• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Lenka Mlynarčíková 90´s

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Lenka Mlynarčíková 90´s"

Copied!
47
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

90´s

Lenka Mlynarčíková

Bakalářská práce

2014

(2)
(3)
(4)
(5)

Bakalárska práca predstavuje kolekciu unisex obuvi, odevov a doplnkov inšpirovaných deväťdesiatymi rokmi. Kolekcia je športovo- streetového charakteru, určená na bežné no- senie pre konkrétnu skupinu ľudí. Výrobky sú variabilné, nositeľ si môže zvoliť vzhľad kolekcie. Teoretická časť práce je zameraná na analýzu sociálnej a kultúrnej situácie doby deväťdesiatych rokov čo priniesla a porovnaniu s dobou súčasnou. Poukazuje na konkrétnu tvorbu designérov a ich reakcia na danú tému. Praktická časť sa skladá z návrhov a strihových riešení kolekcie.

Klíčová slova: unisex, internet, športové prvky, variabilita

ABSTRACT

Bachelor work introduces collection of unisex footwear, apparel and accessories inspired by ninety years. It is sportiness and streetwear collection for daily use and for specilic gro- up of people. Product are variable. Wearer can choose the look of the collection. Theoreli- cal part is focused of the analyzing social and cultural situation nineties. What brought us and comparison with current period. Points to a specific designers and how they respond to a given topic. The practical part of bachelor work inclues design patterns of every parts of collection.

Keywords:unisex,internet,sprortwear,variability

(6)
(7)

I TEORETICKÁ ČÁST ... 10

1 90´S - KULTÚRA ... 11

1.1 TECHNOLÓGIE ... 12

1.2 MÓDA ... 13

1.2.1 Značky...14

1.2.1 ŠPORTOVÉ OBLEČENIE...14

1.2.2 SUBKULTÚRY...14

1.3 HUDBA ... 16

2 SÚČASTNÁ SITUÁCIA ... 19

2.2 INTERNET-INTERNETOVÁ KULTÚRA ... 19

2.3 ZNAČKY ... 20

2.3.1 WEEKDAY...18

2.3.2 ROBERTO PIQUERA...19

2.3.3 SHALLOWWW...19

2.3.4 NASIR MEZHAR...20

2.4 HUDBA ... 23

2.4.1 BONES...21

2.4.2 YUNG LEAN...22

II PRAKTICKÁ ČÁST ... 25

3 ÚVOD DO PRAKTICKEJ ČASTI ... 26

3.1 FAREBNOSŤ ... 27

3.2 MATERIÁLY ... 27

3.3 NÁVRHY ... 29

3.3.1 Model topánok č.1...31

3.3.2 Model topánok č. 2...32

3.3.3 Doplnky kolekcie... ... 33

IIIPROJEKTOVÁ ČÁST ... 34

4 FINÁLNE FOTKY KOLEKCIE ... 35

4.1 TOPÁNKY ... 37

4.2 DOPLNKY ... 39

ZÁVĚR ... 41

SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY ... 42

(8)
(9)

ÚVOD

Hlavnou myšlienkou a cieľom práce je navrhnúť a vytvoriť kolekcie obuvi a doplnkov športového charakteru, inšpirovanú kultúrou 90-tych rokov a pretransformovať tieto prvky do súčasnej doby. Ako sa zmenilo vnímanie kultúry, módy, hudby, v priebehu dekád a ako dnes technické pokroky v rátane internetu vplývajú na tieto odvetvia. Taktiež by som chcela poukázať na tvorbu designérov v súčasnej dobe a spomenúť tak niekoľko mien ktorými som bola inšpirovaná v koncepcii mojej práce. Charakteristické prvky kolekcie sú variabilita, komfortnosť, estetická osobitosť. Variabilita spočíva v možnosti prispôsobenia si prvky kolekcie podľa vlastnej predstavy a tým uspokojiť svoje estetické nároky. Kom- fortnosť je založená na využití materiálov ako teplákovina, sieťovina, neoprén.

Práca je rozdelená na tri časti. Teoretická časť sa zaoberá celkovou analýzou doby, kultúry, módy, technickými pokrokmi a konkrétnymi dizajnérmi.

Hudba má z môjho osobného hľadiska pre mňa veľký inšpiračný vplyv. Práve preto jej venujem v bakalárskej práci kapitolu ktorá poukazuje na vývoj hudby v deväťdesiatych rokoch najme čo sa týka vplyvu na módu a celkový životný štýl. Taktiež v súčasnosti sa mnoho hudobných umelcov inšpiruje touto dobou či už po hudobnej alebo vizuálnej strán- ke.

V praktickej časti je bližšie definovaný vzhľad kolekcie a prvky špecifikované v teoretickej časti sú tak použité v detailoch, farbe, tvaroch a materiáloch. Je tu obsiahnuté celkové rie- šenie návrhov a strihov. Zámerom bolo vytvoriť ucelenú kolekciu pozostávajúcu z odevu, obuvi a doplnkov. Tretia časť obsahuje fotodokumentáciu hotovej kolekcie.

(10)

I. TEORETICKÁ ČÁST

(11)

1 90´S - KULTÚRA

V tejto kapitole by som sa rada venovala a zamerala na výdobytky obdobia deväťdesia-

tych rokov a rozvoju technickej stránky života. Čo priniesla a aké výhody či nevýhody má.

