• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Provincie a periferie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Provincie a periferie"

Copied!
4
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

PR O VINCIE A PERIFÉRIE

Sborníkpříspěvkůzkonferencekona-névÚstínadLabem13.11.2006,Er-go2007/1,81str.

Témamezioborovékonferencepořá-danépodzáštitouKatedrypolitologieafilozofieFFUJEPvÚstínadLabem13.11.2006zní„Provincieaperi-ferie“.Rozmanitostúhlůpohledu,znichžjednotlivíautořinahlížejída-nétéma,odrážíjakrozmanitostod-bornýchzájmů,takrozmanitostosob-níchpřístupů,kteréjsouzadanýmté-matemvyprovokovány.Vkaleidoskopickéškáletěchtopří-stupůpřestomístyrezonujísdílenémyšlenkovékoncepty.Téměřnezře-telnépředivourčitýchvztahů,kterénevědomkyanezáměrněvážíjednot-livétexty,jezachycenovtermínech,kterémístyshodněprobleskujítexty,abyzdepříznačněasociovalymotivyspjatéstématemperiferieaprovin-cie:práh(TippeltsodkazemnaBlá-hu),hrozbačiohrožení(Bláha,Tip-pelt,Hoblík),ženaversusmuž(Hob-lík,Vodička),racionalita(Hoblík,Kranát,Civín,Chavalka),autorita(Hoblík,Kranát),zrcadlo(Kranát,Ci-vín,Chavalka,Vodička)…SborníkjeotevřenpříspěvkemPet-raBláhyÚskalíetikyprovincionalis-mu,kterýmábýtsevšípravděpodob-nostísámztělesněnímústředníhoté-matu,vtomtopřípaděprovincionalis-mu,resp.provinciálníhomyšlení.Textjepsánpozoruhodněnesrozu-mitelnýmstylem,kterýsilibujevkomplikovanýchvyjádřeních,pře-růstajícíchaždonestravitelýchjazy- kovýchkonstruktů.PokudsečtenářprobijejazykovouhouštinouBláhovatextu,rozpoznáformulacizákladníhypotézy,kterámáobjasnitBláhůvkonceptprovincionalismu.Podstataprovincionalismuneníobjasněnaně-jakoudefinicí–těžkovtomtoohleduposloužíBláhovaformulace„kon-stantnísouhrnurčujícíchjevů“(str.8)–,alepředvedenímurčitéhospole-čenskéhopohybu,atopohybuodpů-vodního,zšeřelého,poklidnéhoazti-šenéhosvětasměremkabsurdníhek-tičnostisoudobýchpoměrů,zajehožklíčovéprotagonistyBláhaoznačujepostavyprovincionalistyavyděděn-ce.FázetohotopohybucharakterizujeBláhajakotrhlinuvrámcipůvodníspolečenskévzájemnosti,útěkzpů-vodnízajištěnostidoizolacevydědě-nectví,otevřenísvobodnéhoprostoru,akonečněkonfliktspůvodníkonfor-mitou.SoučasnýstavoznačujeBláhajakoabsurdní:jedincivyhnaníznáru-čepůvodníhozabezpečeníseupínajíkparadoxnímprojevůmtaktonabytésvobody,cožBláhavposledkuhodno-tíjakokontraproduktivní.Paralyzo-vánvesvémúsilíoefektivituaprog-resivnost,obracísevyděděnecprotipředstavitelipůvodnosti–provincio-nalistovi,kterýstále,klidněanevzru-šovántempemdobydodržujezaběha-nápravidla.PotomtonástinupřecházíBláhakvýčtuúskalí,kteráčíhajínapředsta-viteleprovincionalismu:jeto(i)představa,žepostojprovincionalismujeněčímnovýmaoriginálním,apři-tomjetímnejpůvodnějšímpostojem,(ii)zdánímorálnínevinnosti,kterésezvrhávávpocithlubokéviny,(iii)zmechanizovánípostojeprovinciona- 140Recenze

