• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Další příklady památníků v Praze

V Praze se nachází mnoho dalších památníků různých kvalit a významů. Mnoho děl vznikalo v období platnosti zákona o procentu na umění, kdy během každé veřejné stavby bylo investováno 1-4% na ozdobu. (Karous, 2015)

Mnoho děl z této doby se nachází na pražských sídlištích. Za zmínku stojí například plastika Dálky od Jiřího Nováka, která je inspirována dynamikou a pohybem větru a nachází se na sídlišti Novodvorská. Jako zajímavým příkladem lampy ve veřejném prostoru, která stojí za povšimnutí, je kubistická lampa od Emila Králíčka. Králíček se snažil zvelebit zapomenutý kout u kostelu Panny Marie Sněžné a vznikla ikonická lampa, jedinečná díky tomu, že, kubismus se do architektury dostal pouze v České republice.

Dalším dílem od Davida Černého je Hlava Franze Kafky, která stojí blízko nákupního centra Quadrium na Národní třídě. Kinetická socha je složena ze 42 pater pohyblivých pásů propojeným kódem s 15 různými programy, které dohromady tvoří choreografii sochy. Zdobí jí tři skleněné plastiky designéra Maxima Velčovského odkazující ke třem domům, které zde původně stály, a to Dům U Černého lva, U bílého lva a U Bílé boty.

(Dvořáčková et al, 2018)

Mezi tradičnější díla ve veřejném prostoru lze jmenovat Sochu sv. Václava na Václavském náměstí, která dala název nejslavnějšímu pražskému náměstí. Sochu vytvořil Josef Václav Myslbek a socha je vyrobena z bronzu. Původní zadání znělo, že socha musí být jezdecká, v té době se náměstí nazývalo Koňský trh. Okolo Václava jsou také čtyři světci: sv. Ludmila, sv. Prokop, sv. Anežka a sv. Vojtěch. Verzi na tuto sochu vytvořil také již dříve zmiňovaný David Černý s rozdílem, že sv. Václav sedí na břiše mrtvého koně zavěšeného vzhůru nohama. Socha je v pasáži Lucerna a je domluveno s majitelkou pasáže, švagrovou Václava Havla, že socha zde bude viset do té doby, dokud v České republice nebude obnovena konstituční monarchie. (Dvořáčková et al, 2018)

Dalším známým pomníkem je pomník Mistra Jana Husa, autorem je Ladislav Šaloun a jedná se o vrcholně secesní pomník a symbolizuje znovuzrozený národ. Na tomto místě

46

proběhla poprava 27 českých pánu. Tento pomník byl symbolicky odhalen 500 let po upálení mistra Jana Husa v roce 1915.(Dvořáčková et al, 2018)

Důležité je také zmínit Pomník Jana Žižky na Vítkově. Jedná se o devítimetrovou sochu českého vojevůdce Jana Žižky při Národním památníku na Vítkově, místě, kde se odehrávala jedna z největších bitev husitských válek. Jedná se o třetí největší bronzovou jezdeckou sochu na světě, autorem je Bohumil Kafka, který se slavnostního odhalení bohužel nedožil. (Dvořáčková et al, 2018)

K minulému režimu se odkazuje Pomník obětem komunismu na Petříně. Jedná se o sedm kráčejících postav, které odkazují k utrpení obětí komunismu. Vytvořil je český sochař Olbram Zoubek a doplnil je o bronzový pás, kde je nápis: Oběti komunismu 1948-1989:

205 486 odsouzeno – 248 popraveno – 4 500 zemřelo ve věznicích – 327 zahynulo na hranicích – 170 938 občanů emigrovalo. (Dvořáčková et al, 2018)

Zajímavým případem veřejného umění v Praze je již dříve v práci zmiňovaný Pražský metronom. Vytvořil ho sochař Karel Vrastislav Novák a vybral metronom jako symbol plynutí času a varovnou připomínku minulosti. Na tomto samém místě stál slavný Stalinův pomník Otakara Švece. (Dvořáčková et al, 2018)

