčti, oč si nem írným pitím zkrátil život.

Podle sdělení m nohých, Bohem o m ilost­

něných duší trvají očistco vé tresty někte­

rých duší celá staletí nebo dokonce tisíci­

letí. M arie L in dm ayerová p r a v í: „ I n ěkolik

(58)

století pobývají duše v očistci.“ K lára M oesová rovněž zdůrazňuje, že m nohé duše trpí m uka m noho a m noho set let.

T o též tvrdí i sv. Bellarm in. Ctih. K ateřina E m m erichová praví, že Spasitel sestupuje po každé ve vý ro čn í den své smrti, t. j.

na V e lk ý pátek, do očistce a v y svo b o d í některou duši svých nepřátel, která byla svědkem jeho k rvavé smrti na G o lg o tě a dosud jí nebylo dopřáno patřiti v tvář Boží. B yli by tedy m nozí vrstevníci K ris to ­ vi, z řad jeho nepřátel, v očistci již dva tisíce let. Blah. Janě z K říže, abatyši klari­

sek v R o veretu v jižních T yrolích ( f 1674), dostalo se od Boha vidění (jak z aktů p ro ­ cesu jejího blahořečení vysvítá), že svým i m odlitbam i a kajícím i skutky vysvo b o d ila z očistce krále Šalom ouna, jenž před svou sm rtí ob ěto val m odlám . Šalom oun zem řel asi před třem i tisíci lety. Z e přes své hrozné hříchy, spáchané u vysokém stáří, nebyl zavržen do pekla, plyne i z 2. knihy K rál.

(59)

7, 14, *5- Byla mu tedy jistě v okam žiku smrti dopřána m ilost lítosti.

T vrzen í dom inikána Soto, že žádná duše není v očistci déle než deset let, je nespráv­

né. Již papež A lexan der V II. je prohlásil za blud. (18. III. 1666, prop. 43.)

Podle P. Pavla M olla mají krátký očistec zvláště ti, kteří zem rou odevzdáni do vůle Boží. T ak vyp ravu je o jisté dámě, usm rcené při železničním neštěstí p oblíže G entu.

T ato paní přišla ihned do nebe, neboť v p o ­ sledním okam žiku z v o la la : „P ane, staň se vů le T v á !“ D ále se zm iňuje o jiné paní, jež byla v očistci pouze jednu hodinu, a bylo jí d o volen o, ztráviti ji v lenošce, v níž skonala. T éto m ilosti se jí dostalo proto, že své děti vzorně vychovala. M arie Lindm aye- rová p r a v í: „N ejk ratší dobu jsou v očistci lidé dobromyslní, dobrosrdeční a soucitní a pak ti, kteří rádi um írají.” Ctih. K lára M oe- sová tvrdí, že pokorní lidé jsou zřídka kdy déle než 2 měsíce zbaveni patření na tvář

(60)

Boží, nikdy však déle než dvě léta. V ětši­

nou trpí jen několik hodin; také obyčejně neodcházejí do očistce, nýbrž zůstávají na místě, kde zemřeli. Proto p r a v í: „B u dte jen hodně pokorní a vejdete do nebe bez očistce. Dosáhla-li u někoho v tomto ži­

votě touha po Bobu vysokého stupně, pak vchází po smrti rovnou do nebe, aniž pro­

šel očistcem.” T o potvrzuje sv. Bonaven­

tura pravě, že ti, kdo zemřeli bud v pla­

menech vroucí lásky k Bohu anebo ve vlnách hluboké lítosti, nemusí se báti palčivých muk očistcových.

Co se týká času v očistci ztráveného, uvá­

dí Marie Lindm ayerová: „Je d in á hodina v očistci připadá duši delší než 20 let ži­

vota plného bolu na zemi.“ Marie D ionysa z řádu N avštívení ( f 1653) p r a v í: „C as na věčnosti se měří jinou měrou než v tomto životě. A ni dlouhá léta prožitá v zármutku, chudobě, nemoci na tomto světě, nelze srovnati s jedinou hodinou v očistci.“ K a ­

(61)

teřina Em m erichová vyprávěla 3 1. pro­

since 1820, že spatřila v očistci duši zbož­

ného a dobročinného kněze, který den před tím v 9 hod. večer skonal. Měl po- býti v očistci tři hodiny, jak mu pravil an­

děl strážný. Kateřina Em m erichová viděla jeho utrpení a slyšela, jak pravil k svému andělskému strážci: „N y n í vidím , že si z nás i andělé tropí žerty. “

D obrý kněz se domníval, že byl v očistci několik let a nemohl uvěřiti, že tam ztrávil pouze tři hodiny.*)

2. Po posledním soudu očistce nebude.

Z toho důvodu budou duše před posled­

ním soudem trpěti v očistci přísnějšími tresty, jež nahradí jejich delší trvání. Sestra

*) P. Jo s e f I.ukáš z řádu pallotinského píše ve své knize, že pozemské m íry časové neplatí pro očistec, a Bůh se jimi také neřídí. Lze však nam ítnouti, že pobyt v očistci je ome­

zený, proto je snad také možno měřiti jej podle našich časových jednotek.

