• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Diplomová práce DEPRESARIO ABSOLUTORIUM Richard Švejda

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Diplomová práce DEPRESARIO ABSOLUTORIUM Richard Švejda"

Copied!
66
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Západočeská univerzita v Plzni

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Diplomová práce

DEPRESARIO ABSOLUTORIUM

Richard Švejda

(2)

Plzeň 2015

Západočeská univerzita v Plzni

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Katedra v tvarn o umění dijn p og m V n m n

dijn obo och řs Specializace Socha a prostor

Diplomová práce

DEPRESARIO ABSOLUTORIUM

(3)

BcA. Rich d Š ejd

Vedo c p ce: MgA. Benedikt Tolar

K ed n ho m n

F k l design m n L disl n Z p do esk ni e i Pl ni

Plzeň 2015

(4)

P ohl š ji, že jsem p ci p coval s mos n po žil jen eden ch p menů li e .

Pl eň, d ben 2015 ………..

podpis autora

(5)

OBSAH

1 MÉ DOSAVADNÍ DÍLO V KONTEXTU SPECIALIZACE...1

2 TÉMA A DŮVOD JEHO VOLBY...6

3 CÍL PRÁCE...7

4 PROCES PŘÍPRAVY...8

5 PROCES TVORBY...10

6 TECHNOLOGICKÁ SPECIFIKA...16

7 POPIS DÍLA...18

8 PŘÍNOS PRÁCE PRO DANÝ OBOR...21

9 SILNÉ STRÁNKY...22

10 SLABÉ STRÁNKY...23

11 SEZNAM POUŽITÝCH DROJŮ...24

A) Knižní a periodická literatura...24

B) Internetov zdroje...24

12 RESUMÉ ...25

(6)

1 MÉ DOSAVADNÍ DÍLO V KONTEXTU SPECIALIZACE

Ve s m dos dn m d le jsem se b l mnoh mi působ o b . A o nejen co se e řekn me s l , od , le i m e i l . Na úpln m k p o n ch expe imen ů n poli m n se m tvorba o ien o l is a pouze jen v kategorii malba. Zpo k jsem do j pln ho s b e p onik l is osamocen po d ji o li n n po e knih mi dok men o m lc ch s o ho fo m , což e mn b o lo l š n , m k před ženo c poci

dod lo mi olik po řebnou energii šeň expe imen o š ři nekone n šk l b e s lů. M p o in b l opravdu velmi di ok , exp esi n pln info m c , k e jsem po řebo l sd li d l jejich n m, obraz. Prakticky jsem si m b l s ůj d h , p leln s . M m b e n m n mům neuniklo v m m okol sn d nic. Rok pl n l j pok o l e s o b se s le hl bš os p onik n m do jů m lb s g d j c in en i o tempa.

Jednoho dne š k došlo k j m m se k n , k e o li nilo b do c fo m m p ce k och m odklonilo k jin m s l malby. Alespoň se to k po i o dob je ilo. Z l jsem doch e do eli jednoho n m ho m l ře a grafika. Onom m l ři se m p ce d l b j m , s o , spon nn , le shled l v nich s le ješ mnoho neř en ho ch os nekoncen o nos i. Pod jeho eden m jsem p ošel p k ick cel mi kl d m lb no , le eď již s pe n jš ú elo jš fo mo kompo ic . Fo m m ch ob ů n os l pol p o b e n ř d n s le přib lo. C il jsem elik pos n m l s le š ch ť oři . Ale j k ž om již b , nic nen jen k i j l pociťo pom l se k d j c li

(7)

jeho tvorby v ob ech m ch. N k e d l nesl ž moc n ků jeho rukopisu a v ch li nastal s se op osamostatnit. A š k o b l p en ok mžik nik n eho no ho. Š ce jsem pom l , le jis m nil ů n šp ch le, dř k , k jin n s oje, pomoc k e ch jsem n n šel nejen b no n ch objemech, le eď již i ů n gel , cemen os n p co eln hmo . V nik l no prostory, hloubky a struktury. T k l nik m s mbl že.

Ten ok již kon olo n kompo i n pe n d n . Kombin c m e i lů jsem b l n p os o ohromen. Vznikal ů no od , pes p os o o objekty. Barva neb l již hl n m m diem, nosi elem m šlenk p oje se stala hmota. V ci b l em ce

modelo n než m lo n . le s ji se objevovali obli eje jin s i l modelo n př mo do objek ů. V dob jsem l

pociťo po řeb p co ce s m e i lem. B hem e e n ch k ů modelo n jsem l p onik i do kl sick ho soch řs . N il jsem se jak pře hlin no homoli e lis ick objek . To ž jsem le bředl do hl bok ch od kl sick ho fig ln ho

modelo n , k e ne b n ž d je k eň so s řed n . Ne b lo nic jin ho než pe li s do n omii o nejen lidsko . Pos pn n m ni řn logik c , dod žo p opo ce objem . To ž si ž do lo po řebn k lifiko n eden , k e ho se mi n š s dos lo. V dob mi objek pl n „ le l “ j ž ch l oři jen soch . Malba se pomalu, le jis s la moj doplňko o discipl no .

