• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Praktická spolupráce

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Praktická spolupráce"

Copied!
34
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Mezináboženské vztahy

2009

(2)

Praktická spolupráce

úsilí o světový mír

angažmá ve prospěch náboženské svobody a lidských práv ekologie, spravedlivá ekonomika apod.

pomoc při získávání postavení ve společnosti

(3)

Praktická spolupráce

Forum 2000

rozprava o stavu světa, Václav Havel a Elie Wiesel doprovází ji mezináboženská setkání

(4)

Praktická spolupráce

Forum 2000

rozprava o stavu světa, Václav Havel a Elie Wiesel doprovází ji mezináboženská setkání

2009 Religion and Democracy

(5)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

Chicago, světová výstava, Kolumbovo výročí, 11. září 1893

(6)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

Chicago, světová výstava, Kolumbovo výročí, 11. září 1893 Charles Caroll Bonney, doprovodný program

(7)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

Chicago, světová výstava, Kolumbovo výročí, 11. září 1893 Charles Caroll Bonney, doprovodný program

45 náboženských společností

(8)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

Chicago, světová výstava, Kolumbovo výročí, 11. září 1893 Charles Caroll Bonney, doprovodný program

45 náboženských společností

(9)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

Chicago, světová výstava, Kolumbovo výročí, 11. září 1893 Charles Caroll Bonney, doprovodný program

45 náboženských společností

záměr: podpořit toleranci, vytvořit bratrství poukázat na shody mezi náboženstvími

zdůraznit roli náboženství pro mír mezi národy v duchu křesťanského triumfalismu

přehlédnutí menšin

zvláštní úspěch pro hinduismus a buddhismus

(10)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

zvláštní úspěch pro hinduismus a buddhismus svámí Vivékanánda (1863-1902)

1897 Rámakršnova mise Společnost védanty

(11)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

zvláštní úspěch pro hinduismus a buddhismus svámí Vivékanánda (1863-1902)

Anágárika Dharmapála (1865-1933)

„ Dluh světa Buddhovi“

Společnost Mahábódhi,

v Indii (1891), v USA a v Evropě

(12)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

zvláštní úspěch pro hinduismus a buddhismus svámí Vivékanánda (1863-1902)

Anágárika Dharmapála (1865-1933) Sójen Šaku (1859-1919)

(13)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

zvláštní úspěch pro hinduismus a buddhismus svámí Vivékanánda (1863-1902)

Anágárika Dharmapála (1865-1933) Sójen Šaku (1859-1919)

Daisetsu Teitaro Suzuki (1870-1966), jeho žák a překladatel 1897 turné,

„Úvod do zenového buddhismu“ (1934)

(14)

Praktická spolupráce

Druhý Parlament náboženství světa Chicago, 28. 8. - 4. 9. 1993

6 500 účastníků, 14 náboženství, 700 doprovodných akcí

„Prohlášení ke světovému étosu“

(15)

Praktická spolupráce

Hans Küng (*1928 v Sursee, Švýcarsko) 1957-1960 knězem v Luzernu

1960 profesor fundamentální teologie v Tübingen

1962 teologický poradce

II. vatikánského koncilu

1964 Institut pro ekumenické studium 1974 „Být křesťanem“

1980 odebrání missio canonica, vyloučení Institutu 1984 Christentum und Weltreligionen. Hinführung

zum Dialog mit Islam, Hinduismus und Buddhismus

(16)

Praktická spolupráce

Hans Küng (*1928 v Sursee, Švýcarsko) 1990 „Světový étos. Projekt“

1993 Parlament světových náboženství (Prohlášení...)

1996 emeritus v Tübingen

po něm Karl-Joseph Kuschel (*1948), Urs Baumann (*1941)

(17)

Praktická spolupráce

Hans Küng (*1928 v Sursee, Švýcarsko) angažmá v mezináboženských vztazích

- těžká světová krize, planetární odpovědnost - zlomová doba

- k přežití lidstva je třeba světový étos - možným a přirozeným základem étosu

je náboženství

„Mír ve světě není možný bez míru mezi náboženstvími.

Mír mezi náboženstvími není možný bez dialogu náboženství.

Mezináboženský dialog není možný bez vzájemného poznání.“

(18)

Praktická spolupráce

Hans Küng (*1928 v Sursee, Švýcarsko) - východiskem nikoli nauka, ale humanum,

sdílené lidství

- společné etické minimum, konsensus již existuje

- nikoli jen teorie:

Světový étos pro politiku a hospodářství (česky Vyšehrad, 2000)

(19)

Praktická spolupráce

Nadace Světový étos

1995, http://www.weltethos.org

(20)

Praktická spolupráce

Nadace Světový étos – centrum Prokopius 1999

doc. Karel Floss (*1926), Sázava

(21)

Praktická spolupráce

Druhý Parlament náboženství světa

„Prohlášení ke světovému étosu“

Úvod

Principy světového étosu Podpisy

(22)

Úvod

Svět prožívá agónii. Tato agónie vše prostupuje a proniká natolik, že cítíme potřebu pojmenovat formy, jimiž se projevuje,

a dát tak najevo hloubku svých obav.

