Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Fakulta multimediálních komunikací
Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická/praktická část*
Jméno a příjmení studenta Jana Rosíková Studijní program Multimedia a design Obor/ateliér Atelier designu obuvi
Forma studia Prezenční Akad.
rok 2011/2012 Název práce Dámská vycházková obuv inspirovaná japonským
uměním,,KATAZOME“
Oponent práce akad. mal. Marie Borošová
Studentka zadání naplnila nadstandardním přístupem. Teoretická práce je zpracována velmi kultivovaně a obsažně. Oplývá množstvím zajímavých informací, které nejenom sleduje a komentuje, ale i vhodně využívá v praktické části práce. Oceňuji proto mimořádnou provázanost teoretické a praktické části. Všechny zmíněné informace a poznatky se přirozeně zhmotňují v návrzích obuvi.
Pozitivní je snaha o zodpovědný přístup k designu na základě analýzy dotazníkového průzkumu.
Studentka pečlivě studuje inspirační zdroj - japonskou kulturu, textilní tisk, tradiční účesy a tento materiál dále zpracovává k využití v designu. To vše se opírá o kvalitní základ, siluetu a tvar kopyta.
1. model „Nártová šněrovací polobotka“: estetický tvar kopyta souzní s elegantním svrškem obuvi, jejž podtrhuje kontrastně barevná stélka. Linie dekorativních prvků, šněrování a podešve oživuje a odlehčuje poměrně velkou tmavou, ale střihově promyšlenou plochu.
2. model „Obuv lodičkového střihu“: zajímavým a dominantním prvkem je asymetrická špice kopyta. Barevné, kontrastní členění svršku v dynamickém tvaru dílce je velmi příjemným osvěžením. Dobře působí i členění švem, který zdůrazňuje asymetrii špice. Na rozdíl od prvního modelu však působí samotný tvar špice těžkopádně (zejména z profilu) a kazí dojem jinak elegantního designu.
3. model „Sandálová obuv“: tento model svědčí o skutečném pochopení tématu a považuji ho za nejlépe výtvarně zpracovaný. Forma koresponduje s obsahem, dominuje lehkost, čistota linií a tvaru. Obuv má prostě „šmrnc“.
U všech modelů vyzdvihuji snahu o hledání výtvarného vyjádření myšlenky v čistotě a eleganci designu, dokonalé technické zpracování až do detailu, s citem pro vlastnosti dobře zvoleného materiálu a především důraz na komfort uživatele.
Potěšilo mě sledování vývoje práce s grafickým prvkem dekoru a posun v designu obuvi od prvního modelu k třetímu. Věřím, že i pro studentku byla celá práce velkým přínosem a impulzem do budoucna.
Doplňující otázky:
1. Můžete naznačit ještě jiné tvarové řešení špice u modelu lodičky?
2. Máte představu jak by se mohla kolekce vyvíjet v dalších modelech s uplatněním získaných zkušeností?
Návrh klasifikace A - výborně
V Uherském Hradišti dne 5. 6. 2012
...
..……… podpis oponenta práce
Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:
A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně
* nehodící se škrtněte