• Nebyly nalezeny žádné výsledky

0 výsadách třetího řádu.

15. ot.: Co slove výsadou?

Odp.: Výsadou slove vyjmutí z ně­

kterého, všeobecně platně právemi záko- ; nem ustanoveného předpisu, aneb zvláštní, 's jistým předepsaným výkonem spojené dobrodiní.

16. ot. : Čím se rozeznává »výsadac od »dispense< '?

Odp.: Tím, že tato jen pro jedno­

tlivépřípady a vždy zákonodárcem samým se pronáší, ona však platí, kdykoli z dů­

ležitých důvodů zákonodárcer'n jednou vysloveněho dobrodiní se použíti chce.

„Škola B. s. P.“ 1885.

17. ot.: Kolikeré mohou býti »vý­

sady—x ?

Odp.: Jsou rozličny; nejobyčejnější , jsou věcně, jsou-li spojeny .s určitým Š úřadem, stavem aneb jistou věcí, a osobní, jsou-li uděleny jisté osobě, a i to může býti pro ni samu neb i pro

jejího řádného nástupce.

' 18. ot.: V čí prospěch se mohou výsady udíleti?

Odp.: Výsady se udílí obyčejně ve prospěch jedné nebo vícero osob aneb společností.

19. ct.: O jakých výsadách mluví pro terciáře nová papežská konstituce?

Odp.: Jenom o jedné, a sice o vý­

6

—78—

sadě oltáře, a to jak pro kněze-terciáře, tak i pro terciáře zemřelého.

20. ot.: Co jest výsada oltáře?

Odp.: Tato výsada záleží v tom,

»že duše v Pánu zesnulého věřícího kře- l stana, za níž se nejsvětější obět' koná, na způsob přímluvy dosahuje odpustků, tak že tato duše mocí pokladu církev­

ního, t.. j. zásluh Pána Ježíše, nejblaho­

slavenější Panny Marie a svatých os-vo—

bození muk očistcových účastna bývá.<<

(Pius VI. 30. srpna 1779.) Oběť mše sv.

přináší takové duši mimo obyčejné užitky mše sv. ivysvobození její z očistce; do­

jista to převzácná výhoda pro každého terciáře.

21. ot.: Co ustanovuje o tom pa­

pežská konstituce?

Odp.: »Kdo čte mši sv. za duše zemřelých členů, má míti tu výhodu oltáře, ať obětuje mši sv. kdekolivx At tedy čte tu mši sv. kterýkoli kněz a kdekoli, povždy spojena jest s ní vý­

sada oltáře pro zemřelého terciáře.

22. ot.: Kolikráte má kněz-terciář týhodně tuto výsadu?

Odp.: Třikráte; nebot“ papežská konstituce praví: »Tercíáři—kněží, kteří čtou při jakémkoliv oltáři mši sv., mají o třech dnech v každém týhodni výsadu oltáře, nedostalo-li se jim této výsady již na jeden den.< A této výsady může užívati i pro neterciáře; nová & veliká to výhoda pro kněze i pro Ly zemřelé, za něž má mši sv. obětovati.

23. ot.: Jaké jsou podmínky vůbec k dosažení výsady oltáře?

Odp.: 1. Obětující kněz musí jistou duši v očistci naznačiti, které ty odpustky věnovati chce, a to vždy jen jednu a nikoli vícero, i kdyby mše sv. za vícero se obětovala. (B. C. 19. června 1880.) Má-li však tu výsadu oltář sám, pak není třeba tohoto úmyslu vzbuditi. 2. Mše sv.

musí býti obětována za tu duši, jíž odpustky věnovati chceme. 3. Mše sv.,

t j. requiem může jen v ty dny čtena

&býti, v nichž dle liturgických předpisů to i možno. (10. dubna 1848.) 4. Ve dny, kdež se requiem čísti nemůže, možno i ' výsady této dosíci, čte-li se jen mše sv.

= dle předpisu toho dne a věnuje-li se té které duši. (22. července 1848.)

24. ct.: Jsou nyní veškerá ustano­

vení o odpustcích, generální absoluci a všecky ostatní výsady pravými a zjiště­

nými?

Odp.: Ano; vždyťzřejmě a výslovně je oznamuje nová papežská konstituce, pravíc ku kon-ci: »Toto vše, jak tuto ustanoveno, má pevné, nezměnitelné a platné zůstatix Ano, sv. Otec Lev XIII.

slavně dí: »Kdyby někdo tomuto na­

šemu ustanovení aneb některé jeho části odpíral, necht“ ví, že upadá tím v ne­

milost“všemohoucího Boha a Jeho svatých apoštolů Petra a Pavla.<<

25. ot.: Mohou ještě v budoucnosti ta dobrodiní a výsady rozmnožena býti?

Odp. : Dozajista; čím horlivěji budou terciářové své povinnosti konati, tím ochotnější budou povždy i papežové, od­

měňovati tuto jejich horlivost“ vždy hoj—

nějšímí milostmi z pokladu církve svaté.

