• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Prostorová paměť a navigace Prostorová paměť a navigace

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Prostorová paměť a navigace Prostorová paměť a navigace"

Copied!
20
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Prostorová paměť a navigace

Prostorová paměť a navigace

(2)

Prostorová navigace

 Složitý typ chování pohybujících se organismů

 Přesun k biologicky důležitým místům – zdroje

 Přesun k biologicky důležitým místům – zdroje potravy či pohlavní partner

 Vyhýbání se potenciálně nebezpečným oblastem – výskyt predátora

(3)

Prostorová navigace – definice

 Proces určení a udržení dráhy z jednoho místa na druhé

 Zásadní jsou procesy odhadu vlastní pozice ve známém světě

Gallistel, 1990

(4)

Prostorová navigace – dělení

 Na základě použité vnitřní reprezentace:

egocentrická x allocentrická egocentrická x allocentrická

Klatzky, 1998

(5)

Navigace – egocentrická x allocentrická

 Reprezentace pozice objektů (či cíle):

Egocentrická – k pozici

Egocentrická – k pozici pozorovatele

Allocentrická – k sobě navzájem

(6)

Egocentrická navigace

 Používá reprezentaci prostoru relativní vzhledem k vlastnímu tělu

 Závislá na pozici subjektu

Trullier et al, 1997

(7)

Egocentrická navigace

 Poloha cíle určena

vzdáleností a směrem od naší výchozí pozice

naší výchozí pozice

(8)

Lokalizace egocentrické navigace

 Parietální kortex (mediální, posteriorní) – postižení – egocentrická disorientace

 Nucleus caudatus

(9)

Allocentrická navigace

 Používá reprezentaci prostoru relativní vzhledem ke vzdáleným orientačním značkám

 Nezávislá na pozici subjektu

(10)

Allocentrická navigace

 Flexibilní – umožňuje najít cíl z jakéhokoli místa (i po cestě kterou jsme nikdy nešli)

 Umožňuje zkratky a okliky

 Uložena ve formě vnitřní mapy

= kognitivní mapy

(11)

Lokalizace allocentrické navigace

 Hipokampus (a funkčně přilehlé struktury –

perforující dráha, fornix)

 Parahipokampus

(12)

Testování prostorové navigace

 Morrisovo vodní bludiště – rozlišení allocentrické a egocentrické navigace

Morris, 1981

(13)

Testování prostorové navigace

 Lidská analogie Morrisova vodního bludiště

(14)

Testování prostorové navigace

 Lidská analogie Morrisova vodního bludiště

Egocentrická navigace Allocentrická navigace

(15)

Navigace bez použití zraku

 = integrace dráhy (path integration)

 Informace o poloze získané ze záznamu vlastního pohybu, bez orientačních značek

pohybu, bez orientačních značek

 Integrace rychlosti a jejího směru během cesty

Gallistel, 1990

(16)

Navigace bez použití zraku

 Výpočet směru a vzdálenosti od startu cesty

 Umožňuje návrat zpět z jakéhokoli místa a zopakovat stejnou trasu

(17)

Lokalizace integrace dráhy

 Střední spánkový lalok

(hipokampus – place cells)

 Mediální entorhinální kortex (grid cells)

 Kortex zadní parietální a retrospleniální, subikulum (head direction cells)

(18)

Testování prostorové navigace

 Systematická chyba – zvyšuje se počtem otoček 18

(19)

Závěr

 Navigace – proces určení a udržení dráhy z jednoho místa na druhé

 Dělení:

egocentrická x allocentrická

navigace bez použití zraku = integrace dráhy

 Testování – Morrisovo vodní bludiště

(20)

Odkazy

Související dokumenty

Poměrně značnou nevýhodou tohoto druhu reprezentace grafů je jeho kvadratická prostorová náročnost na paměť. Dochází tak velmi často k výraznému plýtvání pamětí,

Veškeré procesy paměti se odehrávají v mozku. od Imhotepa, lékaře faraona Džosera. Tuto zprávu poprvé objevil americký egyptolog Edwin Amith v roce 1862, když

Události, které jsou pro kolektivní paměť jedné sku- piny klíčové, může kolektivní paměť jiné skupiny ignorovat nebo vynechat, a i když mohou obě skupiny shodně

exemplář prvního vydání Kroniky české Václava Hájka z Libočan (1541), Kalendář historický od domaţlického radního Prokopa Lupáče z Hlaváčova 40 aj. 38

Uživatelská paměť slouží k uložení uživatelského programu. U starších přístrojů můžeme najít uživatelskou paměť typu EPROM nebo EEPROM. U novějších modelů se

Prostřednictvím konkrétních představ těl jsou uká- zány možnosti vytváření vizuálního světa jako světa naplněného objekty moci a vědění i jako součásti

Matice

Jedná-li se o pamě, úlohou mozku není shro- mažovat vzpomínky, ale pouze vo- lit mezi nimi určitou právě užiteč- nou vzpomínku, schopnou doplnit a osvětlit přítomnou situaci