47

Závěr

Tato práce pojednává o umění ve veřejném prostoru především ve veřejném prostoru Prahy. Samotným fenomén veřejného prostoru je součást historie už od dob starého Řecka, ale přesto se mu až v posledních letech dostává větší pozornosti. Během té doby prošel mnoho výraznými změnami, kdy se od antických pahorků a tržišť postupně přesunul k fenoménu obchodních domů a jeho vývoj byl výrazně poznamenán výrazným vývojem automobilismu.

Umění ve veřejném prostoru je jedním z prostředků, díky kterým lze umění rozšířit mezi veškeré společenské a sociální skupiny a mezi občany, kteří by se za uměním do galerie nevydali. Veřejný prostor má taktéž demokratickou funkci ve společnosti a zároveň se ve veřejném prostoru mohou odehrávat různé životní či politické události, veřejný prostor tak ovlivňuje kvalitu života občanů.

Umění vystavované ve veřejném prostoru má také funkci edukační a může v kolemjdoucích probouzet větší estetické cítění. Estetická funkce je pro každé umění naprosto stěžejní, ale umění ve veřejném prostoru má specifikum, že musí fungovat i v prostoru ve kterém se nachází, musí fungovat spolu s prostorem a zároveň i s občany.

Je tedy důležité, aby proces umisťování děl do veřejného prostoru byl co nejvíce transparentní, ale zároveň pružný a nezatížený byrokracií, která samotný proces značně prodlužuje. Díla by měla být vybírána odborníky a být pod dohledem veřejnosti.

V současné době chybí v Praze koncepce, která by udávala směr, kterým se má veřejný prostor ubírat. Příklad dlouhého trvání u realizací uměleckých děl do veřejného prostoru je i pomník rozebírán v případové studii v této práci – Z vlastního rozhodnutí – Memento mori. Toto dílo vzniklo na základě iniciace umělce Krištofa Kintery a celý proces schvalování zabral více než dva roky. Druhý pomník Bike to Heaven byl vybrán na základě soutěže, který skončil jako druhý, ale byl realizován z toho důvodu, že první návrh nebylo možné uskutečnit z důvodu legislativních a jiných omezení.

Vzhledem k výše vyjmenovaným funkcím veřejného prostoru a umění ve veřejném prostoru, by jistě současnému stavu dle mého názoru prospěla jednotná koncepce, která by usnadnila proces schvalování a umisťování děl, a která by byla více otevřená dnešním možnostem, které nám současné umění může nabídnout.

48

Použitá literatura

Artmap (2011, 22.června) Memento Mori “Z vlastního rozhodnutí” [vid. 2021-04-17].

Dostupné z: https://www.artmap.cz/memento-mori-z-vlastniho-rozhodnuti/

Artlist (2021) Krištof Kintera, [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.artlist.cz/kristof-kintera-187/

Artwall (2011) O projektu[vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.artwallgallery.cz/cs/page/o-projektu

Automat, (2021) O nás[vid. 2021-04-17]. Dostupné z:https://auto-mat.cz/o-nas Bartoš T., (2013, 30. leden) Pomník mrtvým cyklistům: peníze na něj nakonec budou[vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/pomnik-mrtvym-cyklistum-penize-na-nej-nakonec-budou-20130130.html

Boháček M., Kříž R., Soušková M., Spirit M., Votava T. (2019) Vybrané otázky práva pro arts management. Praha, Česko:Oeconomica

Candra O., (2013, leden) Na kole do nebe: pomník Janu Bouchalovi [vid. 2021-04-17].

Dostupné z: https://wave.rozhlas.cz/na-kole-do-nebe-pomnik-janu-bouchalovi-5288331 CARTIERE, Camerona WILLIS, Shelly (ed.), (2008) ThePracticeof Public Art. New York: Routledge.

