• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Vybrané filozofické směry 19. a 20. století

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Vybrané filozofické směry 19. a 20. století"

Copied!
20
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Vybrané filozofické směry 19. a 20. stolet

= období prudkého rozvoje vědy, filozofie se spojuje s vědou, literaturou nebo uměním,

zabývá se problémy civilizace

(2)

POZITIVISMUS

• = NOVOPOZITIVISMUS = LOGICKÝ POZITIVISMUS

• navazuje na empirismus – upřednostňuje zkušenostní poznávání

• cíl: utřídit vědění – člověk se lépe orientuje a dokáže svět řídit

• vychází z faktů, vědeckých poznatků, ze skepticismu

 vše zkoumá a na základě vědeckých poznatků

prověřuje

(3)

Auguste Comte

Byl racionalista – upíral zájem k faktům

Důraz na:

veškerá věda by se měla zkoumat z jevů a faktů – jsme schopni zkoumat jenom existující jev

Uspořádání faktů podle zákonitosti – pouze z uspořádaných dat jsme schopni dál vyvozovat

stádia vývoje lidského myšlení:

1. Teologické : fáze, kdy si lidé vše vysvětlovali skrz bohy 2. Metafyzické : období objevování abstraktních pojmů

3. Pozitivní : lidé nehledají božskou nebo filozofickou pravdu, ale pozorují a třídí jevy a poznatky

Provedl klasifikaci věd (matematika, astronomie, fyzika atd..)

považován za zakladatele sociologie

„ Láska jako princip, řád jako základ, pokrok jako cíl.“

(4)
(5)

PRAGMATISMUS

• Vznikl v USA, 2. polovina 19. stolet

• Filozofie činu a užitku

• Pouhé ideje jsou zbytečné, pokud nevyvolávají jednání a nepřinášejí užitek

Relativita pravdy – co je pravdivé, to je užitečné a pro každého je pravda jiná – co je pro jednoho užitečné, může druhému

škodit

• V Evropě se příliš neujal

• Zakladatel Charlese Pierce

• Pokračovatel William James

• Český pragmatik: Karel Čapek

(6)

William James

• Nepátrá po absolutní pravdě – pravda je relativní

• Jeho dílo Pragmatismus – obsahuje 3 teze:

Koncepce pravdy – pravdivé je to, co je užitečné v daném okamžiku

Koncepce dynamismu – svět je něco, co se neustále mění, tudíž podle potřeby můžeme měnit své názory

Koncepce plurality – na svět nelze pohlížet z jednoho úhlu pohledu

John Dewey

• Vytvořil pro Ameriku novou koncepci vzdělávání – instrumentální vzdělávání ( praktická stránka )

(7)
(8)

FENOMENOLOGIE

• Narozen v Prostějově

• V oblasti poznání je pochybovačem

• Tvrdil, že naše poznání je založeno na dogmatismu (= obecně vžitých představách o světě)

• Toho je potřeba se zbavit, aby zbylo čisté vědomí

Vědomí = tvůrcem všeho, co se nám na světě jeví

• Pojem „uzávokování“ = musíme se uzávorkovat a soustředit se na fenomén a na poznání

Edmund Husserl

• Fenomén = jev

• Zakladatelem Edmund Husserl

(9)

EXISTENCIALISMUS

Filozofický i umělecký směr

Zamýšlí se nad existencí člověka, hledá smysl lidského byt – soustředění na člověka

Impuls vzniku – zkušenost 1. světovou válkou – člověk se v ní stal politickou a ideovou součástkou

Člověk zobrazen jako bytost, vržená do života a zmítající se v nejistotě

„Když člověk nahlédne na podstatu vlastní existence ( např. kvůli těžké životní zkoušce ), pak je schopen se osvobodit a začít naplňovat svůj život“

Otázka: Jak má člověk žít v iracionálním světě plném absurdních situací?

2 větve:

Ateistická ( A. Camus, Jean Paul Sartre)

Teistickou ( němečt filosofové – moc se neprojevila )

Nejvýznamnější představitelé: Jean Paul Sartre, A. Camus, Martin Heidegger, F. Kafka

(10)

Jean Paul Sartre

• Odmítl Nobelovu cenu za literaturu

„Člověk je tvor svobodný a ke svobodě odsouzený, musí se pořád mezi něčím rozhodovat“

• Existence předchází esenci - lidská bytost se sama ustavuje, svůj život si formuje a vytváří sama na základě vlastního rozhodnut (nesmí přijímat rozhodnut a role, které jsou mu přidělovány)

Existence = prosté byt čehokoliv na světě

Esence = podstata, smysl, který člověk, tvor, věci mají ve světě

• Odcizení člověka od světa – cít se opuštěn, světu lhostejný a zbytečný

• Jediná absurdní jistota je smrt

• Dílo: Byt a nicota, Zeď, Nevolnost

(11)
(12)

Albert Camus

• otázka: Proč a jak žít?

