• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Bílé zlato

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Bílé zlato"

Copied!
57
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

BcA. Martin Přibík

Diplomová práce

2012

(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)

Diplomová práce analyzuje materiální a estetické využití porcelánu v různých odvětvích průmyslu a popisuje jeho kombinování z dalšími materiály, nebo jeho nahražení novými vhodnějšími materiály.

Klíčová slova:

porcelán, keramika, design, elekrotechnika, termomechanika, litofanie, zlato, plast, supravodivost, nůž, souprava

ABSTRACT

This thesis analyzes the physical and aesthetic use of porcelain in various industries and describes the combination of other materials or its replacement by a new more suitable materials.

Keywords:

porcelain, ceramics, design, electrical engineering, thermomechanics, litofanie, gold, plastic, superconductivity, knife, set

(8)

Vedoucímu pedagogovi prof.akad.soch. Pavlu Škarkovi za vedení a průběžné konzultace.

Vedoucímu pedagogovi prof.akad.soch. Pavlu Škarkovi za vedení a průběžné konzultace.

Firmám Thun 1794 a.s., Queens Crown Chodov za poskytnutí technologií a zázemí pro Firmám Thun 1794 a.s., Queens Crown Chodov za poskytnutí technologií a zázemí pro výrobu a vývoj porcelánových kachlí pro radiátor Vlaštovky.

výrobu a vývoj porcelánových kachlí pro radiátor Vlaštovky.

Firmě ELVL Sezimovo Ústí jmenovitě p.Františku Lapáčkovi za pomoc s realizací Firmě ELVL Sezimovo Ústí jmenovitě p.Františku Lapáčkovi za pomoc s realizací radiátoru a průběžnou konzultaci v oboru termomechaniky.

radiátoru a průběžnou konzultaci v oboru termomechaniky.

Motto:

Motto:

Porcelán je křehký jako mezilidské vztahy, pokud pochopíme křehkost a čistotu porcelánu, Porcelán je křehký jako mezilidské vztahy, pokud pochopíme křehkost a čistotu porcelánu, nebudeme nikdy na nic sami.

nebudeme nikdy na nic sami.

Čestné prohlášení:

Čestné prohlášení:

Prohlašuji, že odevzdaná verze diplomové práce a verze elektronická nahraná do IS/STAG Prohlašuji, že odevzdaná verze diplomové práce a verze elektronická nahraná do IS/STAG jsou totožné.

jsou totožné.

BcA. Martin Přibík BcA. Martin Přibík

(9)

ÚVOD 11

1VŠEOBECNÁ HISTORIE PORCELÁNU 12

1.1ČÍNSKÁKERAMIKAPŘEDCHŮDCEPORCELÁNU...12

1.2ČÍNAVÝVOZCEPORCELÁNU...13

1.3EVROPSKÝPORCELÁN...14

2PORCELÁN A JEHO PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ Z HISTORICKÉHO A ESTETICKÉHO HLEDISKA 15 2.1PORCELÁNOVÉHODINY...15

2.2PORCELÁNOVÝŠPERK...16

2.3KÁVOVARY KLÁŠTERECKÝPORCELÁN...17

2.4LITOFANIE ...18

3TECHNICKÉ VLASTNOSTI KERAMIKY 20 3.1SILIKÁTOVÁKERAMIKA ...20

3.2KERAMIKANABÁZIKAOLINUAJÍLŮADENTÁLNÍPORCELÁN ...20

3.2.1Hlavní typy jemné hutné silikátové keramiky ...20

3.3VLASTNOSTITVRDÉHOPORCELÁNU ...21

3.4VLASTNOSTIOSTATNÍCHTYPŮSILIKÁTOVÉKERAMIKYNABÁZIKAOLINUAJÍLŮ ...21

3.5TECHNICKÁKERAMIKANABÁZIMASTKU...22

3.6PŘÍKLADYHODNOTTEPELNÉVODIVOSTIVYBRANÝCHMATERIÁLŮ: ...23

3.7ELEKTRICKÁ VODIVOSTKERAMIKY...25

3.7.1Izolační a konstrukční keramika ...25

3.7.2Supravodivost...25

4MATERIÁLOVÉ SROVNÁNÍ 27 4.1PORCELÁNKONTRAPLAST...27

4.2PLAST, PORCELÁN, PANENKY...29

4.3PAPÍRKONTRAPORCELÁN...30

4.4PORCELÁNOVÁSOUPRAVA EGO SKARBONOVÝMPODSTAVCEM...31

4.5MARCEL WANDERS...32

4.6PORCELÁNVPUBLICRELATION ...33

4.7VYUŽITÍPORCELÁNUVELEKTROTECHNICE...37

4.8VYUŽITÍPORCELÁNUVTERMOMECHANICE...39

4.9KERAMICKÉNOŽENÁSTROJEMODERNÍDOBY...45

4.10NEJRYCHLEJŠÍPORCELÁNNASVĚTĚ...47

ZÁVĚR 52

SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY 53

SEZNAM OBRÁZKŮ 56

(10)
(11)

ÚVOD

V následujících stránkách bude popsán materiál, který dokážeme vyrobit bezmála třista let v případě evropského kontinentu, ale jehož tradice sahá asi tři a půl tisíce let zpět. Proslulý svou tvrdostí, křehkostí a čistotou, využívaný v mnoha oborech lidské činnosti. Tímto materiálem je porcelán, nejjemnější surovina z oblasti keramiky a silikátů. Může se zdát, že za dobu své existence byl popsán a teoreticky rozebrán do všech směrů a již v podstatě nemůže být nic nového napsáno. Tento mýtus se zde pokusím vyvrátit, a ač začnu věcmi notoricky známými, určitě mnozí, kteří budou číst tuto práci, objeví informace a zajímavosti, které je zaujmou, nebo je na jejich základech přivedou k řešení dalších myšlenek. Ze své bezmála pětadvacetileté zkušenosti s porcelánem, si dovolím zastávat tvrzení, že opravdových odborníků, kteří tento materiál ovládají je opravdu po skromnu.

Tímto mám, namysli i svou osobu. Obor keramiky se dělí do mnoha podoborů a porcelán svým využitím též. Shledáváme se s ním převážně v gastronomii, ale dále pak jej můžeme nacházet v oblastech elektrotechniky, termomechaniky, energeticky a dalších. Ač jsme, nebo nejsme si jeho přítomnosti vědomi, provází nás na každém kroku.

O porcelánu, jinak řečeném bílé zlato bude napsáno v dalších řádcích více než dost.

Pokusím se ho ukázat z mnoha úhlů pohledu, ale hlavně poukážu na jeho využití v oboru průmyslového a produktového designu. Obecně a stručně uvedu do před evropské historie, znovuvynalezení porcelánu na evropském kontinentě, kdy během několika málo desítek let nabyl své největší slávy a byl výsadou pouze šlechty a panovníků. Záměrně zde nenajdete hlavní oblast, kde porcelán můžeme vídat nejvíce, gastronomii, ale přesto přes popis materiálu nahrazující porcelán se gastronomie dotkneme a to v místě dnes velmi diskutabilním zvaném fastfood. Přes téma porcelánu v mimo oborové oblasti bude zmíněno několik designerů, kteří jsou mi svým způsobem blízcí nejen tím, že se snaží porcelán nějakým způsobem protěžovat a posunovat, ale již dlouho mě jejich práce inspiruje a přivádí k zamyšlení nad smyslem designu samotného.

Velmi bych si přál, aby následující řádky byly inspirací všem, kteří minimálně fandí bílému zlatu a pochopili jak jeho nevyzpytatelnost, tak i krásu jeho mnohotvárnosti a širokou škálu jeho využití. Naznačena je zde i cesta ostatním oborům snažící se porcelán využít, poukazující na jeho přidanou hodnotu, kterou produktu keramický materiál dává.

(12)

1 VŠEOBECNÁ HISTORIE PORCELÁNU

1.1 Čínská keramika předchůdce porcelánu

Čínská keramika se datuje před 7 - 8 tisíci lety ve srovnání s nejstaršími keramickými nálezy starými okolo třiceti tisíc nalézající se na území dnešní Čech - na jižní Moravě v okolí Dolních Věstonic. Podle archeologických nálezů jde u čínské keramiky hlavně o mísy, nádoby, hrnce a vázy s figurální malbou s výjevy lidských obličejů, obrázků jelenů a ryb. Nálezy datované okolo 3 tisíce let př. n. l. byly páleny již na teplotu 1300 - 1400°C. S technikou tavení bronzu úzce souvisí i rozvíjení vypalování keramiky s vysoký obsahem živcového nerostu, kdy se objevuje první přirozená glazura. Vynálezem protoporcelánu v roce 1258 př.n.l. je v Číně nastartován vývoj čínského porcelánu s využitím živce a kaolínu. Kaolin, jedna z hlavních složek porcelánové hmoty, byl objeven poprvé v provincii Jianxi v Gaolingu, odtud si složka odnesla i svůj název kaolin.

