• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Priatel'stvo živé

In document ' [vz/£ Pkf DUCHOVNYZIVO (Stránka 180-185)

Živý človek móže byť súčasne zle mrtvy.

Dvaja živi l'udia móžu mať mřtve priatel'stvo.

hoci sa zdajú naozajstnými priatelmi. Kresťan­

stvo je znak priatel'stva s Bohom, a predsa v kresťanovi móže byť toto priatel'stvo mřtve.

Mřtve priatel'stvo nie je vec, ktorú by sme museli dlho hl'adať. Kedysi bol zvláštnym me­

nom označený názor, ktorý sústavne pestoval mřtve priatel'stvo — indiferentizmus, každý pomer k Bohu prehlasuje sa dostačujúci a správny, každé náboženstvo za rovnako hod­

165

notné. Sústava zmizla, vec zostala a prešla mnohým l'uďom do krvi.

Lahostajnosť k Božím veciam, lahostajnosť rozumu a l'ahostajnosť srdca vyznačuje mřtve priatel'stvo. Je sice Viera v Boha, niet však zá—

ujmu poznat celú pravdu. Záujmy sú inde.

Náboženstvo sa pociťuje ako sbierka zákonov

& nariadeni. Boh je pociťovaný ako zákono­

darca ukrytý za svojimi zákonmi, nehl'adaný zanieteným zrakom. Ako človek plati dlhy po­

riadne alebo neporiadne, s tým istým smýšl'a­

nim sa „dáva svedomie do poriadku", „človek sa smieruje s Pánom Bohom", konajú sa, vy­

nechávajú sa modlitby a náboženské povin­

nosti. ,

Stráca sa smysel pre život z náboženstva, lebo vel'mi vyvinutý je smysel pre veci života z pozemských zásad. Len keď človek je bez­

úhonný podl'a pozemských zásad. Pozemské zá—

sady sa sledujú so živým & neúmorným zá­

ujmom, niet však záujmu premyslieť až do po­

'sledných dósledkov taje zásad evanjelia Božie­

_ho milosrdenstva a vykúpenia. V každom ná­

boženstve móže človek správne žiť — a je pri­

valený velký kameň na hrob mřtveho pria—

teIstva.

Čo tu chýba? Nie je tu reč o neveriacom človekovi; preto je oprávnená- takáto otázka.

V duši je viera, je aj akási nádej, alebo aj akési dúfanie neba a pomoci Božej; & predsa pria­

tel'stvo je mřtve. Čo tu chýba do živého pria­

tel'stva? Mřtvemu priatel'stvu je Boh cudzí. Ak priatel'stvo má byť živé, Boh musi byt člove­

kovi blizky. Svatý Tomáš1 vravi: „Viera a nádej poja s Bohom iba tak, že od neho berú pozna—

nie pravdy a očakávanie dobra; ale láska utkvieva na Bohu samom, k vóli nemu, a nie preto, že z neho niečo máme." ——Priatel'stvo je mřtve i s vierou a nádejou, ak ho nepreniká

* T. Suma, 11—11., 23, 6.

166

a neživi božská ctnost lásky. Tá vlastnost chýba mí'tvemu priatel'stvu, lebo ona je životom priatelstva.

Živé priatefstvo je tam, kde je o z aj s t n ě spojenie, kde je jeden s druhým, v dru­

hom, kde sa vlastne len dáva, kde sú len otvo­

rené srdcia, a nielen natiahnuté dlane.

To sú už známe myšlienky, ale treba zdó—

raznit důležitost a ráz ich vplyvu na priat'er­

stvo. Důležitost preto, že živé priatel'stvo s Bo­

hom je najdóležitejšia vec krestanského života, a aj najdrahocennejšia vec. Vplyv lásky k Bo­

hu na priatel'stvo s nim zasahuje najma vieru a nádej; lebo Viera a nádej sú prvé kroky a stále základy priatel'stva Láska predlžuje a zrýchl'uje kroky, upevňuje základy a na nich

tvori stánok Boha s človekom.

Z obrazu skór pochopíme, čo to znamená.

Uznávame pravdu všade, kde sa nám podáva aspoň 5 vonkajšími znakmí pravdy. Keď nám hodnoverný človek rozpráva alebo radi, so zá­

ujmom vypočujeme jeho zprávy, uznávame je­

ho oprávnenú radu, azda sa podl'a zpráv a rád zariadime; ale nie k vóli človekovi, ale z lásky k pravde a vždy s akousi opatrnostou. Ale bez opatrnosti celkom náhlou oddanostou berieme za svoje, čo priatel' hovori a radí. Lebo ho mi­

lujeme ——a láska stotožňuje s milovaným.

Kto miluje Boha, má všetky záruky, že jeho láska k pravde nebude poškvrnená, keď za svo­

je prijme, 'čo Boh hovorí a radí. Jednou vierou veri Bohu-aj ten, kto veri a miluje, aj ten, čo iba veri; ale nie je to rovnaká Viera. Sv. Tomáš2 vravi, že Viera bez lásky nie je dokonalá ctnost, a že Viera je dokonalá, keď jej láska dáva váč—

šiu ochotu, oddanost a dóveru. To je ona živá Viera, ktorá podl'a slov Spasitel'ových prenáša hory a jednakou mocou človeka prenáša cez hory tažkosti, obiet' a vzdialeností k najvyšším cieIom.

“*“Tamt. 4 a '5.

