• Nebyly nalezeny žádné výsledky

nantes in gurgite vasto“

In document 1923 —1924. (Stránka 136-139)

Profesoři theologie, stoupenci směru r a c i o n a 1is t i c k é h o, a s nimi také již mnozí pastoři vysmívají se nářkům orthodoxních

& vytýkají jim, že vůbec nepochopili ideje protestantismu, který přece není náboženstvím, určovaným zákonem, nýbrž svoboda synů Božích. Poněvadž pravověrní protestanté nechtějí se s takovou svobodou spřáteliti, jsou obviňováni, že se odcizili duchu Luthera a reformace. Racionalisté podpírají svůj názor na bibli důvody hi­

storickými, psychologickými a osobními. Argumentují takto: Dě­

jiny učí, že náboženství vzniklo přirozeným vývojem. Proto zamí—

táme všecka dogmata, která hlásají nadpřirozený původ bible a dá­

vají jí nadpřirozenou autoritu. Psychologie dokazuje, že jistota spásy neopírá se o nějakou věc vnější, nýbrž o vnitřní, subjektivní zkušenost a intuici. Z podstaty náboženství plyne, že v něm nelze uznati prostřednictví mezi Bohem a člověkem, poněvadž nábožen­

ství jest přímý, osobní poměr člověka k Bohu. Poněvadž racio­

nalisté vycházejí z těchto naprosto ovšem falešných předsudků. ne­

divno, že neuznávají bible za základ víry. H arn ack prohlašuje, že Písma není k víře třeba, ježto prý k náboženství dostačí vědomí naprosté odvislosti od Boha a k tomu vědomí může člověk dospěti i bez Písma. Proto prý je zbytečno bojovati o autoritu bible; je věcí jednotlivce, jakou autoritu podle vlastní náboženské zkušenosti bibli přidělí. Tím ovšem padá objektivní autorita Písma, které je vydá­

no na milost a nemilost každému. třeba úplně nevzdělanému člo­

věku. který má rozhodnouti, je-li bible inspirována či není a má-li autoritu absolutní, božskou čili nic. Tak vypadá v důsledcích ta­

svoboda dítek Božích!

20) Was lehren die derzeitígen deutschen Professoren der evangelischen Theologie iiber die Heilige Schrift und deren Inspiration? Leipzig 1892.

132

S m ě r k o n s e r v at iv n í, stojící uprostřed mezi pravověr­

nými a nevěřícími protestanty, koketuje s oběma stranami. Stou—

penci jeho by rádi zůstali křesťany a zároveň by chtěli býti moder­

ními. Vidouce, že bible je základem a jediným pramenem víry v protestantismu, hledí ji uhájiti přece objektivní platnost a auto­

ritu. To je ústupek orthodoxním. Aby však vyhověli také extrém­

ním racionalistům a. neuvalili na sebe výtku, že nedbají výsledků modernich věd a kritiky, ustupují jim a prohlašují, že objektivní autoritu má Písmo jako celek, nikoliv jednotlivá místa; úkolem kri­

tiky jest rozhodnouti, která místa jsou pravá a která v důsledku toho mají objektivní autoritu. Jak patrno, žijí konservativni prote­

stanté z fondu učení Schleiermacherova a Rothe-ova. Tvrdí-li orthodoxní, že bible je slovo Boží, a racionalisté, že jím není, praví konservativni, že bible sama sice není slovem Božím, ale že slovo Boží obsahuje. Orthodoxní učí, že Písmo je výhradně dílem Božím a svato—piscovéjenom nástroji Ducha Sv.; racionalisté to popírají tvrdíce, že bible je původu lidského; konservativni i zde chtějí spro­

středkovati naukou o osobní inspiraci, která však, jak jsme u Schleiermachera viděli, inspiraci v pravém slova smyslu není.