Archeologicky objevené šedozelené porcelánové předměty z období dynastie Šang (16 -11 st. př.n.l.) zvaný protoporcelán jsou považovány za první vyrobený porcelán. V období dynastie Chan (206 př.n.l. - 220 n. l.) je vyráběn takzvaný Seladon opravdu první tvrdý porcelán s šedozelenou glazurou. Dále se pak rozšiřuje zelenavý porcelán Ji (Qingci) a bílý porcelán, který se vztahuje k dataci 550 – 557 n. l. v jižní a severní dynastii – Severní Čchi. Pozvolný vývoj bílého porcelánu probíhá za dynastie Suej (581 – 618 n. l.). Ačkoli v této době není porcelánová hmota ještě taková, jak ji dnes známe, vývoj k tomuto neustále směřoval. Jižní dynastií Sung (1127-1279) je vyráběn Obr.1 Porcelánová nádoba s víčkem a zobrazením

ryb a chaluh z období dynastie Ming (906-1279)

(13)

namodrale bílý porcelán Jing-qing, porcelán s nadglazurovou zelení a červení. V dalších obdobích došlo k prudkému vzestupu a podstatnému rozšíření porcelánového produktu díky rozvoji výrobních technik a dále způsobil zakládání vypalovacích pecí po celé zemi.

Z přihlédnutí k historickému významu a umělecké úrovni se za nejvýznamnější porcelánky považovala vždy tzv. "velká pětka": Ting [Ding], Ťun [Jun], Ke [Ge], Žu [Ru], Kuan [Guan]. Nastal zlatý věk porcelánu, a Čína ho ve velkém začala vyvážet. Nastoupený trend pokračoval i za dalších dynastií. Zánikem dynastie Ming upadla v Číně i výroba porcelánu.

Teprve v roce 1654 v období dynastie Čching (1644-1911) byla částečně obnovena císařská manufaktura Juqichang (Dílna pro císařské zboží) se změnou názvu na Juyochang (Císařská porcelánová manufaktura).

1.2 Čína vývozce porcelánu

První země, kde se objevuje čínský porcelán byli Japonsko a Korea. Porcelán dynastie Tchang byl rozšiřován obchodní výměnou dále také do Indie, Persie a Egypta arabskými obchodníky. Ti čínský porcelánový artikl rozšířili po celé západní Asii a severní Africe.

Datace vývozu čínského porcelánu se vztahuje k údajné sedminásobné cestě Čeng He (1371- 1435) objevitele námořní cesty Indickým oceánem. V roce 1511 cestuje japonský hrnčíř Šozui do Číny. Zde získává rozsáhlé zkušenosti s výrobou a dekorací porcelánu a po návratu

blízko Arita zakládá japonskou manufakturu. Vliv čínského porcelánu na japonský byl tak silný, že jsou oba druhy čas od času sotva rozpoznatelné.1. Teprve po objevení námořní cesty do východní Asie Portugalcem Vasca de Gamou na přelomu 15. a 16. století byly zahájeny styky s touto oblastí, a tím dovoz porcelánu do Evropy. Ale první zprávy a údajném "propašování střepů porcelánu" se dostávají do Evropy prostřednictvím benátského kupce Marka Pola již v roce 1292. Cena porcelánu dovezeného do Evropy byla velmi vysoká. Porcelán byl vyvažován zlatem a odtud také pramení název "Bílé zlato".

Objevují se spekulativní snahy vyrábět porcelán v Evropě.

Obr.2: Jar - dynastie Ming 1426- 1435 www.metmuseum.org

(14)

1.3 Evropský porcelán

Po mnoha pokusech v Itálii a Francii byl porcelán znovuobjeven v Německu v Míšni Johannem Friedrichem Böttger v roce 1709, kdy úspěšné zkoušky proběhli již o rok dříve 1708. Člověk, svým původním povoláním lékárník, který neměl před tím nic společného s keramikou, překonává dvěstěpadesátiletou snahu o vyrobení porcelánu. Mimo tvrdého míšenského porcelánu, je zaveden do výroby v Anglii 1745 měkký kostní porcelán a francouzský typ měkkého porcelánu ze Sévres z roku 1756.

Výrazný vliv na vývoj porcelánu můžeme připsat dvěma příchozím umělcům do míšenské manufaktury, sochaři a modeláři J.J.Kaendlerovi (1731) a malíři přecházející z Vídeňské porcelánové manufaktury J.G.Höroldovi (1720). Přicházejí s progresivními metodami zpracování a dekorování porcelánového střepu a jejich postupy jsou přejímány jinými porcelánovými manufakturami. Svojí prací zajišťují prosperitu a vedoucí úlohu míšenského porcelánu, která překonávala evropskou konkurenci uměleckou hodnotou až do let okolo roku 1770.2.

_________________________________________________________________________

1.CHLÁDEK, JIŘÍ, 1935- Porcelán kolem nás /Jiří Chládek - Ilona Nová Vyd. 1.

Praha.SNTL - Nakladatelství technické literatury, Karlovarský porcelán, 1991 str.22

2. CHLÁDEK, JIŘÍ, Klasika porcelánu - Čína a Evropa Klasika porcelánu: Čína a Evropa, Karlovy Vary, Mirror, 2007- IBSN978-80-239-9872-6, str.58

Obr. 3: J.F.Bottger www.muenzauktion.com

(15)

2 PORCELÁN A JEHO PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ Z HISTORICKÉHO A ESTETICKÉHO HLEDISKA

Při pohledu do historie zjistíme, že porcelán nebyl ve větší míře využíván pro kombinaci s jinými materiály s pohledu průmyslového a produktového designu. Vždy byl hlavním materiálem pro jídelní nádobí a gastronomii. Pokud se nějaké kombinace vyskytly, byla to převážně keramika nebo kamenina. Jako příklad můžou sloužit šlechtou oblíbená kachlová kamna. A přesto můžeme již od počátku vynálezu evropského tvrdého porcelánu J. F.

Böttgerem v roce 1708 najít snahy o jeho další využití pro své jedinečné vlastnosti jak materiálové, tak pro způsob výroby. Porcelán zavítal k řemeslům, jako je hodinářství, šperkařství, byl použit pro výrobu knoflíků, stínidel na lampy a byl z něj vyroben primitivní přístroj pro výrobu kávy a jistě byl využit k dalším účelům, které jsou již dnes zapomenuty.

2.1 Porcelánové hodiny

Na výstavě historických porcelánových hodin konané v Míšni od srpna 2011 do února 2012 s názvem „Timeout for time” bylo k obdivu 25 druhů historických hodin v porcelánovém pouzdře. Každé hodiny byly označeny dvěma daty. Jedno datum označovalo vyvinutí formy a druhé staří samotných hodin. Nejstarší představená forma pochází z roku 1740 a výroba těchto hodin se datuje k roku 1924.1. Již dnes je velmi špatně zjistitelné komu připsat prvenství propojení porcelánu s dalším materiálem, ale pokud vezmeme v úvahu, že porcelánka v Míšni byla založena v roce 1710 a byla první manufakturou po objevení porcelánu v roce 1708, lze usuzovat na její prvenství uvedení jak prvních porcelánových hodin na svět, tak i připsání prvenství ve využití porcelánu pro jinou než gastronomickou nebo figurální oblast a Obr.4 hodiny s Dianou 1740

www.watchesbysjx.com

(16)

propojení dalšího materiálu s porcelánem, tedy hodinovým strojkem. Dalším vodítkem je produkt samotný. V roce 1731 přichází k Míšenskému porcelánu J. J. Kaendler vynikající sochař a modelář, který přináší progresivní metody a technický pokrok. Vystavené pouzdro hodin je vyrobeno metodou lití do sádrových forem a podle Jiřího Chládka sádrové formy pro ruční formování zavádí Ralph Daniels v Staffordshire roku 1745 a samotná technologie lití bez ztekucovadla je vynalezena 1780 v Tournai. 2.

2.2 Porcelánový šperk

Výrobu porcelánových šperků můžeme vztáhnout k prvnímu člověku, od kterého se odráží celý obor průmyslového designu. Řeč není o nikom jiném než o Josiahu Wedgwoodovi. Jeho geniální provázání barevných hmot dalo vzniknout nádherným vázám, mísám, soupravám a v neposlední řade také šperku. Jsou to právě všem dobře známe klasické anglické medailonky s basreliéfem různých tváří nebo postav. O jednom z nich se zmiňuje i Madeleine Albrightová ve své knize tajná řeč broží: „Washingtonův současník, průkopník v odvětví

porcelánu Josiah Wedgwood, vytvořil příspěvek určený odpůrcům obchodu s otroky. Vkusný medailonek ukazoval černého muže v řetězech obkrouženého otázkou:

Nejsem člověk a bratr?“.

