• Nebyly nalezeny žádné výsledky

VEČERNÍ MSE SVATÁ na památku poslední večeře Páně

In document římský misál (Stránka 143-151)

VSTUP (Gal 6, 14) - My pak máme hledat slávu v kříži našeho Pána Ježíše Krista. On nám dává spásu, život a vzkříšení, skrze něho jsme zachráněni a vysvobozeni. (Žl 66, 2) Kéž se Bůh nad námi smiluje a nám požehná, kéž rozjasní nad námi svou tvář a slituje se nad námi. (» Sláva Otci « se neřiká, n ýbrž hned se opakuje p rvn í část vstupu a ž k žalmů.)

P ři GLORIA se slavnostně rozezvučí zvony a varhany. Potom však na znamení smutku nad utrpe­

ním Páně zmlknou a ozvou se teprve a ž zase p ři Gloria o Veliké noci na Bílou sobotu. M isto oltářních zvonků se m ezitím u žívá dřevěných klapaček.

ZELENÝ ČTVRTEK 143

M ODLITBA - Bože, od tebe dostal Jidáš trest za svou vinu a lotr odměnu za své vyznání ; dej tedy, ať se na nás účinně projeví tvá slitovnost : jako totiž náš Pán Ježíš Kristus ve svém utrpení oněm dvěma různě odplatil podle jejich zásluh, tak ať nám daruje milost svého vzkříšení, když nás vyvedl ze staré bludné cesty; který s tebou žije a kraluje ...

Č TEN Í z 1. listu sv. apoštola Pavla Korinťanům (11, 20-32) : Bratři, o těch vašich schůzkách se už nedá říci, že by to byla večeře, jak ji ustanovil Pán.

Každý si totiž už napřed bere, co přinesl k jídlu, takže pak jeden má hlad, a druhý je napilý. Což nemáte dost domů, kde byste se mohli najíst a na­

pít ? Či nemáte žádnou úctu k církevní Boží obci, že zahanbujete ty, kdo nic nemají ? Co vám na to mám říci ? Pochválit vás ? V tomhle vás chválit nemohu. Co jsem totiž od Pána přijal, v tom jsem vás také vyučil : Pán Ježíš právě tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vykonal děkovnou modlitbu, roz­

lámal ho a řekl : » Vezměte a jezte! Toto je moje tělo, které se za vás vydává. Dělejte to na mou pa­

mátku. « Podobně vzal po večeři i kalich a řekl :

»Tento kalich je nová úmluva, potvrzená mou krví. Kdykoli z něho budete pít, dělejte to na mou památku. « Kdykoliv totiž jíte tento chléb a pijete z tohoto kalicha, slavíte Pánovu smrt, dokud on nepřijde. Kdo by tedy jedl ten chléb nebo pil z toho kalicha Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Proto se musí člověk zkoumat, a pak teprve může jísti ten chléb a píti z toho kalicha. Kdo totiž jí a pije nehodně, a s tělem Páně nezachází přitom lépe (než s obyčejným chlebem), takový člo­

věk si jí a pije vlastní odsouzení. Proto je mezi vámi tolik nemocných a churavých a mnoho jich už umře­

lo. Kdybychom se sami správně posuzovali, nebyli

bychom (takto) trestáni. Ale když nás Pán trestá, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni

s tímto světem.

MEZIZPĚV {Fil 2, 8-9) - Kristus byl pro nás poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. T. Proto také ho Bůh povýšil a dal mu důstojnost, která je nade všecky důstojnosti.

EVANGELIUM {Jan 13, 1-15) - Bylo to před ve­

likonočními svátky. Ježíš věděl, že přišla ta jeho chvíle, aby přešel z tohoto světa k Otci. A protože své drahé na tomto světě měl rád, projevil jim svou lásku až do krajnosti. Večeře pokračovala. To už ďábel Jidáši Iškariotskému— jeho otec se jmenoval Šimon — vnukl myšlenku, aby ho zradil. Ačkoliv Je­

