• Nebyly nalezeny žádné výsledky

GIMP Editor pro rastrovou grafiku

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "GIMP Editor pro rastrovou grafiku"

Copied!
7
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

GIMP

Editor pro rastrovou grafiku

Co to je?

GIMP je rastrový grafický editor. Dá se použít pro různou grafickou práci, od kreslení přes úpravy fotografií až po panoramata nebo animace.

Vlastnosti:

• je multiplatformní – funguje v Linuxu, Windows i Mac OS,

• je zadarmo,

• má široké spektrum možností včetně podpory mnoha grafických formátů (srovnání formátů: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=211).

Kde to seženu?

Stažení GIMPu

• http://www.gimp.org/downloads/

• http://www.gimp.cz/ke-stazeni/

Informace, tutoriály

• http://www.gimp.org/docs/ (anglicky)

• http://docs.gimp.org/2.2/cs/ (česky)

• http://www.gimp.cz/tema/tutorialy/ (česky)

• http://www.linuxsoft.cz/article_list.php?id_kategory=169 (seriál o GIMPu)

• Vybíral, J. GIMP: praktická uživatelská příručka. 2. aktualizované vydání. Brno:

Computer Press, 2008. 223 s. ISBN 978-80-251-1945-7.

Prostředí programu

Hlavní okno

Hlavní okno s titulkem GIMP obsahuje položky menu (Soubor, Rozš. a Nápověda), sadu nástrojů (v horní části), nastavení a možnosti aktivního nástroje (v dolní části) a tlačítka pro manipulaci s nastavením (uložení, vyvolání apod.).

Přizpůsobení prostředí: Soubor Předvolby.→ Vrstvy...

Okno Vrstvy, Kanály, Cesty sdružuje tzv. karty s dalšími nástroji (jmenované + lze přidat další). Karty jsou zobrazeny v podobě záložek (přepínání mezi kartami kliknutím na záložku). V horní části okna (pod záložkami) je název karty, vpravo od něj trojúhelníček s nabídkou voleb pro zobrazení karet.

(2)

Nový obrázek

Vytvoří se volbami Soubor Nový, obsahuje různé možnosti nastavení (rozměry, rozlišení,→ barevný režim), lze vytvářet podle šablony.

Otevření obrázku

Volba Soubor Otevřít, standardní možnosti. U již otevřeného obrázku je dostupná volba→ Soubor Otevřít jako vrstvy (viz práce s vrstvami).→

Uložení

Volba Soubor Uložit, různé možnosti podle zvoleného formátu. → Vzhled okna

Okno obsahuje:

• Menu – možnosti pro práci s obrázkem jsou přístupné z tohoto menu. Pokyny v tomto textu, které se týkají výběru z menu, se v drtivé většině případů vztahují na menu obrázku.

• Pracovní plocha – plocha okna (šedá), podklad.

• Plátno – plocha, na které se pracuje (šedá, čtverečkovaná, obvykle není vidět). Na plátno se nekreslí.

• Obrázek – vlastní obrázek. Může být menší než plátno. Do obrázku se kreslí.

• Pravítka, lze z nich myší „vytáhnout“ pomocné vodicí linky.

• Navigátor – vpravo od vodorovného posuvníku je šipkový kříž (aktivuje navigátor, který obsahuje náhled obrázku, lze se pomocí něj dostat na jiné místo obrázku.

• Titulek (obsahuje základní informace, detaily v Obrázek Vlastnosti).→

Barvy

Nastavení barev popředí a pozadí: barevné obdélníky v hlavním okně. Po klepnutí na obdélník se v dialogovém okně dá nastavit barva několika způsoby (obsahuje 5 záložek).

• HSV (OSH) – odstín, sytost, hodnota; RGB; HTML notace.

• Klepnutí v ploše na požadovanou barvu, barevný kruh, CMY, barevná paleta...

Práce s barvami

• Kreslení: vybrat barvu popředí /pozadí, uplatní se při práci s nástroji pro barvu (štětec, plechovka, mísení...).

