1
Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta informatiky a statistiky
Katedra informačních technologií
Student : Petr Hofmann
Vedoucí bakalářské práce : Ing. Ing. Tomáš Šalamon Recenzent bakalářské práce : Ing. Zdeněk Ston
TÉMA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE
IS/ICT Internetového Kasina
ROK : 2007
2 Prohlášení
Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci zpracoval(a) samostatně a že jsem uvedl(a) všechny použité prameny a literaturu, ze kterých jsem čerpal(a).
V Praze dne 12.05.2007 ... ...
podpis
3 Poděkování:
Rád bych poděkoval svým rodičům za trvalou podporu během mého studia.
Dále bych rád poděkoval panu Ing. Ing. Tomáši Šalamonovi za jeho trpělivost při vedení této práce.
4
1 Abstrakt - Č esky
Tato Bakalářská práce se zabývá analýzou a návrhem dvou informačních systémů (IS) elektronického kasina - herního a platebního IS. Obsahuje procesní, objektové a funkční modely těchto dvou IS a vysvětluje jejich vzájemnou konzistenci. Při návrhu a modelování jsou využity znalosti získané na KIT VŠE Praha (Katedra informačních technologií Vysoké školy ekonomické v Praze).
5
2 Abstrakt - English
This bachelor´s thesis thema is information system (IS) design of two IS of an internet casino – game IS and payment IS. It contains business process, object and function models of these two IS and explains their consistency. During design and modeling are used methods gained at the Department of Information Technology of the University of Economics in Prague, Czech Republic.
6
Obsah
1 Abstrakt - Česky ... 4
2 Abstrakt - English ... 5
3 Úvod ... 8
4 Internetová kasina – seznámení ... 9
4.1 Informační systémy v Internetovém kasinu ... 10
5 Architektura internetového kasina... 11
5.1 Legislativní problémy ... 11
5.2 Herní a platební IS ... 12
5.3 Technologie ... 14
6 Analytické modely IS e-kasina... 16
7 Procesní modelování ... 17
7.1 Diagram komunikace ... 18
7.2 Herní proces ... 20
7.2.1 Využitá notace ... 21
7.2.2 Přihlášení ... 22
7.2.3 Hraní ... 24
7.2.4 Odhlášení ... 26
7.3 Platební IS ... 27
7.3.1 Inkaso vkladů ... 28
7.3.2 Výplata výher ... 30
7.3.3 Kontrola stavu ... 32
7.3.4 Aktualizace stavu ... 33
7.3.5 Vložení dalších peněz ... 34
7.3.6 Životní cyklus klienta ... 35
7.3.7 Životní cyklus konta ... 36
7.3.8 Životní cyklus karty ... 37
8 Objektový model ... 38
8.1 Popis tříd - Herní IS ... 39
8.1.1 Třída Klient ... 39
8.1.2 Třída Adresa ... 40
8.1.3 Třída Hra ... 41
8.2 Popis tříd - Platební IS ... 43
8.2.1 Třída Konto ... 43
8.2.2 Třída Karta ... 44
8.2.3 Třída Transakce ... 45
8.3 Diagram tříd (Class Diagram) ... 46
8.4 State Machine Diagramy (STD) ... 48
8.4.1 Klient ... 48
8.4.2 Adresa ... 49
8.4.3 Hra ... 50
8.4.4 Konto ... 51
8.4.5 Karta ... 52
8.4.6 Transakce ... 53
9 Funkční modelování ... 54
9.1 Hierarchie funkcí e-kasina ... 55
9.1.1 Popis funkcí - Herní IS ... 55
9.1.2 Popis funkcí - Platební IS ... 57
9.1.3 Celková hierarchie funkcí ... 59
9.2 Data Flow Diagramy (DFD) ... 60
7
9.2.1 Kontextový diagram DFD ... 61
9.2.2 DFD Adresy ... 62
9.2.3 DFD Klient ... 63
9.2.4 DFD Konto ... 64
9.2.5 DFD Hra ... 65
9.2.6 DFD Transakce ... 66
10 Konzistence ... 67
10.1 Provázání Objektů a STD ... 68
10.1.1 Klient ... 68
10.1.2 Adresa ... 69
10.1.3 Hra ... 69
10.1.4 Konto ... 70
10.1.5 Karta ... 70
10.1.6 Transakce ... 71
10.2 Provázání objektů a procesů ... 72
10.2.1 Herní IS ... 72
10.2.2 Platební IS ... 73
10.3 Provázání DFD s procesy a objekty ... 74
10.3.1 Herní IS ... 74
10.3.2 Platební IS ... 75
10.4 Tabulky pro popis konzistencí ... 76
11 Závěr ... 78
12 Seznam použité literatury ... 79
13 Terminologický slovník ... 80
8
3 Úvod
Cíl této kapitoly … představit tuto práci
Tématem této Bakalářské práce bude návrh IT/IS internetového kasina.
Pro toto téma jsem se rozhodl, jelikož jsem v minulosti na naší katedře absolvoval kurz zaměřený na návrh informačních systémů (4IT2151), který mě zaujal a možná se v budoucnu, jakožto absolvent KIT VŠE Praha2, touto tematikou (tzn. analýzou a návrhem IS) budu živit.
Hlavní přínos této práce bude spočívat v analýze a návrhu modelů dvou hlavních IS
internetového kasina. Pro každý z těchto IS bude vytvořen konceptuální model, skládající se ze tří vzájemně souvisejících analytických modelů:
1. Procesního modelu 2. Objektového modelu 3. Funkčního modelu
Rovněž bude přiblížena konzistence těchto modelů. Při návrhu a modelování IS budou využity a bude postupováno dle znalostí získaných na KIT VŠE Praha.
Tato práce je založena na Diplomové práci pana Ing. Ing. Tomáše Šalamona3, ve které je zpracován kompletní podnikatelský plán internetového kasina.
Pan Ing. Ing. Tomáš Šalamon je rovněž vedoucí této Bakalářské práce. Mým záměrem je z této práce vyjít a návrhem zde uvedených IS ji doplnit o materiál použitelný při realizaci tohoto podnikatelského plánu.
