• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Subscribe to DeepL Pro to edit this document.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Subscribe to DeepL Pro to edit this document."

Copied!
24
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Subscribe to DeepL Pro to edit this document.

Visit www.DeepL.com/profor more information.

(2)

Systémy sociálního zabezpečení v Evropě

Walter Lorenz

(3)

Potřeba sociální politiky v moderní době

(4)

Lidé potřebují komunitu -

které není "přirozeně" poskytováno

biologická nutnost (člověk je tvor, který je po narození dlouhodobě závislý na druhých).

psychologická nutnost (konkrétně lidské schopnosti, jako je jazyk, bezpečí, pocit vlastního já, se rozvíjejí pouze v interakci s ostatními).

ekonomická nutnost (relativní soběstačnosti lze dosáhnout pouze ve skupinách; dělba práce i v "primitivních"

společnostech mezi sběrem potravy nebo lovem, přípravou jídla, péčí o domácnost, kulturními výdobytky ..).

sociální nutnost (role, vzorce chování, očekávání, linie autority) "naučená" v komunitě.

(5)

Význam "kapitálu" v moderních společnostech

Pierre Bourdieu: kapitál lze chápat jako formu paliva, která umožňuje agentům reprodukovat jejich postavení v sociálním poli a představuje imanentní strukturu sociálního světa. V závislosti na oblasti, kde kapitál funguje, se může projevovat ve třech radikálních formách: ekonomický, kulturní a sociální kapitál.

ekonomický kapitál: jednotlivé hmotné statky, které lze přímo a snadno směnit za peníze.

Kulturní kapitál: forma kapitálu, která je "za určitých podmínek přeměnitelná na ekonomický kapitál a může být institucionalizována ve formě vzdělání".

sociální kapitál: síť sociálních vztahů, která zvyšuje schopnost aktéra prosazovat své zájmy.

(6)

Politická výzva modernity:

kapitalismus vytváří nerovnoměrné rozdělení všech forem kapitálu

Finanční kapitál (majetek, vlastnictví výrobních prostředků) zajišťoval středním vrstvám také získání lidského kapitálu

(služebnictvo, dělníci), takže mohly volně akumulovat sociální kapitál: volný čas v klubech, zájmové aktivity, veletrhy,

obchodní partneři... politické strany.

Pro dělnické třídy to znamená nejen méně finančního

kapitálu, ale také omezení sociálního kapitálu.

(7)

hlavní otázka: kdo je nyní zodpovědný za řešení sociálních problémů?

jednotlivci - v takovém případě je třeba je upozornit na jejich odpovědnost, pravděpodobně prostřednictvím odstrašujících prostředků (hrozba pracovny).

dobrovolníků (církve, humanitární projekty, filantropie) tím, že pomáhají "neformálně".

veřejné organizace - policie, instituce (školy, nemocnice, azylové domy), sociální pracovníci.

(8)

Stát Občanská

společnost (komunita)

Soukromá sféra

(jednotlivci,

trh)

(9)

Proč patříte k národnímu státu?

• Máte pas?

• Možnost volit?

• Být chráněn zákonem proti nespravedlivému zacházení?

• Využívání veřejných služeb?

• Pocit, že se stát stará o mé zdravotní a sociální potřeby, když nemám žádné jiné zdroje?

Která z těchto opatření poskytuje Evropská unie?

(10)

Širší význam pojmu "welfare"

v moderních společnostech

Blahobyt není jen nepřítomnost "utrpení" (což by bylo zajímavé pouze v krizových situacích nebo pro lidi v "okrajovém" postavení v důsledku nemoci, chudoby, sociálních podmínek, delikvence...) - ALE

Blahobyt popisuje základní prvky sociální existence.

- Svoboda před hrozbami (fyzická, psychická bezpečnost) - Přístup k základním zdrojům (jídlo, přístřeší, vzdělání).

- Právní bezúhonnost (ochrana před nespravedlivým a neférovým zacházením).

