Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická část
Jméno a příjmení studenta Tomáš Jakubec Studijní program Výtvarná umění
Obor/ateliér Multimedia a design – Reklamní fotografie/ARF Forma studia Prezenční Akad. rok 2010/2011 Název práce Alternativní krajina
Oponent práce Mgr. Anna Maximová
Študent Ateliéru reklamní fotografie Tomáš Jakubec k obhajobe predkladá teoretickú bakalársku prácu s názvom Alternativní krajina a podtitulom Land artové aktivity v české fotografii. Vo svojom výskume sa rozhodol zamerať na takzvanú alternatívnu krajinnú fotografiu, ktorú podľa vymedzenia v úvode tvoria „výtvarní díla, která jsou silně provázána s prožitkem v krajině a zároveň z nich vzniká trvalý umělecký artefakt v podobě fotografie.“
Podľa tejto definície sa autor zameral na výtvarné počiny, ktoré sú späté s land artom, akčným umením, súvisiacim s telesným alebo vnútorným prežitkom v prírode a aj inscenácie a inštalácie v krajine. Neopomenul ani diela, ktoré sa zaoberajú dokumentovaním akcií v krajine.
Časovo je táto téma vymedzená obdobím, kedy sa na svetovej i tunajšej umeleckej scéne začínajú objavovať tendencie krajiného umenia, teda približne začiatkom 70. rokov 20.
storočia.
Práca má jednoduchú štruktúru a je rozdelená do troch hlavných kapitol – Historický exkurz, Fotografie jako záznam akce a Fotografická inscenace v krajině. Hlavné kapitoly obsahujú ďalšie podkapitoly, nevýhodou je, že nie sú číselne označené a ich samotný obsah má dosť neštandardnú podobu iba s názvami kapitol a číslami strán.
V prvej kapitole s názvom Historický exkurz sa autor venuje historickému vývoju land artu, uvádza najdôležitejších umelcov, ktorí boli zakladajúcimi osobnosťami tejto oblasti výtvarného umenia. To dopĺňa kratšou staťou o akčnom umení a body arte. V tejto kapitole mohol autor venovať priestor aj reflektovaniu postojov, ktoré zaujímali jednotliví svetoví land artoví umelci v období jeho najväčšieho rozmachu a ich rozdielne názory na médium fotografie či samotné dokumentovanie svojich efemérnych diel a akcií. (Napríklad Walter de Maria tvrdil, že žiadna fotografia nezastúpi jeho Lightning Field a že izolácia je esenciou land artu.)
V ďalších kapitolách sa už autor venuje konkrétnym prístupom umelcov ku krajine a prírode a úlohe fotografie, ktorú pri týchto dielach, akciách a performanciách zohrala.
Hoci autor hneď v úvode proklamuje jasné vymedzenie svojej práce len na českých autorov, nedá mi nespomenúť výraznú tradíciu umenia v krajine i v slovenskom umení v sledovanom období (vtedy v československom umení).
Autorov štýl však charakterizuje vysoká úroveň odbornej práce s literatúrou, kvalitný poznámkový aparát i dostatočný súhrn použitej literatúry. Text je písaný pútavo, jasne, vecne a bez výrazných hrubých chýb.
Prácu dopĺňa kvalitná obrazová príloha a hoci je uvádzaná za každou konkrétnou kapitolou, čo mierne stažuje plynulé vnímanie textu, fotografie sú opatrené dostatočnými popiskami.
Na záver by som sa chcela autora opýtať, či pri písaní práce neuvažoval o spracovaní témy v českom i slovenskom kontexte s výraznými menami slovenského land artového umenia a umenia akcie - Michal Kern, Alex Mlynárčik, Jana Želibská
Aj napriek niekoľkým uvedeným výhradám hodnotím prácu pozitívne a odporúčam ju k obhajobe s hodnotením B – veľmi dobre.
B – velmi dobře Návrh klasifikace ...
Prahe 9. 6. 2011
V(e) ... dne ...
...
……… podpis oponenta
práce
Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:
A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně
* nehodící se škrtněte
Hodnocení oponenta bakalářské práce – praktická část
Jméno a příjmení studenta Tomáš Jakubec Studijní program Výtvarná umění
Obor/ateliér Multimedia a design/ARF
Forma studia Prezenční Akad. rok 2010/2011 Název práce Volný soubor: Jinde, katalog: UFO
Oponent práce Mgr. Lucia Fišerová
Študent ARF Tomáš Jakubec ukončuje bakalárske štúdium predložením praktickej práce s názvom Jinde a katalógu Ufo. Katalóg nesie typické „jakubcovské” znaky, na aké sme boli zvyknutí počas celého jeho štúdia. Originálny nápad, veľká dávka irónie, starostlivá textová i slovná mystifikácia – to všetko v úspornej farebnosti a dokonale technicky prevedené. Nie je tomu inak ani v tomto prípade. Katalóg UFO je katalógom fiktívnych dopravných prostriedkov naprieč vesmírom, ktorými sú v skutočnosti predmety denného použitia, ako napríklad masážny strojček alebo tanier, premenené špecifickým nasvietením a minimálnou počítačovou manipuláciou na záhadné stroje. Pôvod ostatných si netrúfam odhadnúť a to je asi dobre. Výsledný efekt je dotiahnutý do dokonalosti pridaním mätúcich historických fotografií s ufologickou tematikou a presvedčivými sloganmi reklamných textov. Oceniť treba tiež fakt, že študent je aj autorom výbornej grafiky.
Ďalšou časťou praktickej práce je voľný súbor Jinde. Na rozdiel od rozpačitej verzie, ktorá bola pri prvom termíne obhajob komisiou nakoniec zamietnutá, v tomto prípade zvolil študent klasickejší spôsob vyjadrenia i prezentácie, nepostrádajúci však istý pohyb „na hrane”
estetického a neesteticého. Cyklus krajinárskych fotografií, odvíjajúci sa z tematického pozadia jeho teoretickej práce, môže byť jednou z odpovedí na aktuálnu otázku kladenú žánru: Do akej miery sa pri vnímaní obrazu krajiny riadime skúsenosťou tzv. malebnej krajinárskej scenérie? Do akej miery sme schopní a ochotní akceptovať obraz krajiny nespĺňajúci zažité kompozičné a svetelné kritériá? Jakubcove „krajiny” sú akýmsi anonymným, avšak autorovi dôverne známym prostredím, absorbujúcim v rôznom štádiu asimilované civilizačné elementy – drobné stavby, zbytky inžinierských sietí a iné umelé zásahy – „biomechanické konštrukcie” – ktoré podľa autorovej vízie za istý čas transformujú do čisto biologickej podoby. V súbore Jinde zápasí na jednej strane čistota a konzistencia prevedenia, na druhej strane však aj istá tematická bezradnosť a voľba poslednými rokmi dosť osvedčeného spôsobu zobrazenia. Vnútorným zdrojom vizuality Tomáša Jakubca ale verím a prácu hodnotím známkou B.
Návrh klasifikácie je B – velmi dobře.
V Brně 5. 10. 2011
...
……… Mgr. Lucia Fišerová
oponentka bakalárskej práce