lismudojednoduchéhopravidlačinitopaktoho,coseobvyklečiní–přitomzakořeněnívpůvodnostijeněčímspontánním.PocelémjazykověaformulačněneobyčejnězbytnělémexposénabízíBláhanadočekáváníúspornýzávěr:cosestane,pokudetikaprovinciona-lismupřekonánastraženáúskalí?Ne-stanesevůbecnic.Tentominimalis-muspodtrhujeBláhazávěrečnouvě-tou:„Jedinýmhodnotověbezvýznam-nýmpřínosembudeto,ževedlevydě-děncovynezpůsobilostikvyrovnánísespředstavou,žesvětsiněkamne-ovladatelněsměřuje,budeprovincio-nalistovotušení,žetomutakjeažejetotaksprávné.“(str.12).Zmoženémučtenářisevnucujeotázka,zdasitotokonstatováníoprav-dumuselovyžádattolikjazykovéekvi-libristiky.Odpověsesnažípodatná-sledujícípříspěvek.HynekTippeltvesvémčlánkuStrážcenoci.OnepochopitelnostiprovinciálnífilosofieanalyzujeknihuPetraBláhyFilosofieprovincionalis-mu.ZaměřujesenajedenklíčovýrysBláhovatextu,kterýoznačujejako„nepochopitelnost“.Hnedvúvoduzaujmepoznámka,žeknihasedostaladorukouřadypo-tenciálníchčtenářů.Potenciálních?Pokračováníčlánkusevskutkusnažíobjasnit,proččtenářiBláhovatextupovětšinouzůstávajípouzečtenářipotenciálními.„Knihajistýmzpůso-bemznemožnuje,abybylavevětšímířečtena“(str.14)–tojevyjádření,kterémusíprobuditnašiostražitost.PřetrvávajícídojmyzčetbyBláho-vatextujsoupodleTippeltaspíšne-uspokojující–čtenářseztrácívne-srozumitelnémtextuajezahlcenzá- plavouslov.VprvníčástičlánkuTip-peltrozebírá,jakýmitechnikamiBlá-hatohotoneblahéhoúčinkudosahuje.TippeltseovšemujímánáročnéhoúkoluospravedlnitBláhůvodstrašují-cístyl.Vedentoutosnahou,formulujeurčitépostřehy,vjejichžsvětleseten-toúkolmůžeopravduzdátneúměrnývynaloženénámaze:„Nesrozumitel-nostBláhovatextunenídůsledkemje-hopreciznosti“(str.16)…„Autoranineusilovaloto,abytextmělrázvě-deckosti“(str.16)…„Náročnostčte-nínenízpůsobenaanináročnostímyšlenek“(!)(str.16).Vtírásepro-vokativníotázka,cotedyzískámečet-bouBláhovatextu.ZákladníTippeltovatezezní,žefi-losofprovincionalismu,kterýjehlav-nípostavouBláhovyknihy,bypsalnepochopitelně,přičemžbynepocho-pitelnost„užívaljednakjakozbraň,obrannouiútočnou,ajednakjakoprostředektestovánípotenciálněne-bezpečnéhookolí“(str.17).Provinci-álnífilosof–nepokroková,konzerva-tivnífigura,nepochopenýsolitéroci-tajícísevpermanentnímkonfliktusvětšinovouspolečností–sisvouso-litérnostchránítím,žepíšetak,abynebylpochopen.Provinciálnífilosoftedyzáměrněnarušujeoboustrannoukomunikacianechávásvéokolívne-jistotě,zdahrajespolečnouhru…Způsobpsaní,kterýjediněpříslušíprovinciálnímufilosofu,jeutopický–utopie,jakopotvrzeníneuskutečnitel-nosti,jeúdělemprovinciálníhofilo-sofa.Provinciálnífilosofovi,nemusíbýtsrozumitelný–nechcepřesvědčit,nechceměnit,zlepšovatanizachraňo-vat.Jakmileseprovinciálnífilosofobrnínapozici,kterárezignujenaja-kékoliuskutečnění,můžesidovolit REFLEXE34/2008141