• Menu Obrázek Režimy: volba RGB nebo odstíny šedi.→

• „Rozložení“ barev v obraze: Dialogy Histogram. Zobrazuje stupnici od černé po→ bílou, určuje zastoupení barev v obrázku. U fotografií: Pokud je fotka dobře exponovaná, má barvy z celé stupnice. při chybě v exponování část stupnice není obsazená.

Menu Barvy

• Jas-kontrast, nastavení jasu a kontrastu pomocí posuvníků.

• Odstín-sytost: nastavení, vyvážení...

(3)

• Úrovně: nastavení jasu, navíc zobrazuje histogram. Vyladění obrázku: krajní šipky pro bílou a černou se posunou pod konce histogramu, aby byla v obrázku opravdu celá škála.

• Křivky: nastavení odstínu za pomoci histogramu. Deformace křivky myší => změna odstínů v obrázku (zesvětlení = nahoru, ztmavení = dolů).

• Obarvit a Odbarvit: umí převést barvu třeba jen u jedné vrstvy.

• Vyvážení barev: volba Složky Mixér kanálů, dá se vyladit poměr barev v obrázku.→

• Volba Složky Dekomponovat – vytvoří samostatné černobílé obrázky podle→ barevných kanálů, vzniknou vrstvy, každá se dá upravit a pak zase složit (Barvy → Složky Komponovat).→

Kreslení

Kreslicí nástroje

Možnosti nastavení: různé režimy, krytí, stopa (poloměr, fuzzy/ostrá), citlivost na tlak, slábnutí stopy, přírůstkové nanášení barvy... Nástroje:

• Tužka, štětec. Tužka má ostré okraje, štětec vyhlazené. Čára – tažení myši. Se Shiftem:

rovná čára (úsečka), navíc s Ctrl: úhel po 30 stupních. Ctrl samostatně mění tužku/štětec dočasně na pipetu.

• Rozprašovač/airbrush: sprej, barva se vrství, dobré na retušování.

• Guma: jako štětec, jen kreslí barvou pozadí nebo průhledně. V průhledných vrstvách:

Alt + guma vrací smazaný obsah na jeho místo.

• Geometrické útvary: nástroje pro ně nejsou, ale dá se udělat výběr a v menu Upravit jsou další volby (vyplnit barvou, vyplnit vzorkem...).

• Kreslení složitějších útvarů: Gfig (Filtry Vykreslení Gfig) je dostupný→ →

jednoduchý vektorový editor, kde se dá nakreslit nějaký útvar, ten se promítne do pracovní plochy. Kreslí se aktivní stopou, ta se dá změnit tlačítkem Procházet...

Dobré pro složitější tvary.

Barvy

• Plechovka: vyplnění barvou. Možnosti nastavení: různé režimy, krytí, způsob vyplnění. Funguje na nakreslené tvary i na výběr. Lze vyplnit jednolitou barvou, vzorkem.

• Mísení (barevný přechod): přechod z jedné barvy do jiné. Možnosti nastavení: různé režimy, krytí, způsob přechodu, tvar. Použití: nastavit parametry, tažením myší v obrázky se určí směr přechodu a vybraná oblast se vyplní.

Text

• Karta písma výběr písma. Lze ovlivnit nějaké parametry. Psaní: ikona pro text,→ otevře se okno pro editaci textu. Text je v samostatné vrstvě.

(4)

Výběry

Nástroje pro výběr

• Obdélníkový, eliptický (myší), s klávesou Ctrl vzniká výběr od prostředního bodu.

Společné volby (v dolní části hlavního okna) – Vyhlazování a Prolnutí okrajů (výběr nevypadá tak ostře). Poloměr zaoblení (u obdélníkového výběru) – kulaté rohy. Lze mít pevný poměr stran (zaškrtnout).

• Laso: výběr od ruky, vzniká tažením myší se stisknutým levým tlačítkem, poté se sám uzavře, nepříliš přesný.

