• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta multimediálních komunikací

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta multimediálních komunikací"

Copied!
3
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Fakulta multimediálních komunikací

Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická část

Jméno a příjmení studenta Denis Hrazdíra

Studijní program Teorie a praxe audiovizuální tvorby

Obor/ateliér Animovaná tvorba

Forma studia Prezenční Akad.

rok 2010/2011

Název práce Anděl strážny

Oponent práce Prof. Ondrej Slivka ArtD.

Teoretická diplomová práca je explikáciou praktickej časti, filmu Anděl strážny.

Približuje nám údel anjelov strážnych, ktorí sú podľa autora vlastne padlí anjeli vo výkone trestu. Z takého uhlu pohľadu sa ich konanie javí tragikomickým, tak ako sme to mohli vidieť v praktickej časti. Divákovi sú sympatickí, lebo v takejto úlohe sa dokáže s nimi stotožniť.

Text je dobre štruktúrovaný do jednotlivých kapitol objasňujúcich inšpiračné zdroje, recherché o anjeloch, výtvarné pojatie príbehu. Zvláštnosťou tejto práce je aj krátke predstavenie pedagógov, tak ako ich vnímal poslucháč. Som rád, že aj takouto formou vzdal hold Ivošovi Hejcmanovi, výnimočnej osobnosti vo svete animovaného filmu.

Pútavé na práci je najmä to, že odhaľuje zámery autora, ktoré v praktickej časti často neboli realizované, alebo zostali nečitateľné (napríklad: “Jak čas plyne...).

V časti skúmajúcej pôvod anjelov sa študent opiera o primerané zdroje z internetu, ako aj štúdium literatúry. Použité citáty sú riadne označené. V pútavej porovnávajúcej štúdii sa dozvedáme zaujímavosti o účinkovaní anjelov v svetových náboženstvách, literatúre, filme, ich výtvarnom riešení. Postupne sa dostávame k riešeniu vizuálnej stránky filmu.

Kapitola venovaná postupu práce približuje proces tvorby filmu zrozumiteľne aj čitateľom, ktorí nie sú priamo z odboru. Zároveň odhaľuje zodpovedný, plánovitý a profesionálny prístup autora k zadaným úlohám. Jazyk práce je dobre štylizovaný a vyskytuje sa iba zopár preklepov.

Preloženú teoretickú prácu odporúčam prijať a ohodnotiť známkou A – výborne.

Návrh klasifikace A výborně

V Kostivrchu dňa 12.VI. 2011

...………

Prof. Ondrej Slivka ArtD

(2)

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Fakulta multimediálních komunikací

Posudek oponenta bakalářské práce – praktická část

Jméno a příjmení studenta Denis Hrazdíra

Studijní program Teorie a praxe audiovizuální tvorby

Obor/ateliér Animovaná tvorba

Forma studia Prezenční Akad.

rok 2010/2011

Název práce Anděl Strážný

Oponent práce Prof. Ondrej Slivka, ArtD.

Film zaujme hneď od prvého záberu vynikajúcou výtvarno-animačnou hrou, rýchlou montážou záberov. Škoda, že rovnaným „fofrom“ letia aj sekvencie, v ktorých mal divák prečítať, že bliká čosi ako alarm, že anjel sa volá Gabruel a že má strážiť dieťatko od kolísky až po hrob. Mne sa to podarilo, až keď som film pozastavil. Čo sa týka výtvarného podania, občas dochádza k nesúzvuku medzi odvážnou kresbou a počítačovo spracovaným pozadím.

Príkladom sú hranaté cvikacie hodiny s absurdne úzkymi ručičkami. Celý tento guláš korunujú titulky s fontom Bauhaus. Úvodný titulok sa objavuje až po prvej tretine diela, čo vyvoláva u diváka skreslené očakávania ohľadom metráže. Po dynamickom začiatku sa síce dej nachvíľu ukľudní, ale autor neukáže, že hrajúce sa dieťatko je vlastne objektom stráženia Gabruela (vôbec ho nevidíme ani v prestrihu) a že dieťa bude postupne dorastať (pomohlo by jednotlivé sekvencie medzi sebou prelínať). Autor negraduje napätie, neanticipuje dej.