Čechlovská M., (2021, 14.duben) Za co se modlí klacek. Krištof Kintera stvořil sedmimetrovou sochu pro Litomyšl[vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://magazin.aktualne.cz/kultura/umeni/za-co-se-modli-klacek-kristof-kintera-socha-litomysl/r~e3ad21fc9cfd11ebaedf0cc47ab5f122/

ČT (2021) Krištof Kintera. [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.ceskatelevize.cz/lide/kristof-kintera/

ČTK (2011, červen) Lampy Krištofa Kintery. Zázrak i memento mori[vid. 2021-04-17].

Dostupné z: https://www.tyden.cz/rubriky/kultura/umeni/lampy-kristofa-kintery-zazrak-i-memento-mori_205430.html

Dvořáčková V., Gájdušek J., Veselská Š. (2018) Kurátor – Průvodce uměním po Praze.

Praha, Česko: Euromedia Group.

49

Exner O, (2008, únor) Nuselský most konec sebevražedné éry [vid. 2021-04-17].

Dostupné z:

https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/zivot_v_praze/bezpecnost/nuselsky_most_konec_s ebevrazd.html

Gehl J., (2012) Města pro lidi. Brno, Česko: Partnerství.

Gombrich E.H., (1997) Příběh umění, Praha, Česko: Argo.

Gompertz W., (2018). Na co se to vlastně díváme? Londýn, Anglie: Viking Press.

Hodge S.,(2019)Theshort story ofmodern art. Praha, Česko: Grada.

Hendl J., (2005) Kvalitativní výzkum základní metody a aplikace

Charvát H., (2013, 9. září) Nebeské kolo nad Prahou představuje unikátní pomník mrtvým cyklistům. [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nebeske-kolo-nad-prahou-predstavuje-unikatni-pomnik-mrtvym-cyklistum

Charvát Š., (2021) Linka B [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

http://www.metroart.cz/LinkaB.html

IPR Praha (2018). Umělecká díla na veřejných prostranství hlavního města Prahy. Praha, Česko: IPR.

IPR Praha (2014). Manuál tvorby veřejných prostranství hlavního města Prahy. Praha, Česko: IPR.

Jamrtal (2019) Nuselský most. [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.jamrtal.com/nuselsky-most/

Jiřicová K. (tazatel) &Kintera K. (dotazovaný). (2020, duben) DSC Gallery Studio Days:

06 Krištof Kintera[vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://open.spotify.com/episode/1XZxi9SufL5IW2bQbcszX6?si=eafd227de72943c1

Karous P. (2015). Vetřelci a volavky, Praha. Česko: Arbor vitae.

Kinkor O., (2011, červen) Lampa pod Nuselským mostem bude připomínat osud

sebevrahů [vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/lampa-pod-

nuselskym-mostem-bude-pripominat-osud-sebevrahu.A110603_1596769_praha-zpravy_sfo

50

Kratochvíl P. (2012). Architektura a veřejný prostor. Praha, Česko: Zlatý řez.

Kratochvíl, P. (2017). Veřejný prostor CZ. Praha, Česko: Galerie Jaroslava Fragnera.

Kintera K., (2021). cv. [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.kristofkintera.com/pages-etc/cv.htm

Lidové noviny, (2011, červen) Pod mostem vyrostl památník sebevrahům: [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.lidovky.cz/kultura/pod-mostem-vyrostl-pamatnik-sebevrahum.A110603_151851_ln_kultura_wok

Lynch K. (1960). The Image ofthe City. Anglie: The MIT Press.

