• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Hodnocení oponenta bakalářské práce – teoretická částJméno a příjmení studentaNela PazourkováStudijní programVýtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design/ARFForma studiaPrezenční Akad. rok2012/2013Název práce

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Hodnocení oponenta bakalářské práce – teoretická částJméno a příjmení studentaNela PazourkováStudijní programVýtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design/ARFForma studiaPrezenční Akad. rok2012/2013Název práce"

Copied!
1
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Hodnocení oponenta bakalářské práce – teoretická část

Jméno a příjmení studenta Nela Pazourková Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design/ARF

Forma studia Prezenční Akad. rok 2012/2013 Název práce Experimentální fotografické techniky

v klasické černobílé fotografii Oponent práce Mgr. Jiří Černohorský

Studentka ARF Nela Pazourková předkládá k ukončení svého studia bakalářskou práci s tématem Experimentální fotografické techniky v klasické černobílé fotografii. Jak autorka uvádí, tato, teoretická část práce, se zabývá zmapováním, podrobným popsáním a následným porovnáním různých experimentálních fotografických technik používaných v klasické černobílé analogové tvorbě. Celá práce je dosti obsažná, má rozsah 63 stran včetně úvodu, ilustrací, závěru, seznamu použitých zdrojů a seznamu ilustrací, a je rozdělena do šesti kapitol.

V kapitole Historický vývoj se autorka zabývá historickými a sociálními souvislostmi, které spolu s vývojem vědy a myšlení vedly k vytvoření „současného“ modelu klasické analogické fotografie. Od objevu Camery Obscury, nalezení světlocitlivých látek, přes sestavení prvního objektivu a nalezení vyvolávacích a ustalujících procesů, až po klasický film s želatinovou vrstvou.

V druhé kapitole, Rozdělení technik, autorka klasifikuje vybrané techniky podle podmínek a způsobu vzniku. Techniky zde dělí na techniky vznikající ve fotokomoře, techniky založené na speciálních světelných podmínkách, fotomontáže a postprodukční techniky. V kapitolách 3. až 6. pak autorka podrobněji popisuje historii vzniku, použití a technologii všech třinácti technik. Rovněž uvádí tvůrce, a to historické i současné, těmito technikami pracující, nebo tyto techniky při své tvorbě využívající. Text je doplněn řadou fotografií zmiňovaných autorů.

Závěr autorka věnuje shrnutí svého zkoumání a uvádí, že některé z technik v práci

popisovaných sama prakticky vyzkoušela což je akcentováno v praktické části bakalářské práce.

Práce sice nepřináší žádná nová řešení, ale mapuje a katalogizuje značnou část

experimentálních technik používaných v klasické fotografii. Je však patrné, že autorka si není jistá, co všechno může mezi experimentální techniky zařadit a katalogizace je spíše náhodná než systematická. Rovněž výběr autorů fotografií by bylo vhodné zpřesnit a sáhnout více do česko-slovenské scény.

Celkové pojetí teoretické části bakalářské práce vyznívá v době, jež není příliš nakloněna klasické analogové fotografii pozitivně a určitě si najde své čtenáře zejména v řadách studentů

(2)

fotografie. Celá práce je psána dokumentárním způsobem a vidím tedy její budoucnost v podobě základu obsažnějšího a systematičtěji zpracovaného receptáře experimentálních technik. Práce je napsána česky a neobsahuje žádné výrazné překlepy ani chyby.

Návrh klasifikace B – velmi dobře

V Českém Těšíně 6. 6. 2013

...

………

Mgr. Jiří Černohorský oponent bakalářské práce

(3)

Posudek oponenta bakalářské práce – praktická část

Jméno a příjmení studenta Nela Pazourková Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design/Reklamní fotografie

Forma studia prezenční Akad. rok 2012/2013 Název práce Slévárna, katalog skelné huti „U Hluboké“

Oponent práce doc. MgA. Jan Jindra

Nela Pazourková studentka bakalářského programu splnila své zadání bakalářské práce. Ve svém souboru „Slévárna“ představuje fotografie ze zanikajícího industriálního prostředí.