Po co jsem l s do soch řs n sok škole, se můj ob o op n n o š řil. P k ick kon in ln p ce s odbo n m eden m na špi ko ú o ni, pod k e m jsem b l, la m elik li n mo o b . s em ick jsem b l obe n men s m e i l

(8)

j k no mi k i p o soch řs ž n mi již po is cile . B hem s di jsem ořil spo s d l. N k e jso si elmi d len j k m e i lem, k i o os . N k e d l jso mi elmi bl k n k e n op k elmi d len . Koketoval jsem na poli jak

koncep ln ho m n , e d m de, funky tak i soch řs kl sick ho, kde je p d podobn nej c po řeb o l dno a m ž řemeslo. J ko př kl d ed d lo VY OKÁ ŠKOLA (2008) [1], v k e m jsem e go l n ehdejš m n d n e škols , konk n n dos o n ek o ů, atd.… Ob s lo k n b poci , že je s le n j k si „ sok kl dn “ škole. Přesn o d lo pomoc n ds k s ih je.

Po dokon en b k l řsk ho s di jsem n l s diem m gis e sk m i n d le pod eden m k d. och. Prof. Jiř ho Be nk .

B hem kl n ch pr c nik l enko n ins l ce i b on o pl s ik . V šino se jedn lo o menš g le ijn fo m .

Z s dopos d echnologick nejn o n jš l dn d lo

1po ž ji bronzovou plastiku COURTISANE CORRIGÉ (2013) [2].

Jedn se torzo v ži o n elikos i s erotickou symbolikou. V d le se p om his o ie os d jedn ml d f nco sk d k , žij c d leko od po es nos i dob ch m ů, k e jednoho l dos hne

m n n dojde n p s ch hř chů. Odlitek byl odlit

echnologi přesn ho li n i eln osko model, fo m b l celis jednoho kusu [3], n li b on em žil 80 kilog mů. Po ods n n pomocn ch n l c ch k n lů se hmo nos sn žil n 50

1 Výroba modelu, formy a odlití si vyžádala rok práce.

(9)

kilog mů. mo n b on o lo je p ino no ledo mod o po přeb o šeno i s i jso leš n .

N fig ln mo i navazuje, svoji formou, line n bs ho n soch EDÍM, ČILI J EM (2013) [4], inspi o n socho The Thinker od Augusta Rodina. V om o d le jsem se m řil n podp ho n m n i ln předs i os di kovu. Na model pos en do o ožn po ice j ko j m The Thinke od Rodina jsem si lini n il bod po řebn k tomu, aby se di ko i mysli pod dom k eslil Rodino soch . O šem předpokl d , že ji n .

Z d lš s žejn p ci m gis e sk ho s di po ž ji d lo

VCHOD, KTERÝ NEBYL (2014) [5], v om o d le jsem rozvinul p ci s il ů i di ko i n konk n m m s . Jedn se o be ono o si e specific instalaci na pozemku n š ni e i . N s j c be onovou desk , jej ž pů od ú el je dopos d nej sn , jsem z be ono ch p nelů složil domn l s p do pod em o eň o no dil jeho s pn s . Vs p dok esl je be ono ho okol

so sn se n m c . C lem b lo kolemjdo c ch di c ch b di o k , domn nk poch bnos i. Ti, k eř m s em denn p och , jso š m ke s m okol se možn , co že o m je no o s b , os n b do n d le m d lo jen m je be po šimn ř d si ji do s m sli. Z dob od ins l ce obd žel chod spo s o d ln ch komen řů domn nek o tom, co se to dole dilo d , kolek o do k e ho ž nemůže nikdo sp dno , atd.…

Neposledn si e specific ins l c podobn ho p jsem ořil pod n em INLONGU E E (2014) [6]. Pro svoji site specific instalaci jsem si vybral Smetanovy sady v Plzni, e k e ch m

(10)

f scino l o p dl , k emi s mi emi kl n c se s om. N kmeni nesl j sn n mk ch b j c e. T o boles i absence m edl k n p en . Z m n jsem b l e jin ho d h s om , š k podobn ho o m . V ev jsem zaformoval do k ko fo m s l min o m k dl bem. Ve fo m jsem ponech l f gmen pů odn ků e odlil do pohledo ho betonu vyz žen ho ocelo m p ofilem. Mech ků se s l so s odli k , což mi symbolicky propojilo e se stromem.

Vyhotovil jsem dva o ožn odlitky. Jeden jsem nainstaloval na

strom do d po ch b j c i d ho jsem ponech l leže pobl ž j ko memen o e pů odn . D lo s o m šlenko nij k nen o n n okol je c leno op n lidsko š m os pod dom dom o okol , e k e m žijeme, pos řeh i lhos ejnos . V e se elmi b s l e em nd lů, k eř překon li i be on e b l o l m n . Instalaci ocenily i d i h j c si s jedno li mi f gmen , m co si m mink dopř l ob e s en okoln ch k n ch. N konec b l ins l ce mno n e no ins lo n defini i n odkli en , bez

j k hokoli odk n jej os d.