• Magická hůlka: vybere oblast se stejnou barvou. Postup: klepnout na oblast (pixel), vybere se část obrázku s touto barvou. Více nespojitých oblastí: se stisknutou klávesou Shift. Lze ovlivnit nastavením prahu.

• Výběr podle barvy: podobně; vybere části obrázku se stejnou barvou, i nespojité.

• Inteligentní nůžky: výběr tvarů automaticky. Klepe se na body, kde jsou extrémy křivky, průběh křivky se tvoří podle barev (hledání hran). Uzavření křivky: klepnutí s Ctrl. Klepnutím na čáru lze přidat bod. Přesun bodů: myší.

Manipulace s výběry

• Změna rozměrů (tažením myší za obdélník opsaný výběru).

• S výběry se dají dělat množinové operace, lze kombinovat různé druhy výběrů.

Součet: stisk Shift, poté výběry s myší, oblasti se sjednocují. Rozdíl: stisk Ctrl, pak označení (části) existujícího výběru myší, odečte se. Průnik: s Ctrl i se Shiftem.

Ukončení tvoření výběru: Enter.

• Posun ohraničující křivky: s klávesou Alt.

• Posun obsahu uvnitř výběru: s klávesami Alt + Ctrl. Při posouvání výběru se vytváří tzv. plovoucí vrstva. „Ukotvení“ na místo po posunu se provádí klepnutím

výběrovým nástrojem mimo výběr.

Menu Vybrat obsahuje další volby pro práci s výběry.

Změny obrázků, transformace

Změna rozměrů: Obrázek Velikost obrázku. Ikona řetězu svazuje hodnoty (mění se→ společně, zde proporcionální změna). Změny lze aplikovat na obrázek, vrstvu i výběr.

Transformace

Provedení: posun myší nebo nastavení hodnot v dialogovém okně, které se otevře při klepnutí myší do obrázku. Možnosti:

• Posun: nástrojem pro posun (čtyřsměrná šipka) posunout na požadované místo.

• Ořez: výběr části obrázku nástrojem pro ořez, Enter.

• Rotace: se stisknutým levým tlačítkem myši. Možnosti: normálně × korektivní rotace (opačně; narovnání??). Pod položkou Náhled lze zapnout mřížku. Interpolace: vliv na kvalitu obrázku.

• Překlopení: vodorovně nebo svisle.

(5)

• Naklápění: deformace naklopení.

• Škálování: změna velikosti tažením myší se stisknutým levým tlačítkem.

• Perspektiva: perspektivní zobrazení (obvyklé použití: posun levého a pravého horního rohu směrem ke středu horního okraje).

Příklady využití transformací: srovnání horizontu (rotace), narovnání kácejících se svislých linií (perspektiva).

Vrstvy

Každá vrstva obsahuje část obrázku, jsou „naskládané“ na sebe. Zobrazují se na kartě Vrstvy. Nejvyšší vrstva je první, aktivní je podbarvená.

Užitečné ikony:

• Viditelnost vrstvy (oko u názvu vrstvy) – zobrazí nebo skryje vrstvu.

• Řetěz: vrstvy jsou spojené, přesouvají se společně.

• Krytí: určuje stupeň průhlednosti vrstvy (100 % = žádná průhlednost).

K zachování vrstev je třeba používat formát XCF (v ostatních formátech se vše sloučí do jedné vrstvy). Práce s vrstvami je paměťově náročná, někdy se doporučuje část obrázku ořezávat (vrstvy nemusejí mít stejné rozměry).

S vrstvami lze manipulovat. Klepnutím pravým tlačítkem myši na název vrstvy se vyvolá rozsáhlá kontextová nabídka.

• Operace s vrstvami: vytvoření, přesun vrstvy, duplikace, ukotvení plovoucího výběru, smazání; sloučení vrstev (vybraných), zploštění obrázku (tj. sloučení všech vrstev).

• Vlastnosti vrstev: pozadí může mít barvu pozadí, popředí, může být průhledné nebo bílé. Velikost vrstvy může být větší než velikost obrázku.

