• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Posudek oponenta diplomové práce – teoretická částJméno a příjmení studentaBcA. Petr WillertStudijní programVýtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design – Reklamní fotografie/ARFForma studiaPrezenčníAkad. rok2010/2011Název práceSoučasná fotografie krajin

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Posudek oponenta diplomové práce – teoretická částJméno a příjmení studentaBcA. Petr WillertStudijní programVýtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design – Reklamní fotografie/ARFForma studiaPrezenčníAkad. rok2010/2011Název práceSoučasná fotografie krajin"

Copied!
4
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Posudek oponenta diplomové práce – teoretická část

Jméno a příjmení studenta BcA. Petr Willert Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design – Reklamní fotografie/ARF

Forma studia Prezenční Akad. rok 2010/2011

Název práce Současná fotografie krajiny v České republice Oponent práce Mgr. Anna Maximová

Študent ARF FMK Petr Willert ukončuje magisterské štúdium teoretickou diplomovou prácou s názvom Současná fotografie krajiny v České republice.

Cieľom výskumu bolo v tomto prípade analyzovať v kontexte súčasného stavu v rámci fotografického média žáner krajinárskej fotografie, kedysi považovaný za klasický.

Už obsah diplomovej práce dáva tušiť autorov suverénny prehľad a orientáciu v téme.

Fotografiu krajiny sa rozhodol preskúmať i z viacerých neortodoxných uhlov pohľadu, respektíve na základe nových námetov v tvorbe súčasných fotografov, na ktorých najlepšie ilustruje ohromný posun, ktorý tento žáner prekonal za posledných pár desaťročí.

Na klasiku a akúsi ortodoxnú krajinársku fotografiu odkazuje kapitola venovaná významu veľkoformátovej kamery, samozrejme s prihliadnutím na súčasných autorov, ktorí tento historický odkaz posúvajú ďalej. Z technického hľadiska, ktoré je niekedy inhibítorom nového prístupu, autor okrem veľkého formátu spomína i fenomén fotografie z mobilného telefónu či špecifikum používania blesku.

Petr Willert sa nebojí do oblasti krajiny zahrnúť i tzv. novú krajinu, ktorou je pre súčasného človeka mestské prostredie.

Tu mi však trochu chýbala zmienka o Skupine 42, ktorej program a umelci ovplyvnili i fotografov, za všetkých spomeňme aspoň Václava Chocholu, či Jiřího Severa, ktorí zachytávali miznúce periférie Prahy s často ešte vidieckym charakterom a sú akýmisi predchodcami súčasných autorov, ktorým už neostáva nič iné, iba kriticky hodnotiť expandovanie suburbií a satelitov.

V kapitole o málo rozšírenom akte v prírodnej krajine mohla padnúť zmienka o prácach Clifforda Seidlinga. Jeho mužské akty v krajine sú vôbec ojedinelým zjavom v českej fotografii.

Zaujímavým príspevkom je tu premýšľanie o akomsi topografickom výskume v českej krajine, kam zaraďuje napríklad práce Veroniky Zapletalové či Václava Jiráska i iných autorov.

(2)

Prehľad a znalosti z histórie fotografie i výbornú orientáciu v literatúre autor na viacerých miestach potvrdzuje uvádzaním zaujímavých paralel medzi príkladmi z histórie a súčasnosti či identifikáciou inšpiračných zdrojov novodobých autorov. Trochu mi prekážalo iba v kontexte práce zbytočné uvádzanie menej kvalitných diel autorov ako Kamil Varga, Miro Švolík, či Veronika Bromová.

Autorovi by sa dala vytknúť i možno trochu nekritická sebaprezentácia v objeme informácií, na druhej strane však vlastné interpretácie súborov dokazujú schopnosť jasne a trefne formulovať svoje umelecké zámery. S tým trochu súvisí i pomerne častý prípad vo viacerých teroretických prácach, a síce výskyt značného množstva študentských súborov vlastných spolužiakov.

Práci by sa dalo vytknúť ešte pár formálnych nedokonalostí. Časté sú štylistické chyby z nepozornosti, ktoré inak výborne čítavému textu ubližujú. Ďalej sú pomerne časté chyby v menách autorov – Ed Ruscha tu je na viacerých miestach Ed Ruschka, Ondřej Přibyl je niekde s mäkkým a niekde s tvrdým i, a maliar Caspar David Friedrich tu vystupuje pod pseudonymom Kašpar Fridrich David.

Aj napriek chybám je táto diplomová práca kvalitnou a vyčerpávajúcou štúdiou o stave vo fotografii krajiny v českom prostredí. Na množstve zaujímavých príkladov Petr Willert dokazuje, ako sa tento žáner vyvíja a naberá nové obsahy i ako sa prelína pod vplyvom situácie vo vizuálnom umení s inými žánrami a dokonca i médiami.

Aj napriek výhradám k formálnemu spracovaniu diplomovej práce ju odporúčam k obhajobe a navrhujem známku A – výborne.