Není míru - planeta je ničena - sousedé žijí ve strachu - ženy a mužové si jsou cizí - děti umírají!

Je to hrůzné.

Odsuzujeme zneužití ekosystému naší země.

Odsuzujeme bídu, která dusí životní šanci; hlad, který oslabuje lidské tělo; hospodářské nerovnosti, které hrozí zruinováním mnoha rodin.

Odsuzujeme sociální neřády národů, pohrdání spravedlnosti, které vytlačuje občany na okraj společnosti, anarchii zasahující do našich společenství, nesmyslnou násilnou smrt dětí,

především však odsuzujeme agresi a nenávist ve jménu náboženství.

Tato agónie není nutná.

(23)

Úvod

Není nutná vzhledem k tomu, že základ étosu již existuje. Tento étos nabízí možnost lepšího individuálního i globálního řádu a vyvádí lidi ze zoufalství a společnost z chaosu.

Jsme mužové a ženy, kteří se hlásí k přikázáním a praxi světových náboženství:

Tvrdíme, že v naukách jednotlivých náboženství lze nalézt jádro společných hodnot, které tvoří základ světového étosu.

Tvrdíme, že tyto pravdy jsou již známy, je však třeba je oživit a uvést je ve skutek.

Tvrdíme, že existuje neodvolatelná a bezpodmínečná norma pro všechny oblasti života, pro rodiny a obce, pro rasy, národy

a náboženství. Již existují prastaré ukazatele lidského chování,

které lze nalézt v naukách světových náboženství a které vytvářejí podmínky trvalého světového řádu.

(24)

Úvod

Prohlašujeme:

Jsme navzájem na sobě závislí. Každý z nás si přeje dobro celku.

Ctíme tudíž společenství živých bytostí, lidí, zvířat a rostlin a pečujeme o zachování země, vzduchu, vody a půdy.

Bereme na sebe individuální odpovědnost za vše, co děláme.

Všechna naše rozhodnutí, jednání a selhání přinášejí následky.

Musíme s druhými jednat tak, jak bychom chtěli, aby oni jednali s námi. Zavazujeme se, že budeme respektovat život a čest,

individualitu a rozdílnost tak, aby se s každým člověkem

nakládalo lidsky, a to bez rozdílu. Musíme se cvičit v trpělivosti a snášenlivosti. Musíme být schopni odpouštět a poučit se

z minulosti, nikdy ovšem nepřipustit, abychom sami zůstali zajatci nenávistných vzpomínek. Tím, že si vzájemně otevřeme svá srdce, musíme ve jménu světového společenství pohřbít své úzkoprsé

rozepře a vytvářet tak kulturu solidarity a vzájemných vazeb.

(25)

Úvod

Lidstvo chápeme jako svou rodinu. Musíme se snažit, abychom byli přátelští a velkorysí. Nesmíme žít jen sami pro sebe, mnohem spíše musíme sloužit druhým a nikdy nezapomínat na děti, staré, chudé, trpící, poškozené, uprchlíky a opuštěné. Nikdo nesmí být za žádných okolností považován za druhořadého občana, s nikým se takto nesmí jednat a nikdo nesmí být jakkoliv vykořisťován.

Mělo by existovat rovnocenné partnerství mezi mužem a ženou.

Nelze v žádném případě nemorálně zacházet s čímkoliv, co se týká sexu. Je třeba opustit všechny formy ovládání a zneužívání.

Zavazujeme se ke kultuře bez násilí, která bude naplněna respektem, spravedlností a mírem. Nebudeme nikdy utlačovat druhého člověka, škodit mu, mučit jej, nebo dokonce zabíjet a odřekneme se násilí

jako prostředku smazávání rozdílů.

Musíme se snažit o spravedlivý sociální a hospodářský řád, v němž každý obdrží stejné šance a využije všech svých lidských možností.

(26)

Úvod

Musíme hovořit a jednat pravdivě, avšak soucitně, přičemž budeme s každým zacházet spravedlivě a budeme se vyhýbat předsudkům a nenávisti. Nesmíme krást. Musíme se naopak snažit přemáhat nadvládu touhy po moci, prestiži, penězích a konzumu, abychom vytvořili spravedlivý a pokojný svět.

Zemi nelze změnit k lepšímu bez předcházející změny vědomi jednotlivců. Slibujeme, že budeme rozšiřovat obzory svého vnímání tím, že budeme ukázňovat svého ducha meditací,

modlitbou nebo pozitivním myšlením. Bez rizika a připravenosti k oběti nemůže v naší situaci dojít k žádné zásadní změně.

