• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Posudek oponenta diplomové práce – teoretická část*

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Posudek oponenta diplomové práce – teoretická část*"

Copied!
4
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Posudek oponenta diplomové práce – teoretická část*

Jméno a příjmení studenta BcA. Jan Skrášek Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design/ARF

Forma studia Prezenční Akad.

rok 2010-2011

Název práce Alternativní způsoby záznamu fotografického obrazu Oponent práce prof. Pavel Dias

Celkem čtyřicetistránkový text diplomové práce je uváděn významově vyčerpávajícími slovy. Následující text rozkrývá významy, jež obsahují ona obecná nej. Nová zařízení, pracující na nových principech, posunují naše poznávání, odhalují a léčí neduhy těla i duše, kontrolují naši bezpečnost, nahrazují činnost člověka v řízení nejrůznějších zařízení jako bezpilotní letadla, rakety, malé ponorky, dálkově ovládané zbraně a slouží i zneužití v neprospěch lidstva.

Teprve po využití v mnoha vědecko-technických oborech lidské činnosti, se čas od času jednotlivých zařízení využitých ve vědeckém světě zmocní vůle umělce, který velmi obratně využije možnost rozšířeného vnímání a tedy i zobrazování světa jinak a zvláštněji. Umělci se těchto médií zmocňují vždy po té, až na poli vědy tyto vymoženosti zdomácní a zařízení se časem stanou dostupnější. Na tomto místě chci připomenout proslulého amerického videoartistu Voodyho Vusulku původem ze Šlapanic od Brna.

Po letech práce na dokumentech o jazzové hudbě v USA, střihačského období u pana Thompsona a tím pádem u Saši Hamida, se vydal na pole videoartu už v 70. letech, využívající k obrazovému záznamu technická vyřazená zařízení americké vědy v programu NASA.

Nejen to. Viděl jsem výtvarný soubor studentů FAMU využívající technologie zobrazování obsahu zavazadel přepravovaných letadly. Určitě není nedostatek mladých tvůrců odhodlaných využít některou z převratných technologií. Vždy však zůstane dominantní význam příležitost - možnost k takovému zařízení se dostat a následně ho využít.

BcA. Jan Skrášek popisuje velké množství principů i užívaných zařízení v široké škále dějinných objevů. Informuje čtenáře o tvůrcích, jež se některého ze zvláštních zařízení- metod chopili ve svém uměleckém projektu. Využití mobilního telefonu ke tvorbě velkých fotografických obrazů jsem sledoval u srbského studenta fotografie Sergiana Stanojeviče na FAMU, jenž pracoval i s možností částečného narušení signálu i s maximálním třeba i lokálním, zvětšení až do zobrazení jednotlivých pixelů. Jednotlivé obrazy dosahovaly velikosti větší formátu AI.

Domnívám se, že Foneografie stejně jako Lomografie není samostatným principem zobrazování. Jsou to jen dvě konkrétní technická zařízení, využívající na jedné straně digitální a na straně druhé analogový princip.

(2)

Práce obsahuje opravdu velké množství informací o tvůrcích, kteří těchto nových technologických prostředků využívají. Konkrétní technologie jsou sice vyjmenovány a charakterizovány, ale takovým nepřehledným způsobem, že znesnadňuje čtenáři orientaci v textu.

Sběr potřebných dat je obdivuhodný, ale bylo by zapotřebí výraznější strukturace informací v textu, aby byl přehlednější. Informace o tom, kdo, který technologický efekt použil ke tvorbě, je chaotický a výrazně trpí přehlednější popis charakteristik jednotlivých systémů.

Obrazová příloha je zajímavá, ale i u ní se projevuje nesystematičnost v popiscích.

Obrazové ukázky-fotografie by měly být všechny s pojmenováním užitého tech.

prostředku. Mnohem účelnější by bylo, kdyby byly ilustrace vmontovány v textu příslušné kapitoly seznamující s konkrétní technologií. Umístění na konci práce znesnadňuje orientaci ještě více.

Práce také mohla býti zpřehledněna účinnějším grafickým řešením tak, aby jednotlivé technologie byly výraznější a doplněk, v podstatě seznamy těch, kdo technologie použil by měl být dodatkem.

Doporučuji práci k přijetí k magisterské zkoušce a navrhuji hodnocení stupněm C – D – dobře – uspokojivě.

Prof. Pavel Dias

5. 10. 2011

Posudek oponenta diplomové práce – praktická část

Jméno a příjmení studenta BcA. Jan Skrášek Studijní program Výtvarná umění

Obor/ateliér Multimedia a design – Reklamní fotografie/ARF

Forma studia prezenční Akad. rok 2010/2011

Název práce Publikácia Maximální trvanlivost Výstavný súbor Spotřebujte do

Oponent práce Mgr. Anna Maximová

Študent ARF FMK Jan Skrášek ukončuje magisterské štúdium predložením výstavného súboru Spotřebujte do a publikácie Maximální trvanlivost.

V publikácii Maximální trvanlivost autor prepája viacero ideových i obrazových polôh.

Využitie formálne pomerne jednoduchého vzorca umožňuje zamýšľať sa nad procesuálnosťou

(3)

v umení, povahou fotografického média a jeho limitmi, či v presahoch nad otázkami výživy a jej vplyvu na ľudský organizmus.