Toto obdobie je charakteristické ako čas rýchleho technologického pokroku. Doba zrodu internetu , webu, emailu, televízny staníc, satelitu atd. V tomto období boli ľudia viac než doposiaľ bombardovaný informáciami , kultúrou, rôznorodými štýlmi. Informácie sa zrazu stali demokratické a každý kto mal prístup k počítaču mohol posielať správy a vyjadrovať svoje osobné názory na nástenku ktorú mohlo čítať milión ďalších ľudí na celom svete.

Email umožňoval rodinám a priateľom zostať v kontakte elektronicky skrz obrovskú vzdialenosť a podporovať tak nové spojenia . A to napríklad aj vďaka výrobe nového mo- bilného telefónu 90´s Motorola StarTAC pen. Internet taktiež priniesol nový spôsob práce – ľudia nemuseli viac sedieť v kanceláriách, namiesto toho sa stačilo „prihlásiť“ (byť onli- ne) a pracovať tak kdekoľvek bol prístup k počítaču. Takto mohli skúmať nový, odlišný životný štýl ktorý bol do tej doby pre mnohých nemysliteľný.

Obr. 1 Znak internetu (email ) Obr. 2 Počítač

Medzi ďalšie vynálezy 90. Rokov patrí MP3. Toto médium umožnilo šíriť hudbu cez in- ternet rýchlo a s CD - kvalitou zvuku. Zjednodušenie prístupu ku zvukovým záznamom vďaka jednoduchému šíreniu v spoločnosti, vznikol fenomén ilegálneho šírenia, ktorý spôsoboval kolaps nahrávacích spoločností . Druhým dôležitým digitálnym výdobytkom v oblasti zábavy je DVD – Digital Versatile Disc. Bol podobný CD ale mohol poňať viac informácii čo bolo vhodné pre distribúciu digitálne kódovaných filmov ktoré by sa nikdy neopotrebovali bez ohľadu na to koľko krát by boli prehrané. DVD prehrávač tak rýchlo predstihol predaj VHS a na prelome nového tisícročia tak navždy pochoval video pásky.

(3)

(12)

Obr. 3Telefóny z obdobia 90.rokov

Veda a technológia v 1990 otvorila cestu novému životnému štýlu, ktorý dnes väčšina ľudí považuje za samozrejmosť. Preto mnoho tínedžerov si už dnes nevie predstaviť svet bez MP3, mobilného telefónu, emailu. Ľudia ktorý vyrastali v 90.rokoch mohli zažiť prvé pre- kážky týchto výdobytkov a tiež môžu vidieť zmenu samotnej štruktúry našej kultúry, zá- klady moderného života ktoré boli zrodené z generácie 90´s. (1)

Obr. 4 VHS kazeta Obr. 5 CD-DVD nosič Obr. 6 Znak MP3

1.1 Technológie

Rozvojom už spomínaných technológii bola silno ovplyvnená kultúra. Televízia a satelitný prenos umožňovali ľudom po celom svete sledovať čo sa deje , aké sú najnovšie trendy. Rozšírili sa nové televízne stanice u nás, ako napríklad MTV, ktoré prinášali tieto aktuality či už v hudbe alebo móde. Ľudia mohli sledovať svoje obľúbené „hviezdy“

a napodobovať ich. Stávali sa tak ich idolmi. Uplatňuje sa fenomén napodobovania

(13)

a kopírovania. Ľudia sú čoraz menej autentický , strácajú originalitu, osobitosť. K takýmto médiám môžeme zaradiť aj časopisy pre teenedžerov (u nás najpopulárnejší BRAVO).

V rámci technológií sa objavujú nové populárne digitálne hračky. Medzi ne patrí napríklad tamagoči (tamagotchi) - malé digitálne zvieratko. (4)

Obr. 7 Tamagoči- digitálna hračka z obdobia 90.rokov

1.2 Móda

Štýl 90. rokov a móda bola silne ovplyvnená televíziou, Hollywoodom a hudobným priemyslom. Módu z roku 1990 zasiahol mix štýlov od grunge až po goth.

Zdôrazňuje sa kvalita a nadčasovosť odevu. Hovorí sa o ekológii, o životnom prostredí, o nezávadných technológiách výroby textilných materiálov. Eko-téma súvisí s nostalgickým návratom k tradícii, prírode, k „nefarebnosti“ celej tejto dekády.

Americký trend prenikania športových prvkov do bežnej módy so sebou prináša jednodu- ché docielenie maximálnej funkčnosti odevu, objavovanie nových syntetických a zmesových materiálov a netradičných úprav. Teda v oblasti materiálu došlo k výrazným zmenám. Už sa nedá presne rozlíšiť ani vizuálne ani hmatom či ide o syntetiku či o prírodný materiál. Textil sa jednoducho udržuje a je príjemný na dotyk.

Obr. 8 Ukážky módnych trendov prezentované v časopise Bravo (1991-92)

(14)

Postupne sa stráca rozdiel medzi dámskym a pánskym typom a rozdiel medzi sezónnymi materiálmi. Rozdiel sa nedotkol len textilného priemyslu. Otvorením hraníc medzi zápa- dom a východom prišiel obraz ulice multikultúrnych veľkomiest a moderné média infor- movali o udalostiach na celom svete, vniesli do módy nové podnety.

