Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická a praktická část
Jméno a příjmení studenta Kristína Jandová Studijní program B8206 Výtvarná umění
Obor/ateliér Multimedia a design/Grafický design
Forma studia prezenční Akad. rok 2013/2014 Název práce „Absurdita“ komiksový projekt s písmom Agomen Oponent práce doc. Jiří Eliška
Teoretická část
Komiks je širokopásmová disciplína. Je přes všechna pro a proti součástí knižní kultury, ve které má vymezen prostor jak generační tak autorský. Rozsah bakalářské práce neumožňuje zdokumentovat všechny historické fáze vývoje až po aktuální formy, tendence a zvláštnosti dané nejen rozdíly v autorském výtvarném rukopisu, ale i vlivem místa kde vznikají (Francie, Anglie, Japonsko…). Studentka svůj zájem o téma zformulovala do stručné, ale obsahově korektní textové podoby. Faktograficky a informačně je práce dobrá. Vybrané okruhy otázek a výběr výrazných osobností je sice ovlivněn osobními preferencemi, ale i tak vytváří solidní obraz o komiksu jako hodnotné tvůrčí aktivitě. Informace jsou objektivní, i když kapitoly o dějinách písma jsou tu jen okrajovou a doplňující informací. Zamyšlení nad lomeným písmem a jeho vnímání s jistou předpojatostí má zkušenostní pozadí. Autorka tím vysvětluje svůj záměr a důvody, proč své lomené písmo zpracovala jako font a vložila ho do konceptu své praktické práce. Citace a celková forma stylizace textu jsou v normě. Teoretické znalosti mají podpořit snahu autorky vytvořit si sama pro sebe jistý myšlenkový a argumentační prostor, ve kterém by mohla své kresby a svůj font spojit do jedné formy, do osobního rukopisného sdělení formou komiksu.
Praktická část
Radikální stylizace ilustrací a drobných kresebných etud je ukázkou schopností autorky cíleně hledat a nalézat vlastní výtvarný výraz odpovídající příběhu, ne zrovna optimistickému.
Spojit kresebný výraz s tvaroslovím a konstrukcí písma se jí podařilo. Výrazně grafikou motivovaná stylizace, shoda šikmých linií v písmu a v kresbách vytváří kompaktní vizuálně výrazné schéma. Naplnila tak úvahu o tom, že písmo je také jen kresba. Proto by měly být všechny segmenty komiksu ve shodě. Vlastní příběh, vlastní font, vlastní kresby, vše je ve zřetelně shodné výtvarné prezentaci. Výsledek je autorsky identifikovatelný, má originální výraz, má dobrý výchozí koncept a související atributy promyšleného a jasně koncipovaného díla.
Považuji práci za zdařilou.
Navrhuji hodnocení B – velmi dobře Otázka k obhajobě:
Jak byste zhodnotila práci Marijane Satrapi …vztah autor a jeho životní příběh.
Brno 2. 6. 2014
doc Jiří Eliška