Zavazujeme se tudíž k tomuto světovému étosu, ke vzájemnému porozumění a k formám života naplněným sociální snášenlivostí, podporujícím mír a chránícím přírodu.

Zveme všechny lidi, věřící i nevěřící, aby udělali totéž.

(27)

Principy světového étosu

I. Bez světového étosu není nového světového řádu

„Světový étos chápeme jako základní konsensus ve vztahu

k existujícím závazným hodnotám, neměnným měřítkům hodnot a základním osobním postojům.“

II. Základní požadavek: s každým se musí zacházet lidsky

„…každý člověk je povinen jako bytost vybavená rozumem

a svědomím se chovat skutečně lidsky a ne nelidsky, činit dobro a vyvarovat se zla!“

Zlaté pravidlo.

(28)

Principy světového étosu

III. Čtyři nezrušitelná přikázání

1. Závazek ke kultuře bez násilí a ke kultuře úcty ke všemu živému.

2. Závazek ke kultuře založené na solidaritě a spravedlivém hospodářském uspořádání.

3. Závazek ke kultuře tolerance a k životu v pravdě.

4. Závazek ke kultuře zrovnoprávnění a k partnerství muže a ženy.

IV. Obrat vědomí

Role náboženství při udržování odpovědnosti ve stavu bdělosti, výzva jednotlivým náboženským společenstvím.

(29)

Zlaté pravidlo

Konfucius (asi 551-489 př. Kr.):

„Co si sám nepřeješ, to nečiň druhým“ (Rozhovory 15, 23) Rabi Hillel (60 př. Kr.-10 po Kr.):

„Nečiň druhým to, co nechceš, aby oni činili tobě.“ (Sabat 31 a) Ježíš Nazaretský:

„Vše, co chcete, aby lidé činili vám, čiňte i vy jim.“

(Mt 7,12; Lk 6,31) Islám:

„Nikdo z vás není věřící, pokud nepřeje svému bratru to,

co si přeje sám.“ (40. hadíth z an-Nawawi, 13)

(30)

Zlaté pravidlo

Džinismus:

„Lhostejnost vůči světským věcem má člověka proměnit, aby se vším stvořeným zacházel tak, jak by chtěl, aby se zacházelo s ním.“

(Sutrakritanga I. 11. 33) Buddhismus:

„Stav, který mi ani není příjemný ani mne netěší, bude takovým

i pro tebe; stav, který mi ani není příjemný ani mne netěší, jak bych se jej mohl od druhého nadat?“ (Samjutta Nikjáj V, 353.35-354.2) Hinduismus:

„Člověk by se ke druhému neměl chovat tak, jak by jemu samému bylo nepříjemné; to je podstata morálky.“

(Mahabharata XIII. 114.8)

(31)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa další shromáždění:

1999 Kapské Město 2004 Barcelona

2007 Monterrey 2009 Melbourne

(32)

Praktická spolupráce

Parlament náboženství světa

http://www.parliamentofreligions.org

(33)

Praktická spolupráce

World Conference of Religions for Peace (WCRP) Světová konference náboženství za mír

mezináboženská setkání inspirovaná

Parlamentem náboženství světa roku 1893 Interfaith Encounter Association

dialog Jógy v denním životě

Paramhans svámí Mahéšvaránanda (*1946)

(34)

Odkazy

Související dokumenty

- máme institucionálně silnou ochranu přírody a poměrně dost nástrojů v ruce ale. - díky neznalosti jazyků nejsme schopni obecně spolupracovat se zahraničím a

Bude jich však potřeba mnohem více, zejména pokud emise nezačnou v nejbližší době klesat.. Už nyní potřebujeme vytvořit místo

V té dobé tam vládl Breinév, Rusku se říkalo Sovětský svaz a Petrohrad se jmeno- val Leningrad. Přestože jsem myoprotézu již měl, rok po úrazu mé můj lékař-orto-

Na písemnou práci má vybrat dva příklady na aritmetickou posloupnost, tři na geometrickou posloupnost a jednu slovní úlohu na užití posloupností..

Peňaţná zásoba sa meria peňaţnými (menovými) agregátmi, ktoré sú rozlíšené podľa stupňa likvidity (platobnej schopnosti). Najčastejšie sledovanými ukazovateľmi

V dokumentu, který vydala Papežská rada pro kulturu a Papežská rada pro mezináboženský dialog, 1 je uvedeno, že „…přitažlivost alternativní spirituality

Jaký je další možný způsob využití výsledků závěrečné

Nadto je rubem té opičí lásky egoistické sebeshlížení ve vlastní (domnělé) mravní velikosti takto „milujících“. Dá se tedy pochopit, že je dnes obtížné odolat