• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Manuál, příručka pro malá regionální muzea a galerie

2 Sociální sítě

3.6 Manuál, příručka pro malá regionální muzea a galerie

Z analýzy facebookových stránek velkých a úspěšných evropských muzeí, z analýzy rozhovorů a také z všeobecně známých doporučení pro komunikaci na sociálních sítích, vzešla autorce následující doporučení, které by měly muzea a galerie využít. Dodržování těchto zásad může vést ke zlepšení situace muzeí a galerií na sociálních sítích, ale je třeba si uvědomit, že ani ta nejlepší strategie a doporučení nemusí znamenat úspěšný příspěvek a tisíce sledujících, má ale tendenci se úspěšným příspěvkem stát a zvýšit jeho dosah. Důležité je sledovat odezvu návštěvníků především pomocí interakcí a dosahu, kde přímo Facebook dokáže prostřednictvím zabudovaného analytického nástroje Přehledy (Facebook Insights) s tímto velice dobře pomoci.

• Psát raději kratší texty s rozsahem 70-130 slov

• Do delšího příspěvku je vhodné zařadit ikony a smajlíky pro oživení textu a zaujmutí

• Přidáním otázky na konec příspěvku mohou muzea a galerie více povzbudit k zanechání komentáře od návštěvníka

• Příspěvky je vhodné doplnit autentickým obrázkem, fotografií nebo videem pro lepší upoutání pozornosti a vzbuzení určité emoce

• Používáním hashtagů se může zvýšit dosah příspěvků. Vhodné hashtagy pro česká muzea jsou např. známé #muzejninoc, #zazijmuzeum, #zeptejsekuratora nebo i pouze #muzeum,

#museum, #exhibition, #výstava

• Doporučená doba pro vkládání příspěvků je dopoledne kolem 11. hodiny odpoledne kolem 17. hodiny

• Není důležité přidávat příspěvek každý den, jen kvůli tomu, aby tam byl, pokud není nic zajímavého, co návštěvníkům sdělit, je lepší den vynechat nebo např. sdílet obsah jiného spřáteleného muzea

• Pro usnadnění komunikace se zákazníkem je možnost nastavit v chatu, na sociálních stránkách, často kladené dotazy, kterými může návštěvník i muzeum a galerie ušetřit čas

• Je vhodné občas zařadit tematickou soutěž nebo kvíz, který naláká návštěvníka se zapojit

• Pokud muzeum nebo galerie chce zjistit, kteří návštěvníci přišli ze sociálních sítí, mohou na sociální sítě umístit speciální kód, se kterým se návštěvníci prokážou u pokladny a získají nějakou slevu

• Pokud muzea a galerie mají další aktuální a udržované stránky na sociálních sítích je dobré je všechny propagovat na webových stránkách, ale i na jednotlivých stránkách sociálních sítí

• Muzea a galerie by se také měla zaměřit na definování své strategie a cílové skupiny pro danou sociální síť, což jim pomůže zefektivnit komunikaci s návštěvníky, ale i získat lepší dosah pro své příspěvky, kterými chtějí oslovit

• Muzeum by také mělo zaměřit na aktuální muzejní trendy pomocí sledování ostatních muzeí na sociálních sítích a na odpovídání dotazů v komentářích

• Na webové stránky autorka doporučuje vložit viditelné ikony odkazující na sociální sítě, stejně tak vložit odkaz na webovou stránku do informační části na stránce sociálních sítí

• Je důležité udržovat své stránky, sociální i webové, aktuální a se shodnými informacemi.