Z hlavného prúdu konfekčnej produkcie sa oddelila mladá móda ktorá začala byť prezen- tovaná na špeciálnych veľtrhoch. Mnohé značky ponúkali oblečenie v štýle vojenskej uni- formy, pracovného oblečenia a športových dresov. Postupne sa zmocňovali subkultúrnych štýlov. Značka sa stáva konvenčným znakom doby, ulica a niektorý začínajúci návrhári parodovali známe logá slávnych zavedených odevných obchodných značiek – napr. troj- uholník Adidas dostal podobu marihuanového lístku. (1)

1.2.1.Značky

Buffalo je európska značka odevov a doplnkov. Známa sa stala najmä vďaka topánkam.

Športové topánky na 20 centimetrovej platforme sa preslávili v deväťdesiatych rokoch najmä vďaka dievčenskej popovej skupine Sipce Girls. Topánky sú určené pre ženy i pre mužov. Vďaka spolupráci s online obchodom Solestruck sú tieto topánky populárne a dostupné aj dnes.

Obr. 9 Spice Girls nosia Buffalo topánky Obr. 10 Spolupráca Buffalo x Solestruck

(15)

1.2.2 ŠPORTOVÉ OBLEČENIE- streetwear

Oblečenie ako sú tepláky, kraťasy, cyklistické šortky, legíny a tenisky boli pohodlné a tak sa začali nosiť bežne pre voľný čas na uliciach aj v kluboch. Dôležité pri nosení športové- ho oblečenia bolo správna značka (logo). Tie boli rovnako dôležité ako samotné oblečenie.

Medzi najobľúbenejšie patrili Nike, Adidas, Reebok, Tommy Hilfiger a ine. Aj hudobné skupiny z obľubou nosili a prezentovali značky ako napríklad New Kids on the Block nosi- li Nike a ine.

Obr. 11 TLC Obr. 12 Adidas Fotka od fotografa Glen E. Friedman

1.2.2 SUBKULTÚRY

Subkultúry sú dôležité vo vývoji módy alebo samotnej kultúry. Poukazujú na individuali- tu a rôznorodosť či už v období deväťdesiatych rokov alebo inom.

Vznikli na uliciach ako reakcia na oficiálnu kultúru. Protest proti móde a trendom. Mladí ľudia sa otáčali chrbtom ku spoločenským konvenciám a svoj nesúhlas s danou morálkou zdôrazňovali nekonvenčným oblečením. Pouličnú módu charakterizuje rozmanitosť a možnosť osobnej voľby. Tieto štýly boli veľmi úzko spojené s hudbou – oblečenie vypo- vedalo aj o tom kto akú hudbu počúva. V deväťdesiatych rokoch je táto móda tiež znakom veku informatiky a technického pokroku, evokuje celkovú atmosféru doby. (2)

(16)

Obr. 13 Ukážka ľudí predstavujúcich niektoré subkultúry

1.3 Hudba

Hudba je dôležitým faktorom pre vývoj subkultúr, módy, trendov v každom období.

Ide o dobu kedy hudba začala naberať prvky digitálnosti. Končia dni magnetofónových pások a hudba sa začína šíriť prostredníctvom CD, DVD, MP3. Začína sa šíriť digitálne, online čo do tej doby nebolo možné. 90. Roky boli jedny z najrôznorodejších období tejto desaťročnej dekády. Ako v každej, aj v tejto dobe hudba silne zasahovala do módy (Grung, Pop, Hip hop,...).

V tomto období možno badať príchod nových technológií a tak na rozdiel od predošlých období vzniká hudba viac technickejšia a zvukovo efektnejšia. Hudba 90. Rokov je charak- teristická použitím elektronických bicí, zvukových efektov, pravidelného rytmu a zvukových variácií. Veľký rozmach tu zaznamenal štýl disco ktorý vznikol ešte v 70.

Rokoch. Pretransformoval sa však do štýlu Drun´n´Bass, ktorý je typický práve pre deväť- desiate roky minulého storočia a pochádza z Veľkej Británie. Táto hudba sa však do rádií nedostala pre svoje špecifické diskotékové zameranie ale rozšírila sa do nočných klubov.

Z príchodom technológií sa začali používať dokonalejšie a vyspelejšie syntenzátory. To sa premietlo najmä do mimoriadne obľúbeného disca. Táto hudba sa začína objavovať nie len v kluboch ale najmä v rádiách a vyhráva rôzne rebríčky hravosti (Mr. President).

Objavuje sa tu aj žáner ako trens (čisto elektronická hudba tvorená bez akýchkoľvek hu- dobných nástrojov), Big beat (Chemical brothers, The Prodigy, Fatboy Slim), Pop (Spice Girls, Aqua).

(17)

Obr. 14 Spice Girls- Najúspešnejšia dievčenská popová skupina z druhej polovice deväť- desiatych rokov.

Hip hop priniesol niekoľko typických prvkov v dizajne a odievaní. Bolo to najmä športové oblečenie – čiernobiele šuštiakové bundy, tepláky, tenisky (Run- D.M.C.- „My Adidas“,...) – tie sa stali zásadným pouličným trendom. Ďalej to boli napríklad široké nohavice s veľmi

Obr. 15 Kris-Kross Obr. 16 Snoop Dog v Tommy Hilfiger mikine

nízkym pudlom ( Kris-Kross). Tenisky (Adidas neskôr Nike) vystriedali robotnícke to- pánky zn. Timberland (workwear – proletárska móda). Obľúbeným štýlovým prvkom bolo nosenie baseballových čiapok a masívnych reťazou s logmi áut (nemecké značky ako Mer- cedes, Volkswagen,...). Hip hop získal popularitu aj vďaka televízií MTV. Koncom 80.