Nevyhoštěný, M. (2013, 13.srpen) Proč ještě nestojí pomník zemřelých cyklistů z veřejné sbírky?[vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/proc-jeste-nestoji-pomnik-zemrelych-cyklistu-z-verejne-sbirky.A130812_172216_firmy-trhy_mev

Olecká I., Ivanová K. (2020) PŘÍPADOVÁ STUDIE JAKO VÝZKUMNÁ METODA VE VĚDÁCH O

ČLOVĚKUhttp://ceskakinantropologie.cz/hendl/metodologie/pdfwww/oleckacasestudycl anek.pdf. [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

Oujezdský K., (2013, září) Pomník "Bike to Heaven" věnovaný aktivistovi Janu

Bouchalovi vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://vltava.rozhlas.cz/pomnik-bike-heaven-venovany-aktivistovi-janu-bouchalovi-5087244

Prague City Tourism (2021), V metru jako v galerii vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://www.prague.eu/cs/blog/v-metru-jako-v-galerii-17795

Prokopičová J., (2015, 22 .února) Krištof Kintera vystavuje v rotterdamské Kunsthal[vid.

2021-04-17]. Dostupné z: https://www.designmag.cz/umeni/53930-kristof-kintera-vystavuje-v-rotterdamske-kunsthal.html

RossiA.(1982). TheArchitectureofthe City. Anglie: The MIT Press.

Strakatý Č. (tazatel), &Kintera K. (dotazovaný). (2020, 13. listopadu). Umělec Krištof Kintera: Jsem workoholik, i v lockdownu nestíhám, umění by mělo být pro lidi zadarmo.

[přepis rozhovoru]. Reflex. Dostupné také z: https://www.reflex.cz/clanek/prostor- x/103973/umelec-kristof-kintera-jsem-workoholik-i-v-lockdownu-nestiham-umeni-by-melo-byt-pro-lidi-zadarmo.html

51

Soušková S. (2013) Z vlastního rozhodnutí – Memento mori [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:http://www.socharstvi.info/realizace/z-vlastniho-rozhodnuti-memento-mori/

Svobodová K., (2013, listopad) Sputnik a spol. aneb Osudy výjimečných dětských hřišť [vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/relax/design/sputnik-a-spol-aneb-osudy-vyjimecnych-detskych-hrist.A131029_102213_ln-bydleni_ter

Štěfániková S., (2014, květen) Před 5 lety Česko předsedalo Evropě. Kam zmizela Entropa? [vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pred-5-lety-cesko-predsedalo-evrope-kam-zmizela-entropa/r~75754b8ce0e511e3b31e002590604f2e/

Tvarůžková Z. (tazatel), &Kintera K. (dotazovaný). (2021, 19. dubna). Umění má být i drzé a ošklivé. Hlavně ať se něco děje. [přepis rozhovoru]. ČT 24 Dostupné také z:https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/3300159-kristof-kintera-umeni-ma-byt-i-drze-a-osklive-hlavne-se-neco-deje

Umění pro město (2020) O programu. [vid. 2021-04-17]. Dostupné z:

https://umenipromesto.eu/

Vyšehradskej (2021) ČTYŘICET DVA A PŮL METRU MEZI ŽIVOTEM A SMRTÍ.

[vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://vysehradskej.cz/nuselsky-most-sebevrazi/

Wohlmut R., (2011, květen) Memento mori: Kintera osvětluje dráhu sebevrahů [vid.

2021-04-17]. Dostupné z: https://magazin.aktualne.cz/kultura/umeni/memento-mori-kintera-osvetluje-drahu-sebevrahu/r~i:article:701318/

Zákon o Obcích 128/2000 Sb.

Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon

Žáčková M., (2021, duben) UMĚNÍ VE VEŘEJNÉM PROSTORU VE VÍRU SOUTĚŽENÍ [vid. 2021-04-17]. Dostupné z: https://www.artantiques.cz/umeni-ve-verejnem-prostoru-ve-viru-soutezeni

52

Přílohy

Obrázek 1 Bike to Heaven Zdroj: Krištof Kintera ... 32 Obrázek 2 Memento mori Zdroj: Krištof Kintera ... 36 Obrázek 3 Public Jukebox Zdroj: Krištof Kintera ... 39