• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Grafický editor GIMP (4)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Grafický editor GIMP (4)"

Copied!
18
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Grafický editor GIMP (4)

Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk

 režimy krytí vrstev

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

(2)

Režimy krytí vrstev - přehled

• V normálním režimu se vrstvy nijak neprolínají, pouze horní překrývá tu spodní.

• V dalších režimech dochází k různé míře průhlednosti bodů různých barev.

• Nastavení se provádí výběrem tlačítkem Režim

v okně vrstev (platí vždy pro aktivní vrstvu; můžeme

také kombinovat se stupněm krytí).

(3)

Ukázky režimů

V následujících ukázkách budou použity tyto obrázky:

(4)

Normální

• Horní vrstva překrývá tu spodní s intenzitou podle nastaveného krytí.

Rozpouštění

• Body s různým stupněm průhlednosti jsou nahrazovány

tak, aby měly buď 100% průhlednost, nebo krytí. V obrázku tak vznikne barevný šum.

(5)

Násobení

Nejvíce se podobá překrývání fólií na projektoru. Bílá barva je průhledná a ostatní barvy se spolu kombinují (jejich hodnota se násobí) a ve výsledku ztmavují barvy spodní vrstvy.

Dělení

Dělení je opakem násobení, černá a tmavé odstíny se stávají průhlednými a světlé odstíny zintenzivňují barvy spodní vrstvy. V tomto případě je barva ve spodní vrstvě vynásobena hodnotou 256 a následně vydělena hodnotou barvy bodu horní vrstvy.

(6)

Závoj

• V tomto režimu se černé body horní vrstvy stávají průhlednými a jsou nahrazeny body vrstvy spodní. Bílé body obou vrstev

zase plně kryjí, ať se pod či nad nimi nachází cokoliv. Šedé body jsou více či méně průhledné. Výsledkem je obecně světlejší obraz spodní vrstvy promítnutý do vrstvy horní.

(7)

Překrytí

• Podobný režimu závoj.

Horní vrstva ale ovlivňuje spodní, do které se

promítne, a výsledek je tak tmavší. Body mající 50%

šedou barvu jsou v takovéto vrstvě považovány za

průhledné. Tohoto režimu lze dobře využít například při tónování fotografií do různých odstínů. Obrázek se umístí do nové vrstvy

s tímto režimem a vrstvu pod ním vyplníte barvou tónování.

(8)

Zesvětlení a ztmavení

• Při zesvětlení je barva bodů spodní vrstvy vynásobena hodnotou 256

a následně

vydělena inverzní hodnotou barvy bodů horní vrstvy.

Tímto způsobem vznikne jasnější obraz. Ztmavení působí opačně.

(9)

Tvrdé světlo a měkké světlo

• V tomto režimu se vrstva chová, jako by byla zespodu prosvětlována světlem

a výsledkem toho je jasnější obraz s ostřejšími okraji (nebo naopak

měkčí obraz).

(10)

Extrakce a sloučení zrnitost

• Extrakce zrnitosti je snaha o vytvoření vrstvy, která bude

obsahovat pouze filmové zrno. Naopak režim sloučení zrnitosti se snaží takto zvýrazněné zrno sloučit se spodní vrstvou

(dosáhnout efektu přehnaného kontrastu a ostrosti fotografie, a to jeho aplikací na duplikát spodní vrstvy).

Součet a rozdíl

• Dochází k vzájemnému sčítání (resp. odečítání) jednotlivých složek (červené, zelené, modré) barvy takto nastavené vrstvy a vrstvy pod ní. Například odečtením zelené barvy /0,255,0/

od bílé /255,255,255/ vznikne purpurová /255,0,255/.

Překročením hodnot 255, nebo 0 se tyto automaticky oříznou.

Duplikací vrstvy a nastavením jejího režimu na součet se dá

například snadno provést projasnění podexponované fotografie.

