• Nebyly nalezeny žádné výsledky

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Podíl "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK"

Copied!
30
0
0

Načítání.... (zobrazit plný text nyní)

Fulltext

(1)

Vzdělávací materiál

vytvořený v projektu OP VK

Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211

Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu

Číslo a název klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

(2)

Anotace

Název tematické oblasti: Filozofie

Název učebního materiálu: Předsókratovské období antické filozofie Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0304

Vyučovací předmět: Základy společenských věd

Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva osmiletého gymnázia

Autor: Radka Strašilová

Datum vytvoření: 19. 9. 2012

Datum ověření ve výuce: 21. 9. 2012 (1.část), 1. 10. 2012 (2. část) Druh učebního materiálu: Prezentace

Očekávaný výstup: Student má přehled o filozofických názorech v předsokratovském období antické filozofie, dokáže jmenovat významné filozofy tohoto období a objasnit jejich nejdůležitější myšlenky, rovněž uvažuje o jejich přínosu pro další období.

Metodické poznámky: Prezentaci je nutné rozdělit do dvou až tří vyučovacích hodin (viz list č. 18 s otázkami pro opakování), po červeně zapsané otázce by měla následovat odpověď studentů/diskuse. Ve vyučovací hodině je možné využít publikaci Malé dějiny filozofie H. J. Störiga.

(3)

Předsókratovské období antické filozofie

6. – 5. stol. př. n. l.

(4)

• nezachovalo se souborné dílo žádného filozofa

Z jakých pramenů můžeme čerpat poznatky o filozofii tohoto období?

• jen prameny nepřímé:

1. Díla pozdějších filozofů.

Aristotelés - pravidlo:

“Před vlastním filozofickým pojednáním rozebrat názory svých předchůdců.”

2. Doxografie = antická díla přinášející přehled více nebo všech nauk (nauka=doxai)

(5)

První filozofové:

• jednotlivci

(první filozofickou školou byli až Pythagorejci)

• přednáší na veřejnosti – náměstí, tržiště, nebo

v uzavřeném prostředí – sloupořadí, posvátné háje, domy boháčů

• filozofují nejprve bezplatně

• za honorář až sofisté (Jsou to vůbec filozofové?), pak filozofie profesí

(6)

• pro „zneuznávání athénských bohů“ někteří pronásledováni

exil – Protágorás, Anaxágorás

odsouzení k trestu smrti: Sókratés

(7)

Milétská = jónská = přírodní filozofie 6. století PNL

Nejdříve hádanka:

Co je nejobtížnější ze všech věcí, co je nejsnadnější, co je bůh, jak lze žít v dokonalém souladu s ctností?

(Viz H. J. Störig: Malé dějiny filozofie, str. 97 – společně přečtěte odpověď)

(8)

Thálés

• první polovina 6. stol. PNL.

• pralátka - voda (materialista) X

• svět je plný bohů

(9)

Anaximandros

• současník Tháléta

• první řecký vědecký spis v próze “ O přírodě “ (nedochoval se)

• základním principem - neomezené, neurčité = apeiron - vydělují se z něj protiklady: studené a

teplé, suché a vlhké, ty na sebe působí, vedou boj.

(10)

• Země se vznáší v prostoru, ale původně byla v kapalném stavu, došlo k vysoušení

• živočichové vznikli ve vodě, postupně se dostávali na souš – moderní vývojová teorie.

• zabýval se pohybem hvězd

• vytvořil gnómon

– sloup na určování pravého poledne

• vytvořil první model hvězdné oblohy

(11)

Anaximenés

• současník předchozích dvou

• pralátka - vzduch = oživující dech = duše světa - pravidelně pohybuje, zhušťuje a zřeďuje

• hovoří o periodickém střídání vzniku a zániku světů

(12)

Přínos milétské filozofie:

• orientace na přírodovědné bádání

• vysvětluje svět nikoli pomocí mytologie či náboženství, ale hledá v přírodě pralátku, ze které vše vzniklo, a

„nalézá“ ji.

(13)

Pýthagorejci

• Pýthagorás (asi 570 – 500 př. n. l.)

• jihoitalský Krotón

• základem kosmického řádu čísla = svět je uspořádán podle číselných vztahů

1 = bod 2 = přímka 3 = rovina 4 = prostor

TETRAKTYS (první 4 čísla) – součet = 10 = magické, všezahrnující číslo

(14)

• sudá - nedokonalá

• lichá dokonalá

• číslo – věčné, neměnné (idealismus)

• harmonie vesmíru (hudba sfér)

(15)

Hérakleitos (asi 550 – 480 př. n. l.)

• ostrov Efesos

• dialektika – základní vlastnost bytí = pohyb (změna, vznik a zánik)

= boj protikladných sil (např. život a smrt, bdění a spánek apod.)

„Dvakrát nevstoupíš do téže řeky.“

„Vše plyne a nic netrvá.“

Jak můžeme tyto výroky interpretovat?

• pralátka - oheň

(16)

Eleaté (starší fyzikové)

• jihoitalská Elea

• „protiklad“ Hérakleita – pohyb neexistuje!

• vychází z Anaximandra (apeiron – neomezené, neohraničené)

• není prázdný prostor – není možný pohyb

(17)

Xenofanés (asi 570 – 480 př. n. l.) Parmenidés (asi 540 – 470 př. n. l.)

„Jen jsoucno jest a nejsoucno není a nemůže být ani myšleno.“

Objasňuje tento výrok předchozí obecný názor eleatů?

Zénón z Elee (asi 490 – 430 př. n. l.) - aporie

(18)

Nejdříve připomenutí předchozí látky  :

V jakém vztahu jsou názory Hérakleita a Parmenida?

