• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Hodnocení vedoucího diplomové práce – teoretická část Jméno a př

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Hodnocení vedoucího diplomové práce – teoretická část Jméno a př"

Copied!
2
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Hodnocení vedoucího diplomové práce – teoretická č ást

Jméno a příjmení studenta BcA. Matej Chrenka Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimédia a design/Reklamní fotografie

Forma studia prezenční Akad. rok 2017/2018

Název práce Abstraktní fotografie Vedoucí práce Mgr. Lucia Fišerová, Ph.D.

Témou teoretickej diplomovej práce študenta Mateja Chrenku je abstraktná fotografia. Výber tejto témy možeme chápať v kontexte jeho tvorby posledných rokov, ktorá bola častokrát viac filozofickej než materiálnej podstaty. Náznaky záujmu o abstrakciu a jej výpovednú hodnotu nachádzame už v jeho súbore Alfa a Omega, kedy síce fotografoval predmetnú skutočnosť (vnútro fotoaparátu), ale výsledok bol čisto abstraktný a bez popisu nebolo možné určiť, čo sa na obraze nachádza. Fotografický diptych však práve tým, čo je na ňom (vnútro „čiernej skrinky“) predstavuje zároveň miesto kumulácie duchovnej energie, obraz vo svojej podstate kontemplatívny. Hľadanie a pokus o definíciu krásy bol náplňou jeho teoretickej bakalárskej práce, v praktickej rovine skončil pri fotografovaní oblakov, čo je v podstate možné považovať tiež za abstraktnú štruktúru. Zdá sa, akoby v Chrenkovom filozofickom systéme abstrakcia a krása či dokonalosťmali spoločné východisko.

Jazyk teoretickej práce je plynulý – tak, aby i nepoučený čitateľ vládal držať s pisateľom krok.

Zároveň je na štylisticky vysokej úrovni a prezrádza schopnosť autora premýšľať v rámci určitého filozofického diskurzu. Škoda len, že v texte sa vyskytuje viacero gramatických chýb a nedokonalá grafika v ramci poznámkového aparátu. Štruktúra práce je jasná a logická. Na začiatku autor definuje pojmy, snaží sa vymedziť abstraktnú fotografiu voči predmetnej a predstavuje ju ako systém alloreferenčných či autoreferenčných znakov. V podstate tvrdí, že abstraktná fotografia ako taká, (tým, že je nezobrazivá), sa vzpiera pozitívnemu popisu, je možné ju definovať len negatívne – čím nie je.

V hlavnej časti práce nazvanej Nový pohľad autor člení rozličné prístupy k abstraktnej fotografii podľa východisiek autorov. A to napríklad: duchovná abstrakcia vychádzajúca z teozofie, postupné abstrahovanie konkrétnej skutočnosti, abstrakcia prírodných tvarov, vedecký prístup k abstrakcii či odmietnutie obrazu ako východisko. Zostaviť takúto kategorizáciu určite nebolo jednoduché a ak priznáme jej efemérnosť, možeme ju na chvíľu prijať za svoju. Študent v tejto časti jednotlivých autorov usúvzťažňuje a pripája svoje podnetné analýzy.

Za mínus práce považujem nedostatočne sledovaný a vysvetlený prechod medzi fotografiou konkrétnou a abstraktnou v rámci dejín – túžba po abstrakcii sa totiž do fotografie vkrádala postupne ale intenzívne a doslova „napadla“ mnohé figuratívne fotografické prístupy. Stačí spomenúť postupný prerod tvorby Františka Drtikola, iniciačnú fotografiu Steerage od Alfreda Stieglitza, alebo dielo Alexandra Rodčenka, kde geometrická štruktúra prenikala ako

(2)

do jeho reportážnej tvorby, tak do typografie. Dá sa dokonca povedať, že abstrakcia sa stala určitým politickým protestom, symbolom obrazoborectva novej modernej doby, kedy sa umelec-génius stáva umelcom-inžinierom. Tieto dôležité aspekty v práci takmer nezaznievajú a autor sa obmedzuje len na formálnu stránku fotografie a na filozofické východiská.

Naproti tomu trochu násilne v texte posobí zaradenie tvorby Jiřího Thýna, predovšetkým jeho vstupy do agentúrnych fotografií a perforovanie časopisov o umení. Tam podľa môjho názoru, viac ako o abstrakciu ide o gesto zásahu, vybieľovania, vystrihovania, znejasňovania povodného obrazu. Ďalej práca obsahuje niekoľko menších nepresností. Lászlo Moholy Nagy bol maďarského, nie nemeckého povodu a pojem „Gestaltung“ sa výstižnejšie prekladá ako

„tvarovanie“ (Gestalt – tvar), teda formovanie, dávanie tvaru (nie „tvorenie“).

Práca sa mi čítala dobre, má pomerne pevnú koncepciu a predovšetkým kvalitné autentické analýzy. Vzhľadom k vyššie vysloveným poznámkam v hodnotení lavírujem medzi B – veľmi dobre a C – dobre.

Návrh klasifikace ...B – C velmi dobře - dobře...

V Brně... dne ...6. 6. 2018...

...………

podpis vedoucího práce Mgr. Lucia Fišerová, Ph.D.

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

Odkazy

Související dokumenty

rok 2018/2019 Název práce Analýza vývoje trend ů v p ř edvolebních spotech za éry..

I přes toto nadšení, které je cítit, je to ale práce nanejvýše racionálně a systematicky správně koncipovaná, která mu dává potřebné teoretické

Daniela Krchu má dramaturgický charakter a je príkladom dôrazu, ktorý kladie európsky typ edukácie študenta strihovej skladby v porovnaní s americkým poh ľ

Tato práce tedy zrcadlí fakt, že autorka je mnohem více citlivým tv ů rcem než precizním ř emeslníkem a to lze pozorovat i na výstupu praktické č ásti

Studijní program Teorie a praxe audiovizuální tvorby. Obor/ateliér St ř ihová skladba / ateliér

Studijní program Teorie a praxe audiovizuální tvorby Obor/ateliér Animovaná tvorba.. Forma studia Prezen č ní

Hodnocení vedoucího diplomové práce – teoretická část Jméno a příjmení studenta Veronika Holíková.. Studijní program

Trhlinou tohoto rozhodnutí je ovšem nedostate č né zd ů vodn ě ní absence Zajtkovy reflexe zatím posledního