Situácie prepadávajú nepripraveného diváka tak rýchlou akciou, že ju nestačí zaznamenať ani pri jedno okienkovom prehliadaní videa (záchrana pred nákladiakom). Ako dopadla záchrana dieťaťa nevieme, autor nenechá scénu doznieť. Navyše divák nemôže byť empatický s hlavným hrdinom Gabruelom, lebo v kľúčových momentoch ho nevidíme, nemáme ani šajn kde je a čo robí, ako to prežíva? Keď sa do obrazu vrúti starší chlapec, netušíme, že je to ten istý, iba že podrástol. V druhej epizóde aspoň môžeme dosledovať záchranu. Celkom netradičnú. Na rozdiel od anjela, ja dávam dole klobúk. Škoda, že prd nepočujeme, ba ani následné bubliny. Barová kapela všetko prehluší. Raz darmo, skladateľom a hudobným dramaturgom treba predpisovať filmové ticho, pod hrozbou, že ich zažalujeme odborom za nedodržanie pracovných prestávok. V scéne s automatom sa dalo zvýšiť komické napätie tým, že by Gabruel hľadal po vreckách drobné (ktoré ešte nestihol prehrať v kartách). Hudba sa nemení, ani keď mládenec narukuje. Navyše bez opasku, malej poľnej a patrontašky, iba so svetelným mečom rytierov Yeda pôsobí značne nedôveryhodne. Prečo sa teda mám o neho báť? Viem, že sa už opakujem, ale nápisy, ktorých význam je pre dej podstatný, zneisťujú diváka a potvrdzujú neschopnosť mimo verbálnej komunikácie autora. Padajúca kocka sa objaví sťa stop trikom, pád je krátky, lebo ju animátor nepodržal na dve okná pri hornej hrane obrazu, ani nepredznačil tieňom. V následnom pozadí by sa zorientoval snáď iba Larionov. Čo to tam kričí Gabruel? Kto je ten dedko na zadnom pláne? Pred záverečnou

(3)

pointou anjel divne prekrúti krk. Že by sa obzeral? Rozmýšľa? Zrejme medzi nebom a zemou sú veci, na ktoré nájdeme odpoveď až po dopracovaní tejto snímky autorom.

Hudba bez dominantných ruchov nivelizuje dramatičnosť deja, často krát ide proti nej.

Bez škrípania bŕzd spomaľujúci kamión pôsobí, ako by mu práve došla nafta. Zvukoví majstri sa musia chytať za hlavu, alebo od smiechu za brucho. (Bol som účastný nakrúcania akčnej automobilovej naháňačky amerického filmu Peacemaker. V reáli, požičané naleštené limuzíny prechádzali uličkami starej Bratislavy opatrne rýchlosťou multikáry. Dynamický strih a ruchy vyrobili vo filme rely naháňajúce zimomriavky. A to nehovorím o tupých úderoch Kung-fu bojovníkov, vytvorených údermi mokrého uteráka o stôl.)

Našťastie pointa je dobre vyhraná, napraví chuť v ústach, film je opäť výtvarne čistý.

Po zastavení obrazu som si prečítal aj humorný odkaz, asi pre hodnotiacu komisiu. Aby som ho mohol pozitívne naplniť, bolo by treba film ešte „došolíchať“. Určite má na to, aby bol výborný! V predloženej podobe môžem navrhnúť (aj pri započítaní množstva odvedenej práce a zodpovednému prístupu k nej) maximálne známku C-dobrý. Film ale v prvom rade budú hodnotiť diváci a oni nedávajú šance na reparát. Treba ich predbehnúť a dať veci do poriadku ešte pred premiérou.

Návrh klasifikace C - dobře

V Kostivrchu dne 12.VI. 2011

...

..……… Prof. Ondrej Slivka

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

Odkazy

Související dokumenty

Student/diplomant Vysoká škola : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Kudělka Jan Fakulta: Fakulta technologická.. Ústav: UVI Aprobace

FAKULTA MANAGEMENTU A EKONOMIKY Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.. Posudek oponenta

FAKULTA MANAGEMENTU A EKONOMIKY Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.. Posudek oponenta

Student/diplomant Vysoká škola : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Lenka Keprdová Fakulta: Fakulta technologická.. Ústav: inženýrství ochrany životního

Vysoká škola : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Martin Zouhar Fakulta: multimediálních komunikací.. Ústav: Reklamní fotografie a grafického designu

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta humanitních studií Institut mezioborových studií Brno Posudek oponenta bakalářské práce.. Jméno autora:

UTB ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací 8... UTB ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací

Student/diplomant Vysoká škola : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Jaroslav FILIP Fakulta: Fakulta technologická.. Ústav: inženýrství ochrany životního