žíš věděl, že Otec mu dal všecko do rukou a že vyšel od Boha a vrací se k Bohu, vstal od večeře, odložil svrchní část šatů a uvázal si lněnou zástěru. Pak nalil vody do umyvadla a chystal se k tomu, že bude umývat učedníkům nohy a utírat zástěrou, kterou měl na sobě. Přišel tedy k Šimonovi Petrovi. Ten mu řekl : » Pane, ty mi chceš mýt nohy ? « Ježíš mu odpověděl: » Co já dělám, tomu teď ještě nemůžeš rozumět; pochopíš to později. « » Nohy mi umývat nebudeš! Ne, nikdy! «, zvolal Petr. Ježíš mu odpo­

věděl : » Jestliže tě neumyji, nemůžeš se mnou už mít nic společného. « » A tak, Pane, to mi umyj nejen nohy, ale i ruce a hlavu! «, řekl mu Šimon Petr. Ježíš mu odpověděl : » Kdo je vykoupán, potře­

buje si umýt jen nohy, a je celý čistý. I vy jste čistí, i když ne všichni. « Věděl totiž dobře, kdo je jeho zrádce ; proto řekl: » Ne všichni jste čistí. « Když jim tedy umyl nohy a vzal si šaty jako dříve, šel zase ke stolu a řekl jim : » Chápete to, co jsem vám udělal ? Vy mě nazýváte mistrem a Pánem, a to právem, protože to jsem. Jestliže jsem vám tedy umyl nohy,

ZELENÝ ČTVRTEK 145

já, Pán a mistr, také vy máte jeden druhému umý­

vat nohy. Dal jsem vám příklad : jak jsem já udělal vám, tak máte dělat i vy. «

KRÉDO se neříká. - Po evangeliu bývá krátké ká­

zání. Po něm může následovat OBŘAD UM ÝVÁNÍ NOHOU

S m í se nyní konat v každém kostele, kde se na Z e ­ lený čtvrtek slaví mše svatá ; může se však i vynechat.

- Tento obřad má hluboký sm y sl: Podobně jako Kristus p ři poslední večeři umyl nohy apoštolům, um ývá kněz nohy dvanácti mužům na znamení pokory a bratrské lásky, která se má projevit v našem smýšlení i chování vůči bližnímu. Také my si máme navzájem prokazovat ochotně i nejnižší služby. - P ři um ývání nohou se z p í­

va jí některé z těchto antifon :

1. A N TIFO N A (Jan 13, 34) - » Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali, jako jsem já miloval vás « — tak praví Pán.

(Žl 118, 1) Blažení bezúhonní na cestě života, kdo jí kráčejí podle zákona Páně.

AN T. » Nové přikázání ... «

K a žd á antifona se opakuje a ž k žalmu nebo k veršíku.

2. A N TIFO N A (Jaw 13, 4. 5 a 15) - Když Pán vstal od večeře, nalil vody do umyvadla a začal učed­

níkům myti nohy ; tak jim dal příklad.

(Žl 47, 2) Veliký je Pán a nadmíru hodný chvály v městě našeho Boha, na své svaté hoře.

ANT. Když Pán vstal ...

3. A N T IFO N A (Jan 13, 12. 13 a 15) - Když Pán Ježíš povečeřel se svými učedníky, umyl jim nohy a řekl jim : » Chápete, co jsem vám udělal, já, Pán a mistr ? Dal jsem vám příklad, že tak máte dělat i vy. «

(Žl 84, 2) Pane, tys požehnal své zemi, tys odvrá­

til zajetí od Jakuba.

AN T. Když Pán Ježíš povečeřel...

4. A N TIFO N A J a n 13, 6-7 a 8) - » Pane, ty mi chceš mýti nohy ? « Ježíš mu odpověděl: »Jestliže ti neumyji nohy, nemůžeš se mnou už mít nic spo­

lečného. «

T. Přišel tedy k Šimonu Petrovi. A Petr mu řekl : ANT. » Pane, ty mi chceš ... «

Y . » Co já dělám, tomu teď ještě nemůžeš rozu­

mět ; pochopíš to později. « AN T. » Pane, ty mi chceš ... «

5. ANTIFONA J a n 13,14) - «Jestliže já, váš Pán a mistr, jsem vám umyl nohy, čím více máte vy jeden druhému umývat nohy. «

(Žl 48, 2) Slyšte to, lidé všech národů, naslouchejte, kdo přebýváte na zem i!

AN T. » Jestliže já ... «

6. ANTIFO NA J a n 13, 35) - » Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, bude-li mezi vámi vzájemná láska. «

y . Řekl Ježíš svým učedníkům : ANT. » Podle toho všichni poznají ... «

7. A N TIFO N A (1 K o r 13, 13) - Ať ve vás zůstane víra, naděje a láska, tato trojice. Ale největší z nich je láska.

y.