Nejdůležitější informací pro návštěvníky je většinou hlavně otevírací doba, cena vstupného a kontaktní informace

• V dnešní mobilní době je také důležité přizpůsobit webovou stránku mobilnímu zařízení, aby byla tzv. responzivní a dobře se četla i na malých obrazovkách

• Propagaci webových stránek může pomoci zefektivnění vyhledávání v prohlížečích pomocí klíčových slov

Závěr

Hlavním cílem bylo porovnání a zhodnocení současného stavu využívání sociálních sítí v rámci českých regionálních muzeí a galerií. Druhým cílem bylo vytvoření manuálu s doporučením pro tyto instituce, jak se sociálními sítěmi správně a efektivně pracovat a jak je používat. Byly navrženy metody a způsoby využití sociálních sítí a webových stránek tak, aby jim umožnily vytvořit úspěšnou komunikační strategii. Tento manuál byl inspirován velkými evropskými muzei a galeriemi a zároveň přizpůsobený českým podmínkám. Autorka si vytyčila hypotézu H1: Hezký moderní vzhled facebookových stránek má vliv na "to se mi líbí" na Facebooku. Tato hypotéza byla vyvrácena. Práce naopak přináší překvapivá data o opačném stavu, kdy většině muzeí a galerií s méně moderním webem se na Facebooku dařilo lépe.

Cíle bylo dosaženo prostřednictvím analýzy facebookových a webových stránek vybraných evropských a českých muzeí a galerií. Dále pomocí řízených rozhovorů se zástupci Národního muzea, Západočeského muzea a Muzea Šumavy a interpretace získaných dat.

Z analýzy webových stránek a rozhovorů se zástupci třech muzeí vyplynulo, že česká muzea a galerie využívají webové stránky hlavně ke sdílení nejdůležitějších a povinně zveřejňovaných informací.

Všechny webové stránky obsahovaly aktuální otevírací dobu, vstupné, výroční zprávy a další důležité dokumenty. Až na výjimky všechna zkoumaná muzea a galerie měla na svých webových stránkách odkazy na své sociální stránky, většinou ve formě ikon. Dále většina měla minimálně anglickou verzi a stránky byly responzivní pro mobilní verzi webu.

Manuál pro česká muzea a galerie má formu jednotlivých bodů, sdělujících doporučené kroky pro zlepšení strategie a komunikace s návštěvníky na sociální. Bylo doporučeno přidávat raději kratší texty s rozsahem 70-130 slov a do delšího příspěvku zařadit ikony a smajlíky. Pro povzbuzení zákazníka ke komentáři přidávat otázku na konec příspěvku. Dále bylo navrhnuto příspěvek doplnit autentickým obrázkem, fotografií nebo videem pro lepší upoutání pozornosti a vzbuzení určité emoce. Dalším doporučením bylo používat označení s hashtagy. Doporučená doba pro vkládání příspěvků je dopoledne kolem 11. hodiny a odpoledne kolem 17. hodiny. Pro dny bez nápadu sdělit něco zajímavého bylo navrženo sdílet obsah jiného muzea. Dalším návrhem byla možnost nastavení často kladených dotazů do chatu pro usnadnění komunikace se zákazníkem. Další doporučení bylo zařadit tematickou soutěž nebo kvíz, která by lákala návštěvníky se zapojit. Pokud by muzeum nebo galerie chtěla zjistit, kteří návštěvníci přišli ze sociálních sítí, mohou na sociální sítě umístit speciální kód, se kterým se návštěvníci prokážou u pokladny a získají nějakou slevu. Pro celkovou lepší komunikaci je důležité, aby muzea a galerie měla vypracovanou svou strategii a cílovou skupinu pro danou sociální síť, kterou chtějí používat a měla by se zaměřit na aktuální muzejní trendy vycházející ze sledování ostatních muzeí a galerií na sociálních sítích. Byla navržena i doporučení pro webové stránky, které je důležité udržovat aktuální i se všemi ikonami na používané sociální sítě. V dnešní době je také důležité, aby webové stránky byly responzivní a přizpůsobovaly se mobilním zařízením.

Oba cíle bakalářské práce byly splněny. Manuál autorka poskytne respondentům, kteří se účastnili výzkumného šetření.

Použitá literatura

BALTÀ PORTOLÉS, J., 2019. ICOM's Conference postpones the vote on a new museum definition.

[online] [cit. 17.10.2020]. Dostupné z: https://culture360.asef.org/news-events/icoms-conference-postpones-the-vote-on-a-new-museum-definition/

BARNES, J. A., 1954. Class and Committees in a Norwegian Island Parish. In: Human Relations [online]. č. 7, s. 39–58 [cit. 25.08.2020]. Dostupné z: https://pierremerckle.fr/wp-content/uploads/2012/03/Barnes.pdf

BERTONI, S., 2011. Sean Parker: Agent Of Disruption. Forbes. [online]. [cit. 17.10.2020].

