• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Kniha Krysař

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Kniha Krysař"

Copied!
14
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Rozbor díla - Krysař

Martin Dolejší

(2)

Základní informace

• Název díla: Krysař

• Autor: Viktor Dyk

• Literární druh a žánr: epika, novela

• Doba vzniku: 1915

(3)

Zařazení do literárního kontextu

Česká literatura na přelomu 19.-20. Století

Generace buřičů - generace spojená s anarchismem

Znaky anarchismu: spolupráce s dělníky, odmítání autority státu, individualismus, emancipace žen, antimilitarismus

Vůdčí osobnosti: K. Neumann, F. Šrámek, V. Dyk, J. Hašek

Autory sbližovali radikalismus, revolta, bohémský život, odpor k měšťáctví

Soustředili se kolem Neumannova časopisu Nový kult

Navazovali na Českou modernu, ale používali hovorovější a jasnější jazyk

(4)

O autorovi

Viktor Dyk byl významný český prozaik, básník, dramatik a publicista. Narodil se v roce 1877 v Pšovce, zemřel v roce 1931 v Lopudu. Smyslem

Dykova života se stala láska k národu. Během 1. sv.

Války byl vězněn za svou tvorbu. Byl protivníkem Masaryka. Je představitelem české literatury od počátku 20. století do roku 1918.Mezi jeho

nejčastější náměty patří rozpor mezi ideálem a skutečností. 

Tématem prvních básnických sbírek je vzpoura proti tíživé skutečnosti. Jeho díla zpravidla obsahují

jasnou pointu. Ve své tvorbě Dyk často využíval satiru a pravidelný rytmický verš. Dyk je jedním

z představitelů tzv. generace anarchistických buřičů

= „básníci života a vzdoru“, tak se označuje skupina mladé generace českých spisovatelů, která začala tvořit na přelomu 19. a 20. století (Petr Bezruč, Fráňa Šrámek, František Gellner)

(5)

Další díla

• Zmoudření Don Quijota

• Devátá vlna

• Válečná tetralogie

• Satiry a sarkasmy

Okno

(6)

Charakteristika uměleckého textu

Literární druh – epika

Literární žánr – novela

Doba děje – neurčena, pravděpodobně středověk

Prostředí děje - německé město Hammeln.

Motivy: zoufalá láska, pomsta městu a jeho obyvatelům, tuláctví, nespoutanost

Hlavní myšlenka: Láska dala Krysaři smysl života a poprvé v životě se cítil spoután láskou k Agnes a přestal cítit potřebu tuláctví. Když přišel o svoji lásku, ztratil smysl svého života

Kompozice: chronologická

Námět/inspirace: středověká saská pověst o krysaři ve městě Hammeln

(7)

Charakteristika uměleckého textu

• Do města Hammeln přichází Krysař, aby město zbavil přemnožených krys. Konšelé mu však odmítnou zaplatit za vyhnání krys. Krysař se seznámí s mladou dívkou Agnes, do které se hned zamiluje. Agnes ho miluje také

• Krysař se dozví, že se Agnes zmocnil její bývalý milenec Kristián. Agnes ze zoufalství spáchá sebevraždu. Krysař v návalu smutku, vezme svoji píšťalu a začne hrát tak silně, že to přivábí všechny obyvatele města, kteří ho následují až na horu Koppel, kde všichni skončí v propasti.

• Jediný kdo přežije, je Sepp Jörgen, na kterého kouzlo Krysařovy píšťaly nepůsobí, protože je "zpomalený" a vytrhne nářek nemluvněte. Sepp se vydá hledat ženu, která by mohla dát dítěti napít a stala se jeho

matkou. 

(8)

Charakteristika uměleckého textu

Vypravěč: er-forma, příběh je vyprávěn

Hlavní postavy:

Krysař – vyrovnaná a silná osoba. Je moudrý, zkušený, chápavý, plný citů, samotář, podivín a tajemný cizinec. Vzbuzuje v lidech strach. Vyhání krysy z měst.

Dlouhý Kristián – milenec Agnes. Doufá, že až získá dědictví, tak také získá srdce Agnes (Agnes touží po lásce, ne po penězích). Kristián vůbec neví, co se odehrává mezi Agnes a krysařem.

Sepp Jörgen – protiklad Krysaře. Je to rybář. Je neschopný se zařadit do

společnosti. Společnost se mu posmívá kvůli jeho jednoduchosti. Vše si uvědomoval až další den. 

