Posudek oponenta bakalářské práce
Studijní program:Mezinárodní ekonomické vztahy Studijní obor:Mezinárodní studia – diplomacie Akademický rok:2020/2021
Název práce:Hudba jako prostředek soft power – odraz války ve Vietnamu v hudební tvorbě amerických interpretů
Řešitel:Marek Zeman
Vedoucí práce:Ing. Jana Peterková, Ph.D.
Oponent:Ing. Alexandra Madarászová
Hlediska Stupeň
hodnocení
1. Stupeň splnění cíle práce 1
2. Logická stavba práce 1
3. Práce s literaturou, citace 1
4. Adekvátnost použitých metod 1
5. Hloubka analýzy ve vztahu k tématu 1
6. Vlastní přístup k řešení 1
7. Formální úprava práce 1
8. Jazyková a stylistická úprava práce 1
Konkrétní připomínky a dotazy k práci:
Předložená bakalářská práce s názvem “Hudba jako prostředek soft power – odraz války ve Vietnamu v hudební tvorbě amerických interpretů” se věnuje analýze dopadu války ve Vietnamu na americkou společnost prostřednictvím produkce hudebního umění. Autor v práci zkoumá, jaké názory a témata byly dominantní v hudební tvorbě a jak se samotný obsah písní měnil v čase. Bakalářská práce se věnuje velmi zajímavému tématu, které je v době globalizace velmi relevantní, a které navíc velmi poutavým způsobem propojuje umění s mezinárodními vztahy.
V práci dominují převážně pozitiva. Autor velmi jasně nadefinoval téma i cíl práce, či způsob, jakým bude provádět samotný výzkum. Zároveň pracoval s množstvím různorodých zdrojů, které mu výrazně
dopomohly k získání objektivních výsledků. Práce má logickou a přehlednou strukturu – v první kapitole se autor věnuje teoretickému pozadí problematiky, přičemž velmi přehledně vystihuje a popisuje klíčové teoretické pojmy, o které se celá práce opírá. To platí také o druhé kapitole, která velmi pečlivě vyzdvihuje reálnou moc hudby a způsoby jejího využití – nejen pro účely propagandy, ale i na kritiku společnosti či pomoc v krizových situacích.
Nejvíce úsilí je vidět v poslední, třetí kapitole, která analyzuje již samotnou hudební tvorbu z prostředí Spojených států v návaznosti na válku ve Vietnamu. Autor zpracoval velké množství hudebních děl, které tématicky rozdělil na písně vyjadřující kritiku či souhlas s průběhem války, a písně, které samotný postoj nezaujaly, ale které podrobně popisují lidské emoce spojené s válkou. Tímto dosáhl ucelený a relevantní obraz o různých názorech americké společnosti na americkou vojenskou přítomnost ve Vietnamu.
Autor si dal také záležet na formální úpravě práce i na stylistice, výhodou je i přehledné zpracování teoretických poznatků za pomoci tabulek. Jediné menší mínus je o něco větší rozsah práce, což však celkovému dobrému dojmu zdaleka neubírá.
Otázky k obhajobě: 1) Nespokojenost s politickým režimem vyjádřená prostřednictvím hudby je častým jevem i v současném světě. Věděli byste dát nějaký příklad v spojitosti s Ruskem? 2) Je možné pozorovat rozdílnost v názorech na válku ve Vietnamu i ve filmové produkci? Nebo se tématicky přibližují k jednomu názoru, např. kritice americké vojenské přítomnosti v zemi?
Závěr: Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Navrhovaná výsledná klasifikace práce: 1
Datum: 8. 5. 2021 Ing. Alexandra Madarászová
oponent práce