• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Hodnocení oponenta diplomové práce – teoretická částJméno a příjmení studentaBcA. Lenka KřikavováStudijní programN 8206 Výtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design/Grafický designForma studiaPrezenční Akad. rok2011/12Název práceDětská knihaVedoucí práce

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Hodnocení oponenta diplomové práce – teoretická částJméno a příjmení studentaBcA. Lenka KřikavováStudijní programN 8206 Výtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design/Grafický designForma studiaPrezenční Akad. rok2011/12Název práceDětská knihaVedoucí práce"

Copied!
1
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Hodnocení oponenta diplomové práce – teoretická část

Jméno a příjmení studenta BcA. Lenka Křikavová Studijní program N 8206 Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design/Grafický design

Forma studia Prezenční Akad. rok 2011/12

Název práce Dětská kniha

Vedoucí práce M. A. Lenka Baroňová

Teoretická část DP dosahuje solidní úrovně, obsahově a rozsahem splňuje požadavky kladené na tento typ práce. Množství zpracovaných pramenů je dostatečné, není však požita ani jedna kniha z odborné literatury, všechny citace jsou z webových stránek. Je doloženo velké

množství obrazového materiálu (informačního, textového, obrazového), který je roztříděn po tématech (nakladatelství, autoři ilustrátoři). Vyhledávací analýza je podnětná pro výtvarnici, která téma dětské knihy zpracovává v praktické části.

Slabinou této práce o současném stavu dětské knihy z výtvarného hlediska je jazyk, kterým je psána: neobratná stylistika, přehozený slovosled, hovorový tón a výrazy (ta samá, okýnka, lítací), pravopisné chyby (plastelýna, v příčestí minulém). Studentka pokládá příliš mnoho otázek (bez odpovědí), které předjímají odpověď, kterou si přeje, jsou tedy položeny manipulativně nebo působí ironicky. Nepůsobí to odborně a ani nestraně. Např.: „Měly by děti vyrůstat na tvorbě Zmatlíkové?“ V práci jsou dále překlepy z nepozornosti a chyby v názvech.

Zato jsme si jisti, že autorka má svůj názor a dá ho jaksepatří (razantně) najevo. Nekompiluje, nekopíruje, nevykrádá, zato střílí názory jak z pušky.

Snahu o reflexi stavu povědomí a nákupu dětských knih veřejností formou dotazníku oceňuji.

Není mi ovšem příliš jasné, proč byli tázáni lidé, kteří s dětskou knihou nepřichází do kontaktu a není pak tedy v oblasti jejich zájmu. Proč studentka staví závěry ankety na zbylé skupině 45 procent z celkového počtu respondentů? Otázky se k více jak polovině dotazovaných

nevztahují. Výsledky výzkumu jsou tak neúplné, formální a zkreslené.

Otázka k obhajobě: str. 36 cituji: „Proč e do dětských knih stále sázejí rozkolísaná písmenka a používají prostřídané barvy?“ Co je tím myšleno?

Návrh klasifikace C - dobře...

V(e) Zlíně... dne 5. 6. 2012...

...………

podpis vedoucího práce

(2)

Hodnocení oponenta diplomové práce –praktická část

Jméno a příjmení studenta BcA. Lenka Křikavová Studijní program N 8206 Výtvarná umění Obor/ateliér Grafický design

Forma studia Prezenční Akad. rok 2011/12 Název práce Autorsky zpracovaná dětská kniha

Vedoucí práce M. A. Lenka Baroňová

Po celou dobu studia Lenky Křikavové byla znát její inklinace k ilustrativnější poloze stylizace v grafickém designu a k ilustrativní kresbě. Své výtvarné cítění a způsob vyjádření už několikrát úspěšně zúročila v oblasti tvorby autorských knih, z nichž diplomová práce je již několikátá v pořadí. Její zkušenosti v komerční oblasti grafického designu se promítají do způsobu zpracování ilustrací: větší míra zjednodušení, práce s kontrastem, plošná barevnost a střídmé použití detailů. Můžeme tedy mluvit buď o ilustrativním grafickém designu nebo

o grafickodesignérské ilustraci. Studentka má také dobré předpoklady k ruční řemeslné výrobě vazby knihy, vždyť ji naučila nemálo spolužáků v rámci ateliérového workshopu.

