• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Aˇckoli zm´ınˇen´e spoleˇcnosti a jejich aplikace slibuj´ı velk´e pˇr´ınosy a odvra-cen´ı nemoc´ı, demence a podobnˇe, vlastnˇe zat´ım neexistuje opravdu pˇresvˇ ed-ˇ

civ´y d˚ukaz, ˇze tomu tak skuteˇcnˇe je. Na toto t´ema byla provedena ˇrada studi´ı.

Testovan´e osoby byly vˇetˇsinou rozdˇeleny do dvou nebo i v´ıce skupin a po ur-ˇ

citou dobu hr´aly hry. Pˇriˇcemˇz jen jedna skupina opravdu tr´enovala s hrami, kter´e maj´ı ´udajn´y

”rehabilitaˇcn´ı“ charakter, kdeˇzto druh´a obdrˇzela

”pouze“

klasick´e poˇc´ıtaˇcov´e hry bez tohoto charakteru. Nˇekdy byla souˇc´ast´ı studie i dalˇs´ı tzv. kontroln´ı skupina, kter´a neproch´azela l´eˇcbou pomoc´ı her, a slouˇzila tedy jen jako porovn´an´ı s ostatn´ımi skupinami. Studie se vˇetˇsinou zamˇeˇruj´ı jak na ´uˇcinnost her, tak i na jejich atraktivitu. V´ysledky studi´ı jsou peˇclivˇe dokumentov´any, funkˇcn´ı zlepˇsen´ı a celkovˇe pozitivn´ı vliv byl sice v nich za-znamen´an, ovˇsem ale povaha tˇechto studi´ı nebyla ˇcasto dostateˇcnˇe objektivn´ı a mohla b´yt v tomto smyslu zaujat´a. Studie byly ˇcasto prov´adˇeny na mal´ych poˇctech testovan´ych osob ve skupin´ach a po relativnˇe kr´atkou dobu, a tak nepˇrinesly opravdu pˇresvˇedˇciv´e tvrzen´ı a doloˇzen´ı d˚ukaz˚u funkˇcnosti tˇechto her. D´ale je studi´ım ˇcasto vyˇc´ıt´ano, ˇze se tak´e nezamˇeˇruj´ı tolik na zm´ınˇenou atraktivitu, ˇcili na zkoum´an´ı

”z´aˇzitku“ z tˇechto her, coˇz je velmi d˚uleˇzit´y aspekt ke zv´yˇsen´ı motivace pacient˚u. Na druhou stranu toto zkoum´an´ı nen´ı

´

uplnˇe jednoduch´e. V minulosti se prov´adˇelo pomoc´ı dotazn´ık˚u zamˇeˇruj´ıc´ı se jak na hern´ı z´aˇzitek, tak i na n´avykovost. [Wiemeyer(2014)]

Na konci ˇr´ıjna roku 2014 Stanford Center a Institut Maxe Plancka za

Podstata neurorehabilitac´ı Funkˇcnost her

pomoci pˇredn´ıch svˇetov´ych neurolog˚u a psycholog˚u pˇrezkoumali tyto hry a n´aslednˇe prohl´asili, ˇze vyvracej´ı existenci vˇedecky potvrzen´eho d˚ukazu o funkˇcnosti kognitivn´ıch her, kter´y nˇekter´e spoleˇcnosti uv´adˇely. Spousta tvr-zen´ı tak nen´ı zaloˇzen´ych na vˇedeck´ych d˚ukazech, n´ybrˇz pouze na jak´ychsi domnˇenk´ach. Na druhou stranu hran´ı tˇechto her nepˇrin´aˇs´ı rozhodnˇe jak´ e-koli negativn´ı dopady. Jen st´ale neexistuje jednoznaˇcn´e stanovisko o jejich opravdov´em fungov´an´ı a vlivu na l´eˇcbu.

Konkr´etnˇe se v prohl´aˇsen´ıStanford Center aInstitutu Maxe Plancka na-pˇr´ıklad p´ıˇse, ˇze pˇresvˇedˇciv´a tvrzen´ı o funkˇcnosti her jsou hodnˇe pos´ılena d´ıky reklam´am zm´ınˇen´ych spoleˇcnost´ı a d˚uvˇeryhodn´ych zpravodajsk´ych zdroj˚u.