1 http://pes.vse.cz/main.php?action=PRED_INFO&id_predmetu=4IT215
2 Katedra informačních technologií, Vysoká škola ekonomická v Praze
3Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
9
4 Internetová kasina – seznámení
Cíl této kapitoly … seznámit s internetovými kasiny
Internetová kasina jsou virtuální obdobou kasin klasických. Internetové kasino je počítačový program, tedy spíše hra, kterou si uživatel nejprve pomocí internetu stáhne a nainstaluje na svůj počítač, kreditní kartou či jinou platební metodou si na své herní konto vloží peníze a dále hraje přes internet online počítačové verze klasických her v kasinu.
Pro představu, jak internetové kasino vypadá, následuje snímek obrazovky jednoho z nich:
Obrázek 1 - Úvodní stránka Club Dice Casino4
Drtivá většina internetových kasin je aplikací typu klient/server. Nutno poznamenat, že po celou dobu hraní musí být počítač připojen na internet.
Většina internetových kasin umožňuje hru ve dvou základních režimech:
1. V režimu zkušebním (nehraje se o skutečné peníze)
2. V režimu reálném, ve kterém se již o skutečné peníze hraje (viz. Play for real money) Před hrou o skutečné peníze musí hráč na svůj účet vložit peníze (viz. Cashier). Obvykle internetová kasina nabízejí různé způsoby platby: kreditní kartou přes internet, převodem z účtu na účet, pomocí platební společnosti (např. Paypal), zasláním šeku, apod.
4 www.clubdice.com
10 Nejpohodlnější a nejvíce používanou variantou je platba kreditní kartou, díky které lze celou proceduru vyřídit během několika minut.
Sortiment nabízených her internetových kasin bývá značně široký. Jsou v něm obsaženy různé hry tradičních kasin např. blackjack, ruleta, kostky, výherní automaty a spousta dalších her.
4.1 Informa č ní systémy v Internetovém kasinu
Cíl této kapitoly … seznámit s IS internetového kasina
Součástí e-kasina je celá řada IS. Vzhledem k své elektronické formě představuje e-kasino vlastně jeden komplexní IS, který se skládá z mnoha dílčích IS. Některé IS spolu komunikují navzájem a jsou propojeny, některé IS mohou stát zcela samostatně.
Velmi důležité je mezi těmito IS odlišit ty, pomocí kterých jsou zabezpečovány hlavní ICT služby (herní a platební IS). Těmito službami je zabezpečován hlavní proces elektronického kasina – hraní online hazardních her, který je hlavním zdrojem příjmů celého e-kasina.
Dále jsou v e-kasinu využívány různé IS běžně používané i v ostatních společnostech.
Tabulka 1 – Přehled IS využívaných v internetovém kasinu5
Aplikační software:
• herní IS
• platební IS
• ERP
• EIS
• CRM
• báze znalostí
• SW pro požadavky na inovace
• IS pro řízení projektu
• grafický software
• vývojové a analytické nástroje
• intranet
• IS pro helpdesk
• IS pro podporu řízení informatiky
Podpůrný software:
• OIS (běžný kancelářský SW)
• operační systémy
• bezpečnostní prvky
• back office – aplikační a databázové servery
• middleware
Další informační systémy:
• auditní nástroje
• personalistický IS
Většina IS může být nakoupena na licenci. Bylo by značně neefektivní je vyvíjet od začátku -
„na zelené louce“ vlastními prostředky. Vlastní vývoj software je velmi drahá záležitost, pokud podobný software již existuje, je mnohem výhodnější jej nakoupit. Jako příklad uvedu textový editor – jehož licence představuje investici v řádu několik tisíc Kč. Oproti tomu vývoj takového programu, na němž by se roky podílely stovky programátorů, vlastními prostředky nemá valný smysl.
Tato skutečnost však neplatí pro herní a platební IS. I zde je možnost tyto IS pořídit koupí a nikoli vlastním vývojem. Existují specializované společnosti, které prodávají software přímo pro internetová kasina. Jak herní IS, tak i platební a zúčtovací IS. Těmto společnostem pak provozovatel daného kasina musí zaplatit jednak licenci, dále pravidelné servisní poplatky a podíl na zisku.
5 Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
11 Začínající internetové kasino tak stojí před zásadním rozhodnutím, zda klíčové IS - herní a platební IS vyvinout vlastními prostředky či je zakoupit na licenci. V této práci budeme předpokládat variantu vývoje klíčových IS vlastními prostředky.
Tato varianta s sebou nese celou řadu výhod. Vyvinutím těchto IS vlastními prostředky se kasino stává nezávislým a nezávislost core-businessu kasina na externích podnikatelských subjektech je skutečností jistě žádanou a výhodnou. Tyto IS mohou rovněž představovat konkurenční výhodu internetového kasina, kasino se jimi může výrazně odlišit od
konkurence, přijít s nabídkou nových služeb. Kasino rovněž může vyvinuté IS prodat formou licence.
5 Architektura internetového kasina
Cíl této kapitoly … seznámit s architekturou internetového kasina
5.1 Legislativní problémy
Cíl této kapitoly …přiblížit legislativní překážky bránící provozu e-kasin
Hlavním problémem souvisejícím se zakládáním a provozováním internetových kasin je legislativa. Existují mnohé spory ohledně sázení přes internet. Hlavními aktéry v tomto sporu je vždy stát na straně jedné a internetová kasina, případně občané na straně druhé.
Státům jde především o dvě oblasti. Oblastí první jsou opatření proti praní špinavých peněz.
Kasina, sázky a loterie jsou oblastí, která vždy přitahovala podsvětí. Kasina a občané se brání, že stát nesmí omezovat právo občanů hrát a sázet online na internetu.
Oblastí druhou jsou daně. Offshore forma podnikání internetových kasin dovoluje těmto subjektům se úspěšně vyhýbat placení daní. Zajímavou skutečností je bezesporu námitka, že nikomu v zemích umožňujících a podporujících získání licencí e-kasin tato oblast podnikání nevadí.
Provoz online kasin je tedy regulován zákony. Každý stát přistupuje k internetovým kasinům individuálně, některé země více, některé méně shovívavě. V přístupu jednotlivých zemí existují značné rozdíly.
