• Nebyly nalezeny žádné výsledky

1. CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn):

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "1. CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn):"

Copied!
2
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Katedra filozofie

PROTOKOL O HODNOCENÍ PRÁCE

Práce: diplomová

Posudek: oponenta

Práci hodnotil: Mgr. Radek Schuster, PhD.

Práci předložila: Bc. Aneta Němcová

Název práce: Filosofické koncepce umělé inteligence ve filmové tvorbě

1. CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn):

 

Cílem  diplomové  práce  je  „analýza  těchto  filmů  [zobrazujících  UI]  v  návaznosti  na  filosofické teorie umělé inteligence, následné nalézání inspiračních vazeb mezi filosofií  a filmovou produkcí, dále komparace témat umělé inteligence ve starších sci‐fi filmech  se současnou filmovou tvorbou. Poté objevování opakujících se, ale také opomíjených,  témat filosofie umělé inteligence ve filmové produkci.“ (str. 1) Práce všechny zmíněné  cíle naplňuje, i když různou měrou přesvědčivosti.  

2. OBSAHOVÉ ZPRACOVÁNÍ (náročnost, tvůrčí přístup, proporcionalita teoretické a vlastní práce, vhodnost příloh apod.):

 

Diplomantka  si  nejprve  definuje  metodu  své  práce  v podobě  „kognitivní  filmové  teorie“, která se orientuje na perspektivu diváka, dále představuje vybrané filosofické  problémy  UI  (inteligence,  vědomí,  etika),  které  pak  tvůrčím  způsobem  ukazuje  při  analýze 8 nejlépe hodnocených filmů podle IMDb. 

 

Diplomantka  se  opírá  o  úctyhodný  seznam  relevantních  zdrojů.  Ovšem  interpretace  zejména  filosofických  textů  často  ulpívá  na  povrchu,  což  se  pak  odráží  i  v rozboru  filmové tvorby a v závěrech, k nimž diplomantka dospívá. 

   

Příloha obsahuje české překlady citovaných pasáží v angličtině, ovšem zdůvodnění této  přílohy  mi  není  zcela  jasné:  „Občasné  doslovné  citace  budou  pro  účely  práce  překládány, a jelikož přeložení některých pasáží by mohlo zapříčinit ztrátu celkového  významu těchto tezí, budou přiloženy v originálním znění do přílohového aparátu.“ (str. 

2–3)   

(2)

3. FORMÁLNÍ ÚPRAVA (jazykový projev, správnost citace a odkazů na literaturu, grafická úprava, přehlednost členění kapitol, kvalita tabulek, grafů a příloh apod.):

 

Po stylistické i gramatické stránce má práce odpovídající úroveň. Výklad je veden jasně  a  srozumitelně.  Členění  kapitol  je  přehledné.  Citace  a  bibliografické  odkazy  jsou  konzistentní a v souladu s požadovanou interpretací normy. 

4. STRUČNÝ KOMENTÁŘ HODNOTITELE (celkový dojem z práce, silné a slabé stránky, originalita myšlenek apod.):

Oceňuji snahu diplomantky propojit abstraktní filosofické koncepce s aktuální filmovou  tvorbou, jež zpodobuje atraktivní téma UI. Práce sice koncepčně drží pohromadě, ale  je patrné, že se diplomantka snaží pojmout příliš rozsáhlou problematiku. Závěry práce  jsou pak převážně triviální:  

‐ „…náboženství [se] vyskytuje ve filmech prostřednictvím například pojmenování  hlavních postav.“ 

‐ „…filmová  tvorba  [se]  vyvíjí  společně  s  novými  vynálezy,  které  představuje  široké veřejnosti. To by mohlo pomoci lidem přijímat nové technologie snadněji  a třeba také s pozitivním přístupem.“  

‐ „…filmová  tvorba  [se]  inspiruje  filosofickými  koncepcemi  spíše  než  filosofické  úvahy filmovou produkcí.“ 

5. OTÁZKY A PŘIPOMÍNKY DOPORUČENÉ K BLIŽŠÍMU VYSVĚTLENÍ PŘI OBHAJOBĚ (jedna až tři):

 

1) V závěru práce uvádíte: „Díky výsledné analýze filmů můžeme dojít k závěru, že  se filmová tvorba inspiruje filosofickými koncepcemi spíše než filosofické úvahy  filmovou  produkcí.“  (str.  76)  První  část  svojí  teze  dokládáte  analýzou  filmové  tvorby,  jak  ale  zdůvodňujete  část  druhou  (tj.  filosofické  úvahy  se  neinspirují  filmovou produkcí)? 

 

2) Jako  metodu  své  práce  uvádíte  kognitivní  teorii  kinematografie,  pro  níž  je  centrální divák a jeho vnímání filmu. Avšak při analýze např. filmu BIG HERO 6  (str.  55)  se  primárně  věnujete  inspiraci  tvůrců  filmu.  Není  to  v rozporu  se  zvolenou metodou? 

 

3) V práci  zmiňujete  různé  teorie  mysli  –  fyzikalismus,  funkcionalismus,  epifenomenalismus, biologický naturalismus a komputační teorii. Pokuste se je  stručně charakterizovat a uveďte, která z nich je podle Vašeho názoru nejvíce  relevantní pro a) slabou a b) silnou UI. 

6. NAVRHOVANÁ ZNÁMKA (výborně, velmi dobře, dobře, nevyhověl): dobře 

Datum: 22. května 2018 Podpis:

Odkazy

Související dokumenty

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): Cílem práce bylo představit křesťanský extremismus a nastínit příčiny jeho nárůstu v současné době.. OBSAHOVÉ

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): Cílem bakalářské práce je popsat vznik a vývoj významných posvátných míst Starého Plzence a jeho okolí, přičemž

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): V úvodu si autorka vytkla za cíl seznámit čtenáře s významnou kulturní památkou nacházející se v Plzni.. Tento v podstatě

CÍL PRÁCE (jaký byl a do jaké míry byl naplněn) Autorka cíl své práce v Úvodu (str. 8) deklaruje těmito slovy: (1) jaké jsou příčiny vzniku prezidentských stran v

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): Hlavním cílem práce bylo podle autora nastínit problematiku filmových zpracování literárních předloh v

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): Hlavním cílem práce, jak autor uvádí v jejím úvodu, je vymezení „syntetického“ času obsaženého v audiovizuálním

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): Autorka předkládá velice hutnou a náročnou diplomovou kvalifikační práci, které cílem je

CÍL PRÁCE (uveďte, do jaké míry byl naplněn): Autorka bakalářské práce si klade za cíl historické zmapování misijní činnosti, mnišského života a zakládání