Vˇedeck´a literatura nepotvrzuje tvrzen´ı, ˇze kognitivn´ı a neurorehabilitaˇcn´ı hry zlepˇsuj´ı kognitivn´ı dovednosti v kaˇzdodenn´ım ˇzivotˇe, nebo alespoˇn zabraˇnuj´ı jejich zpomalen´ı ˇci dok´aˇz´ı odvr´atit onemocnˇen´ı mozku. D´ale je uvedeno, ˇze je zapotˇreb´ı prov´est dalˇs´ı v´yzkumy, neˇz bude moˇzn´e vyvodit jednoznaˇcn´e z´avˇery.

Cituji souhrnn´e prohl´aˇsen´ı:

”M´ame n´amitky proti tvrzen´ı, ˇze kognitivn´ı a neurorehabilitaˇcn´ı hry uˇzivatel˚um nab´ızej´ı vˇedecky podloˇzenou cestu sn´ıˇzen´ı nebo odvr´acen´ı sl´abnut´ı kognitivn´ıch funkc´ı, jelikoˇz zat´ım neexistuje ˇz´adn´y pˇresvˇedˇciv´y vˇedeck´y d˚ukaz, ˇze tomu tak opravdu je. Slibovan´y vˇsel´ek tedy obe-reme o jeden z nejlepˇs´ıch d˚ukaz˚u, a to o ten, ˇze zdrav´e kognitivn´ı funkce ve st´aˇr´ı jsou odrazem dlouhodob´ych ´uˇcink˚u zdrav´eho ˇzivotn´ıho stylu. Pˇrehnan´e a zav´adˇej´ıc´ı tvrzen´ı vyuˇz´ıvaj´ı obav starˇs´ıch dospˇel´ych z bl´ıˇz´ıc´ıho se ´ubytku kognitivn´ıch funkc´ı. Doporuˇcujeme d´ale pokraˇcovat v podrobn´em pr˚uzkumu a ovˇeˇrov´an´ı t´eto problematiky.“ [Radford(2014)]

Spoleˇcnosti jako Lumosity neboNeuroNation sice ukazuj´ı uˇzivatel˚uv po-krok a zlepˇsen´ı v konkr´etn´ı hˇre oproti pˇredchoz´ım cviˇcen´ım, avˇsak to je pˇri-rozenou vlastnost´ı mozku pˇri pravideln´em prov´adˇen´ı urˇcit´e ˇcinnosti, a nen´ı tak d˚ukazem o zlepˇsen´ı kognitivn´ıch funkc´ı.

3 Z´ akladn´ı poˇ zadavky na hry pro neurorehabilitace

Obr´azek 3.1: Pˇr´ıklad sch´ematu UCD (User Centered Design)

3.1 Design her

D˚uleˇzit´ym aspektem pˇri vytv´aˇren´ı neurorehabilitaˇcn´ıh her je UCD (tzv.

User Centered Design), neboli maxim´aln´ı pˇrizp˚usoben´ı designu aplikace schop-nostem uˇzivatele se v n´ı orientovat.UCD je jedn´ım z pˇr´ıstup˚u k iterativn´ımu v´yvoji syst´emu. Klade se za c´ıl porozumˇet vˇsem poˇzadavk˚um c´ılov´ych uˇ zi-vatel˚u uˇz v ran´em st´adiu n´avrhu v´ysledn´eho produktu tak, aby vyhovoval potˇreb´am budouc´ıch uˇzivatel˚u.UCD se sest´av´a z nˇekolika kl´ıˇcov´ych f´az´ı v´ y-voje. Bˇehem vˇsech f´az´ı m˚uˇzeme z´ısk´avat informace od uˇzivatel˚u, a bˇehem v´yvoje tak zjiˇst’ovat, zda poˇc´ateˇcn´ı poˇzadavky byly spr´avnˇe interpretov´any (viz obr´azek 3.1). Dodrˇzov´an´ıUCD pˇrin´aˇs´ı znaˇcn´e v´yhody. Zav´adˇen´ı tako-v´ych produkt˚u je pˇr´ınosem jak pro ˇsirokou ˇsk´alu pacient˚u, tak i pro v´yrobce.

Pˇri n´avrhu UCD je nejd˚uleˇzitˇejˇs´ı zab´yvat se ot´azkou, kdo vlastnˇe jsou naˇsi koncov´ı uˇzivatel´e dan´e aplikace. V oblasti neurorehabilitac´ı jsou ˇcasto

Z´akladn´ı poˇzadavky na hry pro neurorehabilitace Design her

jako koncov´ı uˇzivatel´e uv´adˇeni pacienti, resp. ti, kteˇr´ı jsou aplikac´ı l´eˇceny.