Návrh klasifikace ...A...

V(e) ...Prahe... dne ...4.10.2011...

...

..……… podpis oponenta práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

Posudek oponenta diplomové práce – praktická část

(3)

Jméno a příjmení studenta BcA. Petr Willert Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design – Reklamní fotografie/ARF

Forma studia prezenční Akad. rok 2010/2011

Název práce Publikácia Pocta Výstavný súbor Pocta Oponent práce Mg. Anna Maximová

Študent ARF FMK Petr Willert ukončuje magisterské štúdium predložením výstavného súboru Pocta a publikácie s rovnakým názvom.

Poctu môžeme chápať ako akési vyvrcholenie dobrodružnej cesty životom v babičkinom byte. Je to zároveň i kriticko láskavé vyznanie, potvrdenie nadobudnutých pozícií, dôkaz o zdroji inšpirácie, ktorý ešte nevyschol. Ešte stále dokáže prísť s novým uhlom pohľadu, nerecyklovanou polohou „svojej“ témy.

Práca s literárnou predlohou je v kontexte českej fotografie pomerne vzácna záležitosť, nehovoriac o takej klasickej predlohe akou Němcovej Babička je. Zvádza k patetickosti, klišé a sentimentu. Ani jedno z toho však Willertova Pocta neobsahuje. Predkladaný súbor sviežim a mimoriadne súčasným spôsobom potvrdzuje, že Babička Boženy Němcovej je esenciou skutočných hodnôt, ktoré sú aj v súčasnosti stále aktuálne. Tento tak trochu mravoučný podtext je však veľmi šikovne „ukrytý“ a vynára sa až pri podrobnejšom premýšľaní a po prvotnom pobavení sa trefne vybranými citátmi z diela a ich aplikáciou na jednotlivé fotografie.

Diplomový súbor je voľným pokračovaním posledného cyklu Dobrá hospodyňka má pro pírko přes plot skočit, ktorý už tiež vychádzal z jedného konkrétneho citátu z Babičky.

V Pocte sa však na scénu dostávajú i reminiscencie na ďalšie predchádzajúce súbory s babičkovskou tematikou. Sú to jednak zátišia z bytu či tajuplné stopy šelmy (to je onen ďábel) alebo pletené ponožky z cyklu Pa a Po.

Willert i v tomto prípade potvrdzuje svoje kvality vnímavého pozorovateľa, vycibrené dlhročným tréningom.

Publikácia je koncentrovanou správou, obrazovým príbehom i netradičným rodinným albumom. Inštalácia je potom akousi reprezentatívnou vzorkou, ktorá postrádajúc textovú informáciu, dokáže navodiť atmosféru, zmobilizovať divákove interpretačné pochody, poskytnúť mu obrazové stopy, nechať ho však v nedopovedanej neistote, respektíve ponechať mu slobodu a pôžitok vlastných úvah.

Mimochodom, publikáciu dopĺňa výborný text od Martina Fišra, ktorý dokonale vystihuje Willertovu dlhoročnú stratégiu.

(4)

Na záver mi okrem hodnotenia známkou A- výborne neostáva nič iné, len konštatovať: Azda ste si nemysleli, že diplomová práca Petra Willerta bude o niečom inom ako o babičke!

Návrh klasifikace ...A - výborně...

V(e) ...Prahe... dne ...4.10.2011...

...

..……… podpis oponenta práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

Odkazy

Související dokumenty

Takto kapitola přecházející závěru částečně ničí dojem z přínosné práce, ať už tématem, ale i formou zpracování, které jeho autorka, Kateřina Měšťánková

Tereza Lukavská, Dis., ukončuje magisterské štúdium praktickou diplomovou prácou pozostávajúcou z voľného výstavného súboru s názvom Dark Rooms - Fragments

Študentka ateliéru Reklamní fotografie FMK UTB Anna Ritterová ukončuje svoje bakalárske štúdium predložením teoretickej práce Motiv židle ve výtvarné fotografii.. Text je

Študentka Ateliéru reklamní fotografie Dorota Špinková ukončuje bakalárske štúdium teoretickou prácou s názvom Paměť rodiny – současná recyklace a

Študentka Ateliéru reklamní fotografie Tereza Trautmannová ukončuje svoje bakalárske štúdium predložením teoretickej práce s názvom Portrét ošklivosti ve fotografii..

Študentka Ateliéru reklamní fotografie Petra Šťastná ukončuje svoje bakalárske štúdium predložením teoretickej práce s názvom Severské vysoké školy fotografie..

V hlavnej časti bakalárskej práce potom ponúka kategorizáciu siedmich prúdov, ktoré v súčasnej českej fotografii objavila: absurdná poloha, subjektívny dokument,

Ve druhé části své praktické bakalářské práce nám Tereza Koňaříková předkládá volný soubor s názvem: „ Subkultura“. Jak již název sám nese, jde o skupinu lidí,