q Jménem Ježíše Krista ukřižovaného a sladké Marie. Nejdražší sestro v Kristu sladkém Ježíši. Já Kateřina, služebnicea otrokyně s[ubův Ježíše Krista, píšu vám v drahocenné Krvijebo, přejícsi viděti vás osvícenu pravdou Boží, neboť jinak ne=
mohla byste míti účasti v životě Milosti na tomto světě,byla byste v ustaviěné hoř=
kosti a na konec by se vám dostalo věě=
ného zatracení. Neboť jsouc zbavena svě=
tla, pohoršovaía byste se všemi jeho 'ta=
jemstvími, považujíc to, co vám dává z lásky, za nenavist, a Coby vám dal pro život,za smrt..A kterou pravdu třebanám
znáti, nejcíražší sestro? Třeha nám vicíěti, že Bůh nás svrchovaně miluje a láska že ho přimělastvořiti nás k svému obrazu a podobenství,aby se nám dal radovatiz věčného naň patření. Kdo nám ukazuje tuto pravdu a tuto lasku? Krev pokor=
ného a neposkvrněného Beránka. Neboť když jsme byli hříchem Aďamovým při-=
praveni o patření na Boha a vyhoštěni z života věčného, bylo posláno to sladké a milostné Slovo od Otce,—aby podstoupiío smrt a tím nám dalo život a smyío naše viny svou drahocennou Krví ,—a on jako za=
milovaný běžel na potupnou smrt kříže, by naplnil poslušnostOtcovuanašispásu.
Není nám skryta tato pravda ;Krev námji zjevuje.Vždyť kdyby Bůhnás nebyl stvo=
řií za zmíněným účelem a nebyl nás nes vystihíe miloval, nebyl by nám dal tako=
vého výkupce. Duše tedy jsouc osvícena touto pravdou, pojednou nabývá v oku svého rozumu světla nejsvětější víry, po
kládajíc za jisté,že co Bůh dává neb do:
pouští v tomto životě na svého tvora, to
45
dava z Íásky aaby senapíníÍa tato prax/=
da na nás. Náhle se tudíž stáva trpělí=
vou, že pranic jí nezkormoutí, ale býva spokojena tím, co jest na ni sesíáno Boží dobrotou, snášejícs pravou a svatou tr=
pělivostí nemocí,ztrátu bohatství, posta=
vení, příbuzných a přátel. A nejen že je trpělivě snáší, ale má je v náležité úctě, jako něco,co jestjí posláno od jejího slad=
kého Tvůrce z lásky a k jejímu posvěcení.
A kdo je takový blázen a pošetiíec,aby se rmoutií ze svého dobra? Jen kdo jest zbaven světla, protože nezna pravdy, ani svého prospěchu.
( Chci' tedy, nejdražší sestro, abyste ote-=
vřeíaoko svéhorozumu,a vytrhaía a vy:
plela z něho každý kořínek sebelásky a citlivosti ksobě, aby vám bylo možno pos znatí tu pravdu, a abyste viděla, že Bůh jest svrchovaný íékař,aumí amůžeachce nám dáti naše potřeby a lék, kterým by se vyléčila naše nemoc; proto, abyste se sladkou, svatou a opravdovou trpělivostí přijímala lék, který nám dal :; obzvláštní
tasky, již k vám ciiova. K tomu vás vy'=
zývam, nejsladší sestro, abyste pro netr
pělivost nepozbyla ovoce svých námah, ale stála v tomto životěvdokonale'm po=
kojí a klidu, v souladu se sladkou vůli Boží,—a o nic se nekormuťte, než jedině o urážky, které se mu ději, a o ztratu duší.
Tak činic ukážete, že jste osvicena prav—=
dou, a posléze dostane se vam nekoneč=
ného ovoce za vaše námahy. Měla jsem s vámi soucit v nehodě, jež vas potkala ,—
ale uvidim=li vás v souladu s vůli Boží,a že z toho těžite, co třeba, budu se tim tě=
šiti zároveň s vámi. Jiného vám nic ne=
pravím. Zůstávejte ve svatém a sladkém milování BožimJežiši sladký/„Ježíšilásko.
47
LIST io.
BENINKASOVI JAKUBOVU, POKREVNÍMU BRATROVI.
( Jménem Ježíše .Krista ukřižovaného a sladké Marie. Nejdražší bratře v Kristu sladkém Ježíši. Já Kateřina, služebnice a otrokyně sluhů Ježíše Krista, píšu vám v drahocenné Krví jeho, přejícsí viděti vás zkoupaným a ztopeným v oné Krví, kte=
rou zesíííte, že snesete s pravou trpělivostí každou námahu a soužení, at přichází odkudkoliv. A učiní vás vytrvalým, že až do smrti budete trpětí s pravou poko=
rou, neboť v té Krví osvíceno bude oko vašeho rozumu pr.avdou Že totiž Bůh nechce než naše posvěcení, jelikož nas ne=
výslovně mííuje ,—vžd—yťkdyby nás nebyl velmí mííovaí, nebyl by zaplatil za nás takové ceny. Budtež tedy, buďtež spo=
kojen v každém čase, na každém místě;
nebot všeckovam propůjčeno jest od vč:
čné lásky. Pro lásku seradujte v souženích,
a považujte seza nehodna, žeBůhvás po
sílá cestou svého Syna , a ve všem vzdá=
veíte slávu a chvalu jeho jménu. Posiíujte se Kristem sladkým Ježíšem. Nic jiného vám nepravím. Zůstáveíte ve svate'm a sladkém milování Božím. Ježíši sladký, Ježíši lásko.
LIST 11.
.PETROVI KARDINÁLU z osm—;.
( Jménem Ježíše Krista ukřižovaného a sladké Marie. Nejdražší a neídůstoínější otěe v Kristu sladkém Ježíši. Já Kateřina, služebnicea otrokyně sluhů Ježíše Krista, píšu vám v drahocenné Krví jeho, přejícsi viděti vás mužem srdnatým a ne bázíi=
vým, Byste zmužiíe sloužil Nevěstě Kris=
t_ově,-pracuíeo čest Boží duchovně i časně, jak toho v dnešní době tato sladká Nez věsta potřebuje. Jsem jista, že pozdvihne=
li se oko vašeho rozumu a uvidí její ne=
+ 49
Snáz, budete tak činiti bedlivě a beze vší bázně nebo nedbalosti. Bojí-Ji se duše o
trockou bázní, žádný její čin není doko=
naíý; a ať jest v jakémkoli stavu, ve vě
cech malých i velikých ochabuje, a nic, co započala, nepřivedek svému konci. jak nebezpečná jest tato bázeň! Ona ustři=
hává perutěsvaté touhy ;osíepuječlověka, nedávajíc mu poznati ni viděti pravdy;
pocházíť tato bázeň ze zasíepenosti lásky k sobě samému. Neboť jakmile tvor, ma
jící v sobě rozum, miluje sebe láskou smy
slnou, již se bojí; a příčinou toho jest, že položil lásku a naději svou ve věc vrat
kou, která nemá dosebe pevnosti,anižjakě stálosti, ale míjí jako vítr. zvgácenosti lásky, jak jsi škodlivá pánům časným i duchovním, i poddaným! Neboť je-Íi představeným církevním, nikdy netresce, protože se bojí, aby nepozbyl prelátstvi a nezneííbiísesvým poddaným; A právě tak jeStškodlivá i poddaněmu , nebotnení pokory v tom, kdo miluje sebe takovou láskou, nýbrž jest v něm zakořeněna pý
cha, a pyšný nikdy neni posiušen. Je - ii světským pánem, nezachováVá spravedl—
nosti, ale dopouští se mnoha křivých a fa—
lešných nespravedlnosti, konaje je po libo-=
sti své a po libosti tvorů.Tim pak, že se near trestá a-nezachovává spravedlnost, pod
daní jsou horší a horši; neboťjsou hýčkáni ve svých neřestecha ziobách. Nuže, když sebeiáska snezřízenoubázni tak jestnebez
pečna, dlužno seji varovati a otevřiti ok'o
rozumu na Beránka neposkvrněnéhojako na předmět, jenž jest pravidlem a pouče
nim našim, a jehož jsme povinni následo
vati.Nebot on jestsama Láska a Pravda ; a nehledal ničeho než“cti Otcovy a na
šehospasení.Nebál seZidů, ani jejichpro
následováni, ani zloby ďábelské, ani han-r by, opovržení a urážek, a na konecnebál se potupné smrti na “kříži.My jsme žáci, postaveni do té sladké a lahodné školy.
( Chci tedy, nejdražší a nejsladší otče, abyste snejvětšibedlivosti a sladkou pro
ziravosti otevřel oko rozumu na tento ži
vot, na tuto knihu života, jež vám skýtá
51
tak sladké 'a lahodné učení. A nedbejte ničeho jiného než cti Boží a spásy duši a služby sladké nevěstě Kristově. Neboť s tímto světlem svlečetesezesebelásky a bu
dete oděn láskou božskou, a hledati bu
dete Boha pro jeho neskonalou dobrotu a protože zasluhuje, abychom ho hledali a milovali, a milovati budete sebeactno
sti, a nenáviděti neřesti pro Boha.,—a tou-=
též láskou milovati budete svého bližního.