OLBRIGHTOVÁ MADELAINE, 2010, str. 62., 63. V podtextu těchto řádků můžeme hledat pro design tak specifické, formu a funkci. Ač šperk nebo brož je bezesporu hlavně věcí formy, Madeleine Albrightová ve své knize představuje hlavně funkci broží, které komunikují s okolím bez toho, aby bylo proneseno nějaké slovo. Od šperků není daleko k bižuterii, přezkám, knoflíkům,

Obr.5: Brož zprodukce Wedgwood, „Nejsem člověk a bratr?” Tajná řeč broží : příběhy z mé šperkovnice / Madeleine Albrightová 2010

(17)

náhrdelníkům. V 18. století byla na denním pořádku loupežná přepadení, proto šperk s části odstupuje od drahých kovů a začíná se vyrábět ze slitin a náhradních materiálů. Zde si našel místo i Wedgwoodův porcelánový šperk umístěný obvykle na ocelovou destičku.

„Šperky z řezané oceli byly velmi oblíbené v 17. století. V 18. Století byly považovány za novou inspiraci, jelikož se staly populární volbou namísto diamantů.“ MILLEROVÁ JUDITH, 2008, str.26 Pokud můžeme porcelánový knoflík řadit mezi jakousi funkční ozdobu, tak vynález lisování se připisuje francouzské porcelánce v Sévres (Potter) v roce 1809.3.

2.3 Kávovary Klášterecký porcelán

V 50. a 60. letech 19. století byly Kláštereckou porcelánkou vyráběny kávovary. Byl to jejich speciální výrobek. Nebyl to kávovar, tak jak ho známe dnes, ale jistým pokrokem bylo externí sítko s porcelánu a celý proces přípravy kávy se podobal dnešní překapávané kávě. Každá nová řada kávovaru sebou nesla i zdokonalení sítka. Nejstarším doložitelným typem je Caffemaschine Falcon IV. Po zařazení kávovaru Falcon 7 glatt v průběhu sedmdesátých let, vyústila potřeba po zdokonalení funkčních vlastností kávovaru, proto byl vynalezen zcela nový typ sítka patentovaný 1878. „Vylepšené sítko mělo místo dosud užívaných kruhových, uvnitř neglazovaných otvorů mřížkovitě řazené kónické štěrbiny, glazované i na vnitřních plochách. Jeho předností bylo, jak je uvedeno na reklamním letáku, že se nezanášelo a dalo se snadno a dobře čistit, dokonce údajně zlepšovalo i kvalitu kávy.

„HEJDOVÁ Dagmar, 1994, str. 23 Obr.6: Reklamní leták, okolo 1885 - Hejdová,

Dagmar, 1920-2009 Klášterecký porcelán 1794- 1994

(18)

2.4 Litofanie

Výroba litofanie se datem vztahuje k patentu fotografie nazvaná jako Daguerrotypie 1839 odkoupená Francií a dána k veřejnému užívání. Jinak řečená průsvitka je v podstatě obrázek vzniklý prosvícením porcelánové desky, na níž je obraz negativně ztvárněn.

Nejznámější takzvanou filigránskou litofanii představila v roce 1849 manufaktura Plaue v Německu.4.

Obr.7: litofanie - Cena obce Velichov, 2007 www.futuree.cz

(19)

Dodnes je výrobní proces velmi pečlivě střežen a nikdo v podstatě neví, jaký chemický materiál se k osvitu používá. Osobní zkušenost při zkouškách s šelakem nebo arabskou gumou nedopadly příliš dobře. Ale vlastním průsvitku Marilyn Monroe, kterou vyrobila před lety má kolegyně v dnes již zavřené porcelánce Haas&Cjczek v Horním Slavkově a podle jejích slov využila rozvařený klíh. Nevím do jaké míry je toto tvrzení důvěryhodné, jen s jistotou mohu říci, že materiál se musí chovat při osvitu jako dispersant, kdy po osvícené a vytvrzené vrstvy světlem již není rozpustný vodou. Po osvitu se neosvícený nebo méně osvícený materiál vymyje vodou a vzniká reliéfní struktura, která se následně převádí do sádrového odlitku. Dalším způsobem je proškrabání struktury do vosku proti světlu. Takto například vznikly průsvitky pro čajové svíčky v Horním Slavkově v prvním desetiletí nového milénia.

_________________________________________________________________________

1.SU JIA XIAN, WWW.WATCHESBYSJX.COM [on-line] c.2011 [cit.21.4.2012], dostupné na: <http://www.watchesbysjx.com/2011/08/timeout-for-time-exhibition-of-meis- sen.html >

2.3.,CHLÁDEK, JIŘÍ, Klasika porcelánu - Čína a Evropa Klasika porcelánu :Čína a Evropa, Karlovy Vary, Mirror, 2007- IBSN978-80-239-9872-6, str.53

4.CHLÁDEK, JIŘÍ, Klasika porcelánu - Čína a Evropa Klasika porcelánu :Čína a Evropa, Karlovy Vary :Mirror, 2007- IBSN978-80-239-9872-6, str. 73

(20)

3 TECHNICKÉ VLASTNOSTI KERAMIKY

3.1 Silikátová keramika

Silikátovou keramiku dělíme na hrubou a jemnou, dále podle absorpce vody na porézní a hutnou (kdy 2 % platí pro jednou a 6% pro hrubou keramiku)

Silikátová keramika je založena na hlinitokřemičanech (systém K2OAl2O3SiO2), magnesiumsilikátech (systém MgO-Al2O3-SiO2 ) a zvláštní skupinu tvoří jemná keramika na bázi zirkonu a mullitu pro elektrické izolátory a keramika s nízkou teplotní roztažností (systému Li2O-Al2O3-SiO2) s extrémně nízkým slinovacím intervalem.

Silikátová keramika založená na hlitokřemičitanech je na bázi kaolinu a jílů např.

porcelán, kamenina, pórovina, cihlářské výrobky, se založením na magnesiumsilikátech na bázi mastku se využívá jako technická keramika např. steatitová, cordieritová a forsteritová keramika. Keramika na bázi zirkonu a mullitu je určena pro nádobí odolné proti teplotním šokům.1.

3.2 Keramika na bázi kaolinu a jílů a dentální porcelán

V surovinovém ternárním diagramu (kaolin/jíl-živec-křemen) leží složení všech keramik na bázi kaolinů a jílů v mullitové oblasti, zatímco dentální porcelán v leucitové oblasti.

3.2.1 Hlavní typy jemné hutné silikátové keramiky

Tvrdý porcelán - převládající typ středoevropského porcelánu s běžnou pálící teplotou 1350-1450°C.

Jemný porcelán - starý asijský porcelán “vitreous china“ s teplotou výpalu 1200–1300 °C a s vyšším obsahem taviv.

Kostní anglický porcelán s až 50 % podílem kostního popela, dále s kaolinem a křemenem.

Fritový francouzský porcelán, jejímž základem jsou skleněné frity s teplotou výpalu 1150 °C a „parian“ neglazovaný ornamentální porcelán s obsahem kaolinu nižším než 40

%.

(21)

Dentální porcelán s obsahem cca 80 % živce, kaolinem nižším než 5 % a teplotou výpalu okolo 1250 °C).

- Elektrotechnický porcelán pro izolátory; obvykle obsahuje korund (v současnosti u technických porcelánů křemen nahrazen korundem) ke zvýšení mechanické a elektrické pevnosti s teplotou výpalu cca 1250 °C. 2.

3.3 Vlastnosti tvrdého porcelánu

Tvrdý porcelán je hutně slinutý materiál s absorpcí vody nižší než 2 %, bílý, průsvitný, jemný keramický materiál připravený z přírodních surovin, 50 % kaolinu (část může být nahrazena plastickými jíly), 25 % křemene a 25 % živce (preferenčně draselný živec). Po výpalu na 1350-1450 °C obsahuje min. 50 % skelné fáze, max. 25 % mullit a max. 25 % zbytků křemene, které mohou být částečně transformovány na cristobalit.

Typické vlastnosti: hustota 2.3–2.5 g/cm3, Youngův modul 70–80 GPa, Poissonův poměr 0.17, pevnost v ohybu až 100 MPa, tepelná vodivost 1.2–1.6 W/mK, teplotní roztažnost 4–

6 10−6 K−1. Při teplotách nižších než 1100 °C jílové minerály dehydratují (hlavně⋅ kaolin, metakaolinit dehydratuje nad 500–600 °C) a tvoří se přechodné fáze za odštěpování SiO2 (defektní spinelová fáze nad 900–1000 °C), křemen prodělává polymorfní přeměny a směsný sodno-draselný živec (pertity) se může sám homogenizovat;

při teplotě nad 1100 °C se tvoří živcové taveniny způsobující slinování s kapalnou fází (vitrifikace) a nastává částečné rozpouštění křemene a tvorba mulitu, jednak přímo z jílového minerálu (primární mullit) nebo reakcí jílových minerálů s živcovou taveninou (sekundární mullit). 3.

