• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická částJméno a příjmení studentaMichal BuráňStudijní programVýtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design/Reklamní fotografieForma studiaPrezenční Akad.rok2012-13Název práceLaboratoř ARF, černobílý procesOponent

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická částJméno a příjmení studentaMichal BuráňStudijní programVýtvarná uměníObor/ateliérMultimedia a design/Reklamní fotografieForma studiaPrezenční Akad.rok2012-13Název práceLaboratoř ARF, černobílý procesOponent"

Copied!
4
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Posudek oponenta bakalářské práce – teoretická část

Jméno a příjmení studenta Michal Buráň Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design/Reklamní fotografie Forma studia Prezenční Akad.

rok 2012-13 Název práce Laboratoř ARF, černobílý proces

Oponent práce Doc. MgA. Jaroslav Prokop

Michal Buráň se ve své teoretické bakalářské práci věnuje černobílému procesu a jeho užití ve studijním plánu cvičení ARF na naší fakultě. Na šedesát stran obsahuje jeho bakalářská práce včetně příloh a ilustrací. Většina poměrně rozsáhlé práce je věnována odborným termínům, popisům pro klasickou fotografii potřebných přístrojů, vztahům mezi jednotlivými faktory technicky ovlivňujícími kvalitní fotografii.

Nebudu se podrobně věnovat jednotlivým odborným statím, které se věnují pojmům exponometrie, senzitometrie, zonálnímu systému, jednotlivým částem černobílého procesu, které autor vysvětluje srozumitelně a mohly by se stát základem učebnice nebo skript…

Těžiště práce je v praktické části jeho teoretické práce. Komentář ke kurzům snímání a zpracování klasického černobílého fotografického obrazu v našem atelieru, které sám organizuje a vede. Všímá si a kriticky hodnotí úroveň a kvalitu praktické výuky v souvislosti s jednotlivými cvičeními zvláště na počátku studia. Jeho komentář je možno vnímat i jako poučení pro nás, generaci učitelů, kteří možná ještě stále věří, že tuto oblast musí studenti znát ze svých studií na odborných středních školách, nebo se s ní dobře seznámili v době příprav na studia fotografie na vysoké škole. Zvláště, když podmínkou pro realizaci prací pro první kolo je, že aspoň jedna část portfolia musí být zpracována klasickým analogovým černobílým procesem.

O to významnější je jeho snaha doplnit nedostatečnou výuku vlastními kurzy pro začínající studenty, ve snaze vyrovnal síly a dovednosti všech studentů prvního ročníku v technické oblasti. Právě tuto výuku komentuje a výsledky svého bádání popisuje.

Kapitola aplikace poznatků v ARF postupně popisuje vlastní autorův postup, jednotlivé kroky a komentuje následné zkušenosti z úvodního kurzu – přednášky, přes praktická cvičení snímání, expozice čb. negativu, jeho zpracování a následného základního kurzu zvětšování.

Po zvládnutí základního procesu se pak věnuje popisu a komentuje vlastní poznatky z kurzu pokročilého zvětšování.

Je třeba především ocenit Michalovy kurzy, které nepochybně zvyšují úroveň dovedností studentů prvních semestrů v oblasti osvitu a zpracování černobílého materiálu a tak napomáhají studentům, ale i pedagogům ke zkvalitnění úrovně základních cvičení v našem atelieru. Významným je tak praktický dopad Michalových aktivit, které se staly impulsem i pro napsání této práce. Ta se pak může stát základem učebního materiálu pro příští nejmladší studenty našeho atelieru.

Drobné překlepy nemohu přehlédnout, ale jsou pouze malou kaňkou textu.

(2)

Nenápadná kritika uvedená v textu, je pak inspirací pro nás pedagogy a impulsem, věnovat této oblasti větší pozornost. Děkuji za ni.

Především vzhledem k praktickému dopadu kandidátovy práce v minulých semestrech na výuku našich studentů v prvním ročníku a jeho poctivému přístupu k této činnosti navrhuji klasifikovat tuto práci A.

Otázka:

Co je největším problémem pro nastupující studenty v oblasti snímání a zpracování klasického čb. materiálu v našem atelieru a jaké navrhujete řešení?

Návrh klasifikace ...A (výborně)...

V ....Praze... dne ...12. 6. 2013...

...

..……… podpis oponenta práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

Posudek oponenta bakalářské práce – praktická část

(3)

Jméno a příjmení studenta Michal Buráň

Studijní program B8206 – Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimédia a design – Reklamní fotografie Forma studia Prezenční Akad.

rok 2012/2013 Název práce a)Katalog výrobků a služeb : Díly

b)Volný výstavní soubor: Smuteční síně období socialismu na území České republiky

Oponent práce MgA. Lubomír Ančinec

Michal Buráň splnil zadání své bakalářské práce.

Ve své první části praktické zkoušky nám autor představuje katalog výrobků a služeb, pod názvem: Díly.