V České Republice tuto oblast upravují následující normy:
1. zákon 202/1990 Sb. o loteriích a jiných podobných hrách 2. zákon 586/1992 Sb. o daních z příjmu
3. zákon 588/1992 Sb. o dani z přidané hodnoty
Shrneme-li stručně tyto zákony: v současné době na území České republiky není povoleno nabízení internetových hazardních her.
Toto je zcela zásadní překážka provozování e-kasina. Díky moderním informačním
technologiím a celosvětové síti internet ji lze ovšem docela snadno obejít. Internet ruší bariéry a jednotlivé části e-kasina tak mohou být od sebe odděleny a přesto spolu v reálném čase komunikovat.
12
5.2 Herní a platební IS
Cíl této kapitoly … detailněji přiblížit herní a platební IS
Architektura internetového kasina bývá nejčastěji typu klient/server. Jednotliví uživatelé, kteří mají nainstalovánu klientskou část kasina, se připojují přes internet k aplikačnímu serveru, na kterém běží herní aplikace. První hlavní součástí IS internetového kasina je tedy herní IS běžící na herním serveru, který zajišťuje samotnou činnost internetového kasina.
Druhou důležitou částí IS kasina je platební IS, jehož hlavní funkcí je komunikace s bankou či jinou platební institucí. Prostřednictvím tohoto IS se uskutečňují vklady a výplaty skutečných peněz.
Obrázek 2 - Architektura e-kasina
V e-kasinu mohou hráči hrát dva typy her:
1. Zkušební hry, ve kterých se nehraje o peníze, není zapojený platební IS a klient nemusí mít na svém kontě vloženy žádné peníze.
2. Hry o peníze.
Pokud chce hráč hrát o peníze, musí ze svého bankovního účtu na své herní konto v e-kasinu vložit peníze. Stejně tak pokud chce výhru vyplatit, musí ze svého herního konta převést peníze na svůj bankovní účet.
Je tedy velmi důležité rozlišit i při hře o peníze 2 druhy peněz – virtuální peníze (peníze kasina) a skutečné peníze (peníze v bance).
Právě k převodu takovýchto peněz slouží platební IS. Je to analogický postup, jako při hře ve skutečném kasinu. Pokud v něm chce hráč hrát, musí si nejdříve směnit své peníze za herní
13 žetony kasina. Při výhře tyto žetony musí opětovně směnit za skutečné peníze. Elektronické kasino provádí tento postup elektronicky pomocí platebního IS.
Platební IS by samozřejmě mohl být součástí celého herního IS, nicméně existují podstatné důvody (viz. další podkapitola), proč jsou tyto systémy odděleny.
Hráč internetového kasina tedy komunikuje pomocí internetu s dvěma nejdůležitějšími IS - herním a platebním. Tyto systémy jsou propojené, navzájem spolu v reálném čase
komunikují. Pro činnost e-kasino jsou oba kritické. Hlavním obsahem této komunikace je předávání stavu účtů připojených klientů.
Obrázek 3 - Předávání stavů účtů hráčů mezi platebním a herním IS
Při spojení s herním serverem zvolí hráč typ hry. Pokud se jedná o hru o peníze, herní IS se připojí k platebnímu IS, ověří existenci jeho konta a předá do herního IS jeho výši. Po celou dobu hraní se mění výše hráčova konta v herním IS. Při odhlášení klienta se tento aktuální stav předá zpět do platebního IS
Obrázek 4 - Předávání stavu účtů
14
5.3 Technologie
Cíl této kapitoly … seznámit technologickou infrastrukturou internetového kasina Internetové kasino je pouhou aplikací běžící na serveru. Pokud budeme brát v úvahu pouze technologické, nikoliv právní hledisko či hledisko bezpečnosti, je nám zcela jedno, kde se bude server s herním IS na internetu vyskytovat. Samozřejmě budeme předpokládat aspoň trochu rozvinuté kapitalistické země se standardní komunikační infrastrukturou.
Díky tomu, že některé země jsou benevolentnější v přístupu k online kasinům a umožňují provozovat tento druh podnikání na svém území, lze přesunout provoz kasina (herní servery) do těchto zemí a přistupovat k nim přes internet.
Nic tedy nebrání tomu, aby byl český uživatel před hraním v internetovém kasinu
přesměrován na zahraniční herní servery, které se fyzicky nacházejí nikoli v ČR, ale v jiné zemi, kde jejich provozování není v rozporu se zákonem.
Druhou součástí kasina je platební IS. Platební IS je opět pouhou aplikací, běžící na serveru.
Zde je důležité si uvědomit, že v zemi, kde je platební IS fyzicky umístěn, se uskutečňují vklady a výplaty skutečných peněz, platební IS komunikuje přímo s bankou. Zde tedy
vznikají příjmy a výdeje peněz z bankovních účtů internetového kasina. Zde dochází k zisku, ke srážce daně z příjmů, zde se musí vést účetnictví, audit, atd.
Jako nejvýhodnější pro umístění platebního IS se tedy jeví země s rozvinutým bankovnictvím, nízkým daňovým zatížením a vysokou důvěryhodností v mezibankovním zahraničním styku.
Na následující stránce je na obrázku znázorněný návrh technologické architektury dle 6.
6 Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
15
Obrázek 5 - Návrh technologické infrastruktury7
Herní IS se nachází na herních serverech v Kostarice, platební IS na serverech zúčtovacího centra na Kypru. Všechny služby v zahraničí jsou pronajímány od cizích subjektů.
V České Republice se nachází vlastní sídlo firmy, které spravuje, zálohuje, řídí, vyvíjí všechny IS v celém internetovém kasinu.
7Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
16
6 Analytické modely IS e-kasina
Cíl této kapitoly … přiblížit způsob modelování
Po úvodu do tematiky internetových kasin, seznámení s jejich architekturou IS a legislativními překážkami, bližším přiblížením herního a platebního IS, technologické
architektury můžeme přejít k samotné analýze, návrhu a modelování herního a platebního IS.