Práce kombinuje portréty lidí s žánrem zátiší. Charakteristické je, jak studentka pracuje u portrétů s prostorem a plochou. Nejpůsobivěji je to vidět na portrétu dělníka s lopatou ve sledovaném prostředí slévárny. V prvním plánu snímku je zneostřený předmět, dále samotný portrét člověka s rezignovaným výrazem a v posledním třetím plánu jsou to číslice napsané na zaprášené stěně. Kombinace těchto prvků dokresluje dojem prostředí, kde dobíhá činnost a vše plyne ještě jakousi setrvačností. I ostatní portréty jsou rezignované, lidé apatičtí, trochu již smíření. Je skoro zřetelné, že výroba končí a továrna zanikne. Vhodným doplňkem nalezeným ve stejném prostoru jsou samostatná zátiší. Předměty potřebné k výrobě zde vystupují v seskupeních a občas vyvtářejí působivou stínohru. Část snímků je pořízená na rozhraní denního a zářivkového světla, které vytváří jemné barevné nuance. Barvy zde přecházejí od zelené k lehce fialové. Na stěnách zůstávají vzkazy křídou, nápisy, staré erotické kalendáře a to vše dobře vypovídá o prostoru a samotných lidech. Základní tóninou snímku však tvoří nánosy šedého slévarenského písku, který pokrývá stěny a vytváří nezaměmnitelnou atmosféru industriálního prostředí. Soubor zdařile vykresluje slévárenské prostředí neželezných kovů a je jen škoda, že portrétů není více.

V druhé části práce nám studentka Nela Pazourková představuje katalog skelné huti „U Hluboké“. V katalogu o rozsahu 29 stran a s obsahem 16 snímků představuje dva druhy výrobků. Část sklářských výrobků byla vytvořena v malém provozu skelné huti a část objektů realizovala studentka Ivana Zuskinová z oboru Design skla na FMK UTB. V katalogu se střídají skleněné objekty na černém nebo světlem pozadí. Občas je jako doplněk použita voda.

Skleněné objekty jsou nasvíceny zajímavě a technicky kvalitně vyfotografovány. Katalog má pěknou, přiměřenou úpravu a používá originální způsob ke zdůraznění plaginace: vertikální linie přerušené číslem stránky. Některé ze snímků však působí jako varianty, jednou

vyfotografované na tmavém a jednou na světlém pozadí. Fotografie na obálce se opakuje uvnitř katalogu, aniž by to bylo opodstatněné. V katalogu mi chybí pohled do samotné skelné huti. Na internetových stránkách huť sama sebe prezentuje jako místo vstřícné k zákazníkům.

Probíhjí zde často workshopy nebo si tam jednotlivý zákazníci pod vedením skláře zkoušejí práci se sklem. Proto je dost nemyslitelné, že by huť tuto svoji mimořádnou aktivitu

nenabízela také v katalogu. V této části měl být zdůrazněn ruční podíl při sklářské práci, dnes pomalu atypický jev, eventuelně katalog doplnit portréty jednotlivých sklářů. To vše by mohlo být oživení sice designově pěkného, jednoduchého katalogu, který však o lidech a jejich činnosti vypráví velmi málo. Celkově se však jedná o katalog provedený kultivovaně a grafické řešení podporují kvalitní fotografie. Vzhledem k celkové úrovni práce navrhuji hodnocení B – velmi dobře.

(4)

Návrh klasifikace ...B – velmi dobře...

V(e) ...Nučicích... dne ...10. 6. 2013...

doc. MgA. Jan Jindra ...

……… podpis oponenta

práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

Odkazy

Související dokumenty

Inými slovami – myslím si, že výsledkom takéhoto typu skúmania malo alebo mohlo byť jednak v širšej miere postihnutie práve súborov nášmu náboženskému kontextu

Ako svoju praktickú bakalársku prácu študent Jan Khür predkladá fotografický súbor s názvom Imaging Being There Right Time a katalóg služieb

Študentka Ateliéru reklamní fotografie Petra Šťastná ukončuje svoje bakalárske štúdium predložením teoretickej práce s názvom Severské vysoké školy fotografie..

V prvej kapitole opisuje vznik skupinovej fotografie na pozadí dejín fotografie a poukazuje na niektoré slávne skupinové fotografie (pozitívne vnímam, aj ako vtipné oživenie

Základným problémom tejto práce je podľa môjho názoru fakt, že erotická fotografia obecne je veľmi vágny pojem a určite nepredstavuje samostatný žáner s vlastnými

V hlavnej časti bakalárskej práce potom ponúka kategorizáciu siedmich prúdov, ktoré v súčasnej českej fotografii objavila: absurdná poloha, subjektívny dokument,

Ve druhé části své praktické bakalářské práce nám Tereza Koňaříková předkládá volný soubor s názvem: „ Subkultura“. Jak již název sám nese, jde o skupinu lidí,

Študentka Tereza Lukavská si vybrala ako tému svojej teoretickej bakalárskej práce dielo zaujímavej českej fotografky Libuše Jarcovjákovej, ktorá bola jej