167

Láska k Bohu robí vieru živou, a iba tým sa začina náboženský život. Hovori sa o du­

chu viery ako o požiadavke náboženského ži­

vota. Stari menom ducha rozumeli to, čomu my hovoríme impulz, nutkanie, hnanie do po­

hybu, udržovanie v čulom účelnom pohybe, a tohto ducha spojovali s vól'ou. To je duch viery.

tol'ko hl'adaný a tak životne důležitý pre nábo—

ženský život: láska k Bohu — Priatel'ovi. Ani najdókladnejšie rozumové úvahy o Božej hod—

novernosti nám nedajú tú bezpečnú &radostná istotu, že .vierou neutrpí naša láska ku pravde;

dá ju iba láska k Bohu, Už nemáme čire pre­

svedčenie o pravde Božej; pravdy viery staly sa v nás životnými.

Jediná božská ctnost lásky spósobí, že obsah viery sa nám stane opravdivým návykom, žia­

rivým svetlom života, ktoré samo a neodbytne sa vždy prihlási, aby pri ňom boly upravené naše pohnutky, myšlienky, reči “a naše činy.

Skoro tak, ako pravý profesor Slovenčiny ani nechce a hl'adá chyby v tom čo čita, a čítané upravuje podl'a pravidiel.

A iba vtedy je viera človekovi tým, čim ju chce mať Boh, ked' ju človekovi dáva: živou., život dávajúcou mocou.Ako viera nemůže v du­

ši začať bez spolupráce vóle, ako človek ne­

móže uveriť, dokial' nechce uveriť, tak nemóže mat ducha viery a nim vieru dokonalú, dokiaI naozaj a zo srdca nemiluje Boha. To je posled­

ná odpoveď na otázky, prečo viera a nábožen­

ský život ochabuje; to je tiež jediný účinný ]iek: priviesť človeka k srdečnému a silnému milovaniu Boha. Všetko ostatné, čo múdri pod­

nikajú, je slabé, je honením človeka po vedlaj­

ších chodničkoch, kde mu nakoniec únavou Všetko zovšednie. Len láska' a cesta k láske nezovšednie ani neunavuje.

Živé priatel'stvo, láskou dávajúc viere to.

čo duša dáva telu, zasahuje do druhej hlavnej sily kresťanského života, do nádeje. I najváčši 168

hriešnik móže opravdivo dúfať, že raz dosiahne odpu'stenie. Dúfa, ale s obavami. Keďže duša má dar svatej lásky k Bohu, dúfa; ale jej nádej láskou dostala dvojaké zdokonalenie, vo svojej povahe a- vo svojich pohnútkach.

To nie je nesmelá nádej; je smelá, bezpečná, neohrozená. Nijaké pozemské sklamanie ju ne—

pohne, nijaká prekážka ju nezarazí, láska ju naučí práve v najváčších sklamaniach a pred najváčšími prekážkami s obdivom hl'adieť na Priatel'a, ktorého podivnú velkosť a víťaznú moc ukazujú práve tieto prekážky a sklamani-a, lebo on ich všetky prekoná. Eudské sklamania sú jej zvesťou Božích triumfov.

Z nádeje strácajú sa posledné zbytky sebec­

kých pohnútok v očakávaní osobného blaha.

Nádej sa stáva obdivujúcim pohl'adom na vše—

mocného Priatel'a, s ktorým sjednotení zvíťa­

zime & uvidíme, že sa naše srdce neklamalo, keď k nemu priliplo v bezohl'adnej oddanosti.

Priatel'stvo živé — hl'adáme to slovo v Pis­

me a nachádzame ho u apoštola Pavla: „Teraz trvajú Viera, nádej a láska, tieto tri, ale naj­

váčšia z nich je láska.“

Keď hI'adáme živé priatel'stvo, musíme hl'a­

dať lásku, aby sme mali onu trojicu, ktorá je­

diná vytvára dokonalost duše a života. Ako nájdeme lásku, aby sme dosiahli živé priateI­

stvo? Nekatolíkovi je ťažko dávat odpoveď na tú otázku. Katolík však vie, že tú lásku vkládá do l'udského srdca len Boh sám, že ju tam vloží pri rozhrešení, pri Pánovom stole, že každá sviatosť je rozmnoženie fondu lásky, keď zvěč—

šená milost dáva láske novú výživu. To je ne—

smierny význam sviatosti, že v nich máme ne—

klamné istú cestu k živému priatel'stvu.

Kedy to všetci pochopíme?

“ 1 Kor. 13, 13.

169

Univ. prof. Dr. Gašpar F r i e t h 0 f f , OP:

Božia Matka1

2.

Ak nehladíme na protestantov, ktorí „sami nevedia, čo učia", tak zapieranie slávneho názvu „Božia Matka" je vždy spojené s narú­

šaním samého tajomstva vtelenia; preto neču­

duime sa, že svátá matka Cirkev vždy proti kacirom hájila Máriino božské materstvo spolu s tajomstvom vtelenia. Každý vie, že treti vše­

obecný efezský snem vyhlásil nasledujúci ká­

non, keď pritom kresťanský l'ud jasal: „Ak niekto nevyznáva, že Boh je ozajstný Emanuel, a preto, že Bohorodička je svátá Panna — keď­

že podla tela zrodila telom učinené Božie Slovo

— nech je prekliaty."2

Tak aj za nevyhnutné pokladala túto prav­

du znova vštepiť na štvrtom všeobecnom sne­

me, t. j. na piatom a šiestom chalcedónskom,3 a na carihradskom sneme.4 Aj pápež Ján II."'

& Pius XI.6 znova to zdůrazňovali.

Dóležitejšie svedectvá ústneho podania sú u sv. Ignáca Antiochejského, u sv. Justina, u sv. Irena Lyonského, u sv. Hypolita, ba aj u Tertulíána a Origena.

Písmo sv. n ik de takými slovami neučí:

In document ' [vz/£ Pkf DUCHOVNYZIVO (Stránka 180-185)