Při modelování analytických modelů jsem využil znalostí získané na KIT VŠE Praha. V této práci není prostor pro detailní vysvětlení použitých metod. Je zaměřena čistě na modelování, tvorbu modelů, jejich provázání a ošetření konzistence. Zájemce o bližší informace odkazuji na detailní popis těchto metodik8.
Výchozím modelem pro tvorbu IS a formulaci požadavků na ně je Konceptuální model. Tento model se skládá z 3 vzájemně propojených modelů:
1. Procesního modelu 2. Objektového modelu 3. Funkčního modelu
Obrázek 6 - Přehled analytických modelů9
V následujících kapitolách jsou nejdříve popsány všechny 3 modely – každý model
představuje jednu dimenzi návrhu IS. Po popisu modelů následuje analýza jejich vzájemné konzistence.
8 Analýza a návrh informačních systémů, Repa, V. a kolektiv 2006, ISBN 80-86119-13-9
9 Analýza a návrh informačních systémů, Repa, V. a kolektiv 2006, ISBN 80-86119-13-9
17
7 Procesní modelování
Cíl této kapitoly … vytvořit modely procesů herního a platebního IS
Vybudovat IS bez jasného vztahu na podnikové procesy nemá valný smysl. Výchozím modelem pro analýzu a návrh herního a platebního IS (první dimenzí) bude tedy procesní model.
Pro IS/ICT je procesní model zdrojem poznání reality, požadavků na informace a informační podporu.
Spolu s objektovým modelem (druhou dimenzí) tento model tvoří model reality.
Model podnikových procesů modeluje dynamické chování modelu reality. Popisuje akce a jejich vzájemné časové návaznosti na událostech a stavech procesů10.
Model objektů modeluje statickou strukturu modelu reality, její podstatu nezávislou na konkrétní technologii a implementačním prostředí11.
Obrázek 7 - Model reality12
10 Analýza a návrh informačních systémů, Repa, V. a kolektiv 2006, ISBN 80-86119-13-9
11 Analýza a návrh informačních systémů, Repa, V. a kolektiv 2006, ISBN 80-86119-13-9
12 Analýza a návrh informačních systémů, Repa, V. a kolektiv 2006, ISBN 80-86119-13-9
18
7.1 Diagram komunikace
Pro znázornění spolupráce jednotlivých procesů e-kasina slouží diagram komunikace.
Struktura těchto procesů vychází z13.
Herní proces
Podpora klientů Přihlášení
klienta herní IS
Odhlášení klienta herní IS
Hlavní proces
Inovace
Podpůrný proces
Inovace
Zákaznická podpora
Zúčtování plateb Služba poskytovaná procesem
Inkaso vkladů
Stav herního účtu
Výplata výher
Kontrola stavu Aktualizace stavu
Změna stavu herního účtu
Vklad peněz na herní účet
Výběr peněz z herního účtu
Proces nesouvisící s vyvíjeným IS
Vložení dalších peněz
Změna stavu herního účtu
Obrázek 8 - Diagram komunikace
Herní proces je hlavní proces celého e-kasina. Začíná přihlášením klienta do herního IS běžícího na herním serveru kasina. Toto přihlášení proběhne připojením klientské části e- kasina instalované na počítači klienta k hernímu serveru. Celý herní proces končí odhlášením a ukončením spojení klientské části s herním serverem.
Pokud chce klient hrát o skutečné peníze, musí mít na svém kontu v platebním IS vloženy peníze. Vklady a výběry jsou uskutečněny pomocí platebního IS a procesů tímto systémem zajišťovaných. Platební IS je kritickým místem celého e-kasina, protože při jeho
nefunkčnosti klienti nemohou hrát o reálné peníze a kasino tedy zcela nefunguje.
Podpůrný proces inovace slouží k zavádění inovací do E-kasina a jeho IS. Jde zejména o vývoj IS, rozšiřování nabídky nových her, změny IS, změny nabídky služeb e-kasina.
13 Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
19 Podpůrný proces zákaznická podpora poskytuje podporu klientům E-kasina. Jedná se
především o podporu technickou a řešení s ní spojených problémů. Tato podpora je klientům poskytována vzdáleně pomocí telekomunikačních služeb.
Pro herní IS jako takový je nejdůležitějším systémem platební IS, s jehož pomocí komunikuje s bankami a platebními společnostmi.
V následující detailní analýze a modelování můžeme tedy podpůrné procesy Inovace a Zákaznická podpora zcela vynechat, jelikož s herním IS přímo nesouvisí a jsou podporovány pomocí jiných IS.
20
7.2 Herní proces
Je proces tvořící základ činnosti celého internetového kasina. Je poskytovaný pomocí 2 hlavních IS (herního a platebního IS). Je hlavním zdrojem příjmů celého e-kasina. Ostatní procesy slouží pro jeho podporu.
Existuje ve dvou režimech. Režimem prvním je zkušební hra, kdy se nehraje o peníze, vůbec není zapojen platební IS.
Druhým režimem varianta je již klasická hra o peníze, kdy před spuštěním herní aplikace musí být na konto vloženy peníze, při ukončení mohou být peníze vybrány (pomocí platebního IS).
Tabulka 2 - Herní proces14
Id procesu PHRY
Název procesu
Herní proces
Strategický cíl Trvalý růst služeb Událost Zahájení provozu kasina
Produkt / služba Online hazardní hry – hlavní produkt společnosti
Účel Herní proces zajišťuje hlavní službu firmy – online hazardní hry po
internetu. Proces začíná přihlášením uživatele do systému, přičemž by mělo být lhostejno, jaký kanál uživatel použije (internet, mobilní zařízení, atd.), pokračuje depozitem herního vkladu, poté může klient hrát jednotlivé hry, které kasino nabízí a nakonec může požádat o výplatu výhry. Je nutné, aby tento proces probíhal zcela automaticky a je nutná jeho trvalá dostupnost (včetně zajištění proti výpadkům a funkčnosti i během upgradu systému).