(11)

2 TÉMA A DŮVOD JEHO VOLBY

Pro svoji pr ci jsem si b l m „Co id m, ž nen “, p ce s b n m p os o em p o eden o d ln m m e i l

mocň j c m „můj h“ k m i k řemesl . Vzhledem k m je po řeb hno se k n em co m „ ž , nebo p o ok je“, co nejši š m slo smyslu, prchlivosti i s los i ži ků a proži ků.

T m jsem si olil, p o ože mne p o oko lo s oj pom ji os , š ř mno obl beno il i nos . V p ci n m „Co id m, ž nen “ moh „ o eh “ p oces n mnoh ú o n ch. Evokuje ve mn cosi, co lze posunout za h nice s ho onoho o. Ať již tematicky, m e i lo , p os o o nebo p os celkem j ko ko m.

D neome en p os o j dři ci nejen e s ho nejhl bš ho ni , le n op k i ci s e n b n ln pomen eln .

(12)

3 CÍL PRÁCE

J ko c l m diplomo p ce jsem si il oři objek ,

prostorovou instalaci, z ů n ch, žen b n ch m e i lů, n p n pohled dos i o li n ch, e fin le o šem oř c pe n logick celek v podob po cel no „skř n “, bedn , složen z ce

menš ch bed nek, do k e ch b d kl d ů no od po , lze ř ci do jis m opo , přemodelo n hlavy, odlit do ko ů i jin ho m e i l ů n modifiko n dle m ho so sn ho o položen f ick ho i ps chick ho.

K celko fo m d l jsem olil m e i l , k e ž d j echnologick n o n pos p pr co n i o m

odbo nos i. Ši ok šk l m e i lů jejich rozmanitost a n o nos jak na po e , k i n řemeslno p ůp p o mne b l obavou, ale i nemalou o , kterou jsem se o hodl přijmo .

(13)

4 PROCES PŘÍPRAVY

Již po k b lo j sn , že p ce n diplomo p ci b de elmi n o n so šibeni n .

V hledem ke olen echnologii b on o ch po cel no ch odli ků m sel b př p elmi důkl dn p om šlen . Nejdř e b lo řeb si h b defino o m b do c ho d l , hodn m e i l po jedno li ch segmen ů, p ků, atd.… Rozhodoval jsem se na dvou f on ch. N poli eli Ke mick ho design Soch řs . Ze s ch k šenos n bi ch b hem semes ů

v eli Ke mick ho design jsem e p l při celko m objek , kde jsem olil fo m s li o n ch bed nek p ken odli ch do po cel n .

D le b lo řeb i , j ko fo m b do m hl do nich kl d n . Volil jsem lebk j ko s mbol non mi ni řn kl d k žd ho po . M e i lo jsem od po k žo l o obl ben m b on , le k o hlin k , li in , osk jin ch m e i lech. bjek i n

selekc jsem došel ke kombin ci po cel n e s s ko .

B lo řeb ži , j k d h po cel n po žiji. N b jsem m l d možnos i. Po cel n „f nco sk “, se k e m b ch mohl

p co e s m eli , kde m m pec elek icko neb isl n k p ci f ek enci p lů peci školn pl no . P ce s n m je š k n o n jš s řep odlitku po os m p l 2nedosahuje

pož do n b los i.

Druhou volbou byla lic hmo K lo ch V ů, k n po cel n

„ d “. ice je n o n jš n p l v peci pl no n šš eplo , le jeho s řep m p o mo p ci pož do no b lejš b .

2 Vysvětlení v kapitole 5.

(14)

D le b lo po řeb ži n o nos pož d k jedno li ch ko ů i vhodno echnik odl n . Volil jsem echnologii přesn ho li n i eln osko model. T o echnologie li je so i fin n n n o n n ob fo em, le odli k dos h j sok k li přesnos i.

Zb lo sehn objedn ješ n kolik c . Ať o b l křišť lo o i, k e jsem m šlel implemen o do k žd hl m j dod po řebn nebo m e i l n fo mo n od s d přes po cel n silikon k k .

(15)

5 PROCES TVORBY

P oces o b již od k p ob h l e řech eli ech.

Ve s m „dom c m“ školn m eli Socha a prostor, „hos j c m“

eli Ke mick ho design eli m m l s n m Praze.

Ve s m eli P e n Vinoh dech jsem si dle půj en ho školn ho model lebk n modelo l s ůj model lebk do hl n po fo mo l do silikono fo m se s d o m k dl bem[7] [8]3a odlil p n p co n pomocn odli ek e s d [9].

Po b lo řeb si e škole n fo m o p kn do přesn ho

pož do n ho fo m n ob bed nek. mi o prkny jsem se d l do eli Ke mick ho design .

Prkna bylo nejdř e po řeb odsep o šel kem, po m dlem.

Po odsep o n jsem p kn ložil do p kenn ch oh dek přip il n fo mo n . Volil jsem fo m d o d ln s d o . Po o eb n forem b lo řeb loži fo m do s š n b i je lhkos i b b l schopn ods lhkos n li ho porcel n oři s řep.

Me i m jsem jel do K lo ch V ů p o s d po cel n . Kd ž fo m schl , d l l jsem k šebn n li [10]. Zjis il jsem, že n li jednoho p kn spo řeb je ce po cel n , než jsem ek l. A

vzhledem k le m m po po řeb h b 120 prken a

přim řen ho po kons k n ch kol ků jsem so dil, že můj jeden s d nepok je ni p in . P kn jsem n l l n pln s řep, což šo lo spo řeb m e i l i n kolik n sobn s po řebn

3 Forma na spodní čelist.

(16)

k odschn pln ho s řep n sledn po řebn schn před přež hem posl e p lem os m.

Po o e řen fo em jm n li ch p ken jsem p o edl m n jen lehko e ši ho o il kem d n b do c m d n hřeb k [11]4.

P n k šebn k p ken jsem odložil k po řebn m p oschn před p l .

Me i m jsem si e silikono fo m ho o il n kolik osko ch odli ků lebek l je modifiko přemodelo .

P ce o b l j m n plň j c . L e ř ci, že jsem k žd den ořil jedn hl , in i i n dle s momen ln n l d

o položen . K hl m jsem se p idl již d h den ne cel ž n p d obnos echnologick ho .

Zjis il jsem, že pod dom s p ji od předem m šlen ch fo em jedno li ch hl nech m o b ce in i i n pl no pod ho ok mžik . Předem j sn m šlen fo m se o olnil o b se s l j ko si h o . Do hl jsem l přid ů n ib žd š k kon olo n m n .

N n k e ch osko ch modelech jsem d le pracoval s os n mi m e i l j ko n př kl d lepenk , pol e no p n , d t, barva [12]. Jedn osko o hl jsem n př kl d p nil pol e no o p no m sk l ni řek ni řk hl . T m jsem se dostal ješ hlo b ji e [13]5.

4 Po cel no bed nk b d il i spojen m d n mi hřeb k . Po e š k deko i n prvek dok esl j c il i n celek.

5 Myšleno podívání se na „problém“ z vnitřku vnitřku.

(17)

Vyb n ho o en osko model jsem přip il k fo mo n . Op řil jsem je po řebn mi n l c mi f ko mi k n l dle n bi ch k šenos . Z m n jsem si nech l n p ci leže d l jim přes h p eci nos . Ve s o b o iž p c ji i s mi o k n l elmi s o je po odli n odli c ch nech m, což nen b žn a s j se am šleno so s soch . Vosky s po řebn mi k n l jsem fo mo l echnologi p o přesn li .

T o echnologie jednod šen spo op ko n n m en osků do ke mick bře k ů n viskozity n sledn pos p n m os ři em ů n f kce n [14]. Mezi jednotli mi s mi je žd řeb nech důkl dn schno s předcho , k em ž n m slo ž o g nick indik o schn . N k e osko model jsem m n nefo mo l ponech l je ho o e osk jen s n sledno pol ch omi i jino úp o [15].

Po ukon en fo mo n b lo řeb fo m b i osk . Nejp e jsem fo m chle ohř l p op nb no m hoř kem m jis il fo m eplo n šok po řebn p o odtok vosku a dilataci mezi formou a

voskem. Tento krok je důleži p o ože jin k může d k o p n os i vosk doj k poško en ž p skn fo m . N sledn jsem p o edl en b j c ho osk v elek ick ke mick peci při eplo 180 s pňů Celsi po dob 180 min . V k j c osk jsem sebral a ložil k op o n m po ži 6.

Po b en osk jsou formy nejkřeh b lo po řeb op n ho ch en při n kl d n do pece k n sledn m přežehn . V peci jsem formy přež hl při eplo 920 s pňů Celsi d ži 180 min . Při om o p oces doch k olňo n chemick n lhkos i p l šech o g nick ch složek fo m . Pok d b se en o k ok

6 Ztráta při výpalu dosahu přibližně 10 procent.

(18)

podcenil nedošlo b k ř dn m p l , b k o g nick ch slo enin b při li e go l mohlo b doj k nehodnocen odlitku.

Po chl dn v o f i byly formy slin , pe n přip en k odl n .

V o f i jsem ponech l d hl [16] [17], d lš p oces odl n u nich pro mne nebyl n mem pods n .

Os n fo m jsem si o d lil n ty, do k e ch se b de odl hlin k, b on li in .

Ro hodl jsem se j ko p n odl b on . Fo m jsem op řil

kem hlin ko fólie slo ž c k och n p o i p dn ne is o do fo m . Odl n se p o d lo n ři b . Fo m jsem ložil do

přip en plecho n dob obs p l s ch m jemn m p skem [18], ch n c jedn k fo m p o i př p dn m p skn důsledk l s n h n l n ho b on g i n m li m p k k mne před

ekl m b on em př p d p o e en fo m .

Do pece jsem n ložil 15 kilog mů b on siliko-k bido m kel mk s p l dře n m hl m slo ž c m k ořen ed k n mosf b hem n kovu. Kři k pece jsem n s il n eplo 1200 s pňů Celsi při ůs 4 s pn za minutu s d ž 180 min . Celko s n jedn b ch el n 8 hodin. Po pl n n s en ho s jsem pec o e řel, n en b on kel mk jm l ložil do přip en ch sl sk ch kleš . V is il ko od strusky n lil do přip en ch fo em [19]. Tento proces jsem opako l šech eb b on .