Dostupné z: https://www.forbes.com/sites/stevenbertoni/2011/09/21/sean-parker-agent-of-disruption/?sh=7972b3d27000

BOYD, D. M.; ELLISON, N. B., 2007. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship.

In: Journal of Computer-Mediated Communication [online]. roč. 13, č. 1, s. 210–230.

[cit. 03.09.2020]. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

BRITISH MUSEUM, ©2020a. British Museum. [Facebook]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

BRYCH, V., 2003. Muzea pro všechny: Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha:

Český výbor ICOM. 65 s. ISBN 80-86611-03-5

BUKVAJOVÁ, Š., 2020. Telefonický rozhovor o Národním muzeum a sociálních sítích. Praha 10.12.2020

CBS, ©2020. Then and now: a history of social networking sites. CBS News. [online]. [cit.

24.11.2020]. Dostupné z: https://www.cbsnews.com/pictures/then-and-now-a-history-of-social-networking-sites/

CES, ©2020. Historie muzeí a galerií. Centrální evidence sbírek muzejní povahy. [online]. [cit.

10.11.2020]. Dostupné z: https://www.cesonline.cz/arl-ces/cs/ces-historie/

COATES, C., 2020. The top 20 most visited museums in the world. [online]. [cit. 10.11.2020].

Dostupné z: https://blooloop.com/features/most-visited-museums/

CRUM, C., 2009. Yahoo has officially shut down www.Geocities.com. [online]. [cit. 23.07.2020].

Dostupné z: https://www.caribedigital.net/2009/11/yahoo-has-officially-shut-down.html

FACEBOOK FOR EDUCATION, ©2020. Facebook For Education. [obrázek]. [cit. 27.07.2020].

Dostupné z: https://www.facebook.com/education/photos/a.344591650271/10155817410460272/

FANPAGE KARMA, ©2020. Top Museums. In: Fanpage karma. [obrázek]. [cit. 30.11.2020].

Dostupné z: https://www.fanpagekarma.com/ranking/Top-Museums

FORET, M., 1994. Komunikace s veřejností. Brno: Masarykova univerzita. 206 s. ISBN 80-210-1034-7

GALERIE KLATOVY KLENOVÁ, ©2015a. Výroční zpráva 2019. Galerie Klatovy Klenová.

[online]. [cit. 11.12.2020]. Dostupné z: https://www.gkk.cz/uws_files/vyrocnizpravy/vyrocni-zprava-gkk-2019.pdf

GALERIE KLATOVY KLENOVÁ, ©2015b. Galerie Klatovy Klenová. [online]. [cit. 11.12.2020].

Dostupné z: https://www.gkk.cz/cs/

HARDWICK J., 2020. Top 100 Most Visited Websites by Search Traffic. [online]. [cit. 23.07.2020].

Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/most-visited-websites/

HOFFMAN, C., 2010. The Battle For Facebook. Rolling Stone. [online]. [cit. 12.10.2020]. Dostupné z: https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/the-battle-for-facebook-242989/

INSTAGRAM, ©2020. Instagram screenshots. [obrázek]. [cit. 30.11.2020]. Dostupné z:

https://en.instagram-brand.com/assets/screenshots

KUČERA, R., 2011. Tim Berners-Lee: vynálezce webových stránek. [online]. [cit. 23.07.2020].

Dostupné z: https://www.cnews.cz/tim-berners-lee-vynalezce-webovych-stranek/

LINKEDIN, ©2020. Our logo. [obrázek]. [cit. 11.12.2020]. Dostupné z:

https://brand.linkedin.com/downloads

MARSHALL, R., 2009. Yahoo closing Geocities web hosting service. [online]. [cit. 23.07.2020].

Dostupné z:

MORAVSKÁ GALERIE V BRNĚ, ©2020. Moravská galerie v Brně. [online]. [cit. 11.12.2020].