• Práce s vrstvami: menu Vrstva Transformace). Zarovnání: také Obrázek → → Zarovnat viditelné vrstvy.

Režimy vrstev

• Normální: bez průhlednosti horní vrstva zcela překrývá spodní vrstvy.

• Rozpouštění: vrstva musí mít aspoň nějakou průhlednost; dochází k zrnění.

• Násobení, dělení: barvy se ovlivňují; násobení ztmavuje, dělení zesvětluje.

• ... a dalších asi 15 režimů...

Úprava fotografií

Retušování

Nástroje pro retušování (dostupné z hlavního okna)

• Klonovací razítko: je potřeba vybrat vhodnou stopu štětce (raději s neostrým

okrajem). Postup: Ctrl + klepnutí klonovacím razítkem na kousek objektu, klepnutí do požadovaného místa, znovu... Jsou možné různé režimy zarovnání (konstantní vzdálenost, stejné souřadnice ve dvou obrázcích...). Dobré je pevné zarovnání, dobře

(6)

přenese požadovaný obrázek. Vzorek je možné nabírat z obrázku, ale i z předefinovaných vzorků.

• Perspektivní klonování: pro případy, kde je perspektiva, je potřeba „upravit rovinu perspektivy“. Postup: vybrat nástroj, klepnout do obrázku, posunout horní rohy obrázku tak, aby to odpovídalo perspektivě (režim Změna perspektivy). Přepnout do režimu Persp. klonování, další postup je stejný.

• Léčení (náplast): k vylepšení drobných nedostatků; postup: Ctrl + klepnutí nabere barvu, klepnutí na požadované místo ji umístí. Bere v úvahu světlo a stíny.

• Rozostření / Zaostření (kapka): lokální změny. Tažením myši.

• Rozmazání (ručička): např. k zahlazení stop po retušování.

• Zesvětlení / ztmavení: doladění obrázku.

Filtry

Filtr se používá k dosažení efektů. Aplikuje se na celou aktivní vrstvu. Seznam filtrů je v menu Filtry, některé jsou v menu Barvy. Alt+F zobrazí poslední filtr, Shift+Alt+F jej rvnou provede.

Realizace: zásuvné moduly nebo skripty, některé jsou již v GIMPu, ostatní se musí stáhnout a doinstalovat.

Některé užitečné filtry

• Vylepšení: doostření, vyčištění, vyhlazení...

• Rozostření: rozmáznutí apod. Gaussovo, selektivní Gaussovo. Pixelizace (rozčtverečkování), rozmáznutí pohybem.

• Zkreslení: různé deformace. Interaktivní deformace – dobré pro úpravy, třeba deformace úsměvu. Zkřivit: různé zvlnění apod.

• Světlo a stín: Použít čočku (fotočočka, deformace „do kruhu“), různá nastavení světla a stínu, efekty...

• Detekce hran: hledá hrany, různé algoritmy. Pokud vznikne černá, invertovat barvy a dobarvit.

• Kombinace: Film: ze seznamu obrázků udělá filmový pás :)

• Umění: Plátno (obraz na plátně, struktura omítky), Olejomalba, VanGogh...

• Mapa: různé skládání obrázku... Mapovat objekt: nabalí obrázek na nějaký objekt, např. válec.

• Dekorace: např. stará fotka...

• Filtry v menu Barva: různé možnosti; podnabídka Mapa mění nějakým způsobem jeden rozsah barev na jiný.

Animace

Myšlenka: animace se skládá z jednotlivých obrázků („políčka filmu“). Ta při (rychlém) střídání vytvářejí dojem animace. V GIMPu se animace realizuje pomocí vrstev, přičemž každá vrstva se stává jedním políčkem (krokem) v animaci. Animace se ukládá ve formátu GIF (vhodné pro web).

(7)

Postup:

• Nakreslit obrázek v různých fázích pohybu – co krok, to obrázek.