(19)

Formy, en n odl n hlin ku jsem be pe il obs p n m s ejn m působem. K n en hlin k jsem po žil ne e o h nec.

Kři k pece jsem n s il s ejn m působem, le m xim ln eplo n 850 s pňů Celsi . Hlin k b l n en necel 4 hodin . Odli p ob h lo s ejn m působem.

Po chl dn jsem fo m s p l plecho n dob [20] a odbouchal fo mo c m e i l. Všechn odli k se po edl dle m předs .

Nahrubo odbo ch n odlitky jsem pot o is il od nech n

ne is o . V ced ln jsem s řil s b o sil, op řil patinou i b e n pol ch omo l. N k e m s jsem přeleš il a

zakonzer o l pomoc o ok el ho osk echnick ho ben n .

Me i m b l v eli Ke mick ho design p len p n

k šebn přežah.Přež h obků p ob h l elek ick p n peci při eplo 920 stupni Celsia. Přež h se p o d nejen p o pe n n obk , le hl n p o ods n n od e s řep . Ods ň je se mech nick n od , k e neb l ods n n b hem s šen obk . V eplo ch me i 300 – 400 s pni Celsi se s e n ods ň je chemick n od . Při eplo kolem 400 s pňů Celsia hoř j o g nick složk , sp li eln l k s řep se is od hl k . oj p ci jsem m sel d n přež h dů od sok

lo šťk s řep , k e b p d podobn při p l n jeden ž bouchl.

Po přež h n sled je os p l. Ten p ob h l k eli Ke mick ho design v pl no peci. I de b lo řeb sp n n s i p l c kři k . Do eplo kolem 1240 s pňů Celsi se

(20)

olň je šechn chemick n od k de doch k oxid ci. Přibližn kolem o eplo je s řep obk elmi křehk je nej š i iko b ch . Red kce p ob h o me 1240 – 1300 s pňů Celsi , ed k n p l jišť je is o s řep sledno b los . To n men , že se ods n n př kl d b ko obs h žele , k e neb lo ods n no hmo již při jej př p . N š s se nen plnil ob p skn po cel no ho p kn při lo šťce s řep 25 mm. Při p l došlo k sm š n prken o 14 procent lehk o defo m ci, m jsem dos l pož do n o m . T o d nli než do c p oces jso e sledk n . Zk šebn p l se po edl j mohl pl no d lš p l . Jen b lo po řeb n m šlen po e p ken doko pi ješ celkem 3 s d lic hmo . P k ž jen n sledo l dlo h f ick n o n p ce odl n , s šen , přež ho n p lo n k žd ho jedno li ho p kn kol k .

(21)

6 TECHNOLOGICKÁ SPECIFIKA

N n modelo n model lebk b l po ži hl n B1.

ilikono o fo m jsem ořil pomoc fo mo c ho

konden n ho silikon ACC ř d MM800 1 kg. d o k dl b e s d Almond LC.

Vosko model b l odli e sm si el ho osk p f n v hmo nos n m pom 60:40, v celku cca 5 kg.

K fo mo n n přesn li pomoc i eln ho model jsem po žil roztok koloidn silik firmy Ransom & Randolph pos po

materi l en ho oxid křemi i ho n k R ncosil f kce A (50x100), B (30x50). Hmo nos po ži ho m e i l nespo n . Formy jsem vypaloval a kovy tavil v ho n poklopo peci

Nebertherm 60.

N s d o k dl b , fo m n odl n po cel n s mo n odli k b l olen s d Almond LC celko spo řeb o hmotnosti 300 kg.

Na úp po chů jsem po žil p in 7. P ino n může b provedeno chemicky nebo elektrochemicky. Patina d po ch ko i o b n jš hled, jis m ře i ol je ko od okoln ho p os řed b ň je jeho ko o i.

Při o en nebo m l p in n b on o ch soch ch nem jen f nkci och nno deko i n , le do ř k m leck hled

7 P ino se o m při o en nebo m l s (oxidick nebo oxidicko-soln ) n po ch předm ů.

(22)

předm . B hem p ino n se o po š po cho s

o iš n ho ko p in j c l ni ř se s oxidů sol .

K p ino n jsem po žil pol s lfid d seln , s lfid sodn a amonn . T o l k řej n po ch odlitku m hn d ž e n vrstvy při dos e n sok ch koncen c ch o oků, při n k ch

koncen c ch8 sp še l hn d . T k o n p ino n po ch jsem kon e o l s o el ho osk .

P co n och nn pomůck jsem po ž l obk fi m 3D.

8 M šleno m n než 0,1 procenta.

(23)

7 POPIS DÍLA

Ve s p ci se n ji s osob , s m ni . V ch m osobn ch p oži ků, poži ků, poci ů ú kos . Zp co n m se jedn k c m do minulosti tak řeš m i podn doby be p os ředn so sn .

M d lo DEPRE ARIO AB OLUTORUIM je pojedn no j ko p os o o ins l ce kombin j c ř d m e i lů.

