H O S P O D Á Ř S K Ý, E T N I C K Ý, N Á B O Ž E N S K Ý I D E O L O G I C K Ý, P O L I T I C K Ý A K U LT U R N Í
S V Ě T O V Ý K O N F L I K T – T E R O R I S M U S
4 . 4 . 2 0 1 4 R E N A TA H O N S Ů
Nerovnoměrný vývoj světa
Obsah
Současný globální svět
Hospodářský svět
Kolonialismus
Kulturní a etnické odlišnosti
Svoboda ve světě
Konflikty
Média
Terorismus
Politická mapa světa
Hustota zalidnění
potřeby současnosti k uspokojení potřeb budoucích generací
Světové civilizace
Západní
Latinckoamerická
Africká
Islámská
Pravoslavná
Čínská
Japonská
Hindujistická
Buddhistická
Celosvětové dění současnosti
Intersociální - vzájemné působení různých společensko-sociálních a ekon. systémů a globálního soužití lidstva; vznikají
intersociální problémy jako reakce na globální společenské situace
Přírodně-sociální - přerušení vazeb mezi přírodou a lidskou společností (růst počtu obyvatelstva / konstantní přírodní zdroje)
Antroposociální - sociální, kulturní, humanitární, etnické problémy
Potřeby současnosti k uspokojení potřeb budoucnosti
závažnost globálních problémů
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%
změna klimatu
nedostatek sladké vody odlesnění
znečištění sladké vody špatná správa věcí veřejných
růst počtu obyvatelstva a jeho pohyb změna společenských hodnot 21 likvidace odpadů
znečištění ovzduší degradace půdy chemické znečištění urbanizace
úbytek ozónu spotřeba energie chudoba
války a konflikty
ohrožení kosmického prostoru stoupání mořské hladiny
Mapa světa zobrazující CIA odhad tempa růstu HDP pro rok 2010
HDP reálné tempo růstu ve vybraných zemích, 1990-1998 a 1990-2006
Rozdělení průmyslu
Schéma hlavních národohospodářských sektorů
Kolonie v roce 1945
Náboženství
moderní souhrnný pojem pro velmi
rozmanité soustavy jednání, symbolů a
představ, jimiž různá společenství vyjadřují reálný, životní, osobní vztah k
transcendentní zkušenosti
Judaizmus
• Židovské náboženství, které patří spolu s křesťanstvím a islámem mezi tři světové monoteistické.
• Klade velký důraz na rodinu, slavení svátků.
• Rozlišit židovství a judaismus jako náboženství,
• židovství kulturně-nábožensko-
nacionálním souborem, zahrnujícím historii, jazyk, zemi, liturgii,
filozofii, umění, soubor etických
zásad a náboženských praktik.
Náboženství – křesťané
Křesťanství
víra v jednoho boha, vyznávají Ježíše Krista jako Spasitele a Božího syna, uznávají křest a další svátosti, věří v možnost odpuštění
hříchů a spásy a očekávají druhý příchod Kristův.
Pravoslavní
odmítali podřizovat
usnesením a schválením římským patriarchou a tzv.
velké schizma.
Otázky Ducha svatého,
odpustků,
všeobecného celibátu duchovních,
zavádění latiny.
Islám
Muslimové se stejně jako křesťané a židé považují za duchovní potomky Abraháma.
Muslimové dodržují modlitby, mír, spravedlnost, harmonii, spolupráci, soucit,
dobročinnost, rodinnou zodpovědnost, toleranci k lidem jiné víry a tradic a
respekt pro životní prostředí.
Člověk organickou součástí vyššího celku.
Korán - je považován za absolutní neměnnou
pravdu.
Hinduismus
souborné označení pro velké množství náboženských a
filozofických směrů, zvyklostí a tradic.
Velmi různorodé, otevřené a tolerantní náboženství s
absencí jediného standardního dogmatu.
Cílem hinduisty je konečné duchovní vysvobození z
koloběhu života a smrti.
Buddhismus
• Důraz na osobní meditační praxi
• jako prostředek k dosažení vnitřní svobody
• a k odstranění prožívání skutečnosti, zkreslené
subjektivním viděním.
• Východisko ze strastiplné pomíjivosti jevového světa.
Svoboda ve světě v %
bez svobody; 25.00%
částečná svoboda; 30.00%
svoboda; 45.00%
Hlava II – Lidská práva a základní svobody
Každý je způsobilý mít práva.
Každý má právo na život.
Nikdo nesmí být zbaven života.
Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena.
Každý má právo vlastnit majetek.
Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.
Svoboda pohybu a pobytu je zaručena.
Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena.
Sociálněpolitický vývoj
Paternalismus – nadřazení vlády nad právo, nerovné postavení člověka.
Demokracie - jasné definování práv a povinností státu.
Socialismus – společné vlastnictví výrobních prostředků.
Anarchismus – ovlivňující rasizmus.