26. ot.: Co nás má nabádati ke vstoupení do třetího řádu, a učinili-li jsme tak, k věrnému v něm setrvání?

Odp.: Mnoho závažných příčin &

'ohledů má nás k tomu vésti, a sice:

1. Ty velké milosti a výhody, jakých hodným členům poskytuje; 2. pomyšlení, že nejen náležíme k řádu, což všichni _svatí — na př. sv. Alfons z Liguori a j.

——velkou milostí jmenují, však i že s námi v něm mnozí a mnozí se modlí, a obětě přináší; 3. že dle slov sv. Ber—

narda v řádu řídčeji a ne tak těžce se klesá, avšak i spíše a snadněji po­

vstává; 4. žije se v tomto kajícím řádu zbožněji, za hříchy a poklesky veškeré se činí častěji a lépe pokání, umírá se bla­

ženěji, býváme z očistcových muk spíše

__79_

vysvobození a dosahujeme větší slávy v nebesích.

27. ot.: Může-li pak někdo vtěžké nemoci, ba i na smrtelné posteli do tře—

tího řádu přijat býti?

Odp.: Ano; a tu možno nemoc­

ného osvoboditi všech povinností pro čas jeho nemoce, kterých by snadno konati nemohl.

28. ct.: Jaké má povinnosti terciář­

kněz?

Odp. Jak z předešlého vysvítá, jen tyto tři, a sice: 1. svůj brevíř denně dle předpisu své diecése se modliti — bez všelijakých přídavků; 2. dne 3. října a 7.

prosince se postiti a 3. při mši sv. za ka­

ždého zemřelého člena téhož shromáždění zvláštní »Mémenth učiniti a též pět de—

sátků sv. růžence zaň se pomodliti.

29. ot.: A jaká povinnost“ pro ter­

ciáře nekněze?

Odp.: Rovněž trojí: 1. denně buď Mariánské hodinky, aneb 12krát Otčenáš, Zdrávas a Sláva Otci atd. se pomodliti;

2. před a po jídle aspoň Otčenáš se po—

modliti a 4. za zemřelého spolučlena pět desátků sv. růžence zbožně se pomodliti.

Také 3. října a 7. prosince každého roku musí se postiti a, to újmu si uči­

niti i masitých pokrmů se zdržovati.

30. ot.: Učinil snad Pán Ježíš o třetím ' řádu nějaké přislíbení?

Odp.: Ano; dle výtečného Segura oznámil Pán Ježíš sv. Františku Seraf_

toto: "I. Ty tebou založené tři řády po­

trvají až do skonání světa; 2. chci mi­

lovati a žehnati těm, kteří tyto tři řády ,

' papeži tak často odporučován & tolikera milují a 3. chci všem, kdož jsou údové

těchto třech řádů, v hodince smrti zvláště ku pomoci přispěti.

. 31. ot.: Jakých námitek činívá nej­

více svět proti tomuto třetímu řádu?

Odp.: Říká se: 1. Třetí řád byl pro časy dřívější ——avšak nyní není na čase;

?. ti údové, t. j. terciáři hledí více na zevní pobožnost', ——jsou pokrytci; a ,

3. řád tento nehodi se pro obyčejný pra—

cující lid.

32. ot.: Co se může odvětiti na ná­

mítku prvou?

Odp.: Náš sv. Otec Lev XIII. ví nejlépe. čeho našemu pokolení a naší době třeba — ba nutno — a proto dí ve svém listu z r. 1879.: »Jsem úplně přesvědčen, žei v našem století třetí řád jedním z nejmocnějších prostředků jest, by při­

tomné zlo vyléčeno a svět na nejlepší cestě k pravé &ryzé pobožnosti v duchu sv. evangelia přiveden byl.: — .Iádro celého třetího řádu jest obšírnější vysvě­

tlení Božích a církevních přikázání. Jako však nemohou Boží přikázání sestárnouti, tak rovněž ani třetí řád, jenž na nich jest založen. Všecky dřívější předpisy, které pro naši dobu nebyly, zrušil sv. Otec

— a ty povinnosti tak zmírnil, že, jak se každý sám přesvědčiti může, nyní každému velmi snadno je plniti; aproto to tak důtklivé a časté odporučování to­

hoto řádu, jak je z úst našeho jak vě­

hlasného, tak i moudrého sv. Otce tak zhusta slýcháme.

33. ot.: Co se dá říci k námitce druhé?

Odp.: Dejme tomu, že udové tře­

tího řádu jsou v pravdě pobožnůstkáři a že i své chyby mají, což nese vinu toho třetí řád? Nejsou i v církvi svaté též nehodní katolíci? Onat“ přece úplně svatou a božskou; že pak mnozí “jíne­

poslouchají a jejím vedením pohrdají, za to ona nemůže. Tak rovněž i třetí řád jest neomylnou církví sv. schválen, nesčetnými světci a světicemi proslaven.

