• Nebyly nalezeny žádné výsledky

PANU' ĚRANTIŠKUz MONT;

In document STAR/\ RÍŠE NA MORAVĚ (Stránka 30-36)

AL_ClNA, DOKTORU PRAV.

( Jménem Ježíše Krista ukřižovaného a sladké Marie.“ Nejmilejší bratře v Kristu-.

sladkém Ježíši. Já Kateňna, Služebnicea.

otrokyně. .sluhů. „JežíšeKrista; píšu vám v drahocenéKrvi jeho, p_řejicjsividěti vás založeným v "pravé a—_svaté trpělivosti,;

ježto pozoruji, že bez'trpčlivosti nem0.=„

hli bychom se libiti Bohu, nýbrž 'ol<0u=_.'

šeli bychom zavdavku, pekla v tomto.

životě. - '

:: O, jak bláhový byl by člověk, jenž by chtel okouseti pekla, kde mu možno míti život věčnýlDobře=li totiž pozoruji,ňeniv životě věčnémnicjiného než vůle pokojná , zladěná apoddanásladkévůliBoži,tal<že. ' nemohou si-žádati nebo chtiti nežli to, co.

chce Bůh,- a všechna záliba pravých po=

živatelůjeshzaložena. na této .vůli pokoj='.

né.Takžase ty, kteříjsou.v_pekle, pália s_žirá.

25

zla vůle zkažená, v níž se jim dostava krutých muk s netrpělivostí, nenavisti a záštím; jimi se hlodají a kormoutí. Ato vše si připravuje nevědomost a zaslepe­

nost člověka, jenž kdyby Býval Byl mou­

drý v tomto životě,pokud BylvčaseMilo­

sti, kdy totiž Bylschopen přijímati milost, kdyby Byl chtěl, Byl By unikl tě zaslepe­

nosti a nevědomosti. nejdražší bratře, vejďěte v sonia-clspravými poživateli, kte—

ří v tomto životě počínají požívati Boha, činícejednu vůli s ním. Neboť jenvtom jest naše 'trýzeň',že chceme, čeho nemožno míti.

Miluje-li vůle čest, Bohatství, rozkoše a hodnosti nebo zdraví tělesně,chce-li a žá­

dá-íi sijich s nezřízenounáklonností ane­

může-Íi jich míti,ale často pozhulde'itoho, co má, má z toho největšítrýzeň, protože se miluje příliš nařízené-Vůle “tedy pů­

sobí trýzeň ; ale zbavte se vlastní vůle, a ta tam Bude všecka trýzeň.

< Jak se možno jí zhaviti ? Tím, že sesvle­

čeme s člověka starého, sami se sebe, a ohlečeme se -v člověka nového věčně vůle

Slova, Boha a člověka. A hledate-li ,čemu chce ta sladká vůle, zeptejte sePavla, jenž praví, že nechce než našemu posvěceníA co dava nám nebo dopouští na nás, bu­

diž to strast činemoc,aťjakéhokoíi druhu, dává je a dopouští s velikým tajemstvím pro naše posvěcenía nezbytnost jejichk na­

ší spáse.

( Nesmíme tedy býti netrpělivi v tom, co jestnaším dobrem , nýbrž svelikým vděkem pokládati se nehodnými tak velikémilosti, jakou jesttrpěti bolestpro Krista ukřižova­

ného, to jestpokládati senehodnými ovo­

ce,jehožsenam dostáva po námaze, činiti sehodnými námahy, zodporu a nenavisti k soběsamým ak te'stránce smyslné,která _sevzepřela svému Tvůrci a uražela ho.

( A kdybychom řekli: »Nezdá se, že by _tatosmyslnostchtěla vejítivsouíada sna­

šeti je“, _.dejme jí ůzdu se svatou a slad­

kou pamětí na Krista ukřižovaného, [i­

chotí'cejí i hrozíce jí slovy: »Trp dnes, duše má. Snad že zítra bude tvůj životu konce.