(2)

vložitdosvýchutopickýchvizínále-žitouradikalitu:provinciálníutopiepoukazujenanebezpečnostjakéhoko-lizjednodušováníaefektivníhozrychlování,atojakpotechnické,takpomentálnístránce.VzávěrusvéhočlánkukladeTip-peltotázku,covedeprovinciálníhofi-losofaktomu,abyvesvémpesimis-tickémnaladěnípřecijenpsal.Jetopotřebaurčitéhosebepotvrzení?Jetotušeníspřízněnostispodobněsmýšle-jícímizoufalci?TentoposlednímotivseHynekTippeltsnažídešifrovat.VpříspěvkuJiříhoHoblíkaNape-riferiivyvstáváextáze,vcentrusero-zumpropadádoprázdnotyjásekon-turytématuperiferie–provinciezačí-najízpevňovat.Narozdílodesejistic-kéhozpracovánítématu,kterébylo„údělem“PetraBláhy,vstupujemezdenapevnějšípůdustandardníhoodbornéhotextu.Hoblíkvesvéstatitematizujepola-ritucentraaperiferie,kterousodka-zemnaN.Luhmananejprvepředsta-vujejakodůležitýprveksociálnístrukturace,abyjinásledněvprvníčástisvéhozkoumáníspecifikovalvevztahuksociologiináboženství.Zdesenabízímožnostpojednattémaperi-ferienapříkladuextatickénábožen-skézkušenostiasociálnífunkceexta-tickýchkultů.Hoblíksetuopírápře-devšímoantropologickoustudiiI.M.Lewiseadokládá,žeextatickékultyjsoupovětšinouzáležitostíperiferievtomsmyslu,žejejichexponentipat-říkmarginalizovanýmskupinám,kte-réseprostřednictvímperiferníextázemohoukonfliktnímzpůsobemvyme-zovatvůčimocensképozicicentra.VdruhéčástisvéstudieseHoblíkpokoušíanalyzovatdruhýpólzmíně- népolarityauvéstobapólydovzá-jemnéhovztahu.Stímtoposunemtě-žištěpřicházíradikálníproměname-todologie:oprotipředchozímstřízli-výmantropologickýmpopisůmseturojímotivynáboženské,literárníifi-losofické,rozmáchlepospojovanénanovévýkladovérovině.Hoblíkovaúvahanejprveproblematizujesubs-tantivizacijáavtétosouvislostiuvádínascénuotázkuracionality(str.31),kterájemuklíčemkhledanýmodpo-vědím.Autorsezdesnažírozplétatprekérnívztahy,ježsenabízejípřipromýšlenímotivů:centrum–racio-nalita–autoritativnost–já.Přestutozřetelnoumetodologic-kounevyváženostoboučástíanalýzyzískáváHoblíkůvpříspěvekurčitoukoherencidíkymotivuracionality,odněhožseúvahyrozbíhajíoběmasmě-ry–kcentruakperiferii.StudieJanaKranátaProvincie,periferie,pomezí.Majídějinymimocentrumsmysl?,kterájepříspěvkem„zvenčí“,jepříjemněstřízlivýmpo-jednánímtématuzhistorickéhohle-diska.Autorvedletermínů„provincie“a„periferie“pracujestermínem„po-mezí“.PoúvodníexpoziciseobracíkděleníEvropypodleměříteknábo-ženských,etnických(sodkazemnaHerdera),geografických,politickýchčiekonomických.RozděleníEvropynaVýchodaZá-padvysvětlujepojmem„pomezí“,kterýnavozujepředstavuperiferiebezcentra(str.39).ZtrátoucentrajepádCařihradu,kterýnebylnahrazenžádnýmnovýmcentrem,azanechaltakuprázdněnývýchodoevropskýprostorsoběsamému,bezvzorůaautority. 142Recenze

