POSUDEK VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení studenta
Nikola Miškaříková
Název práce Akční malba a její aplikace v předškolním vzdělávání Jméno a příjmení vedoucího
práce
PhDr. Andrea Surá /prof. PaedDr. Adriana Wiegerová,
PhD.
Studijní obor
Učitelství pro mateřské školy
Forma studia
prezenční
Kritéria hodnocení práce Stupeň hodnocení
dle stupnice ECTS Formální stránka práce
Přehlednost a členění práce
B
Úroveň jazykového zpracování (odborná, gramatická i stylistická úroveň
textu)
B
Dodržení formálních náležitostí (rozsah práce, dodržení citační normy, estetická úprava, kvalita abstraktu, práce s grafickým, tabulkovým či
jiným materiálem)
C
Teoretická část práce
Formulace cílů práce
C
Analýza a syntéza problému
C
Práce s odbornou literaturou (rozsah a aktuálnost použité literatury,
hloubka zpracování použité literatury)
B
Praktická část práce
Bakalářská práce teoreticko-aplikačního charakteru
Originalita cílů aplikačního výstupu(náročnost, srozumitelnost,
aktuálnost)
C
Didaktická správnost rozpracování cílových kompetencí aplikačního výstupu, hloubka rozpracování obsahu aplikačního výstupu, didaktická
přiměřenost realizace aplikačního výstupu
C
Přiměřenost a rozsah evalvace průběhu a výsledků aplikačního výstupu
C
Celková kvalita a přínos práceKvalita, náročnost a originalita řešení zvoleného tématu
B
Odborný přínos práce a možnost jejího praktického využitíA
Spolupráce s vedoucím práce
B
Odůvodnění hodnocení práce:
Předkládaná bakalářská práce byla původně navrhnutá a zpracována pod vedením dr. Suré. Ta nastoupila na mateřskou dovolenou a tak studentka před finalizací zůstala bez odborného vedení. Já jsem ji umožnila konzultace především k didaktické části práce, ale její odbornou hodnotu pro výtvarnou výchovu nedokážu docenit. Bakalářka se i přesto popasovala s textem statečně a finální podoba je v celku zdařilým dílkem, který najde své čtenáře v kruhu učitelek mateřských škol.
Teoretická část práce je zaměřena na objasnění konceptu výtvarného projevu dítěte. Domnívám se, že tento koncept by v literatuře již zasluhoval posun především k aktérství dítěte, které je ale v práci prezentováno jenom okrajově. Autorka v práci představuje i pojem akční malba. Tento pojem je podle mého názoru z pohledu pedagogiky a především didaktiky matoucí. Z textu mám pocit, že akční malba je vlastně velkoplošná malba, která souvisí s výtvarnou hrou, výtvarným experimentem a dalšími metodami. Je to však tak? Z pohledu didaktiky to vytváří nesystémový didaktický základ.
Myslím si, že tu je prostor pro další teoretické objasňování. Pro práci v podmínkách mateřských škol mám problém i s využitím výtvarného experimentu. Domnívám se, že tohle je metoda využitelná spíše na prvním stupni základní školy.
Praktická část má aplikační charakter a autorka v ní dokladuje, jak se dá pracovat s akční malbou.
Z pohledu didaktiky jsou v této části chyby v cílech, místy v pojmenování organizačních forem a
metod. Sebereflexe je spíše reflexí.
Z textu je však zjevné, že autorka své didaktické postupy měla možnost i vyzkoušet a ověřit si jejich využitelnost. Nesporně se domnívám, že děti byly spokojené a že praktické zaujetí autorky splnilo cíl směřován k podpoře aktérství dítěte. Z teoretického rozpracování to ale není na všech místech práce tak přesvědčivé.
Autorka se musela popasovat sama s teoretickou kapitolou práce, a dotahovat výstupy bez možností hlubších konzultací v oblasti výtvarné výchovy. Moje hodnocení proto odráží tento stav.
Práci doporučuji k obhajobě a vážím si zaujatosti i samostatnosti bakalářky pro dané téma.
Otázky k obhajobě:
1. Jaká je vaše zkušenost s využitím výtvarného experimentu v praxi? Je vhodný pro děti předškolního věku?
2. Jak definujete aktérství ve výtvarné výchově?
Celkové hodnocení*
C
Datum: 2. 5. 2021 Podpis:
** Výsledná známka není aritmetickým průměrem jednotlivých kritérií hodnocení práce.