3.4 Vlastnosti ostatních typů silikátové keramiky na bázi kaolinu a jílů

Kamenina jemná se využívá na chemické nádobí, umělecké předměty a hrubá například na roury, komínové vložky. Je netransparentní se žlutým nebo hnědým střepem. Výpal probíhá při teplotě 1250 ± 50 °C; glazována zemitou nebo solnou glazurou (NaCl);

Sanitární keramika má jemnozrnnou mikrostruktura s vysokým obsahem skelné fáze a nasákavost nižší než 5%, je přechodem mezi kameninou a porcelánem.

Pórovina je porézní, netransparentní jemná keramika s bílým nebo barevným střepem obvykle používaná na stolní nádobí a obkladové materiály. Typická teplota výpalu je 1200

(22)

± 50 °C se surovinovým složením 50–55 % jílu, 40 ± 5 % křemene a 5–10 % živce.

Obkladačka je překryta vrstvou engoby a glazury s vyšší teplotou tavení, kdy je umožněn únik plynů. Fajáns je pórovina s vápenatým střepem a bílou glazurou, pórovina s bílým střepem - bělnina, s barevným – terakota. Majolika je pórovina s barevnými glazurami.

Cihlářské výrobky jsou porézní hrubou keramikou. Pro výrobu se využívají méně hodnotné jíly a hlíny z lokálních zdrojů. Výpal probíhá při teplotách 900–1000 °C. Hlíny by neměly obsahovat pyrit a sulfáty kvůli výkvětu na povrchu cihel. Pro mrazuvzdornost se vyžaduje nízká pórovitost a pro tepelnou izolačnost je žádána vysoká pórovitost. 4.

3.5 Technická keramika na bázi mastku

Všechny technické keramiky na bázi mastku (ternární fázový diagram MgO-Al2O3-SiO2) vyžadují přesně vedený výpal. Keramika má úzký slinovací interval v toleranci několika

°C.

Steatitové keramiky obsahují mastek kalcinovaný i nekalcinovaný, jíl a živec nebo BaCO3; je zde žádoucí fáze – protoenstatit + 30 % skelné fáze. Teplota výpalu je 1350–

1370 °C;

Kordieritová keramika obsahuje mastek, jíl a Al2O3 s žádoucí fází – cordierit ve skelné matrici, při vypocování kordieritového skla na povrchu výrobků při výpalu nastává samoglazující efekt. Keramika má nízký koeficient teplotní roztažnosti (1–3 10−6 K−1).⋅ Pouze křemenné sklo a lité keramiky s extrémně úzkým slinovacím intervalem a sklokeramiky vykazují nižší koeficient teplotní roztažnosti (<0.5 10−6 K−1). Vykazuje⋅ vysokou odolnost proti teplotním šokům.

Forsteritová keramika obsahuje mastek, jíl s obsahem MgCO3. Je méně citlivá na teplotu výpalu jelikož při teplotě 1360 °C je přítomno pouze malé množství eutektické taveniny a toto množství se příliš nemění s teplotou, na opak velmi citlivá na změny v surovinovém složení. Keramika má vysoký koeficient teplotní roztažnosti (11 10−6 K−1) a je vhodná⋅ pro spájení s kovy, například jako vakuová elektrotechnika. 5.

(23)

3.6 Příklady hodnot tepelné vodivosti vybraných materiálů:

Tepelná vodivost kapalin a plynů je udávána v klidu při teplotě 25°C 6.

Látka λ (W·m-1·K-1)

diamant 895-2300

stříbro 429

měď 395

zlato 317

hliník 237

mosaz 120

železo 80,2

platina 71,6

olovo 35,3

rtuť 8,514

křemen 7-12

led (0 °C) 2,2

sklo 1,35

voda 0,6062

nylon 0,24

olej 0,13

dřevo 0,04-0,35

ovčí vlna 0,04

polystyrenová pěna 0,033 vzduch (normální tlak) 0,0262

aerogel 0,015–0,020

(24)

Pro srovnání: hodnoty tepelné vodivosti vybraných materiálů při teplotě 20°C 7.

Látka λ (W·m-1·K-1)

stříbro 418

měď 395

hliník 229

železo 73

žula 2,9 - 4,0

beton 1,5

voda 0,6

cihla 0,28 - 1,2

sklo 0,60 - 1,0

škvárobeton 0,70

linoleum 0,19

polystyren 0,16

benzín 0,131

skelná vata 0,04

polystyrenová pěna 0,035

vzduch 0,026

(25)

3.7 Elektrická vodivost keramiky

3.7.1 Izolační a konstrukční keramika

Tvrdý porcelán a korundový porcelán

Výrobky z těchto materiálů našly uplatnění zejména v elektrorozvodných sítích.

Nejdůležitějšími požadavky na izolátory jsou vysoká mechanická a elektrická pevnost, odolnost vůči povětrnostním vlivům, chemická odolnost a samozřejmě cena, protože izolátory tvoří až 10% ceny celé přenosové sítě. Hlavními surovinami pro výrobu

elektrotechnického porcelánu je kaolín, živce, oxid křemičitý a oxid hlinitý, který zvyšuje mechanickou pevnost, ale zhoršuje zpracování. Nejkvalitnější izolátory se vyrábí

izostatickým lisováním s následným obráběním. Nezbytnou technologickou operací je glazování. Mechanická pevnost v ohybu dosahuje 150 až 180 MPa u korundového porcelánu, elektrická pevnost je lepší než 30 kV/mm.

Dielektrické ztráty jsou vysoké (až 150 × 10-4), což ale pro průmyslové kmitočty není nijak na závadu. Významnou složkou ceny porcelánových izolátorů je cena energie při výpalu, která se neustále zvyšuje. Proto jsou v současné době porcelánové izolátory nahrazovány výrobky ze skleněných vláken se stříškami z chemicky odolného elastomeru.

8.

3.7.2 Supravodivost Vysokoteplotní supravodiče

Supravodivost je jev, při kterém elektrický odpor poklesne na nulovou hodnotu. Nastává při teplotě nižší, než je teplota kritická. Jev byl objeven již roku 1911 u rtuti při teplotě kapalného helia (4,2 K). Velký nárůst zájmu o supravodivost nastal koncem roku 1986, kdy Bednorz a Muller popsali keramický materiál La-Ba-Cu-O s kritickou teplotou 35 K.

Brzy se objevily další sloučeniny jako Y-Ba-Cu-O (93 K), Bi-Sr-Ca-Cu-O (110 K) nebo Hg-Ba-Ca-Cu-O (166 K), pro které stačí chlazení kapalným dusíkem (77 K). Důležitým parametrem je kritická proudová hustota, která je nejvyšší u Y-Ba-Cu-O (1010A/m), a také kritická velikost vnějšího magnetického pole. Kromě uplatnění supravodičů pro přenos a skladování energie, levitaci a další výkonové aplikace lze vlastností supravodičů využít i v mikroelektronice a mikrovlnné technice. Zajímavou aplikací je Josephsonův přechod,

(26)

tvořený dvěma supravodiči oddělenými submikronovou dielektrickou bariérou. Přechod ze supravodivého do vodivého stavu je velmi rychlý (1012) a lze řídit napětím. Po přivedení stejnosměrného napětí na přechod bude proud oscilovat na frekvenci f = 2eU/h. Frekvence je závislá pouze na přiloženém napětí a činí přibližně 484 MHz/µV. Supravodiče se též mohou použít pro zvětšení Q u dutinových rezonátorů. Pokud je na stěny dutiny nanesena supravodivá vrstva, Q dramaticky vzroste. Například pro vrstvy Y-Ba-Cu-O byla u 10 GHz dutiny naměřena hodnota Q až 400 tisíc. 9.

________________________________________________________________________

1., 2., 3., 4., 5. WWW.VSCHT.CZ [on-line] [cit.21.4.2012], dostupné na:

<http://www.vscht.cz/sil/keramika/Ceramic_Technology/SM-Lect-6-C.pdf >

6., 7. CS.WIKIPEDIA.ORG [on-line] c.2012 [cit21.4.2012], dostupné na:

<http://cs.wikipedia.org/wiki/Tepeln%C3%A1_vodivost >

8., 9. ING. VLADIMÍR SKÁCEL, WWW.T-CERAM.COM [on-line]c.2006 [cit.21.4.2012], dostupné na: <http://www.t-ceram.com/CSVTS-2006.pdf >

(27)

4 MATERIÁLOVÉ SROVNÁNÍ 4.1 Porcelán kontra plast

Průmyslový design je také o umění správného využití různých materiálů pro různé účely a jejich kombinace. Speciálně správnost zkombinovat materiály je věc pocitová, na níž se velmi dobře staví marketingové strategie. Pokud zůstaneme u porcelánu, v kombinaci se sklem, kovem vytvoříme pocit, který je studený, tvrdý, neosobní, ale potrhuje pocit čistoty, křehkosti a čistoty materiálu. Na druhé straně například při kombinaci se dřevem či papírem studenou a křehkou pocitovost změkčíme, ale začínáme postrádat čistotu materiálu. Pak už záleží na každém z nás, která varianta je mu příjemnější. Existují, ale také kombinace materiálů, které jsou „společensky nepřijatelné” a působí jako protikladné barvy. K porcelánu a nejen k němu, můžeme takto vnímat plast. Porcelán křehký, neoděrný, stálý vysokých teplot, tvrdý kontra plast pevný a pružný, ale měkký, povrchově snadno oděrný, teplotně a barevně nestálý. A přesto s velmi podobnou výrobní technologií.