Dostupné z: http://www.moravska-galerie.cz

MUSÉE DU LOUVRE, ©2020a. Musée du Louvre. [Facebook]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://www.facebook.com/museedulouvre

MUSÉE DU LOUVRE, ©2020b. Musée du Louvre. [Instagram]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://www.instagram.com/museelouvre/

MUZEUM KOPŘIVNICE, ©2020. Regionální muzeum Kopřivnice, Tatra muzeum. [online].

[cit. 11.12.2020]. Dostupné z: https://www.tatramuseum.cz

MUZEUM MĚSTA ÚSTÍ NAD LABEM, ©2020. Muzeum města Ústí nad Labem. [online]. [cit.

11.12.2020]. Dostupné z: http://www.muzeumusti.cz

MUZEUM ŠUMAVY SUŠICE, ©2020a. Muzeum Šumavy Sušice. [Facebook]. [cit. 01.12.2020].

Dostupné z: https://www.facebook.com/Muzeum-Šumavy-Sušice-218676954893640

MUZEUM ŠUMAVY SUŠICE, ©2020b. Muzeum Šumavy Sušice. [YouTube]. [cit. 01.12.2020].

Dostupné z: https://www.youtube.com/channel/UC8Xu4360435_4_rBswU9frA

MUZEUM ŠUMAVY SUŠICE, ©2011. Muzeum Šumavy Sušice. [online]. [cit. 01.12.2020].

Dostupné z: http://muzeum.sumava.net

MUZEUM VYSOČINY JIHLAVA, ©2020. Muzeum Vysočiny Jihlava. [online]. [cit. 11.12.2020].

Dostupné z: http://muzeum.ji.cz

NÁRODNÍ MUZEUM, ©2020e. Výroční zpráva 2019. In: Národní muzeum. [online].

[cit. 30.11.2020]. Dostupné z: http://vyrocnizpravy.nm.cz/2019/komunikace-narodniho-muzea-5/medializace-aktivit-5/

NÁRODNÍ MUZEUM, ©2020f. Národní muzeum. [online]. [cit. 30.11.2020]. Dostupné z:

https://www.nm.cz

NÁRODNÍ MUZEUM V PŘÍRODĚ, ©2020. Národní muzeum v přírodě, Rožnov p. Radhoštěm.

[online]. [cit. 11.12.2020]. Dostupné z: https://www.nmvp.cz

OBLASTÍ GALERIE LIBEREC, ©2020. Oblastní galerie Liberec. [online]. [cit. 11.12.2020].

Dostupné z: https://www.ogl.cz

PATIL, R..; SAJITHRA K., 2013. Social Media – History and Components. In: IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) [online]. roč. 7, č. 1, s. 69–74. [cit. 03.09.2020]. Dostupné z: http://www.iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol7-issue1/I0716974.pdf?id=5311

PAVLÍČEK, A., 2010. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica. 181 s. ISBN 978-80-245-1742-1

REGIONÁLNÍ MUZEUM V MIKULOVĚ, ©2020. Regionální muzeum v Mikulově. [online].

[cit. 11.12.2020]. Dostupné z: https://www.rmm.cz

ŘEZNÍČKOVÁ, Z., 2020. Ústní rozhovor o sušickém muzeu a sociálních sítích. Sušice 30.11.2020 SHAH, S., 2016. The history of social networking. [online] [cit. 07.09.2020]. Dostupné z:

https://www.digitaltrends.com/features/the-history-of-social-networking/

SHARPE E.; DA SILVA J., 2020. Art's Most Popular: here are 2019's most visited shows and museums [online]. [cit. 20.11.2020]. Dostupné z: https://www.theartnewspaper.com/analysis/art-s-most-popular-here-are-2019-s-most-visited-shows-and-museums

STATISTA, ©2020a. Number of monthly active Facebook users worldwide as of 3rd quarter 2020.

In: Statista. [online]. [cit. 30.11.2020] Dostupné z:

https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/

STATISTIKA KULTURY, ©2020. Návštěvnost muzeí a galerií v roce 2019. [online].