Tady trvá víra, naděje a láska, tato trojice;

ale největší z nich je láska.

AN T. Ať ve vás zůstane ...

8. ANTIFONA se nikdy nevynechává.

Ubi cáritas et amor, Kde je opravdová lás- Deus ibi est. ka, tam přebývá Bůh.

y.

Congregávit nos in Spojila nás všechny unum Christi amor. láska Krista Pána.

ZELENÝ ČTVRTEK 147

K. Tys umyl nohy svým učedníkům.

Ri. Nepohrdni tedy tím, co dělaly tvé ruce.

K. Pane, vyslyš mou modlitbu.

H. A mé volání přijď k tobě.

K. Pán buď s v á m i!

H. I s tebou!

K. Orémus : Modleme se :

M ODLITBA - Prosíme tě, Pane, provázej svou pomocí naši pokornou službu, a když jsi ve své lásce umyl nohy svým učedníkům, nepohrdni tím, co dělaly tvé ruce, jak jsi nám to přikázal zachová­

vat ; smyj z každého z nás vnitřní skvrny hříchů, jako si zde necháváme smývat a smýváme vnější poskvrny. To nám milostivě uděl ty sám, který žiješ a kraluješ, Bůh, po všechny věky věků.

IjL Amen.

Po obřadu um ývání mohou pokračuje mše svatá.

K OBĚTOVÁNÍ {Žl 117, 16 a 17) - Pravice Páně mocně zasáhla, pravice Páně mě pozvedla ; nemusím umřít, nýbrž smím žít a hlásat skutky Páně.

SEKRÉTA - Prosíme tě, Pane, svatý Otče, vše­

mohoucí, věčný Bože : ať ti naši oběť učiní milou Ten, který ji v tento den ustanovil a své učedníky poučil, že se má konat na jeho památku, totiž Ježíš Kristus, tvůj Syn a náš Pán, který s tebou žije a kraluje ...

PREFACE o sv. k říži, str. 250 ; zv lá štn í Commu­

nicantes {str. 228) a Hanc igitur {str. 230).

P ři Ágnus Dei se i po třetí místo » obdař nás poko­

jem « říká » smiluj se nad n ám i«. P rvn í ze tří p ř í­

pravných modliteb k sv. přijímání {prosba o pokoj P á ­ ně) se vynechá. Před přijímáním věřících se neříká Con­

fiteor - Misereatur - Indulgentiam.

ZELENÝ ČTVRTEK 149

K PŘIJÍM ÁNÍ (Jan 13, 12. 13 a 15) - Když Pán Ježíš povečeřel se svými učedníky, umyl jim nohy a řekl jim : » Chápete, co jsem vám udělal, já, Pán a mistr ? Dal jsem vám příklad, že tak máte dělat i vy. «

PO PŘIJÍM ÁNÍ - Občerstveni životodárným pokrmem tě prosíme, Pane, náš Bože : ať darem tvé nesmrtelnosti dosáhneme toho, co nyní konáme jako smrtelníci ; skrze našeho Pána ...

M ísto » Ite, Missa e s t « se říká » Benedicámus D o­

mino «. Slavná mše sv. končí bez závěrečného požehná­

ní a evangelia.

Po mši sv. kněz přenáší nejsvětější svátost v p rů ­ vodu do svatostánku na postranním oltáři nebo v p o ­ stranní kapli na znamení, že Pán J e ž íš odešel z v e ­ čeřadla do Getsemanské zahrady. Přitom se zp ívá chvalozpěv » Pange lingua « (Chvalte, ústa).

Potom kněz postupně odstraní všecku výzdobu s ol­

tářů : oltářní plátna, svícny se svícemi a ostatní boho­

služebné předměty. Pouze postranní oltář, kde je nej­

světější svátost, zůstane ozdoben. Toto » obnažování oltářů « připomíná obnažení Kristovo p ři jeho ukři­

žování, ja k naznačuje i antifona k žalmu 21, který se kněz přitom modlí : » Rozdělují si moje šaty a losují o můj oděv. «

N a památku K ristovy smrtelné úzkosti v Getse­

manské zah radě a jeho zatčení na Olivové hoře se před oltářem s nejsvětější svátostí koná veřejná adorace a ž do půlnoci.

O DPO LEDNÍ SLAVNÉ OBŘADY

In document římský misál (Stránka 143-151)