(62)

N ativitas p r a v í: „N ěko lik let před posled­

ním soudem budou se očistná muka stup- ňovati u každé duše podle jejího provinění.

Bůh může duši dáti v jediném roce více vytrpěti, než jindy za sto let. Andělé ozná­

mí duším, že musí proto tolik trpěti, poně­

vadž se blíží poslední soud a že Bůh z v y ­ šuje proto utrpení, aby jeho trvání mohl zkrátiti.

(63)

V I . J A K D U S E V O Č I S T C I T R P I .

I. Muka očistcovájsou podobna bolestem, působeným pozemským ohněm.

T ridentský katechismus a sv. učitelé cír­

kevní mluví o očistném ohni. Sv. Tomáš A k v.

p r a v í: „O heň očistce je týž jako v pekle.“

Sv. Kateřina Jan ovská t v r d í: „U trpení v očistci se rovná mukám pekelným .” Ses­

tra Nativitas viděla duše v očistci, pono­

řené v plamenech, jejichž palčivost stou­

pala úměrně s růstem touhy Boha spatřiti a jej míti. Některé duše trpí tak nesmírně, že jejich muka se rovnají pekelným. Jen jistota, že Bůh je nezatratil, dodává jim útě­

chy ; jsou proto zcela oddány do vůle Boží.

Jejich touha po Bohu se stále stupňuje.

Památná je příhoda ze života stigmatiso- vané řeholnice sv. Kateřiny z Ricci ( f 1 5 84), která již ve věku 14 let vstoupila do kláš­

(64)

tera dominikánek v toskánském Pratu a zemřela, když jí bylo 67 let. Z a svého ži­

vota se mnoho modlila a kála za duše v očistci. N ěkdy je spatřila obklopené pla­

meny a spoutané řetězy. N ěkdy se za ně­

kterou duši Bohu obětovala a prosila, aby směla vytrpčti trest jí určený. V jednom ta­

kovém případě cítila, že jest 40 dní v pra­

vém ohni, který se projevoval i na jejím těle. K d o k ní v této době vešel, m íval do­

jem, že jsou v její cele rozpálená kamna.

Řeholní sestry dotknuvše se jí, popálily si prsty. Studené obklady vůbec jí nepomá­

haly. Hrozné ty bolesti snášela světice s ra­

dostí. Podobné příhody se vypravují v ži­

votopise sv. Kateřiny Janovské; i ta měla po­

cit jako by se nalézala v plamenech.

Stigmatisovaná Anna ScháíFerová z ba­

vorského Mindelstettenu ( f 1925) spatřila u vytržení dívku s jasnou září kolem hlavy.

D ívka jí vyprávěla, že náležela k vysoké šlechtě, a nyní pyká za to, že byla pyšná na

Odkazy

Související dokumenty

R: No tak víte co, ta dostupnost je někdy taková… Někdy nám nastaví takový dobrý bariéry, jako že třeba se vykope příkop někde, nikdo nic neřekne, není to ohražený, to

OCGA musí být, dle názoru CoA, přístupný všem, protože má zcela jasně autoritativní váhu – anotace sice nemají právní sílu, ale jsou zcela nedílnou součástí práva

Cíl: Student je schopen vztáhnout nebeské království na vlastní život. Student projevuje aktivní zájem o situace, v nichž ve vlastním život ě nachází

H é. Nepřítel se stal jeho hlavou, jeho nepřátelé zbohatli, neboť Pán vyřkl nad ním rozsudek pro mnohé jeho nepravosti, dítkyjsou odvedeny do za- * jetí před mučitelem.

Vedle těchto urbanistických a architektonických teoretických spisů však nacházíme zvláštní žánr, utopii, ve kterém nejde primárně o podobu města, ale o po-

Přepjetí sil dlouhou denní prací však pod- kopává i sílu životní i pracovní, ničí jeho život rodinný i zájem na duševním a kulturním povznesení, rozděluje

" V ten čas odešel Pán Ježíš za moře Galilejské, jež jest Tiberiadské, i šel za ním zástup veliký; nebo viděli divy, jež činil nad těmi, kteříž byli nemocní.

• hledat přesah, umět přijmout pomoc,. přežít tento den ve zdraví,