• Nebyly nalezeny žádné výsledky

KIV/UUR – podmínky absolvování Tento text je pouze výňatkem z Coursewaru zde dne 11.2.2016. Přesné informace naleznete tam.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "KIV/UUR – podmínky absolvování Tento text je pouze výňatkem z Coursewaru zde dne 11.2.2016. Přesné informace naleznete tam."

Copied!
4
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

KIV/UUR – podmínky absolvování

Tento text je pouze výňatkem z Coursewaru zde dne 11.2.2016. Přesné informace naleznete tam.

(!) Významná data a termíny

Výběr tématu práce: Do čtvrtého cvičení (tedy do 11.3. 2016)

Prezentace zadání práce: Páté a šesté cvičení (od 14.3. do 25.3. 2016)

Prezentace rozpracované práce: Jedenácté a dvanácté cvičení (od 25.4. do 6.5. 2016) - může být dohodnuto na cvičení jinak!

Odevzdání semestrální práce: Do konce května (31.5.2016)

Odevzdání dílčích úloh: U každé úlohy do 3 týdnů po odpovídající přednášce.

Úspěšné odevzdání semestrální práce a dílčích úloh je podmínkou k získání zápočtu.

Podmínky absolvování předmětu

V průběhu semestru bude zadána semestrální práce a 12 dílčích úloh pro vyzkoušení si základních konceptů a technik.

Podmínkou získání zápočtu v ak. roce 2015/2016 je odevzdání a úspěšné hodnocení semestrální práce a alespoň 8 dílčích úloh. Součástí semestrální práce je [1] vlastní program a [2] reporty z uživatelského testování tohoto programu.

Zkouška bude praktická a bude probíhat u počítače. Probíhá offline, ale je povoleno použití libovolných materiálů které si student přinese s sebou (včetně zdrojových textů příkladů ze cvičení, semestrální práce a čehokoliv dalšího).

Informace o cvičeních

Účast na cvičeních není povinná, ale součástí samostatné práce jsou i 2 povinné prezentace:

Na 5. (14.3. - 17.3.) a 6. (21.3. - 24.3.) cvičení proběhne první kolo prezentací, kde každý předvede téma, jaké chce v semestrální práci řešit.

Na 11. (25.4. - 28.4.) a 12. (2.5. - 5.5.) cvičení proběhne druhé kolo prezentací, kde každý předvede aktuální stav své semestrální práce.

Součástí prezentace bude i krátká diskuse.

(2)

Cvičení jsou primárně konzultační - k většině přednášek existuje odpovídající téma, které je určeno k procvičení probírané technologie. Doporučený postup tedy je věnovat se na cvičení úlohám, které už byly odpřednášeny, je ale možné je řešit v libovolném pořadí. Pro získání zápočtu je povinné odevzdat alespoň 8 úloh z 12. Během cvičení studenti mohou s cvičícím konzultovat problémy, které s úlohami nebo se samostatnou prací mají. Každá úloha je zaměřena na jednu konkrétní technologii probranou v přednáškách.

Práce na samostatných cvičných úlohách je vřele doporučovaná. Tvoří páteř cvičení z UUR. Vzhledem k tomu, že zkouška bude probíhat prakticky u počítače, podobně jako úlohy ze cvičení, je jejich vyřešení dobrou přípravou na zkoušku. Silně doporučuji zejména podívat se na pokročilejší úlohy (jako např. práce s tabulkou nebo se stromem), zkouška bude postavena na využití netriviálních komponent. Příklady je vhodné dělat přímo na cvičení, protože máte k ruce cvičícího pro dotazy a máte motivaci na úloze opravdu pracovat. Alternativou je vypracování úlohy doma s tím, že na cvičení přijdete jen v případě potřeby konzultace - tento přístup však má dvě vady: 1) nižší motivaci pustit se do práce a 2) nižší efektivitu, protože nemáte po ruce zkušeného mentora. Vypracování každé úlohy pro vás představuje plus ke zkoušce.

