• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Souˇ casn´ e hry v neurorehabilitac´ıch

Her, kter´e se zab´yvaj´ı neurorehabilitacemi ˇci tr´eninkem mozku, je cel´a ˇrada. ˇCasto slibuj´ı pozitivn´ı a pozorovateln´e ´uˇcinky tohoto typu l´eˇcby jiˇz po nˇekolika dnech. Ovˇsem to, co m´ın´ıme slovem

”hra“, m˚uˇze b´yt ch´ap´ano od-liˇsnˇe. Existuj´ı bˇeˇznˇe dostupn´e hry kaˇzd´emu uˇzivateli, kter´e maj´ı svoji webo-vou verzi. D´ale hrou m˚uˇze b´yt pˇr´ımo rehabilitaˇcn´ı n´astroj vyˇzaduj´ıc´ı dalˇs´ı vybaven´ı. T´ım jsou myˇsleny nˇejak´e senzory ˇci jin´a zaˇr´ızen´ı sleduj´ıc´ı ˇcinnost uˇzivatele jin´ym zp˚usobem neˇz interakc´ı bˇeˇzn´ym ovl´ad´an´ım poˇc´ıtaˇce nebo mobiln´ıho zaˇr´ızen´ı. Takov´e n´astroje slouˇz´ı pˇr´ımo terapeut˚um, resp. zast´avaj´ı jejich ˇcinnost v dom´ac´ım prostˇred´ı pacient˚u l´eˇc´ıc´ıch se po neurologick´ych onemocnˇen´ıch.

Jak jiˇz bylo zm´ınˇeno v pˇredchoz´ı kapitole, myˇslenka pouˇzit´ı her v rehabi-litac´ıch nen´ı ´uplnˇe nov´a a sah´a aˇz do 80. let minul´eho stolet´ı. ˇSirˇs´ıho vyuˇzit´ı v rehabilitac´ıch se vˇsak hry doˇckaly v roce 2005, kdy byla pro kapesn´ı kon-zole Nintendo DS vyvinuta hra Brain Age a tento typ her se tak dostal do povˇedom´ı bˇeˇzn´ych uˇzivatel˚u. Konzole disponovala dvˇema displeji, z toho

Podstata neurorehabilitac´ı Souˇcasn´e hry v neurorehabilitac´ıch

jedn´ım dotykov´ym, a mikrofonem. Hra tak byla ovl´ad´ana jak dotykem, tak i hlasem. Sest´avala se z nˇekolika d´ılˇc´ıch ´ukol˚u, napˇr´ıklad: 20 jednoduch´ych v´ypoˇct˚u, ˇcten´ı nahlas, ˇcasov´y rozd´ıl mezi analogov´ymi hodinami, ˇreˇsen´ı ma-tematick´ych rovnic, poˇcet slabik ve fr´az´ıch a jin´e. Odpovˇedi uˇzivatel musel bud’ zapsat ruˇcnˇe na dotykov´em displeji, nebo odpovˇedˇet hlasem s t´ım, ˇze ˇslo o co nejkratˇs´ı ˇcas odpovˇedi. Aplikace n´aslednˇe uk´azala tˇri nejlepˇs´ı hr´aˇcovy v´ysledky a pˇr´ıpadnˇe tak´e porovnala s ostatn´ımi hr´aˇci uloˇzen´ymi v zaˇr´ızen´ı, kter´e jich umoˇzˇnovalo uloˇzit aˇz ˇctyˇri. [Wik(2015a)]

Od t´e doby se moˇznosti pouˇzit´ı tˇechto her v´yraznˇe rozˇs´ıˇrily, avˇsak z´akladn´ı princip tˇechto aplikac´ı z˚ustal stejn´y.

Webov´e aplikace jsou snadno dostupn´e kaˇzd´emu uˇzivateli, a to jak v pla-cen´e podobˇe, tak i zdarma. ˇCasto se nejedn´a o jednu hru, sp´ıˇse jde o jak´ysi denn´ı program sest´avaj´ıc´ı z nˇekolika her. Takov´e programy, kter´e se t´ımto zab´yvaj´ı, nemus´ı nutnˇe b´yt urˇceny pouze pro pacienty, kteˇr´ı prodˇelali c´evn´ı mozkovou pˇr´ıhodu nebo podobn´e onemocnˇen´ı. M˚uˇzou slouˇzit jen jako tr´enink mozku pro zdrav´e uˇzivatele (a ve vˇetˇsinˇe pˇr´ıpad˚u tomu tak je). Nejzn´amˇejˇs´ı je spoleˇcnost Lumosity. Zab´yv´a se tr´eninkov´ym programem zaloˇzen´ym na hr´ach, kognitivn´ıch a neuropsychologick´ych ´ukolech zlepˇsuj´ıc´ı pamˇet’, pozor-nost ˇci rychlost ˇreˇsen´ı. Konkr´etnˇeLumosity pouˇz´ıv´a 70 milion˚u lid´ı na cel´em svˇetˇe. Uv´ad´ı, ˇze jejich hry jsou navrhov´any vˇedci. Tr´eninkov´y program je bezplatn´y, nicm´enˇe nab´ıdne jen velmi omezen´e mnoˇzstv´ı her oproti placen´e premium verzi. Ta je zpoplatnˇena $15 na mˇes´ıc nebo $80 na rok. Obdobn´e sluˇzby nab´ız´ı napˇr´ıklad tak´eNeuroNation, kter´e je takˇrka stejn´ym zp˚usobem zpoplatnˇeno. Verze zdarma nab´ız´ı cviˇcen´ı pouze s osmi hrami, zpoplatnˇen´a verze nab´ız´ı tˇechto her 60. Cena na mˇes´ıc je $14 a za rok $84. Aplikace fun-guj´ı na principu denn´ıho tr´eninku, kdy jsou uˇzivateli na kaˇzd´y den pˇripraveny konkr´etnˇe u tˇechto spoleˇcnost´ı 3 hry. [Mitroff(2014)]