Otázkuposmysludějinnapomezízodpovídáautorkladně–tytodějinyjsouvypouklýmzrcadlemevropské-hodějinnéhovývoje,protoževinten-zifikovanépodoběpředvádějíotřesyvlastníchevropskýchdějin.Právěvtomtosmyslujsoupodleautoravý-chodoevropskédějinysoučástíevrop-skýchdějin.Čtenáře,kterýočekává,žesenaté-maperiferiebudetakéseriózněuva-žovatnapolifilosofickétradice,potě-šípříspěvekMartinaNitschehoVědo-mínaperiferii.Třistrukturnímodelyprožitku.Nitschepřistupujekmotivuperife-riezfenomenologickýchpozic.Kladesiotázku,zdalzevevztahovéstruktuřeprožitkuodlišitcentrumaperiferii,avtétosouvislostianalyzujerůznémo-delyvztahovéstrukturyprožívání.Jehostudieserozbíháodkartesiánskéhomodelu,kterýkladedocentraprožitkulidské„já“.Vtomtomodeluvytvářejíprvníperiferiivědomísmyslovévjemyapředstavy,druhouperiferiipaktvoříto,cosmyslovévjemyapředstavyre-prezentují.Vkartesiánsképerspektivětakdocházíkposunutoho,coprožívá-me,naperiferii.Polaritacentraaperi-ferietunasebeupozorňujetím,žesmyslvěcíjevtomtorozvrhuegocen-trickyvázánknámsamým.ProtitomutomodelustavíNitschealternativnímodelyvztahovéstruktu-ryprožitku,ježuvádípoukazemnaobrácenýpopis,kterýodkrývámož-nostijinéhocentrováníprožitku,atímijiného,tj.ne-egocentrickéhochápá-nísmysluvěcí–centrumprožitkulzepoložitdověcisaméaprožitektétověcivnímatjakoperiferní.JakoprvnívariantuvyrovnáníseskartesianismemuvádíNitschepoly- centrickýmodelvztahovéstruktury,kterýssebounesezmnoženívztaho-výchcenter(asoučasněvymizenívztahucentrum–periferie).Zdeau-torodkazujenahusserlovskézázemíamyšlenkuintersubjektivity,stejnějakonaatraktivnosttohotoschématupropostmodernímyšlení.JakodruhouvariantuvyrovnáníseskartesianismemnabízíNitschovastudie(sodkazemnamladéhoHei-deggera)excentrickýmodelvztahovéstruktury,kterýsvýmdůrazemnavztahovostpřímorušísubjektivitu:důrazjezdekladennaprožívánísa-motné,anaopaklidské„já“sevtétoperspektivědostávádoperiferníhopostavení.Zdeautorpoukazujenana-pětímezistředemprožitkusaméhoastředemvědomítohotoprožitku.VzávěrusvéhopříspěvkuMartinNitscheodsouváotázkuposprávnostijednohozmodelůjakochybnouazdůrazňujejejichalternativnícha-rakter(str.48):člověkmůževrámciprožitkuzaujímatrůznápostavení,asmyslprožitkusetakmůžepromě-ňovatprávěpodleproměnytohotopostavení.Zezcelajinéperspektivyotevírámotivpřekonánívztahucentrum–pe-riferiepříspěvekMartinaŠimsyMož-nostipřekonáníprovinčního/perifer-níhomyšlení.Autornabízípřímočarýrecept:„přestatmysletvmyšlenkovéfiguřecentrum/periferie“(str.49).Vesvémpříspěvkupaknačrtává,jakémožnostizdenabízífilosofie,demo-kracieakřesanstvíjakožtotřire-prezentantinecentrálníchaneperifer-níchstruktur.Vpřípaděfilosofiekla-deŠimsadůraznajejíkomunikativnípotenciál,vpřípadědemokracie(chá-panévtomtokontextuspíšjakoživot- REFLEXE34/2008143

(3)