Světový konflikt
Ženevská konvence, kategorie ozbrojených konfliktů:
Mezistátní konflikty - vyhlášená válka nebo ozbrojený konflikt mezi 2 či více státy, okupace
Národněosvobozenecká hnutí - boj proti okupaci, za sebeurčení proti koloniálním a rasistickým
režimům
Vnitrostátní konflikty - ozbrojený konflikt mezi
armádou státu a jinými organizovanými ozbrojenými skupinami majícími velení a kontrolujícími část
území
Ostatní ozbrojené konflikty – vnitrostátní konflikt, izolované násilné činy, vnitřní nepokoje
Příčiny konfliktů v současnosti
Spouštěcí mechanismy:
Terorismus – taktika dosažení politického cíle
pomocí útoků či případně hrozbou útoky na civilní cíle; klíčovým faktorem je vyvolání strachu,
paniky a upoutání pozornosti za pomoci násilí
Náboženská a etnická nesnášenlivost– je dána rozpory dvou a více od sebe odlišných
skupin, např. spory mezi protestanty a katolíky v Severním Irsku, problémy náboženského rázu v oblasti Kavkazu, napjaté vztahy mezi muslimy a hinduisty v Indii, konflikty mezi etniky v Africe
Příčiny konfliktů v současnosti
Politicky nestabilní vlády – nemají podporu většiny obyvatel, existuje hrozba jejich svržení a ovládnutí státu diktátorem
Diktátorské režimy – nesvoboda obyvatelstva vede ke snahám režim změnit, což ale většinou nezmožné bez použití ozbrojeného násilí
Izraelsko-arabské vztahy – neustálý zdroj napětí v oblasti Blízkého východu, který se prozatím
nepodařilo vyřešit
Separatismus – snaha o odtržení území od současného státu, v mnohých případech se pojí s problémem
terorismu nebo s náboženským či etnickým sporem
Masmédia
Ovlivňování - místní, národní, mezinárodní:
války, konfliktu a krize
Využití: k mobilizaci a ovlivňování
společenských výsledků, udržování konfliktu,
podat válečné zdůvodnění nebo nenásilná snaha mírových aktivistů ukončit válku
Strategie aktérů - konfliktu, míru i bezpečnosti:
vlády, povstalecké skupiny, humanitární organizace a teroristy
Umožňují otevřenou účast
Terorismus
systematické užívání fyzického násilí převážně vůči civilistům
politický nástroj slabých proti silným
od starověku braní rukojmích,
v 19. st. se vyznačoval útoky na panovníky a politické osobnosti,
ve 20. st. vznikl separatistický a náboženský terorismus
zasahuje s různou měrou celý svět
nelze uspokojivě řešit v rámci státu, nutná mezinárodní spolupráce
většinou dlouhodobého rázu: jejich řešení vyžaduje velké náklady a trvalou angažovanost
žádný stát nenese za jejich vznik výhradní odpovědnost (nemožnost postihu)
většinou nejde o politickou prioritu žádného ze států, zastiňují je jiné státní zájmy
Terorismus
oblasti působnosti:
o globální (celosvětový nebo v rámci více států)
o regionální (v rámci 1 státu)
podle cílů, kterých chce dosáhnout:
o Reklamní cíl - upoutání pozornosti veřejnosti pomocí masmédií o Jednorázový násilný akt - dosažení konkrétního cíle,
vynucení jednání
o Strategický cíl - nástroj vedoucí k destabilizaci režimu
separatistický (cílem je vytvoření vlastního území - např. IRA v S Irsku, ETA ve Španělsku)
náboženský (např. Al Kajdá)
revoluční (např. Rudé brigády v Itálii)
pravicový
Teroristické organizace
IRA - Irská republikánská armáda; vznik v r. 1916 jako ozbrojená složka strany Sinn Féin,
usiluje o odtržení S Irska od Anglie - náboženský spor mezi protestanty a katolíky
ETA Euzkadi ta Askatasuna - Baskitsko a svoboda, vznik v r. 1959 v Bilbao,
usiluje o uznání nezávislosti Baskitska Španělskem a Francií
Al Kajdá - osvobozenecká armáda islámských svatyní;
zakladatelem je Usáma bin Ládin - ze zámožné rodiny –>
financování výcviku, organizace i teroristických akcí
Rudé brigády - italská ultralevicová org.
Historie mezinárodního terorismu
Od konce 19. století registrujeme čtyři teroristické vlny
První vlna - akce ruských intelektuálů koncem 19. století po sarajevském atentátu.
o V Evropě tzv. revoluční terorismus.
o V osmanské říši se začíná rodit terorismus separatistických hnutí
o a formy extrémního pravicového terorismu reprezentují židovské pogromy v Rusku
o a akce Ku-klux-klanu v USA.
Druhá vlna - po I. světové válce a vrcholí po II. světové válce obdobím dekolonizace.
o Akce separatistů v rozpadajících se koloniálních říších. Separatistická hnutí propojena s revoluční ideologií či náboženstvím.