P os o o se jedn o objekt [21] z po cel no ch bed nek9 do sebe e ik ln ložen ch o přibližn m o m 2500 x 400 x 500 mm.

Do o m l s n „P ndořin skř n “10 kl d m po , hl , d l , do k e ch jsem m kl s ni řn chm , n d je i be n d j. J ko kl dn p ek jsem po žil lebku [9] o is jen j ko s mbol

non mi kl dn kons kce p o k žd po . Absol n odm m v m m d le jakoukoliv spojitost lebky jako symbolu smrti, posm n ho ži o , nik d lš ch neg i n ch kl dů b žn ž n ch. M m m n m sli ob o n podob lism n p o ů n kl n , m s ick ok l n spolk , me lo k pel , atd.

Po n p n pohled elmi popisn s o fo mo s o m ln n d j c n šp n kl d jso elmi d len m o předs dkům.

B l nc j n pome e lnosti a iluze. Z k žd m po em se e sk e nos i sk hl bš m nežli jen i ln fo m . Po nik l in i i n be m n ho ži s mbolik . P o ože je o elmi osobn p oje ch ej c hlo bk m sli, je n p os nonsens se p , co o n men …K žd hl b l pod oben

9 Jedn bed nk m o m cc 450 x 400 x 450 mm

10 P ndořin skř ňk ůs s mbolem ho bn ho d oln n ho l . N dn ůs jen n d je.

(24)

b m e i l [22 ] [23 ], barvy [24], ib ů [25] [26], atd.…

N k e kl mo s m je em, ř c se j ko n p n pohled j sn m e i l11, ale opak je pravdou, iluze [27] [28].

Z m n m ňo n l s nos m e i lů přisp k osobitosti cel ho d l . Po cel no kons kce [29] beden b ň je di ko i si m e i l os h k se o n m může jen domn .

Fo m , ob l cel ho objek je b l ho po cel n . M e i l e ok j c is o křehkos . Z m n jsem si „půj il“ o jeho l s nos i po žil je n p os m p o ipól . M j slo ži j ko

sch nk n n co, co do n b lo loženo již se nem nikd dos en. O šem i o je d j c . Je o e sk e nos i s le h o c nebe pe , h j c n di k skrze ši ok me e me i jedno li mi prkny [30] [31]. Div k může po sledo p ů o de iln [32].

H o b , k e nen nikd pohřben . Vedle soli n ho en ho

„slo p “ lež d p dn bed nk ek j c n s ůj obs h j ko připom nk ži o n ho kolob h dish rmonie.

Po n o ň j mnoho n h me i m m pod dom m a i o fo mo hmo n nebo im gin n e li ů n působ , jimiž se přibliž j e li .

Nejedn se š k o sn dno iden ifiko eln emoce nebo d še n s . Po připom n j c „h k “ k řej p os o k tomu, b si di k mohl do oli n m s o mbi len n ho postoje.

Ú elem po ů nen ni olik p os ředko konk n emoce, le sp še di k b dom p ožil lesn n s s vl s n mysli. Po o o el je může n m e go n n j ko n

11 Záměrně zaměněná litina za litinu mělou.

(25)

s mos n objek , s ejn k je le může n m kolek i n s bjek i i .

M d lo idi elň je mnoho n h me i po em n j ko fo mo hmo n nebo im gin n e li .

Po , sk lp ln objek n b e n ho hlin k , b on li in oř komponen , k e jso př m m o iskem ů n ch

pře ch modelů, ef k ů.

Při jejich ses o n jsem si b l z p ef b iko n ch, s mos n fo mo n ch odl n ch p ků.

Iden i ch o objek ů se p om ň je islos i n n m n předs i os i k žd ho lo k . V jednu ch li se může jedn o sk lp ln iš n b ej c is o dos n dšen n m n sk lp ln skladby jedno li ch po ů celkovou kompozici, ů, barev, m e i lů, kontras is o fo em d lš m ok mžik se oln předs ivost poh n n oln mi soci cemi n mů může pře i pok l p ick je , bs k n iš V ni s.

(26)

8 PŘÍNOS PRÁCE PRO DANÝ OBOR

Dle m ho osobn ho n o spo př nos p ce p o můj obo hned v n kolik sm ech. Př nosem mi b l o ce p k ick řemesln , le i i ho sebepo n n elmi důleži sebe eflexe.

Cel k s ni ces k ořen d l přinesl hned n kolik

důleži ch po n ků je mi elmi důleži o k šenos , kterou mohu před d le. A o ž j k po e n m pl no n , m e i lo echnologick n o nos i k i s mos n m p o eden , le hl n v komunikaci s os n mi dod eli lidmi n k e ch může b p ce isl …

M sl m, že je př nosn i po n n m e i lů jin ch eli ů jejich ži soch řs .

Můj soch řsk , n kd ž moc b n n chopen př s p ke křehk m ke mick m m e i lům s p o n jedno n n en m ži m se pod m mi k mi s l m e i lem is soch řsk m pos n l s h nice nejen ži , le i křehkos i12 a elmi obs ojn „spol p c je“ s os n mi m e i l j ko jso b on , hlin k, …

12 Křehkos i e sm sl slo poci o .

(27)

9 SILNÉ STRÁNKY

Pops sl b s nk l s n ho d l ůs při om objek i n s po řebno m o sebe eflexe je elmi nesn dn . Neb d se tedy po š do j k hokoli hodnocen po n s nce, le m ř m se n s nk echnologicko řemeslno , kde do edeme

p d podobn šichni s mi poso di k li od eden p ce.