níforma)zdůrazňujezásadnírovnostobčanůmezisebou,stejnějakoukřesanstvívyzdvihujejehovjád-runecentralistickýcharakter,který(odhlédneme-liodcentralistickýchtendencízakořeněnýchvřímsko-ka-tolickécírkevnístruktuře)otevírápluralitnímožnostinavázatvztahkBohuabližnímunikolizprovilego-vanéhocentra,alezkteréhokolimístanazemi.SvůjspolečenskyangažovanývstupuzavíráŠimsanáčrtemnecen-tralistickéaneperiferníutopickévize,kterábyspojilakřesanství,demo-kraciiakritickoukomunikativnífilo-sofii.Prosvůjnávrhspojitvizikrá-lovstvíBožíhoasoučasnoudemo-kraciisiberezamyšlenkovéspojenceHabermaseaApela,stejnějakoH.KünganeboE.Tugendhata.SvěžítónzaznívázpříspěvkuJanaCivínaaJakubaChavalkyZtroseční-kaguvernérem.Odperiferiekprovin-ciipostopáchRobinsonaCrusoe,kterýčtenářeunášínejendopomysl-nýchgeografickýchdálek,alepřede-všímdoneotřelýchkončinmyšlení,kdeshravoulehkostí,přisoučasnémvyužitímožnostísémiotickéhovýkla-du,mapujeproblémmodernity.Autořitentokrátvycházejízrozvr-hukonkrétníholiterárníhodíla,vtomtopřípadězadaptaceDefoeovarománuzperaJ.V.Plevy.PoukazujínaodlišnouakcentaciPlevovazpra-cování,kteráumožňujezachytitvli-terárnímpříběhuzkušenostmoderni-tyaprezentacihodnotmoderníspo-lečnosti.Toseopětdějevrozvrhucentrum–periferie:podlenabízenéinterpretacejsmesvědkytoho,jakjenasamémokrajisvěta,tam,kdenedo-sahujícivilizačnístruktury,rekon- struovánajednaverzesmysluplnéhoaobyvatelnéhosvěta–světamoderní-ho.Autořisledujífiktivníitinerář,kte-rýjestrukturoutextuvedepostopáchosaměléhotrosečníkanaperiferiimo-derníhosvěta,asledují,jakvčinechRobinsonaCrusoeprobleskujímeta-forymoderníverzesvěta:práce,do-mestikace,technologie,racionálníovládnutíokolí…Svýmikroky,jimižsepostupnězabydlujevpůvodněhra-ničníoblasti,vtiskujeRobinsonto-mutoúzemívlastnínormyapravidla,atoutokultivacísoučasněpotvrzujevšechnyzákladníkategoriemoderní-hosvěta.Robinsonovoureaktualizacímodernitydocházíkzásadnípromě-ně:původníperiferieseměnínaoby-vatelnouprovincii.Mocensképosta-veníRobinsona,tohoto„hrdinymo-derníhosvěta“,jenavíclegitimovánojehosetkáníms„jiným“(str.61):spříchodemPátkajestvrzenaRobin-sonovacivilizačníroleajehomiseveslužbáchmodernityjenaplněna–ztrosečníkanaperiferiisestávágu-vernérprovincie.UměleckáperspektivajenaplnootevřenapříspěvkemMartinaKolářeNaokrajiobrazu,kterýnahlížímotivperiferievevztahukvýtvarnémudí-lu.Autorstručněnastiňujeproblema-tikuzasazenívýtvarnéhodíla–závěs-néhoobrazuneboprostorovéhoútva-ru–dookolníhoprostředí,jehovy-mezenívůčikontextu.Vtétosouvis-lostisezaměřujepředevšímnaobrazjakoplošnémédiumanarámobrazujakopolozapomenutémístomeziob-razemaokolnímprostředím.Svéteoretickéúvahydoplňujepro-filemmladéumělkyněVanesyWalletHardi,najejížtvorbědokumentuje 144Recenze