(11)
(12)

Odlišnost

V tomto režimu získáme podobný výsledek jako v režimu Rozdíl. Režim Odlišnost se liší tím, že místo oříznutí hodnot, které po odečtu překračují limit, se tyto pouze uvedou s kladným znaménkem. Výsledkem je negativní obraz.

Pouze ztmavení a pouze zesvětlení

V tomto režimu dosáhneme světlejšího

výsledku než v režimech násobení či dělení.

Výsledná barva se tvoří tak, že se z obou vrstev vyberou buď nejtmavší, nebo

nejsvětlejší barevné složky RGB. Například složením oranžové /255,112,17/ a modré / 15,207,255/ je při ztmavení zelená /

15,112,17/. Při zesvětlení je výsledkem růžová /255,207,255/.

(13)

Odstín

• Umístíme-li nad obrázek vrstvu vyplněnou nějakou barvou a zvolíme u ní tento režim, dostane obrázek jemný barevný nádech.

(14)

Sytost

• Místo hodnoty odstínu jako v předchozím režimu si bere z aktuální vrstvy hodnotu sytosti. Zbylé dvě hodnoty, odstín a jas, jsou ze spodní vrstvy.

(15)

Barva

• Tento režim mění hodnoty odstínu a sytosti. Body nižší

vrstvy (které nejsou bílé, černé, nebo v odstínech šedi) získávají hodnotu odstínu a sytosti z

aktivní vrstvy. Tento režim lze využít pro obarvení nějakého obrázku do určité barvy. Oproti tónování pomocí režimu Překrytí se však zachovává bílá a černá barva a nahrazují se jen šedé odstíny. Aktivní vrstvou je v takovém případě vrstva vyplněná barvou a vrstva s obrázkem je pod ní.

(16)

Jas

• Z aktivní vrstvy využívá pouze hodnoty jas a hodnoty pro odstín a sytost barevného bodu získává z nižší vrstvy.

(17)

Úkol

• Na vhodných obrázcích si vyzkoušejte režimy krytí vrstev.

Stáhněte si obrázky do počítače, otevřete je jako vrstvy a pak použijte některý z režimů a pozorujte, co to dělá s obrázkem.

To samé pak zkuste s libovolnou vhodnou fotografií.

(18)

Příště:

Režimy krytí vrstev – praktický příklad

Použitá literatura:

VYBÍRAL, J. GIMP: Praktická uživatelská příručka. Brno : Computer Press, 2008. 223 s., CD. ISBN 978- 80-251-1945-7.

Použitá fotografie:

autor © Jaroslav Zavadil

LOGO Wilbera : Tuomas Kuosmanen (tigert.gimp.org/gimp)

Odkazy

Související dokumenty

Funkční vrstva je tvořena difúzně propustným filmem na bázi polyesteru, na horní a spodní straně jsou ochranné vrstvy z netkané polypropylenové

• Vlastnosti vrstev: pozadí může mít barvu pozadí, popředí, může být průhledné nebo bílé. Velikost vrstvy může být větší než velikost obrázku... • Práce s

Pokud potřebujeme některý editační bod odstranit, při klepání na kotvící nebo editační bod držíme klávesu Shif a můžeme upravovat výběr (režim úprav).. Kotvící

• Přesuneme se do okna vrstev a pomocí ikony Přidat kopii vrstvy vrstvu zduplikujeme.. • Vrstvu duplikátu kvůli lepší orientaci přejmenujeme

• Přepneme se do této vrstvy a začneme nástrojem pro výběr (nůžky) vybírat část pozadí, která má být vidět. • Výběr vyplníme

výraznější, je zapotřebí šedou masku převést na černobílou pomocí nástroje Barvy ... Práh nebo nástroje Úrovně, který umožňuje lepší kontrolu nad výsledkem.

• Klepnutím na vrstvu, ve které je text, můžeme kdykoli otevřít okno pro editaci textu a nástroje pro nastavení parametrů textu... • Pomocí nástroje pro přesun (klávesa

• Nástroje na úpravu vertikálních i horizontálních linií nabízí většina editorů fotografií.. • GIMP nabízí nástroj, umožňující tyto úpravy provést v