Z silno s nk s ho d l po ž ji p im n o, že jsem zvl dl, dos hno n po k en ho c le cel m s m o s h .

D le s oj m nk celko objem kon n p ce o ši š m p ofesn m od . Volb nli ch ů no od ch m i lů i eli o koope ce, k e do jis m m že nebo lespoň

poso h nice me i mi o eli . M e i l echnologie se p ol n j n jem možn j ecip o n ši š ži .

(28)

10 SLABÉ STRÁNKY

Pops sl b s nk l s n ci je ješ žš než pops s nk siln …

Z jedno n n nejsl bš s nk cel ho d l pokl d m

echnologick p obl m s lepen m jedno li ch p ken k sob . K ůli lo šťce s řep , ho i on ln m i e ik ln m spojům hl n

p os o o n o nos i neb lo možn lepi jedno li p kn celek ješ před přes hem pomoc šlik 13. P o o b lo po řeb lepi ž p kn po fin ln m os m p l .

Po šech pok sech s ů no od mi lepidl se k lo nejú inn jš a nej ce d ž c lepidlo n pis ole14. Boh žel i o e mne

nech poch bnos i o k li d ži lepen ho spoje…

13 Šlik je kapaln s bs nce ses j c se po cel n oc , slo ž k lepen lhk ho po cel no ho s řep .

14 Tavná lepidla v tyčkách na bázi Polyolefinu, Polyamidů.

(29)

11 SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ

a) Knižní a periodická literatura

1. KASTNER, Jeffrey. Land and Environmental Art. 1st ed.

Ilustrace Josef Bolf. London: Phaidon Press Limited, 1998, 304 s.

ISBN 07-148-3514-5.

2. ŠTINDL, Ondřej. Mondschein. 1. vyd. Ilustrace Josef Bolf.

Praha: Argo, 2012, 213 s. ISBN 978-802-5707-456.

3. ŠVEJDA, Richard. Po n mk ze studia 2008 – 2015

4. WEISS, David. NAHÝ JSEM PŘIŠEL NA SVĚT. 1963. vyd.

Praha: Svoboda, 1979.

5. KESNER, Ladisl . Dop o odn ex . V s MODEL.

Galerie Rudolfinum 29. 1. 2015 – 3. 5. 2015

b) Internetov zdroje

PETLACHOVÁ, M. M ď jej sli in . [online]. 13. 11. 2013 [ci . 2015-04-20]. Dos pn :

https://is.muni.cz/el/1431/podzim2014/C3800/um/10_MED_A_JEJI_

SLITINY.txt

ŠVEJDA, Rich d. SANCTE MARTINE ORA PRO ME [online].

2012. vyd. 2012 [cit. 2015-04-28]. Dos pn :

https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/handle/11025/2425/eBP.pdf?sequen ce...

(30)

12 RESUMÉ

My work is called "DEPRESARIO ABSOLUTORIUM". In my work I deal with the materialization of experiences, feelings and diverse ailments. Deal with not only the problems of the past but also the present. As a basic form, I declare skull because it is the foundation of every portrait. It is for me a symbol of anonymity. I refuse any connection with the death, the occult or otherwise transferred meanings skull as a symbol or talisman...

I created a kind of Pandora's Box into which I put portraits, self- portraits can say. Things that I put into the inside should be there forever hidden. Features such as porcelain fragility, whiteness us but still reminds danger. The viewer can look into cases with apparent sense of security and confidence that he has these sorrows safe. The opposite is true.

The strength of the object is hidden as material combination and contrast purity. The strength of the combination of the purity and whiteness porcelain against certain coarseness. Partly fresh metal creates a strong impression experiences. Do portraits I intuitively incorporate some foreign artifacts. I formed one portrait each day according to the daily physical and mental state.

I have created a combination of fragile porcelain with various metals such as bronze, cast iron, aluminum.

The total size of the work is about 2500 x 400 x 500 mm.

(31)

13 SEZNAM PŘÍLOH Přílo a 1

VY OKÁ ŠKOLA (2008) Přílo a 2

COURTI ANE CORRIGÉ (2013) Přílo a 3

COURTI ANE CORRIGÉ (2013) forma Přílo a 4

EDÍM, ČILI J EM (2013) Přílo a 5

VCHOD, KTERÝ NEBYL (2014) Přílo a 6

INLONGUS ESSE (2014) Přílo a 7

Forma na lebku Příloha 8

Fo m n spodn elis Přílo a 9

d o odli ek lebk Přílo a 10

Zk šebn n li po cel n

(32)

Přílo a 11

Po cel no p kno s m d n mi hřeb k Přílo a 12

Vosko model hl Přílo a 13

Pol e no hl Přílo a 14

Formy, ob Přílo a 15

Hlava I, vosk, zlato, plast Přílo a 16

Hlava II, en oxid křemi i Přílo a 17

Hlava III, en oxid křemi i Přílo a 18

Obsyp forem Přílo a 19 Odl n Přílo a 20 N li fo m

(33)