Není divu, že po příchodu prvních plastů v 50. a 60. letech 20. století začal plast nahrazovat v určitých oblastech jako je například elektrotechnika, keramiku a porcelán.

Zapříčinila to hlavně dobrá funkce plastu izolovat elektrický proud a dále snadná a levná výroba produktu jeho kvantitativnost ve výrobě. Takto dále můžeme pokračovat u světelných vypínačů, různých klik a kliček, talířků, tácků, lahví atd. Říka se, že plastická hmota si stále hledá své místo, ale v podstatě si již své místo našla. Ne jako hlavní materiál pro určitý druh, nebo segment výroby, ale jako materiál doplňkový, který dokáže zalepit nedostatky materiálů, které vnímáme jako hlavní. Ač je plast v podstatě jen doplňkovým materiálem, zaujímá v počtu využití přední místa žebříčku, a proto pro jeho univerzálnost nemůže být ani příliš ceněn a je brán spíše jako využitelně a funkčně krátkodobým, materiálem pro nejširší populaci. Na druhé straně jako materiál krátkodobé využitelnosti má velmi dlouhou dobu rozpadu. Jinak řečeno plast je velmi kontraverzní a rozporuplný materiál tak jako jeho vlastnosti.

Pokud zůstaneme u porcelánu a plastu, na jejich protichůdných vnímání založil své konceptuální užité umění Maxim Velčovský. Ač svá díla omlouvá inspirací místo přírodního světa světem konzumním, stále cítíme protichůdnost materiálu a pocitu. Vždyť

(28)

odlitek pohárku s „profláklým” generacím známým tvarem plastového kelímku, nebo plastové dno PET lahve převedené do porcelánu mluví za vše.

„Zaobírá se především tématem spotřební masové kultury a suvenýrů, jež způsobem, jakým je vyrábí, povyšuje na ceněná umělecká díla. Konkrétním případem může být jeho porcelánová holínka.

Prachobyčejnou vesnickou obuv určenou na kydání hnoje nebo podobné aktivity tak povýšil na extravagantní luxusní vázu na květiny. Dalším dobrým příkladem je odlitý plastový kelímek. Ten je reakcí designéra na „rychlou“ dobu, do níž vlastně spadají počátky jeho tvorby - éra začínajícího konzumu v podobě pizzy v papírové krabici a čínských instantních polévek. Vysmívá se tomu”. BABIŠOVÁ MARTINA, [on-line].c.2010[cit.21.4.2012], dostupné na:

<http://www.dreamlife.cz/svetuspesnych/u meni/maxim-velcovsky-nekorunovany- porcelanovy-kral/article.html?id=2112 >

Jelikož se porcelánem zabývám spoustu let a porcelán je pro mě prim materiálem, nemohl jsem dlouho překousnout tento koncept ubírající identitu porcelánu a v podstatě ještě stále o něm přemýšlím. Dnes ho již vnímám jako novodobé a moderní retro a dokonce Maximovi začínám fandit, protože tímto způsobem uštědřil plastu políček, který dostal porcelán v průběhu plastové revoluce.

Na tu samou protichůdnost materiálů zřejmě doplatila firma Thomas, dceřiná společnost Rosenthalu. Vzpomínám na konec minulého milénia a na veletrh ve Frankfurtu, na nadšení při pohledu na koncept kombinace plastu a porcelánu v jídelní soupravě. Vypouklý trojúhelník z kvalitního plastu jako stojánek na vejce a k němu tvarově shodné části porcelánu. Bezva koncept. Od té doby žádné další pokusy nevyvstaly a je jen otázkou, Obr.8: Plastové dno PET lahve převedené do

porcelánu Maxima Velčovského www.qubus.cz

(29)

jestli se od dalších pokusů upustili z důvodu krize, která se táhne již od devadesátých let minulého století, nebo zmíněná koncepce vešla do slepé uličky. Každopádně od té doby vnímám kombinaci plastu a porcelánu jako nepříliš dobrou.

4.2 Plast, Porcelán, Panenky.

Asi to jinak ani dopadnout nemohlo než, že vinylový plast převálcoval porcelán používaný při výrobě porcelánových panenek a porcelánovou hlavičku panenky použil Maxim Velčovský jako svícen a z vosku jim tvoří paruky. O to více s radostí čtete, jak designérka Dagmar Jurčíková se pokouší o znovu obnovení tradice porcelánových panenek. I když její panenky končí v galeriích jako užité umění a její kniha „Panenky z dílny do galerie” působí jako pracovní návod a zároveň reklama na propagaci něčeho nepotřebného. Ale i takové knihy jsou potřeba už jen proto, že je zde zdokumentována historie a výroba toho produktu, musíte ocenit snahu a houževnatost o udržení něčeho co má dlouholetou tradici a to, že obnovení tradice cítí jako životní poslání. ”Tato kniha je tedy logickým vyústěním mé snahy dát vám vědět o úžasné práci našich předků, informovat o dějinách průmyslové výroby panenek, o některých současných autorech a přiblížit a trochu i poučit vás o zákonitostech výroby. Moji snahou je podat poctivou informaci i těm, kteří jenom tuší, že mezi panenkami jsou rozdíly, a že vysoká cena automaticky neznamená kvalitu. „JURČÍKOVÁ Dagmar, 2005, str. 9

Obr.9: Porcelánové panenky www.evinka.com

(30)

Pokud nebudeme brát na zřetel, že se panenky vyrábějí v Číně v objemech větších než obrovských a čas od času se řeší problém s ftaláty, musíme dát za pravdu plastu a jeho vhodnější funkčnosti než je porcelán. Z dnešního hlediska a důsledné bezpečnosti o dětské zdraví, by zřejmě ani porcelán jako materiál nesměl být použitý. Možná toto je ten správný prostor, kde by měl mít plast hlavní slovo. Pokud je plast upraven tak, aby nebyl zdraví škodlivý, je na nejvýš vhodný pro výrobu hraček. Zde přestávám být porcelánový patriot, ale realisticky myslící designer respektující požadavky dnešní doby zavalené nutnými i nesmyslnými normami a vyhláškami.

4.3 Papír kontra porcelán

Žádný text v této práci se záměrně nezabývá porcelánem užívaném v gastronomii. Jediné místo, které by bylo dobré zmínit je právě zde. Fenomén dnešní doby, fastfood neboli rychlé stravování, využívá pro stolování místo porcelánu papír. Představa přináší párky na papírovém tácku u kiosku, jak jsme byli zvyklý vídat a mnohdy ještě vídáme. 1. Moderní fastfood, představovaný globální firmou McDonald‘s založenou v roce 1940, ale mnohdy dohání k zamyšlení o kultuře stolování se závěrem, že ač je porcelán hlavním materiálem pro gastronomii, v McDonald‘s nemá co dělat. Marketing této firmy je tak daleko, že papírový obal vnímáme daleko sterilněji než porcelán. Jediný segment, který zde využívá porcelán, je příprava kávy, která má obvykle samostatný prodejní pult. Mnoho lidí se takového stravování straní z různého důvodu. Dnes již, ale můžeme říci, že i když je McDonald´s marketingově zaměřený na segment dětí a teenagerů, není generační záležitostí. Mnohdy se zde stravují lidé různého věku a sociálních tříd, kteří by se za jiných okolnost jídla z papíru ani nedotkly. Je to velmi inspirativní prostředí pro zkoumání a pozorování sociologického a psychologického chování lidí.

Další otázka, která přichází na mysl je to, co se vlastně děje s použitým papírem, vždyť kdyby byl používán porcelán, můžeme ho umýt a opět použít. Od roku 1992 McDonald´s sbírá použitý tuk a kartony. V roce 1996 firma jako jedna z prvních na trhu uvedla do života projekt třídění odpadů po zákaznících, a to testem ve dvou restauracích. Dnes jsou do systému zapojeny všechny provozovny. V roce 1999 začala kromě kartonů a tuku recyklovat také veškeré plasty (PE folie a nádoby, PS a PP) a většinu papíru. 2. Zřejmě je to ekonomicky méně náročné než umývat a skladovat porcelánové nádobí.

(31)

Dále můžeme srovnávat s jinou fastfoodovou jídelnou, která je umístěná v obchodním domě s nábytkem IKEA. Známý skandinávský obchodní řetězec zřídil doslova uprostřed svých nákupních prostor jídelnu fungující podobným systémem jako McDonald´s, jen s tím rozdílem, že zde stolujete z porcelánu a nejíte americká, nýbrž skandinávská jídla.