• Nastavit pořadí obrázků (přesune pořadí vrstev, je-li třeba).

• Nastavení času. Čas lze zapsat do závorky ihned za název vrstvy (udává se v milisekundách). Další možnost je nastavit čas při exportu.

• Export do formátu GIF, při exportu se lze rozhodnout, zda jednotlivé vrstvy sloučit (ne), nebo z nich vytvořit snímky animace (ano).

Možnosti

• Prohlédnutí animace (lze i před exportem): menu Filtry → Animace → Přehrávání.

• Optimalizace: menu Filtry → Animace → Optimalizovat (pro GIF).

• Animaci ve formátu GIF lze opět načíst, převede se na vrstvy.

Metody práce se snímky

• Skládání snímků: jednotlivé snímky se vrství na sebe a skládají se, dá se vhodně využít průhlednosti. Je to základní metoda, lze ji také přímo specifikovat slovem

„combine“ v závorce za názvem vrstvy.

• Nahrazování snímků: jeden snímek se nahrazuje dalším. Lze specifikovat slovem

„replace“ v závorce za názvem vrstvy.

• Obě metody lze kombinovat.

Potřebné rekvizity

• Práce s vrtvami (duplikace...).

• Transformace (otočení, posun, naklánění...)

• Práce s textem.

Animace pomocí GAP (GIMP animation package)

Pokud není GAP již součástí GIMPu, lze stáhnout (pro Win např. http://registry.gimp.org/

node/3700) a doinstalovat plug-in GAP. Po opětovném spuštění GIMPu by se mělo při otevření obrázku objevit nové menu nazvané Video.

• Animace vyžaduje pozadí a objekt, který se po něm pohybuje (tzv. zdrojový obrázek). Pro animaci je třeba mít připravená políčka. Pozadí je třeba pojmenovat (třeba obrázek_001.přípona, ale vždy potřebuje alespoň jednu nulu). Je vhodné jej uložit do zvláštního adresáře.

• Menu Video Duplikovat políčka (Duplicate frames), do políčka Nkrát zadat→ potřebný počet (např. 25). V adresáři se vytvoří zadaný počet souborů.

• Menu Video Cesta přesunu (Move Path) definuje, jak se bude objekt pozadí hýbat.→ Na kartě Výběr zdroje (source selection) se vybere obrázek (je vhodné mít jej už otevřený), který se bude po pozadí pohybovat. Vytvoření cesty: Přidat bod (Add point + další možnosti, např. nastavení rotace). Tato nastavení se dají upravit pro každý bod.

• Sloučení políček do animace: Video Plíčka do obrázku (frames to image). Vznikne→ nový obrázek o N vrstvách. Ten lze uložit jako GIF.

Odkazy

Související dokumenty

[r]

nastaví žlutou barvu pozadí a parametr text="green" zelenou barvu

Úkol IVT_HTML_03_ukoly_tvorba_www, Html práce s Fonty, vložte obrázek, který bude vyplňovat vaší stránku na pozadí, bude-li potřeba, upravte vhodně barvu textu. Pro

Obdobně jako u změny barvy pozadí snímku tak i u vložení textury nebo obrázku postupujeme přes pravé tlačítko myši a formát pozadí, Zde ale vybereme volbu

• Přepneme se do této vrstvy a začneme nástrojem pro výběr (nůžky) vybírat část pozadí, která má být vidět. • Výběr vyplníme

Dokud Shkreli nepřišel s touto dravčí strategií, všichni si zvykali na postupný nárůst cen starých léčiv, u nichž byly náklady na jejich vývoj již dávno zapla- ceny..

Intenzivní vstupy uhlíku a dusíku do půdy v době vegetačního klidu Utužení hlubších horizontů, destrukce povrchu a struktury půdy. Na jaře zaplavení půdy z tajícího

Přes všechny tyto problémy, s nimiž se na konci století setkáváme, zůstává toto mechanistické paradigma i na vysokých školách dominujícím oficiálním poznávacím