Jsou protikladné?

Nápověda:

Jak se dívají na proměnlivost světa, na změny v něm?

Můžeme se spoléhat na informace zprostředkované smysly?

(19)

Odpovědi:

Parmenidés:

• Nic se nemůže měnit

• Smyslové poznání (vjemy) jsou proto nespolehlivé, musíme spoléhat na rozum

Hérakleitos:

• Všechno je pomíjivé, vše plyne (Panta rhei.)

• Smysly odpovídajícím způsobem zachycují proměnlivost skutečnosti, světa

(20)

Mladší fyzikové – Empedoklés, Anaxagorás Empedoklés ze Sicílie

(asi 493 – 433 př. n. l.)

• od obou předchozích filozofů vybírá jen některé myšlenky (eklektik) =>

Parmenidés má pravdu v tom, že „nic se nemění“ – voda zůstává vodou, nepřemění se v motýla

Hérakleitos zase v tom, že musíme věřit smyslům – v přírodě vidíme mnoho změn

↓↓↓

Nemůže být pouze jeden základní prvek, jedna pralátka

(21)

• dle něj 4 kořeny (pralátky, živly)

– země, vzduch, oheň, voda

• změny – slučování a oddělování těchto čtyř elementů Co je příčinou těchto změn?

2 hnací síly – láska a nenávist (ve vývoji střídavě převládá jedna nebo druhá)

↓↓↓

rozlišuje mezi látkou a silou!

(22)

„předchůdce“ vývojové teorie – nejdřív nižší, pak vyšší organizmy - nejprve rostliny, pak živočichové

- nejdříve oboupohlavní bytosti, pak se pohlaví oddělují

úvahy i o tom, jak člověk poznává

– každý prvek vnějšího světa je poznáván stejným prvkem v nás

(např.v oku je vše, co je ve všem – oheň, voda, vzduch, země)

• myslel si, že je bůh (skočil prý do sopky )

(23)

Anaxagorás z Klazomen (asi 500 - 428 př. n. l.)

• pocházel z Malé Asie, od 40 let žil v Athénách

• Slunce není žádný bůh, ale žhavá masa určitě větší než Peloponés

• obviněn z neznabožství a z Athén vyhnán

• neuspokojuje ho názor o omezeném množství pralátek (ani 4 základní živly se nemohou proměnit např. v krev, kost!)

↓↓↓

existuje nekonečně mnoho kvalitou odlišných pralátek (semen, zárodků, klíčků)

(24)

Jak z nich „něco“ vzniká?

Spojuje je NÚS (duch, rozum)

– určuje povahu všech věcí, podle toho, jak „namíchá“ jejich poměr

- abstraktní filozofický princip

- myslící, rozumný, všemohoucí, neosobní - „nejčistší a nejemnější ze všech věcí“

(25)

Atomisté

• možná nejvýznamnější systém přírodní filozofie

• vše se skládá z prázdného (prostor) a plného (atomy)

• řec. atómos – dále nědělitelný

• atomy - věčné, pevné, hmotné

- mají nekonečné množství různých tvarů

- spojují se různými „háčky“, příchytkami

(26)

Leukippos z Mílétu nebo z Abdéry (asi 500 - 440 př. n. l.)

• jeho myšlenky známe jen od Démokrita

“ Ani jedna věc nevzniká bez příčiny, ale vše vzniká z nějakého důvodu a nutnosti.”

↓↓↓

první jasná formulace zákona kauzality (lat. causa = příčina, důvod)

(27)

Démokritos z Abdéry

(asi 470 – 360 př. n. l. – prý 109 let!)

• cestoval – Egypt, Persie, Indie

“ Já jsem ze všech vrstevníků prošel největší část země, zkoumaje největší věci, spatřil jsem nejvíce podnebí i zemí, slyšel jsem nejvíce učených lidí.“

• za pohyby atomů není žádný záměr – v přírodě jde všechno samo od sebe – mechanicky

(28)

• věci mají primární a sekundární vlastnosti:

- primární – tíže, hustota, tvrdost (dáno uspořádáním, tvarem, polohou atomů)

- sekundární – např. vůně, chuť, barva – dodáváme našimi smysly

• duše se skládá ze zvlášť hladkých, kulatých atomů, které se po smrti rozptýlí

↓↓↓

není nesmrtelná!

(29)

Etika – tělesná síla je dobrá u tažných zvířat

Jakou silou by měl tedy disponovat člověk?

- člověka šlechtí síla duševní

- blaženost spočívá v radostné spokojenosti mysli (ataraxiá)

“Krásná je ve všem stejná míra, nadbytek nebo nedostatek se mi nelíbí.”

“Raději bych objevil jediný důkaz (v geometrii), než bych získal perský trůn.”

(30)

Zdroje:

Archiv autorky.

Odkazy

Související dokumenty

Očekávaný výstup: Žák určí oxidační číslo atomu, pozná redoxní děj, vyčíslí redoxní rovnici. Metodické poznámky: Materiál je určen pro procvičování ve

Název tematické oblasti: Chemické výpočty Název učebního materiálu: Zkrácený iontový zápis Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Ch0310 Vyučovací předmět:

Název učebního materiálu: Výpočty z chemických rovnic Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Ch0311 Vyučovací předmět: Chemie..

Název učebního materiálu: Výpočty z chemických rovnic - roztoky Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Ch0312.. Vyučovací

Název učebního materiálu: Výpočty z chemických rovnic - nadbytek Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Ch0313.. Vyučovací

Výsledné reakční teplo nezávisí na průběhu přeměny látek, ale pouze na počátečním a koncovém

Název učebního materiálu: Termochemie – slučovací a spalné teplo Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Ch0315.. Vyučovací

Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211.. Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku