• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Dotazníkové šet ř ení

In document Text práce (2.075Mb) (Stránka 46-50)

3. PRAKTICKÁ Č ÁST

3.3 Dotazníkové šet ř ení

3.3.1 Hypotézy

Ve spojitosti s již vyřčenými cíli je zde vytvořeno několik základních hypotéz o možných výsledcích výzkumného šetření.

H1 Největším zájmem dnešních dětí je počítač a následné hraní počítačových her. Dívky mají raději internet a chatování.

H2 Zároveň děti příliš nečtou knihy ani moc nesportují.

H3 Chlapci tráví u počítače o hodně více času než dívky.

H4 Čím jsou dívky mladší, tím více se zajímají o IT obor.

H5 Vyučující jsou seznámeni s problémem genderových stereotypů a snaží se jej ze svých hodin (ve shodě s RVP) postupně eliminovat.

H6 I děti mají minimální povědomí o genderové problematice.

3.3.2 Tvorba dotazníku, typy otázek

Dotazníky použité při výzkumném šetření jsou vytvořeny jako soubor s celkem 44 otázkami a jednou informační tabulkou. Dotazník je rozdělen na 5 jednotlivých částí.

První část – hlavička dotazníku, je zaměřena na identifikaci respondenta/tky (pohlaví, věk, třída a druh školy) pro následné zpracování dotazníku. V druhé části je tabulka, která má pouze informační charakter. Pro lepší přehled, jak je respondent/ka přesný/á a sebekritický/á, zvláště v rozdílnosti věku, pohlaví a jednotlivých škol.

Další otázky zjišťují jedny z nejpodstatnějších informací. Otázky jsou tvořeny z výběru odpovědi (převážně ano/ne) a možnosti vysvětlení či upřesnění s otevřenou odpovědí. Tato část dotazníku obsahuje osmnáct otázek. V poslední otázce je respondent/ka odkázán/a

47

na čtvrtou část, která je rozdělena na dvě skupiny: hrající respondenty/ky a nehrající respondenty/ky. Část „hrající“ se vyplňuje pouze v případě, že hrají počítačové hry a část

„nehrající“ zase v případě, když počítačové hry nehrají.

Část dotazníku, která se zaměřuje na respondenty/ky hrající počítačové hry, vymezuje již konkrétní cílovou skupinu, na kterou je zaměřena první hypotéza. Ve 13 otázkách je zde zachyceno široké pole možností. Otázky jsou zde tvořeny převážně z uzavřených odpovědí s možností vícenásobné odpovědi. Oproti tomu předposlední část dotazníků je zaměřena na skupinu respondentů/tek, kteří/ré počítačové hry nehrají. Otázky jsou pak zejména namířeny na důvody, proč tomu tak je.

V poslední části dotazníku jsou uváděny otázky s otevřenou odpovědí, které dávají respondentům/kám možnost více se vyjádřit k dané (genderové) problematice. Tato část je velice náročná vzhledem k počtu otázek v dotazníku a vysokým nárokům kladeným na děti při jejich zodpovídání – tvorbě vlastních odpovědí, vlastního názoru.

3.3.3 Výzkumné otázky

V této kapitole je pro názornost předložena, ve zkrácené podobě, většina částí dotazníku.

Ukázka vyplněného i nevyplněného dotazníku je připojena v přílohách 1 a 2.

Hlavička dotazníku – Identifikace respondenta/ky

1. Pohlaví 2. Věk 3. Třída

4. Typ školy (ZŠ – G – SŠ)

Třetí část – Základní informace

1. Pracuješ rád/a na počítači?

2. Kolik času přibližně strávíš týdně u počítače?

3. Znáš Facebook?

4. Hrál/a jsi na Facebooku někdy hry?

5. Jaké máš zájmy?

48 6. Hraješ na počítači hry?

7. Hraješ stolní/karetní hry?

8. Čteš knihy?

9. Čteš časopisy?

10. Čteš komiksy?

11. Věnuješ se nějakému sportu?

12. Jaký je tvůj oblíbený sport?

13. Jak často se díváš se na televizi, DVD aj.?

14. Díváš se více na TV nebo DVD?

15. Zajímáš se o nějaké historické období?

16. Od kolika let pracuješ s počítačem?

17. Dokážeš si představit svůj život bez počítače?

18. Hraješ na počítači hry?

Čtvrtá část A – Respondenti/ky hrající počítačové hry 19. Proč hraješ na počítači hry?

20. Jak často hraješ?

21. Jaké žánry her hraješ?

22. Kde hry získáváš?

23. Kde je hraješ?

24. Hraješ sám/sama nebo s někým? S kým?

25. Napiš 5 nejoblíbenějších počítačových her?

26. Znáš nějakou firmu vyrábějící počítačové hry?

27. Hrál/a jsi někdy hru přes internet (online)?

28. Čteš nějaké časopisy o počítačových hrách?

29. Hrál/a jsi někdy na herní konzoly?

30. Hrál/a jsi někdy na přenosném herním zařízení?

31. Od kolika let hraješ počítačové hry?

Čtvrtá část B – Respondenti/ky nehrající počítačové hry 32. Nikdy jsi žádnou hru nehrál/a?

33. Chtěl/a jsi někdy nějakou hrát?

34. Líbí se ti všeobecně hry (jako i stolní, karetní, počítačové)?

49 35. Co si o počítačových hrách myslíš?

36. Co děláš jiného, když nehraješ počítačové hry?

Pátá část - Genderová problematika

37. Co si myslíš o nelegálním šíření počítačových her?

38. Jaká je tvá oblíbená internetová stránka?

39. Co je podle tebe špatného na hraní počítačových her?

40. Co je podle tebe dobrého na hraní počítačových her?

41. Co si myslíš o dívkách a jejich práci na počítači?

42. Co si myslíš o dívkách a hraní počítačových her?

43. Co si myslíš o chlapcích a jejich práci na počítači?

44. Co si myslíš o chlapcích a hraní počítačových her?

3.3.4 Výběr respondentů

Dotazník byl předáván vybrané skupině respondentů/ek podle následujících kritérií.

Dotazníky byly dány do škol s různou specializací. Jedna z vybraných škol měla specializaci na obor ICT a cizích jazyků. Druhá škola měla všeobecnou specializaci.

Školy, které se účastnily dotazníkového šetření, byly ZŠ a MŠ Radlická, Praha 5 a ZŠ U Krčského lesa, Praha 4. Doplňující rozhovory s pedagogickými pracovníky/icemi byly prováděny na výše uvedených školách, dále pak na ZŠ u Říčanského lesa, Praha Říčany, ale i s náhodně vybranými učitelkami. Díky pedagogické praxi bylo možné využít doplňující metody zkoumání, a to pozorování. Výzkum byl uskutečněn v roce 2011.

Celkem bylo osloveno 216 žáků a žákyň základních škol, z nichž přesně 200 vyplnilo dotazníky korektně a byly tudíž použité do výzkumu. Dále bylo osloveno celkem osmnáct učitelů a učitelek, přesněji dva učitelé a šestnáct učitelek. Vyučující mají různé aprobace od ICT přes ostatní, například anglický jazyk, hudební výchova, matematika, vychovatelství.

50

In document Text práce (2.075Mb) (Stránka 46-50)