Písmo podle jejich nauky obsahuje prvky božské i lidské, a proto také pravdu i blud. Rozeznati však, kam až sahá pravda a odkud začíná blud, jest prý těžko i u míst, která jednají o věcech nábo—

ženských. Jistých a přesných pravidel, jak rozeznati pravdu od bludu, nelze prý stanoviti. Není prý jich ani třeba, poněvadž v praxi čtenář bible nevědomky sám určuje hranice pravdy a bludu. V čem nalézá náboženské povznesení, je pravdivé, kde však ho nenalézá, to je bludné. Kritika stále postupuje, odstraňujíc z Písma všecko pozemské a- časné, aby tím více vyniklo nebeské a věčné. Písmo se tak kvantitativně zmenšuje, ale co se kvality týče, velmi získává na ceně.- — Tak a podobně učí o Písmu a jeho inspiraci současní stoupenci směru středního v Německu. Jsou to všecko jenom pěkná slova a prázdná hesla, plná- nedůslednosti a rozporů, možná jenom v theorii. V praxi pak vede nutně ke skepsi a negaci, tedy do ná­

ruče extrémního racionalismu a s ním do úplně nevěry.“) VII. Vývoj nauky o inspiraci u druhé větve protestantismu, u kalvínců, dál se podobně jako u lutheránů. Po době strohého názoru na inspiraci bible vyskytují se již ke konci 17. století nauky liberálnější, které tehdy byly officielními kruhy kalvínskými pro­

hlašovány za heretické. Během 18. století však vnikaly také ke kal­

víncům ideje racionalistů německých, a tak se stalo, že na počátku století 19. byla původní kalvínská nauka o bibli téměř opuštěna.

Reakce proti ní však se nevyvinula v té době v úplný racionalis­

mus, jak tomu bylo v Německu, nýbrž v racionalismus umírněný.

Většina kalvínských theologů té doby zavrhuje inspiraci slovnou a vylučuje působení Ducha Sv. na svatopisce ve věcech, které ne­

mají významu pro naši spásu a ve kterých schopnosti jejich dosta­

čovaly. Jedině tam, kde síly jejich nebyly dostatečné, byli řízeni

21) Pšc—h 242—249; Dausch 135—142. *

133

Duchem Sv. a chráněni od bludu, aby správně a vhodně podali nauku spásy. Proti tomuto laxismu, který však byl daleko mírnější než racionalismus té doby mezi lutherány, povstali v první polo­

vici 19. století obhájcové staré, pravověrné nauky kalvínské, sna­

žíce se tuto znovu všeobecně zavésti. Vůdcem této reakce jest L.

0 aus s e n, který původní kalvínskou nauku o inspiraci hájí 5 ve­

likým zápalem.- Písmo, praví, jest celé, v částech i v celku dílem Boha-, který je inspiroval. Inspiraci definuje jako tajemný, nevy­

světlitelný vliv Ducha Sv. na svatopisce. Není však inspirace ně­

jaký stálý, trvalý stav, nýbrž pouze dočasný, přechodný vliv. Pů­

sobení Ducha Sv. na hagiograiy bylo mnohostranné: pod jeho vli­

vem pojali úmysl psáti a napsali knihy takové, jaké od nich církev přijala. Duch Sv. je řídil ve výběru věci 1 slov a chránil je bludu a opomenutí věci důležitých. Svatopiseové byli rozumnými nástroji Ducha Sv., který se přizpůsobil jejich individualitě. Inspirace jest tajemství, jehož člověk nemůže proniknouti; ani ze zjevení se o její podstatě ničeho nedovídáme, poněvadž Duch Sv. nikdy nevysvětlil, jak na svatopisce působil. Inspiraci není možno vnějšími důkazy dokázati, ale Písmo jest samo sobě dostatečným důkazem své in­

spirace. V, Písmu mluví Bůh, a proto lidský rozum má povinnost mlčeti a podrobiti se. Není správné uhýbati racionalistům, kteří hromadí námitky proti božskému původu Písma, zúžováním pojmu inspirace. Můžeme—li rozřešiti obtíže, jež se naskytují, rozřešme je; pak-li ne, věřme autoritě Boží. Kritice se dává větší význam, než ji náleží. Gaus-sen praví obrazně, že kritika jest pouze děvečka vrátná, která má za úkol otvírati pouze bránu chrámu, ne však v chrámu samém vládnouti. Kritika nechat se zabývá pravosti jed­

notlivých knih, ať zkoumá, kdo je lidským autorem jednotlivých knih a pod. Jakmile však podala úvod do Písma, jest její úkol doko­

nán. My lidé nemůžeme souditi a rozhodovati () knihách, které ně­

kdy budou souditi nás.