Rokov začiatkom 90. Rokov sa hip hop stal najžiadanejším žánrom. Postupne zasiahol do všetkých oblastí populárnej hudby. Pracovali s ním aj tvorcovia punku, hardcoru, metalu, elektroniky, a časom rep zasiahol aj do sfér popu. Mať úspech a peniaze sa tak v 90. Ro-

(18)

koch stalo takmer hiphopovou mantrou a spojenie s nadnárodnými korporáciami ( Nike, Reebok, Adidas, Tommy Hilfiger) im tento úspech priniesli. (6)

“Ještě jedno malé zamyšlení: Rap svým projevem (tlachání, kecání, debata, kritizování) vlastně předznamenal nástup masového nárůstu komunikace mezi mladými lidmi a tím i nekritického zbožštění mobilních telefonů, které nastalo v době po milleniu. A možná nejen předznamenal, ba přímo ovlivnil. Protože ještě nikdy v dějinách youth culture se toho nenakecalo tolik.A není divu. Ta zoufale překotná snaha něco říci, být zaznamenán, být slyšen, přestože nepřicházím s nějakou zásadní myšlenkou, je jen obyčejnou lidskou obranou. Studená, odosobněná „digitální“ doba totiž silně nahrává strachu. Strachu z osamělosti.”(6)

(19)

2 SÚČASTNÁ SITUÁCIA

Ak v deväťdesiatych rokoch hovoríme o tom , že módny designéri, umelci, hudobníci hľadali svoje inšpirácie na uliciach – dnes je situácia o niečo odlišná. Internet zmenil kultú- ru a estetiku. I keď aj dnes je zreteľný vplyv ulice, už nie je prvým kontaktom z divákom.

Tento kontakt prináleží internetu. Tak ľudia dnes majú najaktuálnejšie informácie o tom čo sa na uliciach deje a pri to nemusia opustiť pohodlie svojich domova.

V súčasnosti sa mnohé designérske značky zaoberajú a inšpirujú najmä touto problemati- kou- estetikou internetu, snažia sa ju dostať do svojich designov. Taktiež sú tu jasné presa- hy do deväťdesiatych rokov. Medzi takéto značky (designérov) patria napríklad švédska značka WEEKDAY, madridský Shallowww, španielsky designer pôsobiaci v Londýne Roberto Piqueras či Nasir Mezhar.

Obr. 17 Ukážky oblečenia inšpirované technikou deväťdesiatych rokov

2.1 Internet- Internetová kultúra

Internet je verejne dostupný systém vzájomne prepojených počítačových sieti. Slúži ako prenosné médiu pre rôzne informácie a slúži tiež ako napr. elektronická pošta ( e-mail), chat a systém vzájomne prepojených web stránok a dokumentov World Wide Web (WWW). Internet má aj ďalekosiahly dopad na prácu, vedomosti a pohľad na svet.

Z pohľadu kultúrnej uvedomenosti je internet pokrokom aj záväzkom. Poskytuje obrovské množstvo informácii a interaktivity pre ľudí , ktorých zaujímajú iné kultúry a pohľady na svet, ktoré by im boli inak nedostupné. Avšak ľudom ktorých iné kultúry nezaujímajú umožňuje internet vyhýbať sa kontaktu vo väčšej miere ako kedykoľvek predtým. (5)

(20)

Obr. 18 Ukážky ako technický pokrok ovplyvňuje súčasný život a kultúru

2.2 Značky

Táto podkapitola je zameraná na osobný prieskum ako reaguje tvorba dnešných designe- rov na kultúru deväťdesiatych rokov. Značky sú vyberané podľa subjektívneho záujmu . Mnohé z nich boli hlavným podnetom pre vznik tejto kolekcie.

2.2.1 WEEKDAY

Transhumanizmus, kyberpristor, virtuálna realita sú kľúčovými ideami ktorými sa táto značka inšpirovala pri tvorbe ich jesennej kolekcie MTWTFSS /13. Zaujímavý je hlavne fakt, že práve nastal čas kedy sa vracia móda 90- tých rokov , no vo veľmi sofistikovanom prevedení , ktorým sú severské značky charakteristické. Vplyv rare kultúry, postmodernej filozofie a hyper reality sú všetko faktory ktoré ovplyvnili jednotlivé kusy oblečenia. Rea- lita a fikcia sa v skutočnosti prelínajú tak, že si ani neuvedomujeme kde sa jedno začína a druhé končí. Kolekcia je spomienkou na „staré časy“ so zaostrením na módu deväťdesia- tych rokov. (7)

Obr. 19 Ukážky u kolekcie MTWTFSS/13

(21)

2.2.2 ROBERTO PIQUERAS

Je sponzorovaný Burger Kingom, spolupracuje s Reebook a je to génius ktorý tvorí jednu z najcoolovejších značiek v Londýne. Veľmi rýchlo sa presadil v dnešnom módnom prie- mysle. Príkladom je , že predstavil jeho najnovšiu kolekciu – a downloadable.zip- módnou prehliadkou , ktorá bola prístupná širokej verejnosti prostredníctvom sociálnych sieti. Tiež je známy, že svoje kolekcie prezentuje priamo v uliciach. Jeho kolekcie sú z veľkej časti inšpirované internetovou estetikou. Jeho oblečenie tvorí z veľkej časti potlač. Oblečenie je tiež charakteristické ako oversize a unisex.