Vidíte _dobře,že Dobrota Boží vás umis
stila do mystického těla svaté Církve ,hýč-=
kajic vás na ňadrech této sladké Nevěsty, jen abyste jedl se stolu nejsvětějšihoKříže pokrm cti Boží a spásy duší. A nechce, aby sejedl jinak nežna kříži,snášenimná- ' mah tělesných s mnoha “úzkostnýmitou
hami, jako činilSyn Boží,jenž zároveň tr-' pěl 'mukami na těle i'trýzni touhy , a větší byl křížtouhy nežli křížtělesný. A touha jeho byla tato: hlad po našem vykou=
peni,aby naplnil poslušnostvůčiOtci věč
nému, a byl jím trýzněn, dokavad ji ne
vidělnaplněnu.A dále jakožtoMoudrost
Otce věčného viděl ty, kteří měli účast na jeho Krví, i ty, kteří neměli pro své viny, a protože Krev byla dána všem,bolelaho nevšímavost těch, kteří nechtěli míti v ni účasti.To Byla ona křižovaná touha, kte
rou neslod začátku až clokonce; ale když dal život, který měl, neustala tím touha, ale jen křížtouhy. A tak jest i vám činiti a každému tvoru, obdařeněmu rozumem, olaětovati totiž námahu tělesnou i ná
mahu touhy, želiceurážek Boha a zatra
cení tolika duši, jež vidime hynouti. Zdá se mi, že jest na čase, nejdražší otče, dáti čestBohua námahu bližnímu.Nesluší tedy žíti ještě se sebeláskou smyslnou, ani s o
trockou Bázní,ale s pravou láskou a sva
tou Bázni Boží pracovati.
( Jste nyni postaven v moc časnou i du
chovní; i prosím vás pro lásku Krista u
křižovaného, veďte si zmužile a Starejte se o čestBoží, kdya jak jen vám možno, radě i pomáhaje, aby neřesti Byly vyhubeny a ctnosti nastoleny. V jednáni časném, jež svatý úmysl činíduchovním, veďte sizmu
53
žiÍe, usiluje, seč jste, o mír a sjednocení ce
lého územi. A kdyBy pro to svaté dilo Bylo třeBa dáti život tělesný, Bud dán tisic-=
krát, Bylo-li By to možno. Jak chmurné .to pomyšlení i popatřeni , viděti se ve válce
s Bohem _promnožství hříchů poddaných ipastýřů a pro vzpouru zdviženou proti svaté Církvi! a nad to ještě ve válce tě
[esné! Zatím co každý věřící křesťan má Býtipohotověkválce proti nevěřícima fa
lešným křesťanům,vede ji druh proti dru
hu. Atak s[užeBníkůmBožímpuká srdce Bolestia hořem, když je vidí tolik uražeti Boha, nad zatracenim duši, jež jim hy
nou ; a ďaBIi se radují vidouce, co chtějí viděti. Je tedy věru doBré dáti život po příkladuMistra Pravdy,a nestarati seani o čest ani o potupu, již Bynám svět chtěl půsoBiti Bolestným trápením a smrtí tě:
[esnou. Jsem jista, že Budete-li oBlečenv člověka nového, Krista sladkého Ježíše,a svlečenze starého,z vlastní totiž smyslno
sti, učiníte tak čile, neBoť Budete zBaven Bázně otrocké. Jinak neučinilBystetak [li-r
kdy,a[e padl Bystevchyby nahoře řcčené.
4 Pozorujictedy, že jest vam nezbytno býti mužem srdnatým a Bez veškeré Báznč a zbaveným sebelásky,protože jste od Boha postaven .v úřad, jenž nevyžaduje (vazné, lečsvaté, proto jsem vám pravila, že si vás přeju viděti mužem srdnatým a 'neBázli
vým. Doufam v Božídobrotu, že učiními
lost vám i mně, že naplní totiž vůli svou a vaše i moje přání. Pokoj, pokoj, pokoj, otče nejdražší. Mějte na zřeteli, vy i jiní, a přičiňtese,aby Sv.Otec vice viděl ztra
tu duši než ztratu měst,-nebot Bůh siža:
da duši více než měst. Nic jiného nepra
vim. Zůstavej te ve svatém a sladkém mi
lování Božím. Ježíši sladký, Ježíši lásko.
LIST 12.