• Nebyly nalezeny žádné výsledky

— Ať jednají mezi sebou dleslov

In document SV. FRANTIŠKA Z ASSISI. (Stránka 85-89)

Páně: Všechno, cokoli chcete, aby vám činili lidé, i vy čiňte jim (Mat. 7, 12.), a co ty nechceš, aby sec ti stalo, nečiň druhému. (Tob. 4, 16.) Ať se rozpo­

menou ministrové — a sluzi, že Pán praví: Ne­

přišeljsem, aby mi bylo slouženo, nýbrž abych slou­

žil (Mat. 20, 28.), a že jest jim svěřena péče o duše bratři; bude-li někdo z nich zavržen jejich vinou A špatným příkladem, v den soudu budou povinní Vy­

dati počet před Pánem Ježíšem Kristem.

HLAVA V.

O napomínání bratří hřešících.

A proto střezte duše své i svých bratří, neboť hrozné jest upadnouti v ruce Boha živého! (K Žid.

10, 31.) Přikáže-li však některý ministr někomu z bratří něco proti našemu životu nebo proti jeho svědomí, nemusí ho poslechnouti; neboť není po­

slušnosti tam, kde jest páchán poklesek nebo hřích.

Všichni však bratří, kteří jsou poddání ministrům a služebníkům bratří Menších a služebníků, ať T0z­

umně a bedlivě skutky ministrů uváží, a vidí-li ně­

kterého (ministra) žijícího tělesně a nikoliv duchov­

ně, správně dle naší řehole -— nenapraví-li SC po třetím napomenutí —, ať jej ohlásí na svatodušní ka­

pitule ministrovi — a sluhovi celého bratrstva, ne­

brání-li tomu Žádný protivný odpor.

— Je-li mezi

bratřími, kdekoliv jsou, některý bratr, který chce žití tělesně a nikoliv duchovně, ať jej jeho spolu­

bratří s bedlivou mírností napomínají, poučují A karají. Nechce-li se však po trojím napomenutí na­

Hlava VÍ.: O utikání se bratři a jejich jméně.

praviti, ať jei co nejrychleji pošlou, nebo oznámí své­

mu ministru — a sluhoví; ten ať s ním jedná, jak uzná Za dobré ve jménu Božím.

Ať se všichni bratří, jak ministři a sluhové, tak 1 ostatní, vystříhají hněvu pro hřích nebo špatný

příklad druhého; protože ďábel usiluje pro hřích jednotlivce zničiti druhé. Naopak — ať mu duchovně pomáhají dle možnosti, neníť zdravému potřebí po­

moci, nýbrž nemocnému. (Mat. 9, 12.)

Taktéž ať nemají bratří moci ani vlády, zvláště mezi sebou navzájem; pravíť Pán v Evangeliu: Ví­

te, že knížata národů panují nad nimi A velmoži pro­

vádéjí moc svou nad nimi. Ne tak budiž mezi bratry, nýbrž kdo chce státi se mezi nimi větším, budiž je­

jich ministrem a sluhou (Mat. 20, 25, 26.), a kdo jest mezi nimi většín, budiž jako menší (Luk. 22, 26.).

A žádný bratr ať nečiní nebo neříká zle druhé­

mu, nýbrž ať si slouží v lásce duchovní a poslou­

chají se navzájem. o jest pravá a svatá poslušnost

Jána našeho Ježíše Krista. Všichni bratří, vězte, že.

uchýlí-li se kdo nějak od přikázání Páně a vyboči z poslušnosti, jest dle slov proroka (Ž. 118, 21.) zlořečen, bez požehnání poslušnosti, dokud setrvá vědomě v takovém hříchu. Vytrvají-li však V pří­

kazech Páně, jež slíbili (zachovávati) skrze svaté evangehum a svou řeholi, vězte, Že ŽIJÍ V pravém Doslušenství a V požehnání Božím.

HLAVA VI.

Že se bratří mají utíkati k ministru a že se nemá

nazývali některý bratr priorem (přednějším).

Když bratří nemohou někde zachovávati našeho Zavota, af Se co nejrychleji utekou ke Svému nn­

Hlava VII.: Způsob služby a práce.

stru, a ať mu to oznámí. Ministr pak ať se o ně po­

stará tak pečlivě, jak by sobě přál, kdyby se na­

lézal v podobném případě. A nikdo ať se nenazývá priorem, nýbrž ať se nazývají všichni. vespolek

»menší bratřf« a jeden druhému ať myje nohy.

HLAVA VII.