Obr. 20 Roberto Piqueras ukážka z jeho tvorby

2.2.3 SHALLOWWW

Pod touto značkou tvoria španielski a talianski designéri pôsobiaci v Madride. Inšpiráciu vo svojej tvorbe odvodzujú z internetovej ikonografie a internetovej symbolike. Tieto zna- ky pretransformávaju do textílii a strihov – dá sa povedať že je to dnes jedna z najrelevantnejších značiek. Oblečenie vytvárajú na základe skúsenosti využívania webu- poznávajú svojich klientov. Shallowww SS/13- „Internet Suveniers“ je kolekcia pozostáva- júca z textilných potlači mramoru a vody reprezentuje klasický štýl so súčasnou grafikou na oblečení. (9)

(22)

Obr. 21 Shallowww

2.2.4 Nasir Mazhar

Narodený v Londýne, Tento designér je pre mňa najväčším inšpiračným podnetom pre vznik tejto kolekcie. Konkrétne jeho kolekcia SS/13 a prezentácia tejto kolekcie .Je to oslava spojenia módy a hudby návrhár si vybral niekoľko umelcov (Merky Ace, Kozzie, Faze Miyake, No.Lay, Marger, Flirta D a Siobhan Bell) a na nich prezentoval svoju kolek- ciu redy-to-wear pre mužov a ženy. Táto kombinácia viedla do vyústenia prezentácie s nádychom deväťdesiatych rokov. Hlavnými prvkami kolekcie sú nositeľnosť, športové oblečenie, letné športové oblečenie. (10)

Obr. 22 Nasir mazhar SS/13 Obr. 23 Nasir Mazhar men SS/14

(23)

2.3.Hudba

Táto kapitola nemá za úlohu rozoberať a analyzovať hudbu dnešnej doby. Ide o subjektívny pohľad na toto odvetvie a poukázanie na konkrétne príklady z hľadiska vplyvu deväťdesiatych rokov v súčasnej hudobnej sfére. Kapitola má mať najmä zvukový a vizuálny zmysel čo je doložené obrázkovou prílohou.

2.3.1 BONES

Obr. 24 Bones „Creep“ 2013 Obr. 25 Bones- záber z videa „Boyband“

Obr. 26 Bones „Deadboy“ 2014 Obr. 27 Bones

(24)

2.3.2 YUNG LEAN

Mladý švédsky predstaviteľ hiphopovej scény.

Obr. 28 Yung Lean video „Hurt“

Obr. 29Yung Lean video „Kyoto“ Obr. 30 Sadboys

(25)

II. PRAKTICKÁ ČÁST

(26)

3 ÚVOD DO PRAKTICKEJ ČASTI

V praktickej časti je cieľom pretransformovať prvky z celkovej štúdie teoretickej časti a využiť ich v tvorbe kolekcie. Odrážať by sa to malo najmä vo farebnosti, detailoch, tva- roch a použitých materiáloch. Cieľom je zachovať si osobitú estetiku a vytvoriť tak súčas- nú kolekciu pre mladých ľudí žijúcich vo svete plnom technických vymoženosti a nadvlády internetu. Technická stránka bude zastúpená vo funkčnosti a variabilnosti oso- bitých prvkov kolekcie ako je obuv a doplnky. Praktická časť bakalárskej práce obsahuje návrhovú a strihovú časť v ktorej sú kompletne rozkreslené všetky prvky kolekcie.

Zohľadnené sú prvky ako praktickosť, pohodlnosť, variabilnosť, osobitý vizuál.

Obr. 31 Moodboard

(27)

3.1 Farebnosť

Farebnosť vychádza z atmosféry deväťdesiatych rokov. Pre toto obdobie sú charakteris- tické farby sýte a výrazné . V kolekcii dominujú najmä oranžová, modrá, čierna a strieborná. Pri výbere farieb zohrávalo úlohu aj uplatnenie aktuálnej sezónnej palety FW 14/15.

Obr. 32 Moodboard – paleta farieb pre sezónu 14/15, Spice Girls, Raf Simons topánka

3.2 Materiály

Použité materiály sú charakteristické pre športové oblečenie ako je teplákovina, neoprén, mesh (3D sieťovina). Tieto materiály sú použité ako v oblečení tak i v obuvi a doplnkoch najmä vďaka svojím vlastnostiam. Doplňujúcimi prvkami kolekcie majú byť plastové do- plnky ako sú trojzubce, zipsy, popruhy, velkro.

Neopren je všeobecne známy názov polychloropénu. Pod týmto názvom ho zaviedla na trh firma DuPont (USA).Vlastnosti tohto materiálu sú odolnosť voči slnečnému žiareniu, za- chováva si svoje vlastnosti pri kontakte s chemikáliami, tepelným podmienkam. Má vyni- kajúce mechanické vlastnosti a odolnosť voči opakovanej deformácii ohybom. Najznámej- šia aplikácia je na tepelnú izoláciu pri výrobe potápačských kombinéz.

3D sieťovina (mesh) , tento materiál sa používa najmä v oblasti športovej obuvi a príslu- šenstva. Vlastnosti sú ľahkosť, vysoká priedušnosť a rýchlo- schnúce vlastnosti.