Vlastník procesu Obchodní ředitel
Zákazník procesu interní finanční útvar (Zákazník procesu: data do účetnictví) externí klienti kasina
Stupeň automatizace / dostupnost
Plně automatizovaný, 24x7
Metriky dostupnost herního IS, počet chyb Podmínky bezpečnost a dostupnost herního IS
bezproblémové zúčtování vkladu a výher bezpečnost a škálovatelnost služby Informační systémy /
aplikace
herní IS platební IS ERP
Dokumenty Odkaz na řídicí dokumenty firmy a další právní předpisy týkající se procesu
Celý proces je z důvodu přehlednosti rozdělen do 3 podprocesů, které na sebe vzájemně navazují. Jedná se o:
a) Přihlášení b) Hraní c) Odhlášení
14 Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
21 7.2.1 Využitá notace
Při modelování procesů jsou využity metodiky získané během studia na KIT VŠE Praha, jako nástroj jsem zvolil Power Designer.
Tabulka 3 – Využití notace při modelování procesů
Data procesu.
Činnost procesu.
Aktér, abstraktní účastník procesu.
Stav procesu.
Událost procesu, externí podnět nastalý nezávisle na procesu.
Koncový stav procesu.
Rozhodnutí o dalším postupu procesu. Dále nekomponovaná činnost.
Čekání procesu.
datové úložiště
Proces
Aktér.
rozhodnutí
22 7.2.2 Přihlášení
Obrázek 9 - Model podprocesu Přihlášení
Zahajovací událostí je připojení klientské části herního IS k hernímu serveru. Učiní tak klient, stáhnutím, instalací a spuštěním klientské části e-kasina.
První podproces – Přihlášení slouží navázání komunikace s herním serverem a získání všech informací potřebných pro hraní her.
Nejprve se ověří, zda klient již má založený účet. Pokud ne, musí si ho klient Založit. Zadá potřebné údaje a v herním IS mu je založen účet. Klientovi je zaslán potvrzovací email s přihlašovacími údaji.
Pro spojení s herním serverem musí klient tyto přihlašovací údaje zadat (uživatelské jméno a heslo), Login toto spojení zabezpečí. Pokud má klient zablokovaný účet, je přihlášení ukončeno, klient je přesměrován na helpdesk. Pokud má účet aktivní, je přihlášen, zobrazí se mu úvodní obrazovka e-kasina, kde si klient může zvolit jednu z následujících 3 možností:
1. Zkušební hru 2. Hru o peníze
3. Vklad na herní účet
Pokud se klient rozhodne pro zkušební hru, spustí se činnost Start zkušebního hraní, je předána informace, že jde o zkušební hru a na účet je klientovi připsána libovolná počáteční částka (např. 200 USD).
Klient se může rovnou rozhodnout pro vklad peněz na svůj herní účet. Veškeré vklady a výplaty skutečných peněz na herní účet klienta jsou prováděny pomocí samostatného podprocesu Inkaso vkladů.
Pokud se klient rozhodne pro hru o peníze, je upozorněn, že při hře o peníze musí mít na svém účtu vloženy peníze a je mu zobrazen výběr, zda si chce peníze na svůj herní účet vložit.
ukončení přihlášení
klient hraje
výše konta klient
registrován
klient přihlášen Business Process Model
Model: přihlášení Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 1.5.2007 Version:
new klient
spuštění procesu Hraní
ověření
přihlašovací údaje spojení
klientské části s herním
serverem
ANO NE
hrát hry
NE ANO hraje o peníze
výše účtu dle Konta hraje zkušebně
výše účtu 200 USD
NE
ANO vložit peníze
na účet
ANO NE úvodní výběr
inkaso vkladů hra o peníze?
vložit peníze?
kontrola stavu peníze na účtu?
Klienti
existuje účet?
založení účtu
login
Platební IS start zkušebního hraní
start hraní o peníze
Klient
Blokovaný?
23 Pokud si peníze vložit chce, je předán opět podprocesu Inkaso vkladů, pokud nechce
(případně po ukončení Inkasa) je spuštěn podproces kontrola stavu.
Podprocesem Kontrola stavu dochází k ověření výše zůstatku na herním účtu. Pouze po ověření stavu konta se může spustit hra o skutečné peníze na herním serveru. Pokud tento podproces zjistí, že klient na svém účtu peníze uložené má, je spuštěna činnost Start hraní o peníze, je předána výše konta a informace, že jde o hraní o peníze. Podproces Přihlášení je ukončen a je spuštěn podproces následující - Hraní.
Tomuto procesu musejí být předány 3 informace:
1. Číslo klienta
2. Typ hry – hra o peníze či zkušební hra
3. Výše účtu (při zkušebním hraní je mu připsáno na účet automaticky 200 USD)
24 7.2.3 Hraní
Podproces Hraní zabezpečuje hraní jednotlivých her e-kasina. Je spuštěn po ukončení podprocesu Přihlášení, tímto podprocesem mu jsou předány 3 následující informace:
1. Číslo klienta
2. Typ hry (zkušební/o peníze) 3. Výše herního účtu (hra o peníze)
Všechny tyto informace jsou uloženy v entitě Klient.
Obrázek 10 - Model podprocesu Hraní
rozehraná hra klient vybere
hru
ukončená hra klient točí
sázky ukončeny
klient chce vložit další peníze Business Process Model
Model: hraní Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Version:
nová výše účtu
výše účtu
klient chce vloži t další peníze
archivace každého točení
hra spuštěna hra
vyhodnocena klient hraj e
data hry
ukončení hraní, proces
odhlášení číslo klienta
archivace každého točení výhra/prohra
náhodné číslo sazka se
přičte do Hra new hra
sázka se odečte od
Klient
NE
NE
ANO ANO
ANO
ANO NE
spuštění hraní
klient hra o peníze A/N
výše účtu
NE
sázka ukončení sázek točení další točení? vyhodnocení hry opakovat hru? opustit program?
hra Klient
RNG ini cializace hry
herní data
l og
Kli ent vložení dalších peněz
výběr hry
ukončit hru
25 Nejprve dojde k výběru libovolné hry (typu hry), pak dojde k její inicializaci. Založí se nová instance, je předáno číslo klienta a herní data hry.
Hraní jednotlivých her e-kasina je podobné, vždy nejprve dojde k sázce, která se může opakovat. Z entity Klient je hodnota sázky odečtena (atribut StavUctuHerniIS) a je předána entitě Hra (atribut Sazka).