Jak je již z názvu patrné jedná se technický katalog motocyklového motoru Babeta 210.

Michal Buráň se soustředil na fotograficko-technickou specifikaci náhradních dílů a jejich posloupnost při montáži.

Jak sám uvedl, dal se slepou cestou, aneb mnoho práce za málo muziky.

Je pravdou, že při dnešních technologiích, možnostech této práce v 3D programech, je sestavení katalogu fotografickou cestou práce velmi úmorná. Přesto jsem rád, že autor od svého záměru neupustil a vzniklo dílo technicky dokonalé a i laicky srozumitelné.

Rendrované sestavy by zajisté byly levnější a určitě rychlejší, však fotografická cesta je předčí ve své hloubce a kvalitě výstupu.

Spousta hodin při fotografování a následné postprodukci, kdy celé sestavy byly zavěšeny a vytočeny pod správným úhlem, správně nasvětleny a posléze retušovány, by ale nebylo nikdy adekvátně zaplaceno. Snad jen, kdyby autor svými technickými fotografiemi oslovoval jinou cílovou skupinu, ale to by asi nemohlo být v této zemi a určitě ne u motoru babeta 210.

Dnešní podoba katalogu oslovuje malou skupinu lidí, prodejců náhradních dílů, servisů a možná pár nadšených veteránů, kteří nejsou schopni tuto práci ocenit ani zhodnotit.

Však více než technicky skvělé fotografie je nutno ocenit autorovu buldočí povahu a výdrž dotáhnout velmi náročnou práci do konečné podoby. Katalog plně plní funkci, pro kterou byl vytvořen.

Ve své druhé části praktické zkoušky pod názvem: Smuteční síně období socialismu na území České republiky, jakoby Michal odkryl svou druhou tvář.

V patetické náladě se díváme - v uvozovkách – na skvosty socialistického stavebnictví ovlivněné velkým rudým bratrem a hlavně politikou KSČ.

Autor nám předkládá výběr 16. fotografií budov, sjednocených v jeden soubor. Jejich detailů, interiérů a přilehlého okolí. A to vše z 270 navštívených lokalit, jak sám uvádí…

Bizarní, mnohdy gigantické stavby dnes nemají svou klientelu, tak jako v dobách jejich vzniku, socialistickém státě, kdy byly budovány především pro potlačení církevního vlivu. Budovy těchto síní zůstávají zakotveny v krajinách, a jak je na fotografiích patrno, stávají se smutnými symboly a pomníky předešlé doby.

(4)

Celý soubor je perfektně adjustován a předložen divákovi ohromujícím způsobem, který mi připadá tak trochu autorem až příliš plánovaný.

Možná chybí trochu konfrontace s dnešními stavbami a s člověkem vůbec. Přestože autor volil černobílé provedení svého souboru a následné digitální tisky, jsou zřejmé počítačové úpravy. U některých fotografií by neškodilo více prokreslení slévajících se stínů, anebo mnohdy tvrdost bílé oblohy. Kontrastnost podání by se tím snížila snímky by získaly novou přijatelnější atmosféru.

Přes tyto drobné nedostatky, však hodnotím tuto práci za velmi přínosnou, jak pro autora, tak i pro dokumentární fotografii a historii vůbec…

Rozhodnutí nad hodnocením obou souborů přenechám samozřejmě zkoušející komisi a navrhuji známku A-B výborně – velmi dobře.

Návrh klasifikace ...A – B výborně – velmi dobře...

V(e) ...Zlíně... dne ...13. 6. 2013...

...

..……… podpis oponenta práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

Odkazy

Související dokumenty

Při četbě samotného textu však dochází ke značnému přetékání jednotlivých témat a autorů do vícero kapitol, ať už z důvodu charakteru některých autorů, jejichž

aktuálními možnostmi zpracování barevné fotografie v laboratořích Ústavu reklamní fotografie a grafiky FMK UTB ve Zlíně.. Toto rozdělení je nicméně poněkud zavádějící,

Takto kapitola přecházející závěru částečně ničí dojem z přínosné práce, ať už tématem, ale i formou zpracování, které jeho autorka, Kateřina Měšťánková

Vít Hašek sleduje v obou částech své bakalářské práce jedno a totéž téma - multimediální přesahy klasického fotografického obrazu.. Konstatováním této volby

Ako svoju praktickú bakalársku prácu študent Jan Khür predkladá fotografický súbor s názvom Imaging Being There Right Time a katalóg služieb

V prvej kapitole opisuje vznik skupinovej fotografie na pozadí dejín fotografie a poukazuje na niektoré slávne skupinové fotografie (pozitívne vnímam, aj ako vtipné oživenie

rok 2011-12 Název práce Současná česká divadelní fotografie.. Oponent

Základným problémom tejto práce je podľa môjho názoru fakt, že erotická fotografia obecne je veľmi vágny pojem a určite nepredstavuje samostatný žáner s vlastnými