Posudek oponenta bakalářské práce –praktická část
Jméno a příjmení studenta Jakub Holčák
Studijní program B8206 Výtvarná umění
Obor/ateliér 8206R115 Klasická animovaná tvorba Forma studia Prezenční Akad.
rok 2012/2013
Název práce Kdo se bojí, nesmí do lesa Vedoucí práce Doc.Vladimír Malík, ArD.
V prípade bakalárskeho filmu Jakuba Holčáka sa má podľa autorových slov z hľadis- ka žánru jednať o grotesku s hororovými prvkami. Na prvý pohľad zaujme výtvarná stránka filmu. Postavy i pozadia sú štylizované do tvarov vystavaných z pomerne jednoduchých geo- metrických obrazcov. Poňaté sú graficky výlučne v kombinácii čierno a bielej farby a po- kladám ich za zdarilé a originálne, rovnako ako spôsob animácie, ktorá narába s niekoľkými výtvarno- animačnými fórikmi. Film má však podľa môjho názoru niekoľko zádrhelov. To, že je to groteska mi z obrazu i zvuku akosi nevyplýva. Neprehľadnosť rozprávania, niektoré zbytočne predlžované zábery, absencia situačných gagov ako i zvuková stránka vypovedajú skôr o „nejakom“ príbehu z lesa, nie o groteske. Nezainteresovaný divák môže z filmu odčí- tať príbeh šoféra, ktorý po nehode zavíta do lesnej krčmy, stretáva tu zaujímavú „chásku“, ktorá ho nakoniec vysotí na cestu pod prichádzajúce auto. Zombies odčíta možno z rýchlika.
V sekvencii prvého stretu vodiča s dievčatkom, ktoré má byť zombie, nerozumiem, prečo zrazu záber, v ktorom sa pozeráme z pohľadu vodiča na dievčatko stojace na horizonte cesty, zastane, akoby teda zastalo i auto. Avšak šofér šliapne na brzdu až v nasledujúcom zábere.
Ruch škrípania bŕzd by mal byť v prvom pláne, je potlačený ostatnými ruchmi. Z teoretickej práce autora sa dozvedáme, že osoby v domčeku sú zombies, avšak jediný atribút tohto stavu má byť strapatý „okúsaný“ obrys postáv. V rámci štylizácie tento atribút nestačí, potrebovali by sme postavy uviesť v nejakom vzťahu, akcii, nesprávajú sa ako duchovia (ani vo zvuku) a z ich výtvarna to nevyčítame, iba ak v spomenutej písomnej časti práce. Takisto, keď šofér exponovaný na začiatku filmu, po nehode vylezie z auta, vylieza pre mňa ako normálny človek, ktorému sa podarilo prežiť nehodu. Mali by sme ukázať, možno i triviálne, že jeho
„duch“ vyšiel z jeho tela resp. auta skutočne v tvare a spôsobom ako duch. Inak to naozaj
neodčítame.Obdobne by sme mali, možno až v závere zrozumiteľnou cestou ukázať, že sa jedná o „nemŕtvych – neživých“ i v prípade postáv z domčeka vrátane malého dievčatka.
U neho naklonená hlava nestačí, aby sme v ňom spoznali zombie. Ak máme mať dievčatko a neskôr i nášho šoféra z úvodu filmu ako nástrahu, mali by sa zjaviť dotyčnému vodičovi tesne pred vozidlom, aby on nestihol zareagovať, zabrzdiť. Zombie by sa mal zjaviť nečakane, znenazdajky, nemal by vyčkávať na ceste, aby ho vodič zdiaľky mohol vidieť . V momente nárazu sa napr. zombie mohol „vypariť“ ako duch. Pre mňa sú mätúce i zábery, v ktorých hlúčik osôb pozerá na dvere. Cez dvere prichádzajú najprv dve osoby potom tri.
Kto sú, akú majú úlohu? Pre mňa je daný film nie úplne dotiahnutý do zrozumiteľnej podoby.
Odporúčamfilm Jakuba Holčáka prijať k obhajobe a hodnotím ho známkou D- uspokojivo.
Návrh klasifikace D - uspokojivo
V(e) Zlíne dne 31.05.20013
...
..……… podpis oponenta práce
Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická
Jméno a příjmení studenta Jakub Holčák
Studijní program B8206 Výtvarná umění
Obor/ateliér 8206R115 Klasická animovaná tvorba Forma studia Prezenční Akad.
rok 2012/2013
Název práce Kdo se bojí, nesmí do lesa Oponent práce Doc. Vladimír Malík, ArtD.
Teoretická práca Jakuba Holčáka „Kdo se bojí, nesmí do lesa“ je stručným prehľadom vzniku rovnomenného bakalárskeho filmu od jeho námetu po konečný tvar. Na začiatku práce sa dozvedáme, že námet sa rodil z prípravných spontánnych kresieb, pričom autor cez hľadanie výtvarna mal na pamäti zvolený žáner grotesky s hororovými prvkami a stvárnenie obrazu v čierno-bielej kombinácii. Namiesto potokov krvi volil radšej úsmevnú polohu sveta neživých – nemŕtvych duchov. Autor v práci uvádza i dve podoby literárnych scenárov. Práca obsahuje obrazovú prílohu – technický obrázkový scenár a ukážky z výtvarnej prípravy, u ktorej mi však chýbajú popisky. Ku konšatovaniu zo str.24 práce: „Zvolil jsem si širokoúhlý formát 16.9, protože se mi z hlediska kompozice zdá vhodnější než formát 4:3.“
Dodávam, že formát 16.9 je dnes už štandardom. Poskromne sú pojednané časti o strihu a zvukovo-hudobnej zložke. Obsahovo je táto teoretická práca viac než skromná, pomerne slušný je zoznam použitej literatúry. Práca je napísaná vecne a zrozumiteľne.
Odporúčam predmetnú teoretickú prácu Jakuba Holčáka prijať k obhajobe a hodnotím ju známkou C - dobre.
Návrh klasifikace C - dobre
V(e) Zlíne dne 31.05.2013
..
...………
podpis oponenta práce