Pokud by zde bylo servírováno jídlo z papíru, byl by to zřejmě problém. Kde tedy hledat důvody nahrazení porcelánu papírem? Asi v kultuře, se kterou přichází, a kterou přejímáme. Pokud se pokoušíme měnit zažité tradice v kultuře, jde to velmi těžce, ale pokud změna přichází v rámci tradice jiné kultury, je pro lidi přijmout změny podstatně snadnější.

4.4 Porcelánová souprava EGO s karbonovým podstavcem

Zajímavý a jistě neobvyklý způsob propojení porcelánu a karbonu využil v roce 1999 Jan Čapek ještě jako student atelieru keramiky při UJEP v Ústí nad Labem při závěrečné práci na porcelánové soupravě EGO 1. V této době byl velmi módním materiálem karbonový kompozit využívaný při výrobě rámových kytů kol. Jan jako vášnivý biker a trialista byl zřejmě ovlivněn vlastnostmi karbonu a využil jej ke kombinaci s porcelánem. Docílil zajímavého kontrastu mezi oblostí a masivností porcelánové nádoby ve tvaru vejce a subtilností samotného karbonového kompozitu.

Pokud bych mohl hodnotit tuto soupravu, její efektní odlehčení ve spodní části působí až kontraproduktivně. Ač je karbon velmi pružný a pevný materiál, souprava vyvolává nedůvěru ve stabilitě nožky a ouško s pevným připojením jen s jedné strany tuto nedůvěru jenom podtrhuje. Jestliže by byla souprava vyráběna masivně, právě tento moment by mohl mít fatální následky pro marketing a prodej tohoto produktu. Ale ve školách by se mělo experimentovat a zkoušet a Jan Čapek nezůstal jen u této kombinace. Pro kombinaci s porcelánem využil například kovových nožek. Po těchto zkušenostech získaných při Obr.10: Ego1 www.jancapek.net

(32)

studiu vyplývá podle jeho názoru, že porcelán není vhodný kombinovat s dalšími materiály právě pro pracnost a složitost jak materiálovou, tak vizuální.

Dalším zajímavým počinem byla váza Pin-up. Tentokráte již bez materiálové kombinace, ale s významným konceptuálním podtextem. „Porcelánová váza, původně inspirovaná designem českého lisovaného skla 60. let. Během práce si váza sama začala diktovat svou formu a vše nabralo úplně jiný směr. „JAN ČAPEK,[on-line] c.2009 [cit.21.4.2012], dostupné na: <http://www.jancapek.net/texty/05.html>

4.5 Marcel Wanders

Přes svou relativní mladost již mnoho let Marcel Wanders, nizozemský designer, se pokouší experimentovat s porcelánovou hmotou. Přináší technologické postupy již mnoho desetiletí nepoužívané, alespoň oficiálně. Designér, který se velmi dobře dokáže orientovat jak v minimalisticky řešeném produktu, tak i velmi mistrně zvládá dekorativismus. Právě dekorativismus je velmi specifický pro porcelánový tradicionalismus.

„Inspirují mě věci, které již existují“ říká Marcel Wanders věcně. Ví dobře, že nebude pokládán za plagiátora. Tento holandský designer věří, že neexistuje úcta k tradici. Je však přesvědčen, že je to právě tradice, co dává lidem pocit jistoty a tepla.“ BERND POLSTER, 2008, str. 510

Dekorativismus je mu vyčítán už od školních časů a jistě pro jeho prosazování velmi vytrpěl. Dnes jej využívá pro kosmetické firmy, v interiérech, skle, svítidlech, porcelánu a je považovaným designerem v globálním měřítku s atelierem čítajícím 30 lidí.3. Mimo jiné je spoluzakladatelem designerského uskupení Droogs v roce 1993.

U porcelánu používá klasické tvary, ale využívá i konceptuálních myšlenek. Příkladem může být váza Egg. Pokud se vrátíme již ke zmíněným staronovým technologickým porcelánovým postupům, podezřívám ho, že byl v kontaktu s Maxem Velčovským. Prodej jeho designových kousků v budově DOX v Praze tomu jen nasvědčuje. Věnuje se namáčení materiálů do kaolínové hmoty. Tato technika se používala ve figurálním porcelánu na zvýraznění sukní a volánů porcelánových postav dam a renesančních límců pánů, oblíbená pro svou jemnost, perforaci a imitaci látek, která nejde docílit ručním způsobem. Marcel Wanders jako materiálu využil přírodní mořské houby. „Zdrojem pro jeho Floam bowl je přírodní houba namočená do směsi tekutého porcelánu. Houba sama

(33)

se při procesu vypalování rozpadá a zanechává otisk jemné struktury. “BERND POLSTER str. 510 Další takové pokusy jsou u vázy Sponge, kdy je využit neopracovaný kus mořské houby, do nějž je vpasováno porcelánové hrdlo.

Nevím, zda tyto produkty můžeme řadit mezi průmyslový design, kdy vhodnost využití v sériové průmyslové výrobě je asi nepředstavitelná, ale jako ukázka doslovného prolnutí dvou materiálů je zde více než okatá. Ostatně při troše představivosti a potlačení tradičních postupů výroby porcelánu, bych si dokázal představit tento způsob v sériové výrobě. Zde spíše vystává otázka o potřebě výroby takového předmětu průmyslově. Vždyť i sukně a límce porcelánových pánů a dam s poloviny 19. století byli, i když v masovém měřítku, vyráběny ručně a byly formovány diktátem soudobé módy. Mísa a váza Marcela Wanderse dostává touto technologií punc originality a jedinečnosti tak, jak se na užité umění sluší a patří.

Marcel svým pojetím designu a názory na něj mi je velmi blízký. Někdy, když přemýšlím o tomto oboru a mám pocit, že můj entuziasmus dostává trhliny a návrhy dostávají směr, kterým jít nechci, otevírám knihu Design 21. století od Marcuse Fairse a pročítám předmluvu Marcela Wanderse, kterou bych zde chtěl citovat celou, ale nebudu, protože pokud vás osloví několik jeho vybraných vět, tak určitě tuto knihu otevřete. „Když nahlédnu do lidských srdcí, někdy poznám, o čem sní. Když s nimi mluvím, rozumím jejich potřebám: potřebě překvapení, bezpečí, podpory a růstu, individuality a přátelství. Lidská mysl vytváří nekonečný proud iluzí a očekávání. Tolik dívek by chtělo být krásnými princeznami nebo rozevlátými elfkami, tolik chlapců by se chtělo stát obratnými rytíři

Obr.11: Floam bowl

www.betterlivingthroughdesign.com

Obr.12: váza Sponge

www.foodfordesign.blogspot.com.

(34)

nebo moudrými králi. Proč si nevytyčit cíl, že jim jejich sny splníme a významně tím zasáhneme do jejich životů a současně i do našich. Jsme schopní mluvit univerzálním jazykem designu, který může být vysoce inspirativní, najdeme-li ta správná slova. Je naší povinností být kouzelníky, klauny či alchymisty a vytvářet naději tam kde je pouze iluze, vytvářet realitu tam, kde jsou pouze sny.

Nemůžeme pracovat pro firmu, která nás platí; musíme pracovat pro společnost a vytvářet pro ni důležité hodnoty. V jednadvacátém století už nemůžeme dál využívat lidství ke službě technologiím – musíme využívat technologie ke službě lidstvu. „FAIRS MARCUS, předmluva MARCEL WANDERS, 2007, str. 7.

4.6 Porcelán v public relation

V roce 2006 agentura marketingových komunikací Kuklik byla postavena před úkol, najít nový směr propagace a marketingové komunikace největší lázeňské společnosti v Česku sídlící v Karlových Varech. Jelikož lázeňské město Karlovy Vary je známo též jako město porcelánu, tak agentura vsadila na designový porcelánový produkt. Ze zkušenosti vím, že tato oblast design nepěstuje a co do vkusu, zůstává nepropustně uzavřena pěstující regionální výtvarnou kulturu, lpící na tradicionalismu vycházejícího z klasicismu a

Obr.13: Lázeňský pohárek Kala www.imperial-group.cz

(35)

posvátně uctívající poslední designový porcelánový úspěch tamního návrháře porcelánu Jaroslava Ježka z roku 1958, kdy jeho soupravě Elka a triptychu figur koníků byla udělena 1. cena na světové výstavě v Bruselu.

Pro tento úkol byl vybrán designer a scénograf Štěpán Kuklík. Zde může mást shoda jmen, ale i když zde panuje shoda jmen a Pavel Kulík majitel agentury a Štěpán jsou vzdálenými příbuznými, poznali se v podstatě krátce před tím. Zadání znělo vytvořit tradiční porcelánové pítko ve tvaru květu Kala. V roce 2007 byl představen PR předmět, který si ihned získal obdiv široké odborné i laické veřejnosti. Ostatně i já porcelánem kojený musel smeknout. Dokážete si představit bohéma se smyslem pro rodinu. Tak něco takového vzniklo. Designér známý svým minimalismem dokázal v tomto duchu ztvárnit květ Kaly a místo tradičního pití skrz dutinu v uchu použil porcelánové brčko. Pohárek byl vystaven na výstavě Object Factory ll, Museum of Art and Design v New Yorku a na mezinárodním bienále Design Match 08 v Praze, Bratislavě, Košicích a Budapešti. 4.