Třetí vlna - od konce 60. let do rozpadu Sovětského svazu.
o revoluční terorismus v Latinské Americe a návrat marxisticko-anarchistických skupin.
o termín mezinárodní terorismus, organizace (např. OOP) podnikaly většinu útoků v zahraničí
o a různé národní skupiny navzájem spolupracovaly a podnikaly útoky ve třetích zemích – např. spolupráce OOP a IRA při únosu ministrů členských států OPEC ve Vídni v roce 1975.
o Mezinárodní charakter této vlny symbolizuje také letecké pirátství a státy sponzorující terorismus.
Historie mezinárodního terorismu
Od konce 19. století registrujeme čtyři teroristické vlny
Čtvrtá vlna, do současnosti, vystupuje do popředí pravicový a náboženský terorismus vyskytující se již ve třetí vlně.
omuslimský fundamentalismus, navazující na íránskou revoluci v roce 1979.
oPosun v myšlení teroristů za 30let v objektech proti nimž útočí.
Teroristé se vždy ozvali a sdělili své požadavky.
Konec 60 a začátek 70let - vraždy policistů nebo soudců zabývajících se vyšetřováním terorismu .
Později útoky zaměřovaly i na politiky a diplomaty.
V polovině 70let - velké průmyslové firmy a jejich představitele.
Koncem 70 let - dopravní letadla, vlaky, letiště a nádraží. K atentátům se téměř vždy přihlásila nějaká organizace.
V 90 letech se už většinou nikdo nehlásí a nikdo neklade žádná ultimata.
Dnes je cílem způsobit co největší škody a utrpení.
Definice pojmů souvisejících s islámským fundamentalismem
FUNDAMENTALISMUS
o hnutím s nejkonzervativnějších protestantských kruhů v USA na přelomu 19. a 20. století. Hnutí odmítá vědeckou kritiku bible a jakoukoli diskusi o jejích možných smyslech a výkladech.
o Po II. světové válce spojován s islámem a jeho militantními formami.
Bezmezné přesvědčení o pravdě a právu hodnotit i soudit ostatní.
Znaky : strach z nejistot dospívající k agresivitě, úzkostlivé lpění na starých hodnotách a útěk k radikalismu násilí.
ISLÁMSKÝ FUNDAMENTALISMUS
o návrat k prvotnímu islámu, k jeho zdrojům. Reakce na reformismus, která není schopna uspokojivě řešit v konflikty z moderního vývoje.
o Cílem je čistota islámu a návrat k pramenům víry. Nejsou stanoveny meze, Extremisté vykládají verše koránu jak se jim právě hodí. Dochází ke zjednodušování a vytrhávání z kontextu.
Definice pojmů souvisejících s islámským fundamentalismem
DŽIHÁD
o bez upřesňujícího výkladu, vysvětlován jako "nesmírné a mnohostranné úsilí na cestě boží“. Veškeré činnosti muslima směřující k upevnění víry,rozvoji a šíření islámu, mírovými i násilnými prostředky.
o Džihád a válka – útočná, obranná – válka náboženská za šíření božího zjevení a získávání území, na němž má být dosažení boží vlády nad celým světem. Islámský terorista může tvrdit, že je bojovníkem božím a že téměř každá teroristická akce,
provedená muslimy, může být považována tj. svaté války proti bezvěrcům a jinověrcům.
MUDŽÁHID
o vykonavatel džihádu, bojovník na cestě boží, za aktivitu slibován pobyt v ráji. Nejvýše je ceněna mučednická smrt za boha.
ŠARÍ´A
o soustava právního a morálního kodexu, prameny jsou v koránu a sbírkách. Pokud
svaté zdroje neposkytují jasné řešení některých problémů, vytvářejí se normy na základě analogie nebo na základě konsensu právních autorit.
o Přizpůsobovat šarí´u novým skutečnostem má za úkol islámská právní věda (fikh).
21. prosince 1988, ve skotském Lockerbie
výbuch bomby v letadle nepřežilo 270 lidí
dlouhých tahanicích přiznala v roce 2003 Libye, jejíž
důstojník tajné služby Abdal Basat Alí Midžrahí byl v lednu 2001 za atentát odsouzen na doživotí.
Libye, která se zavázala
zaplatit pozůstalým celkem 2,7 miliardy dolarů odškodného,
přijala zodpovědnosti za útok
Použitá literatura:
Dufková,I., Zlámal, J.: Policie a terorismus, Střední policejní škola Ministerstva vnitra v
Praze, Středisko pro lidská práva a profesní etiku, 2004.
Matoušek,O.: Základy sociální práce, Portál, 2001.
Tomeš, I.: Úvod do teorie a metodologie sociální politiky, Portál, 2010.
Použité internetové zdroje:
http://www.al-islam.cz/
http://www.freedomhouse.org/
http://www.hinduismus.cz/
http://www.mvi.estranky.cz/
http://www.pcr.uu.se/
http://www.pravoslavihk.cz/
http://www.translationdirectory.com/
http://cs.wikipedia.org/
http://geography.upol.cz/
http://ivy.sgo.cz/
http://leccos.com/
http://zakony.centrum.cz/
Děkuji za pozornost