- Právo na příslušnost ke společenským jednotkám (rodina, komunita, sdružení, národní stát).

(11)

"občanství" jako záruka plného uznání osobnosti, "právo patřit".

Teorie T. H. Marshalla o stádiích vývoje občanství:

Občanství (1700): práva nezbytná pro svobodu jednotlivce, jako je osobní svoboda, svoboda projevu, právo vlastnit majetek, svoboda myšlení / náboženství atd. Instituce, které jsou s občanskými právy nejpříměji spojeny, jsou soudy.

Politické občanství (19. století): právo podílet se na výkonu politické moci (aktivní a pasivní hlasování, zakládání stran a vstup do nich).

Sociální občanství (1900): právo být veřejně uznáván jako stejně

zranitelný, a tedy "hodný ochrany" ze strany veřejných institucí a zákona (důchody, zdraví a vzdělání jako právo, regulovaná práce).

(12)

Sociální péče se tak stává

politickou záležitostí (i tam, kde je poskytována převážně

soukromě).

Jde o základní hodnoty, které jsou základem pro vytvoření moderní společnosti:

Požadavek rovnosti (práva, participace, demokracie, legitimizace) Požadavek osobní svobody (svoboda "být sám sebou", bez zásahů druhých, svoboda mít vlastní názor, žít podle vlastních zásad). Viz reakce na krizi Corona

Oběma principům však nelze vyhovět pouze úsilím jednotlivce ani

delegací na stát: principy jsou potenciálně ve vzájemném rozporu, ale zároveň se sbližují v nutnosti neustále mezi nimi vyjednávat.

(13)

Nutnost směřovat k sociálnímu občanství:

Demokracii a participaci hrozí, že ztratí smysl, pokud se stát (kolektiv) buď nezajímá o každodenní starosti občanů, nebo jejich životy ovládá natolik (autoritářství), že nemohou využívat žádnou míru sebeurčení a svobody.

Poskytování sociální ochrany (sociálního zabezpečení) je nezbytné pro politickou legitimizaci státu a integraci společnosti.

Lidé, kteří zůstávají bez ochrany, "vypadávají" ze společnosti, nemají zájem o demokratické procesy ("nebezpečný dav", zdroj nepokojů, anarchie, neposlušnosti, nemají co ztratit).

(14)

Norbert Elias: "civilizační procesy"

být občanem znamená nejen mít základní občanské svobody, politickou moc a občanské povinnosti, ale také žít "civilizovaným" životem. A to, co

znamená civilizovaný (tj. normy a standardy určující, jak by měl jednotlivec žít a jednat jako plnohodnotný člen politického společenství), bylo postupně začleněno do definice občanství.

A v pozdějších fázích společenské existence se tato obohacená představa o občanství promítla do toho, co daná společnost považuje za blahobyt a

deprivaci (Townsend, 1979), což mělo následně významný dopad i na instituce sociální péče. (rostoucí očekávání!)

Sociální péče je dynamický proces, nikoli statický stav.

(15)

Diskuse

• Co může stát poskytnout, co nemůže poskytnout žádná jiná instituce nebo úroveň společnosti nezávislá na státu? (vyjmenujte činnosti)

• Jaká jsou nebezpečí spojená s přílišnou závislostí na státu?

• Jaké služby mohou organizace občanské společnosti poskytovat nejlépe a proč? (příklady a důvody)

• Jaká jsou omezení vašeho poznání "co je pro mě nejlepší" a jak to ovlivňuje váš pocit svobody (uveďte příklady)?

(16)

Korespondence občanství s "režimy sociálního zabezpečení

Libertariánské

(Spojené království)

"zbytkové" sociální dávky:

Svoboda, osobní odpovědnost

Stát je v případě potřeby pouze "posledním

zdrojem", lidé by si měli zajistit soukromou péči a zabezpečení sami.

