• Nebyly nalezeny žádné výsledky

pakTimaeos a Architas

In document DĚJINY FILOSOFIE. (Stránka 30-33)

Trest jejich učení jest:

Princip aneb prvoťvšech věcí je dvojí: nekonečné, neomezené, a určující, omezující; první je princip trpný, druhé činny. Nekonečné & neurčité určuje se urču­

jícím, čímž povstává věcné, realné, totiž tvar, velikost, rozloha atd. Věci, jež takto vznikly, jsou u vzájemném poměru, jenž se čísly vyjádřiti dá. _

Číslo jest sudé a liché. Liché číslo jest doko­

nalejší, neboť se nedá dvojkou děliti, jest uzavřeno, urč'ito; číslo sudé jest otevřeno, jest dvěma dělitelno, proto neomezeno, neurčito a proto také méně jest dokonalo. Číslo liché má začátek, prostředek a konec;

sudé má jen začátek a konec.

J edn otka obojí živel v sobě pojí; jest proto nejdokonalejší, symbolem jednotnosti, všehomíra, světa, božswí (Tb 'a'v,p.svoíg),jest matkou a kořenem čísel, nebot přičítáním a odčítáním z ní nová čísla po­

vstávají.

Dvoj ka je symbolem rovnosti a dualismu. Z mathe­

matických bodů povstává přímka, z přímek plocha, z ploch pevná tělesa rozličných forem a tvarů; země jest jehlanec. Mezi body, z nichž se tělesa skládají, jest prostor, jejž vyplňuje neurčité, takže se v každém tělese určité a neurčité dotýkají. Známa jest v mé­

řictví'i též věta pythagorejská,zvan . dle svého původce na­

B ůh jest jednotka (p.čvag) nejjednodušší, nej­

vyšší, nekonečná; jestiť nejvyšším 'dvojím principem neomezeným, jenž věci omezuje a tvoří, ale tak, že svět od věčnosti byl a na věky trvati bude.

Uprostřed světa jest cetrální oheň, kolem něhož se ostatní tělesa pohybují, což platí zvláště o slunci,

jež čásť vesmíru neporušitelnou od porušitelné dělí.

Kolem slunce pohybují se jiná tělesa, odtud ona har­

monie všehomira. Jest tu základ soustavy helio­

centrické. Pohyb země Pythagorovci tušili.

Člověk skládá se z těla a z duše. Duše jest částí centrálního ohně, majic s nim podíl na božství. Pro jakys přestupek byla uzavřena do těla, ale neumírá s ním, žijíc i po smrti a sice stěhuje se, jestli se v životě poskvrnila, aby se očistila; je-li však nenapravitelna, bývá uvržena do podsvětí (tartaros). Duše nepo­

skvrněné a očištěné spojují se s bohem.

Mezi bohem a lidmi jsou démo nové, tvorové netělesní, již se buď na zemi buď ve vzduchu zdržují a lidem často se zjevují. K nim patří i heroové.

Život lidsky jest poutí pro duši, aby se oči­

stila, a ačkoli toho jen v míře nedokonalé dosahuje, ačkoli misto moudrosti & ctnosti jen snahy a touhy po moudrosti') dosahuje, přece nepostrádá člověk opory pro život mravny.

Mravnost záleží v harmonii života duševního:

v podrobeni se všeho nerozumného rozumu a v klidu duševním, jenž z tohoto podrobení vzniká.

3. Eleaté.

Eleaté obdrželi jméno své od Parmenida, jenž byl z Eleje, města v Horní Italii. Vyznačují se tím, že měli -za princip všech věcí pouhé bytí, “jež nemožno

smysly postřehnouti, jež tedy jen rozumem poznáno byti může. Toto bytí jest nezměnitelno, nehybno, jest jedno a všecko - ěvmi náv. Nauka Eleatů jest realny vtomny pantheismus neb monismus, jejž obno­

vila moderní idealistické. filosofie a dále vytvořila.