Může se stát, že klientovi dojdou na herním účtu v herním IS peníze a nemůže další sázku již provést, i když chce. Během rozehraných her lze samozřejmě vložit dodatečné peníze na své herní konto. Spouštěcí událostí je požadavek klienta na vložení peněz, děje se tak kliknutím na ikonu Cashier během hry. Tomuto účelu slouží samostatný podproces vložení dalších peněz.
Pokud nedojde k ukončení sázek, je možno sázet znovu.
Jakmile k ukončení sázek dojde, již sázet možné není. Provede se točení (vygenerování náhodného čísla pomocí generátoru náhodných čísel). Pod tímto točením si můžeme
představit např. rozdání karet, hod kostkou, točení bubnu výherního automatu, apod. Pokud se hra skládá z více točení (např. karetní hry) je možno opět sázet a celý cyklus se opakuje.
Každé vygenerované náhodné číslo se archivuje.
Pokud dojde dle podmínek hry k jejímu ukončení (žádné další točení), je hra vyhodnocena.
Při vyhodnocení hry dojde k porovnání vygenerovaných čísel (např. karty klientů) buď s podmínkami daných her, případně dojde ke generaci dalších čísel (např. karty krupiéra kasina), dané hodnoty jsou porovnány. Určí se, zda danou hru klient vyhrál či prohrál a aktualizuje se výše jeho účtu v herním IS (entita Klient).
Pokud byly i zde vygenerované hodnoty, musí se uložit do logu. Po vyhodnocení je hra ukončena a její instance zrušena.
Pokud se klient rozhodne opakovat daný typ hry, je inicializována hra nová. Pokud danou hru již hrát nechce a e-kasino opustit nechce, je přesměrován na volbu her. Pokud se rozhodne e- kasino opustit je podproces hraní ukončen a je spuštěn následující podproces Odhlášení.
26 7.2.4 Odhlášení
Obrázek 11 - Model procesu Odhlášení
Posledním podprocesem je Odhlášení klienta, kterým dojde k ukončení celého programu.
Spouštěcí událostí je požadavek na ukončení programu.
Nejprve se ověří, zda Klient hrál o peníze (pomocí atributu HraOPenize v entitě Klient). Při zkušební hře není třeba komunikace s platebním IS, dojde pouze k vynulování účtu klienta v herním IS a k ukončení spojení s herním serverem.
Při hře o peníze je nutné zapojit platební IS. Klient dostane na výběr, jestli si chce z herního účtu případnou výhru vybrat.
Pokud si výhru vybrat nechce, dojde pouze k aktualizaci konta platebního IS údaji z herního IS pomocí podprocesu Aktualizace stavu a k ukončení celého e-kasina.
Pokud si klient výhru vybrat chce, tzn. ji chce přeměnit na skutečné peníze v bance či
platební společnosti, dojde nejprve k aktualizaci stavu konta pomocí podprocesu Aktualizace stavu. Jakmile je tento podproces ukončen, je spuštěn proces Výběr vkladů, pomocí kterého si klient výhru vybere.
Business Process Model Model: odhlášení
Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 4.5.2007 Version:
klient odhlášen
klient odhlášen
klient odhlášen hra o peníze
A/N ukončit
program
NE
ANO
NE
odhlášení od serveru
odhlášení od serveru odhlášení od
serveru
ANO
vynuluj účet hrálo se o peníze?
vybrat peníze? aktualizace stavu
výběr vkladu aktualizace_stavu
Klient
platební IS - Konto Klient
27
7.3 Platební IS
Následující podprocesy jsou zabezpečovány samostatným IS – platebním IS, běžícím odděleně od herního IS.
Celkově v platebním IS probíhá 5 procesů: 1. Kontrola stavu účtu
2. Vklad peněz na herní účet (Inkaso vkladu) 3. Aktualizace stavu účtu
4. Výběr peněz z herního účtu (Výplata výhry) 5. Vložení dalších peněz
Tyto procesy můžeme rozdělit do dvou základních typů. V typu prvním, který představují procesy 1 a 3 dochází pouze ke kontrole či aktualizaci stavu herního účtu v platebním IS.
Platební IS vůbec nekomunikuje s bankou, či jinou platební institucí.
Typ druhý – procesy 2, 4 a 5 již vyžaduje zapojení reálné finanční instituce. V platebním IS jsou umístěny pouze fiktivní peníze („hrací žetony“), které slouží hernímu IS při hře o peníze skutečné. Jsou to virtuální peníze e-kasina. Pokud chce klient hrát musí si skutečné peníze na žetony přeměnit, v případě výhry žetony vyměnit zpět za reálné peníze. Veškeré tyto výměny zajišťuje platební IS. Je to prostředník mezi IS e-kasina a IS bankovních a platebních institucí.
28 7.3.1 Inkaso vkladů
Pokud klient zvolí hru o skutečné peníze, musí si nejprve na svůj herní účet v e-kasinu skutečné peníze vložit (obdoba koupě žetonů v klasickém kasinu). Toto se děje pomocí procesu Inkaso vkladů.
Tabulka 4 - Proces Inkaso vkladů15
Id procesu VKLA
Název procesu
Inkaso vkladů Strategický cíl Trvalý růst služeb
udržení likvidity
Událost Zahájení provozu kasina
Produkt / služba platební služby – výběr vkladu od klientů
Účel Účelem procesu je zajištění bezpečného výběru vkladu do hry (obdoba nákupu žetonu) od klientů a to použitím co nejširšího spektra platebních instrumentů. Proces by měl být na použitých platebních instrumentech nezávislý s možností jejich změn v průběhu života procesu. Vzhledem k tomu, že jde o proces podpůrný, mel by být co nejjednodušší a aby vzbuzoval důvěru klientů, musí být zajištěna jeho bezpečnost.