Autor si na vytvorenie publikácie vybral techniku skenovania, respektíve skenografie, ktorá ako alternatívna forma fotografického záznamu umožňuje úplne iné pracovanie s námetom.

Idea pomalého snímania hmoty, ktorá podlieha vonkajším fyzikálnym vplyvom tvorí . zaujímavý kontrapunkt k tradičnému chápaniu aktu fotografovania ako zmrazeného okamihu.

Využitím skenografie autor aplikoval teoretické poznatky z teoretickej diplomovej práce v tvorivom procese.

Vizuálne zaujímavý námet roztopených nanukov, ktorý v niektorých fázach pripomína abstraktnú maľbu obsahuje i ideovú rovinu odkazujúcu k problému geneticky či chemicky modifikovaných potravín (táto modifikácia umožňuje enormnú trvanlivosť a

„neskaziteľnosť“), tzv. junk foodu a syntetickej stravy a k deficitu čerstvých potravín v skladbe stravy súčasného človeka. Autor v textoch odkazuje aj na fakty z tradičnej čínskej medicíny, ktorá zdôrazňuje vplyv stravy na ľudský organizmus.

Dobrým nápadom je vtip s fontom vytvoreným z nanukových paličiek i formovanie textu do podoby nanukov. Iba v druhom „nanukovom“ texte je oproti prvému prekrytie paličky časťou textu rušivým prvkom. Fotografie nanukov sú usporiadané v dvojiciach v rôznom štádiu straty formy – rozmrazenia. Iba jedna dvojica nanukov pozostáva z dvoch rôznych nanukov, čo pôsobí konfúzne a zmysel tohto vybočenia mi uniká.

Vo výstavnom súbore Spotřebujte do autor podnikol archeologickú cestu do zabudnutého lyžiarskeho areálu a prináša nám obrazovú správu o jeho úpadku.

Socialistický areál, ktorý bol kedysi miestom hromadného športového snaženia a trávenia voľného času na čerstvom vzduchu je v súčasnosti skanzen žijúci vlastným životom. Autor sa nostalgii nevyhýba, skôr ju ešte podporuje výberom fotografickej techniky (a populárneho crosovaného filmu po záruke, ktorý na počkanie vytvorí žiadaný retro efekt). Vyblednuté farby umožňujú posun v čase a sugerujú roky, kedy sa v areále mihali postavy športovcov v súpravách z umeliny. Do reality nás vracajú pohľady na postupný úpadok areálu a jeho pohlcovanie okolitou krajinou.

Možno to bolo autorovým zámerom a možno nie, ale fotografie trochu pripomínajú amatérske snímky. Najevidentnejšie je to tam, kde sa objavujú zámerné či nechcené chyby – napríklad rozmazané vetvy stromov a kríkov v prvom pláne. Kompozične „extravagantné“

obrazy sa striedajú s absurdnými krajinnými zátišiami nájdených pozostatkov konštrukcií vlekov a povrchu umelej zjazdovky. Niektoré snímky svojou zašifrovanosťou - napríklad biela indiferentná stena, vrchol strechy orámovaný rozmazanými stromami, či neidentifikovateľný objekt v húštine kríkov - súbor zbytočne rozvoľňujú a oslabujú vizuálny účinok. Na druhej strane sa v súbore nájdu výrazné solitérne obrazy – opustená poma v centrálnej kompozícii s grafickým ornamentom vlniacich sa vetví.

Hoci je súbor Spotřebujte do variáciou na v súčasnosti pomerne obľúbené obrazové i myšlienkové návraty do minulosti s retro nádychom, má jasne vytýčenú myšlienku podporenú výberom formálnej stránky, ktorá sa vo výsledku podarila naplniť a vyvolať v divákovi želané pocity.

(4)

Predkladané súbory hodnotím známkou B – veľmi dobre.

Návrh klasifikace ...B...

V(e) ...Prahe... dne ...4.10.2011...

...

..……… podpis oponenta práce

Pro klasifikaci použijte tuto stupnici:

A - výborně B - velmi dobře C - dobře D - uspokojivě E - dostatečně F - nedostatečně

* nehodící se škrtněte

Odkazy

Související dokumenty

Posudek oponenta bakalářské práce Autorka) diplomové práce: Kateřina HEMZALOVÁ Název práce: Eutanazie nebo paliativní péče Oponent práce: Mgr..

Posudek oponenta bakalářské práce Autor (autorka) bakalářské práce: Milan Kramář.. Název práce: Firemní kultura a lidské zdroje v organizaci Oponent

Posudek oponenta diplomové (bakalářské) práce Autor (autorka)diplomové (bakalářské) práce: Pavel Vejrosta Název práce: Historie penitenciaristiky v rámci trestní

POSUDEK OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení studenta Michaela Obdržálková.. Název práce Homosexuální soužití a rodičovství Oponent

POSUDEK OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení studenta Rostislav Čížek.. Název práce Hudba jako významný socializační činitel Oponent

POSUDEK OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení studenta Pavel Smetana.. Název práce Humanistické hnutí – výchova k aktivnímu nenásilí Oponent

POSUDEK OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení studenta Lenka Průšová.. Název práce Interkulturní mediace na základní škole Oponent

POSUDEK OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení studenta Tereza Císařová.. Název práce Kojení v moderní společnosti Oponent