(17)

Korespondence s "režimy sociálního zabezpečení

Libertariánské

(Spojené království) Sociální demokracie (severské země)

"zbytkové" sociální dávky:

Svoboda, osobní odpovědnost

Stát je v případě potřeby pouze "posledním

zdrojem", lidé by si měli zajistit soukromou péči a zabezpečení sami.

Nároky: rovná práva občanů

Stát by měl poskytovat kvalitní služby všem bez ohledu na jejich příjmy, sociální zabezpečení podle potřeb, nikoli podle platební

schopnosti.

(18)

Korespondence s "režimy sociálního zabezpečení

Libertariánské

(Spojené království) Sociální demokracie

(severské země) Občanská republika (Německo)

"zbytkové" sociální dávky:

Svoboda, osobní odpovědnost

Stát je v případě potřeby pouze "posledním

zdrojem", lidé by si měli zajistit soukromou péči a zabezpečení sami.

Nároky: rovná práva občanů

Stát by měl poskytovat kvalitní služby všem bez ohledu na jejich příjmy, sociální zabezpečení podle potřeb, nikoli podle platební

schopnosti.

Bismarckova subsidiarita (důraz na organizace občanské společnosti,

jako je církev nebo filantropie, koordinuje

pouze stát)

(19)

subsidiarita

(20)

Čí je to problém?

praxe

Jednotlivci by si měli dát pozor a učinit

osobní opatření

přístr

oj Spoření nebo soukromé

pojištění, trh

Politic ideolo

gie

Liberalismus Příklad:

Spojené království

princi

p Freedom

(21)

Čí je to problém?

praxe

Jednotlivci by si měli dát pozor a učinit

osobní opatření

Kolektiv (stát) by měl chránit své občany, kteří na oplátku projevují svou

loajalitu.

přístr

oj Spoření nebo soukromé

pojištění, trh

Státní pojištění a veřejné sociální služby

Politic ideolo

gie

Liberalismus Příklad:

Spojené království

Sociální demokracie Příklad:

Severské země

princi

p Freedom rovnost

(22)

Čí je to problém?

praxe

Jednotlivci by si měli dát pozor a učinit

osobní opatření

Kolektiv (stát) by měl chránit své občany, kteří na oplátku projevují svou

loajalitu.

Občanská společnost by měla respektovat tradiční hodnoty a formy pomoci.

přístr

oj Spoření nebo soukromé

pojištění, trh

Státní pojištění a veřejné sociální služby

Rodina a

zavedené organizace pomoci (církve, Červený

kříž, filantropie).

Politic ideolo

gie

Liberalismus Příklad:

Spojené království

Sociální demokracie Příklad:

Severské země

Konzervatismus Příklad:

Německo (Bismarck)

princi

p Freedom rovnost povinnost

(23)

Kombinace sociálních dávek

(24)

herci

(25)

organizace

Odkazy

Související dokumenty

Sociální služby poskytované seniorům a jejich rodinám na Hlučínsku Dotazník pro seniory.. Vážená paní,

(informace Vám může pomoci vyhledat sociální pracovník obce, krajského úřadu, nemocnice, sociální služby) · nrpzs.uzis.cz – Národní registr poskytovatelů

Zvýšit dostupnost a význam předškolního vzdělávání tak, aby kvalitní předškolní vzdělávání bylo dostupné všem dětem starším čtyř let bez ohledu na

Právní norma může být zrušena pouze normou stejné nebo vyšší právní síly..

(ta jde na konci hry smazat a tabulky jsou volné pro někoho jiného k dalšímu užití). Úkolem je propojit souvislou řadou všechny tři

- platební neschopnost subjektu, za jehož úvěr se stát zaručil - platební neschopnost majoritního soukromého investora - platební neschopnost majoritního zahraničního

Zkažená věrouka talmudisty. První tři hodiny sedí bůh a studuje zákony, druhé tři hodiny. soudí, následující tři hodiny živí svět a poslední tři hodiny hraje

Filozofií zákona o sociálních sluţbách je „zabezpečení sociální péče všem, kdo jí nezbytně potřebují, ale také úprava vztahů mezi státem,