Nesm´ıme vˇsak opomenout na person´al zdravotnick´ych. D´ale by tak´e mˇelo j´ıt i o manˇzela/ku, pˇr´ıpadnˇe peˇcovatele/ku ˇci jin´e rodinn´e pˇr´ısluˇsn´ıky pacienta.

Zab´yv´ame se tak´e t´ım, co dan´ı koncov´ı uˇzivatel´e pˇresnˇe potˇrebuj´ı.

Pro pacienta je z´asadn´ım poˇzadavkem na aplikaci

”poˇzitek“ z l´eˇcby. T´ım je obecnˇe myˇsleno to, ˇze n´aklady (tj. napˇr´ıklad: d´elka a intenzita l´eˇcby, po-zornost, cena a jin´e) nepˇrevaˇzuj´ı nad vn´ıman´ymi pˇr´ınosy. Pro dlouhodobou motivaci pacienta je tedy potˇreba vytvoˇrit v´ıce z´abavn´ych a rozmanit´ych

´ ukol˚u.

Cast´ˇ ym nedostatkem pˇri v´yvoji her je pr´avˇe mal´e zapojen´ı koncov´ych uˇzivatel˚u. Hry jsou tak vytv´aˇreny pro jak´esi

”pr˚umˇern´e uˇzivatele“, kteˇr´ı bˇ e-hem l´eˇcby maj´ı st´ale stejn´e schopnosti. Pokud jsou pouˇz´ıv´any pr´avˇe k l´eˇcbˇe n´asledk˚u po zmiˇnovan´e c´evn´ı mozkov´e pˇr´ıhodˇe, nemus´ı vˇsak vyhovovat, je-likoˇz takov´ı pacienti ˇcasto netrp´ı jen poˇskozen´ım motoriky, ale tak´e poˇsko-zen´ım kognitivn´ıch funkc´ı. Nemuseli by tak tuto rehabilitaˇcn´ı aplikaci v˚ubec b´yt schopni vlivem tˇechto poruch pouˇz´ıvat. Jde tˇreba o sn´ıˇzenou schopnost zpracov´an´ı vizu´aln´ıch a zvukov´ych informac´ı, sn´ıˇzenou schopnost pamˇeti, po-zornosti a psychomotorick´ych dovednost´ı. Pouˇzit´ı UCD je vˇsak pr´avˇe pro postiˇzen´e osoby zejm´ena starˇs´ıho vˇeku velmi d˚uleˇzit´e, podstatnˇe v´ıce neˇz v jin´ych oblastech. UCD se zamˇeˇruje na pacientovy schopnosti, a je tak ne-zbytn´y v prvn´ı f´azi navrhov´an´ı rehabilitaˇcn´ıch her. Je to soubor metod, kter´e se zab´yvaj´ı zvl´aˇstn´ım omezen´ım, z´ajmy a potˇrebami konkr´etn´ıho uˇzivatele.

[Juhani Heinil¨a (Ed.)(2005)] [Joel C. Perry(2010)]

3.1.1 Rehabilitaˇ cn´ı platforma

Terapeut by mˇel vymyslet pl´an l´eˇcby pacienta na z´akladˇe poˇzadovan´eho zlepˇsen´ı funkc´ı a schopnost´ı. O toto pl´anov´an´ı se op´ır´a jeho pacient, terapeut se op´ır´a o jeho spolupr´aci a ´uˇcast v l´eˇcebn´em programu. Tento rehabilitaˇcn´ı proces by mˇel b´yt integrov´an do jedn´e platformy. Proces mus´ı b´yt cyklick´y – pl´anov´an´ı, realizace a hodnocen´ı v´ykonnosti. Po revidov´an´ı se cyklus opakuje.

Bˇehem procesu pl´anov´an´ı se terapeut snaˇz´ı pˇrizp˚usobit program l´eˇcby tak, aby co nejl´epe dosahoval poˇzadovan´ych c´ıl˚u, ale z´aroveˇn respektoval schopnosti a omezen´ı pacienta. Pokud probˇehne tento proces, m˚uˇze nastat realizace. Pacient dostane pˇr´ıstup k sadˇe her a ´ukol˚u, jeˇz je navrˇzena pˇr´ımo pro nˇej. Pˇri kaˇzd´em tr´eninku pacienta jsou ukl´ad´ana potˇrebn´a data, kter´a si jeho terapeut n´aslednˇe pˇreˇcte pomoc´ı vhodn´eho softwaru ve vhodn´em

for-Z´akladn´ı poˇzadavky na hry pro neurorehabilitace Design her

m´atu. Terapeut provede hodnocen´ı l´eˇcby a na z´akladˇe nˇeho opˇet provede

´

upravy ve f´azi pl´anov´an´ı. Cyklus se takto opakuje.