V ˇcesk´em prostˇred´ı je tˇreba zm´ınit napˇr´ıklad neziskovou spoleˇcnost Men-tem, kter´a funguje od listopadu 2014 a je tvoˇrena pˇrev´aˇznˇe odborn´ıky z oblasti psychologie. Lze ˇr´ıci, ˇze jde tak´e o obdobu Lumosity. Nab´ız´ı denn´ı tr´enink, na kter´y je pˇripraveno 5 her n´ahodnˇe vybran´ych ze sady nˇekolika des´ıtek. Z her je moˇzno zm´ınit tˇreba rozpozn´an´ı siluety mˇesta, jeˇz je oproti vzoru otoˇcen´a v prostoru. D´ale napˇr´ıklad nalezen´ı spr´avn´eho pl´aˇstˇe vyob-razen´e hrac´ı kostky nebo spojov´an´ı teˇcek, aby vytvoˇrily smyslupln´y tvar.

Nach´az´ı se zde i hry, kter´e vyuˇz´ıvaj´ı vˇedomosti tr´enovan´eho. Moˇzno je tˇreba zm´ınit h´ad´an´ı zn´am´e osobnosti za pomoci nab´ızen´ych indici´ı ˇci rozpozn´an´ı postupnˇe odkr´yvan´eho pˇredmˇetu na obr´azku. To vˇse v pˇridˇelen´em ˇcasov´em limitu. Mentem je zdarma na vyzkouˇsen´ı po dobu 7 dn´ı. D´ale pak poˇzaduje

Podstata neurorehabilitac´ı Souˇcasn´e hry v neurorehabilitac´ıch

platbu ve v´yˇsi 190 Kˇc/mˇes´ıc, 390 Kˇc/3 mˇes´ıce nebo 990 Kˇc/rok.

D´ale je vhodn´e zm´ınit obˇcansk´e sdruˇzen´ıCEREBRUM, kter´e si klade za c´ıl sdruˇzovat osoby s prodˇelan´ym poranˇen´ı mozku, zprostˇredkov´avat jim kon-takt s pˇr´ısluˇsn´ymi odborn´ıky a obecnˇe zv´yˇsit povˇedom´ı o n´asledc´ıch poranˇen´ı mozku a moˇznostech rehabilitace. Obˇcansk´e sdruˇzen´ı se pod´ıl´ı na realizaci nˇekolika projekt˚u, kter´e pom´ahaj´ı pr´avˇe osob´am po poranˇen´ı mozku vr´ a-tit se do zamˇestn´an´ı a obecnˇe zv´yˇsit jejich zamˇestnanost. V r´amci sv´eho rehabilitaˇcnˇe-rekondiˇcn´ıho programu sdruˇzen´ı nab´ız´ı mimo jin´e tr´enink ko-gnitivn´ıch funkc´ı a pamˇeti, kde kromˇe tradiˇcn´ıch metod pouˇz´ıv´a i poˇc´ıtaˇcovou aplikaci Neurop, pomoc´ı n´ıˇz je moˇzno klientovi vytvoˇrit cviˇcen´ı podle jeho schopnost´ı a individu´aln´ıch potˇreb. Program trv´a 18 t´ydn˚u, mezi dalˇs´ı jeho aktivity patˇr´ı napˇr´ıklad l´eˇcebn´a tˇelesn´a v´ychova, ergoterapie a podp˚urn´a sku-pina. Aktivity rehabilitaˇcnˇe-rekondiˇcn´ıho programu jsou zpoplatnˇeny v roz-mez´ı 80 – 100 Kˇc/lekce.