O způsobu služby a práce.

Všichni bratří, kdekoliv budou ve službě neb na práci u jiných, ať nejsou komorniíky, ani dvořany, ani Správci domů svých pánů, ani ať nepřijímalí

úřadu, jenž by působil pohoršení nebo škodu jejich duši (Mar. 8, 36.), avšak ať jsou menšími a podda­

nými všech bydlících v tom domě.

[3ratří, kteří umějí pracovati, ať pracuji, A SICC ať konají řemeslo, které umějí, není-l1 proti spáse jejich duše a mohou-li je zastávati počestně. Neboť

praví prorok: Z práce rukou svých jisti budeš, blahoslavený jsi a dobře tobě bude. (Ž. 127, 2.) Apoštol pak dí: Nechce-li kdo pracovati, ať nejí.

(II. Vhessal. 3, 10.)

Každý buď stálým v tom řemesle a zaměst­

nání, k němuž jest povolán. (I. Kor. 7, 24.) Za práci mohou přijímati všechno potřebné, mimo peníze. A bude-li třeba, ať chodí po Žebrotě jako jiní chudí.

Mohou míti nářadí a nástroje potřebné pro své prace.

Všichni bratří ať se snaží zabývati se dobrými skutky, neboť psáno jest: Čiň vždy něco dobrého, aby té nenalezl ďábel nezaměstnaného. (Sv. Jero­

ným, Epist. 125, n. 1.) A opět: Lenost jest nepřítelem duše. (Sv. Anselm, Epist. 49.) Proto mají služeb­

Hlava VIII.: Bratři nemají přijimati peněz.

níci Boží vždy býti zaneprázdnění modlitbou nebo jiným dobrým skutkem.

Ať se vystříhají bratří, kdekoliv budou 1V pou­

stevnách, nebo jinde, aby si nepřivlastňoval žŽad­

ného místa, ani pro jiné nehájili. Ať přifmou laskavě každého, kdo k nim přijde, přítele nebo nepřítele, 1 zloděje a lupiče. Kdekoliv jsou nebo budou bratří, ať se duchovně ctí a jeden druhého si váží bez rc­

ptání (I. Petr. 4, 9.) Ať se vystříhají bratří, aby Sc neukazovali na venek zasmušilými a zachmuřenými

pokrytci, nýbrž ať sc jeví veselými v Pánu, jas­

nými, příjemnými a slušně úslužnými. ') HLAVA VIJÍ.

Že bratří nemají přijímati peněz.

Pán přikazuje v Evangeliu: Vizte a chraňte se všeliké zlosti a lakoty (Luk. 12, 15.); odlučtež sc od starostí světa a pečlivosti tohoto života. (Luk.

21, 34.) Proto žádnýbratr, ač je kdekoliv a jde kam­

koliv, ať nikterak nepřijímá, ani nezprostředkuje přhimání peněz a mincí, ani k opatření si Šatu, an knih, ant za mzdu práce a vůbec v Žádném pří­

padě“) — leč v zřejmých potřebách nemocných bratři; nemámeť pokládati peněz a mincí za cen­

nější než kamení. Kdo touží po penězích aneb cení je více než kamení, toho chce ďábel ošáliti. Mějme se tedy na pozoru, abychom, opustivše všecko, ne­

ztratili pre takovou maličkost království Božího.

Nalezneme-li někde peníze, nestarejme se o ně více než o prach, po němž nohama šlapeme“); neboť

1) Tato věta jest z pův. řehole. (Viz tu!) -) I.em. ani penize almužnou.

%) "Dato stať (2 věty) jest z původní řehole.

lava 1X.: Jak maji prositi o almužnu.

marnost nad marnost a všecko marnost. Kdyby však se stalo — nedej, Bože! —, že by některý bratr při­

jimal nebo měl peníze, kromě zmíněné potřeby pro nemocné, všichni bratří ať jej mají za bratra ne­

poctivce, zloděje, lupiče a lichváře, pokud se oprav­

du nepolepší.

Bratří ať nikterak nepřijímají, ani nezprostřed­

kují, ani nevydělávají, ani výdělku nebo almužny peněžité neobstarávají pro nějaké domy nebo ústa­

vy, ani ať neprovázejí osob konajících sbírky pro takové domy nebo ústavy. Jiných však služeb, kte­

ré neodporují našemu životu, mohou bratří zast4­

vati s požehnáním Božím. Mohou však sbírati al­

In document SV. FRANTIŠKA Z ASSISI. (Stránka 85-89)