3.1.2 V´ yvoj rehabilitaˇ cn´ı platformy

V´yvoj prototypu platformy, kter´a je struˇcnˇe pops´ana v pˇredchoz´ıch od-stavc´ıch, vyˇzaduje iterativn´ı pˇr´ıstup. Proces je sloˇzen z f´aze sbˇeru poˇzadavk˚u, specifikace poˇzadavk˚u, n´avrhu, implementace, testov´an´ı a nasazen´ı. Ve f´azi sbˇeru poˇzadavk˚u se nejprve zab´yv´ame t´ım, kdo naˇsi aplikaci bude pouˇz´ıvat.

Jak jiˇz bylo ˇc´asteˇcnˇe zm´ınˇeno v pˇrech´azej´ıc´ı ˇc´asti textu pˇri popisu UCD, je v´ıce neˇz vhodn´e, aby se tito uˇzivatel´e z´uˇcastnili v´yvoje platformy. To zna-men´a, ˇze v t´eto f´azi mus´ı n´avrh´aˇri pˇresnˇe popsat informace o budouc´ıch uˇzivatel´ıch, tj. schopnosti, omezen´ı, oˇcek´avan´y vˇek, zkuˇsenosti s konkr´etn´ı technologi´ı, prostˇred´ı, ve kter´em bude aplikace pouˇzita apod. F´aze sbˇeru po-ˇ

zadavk˚u zahrnuje rozhovory s uˇzivateli z pˇredem definovan´e skupiny, kteˇr´ı poskytuj´ı velmi cenn´e informace. Uˇziteˇcn´a jsou tak´e pozorov´an´ı ´uˇcastn´ık˚u pˇr´ımo v prostˇred´ı, ve kter´em jsou aplikace kaˇzdodennˇe pouˇz´ıv´any. ´Uˇcelem je co nejv´ıce nahl´ednout do re´aln´eho prostˇredn´ı naˇs´ı aplikace.

D´ale nast´av´a f´aze specifikace poˇzadavk˚u. Ta se sest´av´a z vytvoˇren´ı po-ˇ

zadavk˚u uˇzivatel˚u na aplikaci. Jde o definov´an´ı funkc´ı a vlastnost´ı, jeˇz spln´ı z´ajmy vˇsech z´uˇcastnˇen´ych osob. Tak´e jde o alespoˇn nast´ınˇen´ı c´ıl˚u hry nebo

´

urovn´ı obt´ıˇznosti.

Dalˇs´ı f´az´ı je f´aze n´avrhu. Jedn´a se o vytvoˇren´ı vizu´aln´ı pˇredstavy budouc´ı funkcionality aplikace. Funkˇcn´ı hra je vytvoˇrena aˇz ve f´azi implementace dle z´ıskan´ych dat z pˇredchoz´ıch f´az´ı v´yvoje rehabilitaˇcn´ı platformy. N´asleduje testov´an´ı, ide´alnˇe akceptaˇcn´ı (UAT) pˇr´ımo na c´ılov´em zaˇr´ızen´ı v konkr´etn´ım prostˇred´ı, kter´e je poˇzadov´ano ve specifikaci. Po oprav´ach nalezen´ych pro-bl´em˚u ve f´azi testov´an´ı m˚uˇze jiˇz pˇrij´ıt na ˇradu fin´aln´ı nasazen´ı rehabilitaˇcn´ı platformy. [Joel C. Perry(2010)]

4 Specifikace poˇ zadavk˚ u

4.1 Pˇ redmˇ et specifikace

Pˇredmˇetem specifikace je neurorehabilitaˇcn´ı aplikace zamˇeˇruj´ıc´ı se pˇrede-vˇs´ım na rehabilitaci ˇreˇcov´ych funkc´ı. Aplikace je tak´e pˇredmˇetem praktick´e ˇ

c´asti m´e bakal´aˇrsk´e pr´ace. Jedn´a se o desktopovou aplikaci pro poˇc´ıtaˇce s ope-raˇcn´ım syst´emem Windows, kter´a bude obsahovat logopedick´a a pamˇet’ov´a cviˇcen´ı. Aplikace bude slouˇzit k rehabilitac´ım pacient˚u na logopedick´e labo-ratoˇri na Neurochirurgick´e klinice Fakultn´ı nemocnice v Plzni.

Zadavatelem aplikace je pan´ı Mgr. Ivana Herejkov´a, vedouc´ı logopedie na Neurochirurgick´e klinice.