[cit. 30.11.2020] Dostupné z:

https://www.statistikakultury.cz/wp-content/uploads/2020/09/Muzea_navstevnost_2019.pdf

ŠKODA MUZEUM, ©2020. Škoda muzeum, Mladá Boleslav. [online]. [cit. 11.12.2020]. Dostupné z: https://museum.skoda-auto.cz

ŠMAUSOVÁ, A., 2020. Telefonický rozhovor o Západočeském muzeum v Plzni a sociálních sítích.

Praha 11.12.2020

TECHNICKÉ MUZEUM V BRNĚ, ©2020. Technické muzeum v Brně. [online]. [cit. 11.12.2020].

Dostupné z: https://www.tmbrno.cz

TOMLINSON, R., ©2020. Frequently Made Mistakes. [online] [cit. 03.09.2020]. Dostupné z:

http://openmap.bbn.com/~tomlinso/ray/mistakes.html

TWITTER, ©2020. Brand Resources. In: Twitter. [obrázek] [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://about.twitter.com/en_us/company/brand-resources.html

VAN GOGH MUSEUM, ©2020a. Van Gogh Museum. [Facebook]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://www.facebook.com/VanGoghMuseum

VAN GOGH MUSEUM, ©2020b. Van Gogh Museum. [Instagram]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://www.instagram.com/vangoghmuseum/

VAN GOGH MUSEUM, ©2020c. Van Gogh Museum. [Twitter]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://twitter.com/vangoghmuseum

VAN GOGH MUSEUM, ©2020d. Van Gogh Museum. [YouTube]. [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://www.youtube.com/user/atVanGoghMuseum

VAN GOGH MUSEUM, ©2020e. Organisation. In: Van Gogh Museum. [online]. [cit. 30.11.2020].

Dostupné z: https://www.vangoghmuseum.nl/en/about/organisation#the-museum

VAN GOGH MUSEUM, ©2020f. Van Gogh Museum. [online]. [cit. 30.11.2020]. Dostupné z:

https://www.vangoghmuseum.nl/nl

WIKIPEDIA CONTRIBUTORS, ©2020a. History of Facebook. In: Wikipedia, The Free

Encyklopedia [online]. [cit. 30.11.2020] Dostupné z:

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Facebook

WIKIPEDIA CONTRIBUTORS, ©2020b. Instagram. In: Wikipedia, The Free Encyclopedia.

[online]. [cit. 30.11.2020] Dostupné z:

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Instagram&oldid=992955724

WIKIPEDIA CONTRIBUTORS, ©2020c. Musée du Louvre. In: Wikipedia, The Free Encyclopedia.

[online]. [cit. 30.11.2020]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Louvre

YOUTUBE, ©2020. Zdroje značky. In: YouTube. [obrázek] [cit. 10.11.2020]. Dostupné z:

https://www.youtube.com/about/brand-resources/#logos-icons-colors

ZABLOUDILOVÁ, M., 2013. Finanční analýza příspěvkové organizace. Plzeň. Bakalářská práce.

Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta ekonomická.

ZÁPADOČESKÉ MUZEUM V PLZNI, ©2020a. Západočeské muzeum v Plzni. [Facebook].

[cit. 30.11.2020]. Dostupné z: https://www.facebook.com/ZapadoceskeMuzeum

ZÁPADOČESKÉ MUZEUM V PLZNI, ©2020b. Západočeské muzeum v Plzni. [Instagram].

[cit. 30.11.2020]. Dostupné z: https://www.instagram.com/zapadoceskemuzeumvplzni/

ZÁPADOČESKÉ MUZEUM V PLZNI, ©2020c. Západočeské muzeum v Plzni. [YouTube].

[cit. 30.11.2020]. Dostupné z: https://www.youtube.com/user/zcmcz

ZÁPADOČESKÉ MUZEUM V PLZNI, ©2020d. Západočeské muzeum v Plzni. [online].

[cit. 30.11.2020]. Dostupné z: https://www.zcm.cz

ZOOMSPHERE, ©2020. Zoomsphere. [online]. [cit. 30.11.2020]. Dostupné z:

https://www.zoomsphere.com