K Eleatům se počítají:

A) Xenofanes Kolofonský, nar. kol. r. 570 před Kr., chudý, potulný pěvec z Malé Asie. Založil

') Jest známo, že jest Pythagoras první, jenž se ňlo—

sofem nazýval, kdežto všichni mudrci řečtí předním »moudry'mic UO:?OŽse zvali. (Cic. Tuscul. V., 3, 8).­

_21_

ve Velii v Dolní Italii školu, ve které jalse pojem.

boha očištovati od rozličných příměsků lidových.

a) Učil, že jest jeden Bůh, jenž jest povznešen nad všechny bohy a lidi, jenž ani co do těla ani co do ducha smrtelníkům roven není. Bůh jest věčný, nebot nemohl povstati ani z ničeho,_ani z jiného, ani sám ze sebe, neboť v každém případě bylo by povstalo něco bytujíciho z něčeho, co nebytuje.

Než nebyl Xenofanes monotheistou, neboť učil, že Bůh není osobností nadsvětovou, nýbrž že jest se světem v jednotu spojen — »jedno a všec. Ač káral mnohobožství a převrácenost mnohých, kteří sobě bohy jako lidi s tělem, šaty a hlasem předsta­

vují, přece sám nedovedl pověděti, co by Bůh byl, užívaje o Bohu jen výrazů negativních, čim není. Jest však již v tom jistě pokrok nemalý, že se povznesl k domněnce o jedinosti boží, a že se neomezoval učením svým jako dosavadní filosofové na malý kruh vybraného žactva, ale cestuje jako pěvec všude na­

uky své epickými a satyrickými básněmi šířiti se snažil.

b) Kdyby vše se stávalo (návra ©et),jak dí Hera­

klit, pak by povstávalo něco z ničeho, což však býti nemůže; proto aby se něco dělo, musilo již napřed něco býti; bylo-li to však, pak jest dění či nikání zby­

tečným a proto vše j est a nic se neděje, nevzniká.

Poněvadžpak vše jest, jest všejedno a jedno jest vše.

, B) Parmenides z Elej e, nar.kolemr. 518př.Kr., žák Xenofanův, rozvedl soustavu svého mistra, zbaviv ji nátěru theologického, takže přešla v čirý idealismus.

Pravda záleží v poznání, že bytí jest a že nebytí býti nemůže. Pozorovalt, že se každá věc mění, takže v žádném okamžiku nemůže se říci, že tak se tato věc má, neb že tak jest; mohou tedy měnivé jevy _vě_cíbýti jen jakýmsi obrazem podstaty jejich, čili ]eJich »bytía. Z toho dovozoval, že vše měnivé u věcí vlastně není a že jest jen to, co se za tímto mě­

nivým skrývá. Toto pak bytí jest nedělitelné, bez _začátku, bez pohybu, beze změny všeliké a proto jest Jen jedno. Myšlení jest skutečností; poněvadž pak

»bytíc všude jedno jest, není myšlení nic jiného, než >bytic. Zásada, již Schelling dále rozvedl

_.22._

a ve filosofii identity vybudoval. Jinak učil Parme—

nides, že smysly nás klamou, a proto že vše hmotné přeludem jest.

D 11še dle něho skládá se ze čtyř živlů fy­

sických.

.C) Z eno z Eleje, nar. 490—485 př. Kr., žák Par.

menidův, jenž jeho nauku o stálém a nehybném bytí hájiti se jal proti námitkám odpůrců. Užíval při tom formy dialektické, i má se za původce dialektiky ve starověku. Krátký čas zdržoval se v Athénách, pak vrátil se do Eleje, aby ji od samovládce osvobodil;

než byl vypátrán a za bolestných muk usmrcen. Zeno

upíralmožnostpohybu, reálného prostoru a

In document DĚJINY FILOSOFIE. (Stránka 30-33)