možnostiuměleckéhoztvárněnívzta-hucentraaokolí.Přibližujejednakautorčinzpůsobchromatickéhopo-jednáníplochy,jednakjejízpůsobukotveníobrazujakoprostorovéaprostorotvornéformy.ZdeKolářpoukazujenaautorčinzájemoprvekpřechodumeziobrazemajehooko-límavyužitítohotoprvkuproumě-leckévyjádření.Sborníkuzavírajídvastudentsképříspěvky.PrvnímznichjetextŠárkySlaninovéExistovatjakopředmět.(Všichnipřecetoužímebýtviděni).Slaninovásvůjkritickýpohledzamě-řujenaženujakospolečenskýkon-strukt,kterývycházízmocenskéhocentra(str.68).Motivnaznačenývnázvupříspěvku–býtviděn,býtvy-stavenpohledudruhého–seautorkasnažírozvíjetsdůrazemnaprvekoboustrannévzájemnostimezividě-nýmavidoucím.Opírásepřitomoti-tulVěrnostvpohybu.Hovoryofemi-nismu,dějináchavizualitěM.Pach-manové.Podobnéladěníaobdobnýso-ciálněkritickýkontextjenavozenposlednímpříspěvkemzperaVladi-míraVodičkyOpomíjenýbojomoc.Pokusonástinkonstrukcevěčnéhostřetuženamužů.Výkladováper-spektiva,sdílenáspředchozímpří-spěvkem,tunasebeupozorňujeshodnouterminologií(sociálníkon-strukt,prefabrikát,resp.prefabrika-ce)apodobnoudikcí,kteránascénuuvádívděčnégenderovémotivy:ne-rovnápozicemužůažen,vztahktě-luachápánítělesnosti,hodnotovápolarizacemaskulinníchafemini-níchvlastnostíaprojevů,asamo-zřejměvšezaštiujícíandrocentris-musčipřímofalocentrismus. Autortematizujezejménaarbitrárnípovahusociálníchkonstruktůasnažísevystihnoutmechanismy,kterétytokonstruktyustavují.Přirozkrývánísítětěchtokonstruktůpoukazujenajejichvzájemnoupodmíněnostapředvádíspojitostmezichápánímtělesnýchdis-pozicapsychickýchatributůumužůažen.Vtétosouvislostizdůrazňujehodnotovoudiferenciacivlastnostípři-pisovanýchmužůmaženám,azároveňupozorňuje,žesamatatohodnotovádi-ferenciacediktujezpůsob,jakýmjsoujednotlivévlastnostimužůmčiženámzpětněpřisuzovány.Prostorprodalšízamyšleníjeote-vřenmotivempráce,kterýposouváúvahuodFreudakMarxovi.Autorpřipomínározlišeníveřejnéasou-kromésféryahodnotovérozlišeníčinností,kterýmsevtěchtosféráchvěnujímužiaženy.Zároveňpoukazu-jenazásadníposunvchápánítěchtosfér,kdyjedoménavnitřní,tj.ženská,odsunutanaokrajzájmuadění,tedynaperiferii,zatímcodoménavnější,tj.mužská,jechápánajakocentrální.VzávěrusvéhopříspěvkuVodičkaanalyzujemechanismy,kteréstabili-zujítaktonastavenéuspořádáníabrá-níjehonarušení.Svouúvahuuzavíránástinemtrvaléhostřetumezimužiaženami,kterýjepoháněnpotřebouvzájemnéhovymezení,atotovyme-zeníurčujejakonezbytnéprotrvaléobnovovánímužskéidentity.Vztah(mužského)centraa(žen-ské)periferie–periferie,kterásestá-vá„provinciípodmocenskounadvlá-doumužů“(str.78),jetakposlednímohlédnutímzatématemperiferieaprovincievústeckémsborníku.Celkovévyzněnísborníkupakod-rážízáměrypořadatelůkonference, REFLEXE34/2008145

(4)

kteřízdejižtradičněvymezilivolněkoncipovanétéma,otevřenéširokéškálepříspěvkůznejrůznějšíchobo-rů.Výhodoutakovéhopřístupujesa-mozřejměurčitámultiperspektivita,kteráumožňujeodhalitvrámcinasto-lenéhotématuřaduzajímavýchmoti-vů.Rubemtétozáměrnémnohostran-nostimůžebýtmenšíčtenářskýkom-fortplynoucízabsencejednotnějšíhozaměřenísborníkujakocelku,avlast-něiabsencepřesnějšíhovymezeníobouklíčovýchpojmů–periferieaprovincie–,jejichžkonturymůže-mevpříspěvcíchjednotlivýchautorůčastospíšetušit. Jelikožaletematické,metodolo-gickéčižánrovésvazováníbyloprávětím,čemusepořadatelékonferencechtělivyvarovat,můžemevýslednýsborníkpovažovatzadokladtoho,ženejenfilosofická,aleimezioboro-vádiskusenaneformálníúrovnijevústeckémakademickémprostředíživáaotevřenámyšlenkovýmexperi-mentům.Je-listímtočtenářsrozuměn,mů-žeodpředkládanéhosborníkuočeká-vatnikolisofistikovanémenu,alespíššvédskýstůlmotivůanámětů.

VeronikaKonrádová 146Recenze

Ernst T ugendhat

ÜBER DEN T O D

Frankfurta.M.(SuhrkampVerlag)2006,58str.