Pomysíi , že jest ti zemříti a nevíš kdy. <<

27

A dobře=líuvažujeme, tak veliká jest ná=

maha jako čas,- a.čas člověkův jest.-jako špička jehly, ni'cvíce.Jakžetedy velikaljest, jářkumamaha? aToho neize říci,-nenít jí.

vůbec. Akdyby- tato náruživost smyslná.­

přece.zdvíhala. hlavu, nažeň ji bázně a lásky , řka :„»Považ, že ovocem .netrpělivo= , sti,jest trýzeň věčná; a v poslední den sou=-' du stihne _tě'trest zároveň se mnou. Lepší jest ti tedy chtítí., čemuehce Bůh, milovati,'-_

co on mil-uje,nežli chtíti , čemu ty 'chceš,mi=

[ovatisebe _[áskouasmyslnou Mužně, chci,“

abys snášela, pomyslíc, že nejsou.úměrná utrpení tohoto života one'budoucí slávě, kterou Bůh.připravil těm, jižtose ho bojí­

a _odívají se.sladkou jeho .V-ůlfnc..

:: Potom. pomyslete,s[aclk'ý bratře a otče,.

že když duše tak-dobře se-přidržela ró=

zumu,o_tvi_ráizrak poznání a vidí, že ona._ _ není, jelikož v_šeckobýti, jež má, pochází.

od Boha. Nachází jeho neocenitelnou[a:

sku, ježzmilosti ,a nikoli z povinnosti, stvo='.

řila ji kobrazua podobenst.visvému-,aby se radovala a měla účast ve_svrchované.

a věčně kráse Boha, jenž jí nes-tvořil pro nic-jinéhoTodokazuje nám prvotní věčná Pravda, že „|<niěern'u"jinému Bůh člověka nestvoříl. Když na dřevě nejsvětějšího kříž že umřel, aby-nám vrátil onen “cíl,jehož jsme.byli pozbylíyvykrvácel 'a otevřel tělo sve';,íežsevšech stran vylévalo proudy krVe s takovým ohněm lásky, že všecka tvrdost srdce-'by nezbytně po'volíta, všecka -netr=

pělivost “byzxmízela'a změnila by se'v'd'oa­

konatou trpělivost. -:.Nenívěci tak'hořkě, aby krví Beránkovounezesládla; ani tíže 'tak veliké,aby nezlehěela.

4 Nuže nespěmejiž, ale tím mžíkem času, íe'nžinám zbyl-,proběhněte zmužíle, jsa při'=

mknut |<praporu neisvětějšíhokříže,s dób=

rou-a' s_vatou trpělivostí-,a-pomyslete,'že čas jest kratičký &námahy pramalounko', ' a odměna & ovoce.velike'z.Nechci;a'byste se vyhýbat velikému dobru p'ro trošičku námahy; nebot _.naříkáním a rstýskán'ím námahy _nepoleví, ale“ ještě."přibývá -ná'= '

mahyna námahu-, protože kládu svou"

vůli v chtění toho, čeho mí nelze mítí.' - ­

39

; Ohlecte se,ohlecte v Krista sladkého Je:

žíše; jenž jest tak pevným oděním, že ani ďábel ani tvor nemůže vám ho vzíti, ne=

chcete-li vy. On jest svrchovaná věčná slast, jež maří všecku hořkost. V něm za=

koušíme všeliké slasti ;v něm tuční a sytí se duše tak, že všecko ostatní mimo Boha pokládá za lejno a bláto. Kochát “sev“

potu pác'h, posměchu a urážkách _,—a nechce ničeho, než připodobniti se Kristu ukřižo­

vanému. Na něm spočinula svou zálibou a všecku péči svou naň uvrhla ; a tím více seraduje, čím u větším utrpení se viclí,—nebo!

vidí,že to jestcesta pravá. Žádné jinénení, jež by ji tak hlízcezpodobovala s Kristem ukřižovaným,jako cesta sladkých utrpení.

:; Chci, abyste mi Byl rytířem uclatnÝm a pro Krista ukřižovanéhosenevyhýbal rá­

ně nemoci. Považte,jal<á veliká jest milost Boží, že v čas nemoci klade uzdu mnoha neřestem a chybám , “ježhy se spáchaly ve zdraví , a oděiňuje a čistíhříchy spácha­

né,ježzasluhují trestu nekonečného, a Bůh svým milosrdenstvímtrestá je trestemko­

nečným.Nuže zmužiíe pro lásku Krista u­

křižovaného. Přibijte se na kříž s Kristem

"ukřižovaným, kochejte se v ranach Krista ukřižovaného. Zůstávejtež ve svatém a sladkém milování Božím. Ježíši sladký, Ježíši lásko.

LIST 6.

In document STAR/\ RÍŠE NA MORAVĚ (Stránka 30-36)