Evac je použitý na obuvi ako podrážkový materiál. Je to veľmi ľahký materiál s účelom odpruženia. Na podrážkach obuvi je taktiež požitý poreten, mäkká obuvnícka guma.

(28)

Obr. 33 3D mesh- čierny, modrý

Obr. 34 neoprén Obr. 35 koženka

Obr. 36 sieťovina Obr. 37popruhy

Obr. 38 trojzubce

(29)

3.3 Návrhy

Celkové strihove riešenie kolekcie je jednoduché vychádza zo základných strihov trupo- vého odevu. Detaily na samotných kusoch oblečenia vychádzajú z estetiky deväťdesiatych rokov s presahom do súčasnej atmosféry. Výrazným prvkom celej kolekcie je použitie ap- likácii (značky a názvu kolekcie „ESHA MMXIV/MCMXM“) s použitím fontu Carousel.

Nápisy sú ručne vyrezané zo striebornej koženky a čierneho latexu. Odevy sú šité z komfortných, pohodlných materiálov ako teplákovina, neoprén, 3D mesh, sieťovina. Ko- lekcia je unisex a samostatné kusy oblečenia sa dajú rôzne kombinovať.

Obr. 39 Návrhové riešenie kolekcie

(30)

(31)

3.3.1 Model topánok č. 1

Prvý pár topánok je riešený na pánske kopyto. Model je charakteristický svojím športo- vým vzhľadom. Zároveň je tu zvýraznený osobitý estetický dojem. Čo spočíva v strihovom riešení a voľbe materiálov ako je neoprén, 3D sieťovina kombinované so striebornou ko- ženkou a doplnkami ako umelé trojzubce, zips, popruhy. Farebnosť je odvodená od mode- lov odevu čím naň plynulo nadväzuje, no zároveň topánky tvoria samostatný celok. To- pánky sú variabilné , majú niekoľko možností nosenia. Kompletný pár sa skladá z dvoch samostatných topánok. Prvá je členková neoprénová športová teniska so zapínaním v prednej čati na zips. Tá sa dá nosiť buď samostatne, alebo vložená do druhej časti topán- ky. Druhá časť je strihovo riešená ako športový sandál vyrobený zo striebornej koženky v kombinácii z čiernou 3D sieťovinou a celý zvršok je vystužený mäkkým molitanom.

Zapínanie je riešené pomocou popruhov a trojzubcov. Sandále je taktiež možné nosiť sa- mostatne. K jednoduchšej manipulácii je riešená vkladacia stielka na suchý zips (velkro).

Podrážky sú vyrobené z evaku a poretenu čo dodáva obuvi flexibilitu a pohodlnosť.

(32)

3.3.2 Model topánok č. 2

Druhý pár topánok je navrhnutý na dámske kopyto. Línie strihu sú plynulé a zároveň kon- trastné svojou plochou (obiemnosťou). Použitý materiál je kombinácia modrej a čiernej 3D sieťoviny, čierneho neoprénu, striebornej koženky. Ako dopnky sú použité výrazný čierny zips, plastové trojzubce a popruhy.

Model pozostáva z dvoch samostatných topánok , ktoré majú tri varianty nosenia. V prvej je možné spojiť dva modely do jedného, pri čom nám vziká športová teniska. Druhá a tretia varianta vzikne oddelením dvoch samastatných topánok a tým dostaneme členkovú špor- tovú tenisku a sandále.Funkčnosť a variabilnosť modelu je na rovnakom princípe ako pri modele č. 1.

(33)

3.3.3 Doplnky kolekcie

Súčasťou kolekcie sú doplnky ako šiltovka, ruksak, ladvinka. Šiltovka je strihovo riešená ako 5 panelová čiapka šitá z neoprénu a striebornej koženky. Šilt je zaujímavo riešený, obalený v čiernej gumenej sieťke a olemovaný čiernou usňou. Na prednej časti je aplikácia z čierneho latexu (1990). Bočné diely sú riešené z výraznej striebornej koženky. Zadné zapínanie je variabilné a riešené na popruh a trojzubec. Celkový dojem je športový a origi- nálny.

Ruksak má strihové riešenie jednoduché no svojou funkciou a variabilitou je výrazný. Po- užitý materiál je neoprén. Ramienka sú z čiernej 3D sieťoviny ktorá vďaka svojím vlast- nostiam podporuje pohodlie a funkčnosť. Predná časť kombinovaná so striebornou kožen- kou a čiernou sieťovinou ktorá slúži ako vrecko vďaka všitému zipsu. Tej je oranžovej farby čo korešponduje s doplnkami ako popruhy tiež v oranžovej farbe. Ruksak je kombi- novateľný s ladvinkou, ktorá sa dá jednoduchým spôsobom pripnúť k ruksaku. Alebo je možné nosiť ladvinku samostatne. Tá je vyrobená z neoprénu a oranžového popruhu ktorý dodáva kapse zaujímavý efekt. Na prednej časti je použitá aplikácia z čierneho latexu.