Absurdno = něco nepochopeného – svět je absurdní a my z něj můžeme vystoupit pomocí revolty = vzpoury, boje, spácháni sebevraždy

• (Jako jediné a přijatelné východisko z absurdní existence vidí sebevraždu)

• Dílo: Cizinec

 Cizinec v lidské společnosti, světě morálních hodnot a postojů

 Odcizený, zabloudilý, nepřizpůsobitelný, pocit

nadpočetnosti

(13)
(14)

Martin Heidegger

vycházel z fenomenologie, studia teologie + filozofie

,,Velký problém Z světa není v nedostatku hodnot, ale to, že je vše převedeno na hodnotu“

existence člověka je všední a nezáživná

člověk se stává masou a ztrácí se v ní, přizpůsobujeme se

vnější požadavky nás nut k tomu, co jsme si sami nezvolili

řešení = být apatičt

byt nás vede k smrti – uvědomujeme si nicotu; byt je boj s časem = jak přežít čas

analýzu člověka rozpracoval do 6 bodů:

váženost (člověk vržen do světa a musí přežít)

obstarávání a starosti (byt je starost, musíme se o sebe postarat)

spolubyt (autentické i neautentické)

člověk spjat s okolím a s druhými lidmi

člověk si je vědom času a své smrti

člověk je bytost pravdy (hledá ji a poznává)

poezie může být také formou poznání

ovlivnil Havla a další filozofy 20. stolet

díla: Byt a čas, O pravdě a byt

(15)
(16)

NEOMARXISMUS

• rozkvět v 60. letech 20. stolet

• ovlivněno psychoanalýzou, fenomenologií a existencionalismem

• inspirace v Marxově rané filozofii, návrat k jedinci, levicový proud

• kritika pozdně kapitalistické společnosti, snaha odstranit společenské bezpráví

• musí být i odstraněny nerovnosti mezi lidmi – vznikly s třídní společnost - odmítnut soukromého vlastnictví

• kritika Z i V, snaha o revoluci (vzbouření proti Z i V i proti přetechnizované společnosti)

• snaha o demokratizaci v socialismu

• představitelé: Antonio Branci, Roger Garaudy, T.W. Adorno, Georgie Lukacs

(17)

STRUKTURALISMUS

• Struktura = uspořádání prvků

• Doménou je lingvistika

• Jazyk má svou pevnou strukturu, systém znaků – lze to dobře zkoumat

• Filozofové zkoumají : Jakým způsobem jsou prvky mezi sebou spojeny?

• Hledání vztahů mezi slovy

• Autoři české mluvnice: Jedlička, Havránek

(18)

POSTMODERNISMUS

• Umělecký a filozofický směr 60. let 20. stolet

• Kritický k modernímu, avantgardnímu a revolučnímu chápání světa

• Přehodnocuje celou evropskou tradici, pravdy jednotlivců

• Snaží se zaujmout širokou veřejnost, míchání

stylů a žánrů

(19)

FILOZOFIE ŽIVOTA

V literatuře z ní vychází vitalismus ( = život je dar, člověk by ho měl prožít a ne promrhat, měl by si uvědomit pravé hodnoty v životě )

vznik jako opozice proti racionalismu a klasické německé filozofii

snaží se teoreticky rozpracovat pojem život

navázání na Nietscheho a Schopenhauera

Snaha uceleného pohledu na život

Snaha vysvětlit teoreticky pojem život ve dvou liniích:

1. Život je chápán biologicky

2. Život je niterní zážitek, který nelze vysvětlit strohým pojmem

Představitelé: Henri Bergson, Hans Driesche, Sigmund Freud

(20)

Odkazy

Související dokumenty

Korporace se nemusí sama bezpro- středně dopustit přečinu, aby ji toto jednání bylo přičitatelné. Odpovědnost za lidská práva a ochranu životního prostředí nejsou

jména ty stránky učitelova jednání, které jsou již v profesní komunitě dobře známé a zpravidla mají i vypracované strategie řešení. Jenomže práce učite­.. le je v

Podle § 101 písm. O vydání nového rozhodnutí žádám z toho důvodu, že výše uvedený uchazeč splnil podmínky přijímacího řízení, ale nebyl přijat

na neobvyklé, zdánlivě zcela „barbarské“ používání jasných barevných tónů →.. Maurice de Vlaminck - Restaurace de la Machine v Bougival, okolo 1905.. André Derain

Výsledky vzdělávání: Žák aktivně zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období, zhodnotí význam daného autora i díla pro

Opět platí, že tyto předměty jsou více odmítány středoškoláky, kdy největší rozdíl lze pozorovat u chemie (na základní škole je odmítána méně než pětinou

Duše lidská jako duch jest bytost, která dostačuje sama sobě a k činnosti své nepotřebuje těla nezbytně, i když, pokud jest v těle, smyslů tělesných k Činnosti

měru k Bohu? Proč by mělo býti hanbou, proč by mělo býti nemoudrým věřiti v bytost vyšší, neviditelnou, která je_pravda sama a ani mýliti se, ani klamati nemůže? již