Agnes – je Kristiánova milenka. S příchodem Krysaře poznává lidské hodnoty (zamiluje se do něj). Když zjistí, že čeká s Kristiánem dítě, tak si uvědomí, jak moc miluje Krysaře. Problém řeší sebevraždou.

Vedlejší postavy: obyvatelé města Hammeln, radní, majitel hospody

(9)

Charakteristika uměleckého textu

Dominantní slohový postup: střídá se zde vyprávěcí, popisný i úvahový styl

Jazykové prostředky: Dílo je psáno spisovným jazykem, archaismy, přechodníky, přeházený slovosled 

Umělecké prostředky: personifikace, metafory, řečnické

otázky, symbolika

(10)

Vliv díla

• Muzikál: V roce 1996 vznikl muzikál Krysař, který napsal Daniel Landa, režie Mirjam Landa

• Filmy: 1933 - 8minutový krátký film ze studií W. Disneyho

   

 1985 - Československý loutkový film

    2003 - Český film

(11)

Ukázka

•    Nikdo však neví.

   Říkají pouze, že cesta odtud vede do podzemí daleko. Daleko, daleko přes hory a řeky. Do Sedmihradska až. Ale říkají tak, nevědouce, od koho to slyšeli. Je jisté, že nikdo odsud, pokud známo, nedokončil odvážné této cesty, jisté, že nikdo dosud nedospěl tudy do země sedmihradské.

   Kteréhosi dne stanul krysař nad touto propastí.

   Prošel sosnovým lesem a holým vrchem, kde se hřáli hadi v poledním slunci. Krysaře to pudilo dále a dále.

   Stál až na okraji, mnohem déle, než se odvážil kdo z rodáků z Hammeln.

Stál až na okraji a dálo se, že mluví s propastí, milenkou sebevrahů.

   Jisté je, že propast lákala krysaře; stál nad ní zamyšlen a sám. Občanům

v Hammeln nelíbil by se výraz jeho očí; nebyla tu pouze propast, ale byly

tu dvě propasti.

(12)

Ukázka

• Literární druh a žánr: epika – novela

• Zasazení ukázky do kontextu knihy: Popis kopce Koppel a propasti za ním

• Časoprostor: středověk, německé město Hammeln, 5. kapitola

• Vypravěč: er-forma, vševědoucí vypravěč

• Vyprávěcí způsoby: popisný slohový postup, řeč vypravěče

• Postavy: Krysař, lidé kteří mluvili o propasti.

(13)

Ukázka

Jazykové prostředky:  

Přechodník: nevědouce

Epiteton: milenkou sebevrahů

Personifikace: propast lákala krysaře Inverze: odvážné této cesty

Epizeuxis: Daleko, daleko

(14)

Zdroje

• https://cs.wikipedia.org/wiki/Viktor_Dyk

• https://moodle.sos-dcr.cz/course/view.php?id=329

• http://www.cesky-jazyk.cz/ctenarsky-denik/viktor-dyk/krysar -rozbor-2.html#axzz5ZDMo3LiK

 

• https://www.databazeknih.cz/knihy/krysar-2073

Odkazy

Související dokumenty

peníze jsou v nedohlednu.Jen díky mladé Agnes ušetří město od trestu.Ta čeká dítě s jejím původním milencem Kristiánem a skočí do propasti.Když se to

Krysař se vrací do městečka pro pomstu, svojí píšťalou naláká všechny obyvatele na útes, ze kterého všichni skočí a zabijí se. Jediný, kdo přežije, je rybář Jörgen,

Hory, skály ohromnější ještě než jest hloupost mezi národy, vedle cesty propast bezedná jak drška armády. Temná noc, jak naše svatá církev, a my jedem' s kopce

Opětovným provedením téže kruhové inverze tedy dostáváme, že bod M leží na obrazu této kružnice, což je kružnice nebo přímka, která prochází body A a C.. Snadno

Nejvíce řešitelů skončilo ve čtvrté skupině, tedy dokázali správně použít kruhovou inverzi a nalézt výslednou množinu dotyků obou kružnic, ale nevyloučili případy, kdy

Nutnou a postačující podmínkou, aby kružnice k se středem O, různá od určující kružnice ω, byla v kruhové inverzi samodružná je, aby ortogonálně protínala určující

Proveďte rozbor řešení příkladu (užitím středové kolineace): Sestrojte kuželosečku, znáte-li tři její body a dvě tečny.. Projektivné

Nutnou a postačující podmínkou, aby kružnice k se středem O, různá od určující kružnice ω, byla v kruhové inverzi samodružná je, aby ortogonálně protí- nala