Vlastník procesu vedoucí zúčtovacího centra Zákazník procesu Interní
herní proces proces účetnictví Externí
klienti kasina
jiná kasina (outsourcing zúčtování pro jiná kasina) Stupeň automatizace /
dostupnost
Plně automatizovaný, 24x7
Metriky Počet úspěšně provedených transakcí, náklady na platební IS Podmínky bezpečnost a dostupnost platebního IS
co nejširší spektrum platebních prostředků
minimalizace nákladu (zejm. na bankovní poplatky) Informační systémy /
aplikace
platební IS
Dokumenty Odkaz na řídicí dokumenty firmy a další právní předpisy týkající se procesu
15 Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
29
Obrázek 12 - Model procesu Inkaso vkladů
Spouštěcí událostí procesu je požadavek klienta na vklad a následné spojení herního IS s platebním IS.
Nejdříve se dle předaného čísla klienta ověří, zda již uživatel konto v platebním IS založené má. Pokud ne, automaticky se mu účet založí – využijí se údaje z herního IS.
Jakmile dojde k založení účtu (nebo pokud klient již konto má) následuje výběr platební metody. V důvodu zjednodušení tohoto modelu jsem pro navrhovaný platební IS zvolil pouze možnost platby kreditní kartou přes internet, jakožto platební metody nejpoužívanější.
Samozřejmě je možné počet nabízených platební metod rozšířit. Při výběru platební metody je možné daný způsob platby uložit (v tomto případě registrace kreditní karty) a při další
transakci již nemuset údaje karty zadávat znovu.
V zadání transakce dojde k zadání konkrétních údajů prováděné transakce a k jejímu odeslání. Při ověření transakce je transakce odeslána do banky a čeká se na její potvrzení.
Každá transakce musí být bankou ověřena. Poté co je bankou ověřena, je transakce provedena – načtou se její data, změní se výše stavu Konta v platebním IS, dojde k její archivaci a celý proces je ukončen.
konto registrováno
registrovaná karta
změna stavu konta
transakce provedena
archivace zadaná
transakce
transakce ověřena/neověřena číslo konta
číslo klienta
číslo klienta
new transakce new karta
Business Process Model Model: Inkaso vkladů Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Version:
new konto požadavek na vklad
vklad proveden ANO
NE
NE
ANO existuje konto?
založení účtu
výběr platební metody zadání transakce ověření transakce
transakce ověřena?
Konta
IS banky, platební společnosti Karty
Transakce
provedení transakce Herní IS - Klienti
Log Banka Klient
30 7.3.2 Výplata výher
Pomocí tohoto procesu si hráči mohou z platebního IS vybrat své výhry. I v tomto procesu jsem z důvodu zjednodušení modelů zvolil pouze jednu platební metodu – platbu kreditní kartou přes internet.
Tabulka 5 - Proces Výplata výher16
Id procesu VYPL
Název procesu
Výplata výher Strategický cíl Trvalý růst služeb
udržení likvidity
Událost Zahájení provozu kasina
Produkt / služba platební služby – výplata výher klientům
Účel Účelem procesu je zajištění výplat výher klientům kasina (obdoba zpětné směny herních žetonů). Proces je aktivován pokynem klienta k výplatě výhry požadovanou platební metodou (melo by být k dispozici několik platebních metod, i když méně, než v případě procesu VKLA). U služeb, kde to má smysl, je žádoucí provedení plateb v reálném čase, v ostatních případech (výplata pomocí šeku) z důvodu úspory nákladu stačí dávkové zpracování.
Vlastník procesu vedoucí zúčtovacího centra Zákazník procesu Interní
herní proces proces účetnictví Externí
klienti kasina
jiná kasina (outsourcing zúčtování pro jiná kasina) Stupeň automatizace /
dostupnost
Plně automatizovaný, 24x7 Částečně dávkovaně
Metriky Počet úspěšně provedených transakcí, náklady na platební IS Podmínky bezpečnost a dostupnost platebního IS
minimalizace nákladu (zejm. na bankovní poplatky) Informační systémy /
aplikace
platební IS
Dokumenty Odkaz na řídicí dokumenty firmy a další právní předpisy týkající se procesu
16 Šalamon, T. Kompletní podnikatelský plán pro startující podnik : Internetové kasino.Praha : VŠE. 2005.
[diplomová práce]
31
Obrázek 13 - Model procesu Výplata výher
Proces zahajuje požadavek hráče v herním IS o vyplacení výhry. Hráč může tento požadavek zadat buď během hry (kliknutím na výplatu výhru) nebo při opuštění e-kasina mu je
nabídnuta možnost výplaty výhry.
Nejdříve dojde k výběru platební metody (registrované karty je možno načíst automaticky) a k zadání parametrů transakce.
Všechny transakce musejí být ověřeny bankou či platební institucí, rovněž je nutné ověření v rámci IS e-kasina.
Pokud je transakce úspěšně ověřena, může se provést. Dojde ke změně výše konta klienta v platebním IS a bance je dán příkaz k provedení úhrady. Každá provedená transakce musí být archivována.
Po provedení výplaty výhry je proces ukončen.
ověřeno
archivace příkaz bance
výhra vyplacena
zadaná transakce výše konta
provedená transakce
ověřená transakce new transakce
Business Process Model Model: výplata výher Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Versi on:
změna stavu
NE ANO požadavek výplata
výhry
výběr platební metody zadání parametrů transakce
provedení transakce
Transakce
IS banky, platební společnosti
Karty
Konta
ověření transakce
Log Klient
Banka
ověřena?
32 Následující dva procesy jsou zcela automatické. Dochází v nich pouze ke kontrole či
aktualizaci stavu herního účtu údaji z herního IS. Vůbec zde nedochází k zapojení bankovního IS či IS jiné platební instituce.
7.3.3 Kontrola stavu
Proces Kontrola stavu slouží ke zjištění stavu konta Klienta (v platebním IS).
Obrázek 14 - Model procesu Kontrola stavu
Spouštěcí událostí je požadavek herního IS na kontrolu stavu účtu (při hrách o peníze).
Nejprve se zkontroluje, zda vůbec účet existuje. Porovná se číslo konta a číslo klienta. Pokud účet k danému klientovi neexistuje, je proces ukončen a klient je přesměrován na proces Inkaso vkladů, kde si může účet založit.
Pokud účet existuje, je zjištěn jeho stav a tento stav je předán hernímu IS – entitě Klient.
Po předání stavu účtu podproces Kontrola stavu končí.