(34)

III. PROJEKTOVÁ ČÁST

(35)

IV FINÁLNE FOTKY KOLEKCIE

(36)

(37)

4.2 Topánky

Model č. 1

(38)
(39)

4.3 Doplnky

(40)

(41)

ZÁVĚR

Cieľom tejto práce bolo vytvoriť originálnu kolekciu inšpirovanú deväťdesiatymi rokmi . Taktiež bola zameraná na štúdiu a porovnanie so súčasnou kultúrou. Do kolekcie som sa snažila vniesť tieto prvky z ktorých najdominantnejším sa stal internet. Tým , že sa prelína rokmi deväťdesiatymi až do súčasnosti. A práve internet má dnes dominantnú úlohu v mnohých odvetviach (kultúra, móda, hudba,..). Konceptom práce bolo vytvoriť komplet- nú kolekciu doloženú originálnymi fotografiami.

Kolekciu tvoria odevy, dva páry topánok a doplnky (ruksak, šiltovka) originálne svojou variabilitou a estetikou. Určená pre novú cieľovú skupinu ľudí.

S výsledkom bakalárskej práce som i napriek niekoľkým nedostatkom spokojná, keďže sa mi podarilo vytvoriť originálnu kolekciu odevov a doplnkov pomocou nových materiálov.

Vďaka tomu som mala možnosť získať praktické skúsenosti. Použitie týchto materiálov mi prinieslo nové pohľady a možnosti využitia iných technologických postupov práce.

V budúcnosti by som chcela pokračovať vo využívaní neoprénu, 3D sieťoviny a skúšať ďalšie možnosti týchto materiálov.

(42)

SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY

[1] 148 s. ISBN 80-710- 6587-0.

[2] LOMAS, Clare a Clare Oliver] [EDITOR. The 80s: power dressing to sportswear. Oxford [En- gland]: Heinemann Library, 1999, 229 p.20 s. ISBN 978-043-1095-530.

[3] BAUGH, Gail. Encyk p i x i n ch m riá ů: [př ručk m n h návrhář ] 1 česk Praha: Slovart, c2012, 319 s. ISBN 978-80-7391-616-9.

ELEKTRONICKÉ ZDROJE:

[3] Http://www.90s411.com/: 90s Culture [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.90s411.com/90s-culture.html

[4] Http://www.90s411.com/: 90s Technology [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.90s411.com/90s-technology.html

[5] D R ete Sites.google.com: Internetova kultura [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z https://sites.google.com/site/marianikovsky/internetova-kultura

[6] HRABALIK, Petr. H p://www c k viz cz/: R p hip h p vá ku ur [online]. [cit. 2014- 05- 4] D stu z http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/90-leta/rap-hip- hop/clanky/138-rap-a-hip-hopova-kultura/

[7] Www.nattogdag.no: NATT & DAG [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.nd.no/2013/05/se-weekday-aw-2013-kolleksjonen/

[8] Http://www.neo2.es/: NEO2 [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.neo2.es/blog/2014/02/roberto-piqueras-aw-2014-15/

[9] Http://www.umagmag.com/: U+MAG [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.umagmag.com/2013/06/shallowww/

[10] Http://i-d.vice.com/: I-D [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z http://i- d.vice.com/en_gb/read/interviews/1006/nasir-mazhar

(43)

SEZNAM OBRÁZKŮ

OBR. 1 ZNAK INTERNETU (EMAIL )...11

9 411 c m: 9 ´ chn gy [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z http://www.90s411.com/90s- technology.html

OBR. 2 POČÍTAČ...11

Topnop.ir: 2014 [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z http://topnop.ir/

OBR. 3TELEFÓNY Z OBDOBIA 90.ROKOV...11

Mobilephonehistory.co.uk: Mobile phone by year [online]. [cit. 2014-05-04] D stu z:http://www.mobilephonehistory.co.uk/lists/by_year.html

OBR. 5 CD-DVD NOSIČ ...12

Www ki fri uniz k: P mäť vé z ri ni [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z:http://www.kis.fri.uniza.sk/~ludo/ekurzy/e-book/ZIT/ZIT%201_2_6e.ht

OBR. 6 ZNAK MP3...12

Www.iis.fraunhofer.de: mp3 [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z:http://www.iis.fraunhofer.de/en/bf/amm/produkte/audiocodec/audiocodecs/mp3.html

OBR. 7 TAMAGOČI- DIGITÁLNA HRAČKA Z OBDOBIA 90.ROKOV...12

Www.jojo.sk: Jojo pre deti [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.jojo.sk/deti/clanok/tlac/hracky-nasich-rodicov-a-prarodicov

OBR. 8 UKÁŽKY MÓDNYCH TRENDOV PREZENTOVANÉ V ČASOPISE BRAVO (1991-92)...13 OBR. 9 TLC... ...14

D z igi c m: TLC´ gr fashion moments [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z:http://www.dazeddigital.com/fashion/article/18865/1/tlcs-greatest-fashion-moments

OBR. 10 ADIDAS FOTKA OD FOTOGRAFA GLEN E. FRIEDMAN...14

Burningflags.com: Glen E. Friedman [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://burningflags.com/

OBR. 11 UKÁŽKA ĽUDÍ PREDSTAVUJÚCICH NIEKTORÉ SUBKULTÚRy...14

DennisDuijnhouwer.com: Music II. [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.dennisduijnhouwer.com/work/music-ii/

OBR. 12 SPICE GIRLS- NAJÚSPEŠNEJŠIA DIEVČENSKÁ POPOVÁ SKUPINA Z DRUHEJ POLOVICE DEVÄŤDESIATYCH ROKOV...15

(44)