(3)

Zadání semestrální práce

Vaším úkolem bude vytvořit GUI aplikaci, na které si vyzkoušíte využití většiny základních komponent JavaFX. Téma práce, tj. co bude vaše aplikace dělat, si zvolíte sami nejpozději do 4. týdne semestru.

Zadání musí být schváleno cvičícím. Aplikace musí splňovat následující podmínky :

 Je nutné použít alespoň dvě z těchto možností: Tabulka (TableView), Strom (TreeView), vlastní "ručně" vykreslená komponenta

 Aplikace musí mít alespoň 3 různá okna, která používá (nemusí být aktivní stále - mohou mít třeba charakter průvodce nebo konfigurace aplikace)

Konečné schválení aplikace je ale na cvičícím - při návrhu se tedy soustřeďte hlavně na to, aby navržená aplikace dávala smysl a vypadala použitelně. Nevytvářejte okna a ovládací prvky samoúčelně, jen proto, aby v aplikaci byly.

Cílem práce je naučit se navrhovat GUI a pracovat s technologií JavaFX, tj. není nutné programovat skutečnou funkčnost aplikace. Pokud se rozhodnete například pro aplikaci sloužící jako rozhraní pro databázi, stačí implementovat jen funkcionalitu nezbytnou pro zobrazení a vyzkoušení GUI, tj. není nutné programovat i databázi a komunikaci s ní. Na druhé straně je možné práci spojit s nějakou jinou prací, kterou právě vytváříte a ke které byste jinak GUI nepotřebovali (např. vizualizace grafů z PPA2). Téma si můžete zvolit libovolně, s ohledem na to, co byste rádi dělali. Pokuste se vyhnout generickým zadáním, jako je "klient k databázi". Pro inspiraci nabízím několik příkladů:

Jednoduchý grafický editor - cílem je vytvořit editor (vektorový nebo bitmapový), který poskytne základní nástroje pro práci s obrázky. Nemusí je umět ukládat do souborů. Využijete vlastní vykreslování panelu. TableView můžete využít třeba k nastavení kreslících nástrojů.

TreeView se může hodit k zobrazení prvků, které v editoru jsou. Můžete dělat buď obecný editor, nebo nějakou aplikaci od něj odvozenou. Například editor pokládání vzorů z dlaždic na podlahy a stěny ve 2D, s možností využití různých velikostí, vzorů a tvarů dlaždic, editor vývojových diagramů nebo obecných grafů.

Zpracování turnajového skóre - vytvoříte tabulky a průvodce zadáním nebo získáním dat z databáze. Místo ní ale použijte staticky připravená data (pokud si zároveň nechcete vyzkoušet i komunikaci s databází). Snažte se, aby aplikace byla co nejsnáze použitelná a aby nedocházelo k možnosti nekonzistentního chování (např. otevření a editace jednoho záznamu v několika oknech najednou, které způsobí ztrátu dat). Můžete se pokusit i o zobrazení turnaje v podobě pavouka.

Vlastní ovládací panel - vykreslení ovládacího panelu pro řízení nějakého stroje, s ovládacími prvky a indikací stavu ("budíky a teploměry"). Cílem je navrhnout co nejsnáze pochopitelné a přehledné GUI bez využití standardních možností JavaFX, kromě vlastního vykreslování.

TableView může sloužit k nastavení chování stroje (třeba jak rychle se má pohybovat ukazatel stavu). Podobně jsou tvořena GUI např. pro většinu her, ty málokdy využívají rozhraní OS.

Zpracování naměřených dat - zadávání dat do tabulek, které zajistí jejich vhodné zobrazení, zvýraznění kritických hodnot a následné vykreslení naměřených hodnot do vhodných grafů.

JavaFX disponuje vlastními komponentami pro vykreslování grafů, případně lze použít i cizí knihovny.