Tugendhatovaúvahaosmrti,kterábylaobsaženavjiždřívevydanémvýboruTugendhatovýchčlánků,1sedočkalasamostatnéhovydánívmalé,uzavřenéediciEssenzen,kteráčítádesetkrátkýchtextůodesetizásad-níchotázkáchakterouvydalonakla-datelstvíSuhrkamp.2Smrtjejistěté-ma,kterémezizákladníotázkypatří,týkásekoneckoncůkaždého,platívšakoněm,žejetěžkouchopitelné,eluzivní.Tojeostatnějedenzdůvo-dů,pročsijeTugendhatzvolilzasvůjpředmět.Postupúvahymátotižilus-trovat,jaksiautorpředstavujefiloso-fováníjakotakové.FilosofovánítotižnemápodleTugendhatažádnýzvlášt-nípřístupkvěcem(str.9),jetospíšeprocesneustáléhodialogu,vněmžhovořímeopostojích–tradovanýchčinetradičních,kterézastáváme(str.56)akterésetýkajítěchotázeknaše-hopohledunaživotananašejednání,ježpovažujemezadůležité.Vtomtoprocesujdefilosofiiovyjasněnímno-hoznačnýchpojmů,kterésidodisku-zečastopřinášímezpředteoretickéoblasti,aopřekonánízprvunereflek-tovanéjednostrannostijednotlivýchpostojů.TonámpodleTugendhataumožnílépepochopitdůsledky,kterézezastávánítěchkterýchpostojůply- nou,arozhodnoutse–každýsámzasebe–zdajeskutečněchcemepřij-mout(str.57).Ktaktopochopenémufilosofovánípakvždypatříurčitásub-jektivita,kterázdenemátradičnísmyslvztahujícísekprožíváníurčité-hoJá,nýbržvyjadřujeprostounut-nostdátdiskusiurčitévýchodiskoa(zprvu)vyřaditvýchodiskojiné.Tu-gendhatpřitomzdůrazňuje,žetutosubjektivitudiskuselzemírnit(avšaknikdyzcelapotlačit)tím,ževyřazenýdruhnázorůvýslovněpřiznáme(str.9).Počátečnívolbouzískáváfilosofo-váníurčitýsměratyptázání,určitou„optiku“,znížseodvíjídalšíkrokyarevize,vnichždopohybufilosofo-vánípřibírámedalšíadalšístanovis-kaavyrovnávámesesnimi.To,covzhledemktématuúvahyTugendhatexplicitněvyřazuje,jsouvnašempřípaděrůznétypyvíryvpo-smrtnýživot.Autorpřiznává,žetutovírunesdílí,ažepronějtudížnemůžemítpovahuvýchodiska(str.10).Sčímtedyzačíná?Nazákladěkrátképříhodyzosobníhoživotajejakovůdčízvolenaotázka:Cojeto,čehosenasmrtibojíme?Conásnasmrtiděsítak,žesiivelmistařílidéčastopřejíjejíodklad,tj.žítještěoněcodé-le,bytopůsobíiracionálně(str.17)?Fenoménstrachuzesmrtijevzápětílokalizovánmezidvěmapóly.Najed-néstranějeběžnévědomínašísmrtel-nosti–víme,žejepřirozenévurčitouchvílizemřít,všeživézesvépřiroze-nostiumírá(str.12).Totovědomívnásobvykleneprobouzístrach,ba 147Recenze

1E.Tugendhat,Aufsätze1992–2000,Frankfurta.M.2001;veškeréodkazynastránky,kterévtexturecenzenaleznete,setýkajítétopublikace.Pozn.H.J.

2Tugendhatavtétoedicidoplňujíautoři–Adorno,Benjamin,Davidson,Foucault,Jankélévitch,Luhmann,SingeraŽižek.

Odkazy

Související dokumenty

Tajemník ústavu a studijní referent pro obor Historie – Obecné dějiny:.. PhDr. Jaroslav

Východiskem české politiky na Moravě v oblasti středního školství od roku 1861 bylo zjištění, že z devíti německých gymnázií na Moravě měla tři

- Bakalářský studijní obor Historie se zaměřuje na výklad světových a obecných, hospodářských a sociálních dějin a českých dějin chápaných nikoli ve smyslu

Konceptuální bází zde pak jsou jednak východiska tradičních dějin lesnictví, které ale dle mého názoru ne vždy zcela správně chápe lesní řemesla jako

Spíše doplňkem jsou kroniky mateřské školy (SOkA F-M, Klášterní mateřská škola Frýdlant nad Ostravicí) a školy smíšené potažmo chlapecké (SOkA F-M, Kronika

Rozpracuji tedy jak hlediska, která považují tento smysl za bytostně lidskou doménu, tak interpretace učení, která ztotožňovala vyřešení problému smyslu dějin s

Výzkum byl zaměřen na využití učebnic moderních dějin při výuce dějepisu, na zjištění o jaké další učební pomůcky a materiály se vyučující ve svých hodinách opírají,

Je však jistě nutné brát v potaz, že od průlomu mytického smyslu a vzniku dějin Patočka proklamuje působnost pohybu pravdy, který je spojen se svobodou, a to přesto, že