číslo klienta
číslo konta
výše konta
výše účtu Business Process Model
Model: kontrola stavu Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 1.5.2007 Version:
požadavek stav účtu ?
NE
ANO
zjištěný stav účtu
přesměrování na Inkaso Vkladů
Konto
zjištění stavu herního účtu předání stavu účtu hernímu IS existuje účet?
Klient
33 7.3.4 Aktualizace stavu
Podproces aktualizace stavu slouží k změně stavu konta v platebním IS, aktuálními herními údaji z herního IS.
Obrázek 15 - Model procesu Aktualizace stavu
Zahajující událostí je požadavek na aktualizaci účtu, např. při opuštění e-kasina.
Nejprve je zjištěn aktuální stav herního účtu v herním IS, tento stav je předán do platebního IS, kde aktualizována výše konta.
Po aktualizaci v platebním IS je proces ukončen.
číslo klienta aktuální stav Business Process Model
Model: aktualizace účtu Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 24.4.2007 Version:
aktualizovat stav - herní IS
číslo konta aktualizovaná výše konta
stav aktualizován zjištění aktuální výše účtu aktualizace účtu
Klient
Konto
34 7.3.5 Vložení dalších peněz
Podproces slouží k provedení vkladu přihlášeného klienta během hraní.
Obrázek 16 - Model procesu Vložení dalších peněz
Nejprve se předá aktuální stav v herním IS do platebního IS pomocí podprocesu Aktualizace stavu. Aktuální výše sázek zůstává v entitě Hra. Jakmile se do platebního IS předá stav z herního IS, je spuštěn podproces Inkaso vkladu – během kterého si klient peníze na účet vloží. Po jeho ukončení je spuštěn podproces Kontrola stavu, který předá aktuální výši konta z platebního IS zpět do herního IS (entita Klient). Jakmile v herním IS je aktualizovaný stav herního účtu klienta, může se klient opět vrátit k dané hře.
Obrázek 17 - Vložení vkladu během hry
nová výše konta Business Process Model
Model: vložení dalších peněz Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Version:
stav herního konta klient chce
vložit další peníze
stav herního konta
nový vklad
nová výše konta
aktualizace stavu
herní IS - klient
kontrola stavu Inkaso vkladu
Platební IS - Konto
Klient
35 7.3.6 Životní cyklus klienta
Tento podproces slouží k řízení životního cyklu klientů v herním IS.
Obrázek 18 - Model podprocesu Životní cyklus klienta
Nový klient se nejprve musí registrovat do systému, je mu založen herní účet. Jakmile je klient registrovaný, může využívat služeb e-kasina. Po celou dobu je monitorována jeho činnost. Pokud se nějakým způsobem proviní proti řádu e-kasina, je mu nejprve zprávou správou zablokován účet. Zablokovaný účet může být zpětně odblokován, pak se vrací do normálního registrovaného stavu. Při závažném provinění může být klientovi účet zrušen.
archivace dat Business Process Model
Model: životní cyklus klienta Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Version:
požadavek na odblokování
zrušený klient new klient
požadavek na zablokování
zablokovaný klient
zrušený klient nový klient
klient registrován
registrace zablokování účtu
Klienti Klient
Správa
odblokování účtu
zrušení účtu monitoring
36 7.3.7 Životní cyklus konta
Tento podproces slouží k řízení životního cyklu v platebním IS.
Obrázek 19 - Model podprocesu Životní cyklus konta
Pokud chce klient hrát o skutečné peníze, musí se nejprve na své konto vložit peníze. Opět je nutná registrace v platebním IS, po registraci se stává konto klienta aktivním, klient na něj může vkládat a v případě zůstatku i vybírat peníze. Po celou dobu je konto monitorováno, stejně jako u klienta může být konto zablokováno. Současně se zablokováním konta jsou zablokovány i karty ke kontu se vztahující. Odblokováním konta se konto stává opět aktivním. Konto může být také zrušeno, současně s jeho zrušením jsou zrušeny i všechny karty se k němu vztahující.
archivace dat Business Process Model
Model: životní cyklus konta Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Version:
požadavek na odblokování
zrušené konto new konto
požadavek na zablokování
zablokované konto
zrušené konto nový klient
chce hrát o peníze
konto aktivní registrace
Konto
zrušení konta
odblokování konta zablokování konta
monitoring
Karta
správa.
klient.
37 7.3.8 Životní cyklus karty
Tento podproces slouží k řízení životního cyklus kreditních karet klientů. Protože klient může mít ke svému konto registrovaných kreditních karet více, musí pro ně existovat samostatný podproces, který bude životní cyklus jednotlivých karet řídit.
Obrázek 20 - Model podprocesu Životní cyklus karty
Při výběru platební metody je možné si danou kartu zaregistrovat a při dalších transakcích pouze načíst zadané údaje karty. Aktivní karty jsou průběžně monitorovány. Karta může být zablokována, případně zpětně odblokována. Rovněž může být i zrušena, buď samotným klientem či správou e-kasina.
archivace dat Business Process Model
Model: životní cyklus karty Package:
Diagram: BusinessProcessDiagram_1 Author: ROOT Date: 8.5.2007 Version:
požadavek na odblokování
zrušená karta new karta
požadavek na zablokování
zablokovaná karta
zrušená karta výběr platební
metody
karta aktivní registrace
Karty
zrušení karty
odblokování karty zablokování karty
monitoring
Klient
Správa
38
8 Objektový model
Cíl této kapitoly … objektové modelování herního a platebního IS
… vytvoření Diagramu tříd
… vytvoření Stavových diagramů
Druhou část modelování IS představuje vedle modelování procesního modelování objektů. Objektový model tvoří druhou základní dimenzi celého modelu reality IS. Tento model popisuje statickou strukturu systému. Nezávisí na konkrétní technologii či implementačním prostředí. Tento model je znázorněn pomocí Diagramu tříd (Class Diagram).
Při modelování objektů je velmi důležité zachytit rovněž jejich životní cykly. K tomuto účelu slouží Stavový diagram STD (State Transition Diagram).
Obrázek 21 - Model reality17
17 Analýza a návrh informačních systémů, Repa, V. a kolektiv 2006, ISBN 80-86119-13-9