Dlouho jsem si lámal hlavu čím, je pohárek tak unikátní, že byl vybrán mezi tak úzký profil světových keramiků do New Yorku, a že i když je pohárek svým tvarem, pojetím a stavbou unikátní, stále zůstává tradičním karlovarským produktem vyrábějící se zde přes sto let. Tímto dokazuji, že jsem karlovarským tradicionalismem postižený také a do doby,

Obr.14: Mísa-mapa PR předmět společnosti Imperiál www.designeast.eu

(36)

než jsem poznal Štěpána osobně, nedokázal jsem se podívat na věci z venku. Samozřejmě lidé neznalý poměrů a tradic v lázeňském městě nevnímají navržený pohárek jako tradiční lázeňský produkt určený funkčně pro léčebné kúry a pití léčebných pramenů, zřejmě ani nemají prvoplánově tušení, že se pohárek k lázním vztahuje. Vnímají ho úplně jednoduše a

„obyčejně” jako porcelánový kelímek s brčkem, jehož tradičním materiálem je obyčejný tuctový plast a tak, jak Maxim Velčovský podle svých slov povyšuje obyčejné věci na umění, přesně tento koncept můžeme hledat u Štěpánova PR produktu. Není tajemstvím, že v tomto úzkém profilu keramiků z celého světa figuroval i Maxim Velčovský. Na úspěchu tohoto pohárku byla postavena celá myšlenka pořádání Imperial Design Symposia, které se koná jednou ročně od roku 2007 dosud.

„ Do rozvoje specifického lázeňského designu jsme během čtyř ročníků symposia investovali přes 3,6 milionu korun, protože i nám velmi záleží na tom, aby si Karlovy Vary nadále udržely renomé světových lázní. Spolupráce s umělci je pro nás jedním z prostředků, jak toho dosáhnout. Designéři svými výtvory kultivují lázeňské prostředí, které je odjakživa nedílnou součástí léčení, jehož cílem je pomoci lidem dosáhnout fyzické a duševní rovnováhy.“ Ing. ALEXANDR REBJONOK, Ph.D. [on-line].c.2009 [cit.21.4.2012], dostupné na: <http://www.kuklik.cz/ids10/>

Od té doby bylo přivedeno do fáze idejí a realizací již mnoho produktů, ale lázeňský pohárek Kala stále hraje prim, protože byl pilotním PR produktem, ale také svým dosud nepřekonaným konceptem, který má nadhled nad karlovarským tradicionalismem.

Koncept propagace porcelánovým designem přijala také společnost ČEPS, společnost vlastnící a pečující o přenosové soustavy velmi vysokého napětí v České republice. Jejím pilotním projektem se stala porcelánová dóza ve tvaru izolátoru navržena Štěpánem Kulíkem a vyrobena v sérii pětiset kusů pro potřeby prezentace při příležitosti předsednictví Česka v Evropské unii. Jelikož opět propagací byla pověřena výše zmíněná marketingová agentura, byl využit stejný koncept jako u lázeňské společnosti. Tento počin je nepřímo zodpovědný za vznik občanského sdružení Designaliance, která sdružuje designery, studia a firmy a využití designu pro chráněné dílny a tělesně postižené. Opět pod hlavičkou ČEPS vzniklo několik zdařilých porcelánových PR produktů, které byly oceněny v soutěžích a dělají čest jak společnosti, tak českému designu.

(37)

4.7 Využití porcelánu v elektrotechnice

Obor elektrotechniky je pro keramiku zajímavá oblast hlavně z hlediska vlastností. V dnešní době je využíván technický porcelán jako izolant elektrické vodivosti. Můžeme se s ním setkávat u vysokého nebo velmi vysokého napětí v podobě izolátorů nejrůznějších tvarů, u technických izolačních segmentů pojistkových skříní, porcelánových objímek pro žárovky nejrůznějších druhů, kdy při svícení vzniká jako vedlejší produkt teplo, na které umělohmotná objímka nestačí a dalších. Od nástupu bakelitů a umělých hmot se vizuál porcelánu pro elektrotechniku omezil pouze na funkci, pokud nepočítáme vysokonapěťové izolátory, které svým zjevem daným hlavně výrobou a funkcí inspirují v dnešní době mnohé. Důkazem může být i dóza nebo miska v podobě izolátoru navržená pro společnost ČEPS s reprezentativních důvodů. Jestliže budeme hledat dobu, kdy forma elektroporcelánu byla rovna funkci, musíme se s největší pravděpodobností vrátit do dob první republiky, dob architektů Loose, Le Corbusiera, Hofmanna a dalších architektonických ikon. V těchto dobách byl porcelán využit na mnoha místech interiéru místností. Od vodovodních baterií počínaje po kryty vypínačů konče. Samozřejmě to bylo dáno, jak je výše uvedeno, svými materiálovými vlastnostmi a dobově asi nejsnadnější reprodukcí daných dílů, kterou s příchozí novou dobou převzala právě plastická hmota.

O návrat přírodních materiálů pro pohledové prvky v elektrotechnice se pokusila v roce 2004 slovenská firma SEZ Dolný Kubín. Po inspiracích posbíraných na různých veletrzích, se rozhodli vyzkoušet nové materiály. Tehdy jako nejslibnější se jevily dřevo a porcelán.

Jistěže řeč bude o porcelánové cestě. Firma SEZ oslovila právě se rozvíjející novou porcelánovou manufakturu Queens Crown Chodov s požadavkem navržení a zrealizování porcelánového krytu pro klasické a schodišťové vypínače, a dále pro typ francouzských a schuko zásuvek. Základním požadavkem bylo převedení klasických pohyblivých a funkčních částí do porcelánu jako je spínač nebo u zásuvky přímo otvor pro zasouvání zástrčky. Zde se pohledové plochy musely propojit s funkčními tvarovanými částmi na negativní straně určené pro uložení dalších elektrosoučástek vnitřních kamenů, s normovanou přesností +- 0,3 mm, což z podhledu porcelánového tvarosloví a vlastností je téměř vražedné. Po ročním vývoji vyšel po vizuální stránce nepříliš povedený retroprodukt, ale po technické stránce se podařilo si porcelán podmanit. Ostatně celý výsledek je k nalezení v on-line firemním katalogu i s technickými parametry a porcelánové vypínače se zásuvkami jsou nabízeny k prodeji dodnes 5. Dalších inovací se

(38)

elektroprodukty již nedočkaly. Zřejmě to způsobila výměna managmentu firmy a jiné priority pro další rozvoj firmy. A přesto se může říci, že vyvinutý porcelánový produkt vzbudil zájem. Další a zatím asi poslední byla firma firem porcelánu Rosenthal, jejíž porcelánové vypínače a zásuvky jsou často vidět na veletrzích s elektromateriálem a bytovými doplňky v provenienci nadnárodních firem jako je například ABB. Soudě podle technického řešení a datem vzniku se zřejmě výrobci inspirovali produktem SEZ.

Řeč je o produktové řadě s názvem Decento. Jde o velmi zdařilý produkt jak po technické, tak po designové stránce, který ač popírá retro produkt, svým minimalistickým tvaroslovím připomíná právě dobu první poloviny 20. století. Minimalistický produkt kruhového tvaru, který je pro porcelán nejvhodnější, a přestože není nijak nabubřelý, zaujme právě svou decentností. Po rozhovorech s architekty vyplývá, že právě tyto ovladače je lépe koncipovat jako decentní a neviditelné, jelikož dnešní doba nahrává spíše minimalistickým interiérům s co nejčistšími plochami. Produkt se zřejmě i dobře prodává, protože svým tvaroslovím si prvoplánově nehraje na luxusní, ale při bližší seznámení se s ním, zaujme svou poctivostí a použitým materiálem. „Působivý design s duší. Skutečné porcelánové spínače a zásuvky, které nikdo nepřehlédne. Kam patří Decento, určujete Vy.

Žádné retro, ale originál.“ DECENTO ABB katalog [on-line] c.2011 [cit21.4.2012] , dostupné na: <http://www.kvelektro.cz/_sys_/FileStorage/download/1/614/katalog- vypinacu-decento-od-abb.pdf > Tímto sloganem se prezentují porcelánové zásuvky a vypínače řady Decento od ABB.