A xi kn x buzzn c m: 9 ´ S y Ic n [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z:http://alexisknox.buzznet.com/photos/90sstyleiconsspicegi/?id=68650121

OBR. 13 KRIS-KROSS...16 Dostupné z: http://www.hiphopscriptures.com/kriss-kross/

OBR. 14 SNOOP DOG V TOMMY HILFIGER MIKINE...16

Comblex.com: Complex style [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.complex.com/style/2013/02/the-50-best-brands-of-the-90s/tommy-hilfiger

OBR. 15 UKÁŽKY OBLEČENIA INŠPIROVANÉ TECHNIKOU DEVÄŤDESIATYCH ROKOV...17

Casual3dpotluck.com: Casual 3D potluck [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://casual3dpotluck.tumblr.com/

OBR. 16 UKÁŽKY AKO TECHNICKÝ POKROK OVPLYVŇUJE SÚČASNÝ ŽIVOT A KULTÚRU ...18

Smosh.com: smosh [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z http://www.smosh.com/smosh- pit/photos/you-had-one-job-21-pics

Images.businessweek.com: Bloomberg Businessweek Technology [online]. [cit. 2014-05-04]. Do- stu z http://images.businessweek.com/photos/2013-01-10/what-to-watch-at-ces-2013

OBR. 17 UKÁŽKY Z KOLEKCIE MTWTFSS/13...18

Www.nd.no: NATT&DOG [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z http://www.nd.no/2013/05/se- weekday-aw-2013-kolleksjonen/

OBR. 18 ROBERTO PIQUERAS UKÁŽKA Z JEHO TVORBY...19

Www.lookbook.nu: Junior S [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://lookbook.nu/look/5530428-Gypsy-Sport-Brimless-Leather-Cap-Os-Accessories

OBR. 19 SHALLOWWW...20

Www.whoworeitbetter: Who wore it better [online]. [cit. 2014-05-04]. D stu z:http://whoworeitbetter.info/post/56511447621/warp-weft-woof-pool-tank-shallowww-water

OBR. 20 NASIR MAZHAR SS/13...20

Www.stylogasm.com: Stylogasm [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://stylogasm.com/tag/nasir-mazhar/

OBR. 21 NASIR MAZHAR MEN SS/14...20

(45)

Www.fashion156.com: Fashion 156 [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://www.fashion156.com/collections/nasir-mazhar-london-collections-men-ss14/

OBR. 22 BONES „CREEP“ 2013 ...21

Www.mishkanyc.com: Mishka [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z https://mishkanyc.com/bloglin/2013/06/19/bones-creep OBR. 23 BONES- ZÁBER Z VIDEA „BOYBAND“...21

Youtube.com: Boyband [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z https://www.youtube.com/watch?v=YEVHn-vszvk OBR. 24 BONES „DEADBOY“ 2014 ...21

Deadendhiphop.com: Dead and Hip Hop [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z http://deadendhiphop.com/bones-deadboy-album/ OBR. 25 BONES...21

Scholarbones.tumblr.com: Scholar Bones [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z:http://scholarbones.tumblr.com/post/52058833324/1c3qu33n-bones OBR.26 YUNG LEAN VIDEO „HURT“...22

Www.sadboys2001.com: SADBOYS2001 [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://sadboys2001.com/ OBR.27 YUNG LEAN VIDEO „KYOTO“...22

Www.museekly.com: YUNG LEAN [online]. [cit. 2014-05- 4] D stu z: http://museekly.com/yung-lean-kyoto-prod-yung-gud/ OBR.28 YUNG LEAN VIDEO „HURT“...24

ORR.30 YUNG LEAN „SADBOYS“...24

OBR.31 MOODBOARD...26

OBR.32 MOODBOARD paleta farieb pre sezónu 14/15, Spice Girls, Raf Simons topán- ka...27

OBR.33 3D MESH- ČIERNY, MODRÝ...28

OBR.34 NEOPRÉN...28

OBR.35 KOŹENKA...28

OBR.36 SIEŤOVINA...28

OBR.37 POPRUHY...28

(46)

OBR.38 TROJZUBCE...28 OBR.39 NÁVRHOVÉ RIEŠENIE...29

(47)

PRÍLOHA P I: NÁVRHY

Odkazy

Související dokumenty

Další důležitý rys, který charakterizuje jazyk politické reklamy v 90. letech, je rychlé, i když postupné, ovládnutí jazyka jako ne pouze jediného sémiotického

Regulace účtování a vykazování se dělí na dva modely. České účtování a vykazování můžeme zařadit do modelu z oblasti kontinentálního

letech a sou č asnosti Autor: Linda Šedivá.. Vedoucí

Hlavným cieľom mojej bakalárskej práce je ,na základe výsledkov mnou spracovaných analýz, navrhnúť možné zmeny informačného systému pre spoločnosť sledovanitv.cz. Hlavnou

Náš výzkum ukázal první kontakt chodidla s podložkou při použití minimalistické obuvi následovně (RFS – 43 %, MFS – 21 %, FFS – 36 %). Autor svůj výzkum však

Advanced Differentiation and Integration 1, Instructor (Charles University) Winter 2021–2022 Selected Topics in Harmonic Analysis 1, Instructor (Charles University) Winter

[r]

Displej, u nějž počet vadných pixelů přesahuje tuto hodnotu, můžeme považovat za vadný (nefunkční). V daném datovém souboru jsou rovněž uvedena nativní