Vˇetˇsina tˇechto her motivuje pacienty mimo jin´e pomoc´ı ˇzebˇr´ıˇck˚u um´ıstˇen´ı dle z´ıskan´eho sk´ore jak pro urˇcitou hru, tak pro cel´y tr´enink. Pˇri pravideln´em tr´eninku je zˇrejm´e, ˇze um´ıstˇen´ı uˇzivatele bude stoupat, coˇz je motivaˇcn´ı k dal-ˇs´ımu zlepˇsov´an´ı. Typick´e pro hry u vˇsech zm´ınˇen´ych tr´eninkov´ych program˚u je ˇcasov´y limit. Na kaˇzd´y den je vygenerov´ano nˇekolik samostatn´ych ´ukol˚u - her, kter´e vyˇzaduj´ı nˇekolikaminutovou pozornost uˇzivatele. Pˇr´ıkladem her m˚uˇze b´yt napˇr´ıklad hra na pamatov´an´ı poˇrad´ı pr˚uchodu vyobrazen´ymi body a n´asledn´e opakov´an´ı pˇredveden´eho smˇeru. Nebo tˇreba zn´am´a hra na co nej-rychlejˇs´ı volbu barvy (napsanou) nadepsan´eho vzoru, kter´y ve v´yznamu slova znamen´a jinou barvu.

Tyto spoleˇcnosti sv˚uj tr´eninkov´y program a hry poskytuj´ı pˇredevˇs´ım jako webov´e aplikace pro pouˇzit´ı na desktopu s klasick´ym ovl´ad´an´ım pomoc´ı myˇsi.

Pokud se ale zamˇeˇr´ıme na hry pro dotykov´a zaˇr´ızen´ı, napˇr´ıklad na Google Play se nach´az´ı ˇr´adovˇe stovky aplikac´ı zamˇeˇruj´ıc´ı se na kognitivn´ı tr´enink, tr´enink mozku a neurorehabilitace. Vˇetˇsina tˇechto aplikac´ı je sestavena z nˇ e-jak´e mnoˇziny jednoduch´ych her, resp. jednoduˇse zpracovan´ych, ale o to ob-t´ıˇznˇejˇs´ıch pro uˇzivatele, hr´aˇce. Nˇekter´e z v´yˇse uveden´ych spoleˇcnost´ı (Lumos-tiy, NeuroNation) maj´ı i svoji mobiln´ı aplikaci. Naopak tˇreba Elevate, kter´e je srovnateln´a s Lumosity nebo NeuroNation, je zamˇeˇrena pouze na tato dotykov´a zaˇr´ızen´ı se syst´emem Android nebo iOS. Cenovˇe se pohybuje na ponˇekud niˇzˇs´ı ´urovni. Na mˇes´ıc stoj´ı $5, na rok $45.

Dalˇs´ı speci´aln´ı kategori´ı v oblasti her pro neurorehabilitace je vyuˇzit´ı virtu´aln´ı reality, resp. poˇc´ıtaˇcovˇe interaktivn´ı simulace prostoru. Pˇr´ıkladem

Podstata neurorehabilitac´ı Funkˇcnost her

m˚uˇze b´ytVirtualRehab, kter´y vyuˇz´ıv´a technologii videoher. Ned´ılnou souˇc´ast´ı syst´emu jsou r˚uzn´e senzory. V pˇr´ıpadˇeVirtualRehab Hands m˚uˇzou b´yt reha-bilitace zamˇeˇreny na ruce. Senzor detekuje pˇresn´e pohyby prst˚u, d´ıky ˇcemuˇz je moˇzno zlepˇsovat jemnou motoriku ruky cviˇcen´ım s prsty nebo z´apˇest´ım a jejich zruˇcnost v reakci na konkr´etn´ı sc´en´aˇr rehabilitaˇcn´ı hry. Tr´enink se vˇsak m˚uˇze zamˇeˇrit i na fyzick´y pohyb horn´ıch a doln´ıch konˇcetin nebo rovno-v´ahu vyuˇzit´ım napˇr´ıklad stabilometrick´e ploˇsiny Nintendo Wii Fit Balance Board, kter´a sn´ım´a rozloˇzen´ı v´ahy pacienta. T´ımto m˚uˇze napˇr´ıklad pacient ovl´adat m´ıˇc s c´ılem dotknout se jin´eho m´ıˇce. D´ıky t´eto technologii m˚uˇze pa-cient prov´adˇet sv´a plnohodnotn´a rehabilitaˇcn´ı cviˇcen´ı bez neust´al´eho dozoru terapeuta. Data mohou b´yt odes´ıl´ana a terapeut tak m˚uˇze monitorovat sv´eho pacienta. Tyto rehabilitace tak´e poskytuj´ı objektivn´ı mˇeˇren´ı ´uˇcinnosti l´eˇcby.

Je moˇzno mˇeˇrit napˇr´ıklad rychlost pohybu konˇcetin, mnoˇzstv´ı chyb, rozsah pohybu atd.