(4)

Zadání práce je třeba mít schváleno do 4. týdne semestru, osobně nebo mailem. Součástí zadání je stručný popis aplikace a náhled vzhledu GUI, ať už na papíře nebo v nějakém grafickém editoru.

Součástí práce jsou 2 prezentace:

 I. prezentace slouží k předvedení návrhu aplikace (nakreslené rozložení ovládacích prvků, scénáře ukazující jak uživatel bude s aplikací pracovat) a vysvětlení jejího účelu. Ne všechny slíbené funkce musí pak ve výsledné aplikaci být, ale už by mělo být jasné, k čemu výsledná práce bude.

 II. prezentace slouží k ukázání současného stavu vývoje aplikace. Kromě předvedení toho co už je hotovo (není nutné předvádět online, stačí screenshoty) by v prezentaci mělo také zaznít, jestli bylo třeba vyřešit nějaký netriviální problém, jak řešení vypadalo, co dalo nejvíce práce a co studenta při implementaci překvapilo. Zároveň tato prezentace slouží jako reflexe návrhu z minulého měsíce - mělo by být jasné, jaké funkce budou doopravdy implementovány a jaké vynechány, případně jestli došlo v návrhu k nějakým změnám a proč.

Hotová aplikace bude odevzdána přes portál. Musí splňovat všechny body zadání, které bylo schváleno. Aplikace musí být spustitelná, jinak nebude hodnocena. S aplikací bude odevzdána dokumentace se stručným popisem implementované aplikace a vysvětlením funkcionality prvků GUI, včetně zdůvodnění jejich umístění a volby použitých komponent.

Důležitou částí je zpráva o ověření funkčnosti a použitelnosti GUI nejméně třemi testery (z řad vašich kolegů nebo známých) a popis nalezených problémů, nejasností a doporučení k případné úpravě GUI. V závěru dokumentace by měla být i reakce autora práce na testovací zprávu - jaké chyby uznává a opravil je, co nepovažuje za chybu, ale za vlastnost programu.

V archivu budete odevzdávat:

 Obě prezentace

 Zdrojové soubory a spustitelnou aplikaci v podobě v jaké ji dostali testeři

 Zdrojové soubory a spustitelnou aplikaci opravenou na základě výsledků testování

 Zprávy od testerů

 Stručnou dokumentaci k aplikaci - jak se používá, popis z Vašeho hlediska zajímavých částí.

Nesnažte se popsat každou metodu, jen to, co Vám připadalo zajímavé nebo obtížné na implementaci. Dokumentace by měla být ideálně ve formátu pdf.

Práce bude hodnocena stupnicí ano+/ano/ne, tj. nebude bodována. Práce hodnocené jako výjimečně zdařilé (ano+) vám dají bonus k hodnocení zkoušky.

Semestrální práci je nutné odevzdat do konce května.

Odkazy

Související dokumenty

[r]

Vím, že někteří se dožadovali příkladů řešených do posledních podrobností, ale u těch, které jsou uvedeny níže, myslím není třeba příliš pokynů k řešení.

Následující text obsahuje odkazy na části kapitol, které je nutno podrobněji prostudovat, doporučené příklady na propočítání a úlohy, z dané oblasti, které se v

zabezpe č ení aktualizace webových stránek webové stránky Ing. Martina Leskovcová, vedoucí CCV, doc. Martina Leskovcová, vedoucí CCV, Ing.. Lubomíra Sýkoru, honorárního

Rùznorodé zemì dì lské

Přes velký rozvoj hospodářství (Brazílie nejprůmyslovějším státem JA) je Brazílie JEDNÍM Z NEJZADLUŽENĚJŠÍCH států světa.. Asi 70% obyvatelstva žije ve

[r]

a) Nákup cenných papírů z vlastních peněžních zdrojů s cílem jejich budoucího prodeje za očekávanou vyšší cenu. Jedná se o nejjednodušší typ