Tento řád poskytuje těch nejsnadnějších, ale i nejmocnějších prostředků k životu zbožnému a v pravdě kajícímu, jak toho dějepis jeho jasným důkazem. Než i do řádu toho vstupují lidé slabí a mnohým zlým navyklostem oddaní, ale přicházejí sem právě s tím dobrým úmyslem, po­

6*

—80——

mocí tohoto řádu se jich zbaviti a lep­

šími, ano dokonalými se státi; a to po­

jednou nejde. A mimo to, kdo si sám vlastních vad a poklesků vědom a ví, jak slabým a bídným tvorem člověk jest, ano, jak snadno často mnohý bez ná­

ležité a dokonalé přípravy do něho vstu—

puje, a pak mnohdy ani ponaučení za celý čas neslyší pro mnohé překážky a vady doby nynější, ten a takový dovede i posouditi, že mnohý od třetího řádu mnoho získati nemůže, a se pak ovšem jen s pouhým zevnějškem spokojují. — Avšak i tot“ pravda, že mnohé chyby a hříchy těch terciářů se až příliš zveličují, ano, že mnohý, jenž častokráte větších vad na sobě má, neuprosným káratelem a soudcem rád se dělá. O pamatuj si jen: »Dříve sebe a pak tebe.a

34. ot.: A co odpovědětí k námitce třetí?

Od p. : Tato námitka ——nejnesmysl­

nější! Nebo pro koho založil právě sv.

František třetí řád, než pro dělníky, obchodníky, slovem: pro lid pracující ve světě? Řád ten není pro řeholníky, ale pro ty, jenž žijíce ve světě, chtějí zbožně živu býti; vždyť právě první člen téhož řádu byl jistý obchodník se svou man­

želkou, a nalézáme v řadách jeho lidi všech stavův a povolání, kněze, umělce, učence, rolníky, řemeslníky, dělníky, ženy, ano i děti. Že pak nejhlavnějším pravidlem

řádu toho jest »svědomité plnění všech "povinností stavu a povo­

lán í,c nemůže dojista překážeti v práci neb zaměstnání nikomu přistoupení k němu; * ano, stává se právě mocným prostředkem k věrnému zastávání všech jemu při­

kázaných povinností. Ano, k vůli těmto zmírnil svatý Gtec právě původní řeholi ohledně postu a modlitby řádové, aby i ten dělník a nádeník mohl do třetího řádu snadno i pokojně vstoupiti; a ne­

dovolují-li zde onde povinnosti stavu našeho úplně zadost činiti předpisům

řádovým, možno i je zkrátiti aneb i úplně opomenouti, vědouce, že dispense vždy je možna, vyžaduje-li jí příčina opravdová a rozumná.

35. ot.: Kteří pak učenci a umělci ku př. byli v třetím řádu?

Odp.: Jména všech nejsou ani známa; musíme pamatovati, že jest to řád pokory 'a kajicnosti, a tu mnohý nosil opasek sv. Františka a jeho ška­

pulíř, aniž by se chtěl tím před světem snad honositi. Mezi výtečníky sluší jme­

novati Alex. Voltu, Gallileiho, Giotto, Mich. Angelo, Rafaela, Dante, Kolumba, kardinála Alimonda, Manninga, Kettelera, M. Paderbornského, Mermilloda, hraběte Chamborda, Dra. A. Halesa a m. j.

36. ot.: Zdaž i sami nepřátelé naší sv. víry nemuseli třetí řád schváliti?

Odp.: Ano; jestit' to výrok bez­

božného císaře Bedřicha 11.: »Nový duch, jejž ti menší bratří mezi svými pod­

danými zavádí, jest mi k uskutečnění mých záměrů větší překážkou, než nej—

četnější vojska; téměř každý přiznává se k tomuto zařízenía

Končím toto delší pojednání s tím pevným. přesvědčením, že všady, kde se třetí řád zavede a řádně zachovávati bude, sezná se v krátkém čase blahé jeho ovoce. Jestiť to v pravdě nebeské vštípení, které poskytuje zvláštních pro­

středků milosti k podpoře duchovního života a k rozmnožení zásluh pro nebe a věčnost. Jestit' proto třetí řád nad míru vzácným a drahým darem, jejž dobrota a milosrdenství Boží křest'anstvu podaly, a ty jeho mnohonásobné výhody -a milosti jsou mocným vábidlem pro každého, kněze i nekněze, státi se po­

korným synem sv. Františka Serafinského.

Učiň tak, a dojista toho litovati nebudeš

; ani v živobytí, tím méně na smrtelné ] posteli & na věčn05tili

_..31__.

Z 1) r ti v y

apoštolátu modlitby, bratrstva nejsrětějšiho Srdce Páně & ostatnich bratrstev.