Přílo a 21

Celko fo m objek Přílo a 22

Hlava IV, bronz, barva, patina Přílo a 23

Hlava V, bronz, patina Přílo a 24

Hl VI, hlin k,ocel, barva Přílo a 25

Hl VII, hlin k, polyuretan Přílo a 26

Hlava VIII, bronz, patina, en oxid křemi i Přílo a 27

Hlava IX, li in , pol e n, křiš l,po cel n, airbrush, barva Přílo a 28

Hl X, li in , pol e n,křišť l Přílo a 29

Detail konstrukce bedny Přílo a 30

P ů o bedno

(34)

Přílo a 31 P ů o bedno Přílo a 32 De il p ů o em

(35)

Přílo a 1

VY OKÁ ŠKOLA (2008)

Zdroj: Vl s n

(36)

Přílo a 2

COURTI ANE CORRIGÉ (2013)

Zdroj: Vl s n

(37)

Přílo a 3

COURTISANE CORRIGÉ (2013) forma

Zdroj: Vl s n

(38)

Přílo a 4

EDÍM, ČILI J EM (2013)

Zdroj: Vl s n

(39)

Přílo a 5

VCHOD, KTERÝ NEBYL (2014)

Zdroj: Vl s n

(40)

Přílo a 6

INLONGUS ESSE (2014)

Zdroj: Vl s n

(41)

Přílo a 7

Forma na lebku

Zdroj: Vl s n

(42)

Přílo a 8

Form n spodn elis

Zdroj: Vl s n

(43)

Přílo a 9

d o odli ek lebk

Zdroj: Vl s n

(44)

Přílo a 10

Zk šebn n li po cel n

Zdroj: MgA.M k K li odo

(45)

Přílo a 11

Po cel no p kno s m d n mi hřeb k

Zdroj: Vl s n

(46)

Přílo a 12

Vosko model hl

Zdroj: Vl s n

(47)

Přílo a 13

Pol e no hl

Zdroj: Vl s n

(48)

Přílo a 14 Formy, v ob

Zdroj: Vl s n

(49)

Přílo a 15

Hlava I, vosk, zlato, plast

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(50)

Přílo a 16

Hlava II, en oxid křemi i

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(51)

Přílo a 17

Hlava III, en oxid křemi i

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(52)

Přílo a 18 Obsyp forem

Zdroj: Jar MilPr Del

(53)

Přílo a 19 Odl n

Zdroj: D id N me ek

(54)

Přílo a 20 N li fo m

Zdroj: Vl s n

(55)

Přílo a 21

Celko fo m objek

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(56)

Přílo a 22

Hlava IV, bronz, barva, patina

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(57)

Přílo a 23

Hlava V, bronz, patina

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(58)

Přílo a 24

Hlava VI, hlin k, ocel, barva

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(59)

Přílo a 25

Hl VII, hlin k, polyuretan

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(60)

Přílo a 26

Hlava VIII, bronz, patina, en oxid křemi i

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(61)

Přílo a 27

Hlava IX, li in , pol e n, křišť l, po cel n, airbrush, barva

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(62)

Přílo a 28

Hlava X, litina, pol e n, křišť l

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(63)

Přílo a 29

Detail konstrukce bedny

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(64)

Přílo a 30 P ů o bedno

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(65)

Přílo a 31 P ů o bedno

Zdroj: www.zuzanapanska.com

(66)

Přílo a 32 De il p ů o em

Zdroj: www.zuzanapanska.com

Odkazy

Související dokumenty

Jestliže totiž platí, že zákonodárci hlasují při nedůležitém hlasování velmi jednot- ně, protože věcný obsah hlasování je nekonfl iktní, 13 a podíl těchto hlasování

Výše uvedené výzkumy podkopaly předpoklady, na nichž je založen ten směr výzkumu stranických efektů na volbu strany, který využívá logiku kauzál- ního trychtýře a

Intepretace přírodního a kulturního dědictví při tvorbě pěších tras, muzeí a výstavních expozic Komunikační dovednosti průvodce ve venkovském cestovním ruchu

Pokusíme se ukázat, jak si na zmíněnou otázku odpovídají lidé v České republice, a bude- me přitom analyzovat data z výběrového šetření Hodnota dítěte 2006 (Value of

Ustavení politického času: syntéza a selektivní kodifikace kolektivní identity Právní systém a obzvlášť ústavní právo měly zvláštní důležitost pro vznikající veřej-

Žáci víceletých gymnáziích aspirují na studium na vysoké škole mnohem čas- těji než žáci jiných typů škol, a to i po kontrole vlivu sociálně-ekonomického a

Mohlo by se zdát, že tím, že muži s nízkým vzděláním nereagují na sňatkovou tíseň zvýšenou homogamíí, mnoho neztratí, protože zatímco se u žen pravděpodobnost vstupu

The practical part will focus on the calculation and analysis of the candidate country`s macroeconomic indicators for joining the optimum currency area such as labor