Hodnotit, zda-li obsah knihy splňuje didaktické potřeby pro určitou věkovou skupinu dětí bych ponechala na nějaké pedagogické komisi, nyní vnímáme výtvarnou polohu, vstřícnost ke čtenáři a to, jak kniha vybízí ke komunikaci se čtenářem, jímž může být dítě i rodič.

Domnívám se, že vznikla vkusná a vlídná poznávací kniha, která může napomoci

k nenásilnému vzdělávání dětí i rodičů, kteří už základy přírodopisu pozapomněli. Zvířátka jsou milá, mají lidská jména, pan učitel lišák vzbuzuje respekt a přitom není moc přísný, les je majestátní, ptáci na stromech téměř odpovídají poměru velikostí, čímž je dosaženo iluze vtažení do prostoru lesa. Hmyz není hrozivý, ale je chápán jako přirozená součást přírody.

Připomínky z hlediska oponenta jsou spíše poznámky k formální správnosti, čistotě než obsahu a výtvarnému pojetí:

- V titulu knihy „Vítej v lese“ stojí předložka „v“ osamoceně na řádku. Jednoznaková předložka typograficky patří na následující řádek ke slovu. Je zřejmé, že studentce šlo především o kompozici titulu, ale nemáme ověřeno, zda by i správně zalomený do dvou řádků vypadal kompozičně hezky

- někde vyčuhuje kresba zpod vrstvy nahoře nalepeného výseku (vážka, červenka, list javoru) - vystřihovánky určené k přiklápění nebo přilepení jsou poněkud křehčí a vyvstává obava, že se mohou brzy utrhnout díky neobratným dětským ručkám

- doporučila bych pojednat i hřbet a zadní desky knihy (totéž i na přebalu), tak aby kniha měla správně všechny náležitosti podle daných zvyklostí a mohla být považována za profesionální knihu a nebyla chápána jen jako milý studentský projekt

- nedostačující je tiráž, chybí podstatné informace jako název papíru, informace o písmu, název tiskárny, technologie tisku, autor knižní vazby, název univerzity, fakulty a ateliéru bez zkratek (ke správnému celému názvu univerzity chybí „ve Zlíně“), ozřejmit autora textu, ilustraci a grafické úpravy by bylo také správnější. Doplnit webové stránky školy a kontakt na autora je praktickou informací a možností autora i školy prezentovat se a všechno toto jsme

(3)

se učili. Kniha by mohla putovat na prestižní soutěže a měla by být i po formální stránce správně vybavena.

Ponechávám na komisi, zda bude knihu vnímat více jako předloženou maketu, jejíž i technické nedokonalosti provedení vazby se při samotné výrobě odstraní.

Připomínky oponenta mohou být chápány jako otázky k obhajobě.

Návrh klasifikace A - B...výborně – velmi dobře...

V(e) Zlíně... dne 5. 6. 2012...

...

……… podpis vedoucího

práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

(4)

Odkazy

Související dokumenty

Dle mého názoru je celá problematika navrhování viděna hodně ze strany grafického designera tištěných médií – málo zkoumá a rozvíjí možnosti, která jsou

Jméno a příjmení studenta Veronika Galovská Studijní program Výtvarná umění.. Obor/ateliér Multimedia a design/Grafický design Forma studia prezenční

V praktické části své práce je řešen vizuální styl osobní značky, která je zaměřena do módní oblasti.. Spojení grafického designu a módy je dost častá kombinace a oba

V tvorbě je ideálním stavem, když kresba (její technická a konstrukční stránka) je zvládnuta tak dobře, že na ní umělec při vyváření svého světa nemusí vůbec

Obor/ateliér Multimedia a design/Grafický design Forma studia prezenční Akad.. rok 2014/2015 Název práce Grafický design

Pohostinství je jistě zajímavé téma k analýze, porovnání kvality a zvolených prostředků tvořících vizuální identitu konkrétních podniků z pozice současných měřítek

Cíl praktické práce nebo lépe řečeno mise práce byla splněna a zcela určitě je přínosem v této problematice (vizuální smog), ale chtěla bych ještě upozornit na velice

Jméno a příjmení studenta Michaela Žumárová Studijní program B 8206 Výtvarná umění.. Obor/ateliér Multimedia a design –