Přes všechno úsilí však se nepodařilo Gaussenovi'a jeho směru trvale zachrániti původní kalvínskou nauku o inspiraci. Od pade­

sátých let 19. století vniká do pojmu inspirace znenáhla, ale stále a neodvratně racionalismus, jenž rozleptává zároveň celou soustavu kalvínské dogmatiky. Již žáci a stoupenci Gaussenovi odklonili se od orthodoxie svého učitele; popírali inspiraci slovnou, tvrdili, že Písmo není jedinou, dokonalou a neomylnou normou víry, poněvadž této. věty není možno dokázati ani z dějin, ani z náboženské zku­

šenosti věřících, a posléze někteří popírali inspiraci vůbec učíce podle vzoru umírněných racionalistů v Německu, že bible jest pouze historický dokument, vydávající svědectví o Ježíši Kristu. Racio­

nalismu čelila stále škola orthodoxní, které však ubývalo den ze dne stoupenců. Je pozoruhodné, že u kalvínců pronikal racionalism s mnohem většími obtížemi než u lutheránů, nebot stoupenci staré nauky kladli mu houževnatý odpor, kdežto v Německu byl náraz racionalismu tak silný, že se téměř nikdo nepokusil postaviti se mulv) vážně v cestu. Proti š1r1cimse zhoubným ideám laxismu vystupuje

134

po Gaussenovi d e G a s p a r in, jehož boj proti novotám vychází ze zásady: S popřením neb omezením inspirace padá autorita Písma,

& když této není, padá samo náboženství; proto bez inspirace v plném rozsahu není spásy. ] když neznáme podstaty inspirace, přece jest jisto, že inspirace jest příčinou a důvodem naprosté ne­

omylnosti Písma. Kdo ještě chce býti křesťanem, ten musí podle příkladu Krista a apoštolů neomylnost bible přijmouti. Bylo však již pozdě. Racionalism již prolomil hráz orthodoxní nauky, nad níž brzy nabyl převahy. Po definitivní porážce orthodoxní nauky 0 in­

spiraci., které zůstala věrna jenom menšina _kalvinských theologů, zavládl mezi kalvínci mírný racionalism, který na Písmo a jeho inspiraci má v podstatě názory Schleiermacherovy a Rothe-ovy.

Representantem mírného racionalismu u kalvínců jest de Pre s'­

sensé. Někteří theologové zásadu biblického racionalismu do­

myslili do důsledků a tak také zde vznikl extrémní racionalism.

který je upřímnější než racionalism mírný a nepokrytě prohlašuje, že bible je kniha lidská jako jiné knihy a podle toho také s ní na—

kládá. Extrémní racionalismus nabyl nejvíce půdy v Holandsku. -—

Tedy také u kalvínců prošel pojem inspirace a komplex otázek s ní souvisejících nejrozmanitějšími fásemi vývoje. Různé nazírání na inspiraci také zde vedlo-. k rozštěpení theologů na tři hlavní sk'u—

piny: radikální, střední a pravověrnou. Nejslabší je skupina po­

slední, kdežto směr radikální získává stále nové stoupence z řad umírněných racionalistů. ——V c i r k v i a n gl ik á n s k é projevil se konservativni duch, kterým tato nad ostatní protestanty vyniká.

také ve vývoji nauky o inspiraci bible. Vývoj dál se u anglikánů mírnějším tempem než u lutheránů & kalvínců. Přes to, že Anglie je vlastí racionalismu biblického (který tam vznikl z deismu a na­

turalismu), přece stará nauka o inspiraci vytrvala u anglikánů nej­

déle, až na nepatrné celkem výjimky do polovice 19. století. Od té doby i tam nastává „třídění duchů“, z něhož vítězně vycházi směr střední, tedy umírnění racionalisté, kdežto počet stoupenců pů­

vodní nauky klesl na nepatrný zlomek anglikánských theologů.")

Vývoj nauky o inspiraci u protestantů končí

In document 1923 —1924. (Stránka 136-139)