Obr.15. Decento - vypínač a zásuvka

(39)

4.8 Využití porcelánu v termomechanice

Keramika používaná v termomechanice je z historického hlediska velmi běžná věc. V podobě kachlových kamen se s ní můžeme setkávat na zámcích a čas od času se objeví i ve vybavení dnešních retrointeriérů, běžně byly tyto kamna k vidění od dob romantismu v měšťanských obydlích. Jako pece jsme je mohli vídat v obydlích chudších vrstev, kdy sloužily nejen k vytápění, ale také k vaření a dokonce i ke spaní. Na rozdíl od bohatě zdobených zámeckých a měšťanských kachlů, na pecích chudších obydlí se objevují kachle hladké nebo reliéfně nebohaté. Jestliže se nad využitým materiálem zamyslíme z technického hlediska, dojdeme ke zjištění, že keramika v podstatě není až tak dobrým materiálem pro termomechaniku jak se domníváme. Totiž její tepelná vodivost v materiálu je velmi nízká (okolo 1.0 W/mK ). To značí, že teplotní náběh je poměrně dlouhý, ale na druhou stranu výdrž výhřevu tepla je také velmi dlouhá. Ideální věc pro tehdejší velikosti interiérů a pro obsluhu, která topila. Doplnění paliva do kamen nemuselo být tak časté a výhřevnost se regulovala velmi promyšleně jen přístupem vzduchu. Další nepříjemnou věcí pro tehdejší vytápění byly saze, které se usazovaly a špinily okolí. Hladká glazura keramiky byla ideální pro čištění exteriéru kachlových kamen.

V současné době na podobném principu fungují kamna amerického stylu, která jsou stavěny z kovu a již nevyužívají keramiku pro tepelnou výdrž, ale právě jen regulaci hoření pevných paliv pomocí přístupu vzduchu a glazuru keramiky suplují moderní povrchové úpravy. Samozřejmě i dnes jsou vyráběny topidla s keramickým opláštěním prvoplánově evokující funkci tepelné výdrže, ale v dnešním světě moderních topných systémů má keramika spíše význam okrasný a je jakýmsi retroprvkem interiéru mnohdy nevalného vkusu.

O br.16: otopná porcelánová mříž Tubes www.tubesradiatori.com

(40)

Současná doba využívající design jako komunikační prostředek zaznamenává snahu o nahrazení klasické keramiky porcelánem. Porcelán, nejjemnější druh keramiky na bázi kaolínů je na rozdíl od klasické pórovité keramiky slinutý a tepelná vodivost materiálu je o pár desetin vyšší (1.2–1.6 W/mK ). Volba porcelánu vnímaného mnohdy jako luxusní materiál povyšuje samotná topidla na úroveň užitého umění. Tento trend je již několik let u italské firmy Tubes, kdy jsou otopná tělesa montovány do porcelánových izolátorů nebo

Obr.17 : Radiátory Tubes Miláno Salone 2010

(41)

mříží. Topidla svou vícepohledovostí jsou určeny primárně do prostoru interiérů. Mříž můžeme využít také jako dělící otopnou stěnu, nebo ji umístit na zeď jako klasický radiátor. 6. Jestliže se opět zaměříme na technické hledisko, můžeme tyto radiátory pro svou funkci využívat spíše ve velkých prostorách, preferující tepelnou výdrž než rychlost teplotního náběhu, což jsou místnosti s nejvyšší obyvatelností. Z pohledu designu otopných těles samozřejmě chceme, aby takto pojatá topidla byla umísťována na vysoce frekventovaných místech.

Další firmou, která začala pracovat na technologii s využitím porcelánových kachlů je k naší radosti česká firma ELVL ze Sezimova Ústí, spolu s karlovarským atelierem průmyslového designu Futuree a největším výrobce českého porcelánu Thun 1794. Tento vývoj probíhá od podzimu roku 2010 a výsledný radiátor Bitherm Ceramic byl představen počátkem roku 2012 na výstavách v Ostravě a Praze. Na rozdíl od firmy Tubes, která porcelánový kabát vyrábí jako monoblok, česká firma koncipovala porcelánové kachle na své stávající patentované hliníkové profily, které byly využity pro předchozí varianty hliníkových bratří. 7. Celý systém pojatý v podstatě jako stavebnice je jednoduše se skládatelný do různých rozměrových variant a může tak reagovat na velikost vytápěného prostoru. Jeho variabilita počítá s umístěním v podokenních nebo meziokenních prostor, Obr.18: Radiátor Bitherm Ceramic www.bitherm.cz

(42)

jako pohledový panel kdekoliv na zdi, ale i v prostoru. Profily jsou koncipovány tak, že porcelánové kachle můžou pokrýt obě strany. Celý systém může využívat všechny dostupné moderní varianty vytápění jak vodní, tak elektrický. Dále pro rozdílné tepelné náběhy a výdrže od klasických radiátorů jsou využívané termoregulační ventily pro docílení co nejlepších parametrů pro dané místnosti.

Ač celý projekt je poctivý

jak k technickým

vlastnostem, tak i k designovému pojetí, kdy radiátor získal tvary postelové matrace nebo prošívané deky a působí velmi teple a domácky, má i své slabiny vycházející z materiálních vlastností porcelánu. Paradoxně to nejsou technické vlastnosti, ale spíše naše pocitové a optické vnímání navyklé na perfektní strojové zpracování různých materiálů, kdy doba minimalisticky pojatých interiérů tomuto jen přidává.

Porcelán díky svým deformacím a živosti při výrobě není nakloněn

rovným hranám a plochám. Není vhodné zde využívat minimalistické prvky přesně pasující a doléhající na sebe a to u porcelánové matrace nacházíme více než dosti. I přes řeči okolo vnímání porcelánu běžný spotřebitel navyklý dnešní moderní době toto nechápe a samozřejmě chce za své peníze perfektně zpracovaný výrobek.

V řadě druhý porcelánový radiátor nazvaný Vlaštovky je zpracovaný jako diplomová práce. Paradoxně návrhy na tento radiátor jsou starší než Bitherm Ceramic. Celý problém

Obr.19: Prvotní idea radiátoru Vlaštovky

Obr.20: Vizualizace radiátoru Vlaštovky

(43)

vznikl ze stávajících kompromisů výrobce radiátorů, který vlastnosti porcelánu dobře neovládá a je zvyklý na rovnost a přesnost kovovýroby a designera, který ideu chce zrealizovat a je ochoten přistoupit na kompromisy, i když ví, že v budoucnu opomíjené vlastnosti porcelánu budou dělat problémy. Jinak řečeno designer nechá výrobce v dobrém slova smyslu „nabít nos“, aby na poukazovaný problém přišel sám. Vlastně se dá říci, že právě toto je dnešní velký problém designu výrobků. Chybí důvěra mezi výrobci a designery a dále následuje několik dalších „ jelikož“ a „ a tak dále“. Stručně se dá říci, že je to asi otázka vývoje, kultury a respektu k profesi a na té musí pracovat samotní designeři.

Vlaštovky jsou postavené na stejné platformě jako první radiátor Bitherm Ceramic.

Porcelánová kachle je dvoustěnná se stejným zámkováním, které prošlo dvouletým vývojem. Samotná konstrukce kachle původně navržena jako čtvercová, byla prodloužena na obdélník z proporčních důvodů, a je základním tvarem, ze kterého vycházejí čtyři druhy kachlů pro Vlaštovky. Aby se zamezilo deformacím rovných hran a kopule, rohy kachlí jsou prořezány do linií stylizovaných siluet vlaštovek a vyvedeny do prostoru kopule působící jako zpevňující podpůrná žebra zamezující deformaci. Stylizované tvary vlaštovek jsou vizuálně a funkčně promyšlené tak, aby se zamezilo potížím, které vyvstávaly při vývoji Bitherm Ceramic. Vzniklou perforaci prořezaných rohů podkládá povrchově zušlechtěná konstrukční lamela. Jelikož radiátor svými perforacemi působí rozbitým a neukončeným dojmem, je spodní a horní část ukončena objemovým profilem.

Obr.21: Vzorování - skladba na nosné konstrukci

Obr.22: Koncová varianta radiátoru pro Diplom. práci

Odkazy

Související dokumenty

nejde o konečnou cenu pro dané instituce - pouze WoS články za 2015 útěcha: ne vždy platí APC korespondenční autor.. útěcha: náklady se často přenáší na

In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. Dostupné

Každý produkt nese určité vlastnosti, jež ho diferencují od konkurenčních produktů. Mezi tyto vlastnosti například patří design obalu, text na obalu, materiál, jeho

S odkazem na dlouhou historii flakonerie (kterou rozebírá v poměrně obsáhlé analýze v teoretické části práce) upozorňuje na rozpor mezi tradicí tohoto

PLECH CEMENTOVÁ STIERKA 1.07 PREDSIEŇ 3,9 KERAMICKÝ OBKLAD TRAPEZ.. PLECH

Pro výrobu stříbrného zboží se nepoužívá stříbra ryzího, ale Pro výrobu stříbrného zboží se nepoužívá stříbra ryzího, ale jeho slitin s jinými kovy, protože

Očekávaný výstup Poznat základní druhy hub a jejich stavbu Poznat základní druhy hub a jejich stavbu Zdroje a citace Internetové materiály Internetové

Klíčová slova Houby, lišejníky, kvasinky, Houby, lišejníky, kvasinky, Vzdělávací oblast Člověk a příroda - Biologie Člověk a příroda - Biologie Očekávaný